T/453..

1995. évi ...... törvény

a laboratóriumok, a tanúsító és az ellenôrzô szervezetek

akkreditálásáról

Az Országgy¾lés annak érdekében, hogy elôsegítse

az európai és a nemzetközi gyakorlatnak megfelelô hazai akkreditálási

rendszer kialakítását,

a nemzetközi megállapodások megfelelôség tanúsításra vonatkozó cikkeinek

végrehajtását,

a nemzeti akkreditálás rendszerérôl a következô törvényt alkotja:

Az akkreditálás célja

1. §

(1) Az akkreditálás annak hivatalos elismerése, hogy valamely szervezet vagy

intézmény felkészült bizonyos tevékenységek (vizsgálat, tanúsítás,

ellenôrzés) meghatározott feltételek szerinti végzésére.

(2) Az akkreditálás a magyar nemzetgazdaság korszer¾ piacgazdasággá való

átalakulása, a nemzetgazdaság szereplôi piacképességének növelése, a

kereskedelem indokolatlan m¾szaki akadályainak elhárítása érdekében elô

kell segítse a termékek és a szolgáltatások többszöri vizsgálatának

kiküszöbölését. A tanúsítványok kölcsönös elfogadása érdekében lehetôvé

kell tenni a tanúsítást végzô szervek felkészültségének igazolását,

elismerését.

2

A törvény hatálya

2. §

(1) A törvény hatálya jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkezô

szervezetek azon vizsgáló és kalibráló laboratóriumaira, tanúsító és

ellenôrzô szervezeteire terjed ki, amelyek az elôírt feltételeknek

megfelelnek.

(2) Az akkreditálás csak abban az esetben elôfeltétele a hatósági

vizsgálatra, tanúsításra vagy ellenôrzésre való kijelölésnek, ha azt

jogszabály elrendeli.

(3) A nemzeti akkreditálás rendszerének keretében, a törvény mellékletében

feltüntetett szabványokban, valamint a mérésügyrôl szóló 1991. évi XLV.

törvényben foglaltak figyelembevételével, a következô szervezetek

akkreditálhatók:

a) vizsgálólaboratóriumok,

b) kalibrálólaboratóriumok,

c) terméktanúsító szervezetek,

d) minôségügyi rendszert tanúsító szervezetek,

e) személyzettanúsító szervezetek,

f) ellenôrzô szervezetek

Fogalommeghatározások

3. §

E törvény alkalmazásában a fogalmakat a mellékletben feltüntetett szabványok

szerint kell értelmezni.

3

Alapelvek

4. §

Az akkreditálás során érvényesíteni kell a következô alapelveket:

a) az áttekinthetôséget és a nyilvánosságot,

b) a közérdek képviseletét,

c) az igénybevétel önkéntességét,

d) a függetlenséget a különbözô érdekcsoportok túlsúlyától,

e) a közigazgatási szervek részvételi lehetôségének biztosítását,

f) az akkreditáló szervekre vonatkozó, a mellékletben meghatározott szabványok

alkalmazását,

g) harmonizálást az akkreditálás nemzetközi és európai eljárási rendjével.

A Nemzeti Akkreditáló Testület

5. §

(1) A Magyar Köztársaság nemzeti akkreditáló szervezete e törvény

felhatalmazása alapján a Nemzeti Akkreditáló Testület (a továbbiakban:

NAT).

(2) A NAT köztestület (Ptk. 65. §), amely az alapszabályának megfelelôen

m¾ködik. Köztestületként a nemzeti akkreditálás rendszerét irányító,

m¾ködtetô, ellenôrzô és akkreditálást végzô tevékenységet lát el.

(3) A NAT jogosult a Magyar Köztársaság címerének használatára.

4

A NAT feladatai

6. §

(1) A NAT fô feladatai:

a) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenôrzô

szervezetek akkreditálásának odaítélésére, felülvizsgálatára,

felfüggesztésére és jogosultságuk visszavonására vonatkozó eljárási

szabályok kidolgozása, felülvizsgálata és módosítása a nemzetközi és

európai eljárások figyelembevételével,

b) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenôrzô

szervezetek akkreditálása, felülvizsgálata, felfüggesztése vagy

visszavonása,

c) az akkreditálási eljárásokba bevonandó minôsítôkkel szemben

támasztott követelmények kidolgozása, az alkalmazott minôsítôk

kijelölése és értékelése,

d) a képviselet a nemzetközi és az európai akkreditálási

szervezetekben,

e) a két- és többoldalú együtm¾ködési és kölcsönös elismerési

megállapodások kezdeményezése és megkötése az akkreditálás

területén,

f) közrem¾ködés az akkreditálással összefüggô nemzeti, európai és

nemzetközi szabványosítási tevékenységben,

g) részvétel az akkreditálással kapcsolatos iskolarendszeren kívüli

képzés szervezésében,

h) szaktanácsadás akkreditálási kérdésekben,

5

i) az akkreditálással kapcsolatos hazai és nemzetközi dokumentáció

gy¾jtése és tárolása.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjaiban foglalt feladatokat a NAT a szakmai

akkreditáló bizottságokon keresztül látja el.

(3) A NAT ellátja mindazokat a további feladatokat, amelyeket más jogszabály,

a NAT feladatkörébe utal és azt a NAT az alapszabályában rögzíti.

7. §

(1) A NAT a törvényben rögzített feladatai ellátásához szükséges adatokat

önkéntes adatszolgáltatáson alapuló, saját adatgy¾jtés és más szervektôl

adatátvétel útján szerzi be.

(2) A NAT közhiteles nyilvántartást vezet:

a) az akkreditálást kérelmezô és az akkreditált vizsgáló, kalibráló,

tanúsító és ellenôrzô szervezetekrôl,

b) a NAT tagjairól,

c) az akkreditálási tevékenységet folytató bizottságokról és azok

tagjairól,

d) az akkreditálási eljárásokban alkalmazott minôsítôkrôl,

e) az akkreditálással összefüggô szabványokról, útmutatókról és egyéb

dokumentumokról.

(3) A nyilvántartásba bárki díjtalanul betekinthet. A NAT - kérésre általában

díjazás ellenében - a nyilvántartásból kivonatot (másolatot) szolgáltat.

