Magyar Köztársaság Kormánya

T/446.. számú

T ö r v é n y j a v a s l a t

a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Vastagh Pál

Budapest, 1994. január 5.

T/446.. számú

T ö r v é n y j a v a s l a t

a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény

módosításáról

1. §

A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény

(a továbbiakban: Nek.tv.) 55. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következô

rendelkezések lépnek:

"(3) A hazai kisebbségek önazonosságának megõrzését, hagyományai

gondozását, átörökítését, az anyanyelv ápolását, fejlesztését, szellemi és

tárgyi emlékeik fennmaradását, a kisebbségi létbõl fakadó kulturális és

politikai hátrányok mérséklését szolgáló tevékenységek támogatása céljából

közalapítványt kell létrehozni.

(4) A közalapítvány támogatási tevékenysége a kisebbségi célú állami

finanszírozás rendszerének része."

2. §

A Nek.tv. a következõ 55/A. §-sal egészül ki:

"55/A. § (1) Az 55. § (3)-(4) bekezdésében említett közalapítványt

Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítvány (a továbbiakban:

Közalapítvány) elnevezéssel és budapesti székhellyel a Magyar Köztársaság

Kormánya alapítja.

(2) A Közalapítvány vagyona a részére átadott vagyontárgyakból, valamint

a mindenkori éves költségvetési törvényben megállapított pénzügyi támogatásból

áll.

(3) A Közalapítvány legfõbb döntéshozó szerve a Kuratórium. Ennek tagjai

a következõk:

a) a kisebbségek országos önkormányzatainak - azok közgyûlése által

megválasztott - egy-egy képviselõje, országos önkormányzat hiányában az adott

kisebbség szervezetei által választott személy,

b) az Országgyûlésben képviselõcsoporttal rendelkezõ pártok által

kijelölt egy-egy személy,

c) a belügyminiszter, a külügyminiszter, a mûvelõdési és közoktatási

miniszter, a Gyermek- és Ifjúsági Koordinációs Tanács, valamint a Magyar

Tudományos Akadémia elnöke által kijelölt egy-egy személy.

(4) A Kuratórium elnöke a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal

mindenkori vezetõje.

(5) A Közalapítvány ellenõrzésre jogosult szervének (Felügyelõ Bizottság)

tagjai a következõk:

a) az Országgyûlés elnöke által kijelölt két személy, akik közül legalább

az egyik ellenzéki pártot képvisel,

b) a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára által kijelölt

személy,

c) a pénzügyminiszter által kijelölt személy.

(6) A Felügyelõ Bizottság elnöke a Kormány nemzeti és etnikai kisebbségi

ügyek felügyeletével megbízott tisztségviselõje által kijelölt személy.

(7) A Kuratóriumot és a Felügyelõ Bizottságot - a (3)-(6) bekezdésben

meghatározott személyekbõl - az alapító jelöli ki."

3. §

A Nek.tv. 36. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az országos önkormányzat megszûnése esetén annak vagyona az 55. §

(3) bekezdése szerint létrehozott közalapítványhoz kerül, amely azt

vagyonkezelésbe veszi és gondoskodik annak megõrzésérõl. Abban az esetben, ha

a megszûnt országos önkormányzat ismét megalakul, a közalapítvány köteles

gondoskodni a vagyon visszaadásáról."

4. §

(1) Ez a törvény a kihirdetésétõl számított 8. napon lép hatályba.

(2) Az e törvénnyel érintett - folyamatos ellátást igénylõ - kisebbségi

célú tevékenységek pénzügyi támogatását a Közalapítvány bírósági

nyilvántartásba vételéig a Közalapítvány javára elkülönített költségvetési

forrásból kell biztosítani.

(3) Ha e törvény hatálybalépését követõen a Nek.tv. hatálya alá tartozó

kisebbségek országos önkormányzatai még nem alakultak meg, a kisebbségek a

Közalapítvány Kuratóriumába az 55/A. § (3) bekezdés a) pontjának második

fordulatában foglaltak szerint delegálhatnak tagot.

I n d o k o l á s

a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény

módosítására irányuló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény

(a továbbiakban: Nek.tv.) 55. §-ának (3) bekezdése a kisebbségek, illetõleg az

érdekükben kifejtett tevékenység támogatására - a törvény hatálybalépésétõl

számított egy éven belül - Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Alap létrehozását

rendelte el. A Nek.tv. szerint az Alap forrása a központi költségvetés és az

Alapból kell fedezni annak mûködési költségeit. A törvény szabályozta még az

Alap döntéshozó szervét, annak összetételét és - igen szûkszavúan - a

döntéshozatal módját.

