T/487..

1995. évi .............

törvény

a szabadalmi ügyvivôkrôl

A szabadalmi ügyvivô feladata

1. §

(1) A szabadalmi ügyvivô feladata, hogy ügyfelét iparjogvédelmi ügyben

jogai érvényesítéséhez és kötelezettségei teljesítéséhez hozzásegítse; ennek

során iparjogvédelmi ügyekben megbízás vagy kirendelés alapján képviseletet

lát el az illetékes bíróságok és más hatóságok elôtt, beadványokat,

szerzôdéseket és egyéb okiratokat szerkeszt, valamint iparjogvédelmi ügyekben

kutatásokat végez, szakvéleményt, tanácsot és tájékoztatást ad.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában iparjogvédelmi ügyek:

a) a Magyar Szabadalmi Hivatal hatáskörébe tartozó szabadalmi,

használati mintaoltalmi, ipari mintatoltalmi, topográfia oltalmi, védjegy és

eredetmegjelölési eljárások, és az ezekkel kapcsolatos jogorvoslati eljárások;

b) a szabadalmi és a használati mintaoltalmi kényszerengedéllyel,

elôhasználati jog fennállásával kapcsolatos, valamint a találmány- és a

szabadalombitorlás, a használati minta és a használati mintaoltalom bitorlása

miatt indított eljárások;

c) az ipari minta jogosulatlan átvételével kapcsolatos és az ipari

mintaoltalom megsértése miatt indított eljárások;

d) a topográfia és a topográfia oltalom bitorlása, valamint a

számítógépi program alkotáson vagy a hozzá tartozó dokumentáción fennálló

szerzôi jog megsértése miatt indított eljárások;

e) a védjegybitorlás és az eredetmegjelölés oltalmának megsértése

miatt indított eljárások;

f) az a)-e) pontok szerinti jogokkal kapcsolatos szerzôségi,

igényjogosultsági és díjazási eljárások;

g) az újításokkal kapcsolatos eljárások;

h) a Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: "Ptk.") által védett és

külön jogszabályok hatálya alá nem tartozó, társadalmilag széles körben

felhasználható és közkinccsé nem vált szellemi alkotásokkal kapcsolatos

eljárások;

i) a személyeket a vagyoni értékû gazdasági, mûszaki és szervezési

ismereteik és tapasztalataik (know-how) tekintetében megilletô védelemmel

kapcsolatos eljárások; valamint

j) az a)-e) és g)-i) pontok szerinti szellemi alkotások, ismeretek és

tapasztalatok tekintetében az üzleti titok megsértése, a szolgai utánzás és a

fogyasztók megtévesztése miatt indított eljárások.

A szabadalmi ügyvivôi mûködés feltételei

2. §

(1) Szabadalmi ügyvivôként az mûködhet, aki a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara (28. §) tagja.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamarába felvételre jogosult, aki

a) magyar állampolgár,

b) Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkezik,

c) büntetlen elôéletû,

d) mérnöki vagy azzal egyenértékû természettudományi szakos egyetemi

oklevéllel rendelkezik, és

e) szabadalmi ügyvivôi vizsgát tett.

(3) A Kamarába való felvételhez rendelkezni kell

a) szabadalmi ügyvivôi felelôsségbiztosítással, vagy tagsággal a

Szabadalmi Ügyvivôk Biztosítási és Segélyezô Egyesületében, kivéve ha az

ügyvivô a 6. § (2) bekezdése szerint gazdálkodó szervezetnél mûködik;

b) a szabadalmi ügyvivôi tevékenység folytatásához megfelelô lakással

vagy irodahelyiséggel, kivéve ha az ügyvivô a 6. § (2) bekezdése szerint

gazdálkodó szervezetnél, illetôleg a 7. § (2) bekezdése vagy a 10. § (2)

bekezdése alapján alkalmazott szabadalmi ügyvivôként mûködik.

(4) Nem vehetô fel a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarába

a) aki a szabadalmi ügyvivôi foglalkozástól való eltiltás hatálya

alatt áll,

b) aki a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarából kizárás fegyelmi büntetés

hatálya alatt áll,

c) aki cselekvôképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság hatálya

alatt áll,

d) aki iparjogvédelmi ügyekben eljáró hatóságnál vagy bíróságnál

mûködik.

3. §

(1) A szabadalmi ügyvivônek mûködése megkezdése elôtt a Szabadalmi

Ügyvivôi Kamara elnöke elôtt esküt kell tennie.

(2) A szabadalmi ügyvivôi eskü szövege a következô: "Én

....................... esküszöm, hogy a Magyar Köztársasághoz hû leszek;

szabadalmi ügyvivôi hivatá-somat ügyfeleim érdekében az Alkotmány és az

alkotmányos jogszabályok megtar-tásával lelkiismeretesen gyakorlom, az ennek

során tudomásomra jutott titkot megôr-zöm, a rám bízott ügyeket legjobb

tudásom szerint intézem, és semmit el nem mu-lasztok, ami azok sikeres

ellátásához és ügyfeleim jogos érdekeinek megóvásához szükséges."

Szabadalmi ügyvivôi vizsga

4. §

(1) Szabadalmi ügyvivôi vizsgát az tehet, aki megfelel a 2. § (2)

bekezdés a)-d) pontjaiban felsorolt feltételeknek, akinek továbbá külön

jogszabályban meghatározott felsôfokú iparjogvédelmi szakképesítése és

legalább három éves szabadalmi ügyvivô jelölti gyakorlata van.

(2) A vizsgát a Magyar Szabadalmi Hivatal mellett létrehozott

Szabadalmi Ügyvivôi Vizsgabizottság elôtt kell letenni; a vizsgára

bocsátásról a Vizsgabizottság elnöke dönt.

(3) A vizsgára bocsátás iránti kérelmet elutasító határozat ellen a

kérelmezô a kézbesítéstôl számított harminc napon belül keresettel fordulhat a

bírósághoz.

(4) A szabadalmi ügyvivôi vizsgára vonatkozó részletes rendelkezéseket

külön jogszabály állapítja meg.

A kamarai tagság megszûnése

5. §

A szabadalmi ügyvivô kamarai tagsága megszûnik, ha

a) ezt írásban kéri,

b) a közügyektôl vagy a szabadalmi ügyvivôi foglalkozástól a bíróság

jogerôs ítéletével eltiltja,

c) jogerôs határozattal a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarából való kizárás

fegyelmi büntetéssel sújtják,

d) magyar állampolgárságát elveszti, vagy magyarországi állandó

lakóhelyét megszünteti,

e) cselekvôképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alá helyezik,

f) mûködését iparjogvédelmi ügyekben eljáró hatóságnál vagy bíróságnál

folytatja,

g) megszûnik a 2. § (3) bekezdésének a) pontja szerinti

felelôsségbiztosítása vagy tagsága,

h) megszûnik a 2. § (3) bekezdésének b) pontja szerinti rendelkezési

joga a megfelelô lakásra vagy irodahelyiségre, vagy

i) meghal.

A szabadalmi ügyvivôi mûködés

szervezeti keretei

6. §

(1) Szabadalmi ügyvivô ügyfelek képviseletével

a) egyéni szabadalmi ügyvivôként,

b) szabadalmi ügyvivôi irodában, vagy

c) korlátolt felelôsségû társaságban (a továbbiakban: "szabadalmi

ügyvivôi társaság") foglalkozhat.

(2) Gazdálkodó szervezet saját iparjogvédelmi feladatainak és

képviseletének ellátására szabadalmi ügyvivôt foglalkoztathat.

A szabadalmi ügyvivôi iroda

7. §

(1) A szabadalmi ügyvivôi iroda szabadalmi ügyvivôk jogi személyiséggel

rendelkezô szervezete, amelynek legalább két szabadalmi ügyvivô tagja van.

(2) A szabadalmi ügyvivôi iroda szabadalmi ügyvivôt alkalmazottként is

foglalkoztathat.

(3) Az ügyfél képviseletében a szabadalmi ügyvivôi irodának adott

megbízás vagy kirendelés alapján mind a szabadalmi ügyvivô tag, mint a

szabadalmi ügyvivô alkalmazott eljárhat.

8. §

(1) A szabadalmi ügyvivôi iroda a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara által

történt nyilvántartásba vételével jön létre és alapszabálya szerint mûködik.

(2) A nyilvántartásba vétel iránti kérelemhez mellékelni kell a

szabadalmi ügyvivôi iroda alapszabályát; amelynek késôbbi módosításait

ugyancsak be kell mutatni a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarának.

(3) Ha az alapszabály jogszabályba ütközik, azt a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara harminc napon belül módosításra visszaadja a szabadalmi ügyvivôi

irodának.

(4) A szabadalmi ügyvivôi iroda legfôbb szerve a tagok összességébôl

álló taggyûlés; a taggyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik az alapszabály

megállapítása és módosítása, a vezetô megválasztása, valamint döntés az iroda

megszûnésérôl.

(5) A szabadalmi ügyvivôi irodát a vezetô képviseli.

(6) A szabalmi ügyvivôi iroda alirodát tarthat fent.

9. §

(1) A szabadalmi ügyvivôi iroda a taggyûlés határozata alapján

egyesüléssel, szétválással vagy jogutód nélkül szûnik meg.

(2) Szétválás és jogutód nélküli megszûnés esetén az iroda vagyonának

megosztásáról a taggyûlés dönt.

(3) A jogutód nélkül megszünt szabadalmi ügyvivôi iroda tartozásaiért a

tag az iroda vagyonából rá esô rész erejéig felelôs.

Szabadalmi ügyvivôi társaság

10. §

(1) A szabadalmi ügyvivôi társaságban akkor végezhetô ügyvivôi

tevékenység, ha

a) a társaság kizárólag szabadalmi ügyvivôi feladatokat lát el,

b) a társaságnak csak természetes személy tagjai vannak, akik közül

legalább két tag szabadalmi ügyvivô,

c) a társaság törzstôkéjének legalább háromnegyed részét a szabadalmi

ügyvivô tagok törzsbetétei teszik ki, akik ilyen arányú szavazati joggal

rendelkeznek,

d) a szabadalmi ügyvivôi társaság vezetô tisztségviselôje és

tisztségviselôinek legalább háromnegyed része a szabadalmi ügyvivô tagok közül

kerül ki.

(2) A szabadalmi ügyvivôi társaság szabadalmi ügyvivôt alkalmazottként

is foglalkoztathat.

11. §

(1) A szabadalmi ügyvivôi társaság alapítását - a cégbírósági

bejegyzést követô harminc napon belül - nyilvántartásba vétel céljából be kell

jelenteni a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarához.

(2) Az ügyfél képviseletében a szabadalmi ügyvivôi társaságnak adott

megbízás vagy kirendelés alapján mind a szabadalmi ügyvivô tag, mind a

szabadalmi ügyvivô alkalmazott eljárhat.

