MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/499..számú

Országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság és a Bolgár Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl a jövedelem- és vagyonadók területén Budapesten, 1994. június 8-

án aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Elõadó: Dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. február hó " "

Az Országgyûlés....../1995. (....) OGY határozata a Magyar

Köztársaság és a Bolgár Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl a jövedelem- és vagyonadók területén Budapesten,

1994. június 8-án aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1.) a Magyar Köztársaság és a Bolgár Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl a jövedelem- és vagyonadók területén Budapesten, 1994. június 8-

án aláírt Egyezményt e határozattal megerõsíti;

2.) felkéri a külügyminisztert, hogy a megerõsítésrõl diplomáciai úton

tájékoztassa a bolgár felet.

1

E G Y E Z M É N Y

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

ÉS

A BOLGÁR KÖZTÁRSASÁG

KÖZÖTT

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSÉRÕL A JÖVEDELEM- ÉS A VAGYONADÓK

TERÜLETÉN

A Magyar Köztársaság és a Bolgár Köztársaság,

attól az óhajtól vezetve, hogy Egyezményt kössenek a kettõs adóztatás

elkerülésérõl a jövedelem- és a vagyonadók területén,

és hogy kapcsolatukat továbbfejlesszék és megkönnyítsék,

megállapodtak a következõkben:

1. cikk

SZEMÉLYI HATÁLY

Az Egyezmény azokra a személyekre terjed ki, akik az egyik vagy mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek.

2.cikk

AZ EGYEZMÉNY HATÁLYA ALÁ TARTOZÓ ADÓK

1. Az Egyezmény azokra a jövedelem- és vagyonadókra terjed ki, amelyeket az

egyik Szerzõdõ Állam, annak politikai egységei vagy helyhatóságai állapítanak

meg, a beszedés módjára való tekintet nélkül.

2. Jövedelemadónak vagy vagyonadónak tekintendõk mindazok az adók, amelyekkel

a teljes jövedelmet vagy a teljes vagyont, illetve a jövedelem vagy a vagyon

egyes elemeit terhelik meg, beleértve az ingó vagy az ingatlan vagyon

elidegenítésébõl, valamint a vagyonérték növekedésébõl származó nyereség utáni

adókat.

3. Az Egyezmény különösen a jelenleg érvényben lévõ következõ adókra terjed

ki:

a) A Magyar Köztársaságban:

(i) a magánszemélyek jövedelemadójára;

(ii) a társasági adóra;

(iii) a földadókra;

(iv) az építményadóra;

(a továbbiakban "magyar adó");

b) A Bolgár Köztársaságban:

(i) az összjövedelem-adóra;

(ii) a nyereségadóra;

(iii) az építmények utáni adóra;

(a továbbiakban "bolgár adó").

4. Az Egyezmény kiterjed minden olyan azonos vagy lényegét tekintve hasonló

adóra is, amelyet az Egyezmény aláírása után a hatályban lévõ adók mellett

vagy azok helyett vezetnek be. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai

értesítik egymást adójogszabályaik minden lényeges megváltoztatásáról. Abban

az esetben, ha bármilyen kétség merül fel annak megállapításánál, hogy az

ilyen adók azonosak vagy lényegüket tekintve hasonlóak-e, a Szerzõdõ Államok

tanácskozhatnak egymással, a 26. cikk rendelkezéseinek kellõ

figyelembevételével.

3.cikk

ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSOK

1. Az Egyezmény szempontjából, ha a szövegösszefüggés mást nem kíván,

a) a "Magyarország" kifejezés földrajzi értelemben a Magyar Köztársaság

területét jelenti;

b) a "Bulgária" kifejezés a Bolgár Köztársaságot jelenti és földrajzi

értelemben azt a területet, amely felett állami felségjogait gyakorolja,

valamint a kontinentális talapzatot és azt a kizárólagos gazdasági övezetet,

amely felett felségjogokat vagy joghatóságot gyakorol a nemzetközi joggal

összhangban;

c) "az egyik Szerzõdõ Állam" és "a másik Szerzõdõ Állam" kifejezés

Magyarországot vagy Bulgáriát jelenti a szövegösszefüggésnek megfelelõen;

d) a "személy" kifejezés magában foglalja a magánszemélyt, a jogi személyt, a

társaságot és minden más személyi egyesülést;

e) a "társaság" kifejezés azokat a vállalati szervezeteket vagy egyéb

jogalanyokat jelenti, amelyek az adóztatás szempontjából vállalati

szervezetnek tekintendõk;

f) az "egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása" és "a másik Szerzõdõ Állam

vállalkozása" kifejezések az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy által folytatott vállalkozást, illetve a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személy által folytatott vállalkozást jelentenek;

g)az "állampolgár" kifejezés az alábbiakat jelenti:

(i) minden olyan magánszemélyt, aki az egyik Szerzõdõ Állam

állampolgárságával rendelkezik;

