MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/452.. számú

törvényjavaslat

a nemzeti szabványosításról

Elõadó: Pál László

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1995. január 18.

1995. évi .................... törvény

a nemzeti szabványosításról

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy elõsegítse a nemzetgazdaság szereplõinek

a piacképességhez szükséges korszerû mûszaki ismeretekkel való ellátását és a

Magyar Köztársaság által kötött nemzetközi megállapodásokban vállalt,

szabványosításra vonatkozó kötezettségek végrehajtását, a nemzeti

szabványosításról a következõ törvényt alkotja:

A nemzeti szabványosítás célja

1. §

A nemzeti szabványosítással elõ kell segíteni:

a) az általános és ismételten alkalmazható eljárások, mûszaki megoldások

közrebocsátásával a termelés korszerûsítését, a szolgáltatások színvonalának

javítását;

b) a nemzetgazdasági igények érvényesítését a nemzetközi és az európai

szabványosítási tevékenységben;

c) a kereskedelem mûszaki akadályainak elhárítását;

d) a mûszaki fejlesztés eredményeinek széleskörû bevezetését;

e) az élet, az egészség, a környezet, a vagyon, a fogyasztói érdekek

védelmét és a biztonságot;

f) a megfelelõségtanúsítás követelményrendszerének kialakítását;

g) a hazai termékek és szolgáltatások nemzetközi elismertetését;

h) a minõség védelmét.

A törvény célja

2. §

A törvény meghatározza a nemzeti szabványosítás szervezeti kereteit,

mûködésének fõbb elveit, követelményeit, kapcsolatrendszerét és

gazdálkodásának fõbb eszközeit.

Alapelvek

3. §

A nemzeti szabványosításban érvényesíteni kell a következõ alapelveket:

a) az áttekinthetõséget és a nyilvánosságot;

b) a közérdek képviseletét;

c) az önkéntességet egyrészrõl a nemzeti szabványosításban való részvéte

l, másrészrõl a nemzeti szabványok alkalmazása szempontjából;

d) a tárgyszerûséget;

e) a függetlenséget a különbözõ érdekcsoportok túlsúlyától;

f) az egységességet és ellentmondásmentességet;

g) az alkalmazkodást a tudomány, a mûszaki gyakorlat és a tapasztalat

általános eredményeihez, figyelembe véve a gazdasági adottságokat;

h) az alkalmazkodást a nemzetközi és az európai szabványosítás rendjéhe

z;

i) a nemzeti szabványügyi szervezet nem nyereségérdekelt jellegét.

A szabvány

4. §

(1) E törvény alkalmazásában a szabvány elismert szervezet által alkotott

vagy jóváhagyott, közmegegyezéssel elfogadott olyan mûszaki (technikai)

dokumentum, amely tevékenységre vagy azok eredményére vonatkozik és olyan

általános és ismételten alkalmazható szabályokat, útmutatókat vagy jellemzõket

tartalmaz, amelyek alkalmazásával a rendezõ hatás az adott feltételek között a

legkedvezõbb.

(2) A szabványosítás során leggyakrabban használt fogalmakat az 1.

melléklet tartalmazza.

A nemzeti szabvány

5. §

(1) A nemzeti szabvány olyan szabvány, amelyet a nemzeti szabványügyi

szervezet alkotott meg vagy fogadott el és tett a nyilvánosság számára

hozzáférhetõvé.

(2) A nemzetközi és az európai szabványokat szabványként közzétenni a

Magyar Köztársaságban csak nemzeti szabványként lehet.

(3) A nemzeti szabvány nem lehet jogszabállyal ellentétes.

(4) A nemzeti szabványt nemzeti szabványjellel kell ellátni. A nemzeti

szabvány jele: MSZ (Magyar Szabvány).

(5) A nemzeti szabvány csak a nemzeti szabványügyi szerv felhatalmazása

alapján forgalmazható és terjeszthetõ.

A nemzeti szabvány és a nemzeti szabványjel alkalmazása

6. §

(1) A nemzeti szabvány alkalmazása önkéntes, kivéve ha jogszabály

kötelezõen alkalmazandónak nyilvánítja.

(2) A szabványok közül jogszabály kizárólag nemzeti szabványt nyílváníthat

egészben vagy részben kötelezõen alkalmazandónak.

(3) A nemzeti szabványjel más szabványon nem használható.

(4) A nemzeti szabványjelet a szabványnak való megfelelõség jelölésére, a

jelhasználat rendjének betartása esetén, bárki alkalmazhatja.

A Magyar Szabványügyi Testület

7. §

(1) A Magyar Köztársaság nemzeti szabványügyi szervezete a Magyar

Szabványügyi Testület (a továbbiakban: MSZT).

(2) Az MSZT köztestület (Ptk. 65. §), amely az alapszabályának megfelelõen

mûködik. Köztestületként a nemzeti szabványosítással összefüggõ közfeladatokat

látja el e törvény felhatalmazása alapján.

(3) Az MSZT jogosult a Magyar Köztársaság címerének a használatára.

Az MSZT feladatai

8. §

(1) Az MSZT feladatai:

a) a nemzeti szabványok kidolgozása, illetve kidolgoztatása, jóváhagyása

és közzététele, módosítása és visszavonása;

b) a nemzetközi és az európai szabványok nemzeti szabványként való

közzététele;

c) a nemzeti szabványosítás módszertanának kidolgozása és egyeztetése a

szabványosításban érdekeltekkel;

d) részvétel és képviselet a nemzetközi és az európai szabványügyi

szervezetek munkájában, illetõleg más érintett szervek részvételének

összehangolása;

e) szaktanácsadás és szakvélemény készítése nemzeti szabványügyi

kérdésekben;

f) a nemzeti szabványosítással összefüggõ kiadványok összeállítása és

kiadása;

g) a nemzeti szabványjel használati rendjének kidolgozása és kiadása;

h) a nemzeti szabványosítással összefüggõ nemzetközi és európai jelek

használati rendjének honosítása és kiadása;

i) a termékek, szolgáltatások nemzeti szabványnak való megfelelõség

tanúsítási rendszerének létrehozása és mûködtetése;

j) közremûködés a jogszabálynak vagy egyéb elõírásnak való megfelelõség

tanúsításában;

k) tanúsítási rendszer létrehozása a minõségbiztosítási rendszerek

tanúsítására a vonatkozó szabványok szerint;

l) mindazon további feladatok ellátása, amelyeket külön törvény vagy

törvény alapján az alapszabály a feladatkörébe utal.

(2) Az (1) a), b) és c) pontjaiban foglalt feladatokat az MSZT a nemzeti

szabványosító mûszaki bizottságokon keresztül látja el.

9. §

(1) Az MSZT a jogalkotó szerv felkérése alapján gondoskodik a közérdekû,

különösen az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon és az emberi környezet

védelmét, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló jogszabályokhoz

kapcsolódó nemzeti szabványok kidolgozásáról, illetve kiadásáról.

(2) Az MSZT közremûködik a nemzetközi és az európai kötelezettségeken

alapuló, a nemzeti szabványosítással összefüggõ jogalkotói munkában.