Szabadalmi ügyvivô foglalkoztatása

gazdálkodó szervezetnél

12. §

(1) A gazdálkodó szervezetnek - teljes vagy részmunkaidôs

munkaviszonyban, közalkalmazotti vagy tagsági jogviszonyban - a 6. § (2)

bekezdése szerint foglalkoztatott szabadalmi ügyvivôje e jogviszonya alapján,

külön meghatalmazás nélkül képviseli a gazdálkodó szervezetet.

(2) A gazdálkodó szervezet szabadalmi ügyvivôje - ha a gazdálkodó

szervezet ebben nem korlátozza - a 6. § (1) bekezdésében meghatározott keretek

között és az azokra meghatározott feltételek szerint ügyfelek képviseletével

is foglalkozhat.

A szabadalmi ügyvivô kötelezettségei

13. §

(1) A szabadalmi ügyvivô köteles az általa ellátott ügyben legjobb

tudása szerint, lelkiismeretesen eljárni, a szabadalmi ügyvivôi etikai

szabályzat elôírásait megtartani, tevékenységében mindenkor a szabadalmi

ügyvivôi hivatáshoz méltó magatartást tanúsítani.

(2) A szabadalmi ügyvivô bíróság vagy egyéb hatóság elôtti eljárása

során a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara által kiállított fényképes igazolvánnyal

igazolja magát.

14. §

(1) A szabadalmi ügyvivô tudományos, mûvészeti, irodalmi, oktatási és

sport tevékenység kivételével nem állhat más munkaviszonyban és közszolgálati

jogviszonyban, és ezek, valamint a munkaviszonynak és közszolgálati

jogviszonynak nem minôsülô közéleti tevékenység kivételével nem folytathat más

keresô foglalkozást.

(2) Aki korábban iparjogvédelmi ügyekben eljáró hatóság vagy bíróság

alkalmazásában állt, e jogviszonyának megszûnése után egy évig nem járhat el

szabadalmi ügyvivôként annál a hatóságnál, illetôleg bíróságnál, amelynél

mûködött.

15. §

(1) A szabadalmi ügyvivôt titoktartási kötelezettség terheli minden

olyan tény vagy adat tekintetében, amelyrôl szabadalmi ügyvivôi mûködése során

szerzett tudomást; e kötlezettsége szabadalmi ügyvivôi mûködésének megszûnése

után is fennmarad.

(2) A titoktartási kötelezettség kiterjed a szabadalmi ügyvivôi

szervezetek olyan irataira is, amelyek a szabadalmi ügyvivôi titoktartás

körébe esô tényeket vagy adatokat tartalmaznak.

(3) Az ügyfél, illetôleg jogutódja a titoktartási kötelezettség alól

felmentést adhat.

Az ügyfélképviselet szabályai

16. §

(1) Az ügyfelek képviseletével foglalkozó szabadalmi ügyvivô (6. § /1/

bekezdés) ügyfelével szemben mástól nem vállalhat megbízást, volt ügyfelével

szemben pedig csak akkor, ha az nincs kapcsolatban volt ügyfelének általa

korábban ellátott ügyével.

(2) A szabadalmi ügyvivô nem köteles a megbízást elvállalni; ha a

megbízást elhárítja, ezt a megbízóval haladéktalanul közölnie kell.

(3) A szabadalmi ügyvivô a már elfogadott megbízást írásban bármikor

felmondhatja, az ügyfél értesítésének napjától számított tizenötödik napra; a

szabadalmi ügyvivô a felmondási idô alatt is köteles megtenni azokat az

intézkedéseket, amelyek az ügyfél jogainak és jogos érdekeinek megóvásához

szükségesek.

(4) Az ügyfél a megbízást bármikor korlátozhatja vagy azonnali

hatállyal felmondhatja.

(5) Az ügyfél halála, illetôleg a megbízó jogi személy jogutód nélküli

megszûnése esetén a szabadalmi ügyvivô haladéktalanul értesíti azokat az

általa ismert személyeket, akiknek a megbízással kapcsolatban jogaik vagy

kötelezettségeik keletkezhetnek; ezt, valamint a képviseleti megbízás

bármelyik fél részérôl történt felmondását a szabadalmi ügyvivô haladéktalanul

bejelenti annak a bíróságnak vagy egyéb hatóságnak is, amelyik elôtt az

eljárás folyamatban van.

17. §

(1) A szabadalmi ügyvivôi megbízást - a szabadalmi ügyvivôi iroda és a

szabadalmi ügyvivôi társaság nevében is - maga a szabadalmi ügyvivô vállalja

el, és ô köti meg a szabadalmi ügyvivôi díjazásra vonatkozó megállapodást.

(2) A szabadalmi ügyvivôi díjazás összege és megfizetésének módja

szabad megállapodás tárgya.

(3) Az ügyfelek képviseletével foglalkozó szabadalmi ügyvivô köteles a

bíróság vagy egyéb hatóság kirendelése alapján pártfogó szabadalmi

ügyvivôként, ügygondnokként vagy eseti gondnokként az ügyfél képviseletét

ellátni; indokolt esetben a szabadalmi ügyvivô kérheti a kirendelés alóli

felmentését.

(4) A szabadalmi ügyvivô kirendelésére és jogállására a Pp. vonatkozó

rendelkezései irányadók.

18. §

(1) Az ügyfél által adott megbízás elvállalásakor a szabadalmi ügyvivô

- a tanácsadást kivéve - köteles az ügyrôl tényvázlatot felvenni; abban a

fontos körülményeket, így a várható munkadíjat és költségeket is rögzíti, s a

tényvázlatot a megbízóval aláiratja.

(2) A szabadalmi ügyvivô meghatalmazása írásban érvényes, ha azt a

meghatalmazó aláírta; a szabadalmi ügyvivô a meghatalmazást ellenjegyzi.

(3) A szabadalmi ügyvivôi meghatalmazás feljogosítja a szabadalmi

ügyvivôt minden olyan cselekményre, amely a rábízott ügy szabályszerû

ellátásával jár, így okirat, pénz és más vagyontárgy átvételére is.

(4) A szabadalmi ügyvivôi képviseleti jogosultság korlátozása a bíróság

vagy egyéb hatóság és harmadik személyek irányában csak annyiban hatályos,

amennyiben a korlátozás magából a meghatalmazásból kitûnik.

(5) A szabadalmi ügyvivô a megbízást személyesen látja el; jogosult a

megbízás ellátására helyettes szabadalmi ügyvivôt, ügyvédet vagy szabadalmi

ügyvivô jelöltet igénybe venni, ha ezt a megbízó nem zárja ki.

19. §

(1) A szabadalmi ügyvivô - az ügyfél kívánságára - köteles az ügyféltôl

átvett iratokról elismervényt adni, és az iratokat a megbízás megszûnése után,

ha azokat bírósághoz vagy más hatósághoz benyújtott irathoz nem csatolták,

eredetiben kiadni.

(2) Nem köteles a szabadalmi ügyvivô kiadni megbízólevelét,

fogalmazványait, a tényvázlatot, a meghatalmazást, az ügyfél utasításait

tartalmazó iratokat, az ügyfélnek az ügyben hozzá intézett leveleit, valamint

az ügyfél érdekében teljesített kifizetésekrôl szóló nyugtát vagy

elismervényt, továbbá az eljárásának törvényességét igazoló egyéb iratokat; az

ügyfél kérelmére és költségére azonban köteles ezekrôl másolatot adni.

(3) A szabadalmi ügyvivô köteles az ügyfél részére befolyt pénzrôl és

egyéb értékrôl az ügyfelet haladéktalanul értesíteni.

(4) A szabadalmi ügyvivô a befolyt pénzbôl beszámítással kielégítheti

az ügyfelével szemben a szabadalmi ügyvivôi munkadíj, költségátalány,

illetôleg készkiadás címén fennálló és esedékessé vált követelését; a

beszámítási jog gyakorlásáról köteles az ügyfelet írásban értesíteni.

20. §

(1) A szabadalmi ügyvivô köteles az általa ellátott ügyrôl olyan aktát,

illetôleg nyilvántartást vezetni, amely lehetôvé teszi, hogy helyettese vagy

utódja az ügyet folytatni tudja.

(2) A szabadalmi ügyvivô köteles a megszûnt ügyek iratait a megbízás

megszûnésétôl számított öt évig megôrizni; az iratok selejtezésérôl

jegyzôkönyvet kell felvenni, s azt további öt évig meg kell ôrizni.

(3) A szabadalmi ügyvivô országgyûlési képviselôi vagy polgármesteri

megbízatásának ideje alatt és egyéb indokolt esetben szabadalmi ügyvivôi

mûködését szüneteltetheti; szüneteltetés esetén gondoskodnia kell arról, hogy

folyamatban lévô megbízásai alapján ügyfeleinek jogai és jogos érdekei ne

szenvedjenek sérelmet.

Anyagi felelôsség

21. §

(1) Az egyéni szabadalmi ügyvivô, a szabadalmi ügyvivôi iroda és a

szabadalmi ügyvivôi társaság a szabadalmi ügyvivôi megbízással kapcsolatban az

ügyfélnek okozott kárért a Ptk. szabályai szerint felel.

(2) A szabadalmi ügyvivôi iroda és a szabadalmi ügyvivôi társaság

keretében tagként mûködô szabadalmi ügyvivô anyagi felelôsségére az irodai

alapszabály, illetôleg a társasági szerzôdés elôírásai, a szabadalmi ügyvivôi

iroda és a szabadalmi ügyvivôi társaság alkalmazott szabadalmi ügyvivôjének

anyagi felelôsségére pedig a Munka Törvénykönyve rendelkezései irányadók.

Fegyelmi felelôsség

22. §

(1) Fegyelmi vétséget követ el az a szabadalmi ügyvivô, aki a

szabadalmi ügyvivôi hivatás gyakorlásából eredô kötelezettségét vétkesen

megszegi.

(2) A fegyelmi vétséget elkövetô szabadalmi ügyvivôvel szemben

kiszabható fegyelmi büntetések:

a) megrovás,

b) szigorú megrovás,

c) pénzbírság,

d) kizárás a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarából.

(3) A kiszabott pénzbírság összege a közalkalmazotti illetményalap

tízszereséig terjedhet. A befizetett pénzbírság a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarát

illeti meg.

23. §

(1) A fegyelmi büntetés kiszabásánál figyelembe kell venni az enyhítô

és a súlyosbító körülményeket, így különösen a kötelességszegés súlyát és

ismételtségét, a vétkesség fokát, valamint az okozott kárt.

(2) Ha a szabadalmi ügyvivô vétkessége enyhébb fokú, és a

kötelességszegés nem vagy csekély mértékben járt következménnyel, a fegyelmi

eljárás lefolytatása és a fegyelmi büntetés kiszabása mellôzhetô, de a

szabadalmi ügyvivô a felmerült eljárási költségek viselésére kötelezhetô.

24. §

(1) Fegyelmi vétség alapos gyanúja esetén a szabadalmi ügyvivô ellen a

fegyelmi eljárást a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara elnöke indítja meg.

(2) A fegyelmi ügyekben a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara fegyelmi

bizottsága három tagú tanácsban jár el.

