MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/394.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1994. december hó

1994. évi .............törvény

a számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény

módosításáról és kiegészítésérõl

1.

A számvitelrõl szóló többször módosított 1991. évi XVIII. törvény (a

továbbiakban: Szt.) 26. -ának (1)-(2) és (9) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"(1) Saját tõkeként csak olyan tõkerészt szabad kimutatni, amelyet a

tulajdonos (az alapító) bocsátott a vállalkozó rendelkezésére, vagy

amelyet a tulajdonos (az alapító) a (4) bekezdésben foglaltakon

túlmenõen az adózott eredménybõl hagyott a vállalkozónál. A saját tõke

részeként kell kimutatni a 41/A. szerinti értékelésbõl származó

értékhelyesbítéssel azonos összegü értékelési tartalékot is.

(2) A saját tõke a jegyzett tõkébõl, a tõketartalékból, az

eredménytartalékból, az értékelési tartalékból, az elõzõ évek áthozott

veszteségébõl és a tárgyév mérleg szerinti eredményébõl tevõdik össze.

Negatív elõjelü saját tõke, a saját tõke hiánya csak akkor mutatható ki,

ha az alapítókat a halmozott hiány miatt befizetési kötelezettség nem

terheli. A tagok halmozott hiány miatti befizetési kötelezettségét az

eszközök között az eredménytartalékkal szemben kell állományba venni."

"(9) Az adózott eredmény kiegészítéséhez a meglévõ eredménytartalék csak akkor

vehetõ igénybe, ha azt e törvény, illetve más törvény szerint nem

kötötték le és az igénybevétel után a lekötött tõketartalékkal, a

lekötött eredménytartalékkal, továbbá az értékelési tartalékkal

csökkentett saját tõke összege meghaladja a jegyzett tõke összegét."

2.

(1) Az Szt. 27. -a (2) bekezdésnek elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Céltartalék képezhetõ jogszabályban meghatározott garanciális

kötelezettségek, korengedményes nyugdíj, végkielégítés

fedezetére."

(2) Az Szt. 27. -ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(3) Biztosító intézetnél, az értékpapír-forgalmazóknál a 94. c)

pontjában foglalt felhatalmazás alapján kiadott kormányrendelet

szerint képezhetõ céltartalék.

(4) Pénzintézetnél a pénzintézetekrõl és a pénzintézeti

tevékenységrõl szóló törvény, valamint a 94. c) pontjában

foglalt felhatalmazás alapján kiadott kormányrendelet szerint

képezhetõ céltartalék."

(3) Az Szt. 27. -ának (5) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(5) Az adózás elõtti eredmény terhére céltartalékot kell képezni a

befektetett, illetve a forgóeszközök között kimutatott kamatozó

értékpapírok beszerzési árában elismert kamat összegében."

3.

Az Szt. 31. -ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendekezés lép:

"(2) Az eszközöket beszerzési, illetve elõállítási költségüknél magasabb

értékben - a 41/A. -ban foglaltak kivételével - nem szabad a mérlegbe

felvenni."

4.

Az Szt. 39. -ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A gazdasági társaságokban lévõ - tulajdoni részesedést jelentõ -

befektetésnél értékvesztést kell elszámolni, amennyiben a 34. (3)

bekezdésében foglalt feltételek valamelyike nem teljesül. Az

értékvesztés elszámolása során a befektetés könyv szerinti értékét a

gazdasági társaság saját tõkéjébõl a befektetés névértékével arányos

összegig szabad csökkenteni."

5.

Az Szt. a 41. -a után a következõ 41/A. -sal egészül ki:

"41/A.

(1) A 3. (1) bekezdése szerinti - kettõs könyvvitelt vezetõ - vállalkozó

jogosult a vállalkozási tevékenységet közvetlenül és közvetett módon

tartósan szolgáló vagyoni értékü jogokat, szellemi termékeket, tárgyi

eszközöket (a beruházások kivételével) és befektetett pénzügyi

eszközöket (az értékpapírok, a forintban adott kölcsönök és forintban

elhelyezett hosszú lejáratú bankbetétek kivételével) évenként, december

31-i fordulónappal piaci értékükön értékelni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatók a tartósan állami

tulajdonban maradó vállalkozói vagyon kezelésérõl és hasznosításáról

szóló 1992. évi LIII., az idõlegesen állami tulajdonban lévõ vagyon

értékesítésérõl, hasznosításáról és védelmérõl szóló 1992. évi LIV. és a

gazdasági társaságokról szóló, többször módosított 1988. évi VI. törvény

VIII. fejezete szerinti vagyonmérlegek készítésénél.

(3) Az évenkénti értékelés során az értékelésbe bevont egyedi eszközönként

meg kell állapítani:

a) az egyedi eszköz december 31-i fordulónappal meghatározott piaci

értékét;

b) az egyedi eszköznek e törvény szerint elszámolt értékcsökkenéssel,

értékvesztéssel csökkentett beszerzési értékét (könyv szerinti nettó

értékét);

c) az a)-b) pontok szerinti értékek különbözeteként az egyedi eszköz

értékhelyesbítését.

(4) Amennyiben az értékelésbe bevont egyedi eszköz piaci értéke több, mint a

könyv szerinti nettó értéke, akkor a különbözetet a mérlegben az

eszközök között "Értékhelyesbítés"-ként, a saját tõkén belül "Értékelési

tartalék"-ként kell kimutatni.