10. §

Az MSZT közremûködik a nemzeti szabványosítással összefüggõ ismeretek

oktatásában, a tananyagok tematikájának kidolgozásában, a képzési anyagok

elõállításában, valamint iskolarendszeren kívüli szakképzést végez.

11. §

(1) Az MSZT gyûjti és rendszerezi a nemzeti szabványtervezeteket és

szabványokat, a magyar gazdaság számára jelentõs külföldi szabványtervezeteket

és szabványokat, valamint egyéb szabványjellegû dokumentumokat.

(2) Az MSZT az (1) bekezdésben meghatározott információkat az általa,

illetve a nemzetközi és az európai szabványügyi szervezetek által

meghatározott díjazás ellenében rendelkezésre bocsátja.

(3) Az MSZT gondoskodik a nemzeti szabványok és a nemzeti

szabványosítással kapcsolatos kiadványok díjazás ellenében történõ

forgalmazásáról, illetve terjesztésérõl.

12. §

(1) Az MSZT nyilvántartást vezet:

a) a nemzeti szabványtervezetekrõl és szabványokról;

b) az európai szabványtervezetekrõl és szabványokról;

c) a jogszabályok által kötelezõen alkalmazandónak nyilvánított

szabványokról;

d) a nemzeti szabványügyi szakértõkrõl.

(2) A nyilvántartásba bárki térítésmentesen betekinthet, kérésére az MSZT

a nyilvántartásból kivonatot (másolatot) ad, térítés ellenében.

13. §

Az MSZT az alapszabályában biztosítja:

a) a nemzeti szabványosításban érdekelt körök, így különösen a központi

közigazgatási szervek, gyártók, forgalmazók és a fogyasztók, illetve azok

érdekképviseleti szervezetei kiegyensúlyozott részvételét az MSZT szerveiben;

b) a jogalkotás szempontjainak, valamint a gazdálkodó szervezetek

igényeinek figyelembevételét a nemzeti szabványosítási programok

összeállításakor;

c) a jogalkotáshoz kapcsolódó nemzeti szabványosítási igények

kielégítését;

d) a jogszabály kiadására feljogosított szervezet bevonását a jogszabály

által kötelezõvé nyilvánítandó nemzeti szabványok kidolgozásában;

e) a nemzeti szabványosítás területén a nemzetgazdasági érdekek

képviseletének rendjét;

f) a nemzetközi, az európai szabványügyi szervezetekkel és az egyes

tagországok nemzeti szabványügyi szervezeteivel való együttmûködés rendjét;

g) a nemzeti szabványok megalkotására, valamint jóváhagyására vonatkozó

eljárási rend kiadását;

h) ellentmondásmentes szabványrendszer kialakítását;

i) tanúsítási tevékenységében a nemzetközi és az európai tanúsítási

szervezetek elõírásainak érvényesülését.

Eljárási rend

14. §

(1) Az MSZT-nek a nemzeti szabványok megalkotására, valamint jóváhagyására

vonatkozó eljárási rendben különösen az alábbiakat kell szabályoznia:

a) a nemzeti szabványosításban való részvétel módját és feltételeit;

b) a nemzeti szabványosítási programok összeállítását és nyilvánosságra

hozatalát, az új szabványosítási témák felvételének szabályait;

c) a nemzeti szabványtervezetek nyilvánosságra hozatalát, és a velük

kapcsolatos felszólalások elintézésének rendjét;

d) a nemzeti szabványok jóváhagyásának rendjét;

e) a nemzeti szabványalkotással kapcsolatos panaszok kivizsgálásának

rendjét;

f) a nemzeti szabványok közzétételének módját;

g) a nemzeti szabványok nyilvántartását;

h) az európai és a nemzetközi szabványosításban a nemzeti képviselet

módját.

(2) Az eljárás nyilvánosságának elve alapján meg kell hirdetni a nemzeti

szabványosítás programját, a nemzeti szabványtervezetek jegyzékét, a nemzeti

szabvány kiadásának és közzétételének idõpontját, a nemzeti szabványok

visszavonását, módosítását, a nemzeti szabványállományban bekövetkezett

változásokat, a nemzeti szabványosítással összefüggõ közleményeket.

Az MSZT tagjai

15. §

(1) Az MSZT tagja lehet bármely jogi személy, továbbá jogi személyiséggel

nem rendelkezõ gazdálkodó szervezet, aki az alapszabályt magára nézve

kötelezõnek elfogadja és a nemzeti szabványosítás célkitûzéseit, intézkedéseit

támogatni kívánja.

(2) A tagok jogait és kötelezettségeit az alapszabály állapítja meg.

Az MSZT szervei

16. §

Az MSZT szervei:

a) a közgyûlés,

b) a Szabványügyi Tanács,

c) a nemzeti szabványosító mûszaki biztottságok,

d) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság,

e) az ügyintézõ szervezet.

A közgyûlés

17. §

(1) Az MSZT közgyûlését a nemzeti szabványosítás általános kérdései,

valamint az MSZT saját belsõ szervezetét és mûködését érintõ legfontosabb

kérdések megtárgyalására az alapszabályban meghatározott idõközönként, de

legalább évenként egyszer össze kell hívni.

(2) A közgyûlést, a napirend megjelölésével, az MSZT elnöke hívja össze.

(3) Rendkívüli közgyûlést kell tartani, amennyiben ezt - a napirend

megjelölésével - a közgyûlésen szavazásra jogosultak egyharmada írásban kéri.

18. §

A közgyûlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály jóváhagyása és módosítása;

b) döntés az éves beszámoló elfogadásáról;

c) az MSZT elnökének és elnökhelyetteseinek megválasztása és felmentése;

d) a Szabványügyi Tanács alapszabályban meghatározott választható

tagjainak, valamint a pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjainak a megválasztása

és a felmentése;

e) mindaz, amit törvény vagy az alapszabály a közgyûlés hatáskörébe utal.

19. §

A közgyûlés lefolytatásának, a határozathozatalnak és a választásoknak a

rendjét az alapszabály állapítja meg.

20. §

(1) Az MSZT elnökét, aki egyben a Szabványügyi Tanács elnöke is, az

alapszabályban meghatározott idõre a közgyûlés választja.

(2) Az elnök tevékenységéért a közgyûlésnek felel.

(3) Az elnök látja el az alapszabály által a számára megállapított

feladatokat.

(4) Az elnököt akadályoztatása esetén az ezzel megbízott elnökhelyettes

helyettesíti. Az elnökhelyettesek közötti feladatmegosztásról az alapszabály

rendelkezik.

A Szabványügyi Tanács

21. §

(1) A Szabványügyi Tanács az alapszabályban meghatározott létszámú tagból

áll. Tagjainak legalább kétharmadát az MSZT közgyûlése választja. A választott

tagok nem lehetnek köztisztviselõk. A tagok fennmaradó egyharmadát az MSZT

felkérésére a szabványosításban érdekelt központi közigazgatási szervek

delegálhatják.