6

A NAT tagjai

8. §

(1) A NAT tagjai:

a) a hivatalból a minisztériumok, a Magyar Szabványügyi Testület, az

Országos Mérésügyi Hivatal és az érintett kamarák.

b) az akkreditált státusz fennálásának idôtartamára az akkreditált

szervezetek,

c) az Akkreditálási Tanács jóváhagyásával az érdekképviseleti

szervezetek, a tudományos és m¾szaki egyesületek és a felsôoktatási

intézmények,

ha az alapszabályt magukra nézve kötelezônek elfogadják.

(2) A tagok jogait és kötelezettségeit a NAT alapszabálya állapítja meg.

A NAT szervei

9. §

A NAT szervei:

a) a közgy¾lés,

b) az Akkreditálási Tanács,

c) a pénzügyi ellenôrzô bizottság,

d) a fellebbviteli bizottság,

e) a szakmai akkreditáló bizottságok,

f) az ügyintézô szervezet.

7

Közgy¾lés és tisztségviselôk

10. §

(1) A NAT legfôbb szerve a közgy¾lés, amelyet az alapszabályban meghatározott

idôközönként, de évente legalább egyszer össze kell hívni.

(2) A közgy¾lést - a napirend megjelölésével - a NAT elnöke hívja össze.

(3) Rendkívüli közgy¾lést kell tartani, amennyiben ezt - a napirend

megjelölésével - a közgy¾lés szavazásra jogosult tagjainak egyharmada

írásban kéri.

11. §

(1) A közgy¾lés határozatképes, ha azon a szavazásra jogosultaknak több mint

a fele jelen van. Amennyiben határozatképtelen a közgy¾lés, újra össze

kell hívni. Az ismételten összehívott közgy¾lés a megjelentek számára

tekintet nélkül határozatképes.

(2) A NAT alapszabálya elfogadásához és módosításához a közgy¾lésen

szavazásra jogosultak kétharmadának szavazata szükséges.

12. §

(1) A közgy¾lés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály jóváhagyása és módosítása,

b) döntés az éves beszámoló elfogadásáról,

c) az Akkreditálási Tanács választható tagjainak megválasztása és

felmentése,

d) a NAT elnökének és elnökhelyettesének megválasztása és felmentése,

e) a pénzügyi ellenôrzô bizottság, továbbá a fellebbviteli bizottság

tagjainak megválasztása és felmentése,

8

f) az Akkreditálási Tanács, a pénzügyi ellenôrzô bizottság és a

fellebbviteli bizottság beszámoltatása,

g) mindaz, amit e törvény és az alapszabály a közgy¾lés hatáskörébe

utal,

h) a NAT szervezetét és m¾ködését érintô kérdésekben való döntés.

(2) A közgy¾lés elnöki, illetve elnökhelyettesi tisztjét a NAT elnöke,

illetve elnökhelyettese látja el.

13. §

A közgy¾lés lefolytatásának, a határozathozatalnak és a választásoknak a

rendjét a NAT alapszabálya állapítja meg.

14. §

(1) Az alapszabályban meghatározott idôre a NAT elnökét és elnökhelyettesét -

aki egyben az Akkreditálási Tanács elnöke és elnökhelyettese - a

közgyülés választja.

(2) Az elnök tevékenységéért a közgy¾lésnek felel.

15. §

(1) Az elnök képviseli a NAT-ot. Az Akkreditálási Tanács jóváhagyásával

megbízza, illetôleg felmenti az ügyvezetô igazgatót. Ellátja az

alapszabályban számára megállapított feladatokat.

(2) Az elnök képviseleti jogkörét az ügyek meghatározott csoportjára nézve az

ügyvezetô igazgatóra átruházhatja.

(3) Az elnököt akadályoztatása esetén távollétében az elnökhelyettes

helyettesíti.

9

Az alapszabály

16. §

(1) A NAT az alapszabályában biztosítja:

a) az akkreditálásban érdekelt központi közigazgatási szervek, a

gyártók, a forgalmazók és a fogyasztók érdekképviseleti

szervezetei, a szakmai érdekképviseleti szervezetek, a minôségüggyel

foglalkozó társadalmi szervezetek, az akkreditált szervezetek és

egyéb, az akkreditálásban érdekelt szervezetek megfelelô részvételét

a NAT szervezetei munkájában, gondoskodva arról, hogy egyetlen érdek

se váljon meghatározóvá;

b) a NAT szerveinek m¾ködésére és az akkreditálásra vonatkozó eljárási

szabályok megalkotását az akkreditálás alapelvei,valamint az

akkreditáló szervezetekre vonatkozó szabványok, továbbá az egyéb

európai és nemzetközi elôírások figyelembevételével.

(2) Az alapszabály állapítja meg:

a) a NAT szervei létrehozásának, megbízásának, valamint m¾ködésének

szabályait,

b) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenôrzô

szervek akkreditálására és annak felülvizsgálatára, felfüggesztésére

és visszavonására vonatkozó eljárások rendjét,

10

c) a NAT és az akkreditált szervek tevékenységével kapcsolatban

benyújtott panaszok elbírálásának eljárási rendje részletes

szabályait,

d) az akkreditálási eljárás során alkalmazott díjszabás

megállapításának módját és mértékét, kivéve az Országos Mérésügyi

Hivatal feladatkörével összefüggésben, a mérésügyi igazgatási

szolgáltatások igénybevételéért fizetendô díjak megállapításáról

szóló külön jogszabályban foglaltakat,

e) a nemzeti akkreditálási jel alkalmazásának és az akkreditált

státuszra való hivatkozás feltételeit,

f) a NAT gazdálkodásának szabályait.

g) az akkreditálásba bevonandó minôsítôkkel szemben támasztott

követelményeket,

h) a fellebbviteli bizottság tagjai szakképesítésére vonatkozó

szabályokat.

(3) Az alapszabály a közgy¾lés által meghatározott egyéb rendelkezéseket is

tertalmazhat.

Akkreditálási Tanács

17. §

(1) Az Akkreditálási Tanács mindenkori összetételében a szavazati joggal

rendelkezô tagok körében

a) 40 %-os arányt képviselnek a hivatalból tagok (a NAT elnöke és

elnökhelyettese, a minisztériumok, a Magyar Szabványügyi Testület,

az Országos Mérésügyi Hivatal és a gazdasági kamarák),

11

b) 30 %-os arányt képviselnek az akkreditált szervezetek,

c) 30 %-os arányt képviselnek a a NAT tagsággal bíró érdekképviseleti

szervezetek, a tudományos és m¾szaki egyesületek és a felsôoktatási

intézmények képviselôi.