(5) Amennyiben az értékelésbe bevont egyedi eszköz piaci értéke kevesebb,

mint a könyv szerinti nettó értéke, akkor az így mutatkozó különbözetet

a 38. (1) bekezdésében, illetve a 39. (3) bekezdésében foglaltak

figyelembe vételével kell rendezni.

(6) Az értékhelyesbítés összegét és annak változásait egyedi eszközönként

elkülönítetten kell nyilvántartani.

(7) A (3) bekezdés szerint egyedi eszközönként megállapított

értékhelyesbítések tárgyévi és elõzõ évi összegeinek - leltárral

alátámasztott - különbsége

a) növeli az értékelési tartalékot, ha a tárgyévi értékhelyesbítés

meghaladja az elõzõ évit,

b) csökkenti az értékelési tartalékot, ha a tárgyévi

értékhelyesbítés kevesebb az elõzõ évinél, legfeljebb az elõzõ évi

értékhelyesbítés összegéig.

A különbségnek azt a részét, amely abból adódik, hogy az egyedi

eszköz piaci értéke kevesebb, mint a könyv szerinti nettó értéke, az (5)

bekezdés szerint kell elszámolni.

(8) Az (1) bekezdés szerint értékelt egyedi eszköznek a könyvekbõl történõ

kivezetésekor a hozzákapcsolódó, elkülönítetten nyilvántartott

értékhelyesbítését is ki kell vezetni az értékelési tartalékkal szemben.

(9) A kiegészítõ mellékletben be kell mutatni az értékhelyesbítések nyitó

értékét, növekedését, csökkenését, záró értékét legalább vagyoni értékü

jogok; szellemi termékek; ingatlanok; továbbá müszaki berendezések,

gépek, jármüvek; valamint egyéb berendezések, felszerelések, jármüvek;

részesedések; a devizában adott kölcsönök; a devizában elhelyezett

hosszú lejáratú bankbetétek szerinti részletezésben. A kiegészítõ

mellékletben ismertetni kell a piaci értéken történõ értékelés

alkalmazott elveit és módszereit.

(10) Az egyedi eszközök évenkénti értékelésének helyességét, az

értékhelyesbítések megállapításának, elszámolásának szabályszerüségét a

könyvvizsgálónak a kötelezõ könyvvizsgálat keretében ellenõriznie kell.

Amennyiben a könyvvizsgálat a 73. alapján nem kötelezõ, az (1)

bekezdés szerinti értékelés felülvizsgálatával független könyvvizsgálót

kell megbízni.

(11) Ha a konszolidálásba bevont vállalat éves beszámolója elkészítésekor élt

az (1) bekezdés szerinti értékelés lehetõségével, az összevont

(konszolidált) éves beszámoló készítésekor a (4) bekezdés szerint

megállapított, illetve a (7) bekezdés szerint módosított

"Értékhelyesbítés" és "Értékelési tartalék" összegét figyelmen kívül

kell hagynia.

(12) Az összevont (konszolidált) éves beszámoló készítésekor az anyavállalat

az összevont (konszolidált) mérlegben szereplõ - az (1) bekezdésben

meghatározott - eszközöket az összevont (konszolidált) éves beszámoló

mérlegfordulónapjával piaci értékükön értékelheti. Ez esetben a (3)

bekezdésben foglaltak szerinti értékeléssel meghatározott különbözetet

az összevont (konszolidált) mérlegben - a (4)-(9) bekezdésekben

foglaltak figyelembevételével - az eszközök között "Értékhelyesbítés"-

ként, a saját tõkén belül "Értékelési tartalék"-ként kell kimutatni az

anyavállalat és külsõ tagok (más tulajdonosok) részesedése bontásban."

6.

(1) Az Szt. a következõ 41/B. -sal egészül ki:

"41/B.

(1) A vállalkozó az éves beszámolóban, az egyszerüsített éves

beszámolóban az adatokat a 19. (2), illetve (3) bekezdésének

megfelelõen forintban, illetve a társasági szerzõdésben,

alapszabályban, alapító okiratban (a továbbiakban: társasági

szerzõdés) rögzített konvertibilis devizában köteles megadni.

(2) Amennyiben a vállalkozó engedélyt kap a pénzügyminisztertõl az

(1) bekezdés szerinti adatoknak forint helyett a társasági

szerzõdésben rögzített konvertibilis devizában történõ megadására,

illetve a társasági szerzõdésben rögzített konvertibilis deviza

helyett forintban történõ megadására, a forintról a devizára,

illetve a devizáról a forintra való áttéréskor a (3)-(5)

bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A (2) bekezdés szerinti áttérésrõl szóló engedélyben

meghatározott áttérési idõponttal (mint mérlegfordulónappal) e

törvény elõírásainak megfelelõ éves beszámolót, egyszerüsített

éves beszámolót kell készíteni az áttérés elõtti pénznemben.

(4) A (3) bekezdés szerinti éves beszámolót, egyszerüsített éves

beszámolót a 71. elõírásainak megfelelõen az áttérést követõ 90

napon belül a cégbíróságon letétbe kell helyezni, a 72. szerint

közzé kell tenni.