(ii) minden olyan jogi személyt, társulást vagy egyesülést, amelynek ez a

jogi helyzete az egyik Szerzõdõ Állam hatályos jogszabályaiból származik;

h) a "nemzetközi szállítás" kifejezés, minden olyan vállalkozás által

üzemeltetett hajó, légi jármû, vagy közúti szállító jármû igénybevételével

végzett bármilyen szállítást jelent, amelynek tényleges üzletviteli helye az

egyik Szerzõdõ Államban van, kivéve ha a hajót, a légi jármûvet vagy a közúti

szállító jármûvet kizárólag a másik Szerzõdõ Államban lévõ helyek között

üzemeltetik;

i) az "illetékes hatóság" kifejezés a következõket jelenti:

(i) Magyarország esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott

képviselõjét;

(ii) Bulgária esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott képviselõjét.

2. Az Egyezménynek az egyik Szerzõdõ Állam által történõ alkalmazásánál, ha a

szövegösszefüggés mást nem kíván, bármely, abban meg nem határozott

kifejezésnek olyan értelme van, mint amilyet arra nézve ennek az Államnak

azokra az adókra vonatkozó, mindenkor érvényben lévõ jogszabályai

megállapítanak, amelyekre az Egyezmény alkalmazást nyer.

4. cikk

BELFÖLDI ILLETÕSÉGÛ SZEMÉLY

1. Az Egyezmény szempontjából valamely személy belföldi illetõségû az egyik

Szerzõdõ Államban:

a) Magyarország esetében, ha a személy itt adóköteles lakóhelye, állandó

tartózkodási helye, üzletvezetési helye vagy bármilyen más hasonló ismérv

alapján;

b) Bulgária esetében, ha a személy a bulgáriai belsõ jogszabályok alapján

adóköteles.

2. Az Egyezmény alkalmazásában nem belföldi illetõségû az a személy az egyik

Szerzõdõ Államban, aki ebben az Államban kizárólag az ebben az Államban lévõ

jövedelemforrása vagy vagyona alapján adóköteles.

3. Amennyiben egy magánszemély az 1. és a 2. bekezdés rendelkezései értelmében

mindkét Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, jogállását az alábbiak szerint

kell meghatározni:

a) abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben állandó

lakóhellyel rendelkezik; amennyiben mindkét Államban rendelkezik állandó

lakóhellyel, abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amellyel

személyi és gazdasági kapcsolatai szorosabbak (a létérdekek központja);

b) amennyiben nem határozható meg, hogy melyik Államban van létérdekeinek a

központja, vagy ha egyik Államban sem rendelkezik állandó lakóhellyel, abban

az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben szokásos tartózkodási

helye van;

c) amennyiben mindkét Szerzõdõ Államban van szokásos tartózkodási helye, vagy

egyikben sincs, abban a Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek,

amelynek állampolgára;

d) amennyiben állampolgára mindkét Szerzõdõ Államnak, vagy egyiknek sem, a

Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai egyeztetõ eljárás keretében rendezik a

kérdést.

4. Amennyiben az 1. és 2. bekezdés rendelkezései értelmében valamely nem

természetes személy mindkét Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, abban a

Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben tényleges

üzletvezetésének helye van.

5. cikk

TELEPHELY

1. Az Egyezmény szempontjából a "telephely" kifejezés olyan állandó üzleti

helyet jelent, amellyel a vállalkozás üzleti tevékenységét részben vagy

egészben kifejti.

2. A "telephely" kifejezés magában foglalja különösen

a) az üzletvezetés helyét;

b) a fiókot;

c) az irodát;

d) a gyárat;

e) a mûhelyt;

f) a bányát, az olaj- és a földgázkutat, a kõfejtõt és a természeti kincsek

kitermelésére szolgáló egyéb telepeket.

3. Az építési terület, az építkezési, szerelési és berendezési munkálatok csak

akkor képeznek telephelyet,ha a munka 12 hónapnál tovább tart.

4. E cikk elõzõ rendelkezéseire való tekintet nélkül, a "telephely" kifejezést

úgy kell értelmezni, hogy az nem foglalja magában a következõket:

a) az olyan berendezéseket, amelyeket kizárólag a vállalkozás javainak vagy

áruinak raktározására, kiállítására vagy leszállítására használnak;

b) a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készleteit, amelyeket kizárólag

raktározás, kiállítás vagy leszállítás céljából tartanak;

c) a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készleteit, amelyeket kizárólag

abból a célból tartanak, hogy azt egy másik vállalkozás feldolgozza;

d) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag abból a célból tartanak

fenn, hogy a vállalkozás részére javakat vagy árukat vásároljanak, vagy

információt szerezzenek;

e) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag abból a célból

tartanak fenn, hogy a vállalkozás részére bármilyen más elõkészítõ vagy

kisegítõ jellegû tevékenységet folytassanak;

f) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag az a/-e/ pontokban

említett tevékenységek valamely kombinációjára tartanak fenn, feltéve, hogy az

állandó üzleti helynek az ilyen tevékenységek kombinációjából adódó teljes

tevékenysége elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû.

5. Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdések rendelkezéseire, ha egy személy -

kivéve a független képviselõt, akire a 6. bekezdés rendelkezéseit kell

alkalmazni - egy vállalkozás nevében tevékenykedik és felhatalmazása van arra,

hogy a vállalkozás nevében az egyik Szerzõdõ Államban szerzõdéseket kössön és

ezzel rendszeresen él is, akkor ez a vállalkozás olyan vállalkozásnak

tekintendõ, amelynek telephelye van ebben az Államban minden olyan tevékenység

tekintetében, amelyeket ez a személy a vállalkozás érdekében végez, kivéve, ha

az ilyen személy tevékenysége azokra a 4. bekezdésben említett tevékenységekre

korlátozódik, amelyek,ha állandó üzleti helyen keresztül végeznék, nem tennék

az állandó üzleti helyet telephellyé azon bekezdés rendelkezései értelmében.

6. Nem tekintendõ úgy, hogy az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának telephelye

van a másik Szerzõdõ Államban csupán azért, mert ebben a másik Szerzõdõ

Államban alkusz, bizományos vagy más független képviselõ révén tevékenységet

fejt ki, feltéve, hogy ezek a személyek rendes üzleti tevékenységük keretében

járnak el.

7. Az a tény, hogy az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság

olyan társaságot ellenõriz, vagy olyan társaság ellenõrzése alatt áll, amely a

másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, illetve üzleti tevékenységet fejt

ki ebben a másik Államban (akár telephely révén, akár más módon), önmagában

még nem teszi egyik társaságot sem a másik telephelyévé.

6. cikk

INGATLAN VAGYONBÓL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM

1. Az a jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy a másik Szerzõdõ Államban lévõ ingatlan vagyonból (beleértve a

mezõgazdaságból és az erdõgazdálkodásból származó jövedelmet) szerez, ebben a

másik Szerzõdõ Államban adóztatható.

2. Az "ingatlan vagyon" kifejezésnek olyan jelentése van, mint amit annak a

Szerzõdõ Államnak a jogszabályai szerint jelent, amelyikben a szóban forgó

vagyon van. Ez a kifejezés minden esetben magában foglalja az ingatlan vagyon

tartozékának minõsülõ vagyont, a mezõgazdasági és erdészeti üzemekben

használatos berendezéseket és az állatállományt, valamint az olyan jogokat,

amelyekre a földtulajdonra vonatkozó magánjogi rendelkezések alkalmazandók, az

ingatlan vagyon haszonélvezeti jogát, valamint az ásványlelõhelyek, források

és más természeti erõforrások kiaknázásának vagy kiaknázási jogának

ellenértékeként járó változó vagy állandó térítésekhez való jogot. Hajók, légi

jármûvek és közúti szállító jármûvek nem tekintendõk ingatlan vagyonnak.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései kiterjednek az ingatlan vagyon közvetlen

használatából, bérbeadásából vagy bármilyen más felhasználási formájából

származó jövedelemre.

4. Az 1. és 3. bekezdés rendelkezései kiterjednek a vállalkozás ingatlan

vagyonából származó jövedelemre, valamint a szabad foglalkozás gyakorlására

szolgáló ingatlan vagyonból származó jövedelemre is.

7.cikk

VÁLLALKOZÁSI NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a nyeresége csak ebben a Szerzõdõ

Államban adóztatható, kivéve, ha a vállalkozás tevékenységét a másik Szerzõdõ

Államban fejti ki ott lévõ telephelye révén. Amennyiben a vállalkozás ily

módon fejti ki tevékenységét, a vállalkozás nyeresége a másik Államban

adóztatható, de csak olyan mértékben, amilyen mértékben a nyereség ennek a

telephelynek tudható be.

2. A 3. bekezdés rendelkezéseinek fenntartásával, ha az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozása üzleti tevékenységet fejt ki a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ

telephelye révén, akkor mindkét Szerzõdõ Államban azt a nyereséget kell ennek

a telephelynek betudni, amelyet akkor érhetne el, ha teljesen önálló és

elkülönült vállalkozásként azonos vagy hasonló tevékenységet végezne azonos

vagy hasonló körülmények között, önálló üzleti kapcsolatot fenntartva azzal a

vállalkozással, amelynek a telephelye.

3. A telephely nyereségének megállapításánál lehetõvé kell tenni azoknak a

költségeknek a levonását, amelyek a telephely mûködtetésével kapcsolatban

merülnek fel, beleértve a vállalatvezetési és az általános ügyviteli

költségeket, függetlenül attól, hogy abban az Államban merülnek-e fel, ahol a

telephely található, vagy máshol.

4. Nem tudható be nyereség a telephelynek csupán azért, mert a telephely

javakat és árukat vásárol a vállalkozásnak.

5. Az elõzõ bekezdések alkalmazásában a telephelyre esõ nyereséget minden

évben azonos módon kell megállapítani, hacsak elégséges és alapos ok nincs az

ellenkezõjére.