(2) A NAT elnöke, illetve elnökhelyettese tölti be az Akkreditálási Tanács

elnöki, illetve elnökhelyettesi tisztéségét is, a Tanácsban mindkettô

szavazati joggal rendelkezik.

(3) A szakmai akkreditáló bizottságok elnökei az Akkreditálási Tanács

tanácskozási jogú, de szavazati joggal nem rendelkezô tagjai.

(4) A NAT ügyvezetô igazgatója hivatalból titkára az Akkreditálási Tanácsnak

és ilyen minôségben vesz részt az ülésein.

(5) Az Akkreditálási Tanács hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály, illetve szükség szerinti módosítása, közgy¾lés elé

terjesztése és az egyéb belsô szabályzatok jóváhagyása,

b) a NAT m¾ködésének elvi irányítása két közgy¾lés közötti idôszakban,

a közgy¾lés határozatainak megfelelôen,

c) a NAT ügyvezetô igazgatója felmentésének és kinevezésének

jóváhagyása,

d) az éves költségvetés jóváhagyása és végrehajtásának ellenôrzése,

illetve az ezekrôl készült beszámoló jóváhagyása,

e) a NAT szolgáltatásaiért fizetendô díj megállapítása,

f) a NAT ügyvezetô igazgatójának beszámoltatása,

12

g) a szakmai akkreditáló bizottságok létrehozása és megszüntetése,

elnökeiknek megbízása és felmentése, továbbá m¾ködésük szabályainak

a jóváhagyása, m¾ködésük felügyelete, valamint a m¾ködésükkel

kapcsolatos vitás kérdésekben állásfoglalás és döntés,

h) döntéshozatal külföldi akkreditáló szervek által kiadott

akkreditálási okiratok elismerésérôl,

i) az akkreditálással kapcsolatos oktatási tevékenység koncepciójának

véleményezése,

j) a Kormány részére szóló beszámoló jóváhagyása,

k) a NAT és szervei belsô szabályzatainak, valamint ezek módosításának

jóváhagyása.

Pénzügyi ellenôrzô bizottság

18. §

(1) A közgy¾lés legalább háromtagú pénzügyi ellenôrzô bizottságot választ. A

pénzügyi ellenôrzô bizottság tagjának csak olyan személy választható, aki

nem tagja az Akkreditálási Tanácsnak, a fellebbviteli bizottságnak, a

szakmai akkreditáló bizottságoknak és az ügyintézô szervezetnek.

(2) A pénzügyi ellenôrzô bizottság hatáskörébe tartozik a NAT gazdálkodásának

ellenôrzése. Ennek keretében a pénzügyi ellenôrzô bizottság a NAT bármely

szervétôl minden olyan adatot, tájékoztatást megkérhet, ill. iratot

megtekinthet, amely feladatainak ellátásához szükséges.

(3) A közgy¾lés a NAT éves költségvetésérôl és az éves költségvetési

beszámolóról a pénzügyi ellenôrzô bizottság véleményének ismeretében

dönt.

13

Fellebbviteli bizottság

19. §

(1) A közgy¾lés 3 éves idôtartamra 3 tagból álló fellebbviteli bizottságot

választ. A fellebbviteli bizottság tagjának csak olyan személy

választható, aki nem tagja az Akkreditálási Tanácsnak, az ellenôrzô

bizottságnak, a szakmai akkreditáló bizottságoknak és az ügyintézô

szervezetnek.

A fellebbviteli bizottság 1 jogi és 2 m¾szaki végzettség¾, legalább 10

éves gyakorlattal rendelkezô szakemberbôl áll.

(2) A fellebbviteli bizottság hatáskörébe tartozik a NAT akkreditálásra

(odaítélés, felfüggesztés, visszavonás) vonatkozó döntései, valamint az

akkreditált szervek tevékenysége ellen benyújtott panaszok kivizsgálása.

(3) A fellebbviteli bizottság minden olyan adatot, tájékoztatást megkérhet,

illetve iratot megtekinthet, amely feladatai ellátásához szükséges. A

fellebbviteli bizottság feladatai ellátása során birtokába jutott üzleti

titkot köteles megôrizni.

20. §

(1) A fellebbviteli bizottság a panasz benyújtásától számított 30 napon belül

az érdekelt feleket meghallgatja, és az ügyben határozatot hoz.

(2) A fellebbviteli bizottság határozata ellen fellebbezésnek nincs helye. A

határozat kézbesítésétôl számított 30 napon belül az érdekelt fél

keresettel kérheti a bíróságtól a határozat felülvizsgálatát.

(3) A fellebbviteli bizottság az általa hozott határozat felülvizsgálata

iránti keresetet - az ügy irataival együtt - a beérkezéstôl számított 8

napon belül az illetékes bíróságnak küldi meg.

14

21. §

A fellebbviteli bizottság tagjai tevékenységükért kizárólag a közgy¾lésnek

tartoznak felelôsséggel.

Szakmai akkreditáló bizottságok

22. §

(1) A szakmai akkreditáló bizottság összetételét az alapszabályban

meghatározott feltételekkel a bizottság elnöke és a NAT ügyvezetô

igazgatója javasolja és jóváhagyásra elôterjeszti az Akkreditálási

Tanácsnak.

(2) A szakmai akkreditáló bizottságok feladata szakterületükön az

akkreditálás speciális követelményeinek meghatározása, az akkreditálási

eljárás és a felülvizsgálat lefolytatása - minôsítôk bevonásával.

(3) A szakmai akkreditáló bizottság jelöli ki az akkreditálásban résztvevô

minôsítôket.

Ügyintézô szervezet

23. §

(1) Az ügyintézô szervezet a NAT alkalmazottaiból áll, akik felett a

munkáltatói jogokat a NAT ügyvezetô igazgatója gyakorolja.

(2) Az ügyintézô szervezet ellátja a NAT ügyviteli teendôit, biztosítja a

feltételeket annak folyamatos m¾ködéséhez, és ellenôrzi az akkreditálás

formai követelményeinek betartását.