(5) A (3) bekezdés szerinti - a jóváhagyásra jogosult testület

által elfogadott - éves beszámoló, egyszerüsített éves beszámoló

mérlegében szereplõ adatokat a 41/C-41/D. szerint kell

devizáról forintra , illetve forintról devizára átszámítani. Az

átszámítás alapján, annak megfelelõen az áttérés napjára

vonatkozóan külön mérleget kell készíteni forintban, illetve a

társasági szerzõdésben rögzített konvertibilis devizában, majd

ezen - a könyvvizsgáló által hitelesített - külön mérleg alapján

kell a könyveket megnyitni."

(2) Az Szt. a következõ 41/C. -sal egészül ki:

"41/C.

(1) A forintban elkészített éves beszámoló, egyszerüsített éves

beszámoló mérlegének valamennyi tételét az áttérés napján

érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyam reciprok értékén kell - a (2)-(6) bekezdésben

foglaltak kivételével - a társasági szerzõdésben rögzített

devizára átszámítani.

(2) A társasági szerzõdésben rögzített devizanemben fennálló

követeléseket, továbbá valuta-, devizakészleteket, illetve

kötelezettségeket nyilvántartás szerinti valuta-,

devizaösszegükben kell az átszámításnál figyelembe venni.

(3) Amenyiben a társasági szerzõdésben rögzített devizanemben

fennálló követeléseknél, valuta-, devizakészleteknél a Ft/deviza

árfolyam nõtt, akkor ezen követelések,

illetve pénzeszközök forintban kimutatott értékének az áttérés

napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyam reciprok értékén számított valuta-, devizaértéke és

a társasági szerzõdésben rögzített devizában fennálló követelések,

valuta-, devizakészletek devizaértéke közötti különbözetet

átszámítási különbözetként a (7) bekezdés szerint kell figyelembe

venni.

(4) Amennyiben a társasági szerzõdésben rögzített devizanemben

fennálló kötelezettségeknél a Ft/deviza árfolyam csökkent, akkor

ezen kötelezettségek forintban kimutatott értékének az áttérés

napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyam reciprok értékén számított devizaértéke és a

társasági szerzõdésben rögzített devizában fennálló kötelezettség

devizaértéke közötti különbözetet átszámítási különbözetként kell

a (7) bekezdés szerint figyelembe venni.

(5) Amennyiben a társasági szerzõdésben rögzítettõl eltérõ

devizanemben fennálló követelések, pénzeszközök forintértékébõl az

áttérés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett,

hivatalos deviza-árfolyam reciprok értékével számított - a

társasági szerzõdésben rögzített devizanem szerinti - devizaértéke

több, mint ezen követelések, illetve pénzeszközök valutáinak,

devizáinak a keresztárfolyamok alapján számított - a társasági

szerzõdésben rögzített devizanem szerinti - devizaértéke, akkor a

különbözetet átszámítási különbözetként a (7) bekezdés szerint

kell figyelembe venni.

(6) Amennyiben a társasági szerzõdésben rögzítettõl eltérõ

devizanemben fennálló kötelezettségek forintértékébõl az áttérés

napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyam reciprok értékével számított - a társasági

szerzõdésben rögzített devizanem szerinti - devizaértéke kevesebb,

mint ezen kötelezettségek devizáinak a kereszt-árfolyamok alapján

számított - a társasági szerzõdésben rögzített devizanem szerinti

- devizaértéke, akkor a különbözetet átszámítási különbözetként

kell a (7) bekezdés szerint figyelembe venni.

(7) A (3)-(6) bekezdések szerinti átszámítási különbözeteket össze

kell vonni és azzal

a) nyereség esetén a tõketartalékot kell növelni,

b) veszteség esetén az eredménytartalékot kell csökkenteni."

(3) Az Szt. a következõ 41/D. -sal egészül ki:

"41/D.

(1) Az áttérést megelõzõen a társasági szerzõdésben rögzített

devizanemben elkészített éves beszámoló, egyszerüsített éves

beszámoló mérlegének valamennyi tételét az áttérés napján

érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyamon kell - a (2)-(6) bekezdésben foglaltak

kivételével - forintra átszámítani.

(2) A forintban fennálló követeléseket, továbbá a forint-

pénzeszközöket, illetve a forintban fennálló kötelezettségeket

nyilvántartás szerinti forintösszegükben kell az átszámításnál

figyelembe venni.

(3) Amennyiben a forintban fennálló követeléseknél, illetve forint-

pénzeszközöknél a deviza/Ft árfolyam nõtt, akkor ezen követelések,

illetve pénzeszközök valutában, devizában kimutatott értékének az

áttérés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett,

hivatalos devizaárfolyamon számított forintértéke és a forintban

fennálló követelések, illetve forintpénzeszközök nyilvántartás

szerinti forintösszege közötti különbözetet átszámítási

különbözetként a (7) bekezdés szerint kell figyelembe venni.

(4) Amennyiben a forintban fennálló kötelezettségeknél a deviza/Ft

árfolyam csökkent, akkor ezen kötelezettségek devizában kimutatott

értékének az áttérés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által

közzétett, hivatalos devizaárfolyamon számított forintértéke és

forintban fennálló kötelezettségek nyilvántartás szerinti

forintösszege közötti különbözetet átszámítási különbözetként kell

a (7) bekezdés szerint figyelembe venni.