(2) A Szabványügyi Tanács hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály tervezetének, illetve a szükség szerinti módosítás

tervezetének elõterjesztése a közgyûlés részére;

b) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság javaslata alapján a tagdíj

megállapítása;

c) az MSZT mûködésének elvi irányítása a közgyûlés határozatainak

megfelelõen két közgyûlés közötti idõszakban;

d) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság véleménye alapján az éves költségvetés

jóváhagyása és betartásának ellenõrzése, illetve az ezekrõl készült beszámoló

jóváhagyása;

e) a nemzeti szabványosítás távlati és éves programjainak a jóváhagyása;

f) a nemzeti szabványok jóváhagyása;

g) döntés a nemzeti szabványosítással összefüggõ vitás kérdésekben;

h) a nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok létrehozásának és

megszüntetésének, továbbá mûködésük szabályainak a jóváhagyása, valamint a

mûködésükkel kapcsolatos vitás kérdésekben állásfoglalás és döntés;

i) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság mûködési irányelveinek jóváhagyása;

j) a nemzetközi és az európai szabványosítási munkában való részvétel

programjának jóváhagyása;

k) az ügyintézõ szervezet felépítésének és mûködési szabályainak, és ezen

belül az ügyvezetõ igazgató feladataira, felelõsségére és jogaira vonatkozó

szabályok jóváhagyása.

l) az ügyvezetõ igazgató beszámoltatása.

(3) A Szabványügyi Tanácsot az alapszabályban meghatározott idõközönként,

illetõleg szükség szerint az MSZT elnöke hívja össze és vezeti annak üléseit.

(4) A Szabványügyi Tanács mûködésének részletes szabályait az alapszabály,

illetõleg az alapszabály keretei között más belsõ szabályzatok állapítják meg.

A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok

22. §

(1) A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok az MSZT önkéntes alapon

szervezõdõ szakmai alapegységei, amelyek egy-egy szakterület nemzeti

szabványosítási feladatait operatívan és felelõsséggel látják el.

(2) A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok létrehozását, illetve

megszüntetését bárki kezdeményezheti, de csak a Szabványügyi Tanács hagyhatja

jóvá, és dönt az ezzel kapcsolatban felmerülõ vitás kérdésekben is.

(3) A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok mûködésük részletes

szabályait az alapszabály és a Szabványügyi Tanács által kiadott követelmények

alapján maguk állapítják meg, és azokat az ügyvezetõ igazgató hagyja jóvá.

(4) Több egymáshoz kapcsolódó szakterületen mûködõ nemzeti szabványosító

mûszaki bizottság a bizottságok elnökeibõl álló programbizottságot hozhat

létre. A programbizottság elnökét a bizottság saját tagjai közül választja. A

programbizottságok feladata a mûszaki bizottságok tevékenységének

összehangolása és a prioritások meghatározása.

A pénzügyi ellenõrzõ bizottság

23. §

(1) A közgyûlés legalább háromtagú pénzügyi ellenõrzõ bizottságot választ.

A bizottság tagjának csak olyan személy választható, aki nem tagja a

Szabványügyi Tanácsnak, illetõleg az MSZT ügyintézõ szervezetének.

(2) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak.

(3) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság feladata az MSZT gazdálkodásának

ellenõrzése. Ennek érdekében az MSZT tisztségviselõitõl és ügyintézõ

szervezetétõl minden olyan adatot, tájékoztatást megkérhet, illetve minden

olyan iratot megtekinthet, amely feladatainak ellátásához szükséges.

(4) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság véleményezi a tagdíj megállapítására,

illetõleg módosítására vonatkozó javaslatot.

(5) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság az MSZT éves költségvetését és az éves

költségvetési beszámolót véleményezi.

(6) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjai tevékenységükért

ellenszolgáltatásban nem részesülnek, kizárólag a közgyûlésnek tartoznak

felelõsséggel, és feladataik ellátása körében részükre az MSZT

tisztségviselõi, illetve vezetõi utasítást nem adhatnak.

Ügyintézõ szervezet

24. §

(1) Az ügyintézõ szervezet feladata az alapszabály keretei között az MSZT

mûködéséhez szükséges igazgatási és szervezési tevékenység ellátása.

(2) Az MSZT ügyintézõ szervezetének vezetõje az ügyvezetõ igazgató, aki az

MSZT-vel munkaviszonyban áll. Az ügyvezetõ igazgatót a Szabványügyi Tanács

jóváhagyásával az MSZT elnöke bízza meg és menti fel megbízatása alól.

Az ügyvezetõ igazgató feladatait az MSZT elnökének irányításával, a

közgyûlés határozatai és a Szabványügyi Tanács iránymutatásai szerint végzi,

tevékenységérõl idõszakonként a Tanácsnak beszámol.

(3) Az ügyintézõ szervezet felépítését és mûködését, valamint az ügyvezetõ

igazgató feladatait az alapszabály keretei között a Szabványügyi Tanács

határozza meg.

Az MSZT képviselete

25. §

(1) Az MSZT-t az elnök képviseli, aki ezt a jogát az ügyek meghatározott

csoportjaira nézve az ügyvezetõ igazgatóra, az ügyvezetõ igazgató pedig az

általa megbízottakra átruházhatja.

(2) Az MSZT nevében aláírásra az elnök, valamint az alapszabályban

meghatározott esetekben az ügyvezetõ igazgató jogosult, továbbá azok, akikre

az ügyvezetõ igazgató az aláírási jogát átruházta. Az elnök távollétében,

annak felhatalmazása alapján, az elnökhelyettesek is jogosultak aláírásra.

Törvényességi felügyelet

26. §

(1) Az MSZT feletti törvényességi felügyeletet a Kormány által rendeletben

kijelölt miniszter gyakorolja.

(2) A kijelölt miniszter ellenõrzi, hogy az alapszabály és a többi belsõ

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá, hogy az MSZT szerveinek

határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, az alapszabályt vagy a többi belsõ

szabályzatot.

(3) Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki

az olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy államigazgatási

eljárásnak van helye.

(4) Ha az MSZT mûködésének törvényessége másképpen nem állítható helyre,

a kijelölt miniszter a bírósághoz fordul.

A bíróság

a) megsemmisíti az MSZT testületi szervének jogsértõ határozatát és új

határozat hozatalát rendeli el,

b) felfüggesztheti az MSZT testületi szervének jogsérõ határozatát és új

határozat hozatalát rendeli el,

(5) A felügyelõ biztos köteles a mûködés törvényességének helyreállítása

céljából haladéktalanul összehívni az MSZT közgyûlését. Ha a közgyûlés a

mûködés törvényességét helyreállítja, az MSZT más testületi szerveinek és

tisztségviselõinek mûködése sem függeszthetõ fel tovább.

(6) Nem rendelhetõ ki felügyelõ biztosként, aki az MSZT-ben tisztséget

nem viselhet.

(7) A felügyelõ biztos tevékenységérõl és annak eredményérõl tájékoztatja

a bíróságot, valamint a törvényességi felügyelet gyakorlóját.