(3) Az akkreditálás odaítélésérôl, felfüggesztésérôl és visszavonásáról a

szakmai akkreditáló bizottságok javaslata alapján a NAT ügyvezetô

igazgatója dönt.

15

(4) Az ügyintézô szervezet szervezi az akkreditálással kapcsolatos ismeretek

oktatását, részt vesz az iskolarendszeren kívüli képzésben.

Eljárási szabályok

24. §

A NAT szerveinek eljárására - ha e törvény másként nem rendelkezik - az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit kell alkalmazni.

Törvényességi felügyelet

25. §

(1) A NAT felett a Kormány által rendeletben kijelölt miniszter törvényességi

felügyeletet gyakorol.

(2) A kijelölt miniszter ellenôrzi, hogy az alapszabály és a többi belsô

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá hogy a NAT szerveinek

határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, az alapszabályt vagy a többi

belsô szabályzatot.

(3) Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki az

olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy államigazgatási

eljárásnak van helye.

(4) Ha a NAT m¾ködésének törvényessége másképpen nem állítható helyre, a

kijelölt miniszter a bírósághoz fordul. A bíróság

a) megsemmisíti a NAT testületi szervének jogsértô határozatát és új

határozat hozatalát rendeli el,

16

b) felfüggeszti a NAT testületi szerveinek és tisztségviselôinek

m¾ködését és irányítására - a felfüggesztés tartamára - felügyelô

biztost rendelhet ki.

(5) A felügyelô biztos köteles a m¾ködés törvényességének helyreállítása

céljából haladéktalanul összehívni a NAT közgy¾lését. Ha a közgy¾lés a

m¾ködés törvényességét helyreállítja, a NAT más testületi szerveinek és

tisztségviselôinek m¾ködése sem függeszthetô fel tovább.

(6) Nem rendelhetô ki felügyelô biztosként, aki a NAT-ban tisztséget nem

viselhet.

(7) A felügyelô biztos tevékenységérôl és annak eredményérôl tájékoztatja a

bíróságot, valamint a törvényességi felügyelet gyakorlóját.

26. §

A NAT azokat a határozatait, amelyekre a törvényességi felügyelet kiterjed,

továbbá alapszabályát és egyéb önkörmányzati szabályzatát - az elfogadástól

számított 15 napon belül - köteles megküldeni a törvényességi felügyeletet

ellátó miniszternek.

A NAT kapcsolatai

27. §

(1) A NAT a Kormánnyal a kapcsolatot a Kormány által rendeletben kijelölt

miniszter útján tartja.

(2) A NAT a munkájáról készült éves beszámolót a Kormánynak is megküldi.

(3) Az akkreditálással összefüggô jogszabályok, egyéb elôírások, koncepciók

elôkészítésekor a központi közigazgatási szervek kikérik a NAT

véleményét, és a NAT észrevételeire érdemi választ adnak.

17

(4) A hatósági vizsgálati és tanúsítási területen - a kijelölés feltételeinek

kidolgozása, a kijelölési eljárás lefolytatása, a kijelölésrôl való

döntéshozatal, valamint a kijelölt szervezetek felülvizsgálata

tekintetében - a jogszabályt kibocsátó miniszter megkéri a NAT

véleményét.

(5) A NAT együttm¾ködik a gazdasági és szakmai képviseleti szervezetekkel. Az

együttm¾ködés során a NAT az érdekképviseleti szervezeteket tájékoztatja

az akkreditálási tevékenységet érintô kérdésekben

Pénzügyi források

28. §

(1) A törvény 2. mellékletében felsorolt vagyontárgyak tulajdonjogát a

törvény hatálybalépésével egyidej¾leg a NAT szerzi meg, e vagyon a NAT

m¾ködését szolgálja.

(2) A NAT m¾ködésének pénzügyi forrásai:

a) a nemzetközi együttm¾ködés finanszírozását biztosító, központi

költségvetésbôl kapott támogatás,

b) a NAT szolgáltatásaiért fizetendô díj,

c) az akkreditálást támogató adományok és egyéb juttatások.

(3) (3) A kormányzati szervek által igényelt, a közérdek¾, különösen az

élet-, az egészség-, a testi épség, a vagyonbiztonság, az emberi

környezet, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló jogszabályokhoz

kapcsolódó akkreditálás feltételeinek kidolgozását, valamint a

kormányzati szervek által kijelölt szervezetek akkreditálását a NAT a

kormányzati szervekkel kötött szerzôdés alapján végzi. A kormányzati

igények koordinálásáért a kijelölt miniszter felel.

18

AElig;tmeneti rendelkezések

A NAT megalakítása

29. §

(1) A NAT megalakításának elôkészítésére elôkészítô bizottságot kell

alakítani a (2) és (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.

(2) A törvény 8. §-ában meghatározott szervezetek a törvény hatálybalépésétôl

számított 30 napon belül a NAT felett törvényességi felügyeletet gyakorló

miniszterrel (a továbbiakban: miniszter) közölhetik, hogy részt kívánnak-

e venni az elôkészítô bizottság megalakításában.

(3) A miniszter a törvény hatálybalépésétôl számított 45 napon belül

összehívja a (2) bekezdésben meghatározott szervezetek képviselôit, akik

megválasztják az elôkészítô bizottság tagjait és elnökét. Az elôkészítô

bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.

30. §

(1) A NAT alakuló közgy¾lését az elôkészítô bizottság elnöke hívja össze, a

törvény hatálybalépésétôl számított 4 hónapon belül.

(2) Az elôkészítô bizottság az alakuló közgy¾lésnek javaslatot tesz

a) a közgy¾lés levezetô elnökének és más tisztségviselôinek személyére,

b) az elôkészítô bizottság tevékenységérôl szóló beszámoló

jóváhagyására,

c) az alapszabályra,

d) a NAT költségvetése vitelének ideiglenes szabályaira,

e) az elnök (az elnökhelyettes), az Akkreditálási Tanács választható

tagjainak, a pénzügyi ellenôrzô bizottság és a fellebbviteli

bizottság tagjainak személyére.