(5) A társasági szerzõdésben - az áttérést megelõzõen - rögzítettõl

eltérõ devizanemben fennálló követeléseknél, pénzeszközöknél,

amennyiben a társasági szerzõdésben - az áttérést megelõzõen -

rögzített valutában, devizában kimutatott értékének az áttérés

napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyamon számított forintértéke magasabb, mint ezen

követelések, illetve pénzeszközök valutáinak, devizáinak a

devizamüveletek végzésére felhatalmazott pénzintézet által

meghirdetett, az áttérés napjára vonatkozó valuta-, devizavételi

árfolyamon számított forintértéke, a különbözetet átszámítási

különbözetként a (7) bekezdés szerint kell figyelembe venni.

(6) A társasági szerzõdésben - az áttérést megelõzõen - rögzítettõl

eltérõ devizanemben fennálló kötelezettségeknél, amennyiben a

társasági szerzõdésben rögzített devizában kimutatott értéknek az

áttérés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett,

hivatalos devizaárfolyamon számított forintértéke alacsonyabb,

mint ezen kötelezettségek devizáinak a devizamüveletek

végzésére felhatalmazott pénzintézet által meghirdetett, az

áttérés napjára vonatkozó devizaeladási árfolyamon átszámított

forintértéke, a különbözetet átszámítási különbözetként a (7)

bekezdés szerint kell figyelembe venni.

(7) A (3)-(6) bekezdések szerinti átszámítási különbözeteket össze

kell vonni és azzal

a) nyereség esetén a tõketartalékot kell növelni,

b) veszteség esetén az eredménytartalékot kell

csökkenteni.

(8) Amennyiben a jegyzett tõke forintra átszámított összege eltér a

társasági szerzõdésben rögzített és a cég-nyilvántartásba

bejegyzett jegyzett tõke forintösszegétõl, a különbözetet a

tõketartalékkal szemben kell rendezni."

7.

Az Szt. 1. számú melléklete e törvény 1. számú melléklete szerint módosul.

8.

(1) A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: TA)

4. -ának (2) bekezdése kiegészül a következõ r) ponttal:

[(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:]

"r) a számviteli törvény 41/C. és 41/D. -a (7) bekezdéseinek

b) pontja szerinti átszámítási különbözet összege,"

(2) A TA 4. -a (3) bekezdésének s) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli:

"s) gazdasági társaság és szövetkezet átalakulása esetén a

jogutód(ok)nak, ha a jogelõd(ök)nél a vagyont összességében

felértékelik, a vagyonmérleg szerinti átértékelési

különbözet, továbbá a számviteli törvény 41/C. és 41/D. -a

(7) bekezdéseinek a) pontja szerinti átszámítási különbözet,

az 5. (9) bekezdésében meghatározottak szerint,"

(3) Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény 23. -ának (3) bekezdése

kiegészül a következõ e) ponttal és a 23. (4) bekezdésének elsõ

mondata a következõk szerint módosul:

[(3) Az (1) bekezdésben, a 21. -ban, továbbá a 22. (1) és (4)

bekezdésében foglaltaktól függetlenül az adózónak 30 napon belül

adóbevallást kell tennie, ha]

"e) a számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény 41/B. -a

szerint a mérlegben megadott adatoknál forintról devizára,

illetve devizáról forintra tér át, az áttérés napjával.

(4) A (3) bekezdésben említett határidõt - ha törvény másként nem

rendelkezik - a (3) bekezdés a) és b), továbbá e) pontja esetében

attól az idõponttól kell számítani, amit a külön jogszabályban

elõírt zárómérleg, vagyonmérleg, éves beszámoló, egyszerüsített

éves beszámoló elkészítésére jogszabály megállapít."

9.

(1) Ez a törvény a kihirdetést követõ harmincadik napon lép hatályba.

Rendelkezései az 1994. évi éves beszámoló, egyszerüsített éves beszámoló

készítése során is alkalmazhatók.

(2) A törvény hatályba lépésével egyidejüleg az állami pénzügyekrõl szóló

1979. évi II. törvény 52-59. -a hatályát veszti.

1. számú melléklet

az 1994. évi ... törvényhez

Az Szt. 1. számú mellékletének A. Befektetett eszközök része helyébe a

következõ lép:

"A. Befektetett eszközök

I. Immateriális javak

1. Vagyoni értékü jogok

2. Üzleti vagy cégérték

3. Szellemi termékek

4. Kísérleti fejlesztés aktivált értéke

5. Alapítás-átszervezés aktivált értéke

6. Immateriális javak értékhelyesbítése

II. Tárgyi eszközök

1. Ingatlanok

2. Müszaki berendezések, gépek, jármüvek

3. Egyéb berendezések, felszerelések, jármüvek

4. Beruházások

5. Beruházásra adott elõlegek

6. Tárgyi eszközök értékhelyesbítése

III. Befektetett pénzügyi eszközök

1. Részesedések

2. Értékpapírok

3. Adott kölcsönök

4. Hosszú lejáratú bankbetétek

5. Befektetett pénzügyi eszközök érték-

helyesbítése"

Az Szt. 1. számú mellékletének D. része helyébe a következõ lép:

"D. Saját tõke

I. Jegyzett tõke

II. Tõketartalék

III. Eredménytartalék

IV. Értékelési tartalék

V. Elõzõ évek áthozott vesztesége

VI. Mérleg szerinti eredmény"

Az Szt. 1. számú mellékletének 1. pontja kiegészül a következõ f) és g)

ponttal:

"f) A vagyoni értékü jogok a) pont szerint, illetve a szellemi termékek c)

pont szerint meghatározott értéke nem tartalmazhatja az értékhelyesbítés

összegét.

g) Az immateriális javak értékhelyesbítéseként csak a vagyoni értékü jogok

és a szellemi termékek könyv szerinti értékét meghaladó összeg mutatható

ki a saját tõke részét jelentõ értékelési tartalékkal azonos összegben."