27. §

Az MSZT azokat a határozatait, amelyekre a törvényességi felügyelet kiterjed,

továbbá alapszabályát és egyéb önkormányzati szabályzatát - az elfogadástól

számított 15 napon belül - köteles megküldeni a törvényességi felügyeletet

ellátó miniszternek.

Az MSZT kapcsolatai

28. §

Az MSZT a Kormánnyal a kapcsolatot a kijelölt miniszter útján tartja.

Az MSZT a munkájáról szóló éves beszámolóját a Kormánynak is megküldi.

29. §

(1) A nemzeti szabványosítást érintõ nemzetközi kötelezettségeken alapuló

jogszabályok kidolgozása során az MSZT együttmûködik az érintett közigazgatási

szervekkel.

(2) A közérdekû, különösen az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon,

az emberi környezet, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló

jogszabályokat és az ezekhez kapcsolódó nemzeti szabványokat, az MSZT az

érintett közigazgatási szervek véleményét kötelezõen figyelembe véve dolgozza

ki.

30. §

Az MSZT együttmûködik a gazdasági és szakmai érdekképviseleti

szervezetekkel. Az együttmûködés során az MSZT köteles az érdekképviseleti

szervezeteket és a kamarákat tájékoztatni a nemzeti szabványosítási

tevékenységet érintõ kérdésekben.

31. §

Az MSZT a törvényben rögzített feladatai ellátásához szükséges adatokat

önkéntes adatszolgáltatáson alapuló saját adatgyûjtés és más szervektõl

történõ adatátvétel útján szerzi be.

Az MSZT vagyona és gazdálkodása

32. §

A törvény 2. mellékletében felsorolt vagyontárgyak tulajdonjogát a törvény

hatálybalépésével egyidejûleg az MSZT szerzi meg, e vagyon az MSZT mûködését

szolgálja.

33. §

(1) Az MSZT mûködésének forrásai:

a) tagdíj;

b) a nemzeti szabványok értékesítésébõl befolyt bevétel;

c) az MSZT tanúsító rendszer (8. § (3) bekezdés) szerinti tanúsítási

tevékenységbõl származó bevétel;

d) a nemzetközi együttmûködés finanszírozását biztosító, központi

költségvetésbõl kapott támogatás;

e) a nemzeti szabványok kidolgozásáért kapott díj;

f) az MSZT szolgáltatásaiért fizetett díj;

g) adományok, egyéb juttatások.

(2) Az MSZT mûködési hozzájárulásként tagdíjat állapít meg.

(3) Az éves állami központi költségvetésben kell az MSZT részére

biztosítani a nemzetközi és az európai szabványügyi szervezetekben való

képviselethez, illetve az ezekbõl eredõ feladatok ellátásához a szükséges

költségvetési hozzájárulást.

(4) A kormányzati szervek által igényelt nemzeti szabványok kidolgozását

az MSZT díjazás ellenében végzi.

Átmeneti rendelkezések

34. §

(1) Az MSZT megalakításának elõkészítésére elõkészítõ bizottságot kell

alakítani, a (2) - (4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.

(2) A szabványosításban érdekelt szervezetek a törvény hatálybalépésétõl

számított 30 napon belül az MSZT felett törvényességi felügyeletet gyakorló

miniszterrel (a továbbiakban: miniszter) közölhetik, hogy részt kívánnak-e

venni az elõkészítõ bizottság megalakításában.

(3) A miniszter a törvény hatálybalépésétõl számított 45 napon belül

összehívja azokat, akik az elõkészítõ bizottság megalakításában való

érdekeltségüket kifejezték a (2) bekezdés szerint.

(4) Az elõkészítõ ülésen a (3) bekezdés szerint meghívottak megválasztják

az elõkészítõ bizottság tagjait és elnökét. Az elõkészítõ bizottságnak

hivatalból tagja a miniszter képviselõje. Az elõkészítõ bizottság ügyrendjét

maga állapítja meg.

35. §

(1) Az MSZT alakuló közgyûlését az elõkészítõ bizottság elnöke hívja össze,

a törvény hatálybalépésétõl számított 4 hónapon belül;

(2) Az elõkészítõ bizottság az alakuló közgyûlésnek javaslatot tesz:

a) a közgyûlés levezetõ elnökének és más tisztségviselõinek személyére,

b) az elõkészítõ bizottság tevékenységérõl szóló beszámoló jóváhagyására,

c) az alapszabályra,

d) az MSZT költségvetése vitelének ideiglenes szabályaira,

e) az MSZT elnökének és elnökhelyetteseinek, a Szabványügyi Tanács

választható tagjainak és a pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjainak a

személyére.

36. §

(1) Az MSZT a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre az alapszabály

elfogadásának napjára visszaható hatállyal.

(2) Az MSZT bírósági nyilvántartásba vételével egyidejûleg az MSZH jogutód

nélkül megszûnik.

(3) Az MSZT a mûködését az e törvény hatályba lépését követõ 4 hónap

elteltével kezdi meg.

(4) Azokat a köztisztviselõket, akiknek a közszolgálati jogviszonya a

köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XII. tv. (Kt.) 17. § (1) bekezdés

a.) pontja alapján felmentéssel megszûnik, és az MSZT-vel munkaviszonyt

létesítenek, a Kt. 18. §-ban meghatározott felmentési idõ, továbbá a 19. §

szerinti végkielégítés nem illeti meg.

(5) A munkaviszonyt létesítõ személyek addigi közszolgálati jogviszonyban

töltött idejét, az MSZT-nél munkaviszonyban töltött idõnek kell tekinteni. A

munkaszerzõdés megkötése során gondoskodni kell arról, hogy a munkaviszonyt

létesítõ személyek a korábbi közszolgálati jogviszonyukhoz képest,

hátrányosabb helyzetbe ne kerüljenek.

37. §

(1) Az alakuló közgyûlést követõ 30 napon belül az alapszabályban

meghatározott összetétellel létre kell hozni a Szabványügyi Tanácsot. Az MSZT

elnöke a Szabványügyi Tanács jóváhagyásával megbízza az ügyvezetõ igazgatót.

(2) Az MSZT elnöke közzéteszi a közgyûlés által jóváhagyott alapszabályt,

valamint az ügyintézõ szervezet és a nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok

Szabványügyi Tanács által jóváhagyott ügyrendjét.

Záró rendelkezések

38. §

Ez a törvény a kihírdetését követõ 30. napon lép hatályba. Ezzel egyidejûleg

hatályát veszti a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 50. §-a.

Hatályát veszti a nemzeti szabványosításról, valamint a laboratóriumok, a

tanúsító és az ellenõrzõ szervezetek akkreditálási rendjének ideiglenes

szabályairól szóló 42/1994. (III. 25.) Kormányrendelet a törvény

hatálybalépésétõl számított 4 hónap elteltével, egyidejûleg az MSZH feladata e

törvény 33.-35. §-ban írt, az MSZT létrehozására, megszervezésére vonatkozó

teendõkre korlátozódik.

39. §

Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg a katonai

szabványosításra vonatkozó sajátos szabályokat.