A Nek.tv. megalkotása idõpontjában a közalapítvány jogintézménye még nem

létezett, így a kisebbségi célú állami finanszírozás egyik legfontosabb

alrendszerének kialakítására az elkülönített állami pénzalap létrehozásán

kívül - a törvényhozó által választható - más lehetõség nem állt

rendelkezésre. A Polgári Törvénykönyv egyes rendelkezéseinek módosításáról

szóló - az érintett körben 1994. január 1-jén hatályba lépett - 1993. évi

XCII. törvény azonban megteremtette annak lehetõségét, hogy az Országgyûlés, a

Kormány és a helyi önkormányzatok képviselõtestületei közfeladatok folyamatos

ellátásának biztosítására közalapítványt hozzanak létre.

A kisebbségi célú tevékenységek finanszírozására irányuló törvényben

meghatározott állami feladat minden tekintetben legelõnyösebb módon

közalapítványi formában látható el. Az alaphoz képest ugyanis a közalapítvány

a következõ elõnyökkel rendelkezik:

1) Az alap nem jogi személy, jogok és kötelezettségek kizárólag abban a

körben illetik, illetõleg terhelik, amelyet számára a törvény biztosít. Ezzel

szemben a közalapítvány jogi személy, jogalanyisága tehát - a jogi

személyiségébõl következõen - általános és feltétlen. Önálló jogalanyként

aktívabban és hatékonyabban vehet részt a társadalmi kapcsolatokban, nem

utolsó sorban a vagyoni forgalomban. A közalapítvány a számára meghatározott

közcélok megvalósítását az alapra jellemzõ pusztán passzív, elosztó funkció

helyett aktív, szervezõ módon szolgálhatja.

2) Az alap létrehozásához, mûködési feltételeinek megváltoztatásához

törvény szükséges, amely nemcsak az alap rendeltetését, de a bevételi

forrásait és az általa teljesíthetõ kiadások körét is tételesen - jogcímek

szerint - meghatározza. Az alap kizárólag a központi költségvetésbõl nem

finanszírozható, ugyanakkor az alappal végsõ soron az arra feljogosított

miniszter rendelkezik. Az alapok e korlátozott mozgásteréhez képest a Kormány

által létrehozott közalapítvány nemcsak önállóbb, de rugalmasabb szervezeti

forma, amelynél ugyanakkor biztosított a nyilvánosság garanciája, továbbá -

meghatározott körben és módon - az alapítói kontroll lehetõsége is.

3) Az alapból vállalkozási tevékenység nem folytatható, az alap - ha

törvény eltérõen nem rendelkezik - gazdasági társaságot nem alapíthat és abban

részesedést sem szerezhet. Közalapítvány esetén ilyen jellegû korlátozások

nincsenek. Az alapító a számára szükséges garanciális feltételeket az alapító

okiratban határozhatja meg, és ezeket szükség esetén - a törvény által

megengedett körben - módosíthatja is.

4) A közalapítványi forma mind a leginkább érintett kisebbségi

önkormányzatok, mind pedig a civil szervezõdések számára az alap által

nyújthatónál szélesebb, közvetlenebb és egyszerûbb lehetõséget biztosít akár a

döntéshozatalban való részvételre, akár pedig a vagyoni közremûködésre.

A közalapítvány intézményének az elõbbiekben részletezett elõnyös vonásai

egyértelmûvé teszik, hogy a közalapítvány az alapnál jóval alkalmasabb a

magyarországi kisebbségek igényeinek kielégítésére és a kisebbségi érdekek

hatékonyabb szolgálatára. Ezért a törvényjavaslat (a továbbiakban: javaslat) a

kisebbségi célú tevékenységek támogatására - az alap helyett - közalapítvány

létesítését rendeli el. E rendelkezés egyébként összhangban áll azzal a

kormányzati törekvéssel, amely a központi költségvetés igényeinek megfelelõen

az alapok felülvizsgálatára, számuk és szerepük szükség szerinti csökkentésére

irányul.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A javaslat az alap létesítésérõl szóló rendelkezések helyébe lépteti azt

a rendelkezést, amely röviden és tömören - mintegy összefoglaló jelleggel -

meghatározza azokat a tevékenységeket, illetõleg tevékenységcsoportokat,

amelyek támogatására közalapítványt kell létrehozni. E rendelkezés kapcsán

hangsúlyozni kell, hogy a létrehozandó közalapítvány célja alapvetõen a

kisebbségi célú tevékenységek támogatása (sajátos feladat-finanszírozás).