Az Szt. 1. számú mellékletének 2. pontja kiegészül a következõ d) és e)

ponttal:

"d) A tárgyi eszközök a)-c) pont szerint meghatározott értéke nem

tartalmazhatja az értékhelyesbítés összegét.

e) A tárgyi eszközök értékhelyesbítéseként csak a tárgyi eszközök könyv

szerinti értékét meghaladó összeg mutatható ki a saját tõke részét

jelentõ értékelési tartalékkal azonos összegben."

Az Szt. 1. számú mellékletének 5. pontja kiegészül a következõ d) és e)

ponttal:

"d) A befektetett pénzügyi eszközök a)-c) pont szerint meghatározott értéke

nem tartalmazhatja az értékhelyesbítés összegét.

e) A befektetett pénzügyi eszközök értékhelyesbítéseként csak a befektetett

pénzügyi eszközök könyv szerinti értékét meghaladó összeg mutatható ki a

saját tõke részét jelentõ értékelési tartalékkal azonos összegben."

I n d o k o l á s

a számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény módosításához

A számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvényt az 1993. évi CVIII. törvény

1994. január 1-jei hatállyal módosította. Az 1993. évi éves beszámoló

készítése során szerzett tapasztalatok, elsõsorban a forint leértékelése miatt

jelentkezõ tõkehiány rendezése az infláció részbeni kezelésével, továbbá a már

bejegyzett társaságoknál a módosított társasági adótörvény alapján az

adókedvezményre való jogosultság engedélyezéséhez szükséges számvitel

feltételek biztosítása indokolják a számviteli törvény újabb módosítását

azzal, hogy rendelkezései az 1994. évi éves beszámoló készítése során is

alkalmazhatók. A számviteli törvény módosításához kapcsolódik a társasági

adótörvény és az adózás rendjérõl szóló törvény néhány elõírásának a

módosítása is.

I.

Az elmúlt 5-6 évben jelentõs számú ipari és szolgáltató beruházás valósult

meg, részben a meglévõ vállalkozásoknál, alapvetõen azonban az újonnan alakult

vállalkozásoknál (vegyes vállalatoknál). Különösen ez utóbbi körben

megvalósult beruházásokra jellemzõ az, hogy ezen beruházásokat jelentõs

mértékü devizahitellel finanszírozták.

Az elmúlt 5-6 évben a forint leértékelése miatt a devizaárfolyamok emelkedtek,

a dollárnál, a márkánál éves átlagban 15 %-kal, a jennél 27 %-kal.

A számviteli törvény szerint a külföldi pénzértékre szóló tartozást (jelen

esetben a devizahitelt) - ha a törlesztés a mérlegkészítés idõpontjáig nem

történt meg és a deviza eladási árfolyama emelkedett - a törvény 40. -ának

(4) bekezdése értelmében 1993. december 31-ig a Magyar Nemzeti Bank által

közzétett, 1994. január 1-jétõl a devizamüveletek végzésére felhatalmazott -

az adott ügyletet lebonyolító - pénzintézet által meghirdetett, az év utolsó

napjára vonatkozó deviza eladási árfolyamon átszámított forintértéken kell a

mérlegbe felvenni, és az adott évben a kötelezettség felértékelésébõl eredõ

veszteséget a törvény 2. számú mellékletének 14. pontja szerint az egyéb

ráfordítások terhére el kell számolni.

A számviteli törvény alapelveibõl (elsõsorban a megbízható és valós összkép a

vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetrõl, a vállalkozás folytatásának elve, a

teljesség elve, az óvatosság elve) következett a törvényi szabályozás. Ez az

elõírás összhangban van a nemzetközi számviteli elõírásokkal is.

A beruházásokhoz igénybe vett devizahitelek miatt elszámolásra kerülõ

árfolyamveszteség olyan nagy, amelyet a vállalkozások jelentõs része nehezen

tud kigazdálkodni, így a mérleg szerinti eredmény is veszteség. A veszteségek

halmozódása következtében pedig elõfordulhat már 1994-ben, hogy az adott

vállalkozás saját tõkéje negatív elõjelü lesz, mivel a veszteség meghaladja a

jegyzett tõke összegét.

gy reális veszélye van annak, hogy a saját tõke nélküli vállalkozás részére a

pénzintézet nem ad hitelt, az adott vállalkozás elveszti belföldi és külföldi

partnereit, nem lehet számítani tõkebevonásra. A saját tõke elvesztése

azzal is jár, hogy a vállalkozás nem felel meg a gazdasági társaságokról szóló

törvény követelményeinek, ezért vagy meg kell szüntetni, vagy a

tulajdonosoknak kell a hiányzó tõkét végleges pénzátadással, vagy a jegyzett

tõke emelésével (esetleg az emelést követõ leszállításával) pótolniuk.