A nemzeti szabványosításról

szóló 1995. évi ..... törvény

1. melléklete

A szabványosítással összefüggõ fogalmak

1. Szabványosítás: olyan tevékenység, amely általános és ismételten

alkalmazható megoldásokat ad fennálló vagy várható problémákra azzal a céllal,

hogy a rendezõ hatás az adott feltételek között a legkedvezõbb legyen.

2. Szabvány: elismert szervezet által alkotott vagy jóváhagyott,

közmegegyezéssel elfogadott olyan mûszaki (technikai) dokumentum, amely

tevékenységre vagy azok eredményére vonatkozik és olyan általános és

ismételten alkalmazható szabályokat, útmutatókat vagy jellemzõket tartalmaz,

amelyek alkalmazásával a rendezõ hatás az adott feltételek között a

legkedvezõbb.

3. Szervezetek:

Szabványügyi szerv: olyan szabványosító szerv, amelyet nemzeti, regionális

vagy nemzetközi szinten elismertek, és amelynek fõ funkciója -

alapszabályzatából adódóan - a közösség számára hozzáférhetõ szabványok

kidolgozása és jóváhagyása vagy elfogadása.

Szabványosító szerv: a szabványosításban elismert tevékenységet végzõ

szerv.

4. Nemzetközi szabványosítás: olyan szabványosítás, amelyben az ISO

tagországok illetékes szervei részt vehetnek.

5. Nemzetközi szabvány: olyan szabvány, amelyet nemzetközi szabványosító

vagy szabványügyi szervezet fogadott el és tett a közösség számára

hozzáférhetõvé.

6. Nemzetközi Szabványügyi Szervezetek:

ISO: Nemzetközi Szabványügyi Szervezet

IEC: Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság

7. Európai szabványosítás: olyan szabványosítás, amelyben teljes joggal az

EK-hoz (Európai Közösséghez) és az EFTA-hoz (Európai Szabadkereskedelmi

Társuláshoz) tartozó országok illetékes szervei vehetnek részt.

Az európai szabványosítás az Európai Szabványügyi Szervezetek (CEN,

CENELEC, ETSI) keretében folyó szabványosítás.

8. Európai szabvány: olyan szabvány, amelyet európai szabványügyi

szervezet fogadott el és tett a közösség számára hozzáférhetõvé.

9. Európai Szabványügyi Szervezetek:

CEN: Európai Szabványügyi Bizottság

CENELEC: Európai Elektrotechnikai Szabványügyi Bizottság

ETSI: Európai Távközlési Szabványügyi Intézet

10. Nemzeti szabványosítás: valamely meghatározott ország szintjén végzett

szabványosítás.

11. Nemzeti szabvány: olyan szabvány, amelyet a nemzeti szabványügyi

szervezet alkotott meg vagy fogadott el, és tett a nyilvánosság számára

hozzáférhetõvé.

12. Nemzeti szabványügyi szervezet: olyan önkormányzati elven alapuló

testület, amely az alapszabályának megfelelõen mûködik és a nemzeti

szabványosítással összefüggõ feladatokat látja el kormányzati felhatalmazás

alapján.

A nemzeti szabványosításról

szóló 1995. évi ......törvény

2. melléklete

Az MSZT tulajdonába kerülõ vagyon

Az MSZT tulajdonába kerülnek, az MSZH tulajdonában lévõ vagyontárgyak - a

laboratóriumok, a tanúsító és ellenõrzõ szervezetek akkreditálására rendelt

vagyonrészek kivételével -, valamint az alább felsorolt ingatlanok:

1. A Budapest, IX., ker. 132. sz. tulajdoni lapon 36838 hrsz. alatt

felvett "lakóház, udvar" megjelölésû Budapest IX., ker. Üllõi út 25 sz. alatti

belterületi ingatlannak a Magyar Állam tulajdonában, és a Magyar Szabványügyi

Hivatal (Budapest, IX., ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló 21/38 része.

2. A Balatonmáriafürdõ 1015. sz. tulajdoni lapon 838 hrsz. alatt felvett

"üdülõépület és udvar" megjelölésû Balatonmáriafürdõ Keszeg u. 54 sz. alatti,

a Magyar Állam tulajdonában és a Magyar Szabványügyi Hivatal (Budapest, IX.,

ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló ingatlan.

3. A Ráckeve 4219 sz. tulajdoni lapon 4655 hrsz. alatt felvett

"üdülõépület és udvar" megjelölésû Ráckeve Peregi Dunasor 27. sz. alatti, a

Magyar Állam tulajdonában és a Magyar Szabványügyi Hivatal (Budapest, IX.,

ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló belterületi ingatlan.

15

INDOKOLÁS

a nemzeti szabványosításról szóló

törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A nemzetgazdaság átalakításának, a korszerû piacgazdaság kiépítésének lényegi

eleme és elõfeltétele a gazdasági fejlõdést megalapozó jogszabályok és egyéb

eszközök, így különösen a nemzeti szabványosítás, a tanúsítás és az

akkreditálás új rendjének, szervezetének létrehozása és mûködési feltételeinek

kidolgozása. E feladatok mielõbbi végrehajtását hazánk nemzetközi

szerzõdésekben is vállalta.

A Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek közötti társulás létesítésérõl

szóló Európai Megállapodás, közelebbrõl annak 73. cikke kimondja, hogy

együttmûködés útján csökkenteni kell a szabványosítás és a minõségtanúsítás

(megfelelõségtanúsítás) területén Magyarország és az EK között meglévõ

különbségeket. Az együttmûködés többek között arra irányul, hogy elõmozdítsa a

közösségi mûszaki szabályok, az európai szabványok és megfelelõségtanúsítási

eljárások használatát, ezeken a területeken a kölcsönös elismerésrõl szóló

megállapodások megkötését és Magyarország részvételét az európai szervezetek

(1) munkájában.

Az európai szabványosítás meghatározó szerepe mellett Magyarország számára

változatlanul fontos a nemzetközi szabványosításban (2) való

részvétel annál is inkább, mert a nemzetközi és az európai szabványügyi

szervezetek összehangolják tevékenységüket, és így a nemzetközi szervezetekben

Magyarország teljes jogú tagsága lehetõséget ad arra, hogy közvetett úton a

magyar érdekek az európai szabványügyi szervezetekben is érvényesíthetõk

legyenek.

A Kormány már 1990-ben határozatot hozott a nemzeti szabvány- és

minõségtanúsítási rendszer továbbfejlesztésének feladatairól. A határozat

elõirányozta többek között az európai szabványügyi szervezetekhez való

csatlakozást, a szabványosítás nemzetközivel azonos, új szervezeti és

irányítási rendszerének kialakítását és a nemzeti szabványosításról szóló

jogszabály kidolgozását. A határozat rendelkezett az egyszintû nemzeti

szabványkiadásról is.