(3) A fegyelmi eljárás részletes szabályait a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara által kiadott fegyelmi szabályzat állapítja meg.

(4) A fegyelmi bizottság határozata ellen a szabadalmi ügyvivô a

kézbesítéstôl számított harminc napon belül keresettel fordulhat a bírósághoz.

(5) A fegyelmi eljárás alá vont szabadalmi ügyvivô képviseletét

szabadalmi ügyvivô is elláthatja.

25. §

(1) Nem folytatható le a fegyelmi eljárás, ha a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara elnöke a cselekmény, illetôleg mulasztás tudomásra jutásától számított

három hónapon belül nem indítja meg az eljárást, vagy a cselekmény, illetôleg

a mulasztás befejezése óta három év eltelt.

(2) Az a fegyelmi vétség, amely bûncselekmény törvényi tényállását

valósítja meg, a bûncselekménnyel együtt évül el.

(3) A fegyelmi büntetés hatálya megrovás és szigorú megrovás esetén a

fegyelmi határozat jogerôre emelkedésétôl számított egy évig, pénzbírságnál

három évig, kizárásnál öt évig tart.

(4) A jogerôs fegyelmi határozatot a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara a

büntetés hatályának idôtartamáig nyilvántartja.

A szabadalmi ügyvivô jelölt

26. §

(1) Az egyéni szabadalmi ügyvivô, a szabadalmi ügyvivôi iroda, a

szabadalmi ügyvivôi társaság és a szabadalmi ügyvivôt foglalkoztató gazdálkodó

szervezet (6. § /2/ bek.) munkaviszonyban szabadalmi ügyvivô jelöltként

alkalmazhatja azt, akit a szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébe

bejegyeztek.

(2) A szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébe - kérelmére - azt kell

bejegyezni a Szabadalmi Ügyvivôi Kamaránál, aki

a) magyar állampolgár,

b) Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkezik,

c) büntetlen elôéletû,

d) mérnöki vagy azzal egyenértékû természettudományi szakos egyetemi

oklevéllel rendelkezik, és

e) igazolja, hogy szabadalmi ügyvivô jelölti munkaviszony létesítésére

elôzetes megállapodást kötött.

(3) Nem jegyezhetô be a szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébe

a) aki a szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébôl való törlés

fegyelmi büntetés hatálya alatt áll,

b) aki cselekvôképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság hatálya

alatt áll.

(4) A szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébôl törölni kell azt,

a) aki ezt írásban kéri;

b) akinek szabadalmi ügyvivô jelölti munkaviszonya megszûnik, és újabb

ilyen munkaviszony létesítését a megszûnéstôl számított három hónapon belül a

Szabadalmi Ügyvivôi Kamaránál nem igazolja;

c) akit a közügyektôl a bíróság jogerôs ítéletével eltilt;

d) akit jogerôs határozattal a szabadalmi ügyvivô jelöltek

névjegyzékébôl való törlés fegyelmi büntetéssel sújtanak;

e) aki magyar állampolgárságát elveszti, vagy magyarországi állandó

lakóhelyét megszünteti;

f) akit cselekvôképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alá

helyeznek;

g) aki meghal.

27. §

(1) A szabadalmi ügyvivô jelölt munkáltatójának utasítása szerint

jogosult a bíróság és egyéb hatóság elôtt eljárni; a szabadalmi ügyvivô jelölt

a Legfelsôbb Bíróság elôtt nem járhat el.

(2) A szabadalmi ügyvivô jelölt kötelezettségeire és fegyelmi

felelôsségére a szabadalmi ügyvivôkre vonatkozó elôírásokat kell megfelelôen

alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a fegyelmi vétséget elkövetô szabadalmi

ügyvivô jelölttel szemben kiszabható fegyelmi büntetések a következôk:

a) megrovás,

b) szigorú megrovás,

c) törlés a szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébôl.

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara

28. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara a szabadalmi ügyvivôk köztestülete.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara mûködési területe országos, székhelye

Budapest.

(3) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara ellátja a törvényben meghatározott

közfeladatokat, valamint képviseli a szabadalmi ügyvivôk érdekeit, védi a

szabadalmi ügyvivôk jogait, ôrködik a szabadalmi ügyvivôi kötelezettségek

teljesítésén és ôrzi a szabadalmi ügyvivôi kar tekintélyét.

(4) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara véleményezési joggal részt vesz a

szabadalmi ügyvivôi tevékenységet érintô jogszabályok elôkészítésében; az

iparjogvédelemmel kapcsolatos általános kérdésekben jogosult véleményt

nyilvánítani és az illetékes állami szervek felé javaslatot tenni.

(5) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara a mûködésével összefüggô kiadásokat a

szabadalmi ügyvivôk kamarai tagdíjából és egyéb bevételeibôl fedezi.

29. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara tagja

a) szavazati joggal részt vehet a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara

közgyûlésén;

b) bármely kamarai tisztségre megválasztható, ha nem áll fegyelmi

büntetés hatálya alatt;

c) javaslattal, észérevétellel fordulhat a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara

bármely szervéhez.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara tagja köteles

a) megtartani a Szabadalmi Ügyvivôi Kamra által kiadott szabályzatok

elôírásait;

b) határidôben megfizetni a kamarai tagdíjat;

c) bejelenteni a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarának szabadalmi ügyvivôi

mûködésének formáját és helyét, valamint az ebben bekövetkezett változásokat.

30. §

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamarának a szabadalmi ügyvivô tagfelvételét

megtagadó, a szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébe való bejegyzés iránti

kérelmet elutasító, valamint a szabadalmi ügyvivôi iroda, a szabadalmi

ügyvivôi társaság nyilvántartásba vételét megtagadó határozata ellen a

kérelmezô, a kamarai tagság megszûnését, illetôleg az ügyvivô jelölti

névjegyzékbôl való törlést kimondó határozat ellen pedig az érintett

szabadalmi ügyvivô, illetôleg szabadalmi ügyvivô jelölt a kézbesítéstôl

számított harminc napon belül keresettel fordulhat a bírósághoz.

31. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara szervei:

a) a közgyûlés,

b) az elnökség,

c) a fegyelmi bizottság és

d) a számvizsgáló bizottság.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara tisztségviselôi: az elnök, a két

alelnök és a pénztáros.

(3) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamarát az elnök, akadályoztatása esetén az

alelnök, illetôleg az elnök által meghatározott körben vagy esetben az alelnök

vagy elnökségi tag képviseli.

32. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara közgyûlése a tagok összességébôl áll,

amely kizárólagos hatáskörrel

a) megállapítja és módosítja a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara

alapszabályát, valamint fegyelmi szabályzatát;

b) titkos szavazással megválasztja és visszahívja a tisztségviselôket,

az elnökség további tagjait és póttagjait, valamint a fegyelmi bizottság és a

számvizsgáló bizottság elnökét, tagjait és póttagjait; valamint

c) megállapítja a szabadalmi ügyvivôk kamarai tagdíjának összegét.

(2) A közgyûlés határozatképes, ha azon a tagoknak legalább a fele

jelen van. Ha a szabályszerûen összehívott közgyûlés nem határozatképes, akkor

a tizenöt napon belül újból összehívott közgyûlés az eredeti napirendbe

felvett kérdésekben a megjelentek számára való tekintet nélkül határozatképes.

(3) A közgyûlés határozatait egyszerû szótöbbséggel hozza, kivéve az

alapszabály, a fegyelmi szabályzat, valamint a visszahívás tárgyában hozott

határozatokat, amelyeknél a jelenlévô tagok legalább kétharmadának a szavazata

szükséges.

33. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara szervezetének és mûködésének

szabályait az alapszabály állapítja meg.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara a fegyelmi felelôsségre vonás

részletes szabályait megállapító fegyelmi szabályzatot és a szabadalmi

ügyvivôi hivatás gyakorlására vonatkozó etikai szabályzatot ad ki.

(3) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara szabályzatban állapítja meg a

szabadalmi ügyvivôi felelôsségbiztosítás legkisebb összegét.

(4) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara a szabadalmi ügyvivôi mûködést érintô

egyéb kérdésekben - a jogszabályok kereti között - további szabályzatokat

adhat ki.

Törvényességi felügyelet

34. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara mûködése felett a Magyar Szabadalmi

Hivatal elnöke gyakorol törvényességi felügyeletet.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara alapszabályát, fegyelmi szabályzatát,

valamint egyéb szabályzatait meg kell küldeni a Magyar Szabadalmi Hivatal

elnökének.

(3) A törvényességi felügyelet arra terjed ki, hogy

a) a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara szabályzatai megfelelnek-e a

jogszabályoknak;

b) a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara határozatai megfelelnek-e a

jogszabályoknak, valamint a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara szabályzatainak.

35. §

(1) Ha a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara alapszabálya, fegyelmi szabályzata,

egyéb szabályzata jogszabályba, illetve a Kamara határozata jogszabályba vagy

kamarai szabályzatba ütközik, a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke - határidô

kitûzésével - felhívja a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarát a jogszabálysértés

megszüntetésére.

(2) Ha a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara a megadott határidôn belül nem

intézkedik a jogszabálysértés megszüntetésére, a Magyar Szabadalmi Hiviatal

elnöke a határidô lejártától számított harminc napon belül keresettel

fordulhat a bírósághoz. Ezek a perek a Fôvárosi Bíróság hatáskörébe tartoznak.

(3) A bíróság a Magyar Szabadalmi Hivatal elnökének keresete alapján

a) megsemmisítheti a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara jogszabálysértô

szabályzatát, illetve jogszabályba vagy saját szabályzatába ütközô

határozatát, és szükség szerint új szabályzat kiadását vagy új határozat

meghozatalát rendelheti el;

b) a mûködés törvényességének helyreállítása céljából összehívhatja a

Szabadalmi Ügyvivôi Kamara közgyûlését.

Záró rendelkezések

36. §

(1) Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a

szabadalmi ügyvivôkrôl szóló 5/1976. (III.30.) MT rendelet és az ezt módosító

3/1986. (II.13.) MT rendelet, a végrehajtására kiadott 4/1976. (III.30.) IM

rendelet és az ezt módosító 2/1986. (II.13.) IM rendelet, valamint a

szabadalmi ügyvivôi díjszabásról szóló 5/1976. (III.30.) IM rendelet.

(3) A személyi jövedelemadóról és a társasági adóról, a

társadalombiztosításról, a számvitelrôl, valamint a beszámoláskészítésrôl és

könyvvezetésrôl szóló jogszabályoknak az egyéni ügyvédekre, illetve az ügyvédi

irodákra vonatkozó rendelkezéseit az egyéni szabadalmi ügyvivôkre, illetve a

szabadalmi ügyvivôi irodákra is alkalmazni kell.