6. Amennyiben a nyereség olyan jövedelem- vagy nyereségelemeket tartalmaz,

amelyekkel az Egyezmény más cikkei külön foglalkoznak, e cikk rendelkezései

nem érintik azoknak a cikkeknek a rendelkezéseit.

8. cikk

NEMZETKÖZI SZÁLLÍTÁS

1. A hajók, légijármûvek vagy közúti szállító jármûvek nemzetközi forgalomban

történõ üzemeltetésébõl származó nyereség csak abban a Szerzõdõ Államban

adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

2. Ha egy hajózási vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye egy hajó

fedélzetén van, akkor úgy tekintendõ, hogy az abban a Szerzõdõ Államban van,

amelyben a hajó hazai kikötõje van, vagy ha nincs ilyen hazai kikötõ, abban a

Szerzõdõ Államban, amelyben a hajó üzemeltetõje belföldi illetõségû.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései kiterjednek valamely poolban, közös

üzemeltetésben vagy nemzetközi üzemeltetésû szervezetben való részvételbõl

származó jövedelemre is.

9. cikk

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK

1. Amennyiben

a) az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása közvetlenül vagy közvetve a másik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának vezetésében, ellenõrzésében, tõkéjében

részesedik, vagy

b) ugyanazok a személyek közvetlenül vagy közvetve az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának és a másik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a vezetésében,

ellenõrzésében vagy tõkéjében részesednek

és bármelyik esetben a két vállalkozás az egymás közötti kereskedelmi vagy

pénzügyi kapcsolatokban olyan feltételeket alakít ki vagy olyan feltételeket

szab,amelyek eltérnek azoktól a feltételektõl, amelyeket független

vállalkozások alakítanának ki egymás között, akkor minden olyan nyereség,

amelyet e feltételek hiányában a vállalkozások egyike elért volna, de e

feltételek miatt nem ért el,beszámítható ennek a vállalkozásnak a

nyereségébe, és ennek megfelelõen adóztatható.

2. Ha az egyik Szerzõdõ Állam ezen Állam vállalkozásának a nyereségébe olyan

nyereséget számít be - és adóztat meg ennek megfelelõen -, amelyet a másik

Szerzõdõ Állam vállalkozásánál adóval terheltek ebben a másik Államban, és az

így

beszámított nyereség olyan nyereség, amely az elsõként említett Állam

vállalkozásánál jelentkezett volna, ha a két vállalkozás között kialakított

feltételek olyanok lettek volna, amilyeneket független vállalkozások

alakítanak ki egymás között, akkor ez a másik Állam megfelelõen kiigazítja az

ebben az Államban erre a nyereségre ott kivetett adó összegét. Az ilyen

kiigazítás megállapításánál kellõen figyelembe kell venni az Egyezmény egyéb

rendelkezéseit, és amennyiben szükséges, a Szerzõdõ Államok illetékes

hatóságai tanácskozni fognak egymással.

10. cikk

OSZTALÉK

1. Az osztalék, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

társaság a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizet,

ebben a másik Szerzõdõ Államban adóztatható.

2. Ugyanakkor ez az osztalék abban a Szerzõdõ Államban és annak a Szerzõdõ

Államnak a jogszabályai szerint is adóztatható, amelyben az osztalékot fizetõ

társaság belföldi illetõségû, ha azonban a kedvezményezett az osztalék

haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja meg az osztalék bruttó

összegének 10 %-át.

E bekezdés rendelkezései nem érintik a társaság adóztatását arra a nyereségre

vonatkozóan, amelybõl az osztalékot fizetik.

3. E cikk alkalmazásában az "osztalék" kifejezés részvényekbõl vagy más

jogokból eredõ, nyereségrészesedést biztosító jogokból - kivéve a

követeléseket -származó jövedelmet, valamint egyéb társasági jogokból származó

olyan jövedelmet jelent, amely a részvénybõl származó jövedelemmel azonos

adójogi elbírálás alá esik abban az Államban, amelyben az osztalékot kifizetõ

társaság belföldi illetõségû.

4. Nem kell az 1. és 2. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha az osztalék

kedvezményezettje, aki mint az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy, üzleti tevékenységet folytat ott lévõ telephelye révén a másik

Szerzõdõ Államban, amelyben az osztalékot fizetõ társaság belföldi illetõségû,

vagy ebben a másik Államban ott lévõ állandó bázisa segítségével szabad

foglalkozást ûz,és az érdekeltség, amelynek alapján az osztalékot fizetik,

ténylegesen az ilyen telephellyel vagy állandó bázissal kapcsolatos. Ebben az

esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit kell

alkalmazni.