Az új szervezeti és irányítási rendre való áttérést, a nonprofit szervezetek

új típusainak a hazai jogrendszerünkben való megjelenése nyitotta meg. A Ptk.

módosított 65. §-a teszi lehetõvé a nyilvántartott tagsággal és

önkormányzattal rendelkezõ köztestületek létrehozását, amelyek törvényben

meghatározott közfeladatokat látnak el az ehhez szükséges jogosítványokkal, és

ezeket önigazgatás útján érvényesítik. A különbözõ érdekszférák befolyásától

mentes össztársadalmi igényeket kielégítõ mûködés szempontjából ez a

szervezeti forma a legmegfelelõbb mind a nemzeti szabványosítás, mind az

akkreditálás új rendjének kialakításához. Az európai gyakorlat is azt

mutatja, hogy az egyes országokban mûködõ társintézmények jogállása is

hasonló.

Az új rendszer figyelembe veszi a nemzetközi és az európai szabványügyi

szervezetek dokumentumait, az EK szabványosítással összefüggõ határozatait,

ajánlásait, az egyes európai országok szabályozásbeli és mûködési

tapasztalatait.

Az európai országokban a szabványosítással összefüggõ szabályozás általában

kétszintû. Az állam és a nemzeti szabványügyi szervezet kapcsolatát magas

szintû jogszabály rendezi, a nemzeti szabványok kidolgozása és jóváhagyása

pedig a nemzeti szabványügyi szervezet belsõ eljárási szabályai szerint

____________________

1Európai Szabványügyi Szervezetek:

CEN Európai Szabványügyi Bizottság

CENELEC Európai Elektrotechnikai Szabványügyi Bizottság

ETSI Európai Távközlési Szabványügyi Intézet

2Nemzetközi Szabványügyi Szervezetek:

ISO Nemzetközi Szabványügyi Szervezet

IEC Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság

történik.

A törvénytervezet felépítésében és tartalmában megfelel az európai mintáknak,

azaz csak a legfontosabb elveket, feladatokat, szervezeti kérdéseket, a

kormányzattal való kapcsolatot és együttmûködést rögzíti, ugyanakkor

lehetõséget ad az önkormányzati mûködés keretében az eljárási kérdések más

eszközzel (pl. alapszabályban) történõ rendezésére, meghatározva azokat az

alapkövetelményeket, amelyeket a belsõ normák megalkotása során be kell

tartani.

A hazai szabályozás szintjének megválasztásakor a Ptk. 65. §-át kellett

figyelembe venni, amely szerint a köztestület létrehozását csak törvény

rendelheti el és a köztestület által ellátandó közfeladatokat továbbá az ehhez

szükséges jogosítványokat is csak törvény állapíthatja meg. A nemzeti

szabványügyi szervezet a javaslat szerint közfeladatot ellátó köztestület. Ez

teszi szükségessé az e területre vonatkozó szabályozás törvényi szintû

megalkotását.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A javaslat a nemzetközi és az európai gyakorlathoz igazodva fogalmazza meg, a

magyar nemzeti szabványosítás által elérendõ célokat.

A piacgazdaságban illetve a nemzetközi gyakorlatban:

- a szabványosítás alapvetõen önkéntes, közhasznú tevékenység;

- a közmegegyezésen alapuló önkéntes szabványok kidolgozásában, a közigazgatás

és a gazdálkodói szféra egyaránt, érdekeltségének arányában résztvesz, azt

anyagilag támogatja;

- a szabványosítással foglalkozó szervezetek nonprofit szervezetek.

A javaslat által felsorolt célkitûzések is mutatják a nemzeti

szabványosításnak a jogi szabályozásban illetõleg a gazdaság fejlesztésében

betöltött szerepét.

A 3. §-hoz

A vonatkozó nemzetközi és európai joganyag áttanulmányozása során

megfigyelhetõ volt, hogy azok az országok amelyek gazdaságukkal illeszkedni

kívánnak az európai normákhoz, nemzeti szabványosításuk eljárási-, mûködési

szabályait jól körülhatárolt alapelvek szerint végzik.

A javaslat ennek megfelelõen, alkalmazkodva az európai megoldásokhoz

tartalmazza azokat a legfontosabb alapelveket, amelyek a nemzeti

szabványosítás rendszerének felépítését és mûködését áthatják.

Ezen alapelvek betartása, minden közremûködõ számára elengedhetetlenül

szükséges.

A 4. - 5. §-hoz

A javaslat által adott fogalommeghatározás jellegében és funkciójában

gyökeresen eltér, a tervutasításos gazdaságirányítási rendszer által

meghonosított szabványdefiníciótól. A szabvány többé nem az állami irányítás

eszköze, ahogy azt a jogalkotásról szóló törvény szabályozta, hanem arra

felhatalmazott szervezet által jóváhagyott, közmegegyezéssel elfogadott,

általános és ismételten alkalmazható normákat tartalmazó mûszaki dokumentum.

A javaslat jogrendünkben meghonosítja a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet

/ISO/ által alkotott fogalommeghatározást, amelyet az európai szabványügyi

szervezetek is átvettek.

A szabványosítással összefüggõ további fogalmakat a közérthetõség kedvéért

külön melléklet foglalja össze.

Igen fontos rendelkezés az, hogy nemzeti szabványt csak a nemzeti szabványügyi

szervezet alkothat meg, fogadhat el és tehet a nyílvánosság számára

hozzáférhetõvé. Ezzel végérvényesen megszûnik hazánkban a többszintû nemzeti

szabványkiadás. Az államigazgatási szervek, minisztériumok szabványkibocsátása

Európában nem gyakorlat, és a nemzeti szabványosítás alapelveivel is

ellentétes.

A nemzeti szabványosítás egységes rendszerének kialakítását a nemzetközi és az

európai szabványok átvételének megfelelõ kézbentartását szolgálja az a

szabály, hogy a nemzetközi és az európai szabványokat szabványként közzétenni

hazánkban, csak nemzeti szabványként lehet.

A nemzeti szabvány jele: MSZ (Magyar Szabvány)

A 6. §-hoz

A javaslat egyik legfontosabb és a korábbi rendtõl teljesen eltérõ

rendelkezése az, hogy a nemzeti szabvány alkalmazása önkéntes. Ez teljes

egészében megfelel az európai normáknak, és összhangban áll a nemzeti

szabványosítás alapelveivel.

A nemzeti szabványosításnak a jogi szabályozáshoz kapcsolódó, azt kiszolgáló

szerepét jelzi, hogy lehetõség van a nemzeti szabvány kötelezõvé tételére. Az

állami szabályozás szempontjából kiemelt területeken (biztonságtechnika,

egészség, környezet, fogyasztói érdekek védelme) jogszabály a szabvány

kötelezõ alkalmazását elrendelheti. Jogszabály alatt értelemszerûen miniszteri

rendelet is értendõ.

A javaslat csak a szabványosítás alapelveinek (önkéntesség, nyitottság,

közmegegyezés egyéni vagy csoportérdekek kizárása stb.) maradéktalan

érvényesülésével a nemzeti szabványügyi szervezet által kidolgozott szabvány,

azaz a nemzeti szabvány kötelezõ alkalmazásának elrendelését teszi lehetõvé,

egyéb szabványokét nem. Jogszabály azonban továbbra is tartalmazhat kötelezõ

mûszaki követelményeket, illetve elõírásokat.