19

(3) Ha az elôkészítô bizottság által javasolt alapszabály jelentôs

átdolgozása válik szükségessé, a résztvevôk közül három tagú

szerkesztôbizottságot kell választani. A szerkesztôbizottság feladata az

alapszabály átdolgozása. Az átdolgozott alapszabály elkészültéig a (2)

bekezdés c)-e) pontjaiban foglaltakról nem lehet határozni, és szükség

esetén az alakuló közgy¾lést fel kell függeszteni.

31. §

(1) Az alakuló közgy¾lést követô 30 napon belül létre kell hozni az

Akkreditálási Tanácsot, a szakmai akkreditáló bizottságokat és az

ügyintézô szervezetet. A NAT elnöke az Akkreditálási Tanács

jóváhagyásával megbízza az ügyvezetô igazgatót.

(2) A NAT elnöke intézkedik az alapszabály, az Akkreditálási Tanács, a

fellebbviteli bizottság, az ügyintézô szervezet és a szakmai akkreditáló

bizottságok ügyrendjének közzétételérôl.

(3) A NAT a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre az alapszabály

elfogadásának napjára visszaható hatállyal.

Hatálybalépés

32. §

(1) E törvény a kihirdetését követô 30. napon lép hatályba

(2) E törvény 28-29. §-ában elôírt, a NAT létrehozására irányuló szervezési

teendôk elôkészítése a Magyar Szabványügyi Hivatal feladata.

22

A laboratóriumok, a tanúsító

és az ellenõrzõ szervezetek

akkreditálásáról szóló

199... évi ..... törvény

1. melléklete

Az akkreditálási eljárásban alkalmazott szabványok

MSZ EN 45001 Vizsgálólaboratóriumok mûködésének általános feltételei

MSZ EN 45002 Vizsgálólaboratóriumok minõsítésének általános feltételei

MSZ EN 45003 Laboratóriumakkreditáló szervekre vonatkozó általános feltételek

MSZ EN 45011 Terméktanúsítást irányító tanúsítási szervekre vonatkozó

általános feltételek

MSZ EN 45012 Minõségbiztosítási rendszerek tanúsítását irányító tanúsítási

szervekre vonatkozó általános feltételek

MSZ EN 45013 Személyzettanúsítását irányító tanúsítási szervekre vonatkozó

általános feltételek

A laboratóriumok, a tanúsító

és az ellenõrzõ szervezetek

akkreditálásáról szóló

199... évi .... törvény

2. melléklete

A NAT tulajdonába kerülõ vagyon

A NAT tulajdonába kerülnek, az MSZH tulajdonában lévõ vagyontárgyak közül az

alább felsorolt ingatlanrész, és ingóságok;

1. A Budapest, IX., ker. 132. sz. tulajdoni lapon 36838 hrsz. alatt felvett

"lakóház, udvar" megjelölésû Budapest, IX., ker. Üllõi út 25. sz. alatti

belterületi ingatlannak a Magyar Állam tulajdonában, és a Magyar Szabványügyi

Hivatal (Budapest, IX., ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló 11/19-ed részébõl

1/38-ad rész.

Nyilvántartási értéke: 1.804.000,- Ft.

2. A NAT által használt helyiségek berendezési és felszerelési tárgyai

nyilvántartási értékben az MSZH készletébõl a NAT tulajdonába kerülnek.

Összesen: 479.000,-Ft.

3. Az adminisztrációs, nyilvántartási feladatok ellátásához szükséges

irodagépek és eszközök az MSZH vagyonából ugyancsak a NAT tulajdonába kerülnek

bruttó értékben.

Összesen: 680.000,-Ft.

24

INDOKOLÁS

a laboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ szervezetek akkreditálásáról

szóló

törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A nemzetgazdaság átalakításának, a korszerû piacgazdaság kiépítésének lényegi

eleme és elõfeltétele a gazdasági fejlõdést megalapozó jogszabályok és egyéb

eszközök, így különösen a nemzeti szabványosítás, a tanúsítás és az

akkreditálás új rendjének, szervezetének létrehozása és mûködési feltételeinek

kidolgozása. E feladatok mielõbbi végrehajtását hazánk nemzetközi

szerzõdésekben is vállalta.

A Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek közötti társulás létesítésérõl

szóló Európai Megállapodás, közelebbrõl annak 73. cikke kimondja, hogy

együttmûködés útján csökkenteni kell a szabványosítás és a minõségtanúsítás

(megfelelõségtanúsítás) területén Magyarország és az EK között meglévõ

különbségeket. Az együttmûködés többek között arra irányul, hogy elõmozdítsa a

közösségi mûszaki szabályok, az európai szabványok és megfelelõségtanúsítási

eljárások használatát, ezeken a területeken a kölcsönös elismerésrõl szóló

megállapodások megkötését és Magyarország részvételét az európai tanúsítási,

akkreditálási szervezetek munkájában.

A Kormány már 1990-ben határozatot hozott a nemzeti szabvány- és

minõségtanúsítási rendszer továbbfejlesztésének feladatairól. A határozat az

akkreditálás területén elõirányozta a nemzeti akkreditálásról szóló jogszabály

kidolgozását. A határozatban foglaltak alapján egy elõterjesztés keretében,

tárgyuknál fogva szorosan összetartozó két törvényjavaslat készült el, egy a

nemzeti szabványosításról, egy a laboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ

szervezetek akkreditálásáról. A javaslat a laboratóriumok akkreditálása

mellett, - amely jelenleg általánosságban a Magyar Szabványügyi Hivatal, a

kalibrálólaboratóriumok esetében pedig az Országos Mérésügyi Hivatal feladata

- azokkal közös rendszert alkotva gondoskodik a tanúsító és az ellenõrzõ

szervezetek akkreditálásáról is, az európai országok akkreditálási

rendszereinek megfelelõen. Ehhez figyelembe veszi a nemzetközi és az EK

szervezetek akkreditálással összefüggõ ajánlásait, valamint az európai

országok akkreditáló szerveinek gyakorlatát illetve dokumentumait. Ez teremt

lehetõséget az európai országok akkreditáló szerveit tömörítõ szervezetekhez

társult tagként való csatlakozásra, és ennek eredményeként a magyar

akkreditált szervek tanúsításának (termékek, szolgáltatások, vállalatok,

oktatóhelyek) európai szintû elfogadtatására.