5. Ha az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság nyereségre vagy

jövedelemre tesz szert a másik Szerzõdõ Államból, ez a másik Állam nem

adóztathatja meg a társaság által kifizetett osztalékot, kivéve, ha az

osztalékot ebben a másik Államban belföldi illetõségû személynek fizetik, vagy

ha az érdekeltség, amelynek alapján az osztalékot fizetik, ténylegesen ehhez a

másik Szerzõdõ Államban lévõ telephelyhez vagy állandó bázishoz kötõdik, sem

pedig a társaság fel nem osztott nyereségét nem terhelheti a

társaság fel nem osztott nyereségére megállapított adóval, még akkor sem, ha a

kifizetett osztalék vagy a fel nem osztott nyereség egészben vagy részben

ebben a másik Szerzõdõ Államban keletkezõ nyereségbõl vagy jövedelembõl áll.

11. cikk

KAMAT

1. Az egyik Szerzõdõ Államban keletkezett és a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek kifizetett kamat ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Ugyanakkor az ilyen kamat abban a Szerzõdõ Államban és annak az Államnak a

jogszabályai szerint is adóztatható, amelyben keletkezik, de ha a

kedvezményezett a kamat haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja

meg a kamat bruttó összegének 10 %-át.

3. A 2. bekezdés rendelkezéseire tekintet nélkül az egyik Szerzõdõ Államban

keletkezõ és a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek

kifizetett kamat csak ebben a másik Államban adóztatható, ha

a) e másik Állam kormányának fizetik ki;

b) e másik Állam központi bankjának fizetik ki; vagy

c) e másik Állam kormánya által nyújtott, garantált vagy biztosított

olyan kölcsönre fizetik ki, amelyben a Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai

megegyeztek.

4. E cikk alkalmazásában a "kamat" kifejezés mindenfajta követelésbõl származó

jövedelmet jelent, függetlenül attól, hogy jelzáloggal van-e biztosítva és

jogot ad-e az adós nyereségébõl való részesedésre, és magában foglalja

különösen az állami értékpapírokból származó jövedelmet, a kötvényekbõl és az

adósságlevelekbõl származó jövedelmet, beleértve az ilyen értékpapírokhoz,

kötvényekhez vagy adósságlevelekhez kapcsolódó prémiumokat és díjakat.

5. Nem kell az 1. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha a kamat

kedvezményezettje, aki az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, üzleti

tevékenységet folytat a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ telephelye révén,

amelyben a kamat keletkezik, vagy ott lévõ állandó bázisa segítségével szabad

foglalkozást ûz ebben a másik Államban, és a követelés, amely után a kamatot

fizetik, ténylegesen ezzel a telephellyel vagy állandó bázissal kapcsolatos.

Ebben az esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit

kell alkalmazni.

6. Úgy tekintendõ, hogy a kamat az egyik Szerzõdõ Államban keletkezik, ha a

kifizetõ ez az Állam maga, annak politikai egysége, helyhatósága vagy egy

ebben az Államban belföldi illetõségû személy. Ha azonban a kamatot fizetõ

személy, akár belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ Államban, akár nem, az

egyik Szerzõdõ Államban olyan telephellyel vagy állandó bázissal rendelkezik,

amellyel kapcsolatosan az az adósság létrejött, amelyre a kamatot fizették, és

ennek a kamatnak a terhét ez a telephely vagy állandó bázis viselte, akkor úgy

tekintendõ, hogy ez a kamat abban az Államban keletkezett, amelyben a

telephely vagy az állandó bázis található.

7. Ha a kamatot fizetõ személy és a kamat kedvezményezettje közötti, vagy a

kettejük és egy harmadik személy közötti különleges kapcsolat miatt a kamat

összege ahhoz a követeléshez viszonyítva, amely után kifizetik, meghaladja azt

az összeget, amelyben a kamatot fizetõ személy és a kamat kedvezményezettje

ilyen kapcsolat hiányában megállapodtak volna, e cikk rendelkezéseit csak az

utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az esetben a kifizetett

többletösszeg mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint adóztatható marad,

az Egyezmény egyéb rendelkezéseinek kellõ figyelembevételével.

12. cikk

JOGDÍJ

1. Az egyik Szerzõdõ Államban keletkezett és a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek kifizetett jogdíj ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Ugyanakkor az ilyen jogdíj abban a Szerzõdõ Államban is, amelyben

keletkezik, annak az Államnak a jogszabályai szerint adóztatható, de ha a

kedvezményezett a jogdíj haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja

meg a jogdíj bruttó összegének 10 %-át.

3. E cikk alkalmazásában a "jogdíj" kifejezés magában foglal minden olyan

jellegû térítést, amelyet irodalmi, mûvészeti vagy tudományos alkotások

(beleértve a mozgóképfilmet, a rádiós vagy televíziós közvetítésre szolgáló

filmeket és szalagokat) szerzõi joga, mindenfajta szabadalom, védjegy, ipari

terv vagy modell, terv, titkos formula vagy eljárás felhasználásának vagy

felhasználási jogának ellenértékeként, ipari, kereskedelmi vagy tudományos

berendezések használatáért vagy használati jogáért, illetve ipari,

kereskedelmi vagy tudományos tapasztalatok közléséért fizetnek ki.

