Magyar Köztársaság Kormánya

H/399.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény keretében kialakított, 1994.

április 15-én Marrakesh-ben aláírt sokoldalú kereskedelmi megállapodások

megerõsítésérõl

Elõadó:

Pál László, ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1994. december 9.

- 2 -

I n d o k l á s

az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény keretében kialakított, 1994.

április 15-én Marrakesh-ben aláírt sokoldalú kereskedelmi megállapodások

megerõsítésérõl szóló országgyûlési határozati javaslathoz

Az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (a továbbiakban: GATT) szerzõdõ

felei az uruguay-i Punta del Estében tartott 1986. évi miniszteri

értekezletükön határozták el egy új világkereskedelmi tárgyalássorozat

elindítását. Az Uruguay Forduló néven ismertté vált tárgyalások célja a

nemzetközi kereskedelem szabályrendszerének megerõsítése és kiterjesztése, a

világkereskedelem bõvülését akadályozó korlátozások mérséklése volt.

A hét évig tartó megbeszélések eredményesen zárultak le, az ezeket összegzõ

(egységes csomagot képezõ) megállapodásokat a tárgyalásokon résztvevõ 117

ország képviselõi 1994. április 15-én a GATT marrakesh-i miniszteri

értekezletén írták alá. Az Uruguay Forduló záróokmánya és az elfogadott

sokoldalú kereskedelmi megállapodások angol és magyar nyelvû szövege igen

terjedelmes, közel 1500 oldal. Ezért takarékossági megfontolásokból ezen

anyagok az állandó bizottságok elnökségei titkárságain, továbbá az

Országgyûlés Szervezési és Tájékoztatási Fõosztályán, valamint a Képviselõi

Tájékoztatási Központban állnak rendelkezésre.

Magyarország számára a GATT tárgyalások legfontosabb eredménye, hogy a

jelenleginél kedvezõbb és kiszámíthatóbb nemzetközi kereskedelmi környezet

kialakulását segítik elõ a megállapodások.

A nemzetközi gazdasági kapcsolatok feltételrendszerének javulása, a

világkereskedelem fellendülése elõsegíti Magyarország erõfeszítéseinek sikerét

a külgazdasági kapcsolatok dinamizálására, a világgazdasági folyamatokba való

beágyazódásra, az európai integrálódás kiteljesítésére. Magyarország és más

hasonló külgazdaság érzékeny kis gazdaságok számára a hatékony nemzetközi

fegyelem biztonságot ad és fellépési lehetõséget teremt érdekeink védelmére.

Az Uruguay Forduló megállapodásainak hatályba lépéséhez az szükséges, hogy az

aláíró országok törvényhozásai azt megerõsítsék. Az aláíró országok a

záróokmányban rögzítették azon szándékukat, hogy a hatályba lépés feltételeit

lehetõleg már 1995. január 1-ig teljesítsék.

A megállapodások fõbb tartalmi elemeinek ismertetése

1. Mezôgazdasági termékek kereskedelme

Az Uruguay Forduló keretében kialakított mezôgazdasági szabályozás a

nemzetközi agrárkereskedelem feltételeinek átfogó javítását célozza. A vámon

kívüli korlátozások megszüntetése révén egységesíti az import elleni

védelemben alkalmazható eszközrendszert, elôirányozza a vámok fokozatos

csökkentését, korlátok közé szorítja az exportszubvenciók és a versenyt

torzító termelési támogatások alkalmazását.

A megállapodás nyomán hatékonyabbá váló nemzetközi fegyelem, illetve

partnereink piacnyitó vállalásai középtávon jelentôs elônyöket adhatnak a

hazai termelôknek. A versenytorzító szubvenciós gyakorlatok keretek közé

szorításával a jelenlegi torz, a tényleges termelési költségek helyett sokszor

a költségvetés helyzetét tükrözô nemzetközi agrárárak elmozdulhatnak

mesterségesen nyomott szintjükrôl. Az így realizálható többlet exportbevétel

mellett a kivitel fokozását segíti a protekcionista adminisztratív

importkorlátozások megszüntetésének általános követelménye.