Az új szervezeti és irányítási rendre való áttérést, a nonprofit szervezetek

új típusainak a hazai jogrendszerünkben való megjelenése nyitotta meg. A Ptk.

módosított 65. §-a teszi lehetõvé a nyilvántartott tagsággal és

önkormányzattal rendelkezõ köztestületek létrehozását, amelyek törvényben

meghatározott közfeladatokat látnak el az ehhez szükséges jogosítványokkal, és

ezeket önigazgatás útján érvényesítik. A különbözõ érdekszférák befolyásától

mentes össztársadalmi igényeket kielégítõ mûködés szempontjából ez a

szervezeti forma a legmegfelelõbb mind a nemzeti szabványosítás, mind az

akkreditálás új rendjének kialakításához. Az európai gyakorlat is azt

mutatja, hogy az egyes országokban mûködõ társintézmények jogállása is

hasonló.

Az új rendszer figyelembe veszi a nemzetközi és az európai akkreditálási

szervezetek dokumentumait, az EK akkreditálással összefüggõ határozatait,

ajánlásait, az egyes európai országok szabályozásbeli és mûködési

tapasztalatait.

Az európai országokban az akkreditálással összefüggésben jogi szabályozás

csak a nemzeti akkreditálás szintjén jelenik meg, általában rendezve az állam

és a nemzeti akkreditáló szervezet kapcsolatát. Az akkreditálási eljárások

lefolytatása a nemzeti akkreditáló szervezet belsõ eljárási szabályai szerint

történik.

A törvénytervezet felépítésében és tartalmában megfelel az európai mintáknak,

azaz csak a legfontosabb elveket, feladatokat, szervezeti kérdéseket, a

kormányzattal való kapcsolatot és együttmûködést rögzíti, ugyanakkor

lehetõséget ad az önkormányzati mûködés keretében az eljárási kérdések más

eszközzel (pl. alapszabályban) történõ rendezésére, meghatározva azokat az

alapkövetelményeket, amelyeket a belsõ normák megalkotása során be kell

tartani.

A hazai szabályozás szintjének megválasztásakor a Ptk. 65. §-át kellett

figyelembe venni, amely szerint a köztestület létrehozását csak törvény

rendelheti el és a köztestület által ellátandó közfeladatokat továbbá az ehhez

szükséges jogosítványokat is csak törvény állapíthatja meg. A nemzeti

akkreditáló szervezet a javaslat szerint közfeladatot ellátó köztestület. Ez

teszi szükségessé az e területre vonatkozó szabályozás törvényi szintû

megalkotását.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A javaslat az európai gyakorlathoz igazodva fogalmazza meg, a hazai

akkreditálási tevékenység céljait.

Az akkreditálás célja a termékek és szolgáltatások hazai és nemzetközi

versenyképességének támogatása a vizsgálatukat, a tanúsításukat és az

ellenõrzésüket, valamint a személyzet tanúsítását végzõ szervezetek

felkészültségének akkreditálással való igazolása által. Az akkreditálásban

fõbb alapelvként érvényesül a nemzetközi és az európai akkreditálási

követelmények alapulvétele, a közérdek képviselete és az önkéntesség.

Európában az egyes országokban létrehozott akkreditálási rendszerek teremtik

meg a vizsgálati eredmények és tanúsítványok kölcsönös elfogadásának, ezáltal

a termékek és szolgáltatások szabad áramlásának, az ismételt vizsgálatok

kiküszöbölésének és az ezzel összefüggõ költségek csökkentésének lehetõségét.

Az akkreditálás ugyanis annak hivatalos elismerése, hogy egy intézmény,

szervezet felkészült bizonyos tevékenységek (vizsgálat, tanúsítás, kalibrálás,

ellenõrzés) meghatározott feltételek szerinti végzésére. Az akkreditálás

keretében bármely szervezet kérheti, hogy egy független, a nemzetközi normák

szerint minõsítõ intézmény - a nemzeti akkreditáló szerv - igazolja

felkészültségét.

A 2. §-hoz

Az elõkészítés idõszakában sokáig vitatott kérdés volt az akkreditálás

alkalmazási területe.

Az európai tapasztalatok szerint, akkreditálás alkalmazható a piac által

szabályozott - azaz a jogilag nem szabályozott - területeken, valamint a

kötelezõ vizsgálati, tanúsítási és engedélyezési rendszerek - azaz a jogilag

szabályozott - területen. Ez utóbbi területen az egyes minisztériumok döntenek

arról, hogy az akkreditálás alapfeltétele-e a hatósági vizsgálatra,

tanúsításra vagy engedélyezésre való kijelölésnek. Az EK ajánlása az, hogy a

kijelölés akkreditáláson alapuljon, tekintettel arra, hogy az európai normák

szerint akkreditált szervek megfelelnek az egységes európai követelményeknek.

Európában az a tendencia figyelhetõ meg, hogy az egyes országok létrehozzák

nemzeti akkreditálási rendszerüket, és arra a hatósági engedélyezési munkában

is támaszkodnak.

A javaslat szerint az akkreditálási rendszer alkalmazható a jogilag nem

szabályozott és a jogilag szabályozott területeken egyaránt. Igénybevétele

önkéntes, bármely vizsgáló- és kalibrálólaboratórium, tanúsító és ellenõrzõ

szervezet kérheti felkészültségének elismerését. Az akkreditálás csak abban az

esetben elõfeltétele a hatósági vizsgálatra és/vagy tanúsításra való

kijelölésnek, ha adott területen a jogszabály kibocsájtásáért felelõs

miniszter azt elrendeli.

A vonatkozó nemzetközi és az európai szabványok alapján kiadott magyar nemzeti

szabványok határozzák azt meg, hogy mely szervezetek akkreditálhatók a nemzeti

akkreditálás rendszerében. Ennek megfelelõen a mérésügyrõl szóló 1991. évi

XLV. törvényben foglaltakkal összhangban a javaslat megjelelöli az

akkreditálható szervezetek fajtáit, megadva ezzel a nemzeti akkreditálási

rendszer alkalmazási területét.

Ezek a szervezetek lehetnek:

- vizsgálólaboratóriumok,

- kalibrálólaboratóriumok,

- terméktanúsító szervezetek,

- minõségügyi rendszert tanúsító szervezetek,

- személyzettanúsító szervezetek,

- ellenõrzõ szervezetek.