A nemzeti szabványjelet a szabványnak való megfelelõség jelölésére bárki

használhatja, amennyiben a nemzeti szabványügyi szervezet által kidolgozott

jelhasználati szabályokat betartja.

A 7. - 12. §-hoz

A nemzeti szabványosítás szerve a Magyar Köztársaságban, az erre kizárólagos

jogkörrel felhatalmazott köztestületként mûködõ Magyar Szabványügyi Testület.

Az MSZT, ismérveiben megfelel az európai társintézmények jellemzõinek.

A nemzeti szabványosítás szintjén, általában az európai országokban egy

szervezet rendelkezik kormányzati felhatalmazással a nemzeti szabványok

kiadására, a nemzetközi és a regionális szabványügyi szervezetekben az ország

képviseletére és az európai mûszaki integrációval kapcsolatos kormányzati

feladatoknak a szabványosítás oldaláról történõ megalapozására. A nemzeti

szabványügyi szervezet felépítése és mûködési rendje, illetve a szabványosítás

törvényi szabályozása olyan, hogy a nemzeti szabványügyi testület megfelel a

nemzetközi, illetve az európai szervezetekbeli tagságából adódó

követelményeknek. Ennek megfelelõen e szervezetnek a feladata, hogy nemzeti

szabványként honosítsa a nemzetközi és az európai szervezetek által

kidolgozott szabványokat, felelõsséget vállalva azok szöveghûségéért és a

korábbi, ezekkel ellentétes elõírások visszavonásáért. A szervezet

illetékességi területén, a nemzetközi és az európai szabványügyi szervezetek

szakbizottságaiban biztosítja az ország szakmai érdekeinek a képviseletét, és

a szabványok kidolgozásakor érvényesíti a nemzeti igényeket különös

tekintettel azokra a szakterületekre, ahol az ország mûszaki fejlesztési

eredményei erre megfelelõ alapot adnak.

A szervezet alapvetõ mûködési elve, hogy a szabványosítás szakmai kérdéseirõl

a nemzeti szabványügyi szervezet részét képezõ, szakmák szerint elkülönült,

önkéntes alapon szervezõdõ, állandó mûszaki bizottságok döntenek. A

szabványtervezeteket a mûszaki bizottságok által kijelölt, az adott területen

legelismertebb szakértõk dolgozzák ki és terjesztik elõ mûszaki bizottsági

egyeztetésre és jóváhagyásra, az erre vonatkozó eljárási rend szerint. A

mûszaki bizottságoknak tükrözniök kell egyrészt az európai és a nemzetközi

szabványügyi szervezetek mûszaki bizottsági rendszerét, valamint önkéntességi

alapon (a szabványügyi testületbeli tagságuk révén is) magukba kell foglalniuk

a nemzetgazdaság érdekelt intézményeinek (gazdálkodó szervezetek, szakmai

érdekképviseleti szervezetek, kutató és fejlesztõ intézetek, oktatási

intézmények, közszolgálati intézmények stb.) képviselõit.

Az MSZT-nek a javaslatban felsorolt feladatai is a nemzeti szabványügyi

szervezettel szemben támasztható követelményekhez igazodnak. Ide tartozik a

nemzeti szabványok kiadása, a nemzetközi és az európai szabványok honosítása,

a nemzeti szabványállomány gondozása, a nemzeti és a nemzetközi képviselet, a

módszertani kérdések kidolgozása, szaktanácsadás, szakvélemények készítése,

kiadványok összeállítása.

Igen fontos feladatkör a nemzeti szabványjel használata, feltételeinek a

kidolgozása és ehhez kapcsolódva a nemzeti szabványoknak való megfelelõség

tanúsítása. Az MSZT feladata a vonatkozó európai szabványok alapján a

tanúsítási tevékenység rendszerbe foglalása, továbbá a minõségbiztosítási

rendszerek tanúsítására vonatkozó tanúsítási rendszer létrehozása.

Az MSZT a jogalkotó szerv felkérése alapján, gondoskodik a közérdekû,

különösen az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon és az emberi környezet

védelmét, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló jogszabályokhoz

kapcsolódó nemzeti szabványok kidolgozásáról, illetve kiadásáról, továbbá

közremûködik a nemzetközi és az európai kötelezettségeken alapuló, a nemzeti

szabványosítással összefüggõ jogalkotói munkában. Ez a felhatalmazás az

európai szabályozás egyenes következménye. A nemzeti szabványrendszerünkbe

bevezetett, illetve bevezetendõ európai szabványok ugyanis az EK-direktívákat

honosító hazai jogszabályokkal már a Közösség szabályozási mechanizmusa

szerint eleve kényszerkapcsolatban vannak. Ennek tükrözõdnie kell a nemzeti

szabványosítással összefüggõ szabályozásban is, azaz a felhatalmazott

testületnek ki kell elégítenie a jogi szabályozással kapcsolatos nemzeti

szabványosítási igényeket.

Az Európai Unióhoz való csatlakozásunkhoz szükséges szabványok honosítása

kormányzati felelõsség. Az erre vonatkozó megbízás kiadásához a Kormány

illetékes szervének az anyagi fedezetet biztosítania kell.

Az MSZT feladatköréhez kapcsolódva ellátja, a nemzeti szabványosítással

összefüggõ oktatási feladatokat.

Az MSZT hasonlóan az európai országok nemzeti szabványügyi szerveihez,

információs központjában rendszerbe foglaltan gyûjti a hazai, nemzeti

szabványokat, a nemzetközi és az európai továbbá az egyéb külföldi

szabványokat, tervezeteket és szabványosítással kapcsolatos dokumentumokat.

Ezekrõl az információkat az érdeklõdõk rendelkezésére bocsátja.

Az MSZT a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõ módon vezeti a javaslatban

felsorolt nyilvántartásokat.

A 13. - 14. §-hoz

A törvény keretjellegébõl adódóan, a nemzeti szabványosítás szervezeti rendje

és mûködése szempontjából fontos elõírásokat, az alapszabály és egyéb belsõ

eljárási szabályok tartalmazzák.

Mivel az MSZT, mint köztestület, közfeladatokat lát el, a törvény garanciális

okból deklarálja azokat a legfontosabb kérdéseket, amelyre a belsõ

szabályozásnak ki kell térnie. Ezek adódnak egyrészrõl az MSZT feladataiból,

másrészt a nemzeti szabványosítás alapelveibõl. Itt külön ismét ki kell emelni

az önkéntességet, a nyílvánosságot és az érdekelt körök kiegyensúlyozott

részvételét a nemzeti szabványok megalkotására és jóváhagyására vonatkozó

eljárásban. Az alapszabály és az eljárási rend megalkotása során is

támaszkodni lehet az európai társszervezetek gyakorlatára.

A 15. §-hoz

Az MSZT tagja lehet bármely jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdálkodó szervezet, aki az alapszabályt magára nézve kötelezõnek

elfogadja és a nemzeti szabványosítás célkitûzéseit, intézkedéseit támogatni

kívánja.