Ebbõl következik például, hogy a közalapítvány nem vállalja át sem a nevelési,

oktatási intézmények kisebbségi célú kiegészítõ normatív támogatását, sem

pedig a kisebbségi önkormányzatok és a kisebbségi szervezetek mûködéséhez

szükséges támogatások (mûködési támogatások) nyújtását, ezek a Nek.tv. 55. §-

ának (2) bekezdésében foglaltak szerint változatlanul az érintett állami

szervek, köztük az Országgyûlés kompetenciájában maradnak. Nem kétséges

azonban, hogy a közalapítvány támogatási tevékenysége szervesen illeszkedik a

kisebbségi célú állami finanszírozás összetett rendszerébe. Ezt az

összefüggést, ugyanakkor a közalapítvány sajátos - e finanszírozási rendszer

egyéb elemeitõl elkülönülõ - támogatási tevékenységét fejezi ki az a

rendelkezés is, amely szerint a közalapítvány az említett célzatú állami

finanszírozás rendszerének részeként tevékenykedik.

A 2. §-hoz

A javaslat szerint a közalapítványt - az annak alapítására egyébként

jogosult - Kormánynak kell létrehoznia. A javaslat meghatározza a kötelezõen

létrehozandó közalapítvány elnevezését, székhelyét, vagyonának és kezelõ

szervezetének - ide értve a kezelõ szerv ellenõrzésére jogosult szervet is -

összetételét. A közalapítvány tevékenységének különös jelentõségére és sajátos

feladataira tekintettel a javaslat az ügydöntõ és ellenõrzõ szerv (Kuratórium

és Felügyelõ Bizottság) tagjainak, tisztségviselõinek meghatározása során a

delegálási elvet követi. Eszerint az említett testületek tagjait és

tisztségviselõit - a közalapítványra vonatkozó szabályozással összhangban - az

alapító jelöli ki ugyan, a kijelölendõ személyek azonban nem lehetnek mások,

mint akiket erre a javaslatban tételesen felsorolt és feljogosított

szervezetek, illetõleg személyek megjelölnek (delegálnak).

A kuratóriumi tagok jelentõs része természetesen elsõsorban a kisebbségek

országos önkormányzatai által választott személyek közül kerül ki. Részt

vesznek a kuratóriumban a kormány azon tagjainak képviselõi is, akik a

kisebbségi politika (ide értve a kisebbségi célú kulturális politikát is)

kialakításában, a kisebbségi célú tevékenységek finanszírozásában a leginkább

érintettek és érdekeltek. A javaslat biztosítja azt is, hogy a kuratóriumban a

tudományos élet és az ifjúságpolitika kérdéseivel legmagasabb szinten

foglalkozó testületek képviselõi is jelen legyenek. Nem feledkezik meg továbbá

arról sem, hogy a többpárti plurális demokrácia szabályainak megfelelõen az

országgyûlésben képviselõcsoporttal rendelkezõ pártok - delegált tagjaik útján

- közvetlenül vehessenek részt a Kuratórium munkájában.

A javaslat gondoskodik arról is, hogy a közalapítvány kuratóriumában

minden kisebbség feltétlenül képviselve legyen. Abban az esetben ugyanis, ha

valamely kisebbség önkormányzata bármely okból nem jönne létre, úgy az

érintett kisebbség szervezeteinek adja meg azt a jogot, illetõleg lehetõséget,

hogy a kuratóriumba tagot delegáljanak.

A 3. §-hoz

A Nek.tv. 36. §-ának (3) bekezdése a kisebbség megszûnt országos

önkormányzata vagyonának megõrzésérõl és - az új önkormányzat megalakulásáig

terjedõ idõszakban - annak átmeneti kezelésérõl szól. A javaslat a törvényben

meghatározott - korábban az alapra bízott - e feladatnak az ellátását is

értelemszerûen az alap helyett létrehozandó közalapítvány feladatává teszi.

A 4. §-hoz

A kisebbségi célú tevékenységek sorában vannak olyanok (pl. a kisebbségi

lapkiadás), amelyek folyamatos támogatást igényelnek. Nyilvánvaló, hogy e

tevékenységek finanszírozásáról a közalapítvány létrejöttéig is - az

eddigieknek megfelelõen - gondoskodni kell. Ezért a javaslat a záró, illetõleg

átmeneti rendelkezései között felhatalmazást ad arra, hogy az ilyen

folyamatos ellátást igénylõ feladatok finanszírozása abból a költségkeretbõl

történhessen, amelyet a költségvetési törvényben a közalapítvány javára

különítettek el.

Elõfordulhat, hogy a törvény hatálybalépését követõen a Nek.tv. hatálya

alá tartozó kisebbségek országos önkormányzatai még nem alakultak meg.

Természetesen a kisebbségek kuratóriumi képviseletét ebben az esetben is

biztosítani kell. Ezért a javaslat - átmeneti rendelkezésként - e

vonatkozásban is annak a szabálynak az alkalmazását rendeli, amely a létre nem

jött országos önkormányzatok esetére rendezi a kisebbségek megfelelõ

kuratóriumi képviseletét.

Eleje Honlap