A 4. §-hoz

A javaslat az akkreditálási rendszerek mûködésének az európai elveit átvéve

tartalmazza azokat a legfontosabb alapelveket, amelyek a nemzeti akkreditálás

rendszerének mûködését áthatják.

Az akkreditálási rendszerek a következõ alapelvekre épülnek:

- áttekinthetõség és nyilvánosság,

- az igénybevétel önkéntessége,

- függetlenség a különbözõ érdekcsoportok túlsúlyától,

- az akkreditáló szerv nem nyereségérdekelt jellege,

- a közigazgatási szervek részvételi lehetõségének biztosítása,

- harmonizálás a nemzetközi és az európai akkreditálási eljárásokkal.

Ezen alapelvek betartása, minden közremûködõ számára elengedhetetlenül

szükséges.

A 5. - 7. §-hoz

A nemzeti akkreditálás szerve a Magyar Köztársaságban, az erre kizárólagos

jogkörrel felhatalmazott köztestületként mûködõ Nemzeti Akkreditáló Testület

(NAT).

A NAT, ismérveiben megfelel az európai társintézmények jellemzõinek.

Európában a nemzeti akkreditálás szintjén tagországonként az arra kijelölt

szervezet rendelkezik kormányzati felhatalmazással (szerzõdéssel, megbízással)

akkreditálási okiratok kiadására, a nemzetközi és az európai akkreditálási

szervezetekben az adott ország képviseletére és az európai mûszaki

integrációval kapcsolatos kormányzati feladatoknak az akkreditálás oldaláról

történõ megalapozására. Ennek a szervezetnek a feladata, hogy független

félként minõsítse a vizsgáló, kalibráló, tanúsító és ellenõrzõ szervek

felkészültségét, teremtsen alapot a nemzeti vizsgálati eredmények és

tanúsítványok nemzetközi és európai elfogadásához. E szervezet arra is

alkalmas, hogy a nemzetközi és az európai akkreditálási szervezetekben

biztosítsa az adott tagország szakmai érdekeinek képviseletét, és érvényesítse

a nemzeti igényeket az akkreditálás általános feltételeinek kidolgozásában. Az

akkreditálási tevékenységet szakterületenként, szakmák szerint elkülönült

bizottságok végzik az adott területen elismert szakértõk bevonásával.

A javaslat szerint nemzeti akkreditáló szerv önálló jogi személyiséggel és

olyan szervezettel rendelkezik, amely az európai gyakorlatnak megfelelõ

követelményeket kielégíti. Erre a köztestületi forma mutatkozik a

legmegfelelõbbnek, amely ötvözi az önkormányzati jellegû mûködést a

közfeladatok ellátásához szükséges jogosítványokkal.

A NAT-nak a javaslatban felsorolt feladatai a nemzeti akkreditálási

szervezettel szemben támasztható követelményekhez igazodnak. Ide tartozik a

törvény alkalmazási területén az akkreditálások odaítélésére

felülvizsgálatára, felfüggesztésére, visszavonására vonatkozó eljárási

szabályok kidolgozása a nemzetközi és az európai normák figyelembevételével. A

jogszabályban meghatározott szervezetek akkreditálása, felülvizsgálata, az

akkreditálás felfüggesztése vagy visszavonása. A minõsítõkkel szemben

támasztott követelmények meghatározása. Képviselet a nemzetközi akkreditálási

szervezetekben. A két és többoldalú együttmûködés és kölcsönös elismerési

megállapodások megkötése. Részvétel az akkreditálás alapját képezõ szabványok

kidolgozásában. Részvétel az akkreditálással kapcsolatos oktatásban.

A NAT vezeti a feladatai ellátásához szükséges nyílvántartásokat, ezek körét a

javaslat meghatározza.

A 8. §-hoz

A NAT tagságát a közigazgatási intézmények, szakmai érdekképviseleti és

érdekvédelmi szervezetek és az akkreditált szervezetek képviselõi alkotják,

egyéni tagság nincs. Az akkreditálási eljárásokba bevont egyéni minõsítõk

személyes jogon nem tagjai a nemzeti akkreditáló szervnek.

A 9. - 15. §-hoz

A szervezeti felépítés megfelel az európai gyakorlatnak, tartalmazza a mûködés

szempontjából meghatározó szerveket, úgymint a közgyûlést, az Akkreditálási

Tanácsot, a pénzügyi ellenõrzõ bizottságot, a fellebbviteli bizottságot, a

szakmai akkreditáló bizottságokat és az adminisztratív, ügyviteli

tevékenységeket ellátó ügyintézõ szervezetet.

A javaslat felsorolja a NAT, mint önkormányzattal rendelkezõ köztestület

szervezeteit, leírja a legfontosabb hatásköri jogosítványokat valamint

mûködésük lényegi szabályait, továbbá a különbözõ szervek egymáshoz való

kapcsolatát.

A NAT legfõbb vezetõ testülete a közgyûlés, amely dönt az alapszabály

jóváhagyásáról, az éves beszámoló elfogadásáról, az Akkreditálási Tanács

megválasztja az Akkreditálási Tanács választható tagjait, valamint a NAT

vezetõ tisztségviselõit.

A javaslat rendelkezik az elnök és az elnökhelyettes jogállásáról és

képviseleti jogkörérõl is.

A 16. §-hoz

Az akkreditálás eljárási rendjét a harmonizált európai szabványokat honosító

nemzeti szabványok, a nemzeti akkreditáló szerv alapszabálya és eljárási

szabályai rögzítik. Az ezekkel kapcsolatos fõbb követelményeket a törvény

meghatározza.

Mivel a NAT, mint köztestület, közfeladatokat lát el, a törvény garanciális

okból deklarálja azokat a legfontosabb kérdéseket, amelyre a belsõ

szabályozásnak ki kell térnie. Ezek adódnak egyrészrõl a NAT feladataiból,

másrészt a nemzeti akkreditálás alapelveibõl. Itt külön ki kell emelni az

akkreditálásban érdekelt szervezetek részvételi lehetõségének a biztosítását,

a részletes eljárási szabályok megalkotását, beleértve a NAT és az akkreditált

szervezetek tevékenységével kapcsolatban benyújtott panaszok elbírálásának a

rendjét, az akkreditálási eljárás során alkalmazott díjakat, az eljárásba

bevont minõsítõkkel szemben támasztott követelményeket és a nemzeti

akkreditálási jel alkalmazásának feltételeit.