A meghatározásból kitûnik, hogy a javaslat nem kíván lehetõséget adni arra,

hogy természetes személyek is az MSZT tagjaivá váljanak. A nemzeti

szabványosítás általában, a gazdasági szabályozásban és a gazdálkodásban

érintett szervezetek tevékenységével függ össze, akik azt anyagilag is

támogatják. Természetes személyek részvétele általában nem indokolt, és pl. a

Német Szabványügyi Intézetnél - a DIN-nél - sem teszik ezt lehetõvé.

A tagság különbözõ formáit és feltételeit részleteiben az alapszabály rendezi.

A 16. - 25. §-hoz

A javaslat felsorolja az MSZT, mint önkormányzattal rendelkezõ köztestület

szervezeteit, leírja a legfontosabb hatásköri jogosítványokat valamint

mûködésük lényegi szabályait, továbbá a különbözõ szervek egymáshoz való

kapcsolatát.

Az MSZT legfõbb vezetõ testülete a közgyûlés, amely dönt az alapszabály

jóváhagyásáról, valamint megválasztja az MSZT vezetõ tisztségviselõit.

A Szabványügyi Tanács gondoskodik az MSZT folyamatos mûködésének

irányításáról, jóváhagyja és ellenõrzi az éves költségvetést, továbbá a

nemzeti szabványosítás távlati és éves programjait. A Szabványügyi Tanács

tagjait kétharmad részben a közgyûlés választja, egyharmad részben a

szabványosításban érdekelt központi közigazgatási szervek delegálják. A

Szabványügyi Tanács összetételének a meghatározása kifejezi azt az igényt,

hogy az állam a nemzeti szabványosítás irányításában kellõ súllyal és

befolyással rendelkezzen.

A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok, az MSZT önkéntes alapon

szervezõdõ szakmai alapegységei, amelyek egy-egy szakterület nemzeti

szabványosítási feladatait operatívan és felelõséggel látják el. A bizottságok

a nemzetközi és az európai szabványügyi szervezetek szakbizottságainak hazai

tükörbizottságaiként jönnek létre, és mûködésük folytán lehetõvé teszik a

hazai nemzeti szabványosítás integrálódását a nemzetközi és az európai

rendszerbe.

A pénzügyi ellenõrzõ bizottság az MSZT gazdálkodásának ellenõrzésére hivatott.

Az ügyintézõ szervezet az MSZT mûködéséhez szükséges adminisztratív

tevékenységet látja el.

A 26. - 27. §-hoz

A javaslat meghatározza, hogy az MSZT felett a törvényességi felügyeletet, a

Kormány által rendeletben kijelölt miniszter gyakorolja. Ez megfelel a

köztestületi forma, és az MSZT által ellátott közfeladatok jellegének. A

javaslat tételesen állapítja meg, hogy a törvényességi felügyeletet ellátó

miniszter milyen jogosítványokkal rendelkezik.

A 28. - 31. §-hoz

A javaslat felvázolja az MSZT kapcsolatrendszerét, kitérve arra, hogy a

közfeladatok ellátása során milyen szervezetekkel kell szorosan

együttmûködnie.

Azon túlmenõen, hogy az MSZT munkájáról beszámol a Kormánynak, szoros

kapcsolatban van a jogszabályalkotásra hivatott kormányzati szervekkel, ez

következik a nemzeti szabványosításnak a jogi szabályozást segítõ kiegészítõ

szerepébõl.

A nemzeti szabványosítás gazdaságformáló szerepébõl adódik az együttmûködési

kötelezettség, a gazdasági és szakmai érdekképviseleti szervezetekkel.

A 32. - 33. §-hoz

A javaslat rendelkezik az MSZT mûködéséhez szükséges anyagi eszközökrõl.

Az MSZT tulajdonába kerül a Magyar Szabványügyi Hivatal, mint központi

közigazgatási szerv által kezelt állami vagyon. Ez azért is indokolt, mert a

tevékenységet a tervutasításos gazdasági irányítási rendszert megelõzõ

idõszakban ellátó egyesület, a "Magyar Szabványügyi Intézet Egyesület" 1948-

ban történõ államosításakor, annak vagyonát állami tulajdonba vették.

Az MSZT-nek hosszabb távon olyan feltételekkel kell gazdálkodnia és olyan

bevételekkel kell számolnia, ahogy az az európai társintézményeknél

tapasztalható. Ennek megfelelõen mintegy 30-50 % az állami támogatás

részaránya, hozzávetõleg 50 % a nemzeti szabványok és a szolgáltatások

értékesítésébõl elért bevétel, amit nem meghatározó mértékben tagdíj és egyéb

bevételek egészítenek ki.

Hazánkban az átmeneti idõszakban az államnak, a költségvetésen keresztül

fokozott mértékben kell a nemzeti szabványosítást támogatnia, mivel a

gazdálkodók teherviselõ képessége korlátozott, és a nemzeti szabványosításban

való érdekeltségük is csak fokozatosan válik anyagiakban is kifejezhetõen

meghatározóvá.

A költségvetésbõl kell fedezni az európai jogharmonizációhoz kapcsolódó

szabványok kidolgozásának és a nemzetközi és az európai szabványügyi

szervezetekben való képviselet ellátásának a költségeit.

A 34. - 37. §-hoz

A javaslat nagy súlyt fektet az MSZT megalakulásának elõkészítésével

összefüggõ feladatok körültekintõ meghatározásához. Jelen esetben a magyar

jogrendben olyan elõzmény nélküli lépésrõl van szó, amikor egy központi

közigazgatási szerv feladatkörét, annak megszûnésével egyidejûleg egy nem

állami szervezet, egy köztestület veszi át.

A javaslat gondoskodik arról, hogy az új szervezet létrehozása demokratikus

keretek között, az érdekeltekbõl létrehozott elõkészítõ bizottság

irányításával történjen, megfelelõ ütemtervet vázol fel az MSZT különbözõ

szervezetei megalakítására.

A javaslat kitér, a jogutód nélkül megszünõ MSZH által foglalkoztatott

köztisztviselõk munkajogi helyzetének rendezésére is.

A 38. §-hoz

A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény folyamatban lévõ felülvizsgálata

elõtt szükséges e törvény 50. §-ának, - amely a szabványra vonatkozó

rendelkezéseket tartalmazza - hatályon kívül helyezése. A szabvány mint

közmegegyezéssel elfogadott, önkéntesen alkalmazandó, mûszaki tartalmú

dokumentum, nem tekinthetõ az állami irányítás jogi eszközének. A hivatkozott

törvényszakasz hatályon kívül helyezése azért sem jelent gondot, mert e

törvényjavaslat a nemzeti szabvány jellegére és alkalmazására vonatkozóan

pontos meghatározást tartalmaz.

A törvény hatálybalépésével egyidejûleg, értelemszerûen hatályát veszti a

nemzeti szabványosítás átmeneti rendjérõl és az MSZH ideiglenes feladat- és

hatáskörérõl szóló 42/1994. (III. 25.) Korm. rendelet.

Eleje Honlap