A számviteli alapelvekbõl egyértelmüen következik, a valós vagyoni, pénzügyi,

jövedelmi helyzet bemutatása érdekében a már nyilvánvalóvá vált veszteséget ki

kell mutatni. Ugyanazon devizamennyiség visszafizetéséhez a forint

leértékelése miatt egyre több forintra van szükség. Ez igaz akkor is, ha a

visszafizetés csak késõbb történik meg. A törvényi szabályozásnak éppen itt

mutatkozik meg az elõre jelzõ szerepe, az árfolyamveszteség elszámolásával

megteremti a visszafizetés pénzügyi feltételeit akkor, ha az elszámolt

árfolyamveszteség néhány éven belül kigazdálkodható.

A saját tõkében az árfolyamveszteség miatt mutatkozó - feltételezhetõen

átmeneti - hiány az infláció részbeni kezelésével korrigálható úgy, hogy a

mérleg a valós veszteséget mutatja, a mérlegben a tartósan használt eszközök -

évenkénti értékeléssel - piaci értékükön szerepelnek, és a felértékelésbõl, a

reális, a piaci értékre hozásból adódó értékelési tartalék kompenzálja a

veszteség miatti vagyonvesztést. Ugyanakkor a szabályozás - a számviteli

alapelveknek megfelelõen - nem tesz különbséget vállalkozás és vállalkozás

között, független attól, hogy volt-e hitel (deviza- vagy forinthitel) vagy

sem.

A vállalkozás mérlegében megjelenõ információk, az értékhelyesbítés

eszközcsoportonként, az értékelési

tartalék, alkalmas arra, hogy a vállalkozásban rejlõ tartalékok

számszerüsített formában is megjelenjenek. Természetesen ez az eredményt

jelentõ tartalék csak az adott eszköz értékesítésekor realizálódik.

Az infláció részbeni kezelésére, a tartósan használt eszközök évenkénti

értékelésére vonatkozó elõírásokat tartalmazza a törvényt módosító javaslat

azzal, hogy

- alkalmazása nem kötelezõ, de ha alkalmazzák az értékelést

könyvvizsgálóval kell hitelesíteni,

- az értékelés a befektetett eszközök jelentõs részére kiterjedhet,

- az értékelésbõl adódó értékhelyesbítést (amely csak értéknövelõ

lehet) az eszközök között elkülönítetten kell kimutatni, eszközönként

kell nyilvántartani,

- az értékelésbõl adódó értékhelyesbítés után a költségek terhére

értékcsökkenési leírás nem számolható el.

Az infláció részbeni kezelésére tett javaslat az Európai Gazdasági Közösség

78/660. (4. számú) irányelve szerint megengedett módszert tartalmaz.

II.

A pénzügyminiszter a külföldiek magyarországi befektetésérõl szóló 1988. évi

XXIV. törvény 43.-ában kapott felhatalmazás alapján a vámszabadterületi

társaságokat megilletõ kedvezményeket engedélyezheti azoknak a társaságoknak,

amelyek a társasági adóról szóló, módosított 1991. évi LXXXVI. törvény 3.-

ának 20. pontjában foglalt feltételeknek megfelelnek. Ezeket a kedvezményeket

a már müködõ, belföldön bejegyzett társaságok részére is lehet engedélyezni.

Ezen belföldön bejegyzett társaságok a számviteli törvény elõírásai alapján

nyilvántartásaikat forintban vezetik, éves beszámolójukat forintban készítik

el, míg a vámszabadterületi társaságokra, a kedvezmények igénybevételére

vonatkozó elõírások szerint nyilvántartásaikat devizában kell vezetni, éves

beszámolójukat devizában kell elkészíteni. Jelenleg azonban nem szabályozott

sem a módszere, sem a követelményrendszere annak, miként kell a forintban

vezetett nyilvántartásról (beszámolóról) a devizában vezetettre áttérni és

fordítva.

A törvényt módosító javaslat szerint, a pénzügyminiszteri engedélyben

meghatározott áttérési idõponttal a törvény elõírásainak megfelelõ éves

beszámolót, adóbevallást kell készíteni, meg kell állapítani az áttérés

idõpontjáig elért eredményt, társasági adót, le kell zárni az addig eltelt

idõszakot. Az így elkészített és jóváhagyott éves beszámoló mérlegében

szereplõ adatokat a törvénymódosításban elõírt módon át kell számítani. Az

átszámított adatok alapján (most már forint helyett devizában, illetve deviza

helyett forintban) az áttérés napjára külön mérleget kell készíteni és annak

alapján kell a könyveket megnyitni.

A törvényt módosító javaslat tartalmazza mind a forintról devizára, mind a

devizáról forintra történõ áttérés részletes szabályait.

Az átszámítási különbözetek eredményt érintõ tételek. Az áttérés idõpontjában

viszont nem készül eredménykimutatás. Ezért az összevont átszámítási

különbözetet csak a mérlegbe lehet beállítani, azzal, ha

- az nyereség; tõketartalékként (de a társasági adót 3 év alatt meg

kell utána fizetni),

- az veszteség; eredménytartalékot csökkentõ tételként (a társasági

adó alapját azzal csökkenteni lehet).

Részletes indokolás

Az 1. -hoz

A Javaslat szerint a saját tõke részeként kell kimutatni az

értékhelyesbítéssel azonos összegü értékelési tartalékot is. Ezt tartalmazza a

26. (1)-(2) bekezdésének módosítása. Ezzel egyidejüleg a 26. (9)

bekezdésének elõírását is pontosítani kell. Lekötött a tõketartalék, az

eredménytartalék akkor, ha annak felhasználást a számviteli, a társasági vagy

egyéb más törvény feltételekhez köti, illetõleg más vállalkozással,

pénzintézettel kötött szerzõdésben a szerzõdés teljesüléséig annak

felhasználását korlátozták.