Az alapszabály és az eljárási rend megalkotása során is támaszkodni lehet az

európai társszervezetek gyakorlatára.

A 17. §-hoz

Az Akkreditálási Tanács összetételének a meghatározása kifejezi azt az igényt,

hogy abban valamennyi érdekelt megfelelõ képviselethez jusson és az állam a

nemzeti akkreditálás irányításában kellõ súllyal és befolyással rendelkezzen.

Az Akkreditálási Tanácsban 40 %-os arányt képviselnek a hivatalból tagok, azaz

zömében a közigazgatási szervek megbízottjai, 30 %-os arányban képviseltetik

magukat az akkreditált szervezetek, ugyancsak 30 %-ot tesznek ki a NAT

tagságot nyert érdekképviseleti és érdekvédelmi szervezetek tudományos és

mûszaki egyesületek, egyetemek közgyûlés által választott képviselõi.

Az Akkreditálási Tanács gondoskodik a NAT folyamatos mûködésének

irányításáról. Többek között jóváhagyja és ellenõrzi az éves költségvetést,

megállapítja a NAT szolgáltatásaiért fizetendõ díjakat, létrehozza a szakmai

akkreditáló bizottságokat, felügyeletet gyakorol azok mûködése felett, dönt a

külföldi akkreditáló szervek által kiadott okiratok elismerésérõl, véleményezi

az akkreditálással kapcsolatos oktatási tevékenység koncepcióját.

A 18. - 24. §-hoz

A pénzügyi ellenõrzõ bizottság a NAT gazdálkodásának ellenõrzésére hivatott.

Az akkreditálás nemzetközi és európai eljárási szabályai elõírják egy olyan

fellebbviteli bizottság alakítását, amely elbírálja a NAT akkreditálással

kapcsolatos döntéseit, valamint kivizsgálja az akkreditált szervezetek

tevékenysége ellen benyújott panaszokat.

A javaslat elõírja, hogy a háromtagú bizottság egy jogi és két mûszaki

végzettségû tagja megfelelõ legalább 10 éves gyakorlattal rendelkezzen.

A fellebbviteli bizottság eljárására az államigazgatási eljárás szabályai

vonatkoznak, döntésével szemben lehetõség van a bírói út igénybevételére.

A szakmai akkreditáló bizottságok a NAT szakmai alapegységei, feladatuk

szakterületükön az akkreditálás speciális követelményeinek a meghatározása, az

akkreditálási eljárás és a felülvizsgálat lefolytatása. A szakmai akkreditáló

bizottság jelöli ki az eljárás során közremûködõ minõsítõ szakembereket is.

Az ügyintézõ szervezet a NAT mûködéséhez szükséges adminisztratív

tevékenységet látja el.

A 25. - 26. §-hoz

A javaslat meghatározza, hogy a NAT felett a törvényességi felügyeletet, a

Kormány által rendeletben kijelölt miniszter gyakorolja. Ez megfelel a

köztestületi forma, és a NAT által ellátott közfeladatok jellegének. A

javaslat tételesen állapítja meg, hogy a törvényességi felügyeletet ellátó

miniszter milyen jogosítványokkal rendelkezik.

A 27. §-hoz

A javaslat felvázolja a NAT kapcsolatrendszerét, kitérve arra, hogy a

közfeladatok ellátása során milyen szervezetekkel kell szorosan

együttmûködnie.

Azon túlmenõen, hogy a NAT munkájáról beszámol a Kormánynak, szoros

kapcsolatban van a jogszabályalkotásra hivatott kormányzati szervekkel,

kölcsönösen egyeztetnek az akkreditálással összefüggõ jogszabályok, egyéb

elõírások, koncepciók elõkészítésekor.

Az akkreditálási tevékenységet érintõ kérdésekben a NAT együttmûködik

a gazdasági és szakmai érdekképviseleti szervezetekkel is.

A 28. §-hoz

A javaslat rendelkezik a NAT mûködéséhez szükséges anyagi eszközökrõl.

A NAT mûködtetése alapvetõen két forrásból finanszírozható, egyrészrõl a

költségvetési támogatásból, másrészrõl az akkreditálási tevékenységbõl befolyó

díjazásokból.

Az éves központi költségvetésben kell elõirányozni a Magyar Köztársaságnak, a

nemzetközi és az európai akkreditálási szervezetekben való képviseletének az

anyagi fedezetét.

A költségvetésbõl kell fedezni az európai jogharmonizációhoz kapcsolódó, így

különösen az élet-, az egészség, a testi épség, a vagyonbiztonság, az emberi

környezet, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló jogszabályokhoz

kapcsolódó akkreditálás feltételeinek a kidolgozását. Továbbá a kormányzati

szervek által kijelölt szervezetek akkreditálását.

Ezt a tevékenységet a NAT a kormányzati szervekkel kötött szerzõdés alapján

látja el.

A 29. - 31. §-hoz

A javaslat tartalmazza a NAT megalakulásának elõkészítésével összefüggõ

feladatokat, gondoskodva arról, hogy az új szervezet létrehozása demokratikus

keretek között, az érdekeltekbõl létrehozott elõkészítõ bizottság

irányításával történjen, megfelelõ ütemtervet vázol fel a NAT különbözõ

szervezetei megalakítására.

Mivel jelen törvényjavaslat elfogadására minden valószínûség szerint a nemzeti

szabványosításról szóló törvényjavaslattal egyidejûleg kerül sor, az MSZH

jogutód nélküli megszünésével annak feladatai megoszlanak a létrejövõ két új

szervezet, a NAT és a Magyar Szabványügyi Testület között. A törvény

hatálybalépésével hatályát veszti az MSZH ideiglenes feladat- és hatáskörérõl

1994 tavaszán megalkotott kormányrendelet. A NAT létrehozására irányuló

szervezési teendõk elõkészítése a Magyar Szabványügyi Hivatal feladata, amely

szervezet a kormányrendeletben foglaltak alapján a nemzeti akkreditálással

kapcsolatos teendõket átmenetileg, a javaslat elfogadásáig és a jelen törvény

hatálybalépéséig ellátja.

Eleje Honlap