Átmeneti rendelkezések

37. §

(1)Az e törvény szerinti Szabadalmi Ügyvivôi Kamara megalakítása során

a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke - a szabadalmi ügyvivôk társadalmi

szervezetének javaslatára - a törvény hatálybalépésétôl számított egy hónapon

belül a szabadalmi ügyvivôk névjegyzékébe bejegyzett szabadalmi ügyvivôk közül

hét tagú ideiglenes elnökséget nevez ki, amely saját tagjai közül titkos

szavazással ideiglenes elnököt és alelnököt választ.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara alakuló közgyûlésére az ideiglenes

elnökség összehívja a hatálybalépés napján érvényes szabadalmi ügyvivôi

névjegyzékben szereplô valamennyi szabadalmi ügyvivôt, azokat kivéve, akik a

2. § (4) bekezdése szerint nem vehetôk fel a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarába.

(3) Az alakuló közgyûlésen csak a meghívottak vehetnek részt, azt a

törvényességi felügyeletet gyakorló személy képviselôjének jelenlététben kell

megtartani.

(4) Az alakuló közgyûlés elfogadja az alapszabályt, megválasztja a

Szabadalmi Ügyvivôi Kamara elnökségét, fegyelmi bizottságát és számvizsgáló

bizottságát; az ideiglenes elnökség megbízatása a választási eredmények

kihirdetésével ér véget.

(5) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara megalakulását az elnök bejelenti a

Magyar Szabadalmi Hivatal elnökének.

38. §

(1) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara alakuló közgyûlésén jogszerûen részt

vett szabadalmi ügyvivôk az alakuló közgyûlés napjával a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara tagjává válnak.

(2) A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara megalakulásától számított három

hónapon belül elôterjesztett felvételi kérelme alapján fel kell venni a

Szabadalmi Ügyvivôi Kamarába azt, aki a hatálybalépés napján be volt jegyezve

a szabadalmi ügyvivôk Magyar Szabadalmi Hivatalnál vezetett névjegyzékébe,

kivéve ha a 2. § (4) bekezdése szerint nem vehetô fel a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamarába.

39. §

(1) A törvény hatálybalépése napján fennálló szabadalmi ügyvivôi

munkaközösség szabadalmi ügyvivôi irodaként folytatja mûködését; a szabadalmi

ügyvivôi irodának a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara megalakulásától számított három

hónapon belül kell benyújtania új alapszabályát nyilvántartásba vételre.

(2) A szabadalmi ügyvivôi irodából kivált szabadalmi ügyvivôt a részére

kiadott vagyon arányában és erejéig terheli anyagi felelôsség a szabadalmi

ügyvivôi iroda korábbi tevékenységéért.

(3) A törvény hatálybalépése napján szabadalmi ügyvivôi tevékenységet

folytató gazdasági társaságnak a hatályba lépéstôl számított három hónapon

belül a jelen törvénnyel összhangba hozott társasági szerzôdését be kell

nyújtania a cégbírósághoz, s a cégbírósági bejegyzést követô harminc napon

belül kérnie kell nyilvántartásba vételét a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarától.

(4) Ha a szabadalmi ügyvivôk társadalmi szervezete vagyonát ingyen

ruházza át a Szabadalmi Ügyvivôi Kamrára, a vagyont a Kamara adó- és

illetékmentesen szerzi meg.

Felhatalmazások

40. §

(1) Felhatalmazást kap a Magyar Szabadalmi Hivatal felett felügyeletet

gyakorló miniszter, hogy az igazságügyi miniszterrel és a Magyar Szabadalmi

Hivatal elnökével egyetértésben rendelettel megállapítsa a szabadalmi ügyvivôi

vizsgára vonatkozó szabályokat.

(2) Felhatalmazást kap a Magyar Szabadalmi Hivatal felett felügyeletet

gyakorló miniszter, hogy a mûvelôdési és közoktatási miniszterrel, a munkaügyi

miniszterrel és a Magyar Szabadalmi Hivatal elnökével egyetértésben

rendelettel megállapítsa az iparjogvédelmi szakképesítésre vonatkozó

szabályokat.

I N D O K O L Á S

a szabadalmi ügyvivôkrôl szóló

törvényjavaslathoz

Általános indokolás

1. Az iparjogvédelmi ügyekben a hatóságok és a bíróságok elôtt

hivatásszerûen képviseleti feladatokat ellátó szabadalmi ügyvivôk tevékenysége

egyszerre mérnöki és ügyvédi természetû. Az iparjogvédelmi ügyek jelentôs

részében ugyanis a mûszaki és a jogi elemek nagymértékben összefonódnak.

A mûszaki (természettudományi) egyetemi alapkézettséget és speciális jogi

képesítést feltételezô szabadalmi ügyvivôi tevékenység világszerte az

iparjogvédelemmel, fôként a szabadalmi joggal párhuzamosan alakult ki és

fejlôdött külön, megbecsült hivatássá. A szabadalmi ügyvivôk jelentôs szerepet

töltenek be a találmányok és más mûszaki alkotások, valamint az árujelzôk jogi

védelmének biztosításában, felhasználásuk elômozdításában.

Magyarországon az 1870-es évektôl kezdve jöttek létre irodák, amelyek

szabadalmak "kieszközlésével" foglalkoztak.

Az önálló magyar szabadalmi rendszert megteremtô 1895. évi XXXVII. törvény

az ügyvédeket és a szabadalmi ügyvivôket jogosította fel arra, hogy ügyfeleket

képviseljenek a Szabadalmi Hivatal elôtt.

A szabadalmi ügyvivôk 1949-ig kizárólag magánirodákban mûködtek; 1900-ban

hozták létre szakmai érdekvédelmi szervezetüket, a Magyar Hites Szabadalmi

Ügyvivôk Testületét, amely 1927-ben - a tagjaira kötelezô - etikai

határozatokat hozott.

Az 1949-ben létrehozott állami irodán kivül 1969-ben már csak néhány

szabadalmi ügyvivô folytatta "megtûrt" magánpraxisát, akik 1970-tôl ügyvédi

munkaközösségek alkalmazottaivá váltak. A szabadalmi ügyvivôi magántevékenység

jogi lehetôségét a jelenleg hatályos 5/1976. (III.30.) MT rendelet szüntette

meg, s elvben lehetôvé tette ügyvivôi munkaközösségek szervezését. 1969-tôl

közösségi tevékenységüket a Magyar Iparjogvédelmi Egyesületen belül szervezett

szabadalmi ügyvivôi körben élesztették fel.

1990-es rendszerváltozás körüli idôben a korábbi állami iroda gazdasági

társasággá (kft-vé) alakult át, s az ügyvédi munkaközösségekbôl kivált

szabadalmi ügyvivôk szabadalmi ügyvivôi munkaközösségeket alakítva folytatták

mûködésüket.

Néhány év óta újra önálló társadalmi szervezetként tevékenykedik a Szabadalmi

Ügyvivôi Kamara.

2. A szabadalmi ügyvivôi hivatás szabályainak teljeskörû és törvényi

szintû újjáalkotása az alábbi okok miatt vált szükségessé.

- A technika felgyorsult fejlôdésével párhuzamosan meghatározó

jelentôségûvé válnak a fejlett világhoz felzárkózni törekvô magyar

nemzetgazdaság számára is az ipari tulajdonjogokkal védett szellemi alkotások,

mûszaki eredmények és piaci megjelölések.

Ez együttjár a szabadalmi ügyvivôi munka iránti szakmai, etikai

követelmények és felelôsség, valamint az ügyvivôi presztizs növekedésével is.

- A magyar iparjogvédelem egészét fel kell készíteni az európai

szabadalmak engedélyezésérôl szóló Müncheni Egyezményhez (az Európai

Szabadalmi Egyezményhez) való csatlakozásra, valamint a hazai iparjogvédelmi

szabályozás és az Európai Unió jogszabályai közötti összhang megteremtésére.

Az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett Európai Megállapodásban Magyarország

vállalta, hogy 1996. végéig kérni fogja csatlakozását az Európai Szabadalmi

Egyezményhez.

Egyben el kell végezni azokat a jogi harmonizációs munkálatokat, amelyek a

Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) keretében készülô szerzôdésekbôl,

továbbá amelyek az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) ún.

Uruguay-i fordulója során készített szellemi tulajdoni egyezmény

szabályaiból, illetve kétoldalú kötelezettségvállalásainkból következnek.

Ezeknek a sorát nyitotta meg az 1994. évi VII. törvény az iparjogvédelmi és a

szerzôi jogi jogszabályok - több tekintetben lényeges - módosításával.

Mindezek nemcsak a jogi szabályozás és az állami-hatósági

feladatok strukturája terén igényelnek korszakváltást. Az iparjogvédelem

fejlett infrastruktúrájához hozzátartozik a speciális, mûszaki szaktudást

igénylô jogi képviseleti tevékenység magas szintû, korszerû szabályozása, a

szabadalmi ügyvivôi munka színvonalának emelése is.

- Legalább ennyire fontos szempont, hogy a szabadalmi ügyvivôkre

vonatkozó, az 5/1976. (III.30.) MT rendelettel megállapított hatályos

szabályozás - különösen az ügyvivôi mûködés szervezeti kereteinek

behatárolását, az ügyvivôi magántevékenység kirekesztését illetôen - a

rendszerváltozás következtében teljességgel túlhaladottá, tovább

tarthatatlanná vált.

Azért is fontos és idôszerû tehát a törvény megalkotása, hogy a

szabadalmi ügyvivôk korszerû, a nemzetközi mércével összhangban álló

szervezeti keretek között - egyéni ügyvivôként is - folytathassák

tevékenységüket, s hogy köztestületként létrehozhassák szakmai, hivatásrendi

kamarájukat.

3. A törvényjavaslat által érvényesített fôbb jogpolitikai és

jogalkotási követelmények, valamint az azok alapján kialakított szabályozás

lényeges jellemzôi a következôk.

- A javaslat a szabadalmi ügyvivôi feladatok körét - szemben az

ügyvéd általános, "korlátlan" képviseleti jogosultságával - az értelemszerû

szakmai keretek közé helyezi, azaz behatárolja az iparjogvédelmi ügyekre.

A javaslat ennek során a hatályos rendelkezésekhez képest kismértékben bôvíti

azoknak az ún. iparjogvédelmi ügyeknek a körét, amelyekben szabadalmi ügyvivô

képviselôként eljárhat. Ez részben az új iparjogvédelmi oltalmi formáknak - az

1991. évi XXXVIII. törvénnyel a használati mintákra és az 1991. évi XXXIX.

törvénnyel az integrált áramköri topográfiákra - történt bevezetésébôl adódik,

részben pedig olyan perekre vonatkozik, amelyek - a ténybeli alapok és a jogi

megítélés szempontjából egyaránt - szorosan kötôdnek a klasszikus ügyvivôi

feladatokhoz (a szerzôségi, az igényjogosultsággal, a szolgálati jelleggel

kapcsolatos, a díjazási, az újítási és egyes versenyjogi, szoftver és know-how

perek).