A 2. -hoz

A céltartalékképzéssel kapcsolatos elõírások pontosítását tartalmazza. A 27.

(3)-(4) bekezdésekben rögzített céltartalékképzés más törvényeken alapul,

azoknak az

elszámolását a sajátos elõírásokat tartalmazó - a törvény alapján adott

felhatalmazásnak megfelelõen - kormányrendeletek szabályozzák. A 27. (5)

bekezdését módosító javaslat pontosítja a kamatozó értékpapírok utáni

céltartalék-képzést.

A 3. -hoz

A számviteli törvény egyik alapkövetelményét oldja az elõírás a 4. szerinti

sajátos értékelés érdekében.

A 4. -hoz

A tulajdonosi részesedést jelentõ befektetések utáni értékvesztés elszámolását

pontosítja a módosító javaslat.

Az 5. -hoz

Az infláció részbeni kezelésének javasolt szabályait a törvény sajátos

értékelési szabályait kiegészítõ 41/A. tartalmazza. Eszerint a vállalkozó

jogosult a vállalkozási tevékenységét közvetlenül és közvetett módon szolgáló

- a Javaslatban megnevezett - befektetett eszközöket évenként, december 31-i

fordulónappal piaci értékükön értékelni. Nem kötelezõ az értékelés, az

értékelésre kerülõ eszközök körét - ebbõl következõen - a vállalkozó saját

maga határozhatja meg.

Az értékelés itt rögzített szabályait az átalakuló vállalatok nem

alkalmazhatják.

Az évenkénti értékelés során - a választott eszközkörben - egyedi eszközönként

kell megállapítani az egyedi eszköz fordulónapi piaci értékét, könyv szerinti

nettó értékét, és a kettõ különbözeteként az egyedi eszköz értékhelyesbítését.

Amennyiben az egyedi eszköz piaci értéke több, mint a könyv szerinti nettó

érték, akkor a különbözetet értékhelyesbítésként az eszközök között,

értékelési tartalékként a saját tõke részeként kell kimutatni. Az Európai

Gazdasági Közösség 78/660. (4. számú) irányelve szerint megengedett

módszer az, ha a különbözetet az eszközök között értékhelyesbítésként, a

források között a saját tõkén belül értékelési tartalékként mutatják ki azzal,

hogy a két érték azonosan változhat, és mindig azonos összegünek kell lennie.

Az eszközök között kimutatott, az egyes eszközökhöz kapcsolódó

értékhelyesbítések után értékcsökkenést (amortizációt) költségként nem szabad

elszámolni, az értékcsökkenés összegével a források közötti értékelési

tartalékot kell csökkenteni. Ha az egyedi eszközt, amelyhez az

értékhelyesbítés kapcsolódik, a könyvviteli nyilvántartásokból kivezetik, mert

az eszközt értékesítik, selejtezik, akkor az egyedi eszközhöz kapcsolódó

értékhelyesbítést is az értékelési tartalékkal szemben ki kell vezetni. Az

értékhelyesbítés, mint potenciális nyereség, az adott eszköz értékesítésekor

realizálódik.

Az értékelési tartalék az értékhelyesbítéssel azonos összeggel változik, nõ,

illetve csökken, negatív értékelési tartalék azonban nem lehet.

A mérlegben az eszközök között kimutatásra kerülõ értékhelyesbítést - a

számviteli törvény elõírásaiból

következõen - leltárral kell alátámasztani. Az amortizáció elkülönített

elszámolásához, a leltár elkészítéséhez az értékeléssel érintett eszközökrõl,

azok értékhelyesbítéseirõl tételes nyilvántartást kell vezetni.

Az értékhelyesbítést, annak alakulását eszközcsoportként a kiegészítõ

mellékletben be kell mutatni.

Az értékelés helyességét könyvvizsgálóval kell hitelesíttetni. Ha az adott

vállalkozásnál egyébként a törvény alapján kötelezõ a könyvvizsgálat, akkor ez

a hitelesítés a kötelezõ könyvvizsgálat keretében elvégezhetõ. Egyéb esetben

ezzel független könyvvizsgálót indokolt megbízni.

Az értékelésnél lehet globális, illetve speciális árindexeket is alkalmazni,

ha ilyenek az éves beszámoló készítésének idõszakában (január-február

hónapokban) kellõ részletezettséggel rendelkezésre állnak.

Tekintettel azonban arra, hogy az értékelésnek közvetlen eredményhatása nincs,

jobb megoldásnak mutatkozik az, ha az értékelést az adott vállalkozás a

rendelkezésére álló információk alapján hajtja végre, és az így kapott

adatokat a könyvvizsgáló hitelesíti.

A 6. -hoz

A számviteli törvény elõírásai szerint a forintban készített éves beszámoló

forintban történõ könyvvezetést, a devizában készített éves beszámoló

devizában történõ könyvvezetést igényel. Ha a vállalkozó egyik rendszerrõl

át akar térni (vagy át kell térnie) a másik rendszerre, akkor az áttérésre

kapott engedélyben meghatározott mérlegfordulónappal a törvény elõírásainak

megfelelõ éves beszámolót, egyszerüsített éves beszámolót kell készítenie az

áttérés elõtti pénznemben, amelyet a cégbíróságon 90 napon belül letétbe kell

helyezni és közzé is kell tenni.