4. Nem kell az 1. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha a jogdíj

kedvezményezettje, aki az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, üzleti

tevékenységet folytat ott lévõ telephelye révén abban a másik Szerzõdõ

Államban, amelyben a jogdíj keletkezik, vagy ott lévõ állandó bázisa

segítségével szabad foglalkozást ûz,és a jog vagy vagyon, amely után a

jogdíjat fizetik, ténylegesen ezzel a telephellyel vagy állandó bázissal

kapcsolatos. Ebben az esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk

rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. A jogdíj akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államból származónak, ha a

kifizetõ maga az Állam, annak politikai egysége, helyi hatósága vagy egy ebben

az Államban belföldi illetõségû személy. Ha azonban a jogdíj kifizetõje, akár

belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ Államban, akár nem, a Szerzõdõ Államok

egyikében olyan telephellyel vagy állandó bázissal rendelkezik, amellyel

kapcsolatosan a jogdíjfizetési kötelezettség felmerült, és ezeket a jogdíjakat

ilyen telephely vagy állandó bázis viseli, akkor úgy tekintendõ, hogy ezek a

jogdíjak abból a Szerzõdõ Államból származnak, amelyben a telephely vagy az

állandó bázis található.

6. Ha a kifizetõ és a kedvezményezett közötti, vagy a kettejük és egy

harmadik személy közötti különleges kapcsolat miatt a jogdíj összege ahhoz a

használathoz, joghoz vagy információhoz viszonyítva, amelynek alapján

kifizetik, meghaladja azt az összeget, amelyben a jogdíjat fizetõ személy és a

jogdíj kedvezményezettje az ilyen kapcsolat hiányában megállapodtak volna, e

cikk rendelkezéseit csak az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a kifizetett többletösszeg mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint

adóztatható marad, az Egyezmény egyéb rendelkezéseinek kellõ

figyelembevételével.

13. cikk

ELIDEGENÍTÉSBÕL SZÁRMAZÓ NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy másik Szerzõdõ

Államban lévõ,6. cikk szerinti ingatlanának elidegenítésébõl származó

nyeresége ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyéhez tartozó üzleti vagyon részét képezõ ingó vagyon, valamint az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy számára a másik Szerzõdõ

Államban szabad foglalkozás céljára rendelkezésre álló ingó vagyontárgy

elidegenítésébõl származó nyereség ebben a másik Államban adóztatható,

beleértve az ilyen telephely (önálló vagy az egész vállalkozás

elidegenítésével együttes),és az ilyen állandó bázis elidegenítésébõl származó

nyereséget is.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajók, légi jármûvek és közúti

szállító jármûvek, valamint az ilyen hajókhoz, légi jármûvekhez és közúti

szállító jármûvekhez tartozó ingó vagyontárgyak elidegenítésébõl származó

nyereség csak abban az Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges

üzletvezetésének helye található.

4. Az 1., 2. és 3. bekezdésben említett vagyontárgyakon kívüli vagyon

elidegenítésébõl származó nyereség csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható,

amelyben az elidegenítõ belföldi illetõségû.

14. cikk

SZABAD FOGLALKOZÁS

1. Az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy szabad foglalkozásból vagy

más önálló jellegû tevékenységekbõl élvez, csak ebben az Államban adóztatható,

kivéve, ha a tevékenység végzésére a másik Szerzõdõ Államban rendszeresen

állandó bázis áll a rendelkezésére. Ha ilyen állandó bázissal rendelkezik,

jövedelme a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, de csak olyan mértékben,

amilyen mértékben az ennek az állandó bázisnak tudható be.

2. A "szabad foglalkozás"fogalma magában foglalja különösen az önálló

tudományos, irodalmi, mûvészeti, nevelési és oktatási tevékenységet, valamint

az orvosok, fogorvosok, ügyvédek, mérnökök, építészek és könyvszakértõk önálló

tevékenységét.

15. cikk

NEM ÖNÁLLÓ MUNKA

1. A 16., 18., 19. 20. és 21. cikkek rendelkezéseinek fenntartásával a bér, a

fizetés és más hasonló térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személy nem önálló munkáért kap, csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a munkát a másik Szerzõdõ Államban végzik. Amennyiben

a munkát ott végzik, az abból származó térítés ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Az 1. bekezdés rendelkezéseire való tekintet nélkül az a térítés, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ

Államban végzett nem önálló munkáért kap, csak az elsõként említett Államban

adóztatható, amennyiben

a) a kedvezményezett bármely tizenkét hónapos idõszakon belül egyfolytában

vagy megszakításokkal nem tölt összesen 183 napnál többet a másik Államban;

b) a térítést olyan munkáltató fizeti, vagy olyan munkáltató nevében

fizetik, aki nem belföldi illetõségû a másik Államban; és

c) a térítést nem a munkáltatónak a másik Államban lévõ telephelye vagy

állandó bázisa viseli.

3. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, a nemzetközi forgalomban

üzemeltetett hajó, légijármû vagy közúti szállító jármû fedélzetén végzett nem

önálló munkáért kapott térítés abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben

a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye található.