A szabadalmi ügyvivôi tevékenység nemzetközivé válásával az

ügyvivôk külföldi és nemzetközi hatóságok és bíróságok elôtt is eljárnak;

ennek lehetôségét és feltételeit azonban nem a hazai jog, hanem az irányadó

külföldi jog, illetve nemzetközi szerzôdés szabályozza.

- A törvényjavaslat a szabadalmi ügyvivôi mûködés feltételeinek

kereteként a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarában fennálló tagságot írja elô.

Alapvetô rendelkezés, hogy a törvényi követelményeknek megfelelô személyek

alanyi jogon tarthatnak igényt a kamarai tagságra.

A kamarai felvétel elôfeltétele a magyar állampolgárság, a

belföldi állandó lakóhely és a büntetlen elôélet, valamint az, hogy a

kérelmezô mûszaki vagy azzal egyenértékû természettudományi szakos egyetemi

oklevél birtokában szabadalmi ügyvivôi vizsgát tegyen, s hogy megfelelô

felelôsségbiztosítással és irodával vagy lakással rendelkezzen.

A kamarai tagság, ezzel a szabadalmi ügyvivôi mûködési jogosultság is

megszûnik, ha ezek a feltételek utóbb megszûnnek.

A szabadalmi ügyvivôkkel szemben magasabb szakmai követelményt

támaszt a javaslat azzal, hogy a jövôben az szerezhet jogot az ügyvivôi

mûködésre, aki - a felsôfokú iparjogvédelmi képesítés megszerzésén kivül -

letölti a három éves ügyvivô jelölti gyakorlatot és leteszi a külön szabadalmi

ügyvivôi vizsgát.

- A javaslat szerint a szabadalmi ügyvivôi hivatást - a magántulajdon

és az egyéni kezdeményezés alapján álló - különbözô szervezeti formák

keretében lehet gyakorolni, s a szabályozás esélyegyenlôséget biztosít a

különbözô szervezeti formák keretében dolgozó ügyvivôknek.

A javaslat a megfelelô szervezeti formák kiválasztásánál egyrészt

az ügyvédségre vonatkozó szabályozást követi, amennyiben lehetôvé teszi az

egyéni szabadalmi ügyvivôként és a szabadalmi ügyvivôi irodában való mûködést.

Másrészt szabályozza azt a formát, amely ugyancsak történetileg fejlôdött ki

az egykori állami ügyfélképviseleti iroda korlátolt felelôsségû társasággá

történt átalakításával.

Fentmarad továbbá a "jogtanácsosi tipusú" mûködési lehetôség is, amelynek

alapján a gazdálkodó szervezetnél alkalmazott szabadalmi ügyvivô munkáltatóját

képviseli annak iparjogvédelmi ügyeiben.

A szabadalmi ügyvivôi mûködésnek ezek a szervezeti formái -

általában és kisebb eltérésekkel - megengedettek az Európai Unió

tagországaiban is, amelyekben uralkodó a mûködés szabadságának elve. Az Unió

legtöbb tagországában ma is mûködhetnek a szabadalmi ügyvivôk társasági

formában.

A javaslat az egyes szervezeti formákra korszerû törvényi kereteket

állapít meg. Visszaállítja az ügyvivôi magántevékenységet. Emellett a

szabadalmi ügyvivôi irodát illetôen az ügyvédi irodák szabályozását (a

módosított 1983. évi 4. tvr-t) követi, a szabadalmi ügyvivôi társaság

tekintetében pedig az 1988. évi VI. törvénynek a korlátolt felelôsségû

társaságra vonatkozó elôírásait veszi alapul, a szükséges eltérésekkel.

A szabadalmi ügyvivôk és az ügyvédek - gyakorlatban bevált - együttmûködésének

fentmaradása nem igényel egy erre szabott szervezeti formát és külön törvényi

szabályozást; a partnerségnek ezt a formáját az érintett szabadalmi ügyvivôk

és ügyvédek közötti szerzôdések rendezhetik.

- A szabadalmi ügyvivôi hivatásgyakorlás szabályozása átfogja az

ügyvivô kötelezettségeit, az összeférhetetlenséget, a titoktartást, valamint

az ügyfélképviselet egyéb kérdéseit.

Ezek jogi rendezését illetôen jól figyelembe vehetôk az ügyvédi mûködés

szabályozásából merített analógiák.

Az ügyfelek biztonságát szolgálja, hogy az egyéni szabadalmi

ügyvivô, a szabadalmi ügyvivôi iroda és a szabadalmi ügyvivôi társaság

egyformán teljes kártérítési felelôsséggel tartozik az ügyfélnek okozott

kárért, a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.

A kártérítési fedezetet a javaslat a kötelezô felelôsségbiztosítás elôírásával

garantálja.

A szabadalmi ügyvivô hivatásrendi kamarájának fegyelmi joghatósága

alá tartozik.

A fegyelmi büntetések - a vétség súlyához képest - egészen a kamarai kizárásig

terjedhetnek, ami a hivatásgyakorlásra vonatkozó jogosultság megszûnésével jár

együtt. A kamarai fegyelmi bizottság határozata ellen a szabadalmi ügyvivô

keresettel fordulhat a bírósághoz.

- A törvényjavaslat a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarát közjogi jogi

személyként, a magyar jogrendszerbe az 1993. évi XCII. törvénnyel bevezetett

köztestületként (Ptk. 65. §) szabályozza; a Kamara jogalanyisággal, belsô

önkormányzattal és nyilvántartott tagsággal rendelkezik.

Ennek kapcsán a javaslat abból indul ki, hogy a szabadalmi ügyvivôi kar

irányában számos közfeladat, valamint a szabadalmi ügyvivôk jogainak és

érdekeinek védelme az ügyvivôk önigazgatása útján látható el a

leghatékonyabban.

A törvényjavaslat meghatározza azokat a közfeladatokat, amelyeket a Szabadalmi

Ügyvivôi Kamarának kell ellátnia, tartalmazza továbbá a kamarai tagsággal, a

Kamara szerveivel és azok mûködésével összefüggô rendelkezéseket. A

tevékenység részletes szabályainak megállapítása a belsô szabályzatokra

tartozik.

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara feletti törvényességi felügyeleti

jogkört azért bízza a javaslat a Magyar Szabadalmi Hivatal elnökére, mert ez

felel meg leginkább a hazai hagyománynak és a nemzetközi gyakorlatnak. Az

általános szokást pedig az motiválja, hogy a szabadalmi ügyvivôk

tevékenységének a szabadalmi hivatalok a legfôbb szinterei.

A felügyelet szorosan korlátozódik arra, hogy a Kamara szabályzatai

megfelelnek-e a jogszabályoknak, s hogy határozataiban betartja-e a

jogszabályokat és saját szabályzatait. A felügyeleti jog gyakorlása felett

bírósági kontroll ôrködik.

A javaslat a köztestületként mûködô Szabadalmi Ügyvivôi Kamara

megalakításához, vezetô tisztségviselôinek elsô ízben történô megválasztásához

külön (átmeneti) rendelkezéseket tartalmaz.

4. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 40. §-ának az 1994. évi

I. törvénnyel beiktatott (3) bekezdésére való figyelemmel megállapítható, hogy

a szabadalmi ügyvivôkrôl szóló törvényjavaslat szabályozása megfelel az

Európai Megállapodásban vállalt magyar kötelezettségeknek az európai

jogközelítés és az Európai Unió jogszabályaival való összeegyeztethetôség

tekintetében.

Az Európai Unió keretében nem alakítottak ki közös jogi

szabályozást a szabadalmi ügyvivôkre nézve; ilyen jogszabályokkal a

tagországok rendelkeznek.

A törvényjavaslat mindazonáltal kellôen figyelembe veszi a nemzetközi

jogfejlôdés eredményeit, fôként az Európai Unió egyes tagországainak érvényes

szabályozását és gyakorlatát.

Az Európai Szabadalmi Egyezmény szerinti eljárásban - a 134.

cikk értelmében - hivatásos képviselôként olyan személyek járhatnak el, akiket

bejegyeztek az Európai Szabadalmi Hivatal e célra vezetett névjegyzékébe.

Amikor Magyarország csatlakozni fog ezen egyezményhez, elôreláthatóan nem lesz

akadálya annak, hogy a névjegyzékbe magyar szabadalmi ügyvivôket is

bejegyezzenek.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A javaslat a szabadalmi ügyvivô feladatának meghatározása során

alapjaiban megôrzi, de több tekintetben továbbfejleszti a hatályos

szabályozást.

Abból indul ki a rendezés, hogy a szabadalmi ügyvivô ügyfélképviseleti

jogosultsága teljeskörû annyiban, hogy átfogja a megbízás vagy kirendelés

alapján ellátott képviselettel összefüggô összes feladattípust, a bíróság és

hatóság elôtti eljárástól a beadvány, szerzôdés és más okirat szerkesztéséig,

s - az iparjogvédelem körében jellemzô - kutatástól a szakvélemény- és

tanácsadásig, tájékoztatásig.

Más vonatkozásban viszont a szabadalmi ügyvivô képviseleti jogosultsága

szükségképpen, e hivatás lényegébôl eredôen korlátozott, csak iparjogvédelmi

ügyekre terjed ki, más jogi ügyekre nem; szemben az ügyvéd általános

képviseleti jogosultságával, amely - természetesen - az iparjogvédelmi ügyek

körében is érvényesül.

Emiatt szükség van a szabadalmi ügyvivô képviseleti tevékenységi körének

egyértelmû és pontos körülhatárolására, azoknak az ún. iparjogvédelmi ügyeknek

a tételes meghatározására, amelyekben szabadalmi ügyvivô tevékenykedhet.

Az ügyvivôi mûködés hagyományos területét képezik az iparjogvédelmi

közigazgatási hatóság, a Magyar Szabadalmi Hivatal hatáskörébe utalt

szabadalmi, védjegy-, eredetmegjelölési és ipari mintaoltalmi ügyek és az ezek

tárgyában hozott államigazgatási határozatok megváltoztatására irányuló

bírósági nemperes eljárások, valamint ezeknek az iparjogvédelmi jogoknak a

bitorlása (megsértése) miatt indított, s a szabadalmi elôhasználattal és

kényszerengedéllyel kapcsolatos perek.

A javaslat az iparjogvédelmi ügyek körét, ezzel a szabadalmi ügyvivôk mûködési

területét kétirányban bôvíti. Ennek megfelelôen egyrészt az ügyvivô

képviselôként eljárhat az 1992-ben hatályba lépett iparjogvédelmi törvények

szerinti - a használati mintákkal és az integrált áramköri topográfiákkal

kapcsolatos - ügyekben és perekben is. Másrészt pedig a szabadalmi ügyvivô

feladatköre a továbbiakban arra is kiterjed, hogy azokban a szerzôségi,

jogosultsággal kapcsolatos, díjazási, újítási, versenyjogi, szoftver és konow-

how perekben is elláthatja a képviseletet, amelyek rendszerint tárgyuknál

fogva is kötôdnek az ügyvivô által ellátott szabadalmi, védjegy stb.

ügyekhez.