A forintról devizára, illetve devizáról forintra való áttérés számviteli

szempontból nem kezelhetõ másként, mint a társaságok átalakulása. A számviteli

törvényben rögzített alapelvekbõl ugyanis az következik, hogy megbízható és

valós összképet az az éves beszámoló nem tartalmazhat, amelyhez egyes

tételeket például elõször forintban könyveltek, majd a forintban könyvelt

tételeket valamilyen devizára számolták át. Különösen torzítóan jelenne meg ez

az árbevételnél és a költségeknél, és egymással ellentétes hatással járna a

követeléseknél, illetve a kötelezettségeknél.

A törvényt módosító javaslat 41/C-41/D. -aiban meghatározott módon kell az

éves beszámoló mérlegében, az egyszerüsített éves beszámoló mérlegében

szereplõ adatokat átszámítani és az átszámítás alapján a külön mérleget

elkészíteni. A forint helyett devizában, illetve a deviza helyett forintban

elkészített külön mérleg alapján kell a könyveket megnyitni.

A forintról devizára, illetve a devizáról forintra történõ áttérésnél

általában az átszámítás a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaközép-árfolyamon valósul meg. A kivételes eseteket a törvénymódosítás

külön tartalmazza. A kivételek beiktatására azért van szükség, mert az

árfolyamváltozások, illetve a számviteli törvény értékelésre vonatkozó

elõírásai miatt a könyvekben kimutatott követelések, illetve kötelezettségek

forintösszegébõl visszaszámított devizaérték eltér az analitikus

nyilvántartásokban kimutatott és ténylegesen devizában fennálló követelések,

illetve kötelezettségek devizaértékétõl. A visszaszámított deviza (forint)

érték és a fennálló deviza (forint) érték közötti különbözetet az áttéréskor

rendezni kell.

Ha forintról devizára történik az átszámítás (törvényjavaslat szerinti 41/C.

), biztosítani kell, hogy az adott devizában fennálló követelések, valuta- és

devizakészletek, illetve kötelezettségek a nyilvántartás szerinti valuta-,

illetve devizaösszegben szerepeljenek az átszámítás alapján készített külön

mérlegben. Ehhez az szükséges, hogy ezen eszközöknek és kötelezettségeknek az

áttérés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, hivatalos

devizaárfolyam reciprok értékén számított valuta-, devizaértéke és az adott

(a társasági szerzõdésben rögzített) devizában, valutában fennálló értéke

közötti különbözetet meg kell állapítani, és azzal mint átszámítási

különbözettel a tõketartalékot, illetve az eredménytartalékot módosítani kell.

Sajátos elszámolási szabályokat igényel az is, ha a társasági szerzõdésben

rögzített devizanemtõl eltérõ devizanemben van devizakövetelés, pénzeszköz,

illetve kötelezettség. Itt is biztosítani kell, hogy a társasági szerzõdésben

rögzített devizanem szerinti devizaérték a keresztárfolyamok alapján

visszaszámított eredeti devizaértéket mutassa. Ehhez szükséges számítási

módszert is tartalmazza a törvényjavaslat.

Ha devizáról forintra történik az átszámítás (a törvényjavaslat szerinti 41/D.

), a követelmények az elõbbiekkel értelemszerüen megegyeznek, az átszámítási

különbözet elszámolása is a tõketartalékkal, illetve az eredménytartalékkal

szemben történik.

A társasági szerzõdésben a jegyzett tõkét mindenképpen forintban kell

rögzíteni. Amennyiben a devizáról forintra történõ áttéréskor az átszámítás

során kapott jegyzett tõke eltér a társasági szerzõdésben rögzített

forintértéktõl, a különbözetet - az elõbbiektõl függetlenül - a

tõketartalékkal szemben kell rendezni.

A 7. -hoz

Az értékhelyesbítés, az értékelési tartalék mérlegbe történõ beállítása miatt

kiegészül a törvény 1. számú melléklete és az ahhoz kapcsolódó elõírások.

A 8. -hoz

A devizáról forintra, illetve a forintról devizára történõ áttéréskor az

átszámítási különbözet a tõketartalékot, illetve az eredménytartalékot (tehát

a saját tõkét) módosítja. Mivel az átszámítási különbözet az eredményt

kellene, hogy módosítsa, de az áttérés idõpontjára eredménykimutatást

készíteni nem lehet, a társasági adótörvénynek az adóalapja korrekciójára

vonatkozó rendelkezéseit kell módosítani, illetve kiegészíteni.

A Javaslat szerint a forintról devizára, illetve a devizáról forintra történõ

áttéréskor éves beszámolót, egyszerüsített éves beszámolót kell készíteni.

Természetesen adóbevallást is kell tennie a vállalkozónak. Ezt tartalmazza az

adózás rendjérõl szóló törvényt módosító elõírás.

A 9. -hoz

A hatályba léptetõ rendelkezést tartalmazza azzal, hogy a törvénymódosítás az

1994. évi éves beszámoló, egyszerüsített éves beszámoló készítése során is

alkalmazható.

Ez a helyezi hatályon kívül az állami pénzügyekrõl szóló 1979. évi II.

törvény számvitelre vonatkozó elõírásait.

Eleje Honlap