A nemzetközi rendezés módot ad a hazai termelés megfelelô védettségének

fenntartására. Az importengedélyezési rendszer és az élelmiszeripari termékek

mennyiségi korlátozásának felszámolásával egyidejûleg lehetôségünk nyílik a

jelenleg alkalmazott vámok jelentôs mérvû emelésére. A mezôgazdasági termékek

számtani vámátlaga 20 százalékról mintegy 45 százalékra nô. A hazai

termelésben jelentôs alaptermékeknél az alkalmazható vámok ennél magasabbak

(pl. hús 61-112%; tejtermékek 80%; gabona 50%). Az így kialakuló vámszintet

kell az egyes országoknak a megállapodás szerint hat év alatt összesen 36%-kal

csökkenteniük. Magyarország ettôl némileg elmaradó, átlagban 31%-os

vámcsökkentési kötelezettséget vállalt. A legérzékenyebb termékek esetében a

vámmérséklés csak a minimálisan elôírt 15%-os szintet éri el.

2. Ipari termékek

Az ipari termékeket illetôen a tárgyalások célja a vámok öt év alatti

átlagosan egyharmados csökkentése, a kiugróan magas vámok lefaragása, a

vámlekötések arányának növelése és a vámon kívüli korlátozások lebontása volt.

Ezen felül számos OECD és néhány iparosodott fejlôdô ország vállalta egyes

szektorokban (pl. gyógyszerek, építôipari és mezôgazdasági gépek, orvosi

berendezések, bútorok) a vámok teljes eltörlését, illetve a vegyi termékeknél

a vámok alacsony szinten való harmonizálását. Magyarország ezekhez a

vállalásokhoz nem csatlakozott, de a legnagyobb kedvezmény elve alapján

partnereink vámcsökkentéseinek haszonélvezôjévé válik.

A magyar kötelezettségek kialakításánál figyelembe vettük az Európai Unióval

kötött társulási megállapodás ipari vámlebontásra vonatkozó elôírásait.

Sikerült elérnünk, hogy az érzékeny termékeknél a vámcsökkentéseket a

társulási megállapodás menetrendjéhez igazítva, az elôírt öt év helyett hét év

alatt vezessük be. Néhány terméknél egyáltalán nem vállaltunk vámcsökentési

kötelezettséget, így a magyar ipari vámok átlagosan csak 28%-kal mérséklôdnek.

A GATT keretében vállalt vámcsökkentések az ipari termelés védettségi szintjét

érdemben nem módosítják, hiszen a végrehajtás idôszakában - kétoldalú

megállapodásaink alapján - szabadkereskedelmi partnereinkkel szemben, akik a

behozatal több mint kétharmadát adják, az összes ipari vám teljes mértékben

megszüntetésre kerül.

Külön megállapodás rendelkezik a textil és ruházati áruk kereskedelmérôl. E

szektor kereskedelmét jelenleg a Nemzetközi Textilegyezmény és az annak

alapján megkötött kétoldalú export önkorlátozási megállapodások szabályozzák.

Ez lehetôvé teszi az OECD országok számára az import szelektív korlátozását a

fejlôdô és volt szocialista országokkal szemben. A most kialakított nemzetközi

rendezés elôírja a mennyiségi korlátozások fokozatos, tíz éves periódus alatt

történô felszámolását. Ezen idôszak alatt folyamatosan növelni kell a

korlátozás alá esô országok exportlehetôségeit. E tekintetben az általános

elôírásoknál kedvezôbb elbánást élveznek a kis szállító országok. Mivel a

textil korlátozások megszüntetésérôl az EU-val és EFTA országokkal kötött

megállapodásaink rendelkeznek, a magyar export szempontjából az egyezmény

nyomán az USA és Kanada piacán javulnak a magyar kivitel lehetôségei.