A szabadalmi ügyvivô feladatai régóta nemzetközi jellegûek annyiban,

hogy hazai jogosultak külföldi és külföldiek belföldi ügyeiben is eljárnak

képviselôként.

Az Európai Unióhoz és az Európai Szabadalmi Egyezményhez történô magyar

csatlakozás lényegesen új tartalommal fogja megtölteni a szabadalmi ügyvivô

nemzetközi tevékenységét. A szabadalmi ügyvivô külföldön az irányadó

nemzetközi szerzôdés, illetve külföldi jog elôírásai szerint láthat el

képviseleti feladatokat; az a javaslat szabályozási körén kívül esik.

A 2. és 3. §-okhoz

A javaslat szerint szabadalmi ügyvivôi mûködés meghatározott feltételek

megléte esetén és az elôírt szervezeti formák keretében folytatható.

Az ügyvivôi mûködés személyi feltételeinek foglalata a Szabadalmi

Ügyvivôi Kamarában fennálló tagság.

A törvényi elôfeltételeknek megfelelô szabadalmi ügyvivô alanyi jogon tarthat

igényt a kamarai tagfelvételre, az tôle nem tagadható meg és további

feltételekhez sem köthetô.

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamarába való felvételre csakis büntetlen

elôéletû magyar állampolgárságú személyek jogosultak, akik belföldön állandó

lakóhellyel rendelkeznek.

A felvételnek két együttes szakmai-képzettségi elôfeltétele van. Az

elsô követelmény, hogy a jelentkezô mérnöki vagy azzal egyenértékû

természettudományi szakos egyetemi oklevéllel rendelkezzen, a másik szerint

szabadalmi ügyvivôi vizsgát kell tenni.

Az egyetemen szerzett - bármilyen szakos - mérnöki oklevél mellett a

természettudományi szakos diplomák közül a vegyészi, a fizikusi, a biológiusi

és az ezekhez hansonló irányultságú egyéb oklevél elégíti ki a törvényi

követelményt. A figyelembe vehetô egyetemi oklevelek köre a technika és a

felsôoktatás fejlôdése következtében bôvülhet.

A szabadalmi ügyvivôi vizsgára bocsátásnak már eleve feltétele a felsôfokú

iparjogvédelmi szakképesítés megszerzése és a szabadalmi ügyvivô jelölti

gyakorlat (4. § /1/ bek.).

A kamarai felvételhez rendelkezni kell szabadalmi ügyvivôi

felelôsségbiztosítással vagy tagsággal a szakmai biztosítási egyesületben. Ez

a garanciája annak, hogy a szabadalmi ügyvivô által az ügyfélnek okozott károk

megtérüljenek.

A felelôsségbiztosítás legkisebb összegét a 33. § (3) bekezdése alapján

kiadásra kerülô kamarai szabályzatban kell meghatározni.

A szabadalmi ügyvivôi hivatás gyakorlása megköveteli, hogy az ügyvivô a

feladataihoz szükséges infrastruktúrával rendelkezzen. Ennek minimumaként a

javaslat a megfelelô irodahelyiséget vagy lakást írja elô.

A gazdálkodó szerveztnél mûködô szabadalmi ügyvivô esetében

értelemszerûen nem állnak fent azok az okok, amelyek a felelôsségbiztosítás és

saját iroda megkövetelése mellett szólnak.

A szabadalmi ügyvivôi irodában vagy szabadalmi ügyvivôi társaságban

alkalmazottként mûködô szabadalmi ügyvivô infrastruktúrájáról pedig a

munkáltató gondoskodik.

A javaslat a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarába való felvételhez ún. negatív

elôfeltételeket is szab. Ezek szerint nem vehetô fel az, aki a szabadalmi

ügyvivôi foglalkozástól való eltiltás hatálya alatt áll, akkor sem ha

egyébként már büntetlen elôéletûnek számít.

Ugyanígy meggátolja a kamarai felvételt az, ha valaki a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamarából kizárás fegyelmi büntetés (22. §), vagy a cselekvôképességet kizáró

vagy korlátozó gondnokság (Ptk. 13. § és 15. § /2/ bek.) hatálya alatt áll.

Mivel a kamarai tagság együtt jár a szabadalmi ügyvivôi mûködési

jogosultsággal, összeférhetetlenség miatt nem lehet a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara tagja az, aki iparjogvédelmi ügyekben eljáró hatóságnál (a Magyar

Szabadalmi Hivatalnál) vagy bíróságnál mûködik.

A szabadalmi ügyvivô mûködésének megkezdése elôtt hivatásrendi

kamarájának elnöke elôtt esküt tesz.

A 4. §-hoz

A hatályos jogi rendezés szerint a szabadalmi ügyvivôi nyilvántartásba

történô bejegyzéshez a felsôfokú iparjogvédelmi szakképesítés megszerzése

szükséges; sem ügyvivôi különvizsga, sem kötelezô ügyvivô jelölti gyakorlat

nincs.

Ehhez képest a javaslat a szabadalmi ügyvivôi vizsga és a jelölti gyakorlat

bevezetésével szakmai többletkövetelményeket támaszt a szabadalmi ügyvivôi kar

új tagjaival szemben. A szabadalmi ügyvivôi vizsgát nem kell azoknak az

ügyvivôknek letenniük, akik a 38. § alapján válnak a Szabadalmi Ügyvivôi

Kamara tagjaivá.

A szabadalmi ügyvivôi vizsgát az e célra - a Magyar Szabadalmi Hivatal

mellett szervezett - vizsgabizottság elôtt kell letenni; a vizsgára bocsátást

megtagadó határozat ellen bírósághoz lehet fordulni.

A szabadalmi ügyvivôi vizsga részletes szabályozást igényel, amelyre

miniszteri rendeletben kerül sor.

Az 5. §-hoz

A szabadalmi ügyvivô mûködési jogosultsága a kamarai tagság

megszûnésével együtt ér véget.

A kamarai tagság megszûnésének a javaslatban szabályozott esetei részben

értelemszerûen összefüggenek a kamarai tagfelvétel egyes feltételeivel,

részben viszont függetlenek azoktól.

A szabadalmi ügyvivônek a kamarai tagság megszûnésére irányuló kérelme

(lemondása) az ügyvivô egyoldalú és önkéntes elhatározásán alapul.

Ennek megfelelôen a tagság megszûnése a kérelem tartalmából megállapítható

idôponthoz igazodik. Addig, amíg a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara nem igazolta

vissza a kérelmet, azt a szabadalmi ügyvivô visszavonhatja; utána újból kell

kérnie a tagfelvételt.

A közügyektôl vagy a szabadalmi ügyvivôi foglalkozástól való

eltiltással nem járó büntetôjogi felelôsségrevonás nem eredményezi az ügyvivô

kamarai tagságának a megszûnését.

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamarából fegyelmi határozattal történô kizárás szintén

a kamarai tagság és az ügyvivôi mûködési jogosultság megszûnésével jár.

A magyar állampolgárság és a magyarországi állandó lakóhely fenntartása

az ügyvivôi mûködés egész tartama alatt szükséges.

Ezeken kívül megszünteti a kamarai tagságot a gondnokság alá helyezés, az

iparjogvédelmi hatóságnál vagy bíróságnál folytatott mûködés, továbbá a

felelôsségbiztosítás, illetve a lakással (irodával) való rendelkezés

megszûnése és a szabadalmi ügyvivô halála.

A 6. §-hoz

A javaslat - a szabadalmi ügyvivôi mûködés személyi feltételeinek a

Szabadalmi Ügyvivôi Kamarában fennálló tagsággal összefüggô rendezése mellett

- szabályozza az ügyvivôi hivatás gyakorlásának szervezeti kereteit is.

Ezek szerint az "ügyvédi jellegû" ügyfélképviselettel foglalkozó

szabadalmi ügyvivô egyéni ügyvivôként, szabadalmi irodában, vagy szabadalmi

ügyvivôi társaságban (kft-ben) fejtheti ki tevékenységét.

A javaslat - a többivel egyenrangú formaként - visszaállítja a szabadalmi

ügyvivôi magántevékenységet.

"Jogtanácsosi tipusú" feladatot lát el az a szabadalmi ügyvivô, akit

gazdálkodó szervezet foglalkoztat, saját iparjogvédelmi feladatainak

ellátására.

Az ügyvivôi mûködés egyes szervezeti formáira a javaslat külön-külön

rendelkezéseket tartalmaz. Értelemszerû, hogy az egyéni ügyvivôi tevékenység

nem igényli külön a szervezeti feltételek törvényi részletezését.

A 7-9. §-okhoz

Legalább két szabadalmi ügyvivô jogi személyiséggel rendelkezô

szervezete a szabadalmi ügyvivôi iroda, amely az ugyancsak jogi képviseleti

tevékenységet folytató ügyvédek mûködési formájaként ismert szervezettel, az

ügyvédi irodával mutat közeli hasonlóságot.

Eltérés az ügyvédekre irányadó szabályozástól, hogy a szabadalmi ügyvivôi

iroda nemcsak tagként, hanem alkalmazottként is foglalkoztathat szabadalmi

ügyvivôt; ez a különbségtétel az ügyvivôk irodán belüli jogállásában az egyéni

kezdeményezés, valamint az irodában felhalmozott szellemi, vagyoni értékek és

hírnév megszerzése terén nyújtott eltérô hozzájárulás esetét veszi figyelembe,

s biztosítja a magántulajdonhoz fûzôdô érdekek közvetlen érvényesülését.

Az ügyfélképviseleti jogosultság szempontjából ugyanakkor az iroda tagjaként

és alkalmazottjaként mûködô szabadalmi ügyvivô jogállása egyforma, bármelyikük

eljárhat az irodának adott megbízás vagy kirendelés alapján az ügyfél

képviseletében.

A javaslat a szabadalmi ügyivôi iroda szervezetét és mûködését csak a

legalapvetôbb kérdések tekintetében szabályozza, a továbbiakat az iroda

alapszabályában kell rendezni.

A jogi személyiséggel rendelkezô szabadalmi ügyvivôi iroda az alapszabályának

a Szabadalmi Ügyvivôi Kamra által történt nyilvántartásba vételével jön létre.

A Kamara az alapszabály módosításait is nyilvántartja.

A szabadalmi ügyvivôk hivatásrendi kamarája nem irányítja a szabadalmi

ügyvivôi irodát, jogosítványa kizárólag az alapszabály törvényességének

ellenôrzésére terjed ki.

Ha az észlelt törvényellenességet az iroda kamarai felhívás ellenére nem

szünteti meg, a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara megtagadja az iroda nyilvántartásba

vételét, amely határozat ellen - a 30. § szerint - az iroda keresettel

fordulhat a bírósághoz.

A szabadalmi ügyvivôi iroda legfôbb szerve a taggyûlés, az irodát a

vezetô képviseli. Kizárólag a taggyûlés állapíthatja meg és módosíthatja az

alapszabályt, választhatja meg és mentheti fel a vezetôt, s dönthet az iroda

megszûnésérôl.