16. cikk

AZ IGAZGATÓK DÍJAZÁSA

Az igazgatók tiszteletdíja és az egyéb olyan hasonló kifizetések, amelyeket az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû

társaság igazgatótanácsának vagy más hasonló testületének tagjaként kap, ebben

a másik Államban adóztatható.

17.cikk

MÛVÉSZEK ÉS SPORTOLÓK

1. Tekintet nélkül a 14. és 15. cikk rendelkezéseire, az a jövedelem, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy elõadómûvészként,

úgymint színpadi, film, rádiós vagy televíziós mûvész, zenész vagy sportoló

élvez a másik Szerzõdõ Államban ilyen minõségében kifejtett személyes

tevékenységébõl, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Amennyiben az elõadómûvész vagy sportoló ilyen minõségében személyesen

kifejtett tevékenységével kapcsolatos jövedelem nem az elõadómûvésznél vagy

sportolónál magánál, hanem másik személynél jelentkezik, akkor ez a jövedelem

a 7., 14., és a 15. cikk rendelkezéseire való tekintet nélkül abban a Szerzõdõ

Államban adóztatható, amelyben az elõadómûvész vagy a sportoló tevékenységét

kifejti, ha ezt a személyt az elõadómûvész vagy a sportoló közvetlenül vagy

közvetve ellenõrzi.

3. Tekintet nélkül e cikk 1. és 2. bekezdésének rendelkezéseire, az e cikkben

említett jövedelem adómentes abban a Szerzõdõ Államban, amelyben az

elõadómûvész vagy sportoló tevékenységét kifejti, feltéve, hogy ezt a

tevékenységet jelentõs részben ennek az Államnak vagy a másik Államnak a

közpénzeibõl támogatják,vagy a tevékenységre a Szerzõdõ Államok közötti

kulturális megállapodás vagy program keretében kerül sor.

18. cikk

NYUGDÍJAK

A nyugdíjak és az évjáradékok, beleértve az egyik Szerzõdõ Állam

társadalombiztosítási rendszerének keretében a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek teljesített kifizetéseket, csak az elsõként

említett Államban adóztathatók.

19. cikk

KÖZSZOLGÁLAT

1. a) Az a nem nyugdíjjellegû térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam,

annak politikai egysége vagy helyi hatósága fizet ki magánszemélynek olyan

szolgálatért, amelyet ezen Államnak, politikai egységeinek vagy helyi

hatóságainak teljesített, csak ebben a Szerzõdõ Államban adóztatható.

b) Ez a térítés azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

szolgálatot ebben az Államban teljesítették, és a magánszemély ebben az

Államban olyan belföldi illetõségû személy, aki

(i) ennek az Államnak az állampolgára; vagy

(ii) nem kizárólag a szolgálat teljesítése céljából lett ebben az Államban

belföldi illetõségû.

2. A 15. és 16. cikk rendelkezései alkalmazandók az olyan térítésekre,

amelyeket az egyik Szerzõdõ Állam, annak politikai egysége vagy helyi hatósága

által folytatott üzleti tevékenységgel kapcsolatosan teljesített szolgálatért

fizetnek ki.

20. cikk

DIÁKOK

Azok a kifizetések, amelyeket olyan diákok vagy gyakornokok kapnak

ellátásukra, tanulmányi vagy szakképzési célokra, akik közvetlenül az egyik

Szerzõdõ Államba való utazás elõtt a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségûek voltak, vagy jelenleg is azok, és akik az elsõként említett

Államban kizárólag tanulmányi vagy szakképzési célból tartózkodnak, nem

adóztathatók ebben az Államban, amennyiben az ilyen kifizetések ezen az

Államon kívüli forrásokból származnak.

21. cikk

TANÁROK

Az olyan magánszemélyek oktatásért vagy tudományos kutatásért kapott

díjazása, akik közvetlenül az egyik Szerzõdõ Államba való utazás elõtt a

másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek voltak, vagy jelenleg is azok,

és akik az elõbbi Államban kizárólag tudományos kutatások végzése vagy

egyetemen, fõiskolán vagy bármilyen más felsõoktatási intézményben vagy

hasonló intézményben történõ oktatás céljából tartózkodnak, adómentes az

elsõként említett Államban, amennyiben az ilyen intézmény non-profit jogi

személyekhez tartozik.

22. cikk

EGYÉB JÖVEDELEM

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy jövedelmének azok az

elemei, amelyekre az Egyezmény fenti cikkei nem térnek ki, bárhol keletkeznek

is, csak ebben az Államban adóztathatók.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései nem terjednek ki a 6. cikk 2. bekezdésében

meghatározott ingatlan vagyonból származó jövedelmen kívüli jövedelmekre,

amennyiben az ilyen jövedelmeknek az egyik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû kedvezményezettje a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ telephelye

révén üzleti tevékenységet folytat, vagy ebben a másik Államban az ott lévõ

állandó bázisa segítségével szabad foglalkozást ûz, és az a jog vagy vagyon,

amelynek alapján a jövedelmet kifizetik, ténylegesen az ilyen telephelyhez

vagy állandó bázishoz kapcsolódik. Ilyen esetben az esettõl függõen a 7. cikk

vagy a 14. cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.