(Tekintettel arra, hogy nyugat-európai partnereink a velünk szemben

fenntartott korlátozásokat 1997-re felszámolják, a más konkurrensekkel

szembeni mennyiségi megkötéseket viszont csak tíz év alatt szüntetik meg,

relatív verseny-helyzetünk az EU és EFTA piacokon átmenetileg javulhat.)

Import oldalon ugyanakkor az elôírt határidôre nekünk is fel kell számolnunk a

textil és ruházati cikkekre jelenleg alkalmazott mennyiségi

importkorlátozásokat.

3. Piacvédelmi intézkedések szabályozása

A GATT Egyezmény nyomán módosulnak a piaczavarási, dömping- és szubvenció

ellenes eljárások szabályai. A piacvédelmi intézkedéseknél pontosabbá válnak a

károkozás megállapítására vonatkozó kritériumok és limitált a védintézkedések

alkalmazásának idôtartama (fô szabályként legfeljebb négy év). A megállapodás

rögzíti, hogy a meghatározott feltételeket kielégítôen meghozott védintézkedés

által érintett felek jogosultak ugyan hasonló értékû, illetve hatású

koncessziók visszavonására, de ezzel az ellen-intézkedéssel csak három év

eltelte után élhetnek.

A dömpingellenes eljárások szabályozása is részletesebbé válik. Exportunk

szempontjából kiemelendô az a rendelkezés, amely szerint bizonyos

dömpingküszöbök alatt, vagy elhanyagolható import nagyságrend esetén az

eljárást azonnal meg kell szüntetni. Az eljárás magyarországi alkalmazása

tekintetében fontos, hogy a vizsgálatot akkor lehet megindítani, ha a

benyújtott panasz ügyében állást foglaló termelôk (akár támogatók, akár

ellenzôk) összes termelésének legalább 50%-át a panaszt támogató termelôk

adják, akik az érintett áru hazai elôállításának legalább 25%-át kell

képviseljék.

A szubvenciókkal kapcsolatos egyezmény a támogatásokat három kategóriába

(tiltott, üldözhetô, megengedett) sorolja. Ugyancsak szigorítja a

szubvenciókkal szemben hozható intézkedések elôírásait. Kiemelendõ, hogy a

megengedett (tehát ellenintézkedéssel nem sújtható) támogatási formák mellett,

a piacgazdasági átalakulást folytató országok hét éves idôszakban az egyébként

tiltott szubvenciós gyakorlatokkal is élhetnek. Ezzel együtt, figyelemmel az

EU társulási megállapodás elôírásaira is, fokozatosan alkalmazkodni kell a

GATT szubvenciós fegyelméhez, illetve át kell venni a kiegyenlítô vámeljárás

alkalmazási szabályait.

4. Kereskedelmi hatású beruházási intézkedések

Az e témában kialakított kompromisszumos megállapodás gyakorlatilag a GATT

meglevô rendelkezéseit erôsíti meg, notifikációs rendszert hoz létre és

kiindulási alapot jelent a téma - OECD országok által erôsen szorgalmazott -

további tárgyalásához. A megállapodás önmagában nem tilalmazza az

exportteljesítmény elôírások alkalmazását, ugyanakkor a GATT szabályokkal

ellentétesnek ítéli az olyan hatósági rendelkezéseket, amelyek elôírják egy

vállalat számára beszerzéseiben a hazai termékek részarányát, vagy amelyek az

importbeszerzés nagyságrendjét az exporthoz kötik. A rendezés így a mûködô

tôke bevonása terén követett politikánkat illetve annak eszközrendszerét

illetôen nem tesz módosítást szükségessé.