A javaslat meghatározza az iroda megszûnési módjait, annak egyes eseteire

pedig a vagyonmegosztás taggyûlési rendezését írja elô. Az iroda jogutódja

annak tartozásaiért is felel; jogutód nélküli megszûnés esetén a tagok a

felosztott vagyonból rájuk esô rész erejéig felelnek az iroda tartozásaiért.

A szabadalmi ügyvivôi iroda az ország bármely helységében tarthat fent

alirodát.

A 10. és 11. §-okhoz

A szabadalmi ügyvivôi ügyfélképviseleti tevékenységnek - a szabadalmi

ügyvivôi iroda mellett - a másik jogi személyiségû szervezeti formája a

szabadalmi ügyvivôi társaság.

A javaslat a szabadalmi ügyvivôi társaságot olyan korlátolt felelôsségû

társaságként szabályozza, amely kizárólag szabadalmi ügyvivôi feladatokat lát

el.

Ezzel kizárja, hogy a társaság tevékenységében az ügyvivôi hivatásból eredô

bizalmi jellegû képviseleti feladatok - nem kívánatos módon - keveredjenek az

egyéb természetû üzleti vállalkozások teendôivel. Ugyanez a rendelkezés

lényegében már "közös nevezôre hozza" a két ügyvivôi ügyfélképviseleti formát,

a szabadalmi ügyvivôi irodát és a szabadalmi ügyvivôi társaságot.

A társaságon belüli viszonyok szabályozása szintén a szabadalmi

ügyvivôi ügyfélképviselet jellegébôl adódó speciális elemeket tartalmaz a

társasági jog általános rendelkezéseihez képest. Így csak természetes

személyek lehetnek a társaság tagjai, akik közül legalább kettô szabadalmi

ügyvivô.

A törzstôke legalább háromnegyede és ilyen arányú szavazati jog kell a

szabadalmi ügyvivô tagokhoz tartozzon, s a vezetô tisztségviselô és a

tisztségviselôk ugyancsak háromnegyed része a szabadalmi ügyvivô tagok közül

kell kikerüljön.

Mindezek révén a javaslat egy, az európai gyakorlattal és irányzattal

összhangban álló szabadalmi ügyvivôi szervezetet intézményesít, amely - a

szabadalmi ügyvivôi irodához hasonlóan - szintén minden tekintetben megfelel

az ügyfélképviseleti jellegbôl eredô speciális követelményeknek.

A szabadalmi ügyvivôi társaság - a gazdasági társaságokra jellemzôen -

a cégjegyzékbe való bejegyzéssel létrejön, de nyilvántartásba vétel céljából

be kell a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarához is jelenteni. A kamarai megtagadás

esetén ugyancsak keresettel lehet fordulni a bírósághoz (30. §).

A szabadalmi ügyvivôi társaság a tagok mellett alkalmazottként is

foglalkoztathat szabadalmi ügyvivôt.

A társaságon belüli viszonyokban a tag és az alkalmazott ügyvivôk jogállása

különbözô, annak megfelelôen, amint ezt a szabadalmi ügyvivôi iroda

tekintetében az indokolásnak a 7-9. §-okhoz fûzött része tárgyalja. Az iroda

ügyfélképviseleti feladatainak ellátásában a tagok és az alkalmazottak

egyaránt résztvesznek.

A szabadalmi ügyvivôi társaságra egyébként a társasági törvénynek a

korlátolt felelôsségû társaságra megállapított rendelkezései az irányadóak. A

javaslatnak - az ügyvivôi feladatok speciális követelményeire tekintettel

meghozott - rendelkezéseitôl nem lehet érvényesen eltérni.

A 12. §-hoz

A "jogtanácsosi jellegû" feladatokat ellátó, a gazdálkodó szervezet

iparjogvédelmi ügyeit intézô szabadalmi ügyvivôt munkaviszony, közalkalmazotti

vagy tagsági viszony keretében lehet foglalkoztatni, teljes vagy részidôben

egyaránt.

Az ilyen keretek között mûködô szabadalmi ügyvivô nem szorul a gazdálkodó

szervezet külön meghatalmazására, képviseleti jogosultságát jogviszonyának

igazolásával együtt igazolja.

A gazdálkodó szervezet szabadalmi ügyvivôje - ha a gazdálkodó szervezet

ezt lehetôvé teszi számára - szabadalmi ügyfélképviseleti tevékenységet is

végezhet, az arra megállapított formák keretében, vagyis egyéni ügyvivôként,

szabadalmi ügyvivôi irodában vagy szabadalmi ügyvivôi társaságban.

Ebben az esetben természetesen meg kell felelnie az adott ügyfélképviseleti

formára elôírt valamennyi követelménynek (pl. egyéni ügyvivôként

felelôsségbiztosítással és megfelelô irodahelyiséggel vagy lakással is kell

rendelkeznie).

A 13-15. §-okhoz

A szabadalmi ügyvivô és az ügyfél között - az ügyfélképviseleti

relációkra általában jellemzô módon - nem egyszerûen korrekt üzleti, hanem

bizalmi viszony van.

Ennek megfelelôen alapvetô fontosságú a szabadalmi ügyvivôk kötelezettségeinek

pontos és szigorú meghatározása, a szabadalmi ügyvivôk jogi és erkölcsi

mértékkel nézve magas színvonalú tevékenysége, ezen keresztül a szabadalmi

ügyvivôi hivatás iránti közmegbecsülés fenntartása.

A javaslat a szabadalmi ügyvivônek általában nem engedi meg, hogy egyéb

munkát végezzen, más keresô foglalkozást folytasson. E tilalom alól a

tudományos, a mûvészeti, az oktatási és a sporttevékenység, valamint a

munkaviszonynak, közszolgálati jogviszonynak nem minôsülô közéleti tevékenység

képez kivételt.

Összeférhetetlenség miatt tiltja a javaslat, hogy az, aki iparjogvédelmi

ügyben eljáró hatóság vagy bíróság alkalmazásában állt, e szerv elôtt

szabadalmi ügyvivôként járhasson el az ottani alkalmazásának megszûnésétôl

számított egy éven belül. Az ilyen hatóságnál, illetve bíróságnál való mûködés

idejére a javaslat eleve kizárja a szabadalmi ügyvivôi tevékenységet (2. § /4/

bek. d) pont).

A szabadalmi ügyvivônek az a lehetôsége, hogy a bíróság vagy más

hatóság elôtt kamarai igazolvánnyal igazolhatja magát, természetesen nem

jelent felmentést az alól, hogy az ügyfélképviseletet ellátó ügyvivô

meghatalmazással igazolja az ügyfél képviseletére vonatkozó jogosultságát.

A javaslat a szabadalmi ügyvivô titoktartási kötelezettségét a

képviselet bizalmi jellegébôl eredô követelményeknek megfelelôen szabályozza.

A titoktartás az ügyvivôt minden, e mûködése során tudomására jutott tény és

adat tekintetében terheli. Ez a kötelezettsége csakis azzal szûnik meg, ha az

alól az ügyfél (vagy jogutódja) felmenti.

A 16-20. §-okhoz

A szabadalmi ügyvivôi ügyfélképviselet részletes törvényi

szabályozására garanciális okokból van szükség; ez mind az ügyfelek jogainak

és érdekeinek kellô védelme miatt, mind pedig a szabadalmi ügyvivôk

biztonságos mûködése és felelôssége szempontjából fontos.

A javaslat az ügyvállalás szabadságának elvébôl indul ki. Ennek

megfelelôen az ügyvivô a megbízást nem köteles elvállalni; ezen kívül

ügyfelével, bizonyos esetekben pedig volt ügyfelével szemben nem vállalhatja

el a megbízást.

Az ügyfél korlátozás nélkül, a szabadalmi ügyvivô 15 napra felmondhatja a

megbízást. Az ügyvivô a megbízás elhárítása és felmondása, továbbá az ügyfél

halála (a jogi személy ügyfél jogudód nélküli megszûnése) esetén is köteles a

halaszthatatlan intézkedéseket megtenni, továbbá azokról az általa ismert

érintett személyeket és az eljáró hatóságokat, bíróságokat értesíteni.

A szabadalmi ügyvivôi megbízás elvállalására és az ügyvivôi díjazásról

az ügyféllel történô megállapodásra maga az ügyvivô jogosult, akkor is, ha

ügyvivôi iroda vagy ügyvivôi társaság keretében mûködik.

A javaslat a szabadalmi ügyvivôi díjazás összegére és megfizetésére

semmilyen szabályokat nem állapít meg, azt teljes mértékben és korlátozás

nélkül az ügyfél és a szabadalmi ügyvivô megállapodására bízza.

A szabadalmi ügyvivô a Pp. szabályai szerint kirendelés alapján -

pártfogó ügyvivôként, ügygondnokként vagy eseti gondokként - is köteles az

ügyfél képviseletét ellátni.

A javaslat tényvázlat felvételét írja elô az ügyvivô számára a megbízás

elvállalásakor. A szabadalmi ügyvivô meghatalmazásának érvényességéhez - az

ügyvédi meghatalmazáséval egyezôen - elegendô, ha írásban készült és azt a

meghatalmazó aláírta.

A javaslat részletezi, hogy mely cselekményekre jogosítja fel az ügyvivôt a

meghatalmazás, továbbá hogy a meghatalmazás esetleges korlátozásának magából a

meghatalmazásból kell kitûnnie. A szabadalmi ügyvivô a fôszabály szerint

személyesen látja el a megbízást, ugyanakkor - ha ezt a megbízó nem zárja ki -

helyettesítésére másik ügyvivôt, ügyvédet vagy ügyvivô jelöltet is igénybe

vehet.

A javaslat meghatározza, hogy a szabadalmi ügyvivô hogyan veszi át a

megbízótól az iratokat és hogyan juttatja vissza hozzá, rögzíti azoknak az

iratoknak a körét, amelyeket az ügyvivô eredetiben nem köteles az ügyfélnek

kiadni, továbbá megszabja az ügyvivô értesítési kötelezettségét az ügyfél

javára hozzá befolyt pénzrôl és értékrôl.

A szabadalmi ügyvivô az ügyfél hozzá befolyt pénzébôl beszámítással csakis

lejárt munkadíj és költségkövetelését érvényesítheti.

A javaslat annak a követelménynek megfelelôen szabályozza a szabadalmi

ügyvivô iratkezelési és iratmegôrzési kötelezettségét, hogy az ügyfél érdekei

- helyettesítés és az ügyvivôi mûködés közéleti tevékenység miatti

szüneteltetése esetén sem - csorbulhatnak.

A 21. §-hoz

Az ügyfélképviseletet ellátó szabadalmi ügyvivôk anyagi felelôsségét

két irányban szabályozza a javaslat.

Egyrészt, az ügyfél felé mind az egyéni szabadalmi ügyvivô, mind a szabadalmi

ügyvivôi iroda, mind pedig a szabadalmi ügyvivôi társaság egyformán a polgári

jog szabályai szerint felel az ügyfélnek okozott kárért.

