ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
INTERPELLÁCIÓ
Dr. Békesi László pénzügyminiszter úrhoz A kombinált áruszállítás és
a környezet védelme tárgyában
Tisztelt Miniszter Úr!
Választókörzetem talán legsúlyosabb környezetvédelmi és közlekedési gondja a
Bocskai út-Nagyszõlõsi út vonalának rendkívüli megterheltsége. Az itt átaladó
óriási kamion- és nehézforgalom nyomán állandó az erõs levegõ-, rezgés- és
zajártalom.
Éppen ezért különös örömmel vettem részt azon a MÁV Rt. által tartott
bemutatóna, melyen a kombinált áruszállítás növelése érdekében egy magyar
találmányt: az ún. intermodális vasúti kosaras kocsit állította rendszerbe a
MÁV, hogy a kamionforgalom minél nagyobb része kerülhessen át útjainkról a
"gördülõ országútra", azzal a nemzetközileg bevált megoldással, melyet például
a magyar-német megállapodás így határoz meg: "kombinált áruszállítás minden
olyan gépjármûvel végzett konténer, csereszekrény, félpótkocsi és pótkocsi
(rakományhordozó) továbbítása, amelyet az útszakasz egy részén közúton, az
útszakasz másik részén vasúton vagy belvízi úton bonyolítanak le." Ez nemcsak
olcsóbb, de a környzetei ártalmakat 1/5, a balesetveszélyt 1/50 részre
csökkenti le.
Véletlen, hogy ugyanazon a napon, a múlt hétfõn kezdte tárgyalni a Ház
Miniszter úr elõterjesztésében a gépjármûadóról szóló új törvényjavaslatot,
melynek 8. §. (1) bekezdése így szól: "Ez a törvény 1995. január 1. napján lép
hatályba, egyidejûleg a nemzetközi kombinált áruszállítást elõsegítõ
kedvezményekrõl szóló 94/1992. (VII.10.) Korm. rendelet és az azt módosító
175/1993. (XII.17.) Korm. rendelet hatályát veszti." Véleményem szerint a
forgalmat és a szennyezést csökkentõ, ráadásul gazdaságos megoldásokat a
nagyobb adóbevétel érdekében sem visszaszorítani - inkább kedvezményezni kell.
A két, most kiiktatni kívánt, még az elõzõ kormány által hozott rendelet is
ezt szolgálta. E rendeleteket az ENSZ EGb alapdokumentumaként kezelik, a CEMT
31 tagországa is ajánlásként fogadta el õket, hatályon kívül helyezésük sem
gazdasági, sem diplomáciai, sem jogtechnikai szempontból nem indokolt. Ez a
lépés kifejezetten ellentétes a közlekedéspolitika és a környezetvédelem
céjaival, több százmilliós, már elkészült beruházásokat tenne szükségtelenné
és Magyarország nemzetközi szállítási esélyeit is csökkentené, amihez más
országok részérõl politikai rédek is fûzõdik.
Varga Lajos MSZP-s képviselõtársam, aki nemcsak parlamenti tag, de vasúti
mérnök is, több bizottságot megjárt vagy meg sem járt indítványaiban kelt a
két jó kormányrendelet védelmére, sikertelenül. Azt sem értem, hogy a
közigazgatási államtitkári egyeztetés mellett Akar László MSZP-s PM-
államtitkár úr miért bírálta Kovás Kálmán SZDSZ-es KHVM-államtitkár úrnál a
kombinált fuvarozást védeni akaró álláspontot. -- Ez a két tárca belügye,
mondhatnánk, csakhogy az adófizetõk számára, akik nemcsak fizetnek, de
környezetük és egészségük védelmére is joguk van -- nem az.
Kérdezem Miniszter úrtól: milyen elõkészítés után került a javaslat a Ház elé,
megtárgyalta-e Varga Lajos képviselõ úr indítványát minden illetések
bizottság? Mindenek felett való-e a Pénzügyminisztérium? S végezetül: pénzügyi
meggondolásokból a Kormány továbbra is vállalhatónak tartja-e a rendeletek
törlését e lépés valamennyi gazdasági, diplomáciai, belpolitikai és
környzetvédelmi kockázatával együtt?
Figyelmét köszönve várom válaszát.
( Dr. Csapody Miklós )
Bp. 15. vk.
MDF
Budapest, 1995. február 2.