5. Szolgáltatások

A szolgáltatások nemzetközi kereskedelmérôl szóló egyezmény elsô ízben teremt

multilaterális szabályozást a világkereskedelem legdinamikusabban növekvô

szektorában. A megállapodás lefekteti a nemzetközi szolgáltatás-kereskedelem

alapvetô szabályait és tartalmazza az egyes résztvevôk által vállalt

kötelezettségek listáját. A hármas fô cél a szolgáltatások kereskedelmét

érintô elôírások diszkriminációmentes alkalmazása, a korlátozás-mentes

piacrajutás és a nemzeti elbánás biztosítása. A feltétel nélküli legnagyobb

kedvezményes elbánás nyújtása alól tíz éves idôszakra felmentés kapható, amely

lehetôséggel Magyarország is - más résztvevôkhöz hasonlóan - élt. A magyar

kötelezettségek a jelenlegi szabályokhoz és gyakorlatokhoz képest nem

jelentenek új piacnyitó lépést vagy többlet terhet.

Az egyezmény a nemzetközi szolgáltatáskereskedelem liberalizálásának kiinduló

pontja, amit a további évek tárgyalásai során lehet majd továbbfejleszteni.

6. Szellemi tulajdonjogok

A szellemi tulajdonjogok kereskedelmi vonzatairól szóló megállapodás a

szellemi tulajdonjogok védelmének átfogó biztosítását célozza. Alapvetô

követelménynek tekinti a szellemi tulajdonjogra vonatkozó nemzetközi

szerzôdések elôírásainak való megfelelést. A szabadalmakat illetôen az

eljárások védelme helyett a termékoltalom kötelezettségét írja elô.

Rendelkezik a szerzôi és kapcsolódó jogokról, a számítógép programokról,

adathordozókról, a bérleti jogokról, védjegyekrôl, a földrajzi megnevezések

oltalmáról. A megállapodás a kormányok kötelezettségévé teszi, hogy hazai

jogszabályaik alapján olyan eljárási és jogorvoslati lehetôségeket nyújtsanak,

amelyek módot adnak a szellemi tulajdonjogok tényleges érvényesítésére.

Az egyezmény lényeges eleme, hogy hatékony nemzetközi vitarendezési eljárást

intézményesít azzal, hogy a szellemi tulajdonjogok védelmével kapcsolatos

vitákat is az Uruguay Forduló eredményeként kialakított egységes vitarendezési

eljárás hatókörébe utalja.

A megállapodás a kötelezettségek teljesítésére átmeneti idôszakot irányoz elô

(fejlett országoknak egy év, fejlôdô és piacgazdasági átalakulást folytató

országok esetében öt év). Ugyanakkor már ebben az idôszakban szigorú

rendelkezéseket ír elô a megkerülô eljárások megakadályozására. A gyógyszerek

és a mezôgazdasági vegyitermékek esetében a hatályba lépéstôl lehetôvé teszi

termékszabadalmi kérelem benyújtását.

7. Világkereskedelmi Szervezet

A Világkereskedelmi Szervezet (a továbbiakban: WTO) létrehozásáról szóló

megállapodás kimondja, hogy a szerezet közös intézményi keretet nyújt a WTO

tagok közötti kereskedelmi kapcsolatok folytatásához. Ennek megfelelôen a

jelenlegi GATT, illetve az Uruguay Forduló egyes megállapodásai a WTO rendszer

szerves részévé válnak és valamennyi WTO tagországra egyaránt vonatkoznak.

A Világkereskedelmi Szervezet egyetlen intézményi "ernyô" alá vonja az

árukereskedelmi, szolgáltatáskereskedelmi és a szellemi tulajdonjogok

kereskedelmi vonatkozásaival foglalkozó megállapodásokat.

A multilaterális kereskedelmi rendszer intézményesülése fokozza a kisebb

országok biztonságát. Különösen jelentôs e téren az egységesített és

szabályaiban szigorúbb vitarendezési eljárásrendszer. Így a jövôben nem lesz

mód a vitarendezési testületek ajánlásainak el nem fogadására. Fellebbviteli

fórum létesül, amelynek döntéseit a feleknek el kell fogadniuk és

végrehajtaniuk. Ennek megszegése esetén az érintett féllel szemben megfelelô

ellenintézkedések hozhatók, mégpedig a WTO égisze alá tartozó bármely

megállapodásban vállalt kötelezettségnek vagy koncessziónak a

felfüggesztésével.

Eleje Honlap