Másrészt, a szabadalmi ügyivôi iroda, illetve a szabadalmi ügyvivôi társaság

keretében mûködô szabadalmi ügyivô az iroda, illetve a társaság irányában - a

foglalkoztatásának alapját képezô jogviszonytól függôen - eltérô szabályozás

szerint tartozik anyagi felelôsséggel: az alkalmazottak a Munka

Törvénykönyvének, a tagok az irodai alapszabálynak, illetve a társasági

szerzôdésnek megfelelôen.

A szabadalmi ügyvivô az esetleges károk fedezete céljából köteles

felelôsségbiztosítást kötni vagy tagsággal rendelkezni a Szabadalmi Ügyvivôk

Biztosítási és Segélyezô Egyesületében (2. § /3/ bek. a) pont).

A biztosítás legkisebb összegét a 33. § (3) bekezdése szerint a Szabadalmi

Ügyvivôi Kamara szabályzata fogja meghatározni.

A 22-25. §-okhoz

A szabadalmi ügyvivô az e hivatása gyakorlásából eredô

kötelezettségének vétkes megszegése miatt a javaslat által szabályozott

fegyelmi felelôsséggel tartozik.

Ez a hivatással összefüggô fegyelmi felelôsség - mûködésének szervezeti

formájától függetlenül - valamennyi szabadalmi ügyvivôre egységesen kiterjed.

A fegyelmi büntetések: a megrovás, a szigorú megrovás, a pénzbírság és a

kizárás a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarából; ez a skála megfelelô lehetôséget ad a

cselekmény súlyával arányban álló fegyelmi felelôsség érvényesítésére.

A pénzbírság legmagasabb összege a mindenkori közalkalmazotti illetményalap

tízszerese.

A legsúlyosabb fegyelmi büntetés, a kamarai kizárás a szabadalmi ügyvivô

mûködési jogosultságának a megszûnésével jár együtt.

A javaslat szabályozza a fegyelmi büntetéskiszabás szempontjait;

enyhébb esetekben lehetôvé teszi a büntetés kiszabásának mellôzését.

A szabadalmi ügyvivôk fegyelmi felelôsségrevonását a javaslat az

ügyvivôk hivatásrendi kamarája keretében szervezi meg. Fegyelmi vétség alapos

gyanuja esetén a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara elnöke indítja meg a fegyelmi

eljárást, s azt a Kamara fegyelmi bizottsága - három tagból álló tanácsban -

folytatja le. A Kamara maga állapítja meg a fegyelmi eljárás részletes

szabályait tartalmazó fegyelmi szabályzatot. A fegyelmi eljárásban a

felelôsségre vont szabadalmi ügyvivôt ügyvivôtársa is képviselheti.

Garanciális jelentôségû, hogy a fegyelmi határozat ellen a felelôsségre

vont szabadalmi ügyvivô keresettel fordulhat a bírósághoz.

A javaslat határidôket szab a fegyelmi eljárás megindítására; elôírja

továbbá, hogy a szabadalmi ügyvivô megrovás és szigorú megrovás esetén egy év,

pénzbírságnál három év és kizárásnál öt év elteltéig áll a fegyelmi büntetés

hatálya alatt. A javaslat rendelkezik a fegyelmi büntetések kamarai

nyilvántartásáról is.

A 26. és 27. §-okhoz

A szabadalmi ügyvivôi utánpótlás szervezett biztosítása érdekében a

javaslat - az ügyvédjelöltéhez hasonlóan - intézményesíti a szabadalmi ügyvivô

jelölt helyzetét.

Szabadalmi ügyvivô jelöltet bármely szervezeti formában mûködô szabadalmi

ügyvivô mellett lehet foglalkoztatni. A jelölt az egyéni ügyvivôvel, az

ügyvivôi irodával, az ügyvivôi társasággal, illetve az ügyvivôt foglalkoztató

gazdálkodó szervezettel munkaviszonyban áll.

A szabadalmi ügyvivô jelöltként történô alkalmazás személyi feltétele

az ügyvivô jelöltek kamarai névjegyzékébe való bejegyzés. Ennek elôfeltétele,

hogy a jelentkezô rendelkezzen magyar állampolgársággal, belföldi lakóhellyel,

büntetlenséggel, valamint a mérnöki vagy egyenértékû természettudományi szakos

egyetemi oklevéllel és elôzetes megállapodással az ügyvivô jelölti

foglalkoztatásra nézve.

A szabadalmi ügyvivô jelöltek névjegyzékébe történô bejegyzéssel kapcsolatos

kizárás és törlés eseteit a javaslat a szabadalmi ügyvivôkre megállapított

rendelkezésekhez (2. § /4/ bek., 5. §) hasonlóan szabályozza, értelemszerû

eltérésekkel.

A szabadalmi ügyvivô jelölt munkáltatójának utasításai szerint

tevékenykedik; azok keretei között az ügyvivô jogkörében jár el, azzal a

megszorítással, hogy a Legfelsôbb Bíróság elôtti képviseletre nem jogosult.

Az ügyvivô jelölt kötelezettségei és fegyelmi felelôssége tekintetében a

javaslat a szabadalmi ügyvivôkre megállapított szabályokat rendeli megfelelôen

alkalmazni; a jelölttel szemben pénzbírság fegyelmi büntetés nem szabható ki.

A 28-33. §-okhoz

A javaslat köztestületként (Ptk. 65. §) szabályozza a szabadalmi

ügyvivôk hivatásrendi önkormányzatát, a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarát; amely

országos mûködési területtel és a fôvárosban lévô székhellyel rendelkezik.

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara az állam által rábízott közfeladatokat és a

szabadalmi ügyvivôi kar érdekvédelmi feladatait látja el, s óvja a hivatás

tekintélyét.

A Kamara - a feladatainak ellátásához szükséges körben - véleményezési,

javaslattételi joggal rendelkezik az illetékes állami szervek felé.

A Kamara mûködését - a szabadalmi ügyvivôk kamarai tagdíjaiból és egyéb

bevételeibôl - maga finanszírozza.

A szabadalmi ügyvivôi mûködés törvényi elôfeltétele a kamarai tagság

(2. § /1/ bek.); a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara tagját e testületen belül - a

javaslat által meghatározott - jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.

A Kamarára bízott közfeladatok teljesítése körében - a kamarai felvétellel és

a kamarai tagság megszûnésével, az ügyvivô jelöltek névjegyzékébe való

bejegyzéssel és az abból való törléssel, valamint az ügyvivôi szervezetek

nyilvántartásba vételével kapcsolatban - hozott sérelmes határozatok ellen a

Pp. általános szabályai szerint lehet keresettel fordulni a bírósághoz.

A javaslat szabályozza a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara belsô szervezetét,

meghatározza a kamarai szervek és a tisztségviselôk feladat- és jogkörét.

A Kamara szervei: a közgyûlés, az elnökség, a fegyelmi bizottság és a

számvizsgáló bizottság; a tisztségviselôk: az elnök, a két alelnök és a

pénztáros. A Kamarát

- meghatározott rendben - az elnök, alelnök, illetve elnökségi tag képviseli.

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara legfôbb szerve a tagok összességébôl álló

közgyûlés; a testületi önkormányzat legfontosabb döntéseinek meghozatala a

közgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik.

A javaslat szabályozza a közgyûlés határozatképességét és a határozathozatal

rendjét, ezen belül azt is, hogy mely esetekben van szükség minôsített

szótöbbségre.

A javaslat a szakmai önkormányzat tevékenységét csak a törvényesség

szempontjából legfontosabb kérdésekben szabályozza közvetlenül. E keretek

között maga a Kamara állapítja meg a testületi élet részletes

szabályait.

Ehhez meg kell alkotnia alapszabályát, s fegyelmi szabályzatot és etikai

szabályzatot köteles kiadni; a - jogszabályi keretek között - a Kamara egyéb

szabályzatokat is kiadhat.

A 34. és 35. §-okhoz

A Szabadalmi Ügyvivôi Kamara nem áll állami irányítás alatt.

Tevékenysége felett az állam törvényességi felügyeletet gyakorol a Magyar

Szabadalmi Hivatal elnöke útján.

A törvényességi felügyeletet a javaslat arra korlátozza, hogy a kamarai

szabályzatok megfelelnek-e a jogszabályoknak, s hogy a Kamara határozatai

megfelelnek-e a jogszabályoknak és saját szabályzatainak.

Ha a Szabadalmi Ügyvivôi Kamara bármely szabályzata jogszabályba

ütközik, a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke felhívja a Kamarát a

jogszabálysértés - adott határidôn belüli - megszûntetésére.

E felhívás eredménytelensége esetén - harminc napos határidôn belül - a

Hivatal elnöke keresettel fordulhat a Fôvárosi Bírósághoz.

Ugyanígy, ha a Kamara határozata ütközik jogszbályba vagy saját szabályzatába,

a törvényességi felügyelet keretében a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke

szabályszerû határozat meghozatalára hívja fel a Kamarát; s ennek

sikertelensége esetén fordulhat a bírósághoz.

A Fôvárosi Bíróság a törvényesség helyreállítása érdekében a kamarai

szabályzatot, illetve határozatot megsemmisítheti, s szükség esetén új,

megfelelô szabályzat kiadása, illetve határozat meghozatala iránt intézkedhet,

vagy pedig összehívhatja a Kamara közgyûlését.

A 36- 40. §-okhoz

A javaslat tartalmazza a hatálybalépéshez és a hatályon kívül

helyezéshez szükséges záró rendelkezéseket.

E körben a szabadalmi ügyvivôket érintô adó- társadalombiztosítási, stb.

szabályokat is összhangba kell hozni a javaslattal.

Átmeneti rendelkezésekre a javaslat szerinti, köztestületként mûködô

Szabadalmi Ügyvivôi Kamara megalakítása érdekében van szükség.

A Kamara megalakításának elôkészítése a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke által

a szabadalmi ügyvivôk közül kinevezett ideiglenes elnökség feladata.

Az ideiglenes elnökség által összehívott alakuló közgyûlésen a résztvevô

szabadalmi ügyvivôk megválasztják a Kamara szerveinek tagjait. A résztvevô

szabadalmi ügyvivôk a megalakulástól válnak a Kamara tagjaivá; a

távolmaradókat - három hónapon belül elôterjesztett - kérelem alapján szintén

fel kell venni a Kamarába.

Ezt követôen a Szabadalmi Ügyvivôi Kamarában a tagságot a 2. § alapján lehet

megszerezni.

Átmeneti rendelkezés szabályozza továbbá a mûködô szabadalmi ügyvivôi

munkaközösségek szabadalmi ügyvivôi irodává, valamint a gazdasági társasági

formában mûködô szabadalmi ügyvivôi ügyfélképviseleti irodák szabadalmi

ügyvivôi társasággá történô átalakítását.

A felhatalmazások szerint a szabadalmi ügyvivôi vizsgáról, valamint az

iparjogvédelmi szakképesítésrôl kell miniszteri rendeleteket kibocsátani.

Eleje Honlap