23.cikk

VAGYON

1. A 6. cikkben említett ingatlanvagyonban megtestesülõ vagyon, melynek

tulajdonosa az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, és amely a másik

Szerzõdõ Államban fekszik, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyéhez tartozó üzleti vagyon részét képezõ ingó vagyonban, vagy az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy számára a másik Szerzõdõ

Államban szabad foglalkozás céljából rendelkezésre álló állandó bázishoz

tartozó ingó vagyonban megtestesülõ vagyon ebben a másik Államban adóztatható.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajóban, légi jármûben vagy közúti

szállító jármûben és az ilyen hajó, légi jármû vagy közúti szállító jármû

üzemeltetéséhez szükséges ingó vagyonban megtestesülõ vagyon csak abban az

Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye

található.

4. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy vagyonának minden

egyéb eleme csak ebben az Államban adóztatható.

24. cikk

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSE

A kettõs adóztatást a következõképpen kell elkerülni:

a) Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy olyan

jövedelemre tesz szert, vagy olyan vagyona van, amely az Egyezmény

rendelkezéseivel összhangban a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, az

elsõként említett Állam a b) és c) pontban foglalt rendelkezések

fenntartásával mentesíti az ilyen jövedelmet vagy vagyont az adózás alól.

b) Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy olyan

jövedelemtételekre tesz szert, amelyek a 10., 11. és 12. cikk rendelkezéseivel

összhangban a másik Szerzõdõ Államban adóztathatók, az elsõként említett Állam

lehetõvé teszi az ilyen belföldi illetõségû személy jövedelmét terhelõ adóból

egy olyan összeg levonását, amely megegyezik az ebben a Szerzõdõ Államban

megfizetett adóval. Az így levont összeg azonban nem haladhatja meg a levonás

elõtt számított adónak azt a hányadát, amely az ebbõl a másik Államból

származó ilyen jövedelemtételekre esik.

c) Ha az Egyezmény bármely rendelkezésével összhangban az egyik Szerzõdõ

Államban belföldi illetõségû személy által megszerzett jövedelem vagy a

tulajdonában lévõ vagyon mentesül az adó alól ebben az Államban, ugyanez az

Állam az ilyen belföldi illetõségû személy maradék jövedelmét vagy vagyonát

terhelõ adó összegének kiszámításánál figyelembe veheti a mentesített

jövedelmet vagy tõkét.

25. cikk

EGYENLÕ ELBÁNÁS

1. Az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárai számára nem írható elõ a másik

Szerzõdõ Államban olyan adózás vagy azzal összefüggõ bármilyen kötelezettség,

amely más vagy megterhelõbb, mint a másik Államban belföldi illetõségû

személyek számára hasonló körülmények között elõírt vagy elõírható adózás és

az azzal összefüggõ kötelezettségek. Ez a rendelkezés, tekintet nélkül az 1.

cikk rendelkezéseire, olyan személyekre is alkalmazandó, akik nem belföldi

illetõségûek az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Államban.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelye nem adóztatható kedvezõtlenebbül ebben a másik Szerzõdõ Államban,

mint e másik Szerzõdõ Állam azonos tevékenységet folytató vállalkozásai. Ez a

rendelkezés nem értelmezhetõ úgy, hogy az egyik Szerzõdõ Állam köteles a másik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személyek számára polgári jogállásuk

vagy családi kötelezettségeik alapján bármilyen olyan személyi kedvezményt,

adómentességet vagy adókedvezményt biztosítani, amelyet az elõbbi Államban

belföldi illetõségû személyeknek biztosít.

3. Kivéve, ha a 9. cikk 1. bekezdésében, a 11. cikk 7. bekezdésében vagy a 12.

cikk 6. bekezdésében szereplõ rendelkezéseket kell alkalmazni, az egyik

Szerzõdõ Állam vállalkozása által a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személynek kifizetett kamat, jogdíj és egyéb költség az ilyen

vállalkozás adóztatható nyereségének megállapításánál ugyanolyan feltételek

mellett levonható, mintha az elsõként említett Államban belföldi illetõségû

személynek fizették volna ki. Ehhez hasonlóan az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának bármilyen adóssága a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személlyel szemben az ilyen vállalkozás adóztatható vagyonának

megállapításánál ugyanolyan feltételek mellett levonható, mintha az elsõként

említett Államban belföldi illetõségû személlyel kötötték volna errõl a

szerzõdést.

4. Az egyik Szerzõdõ Állam olyan vállalkozásai számára, amelyek vagyona

egészben vagy részben, közvetlenül vagy közvetve a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû egy vagy több személy tulajdonában vagy ellenõrzése alatt

van, nem írható elõ az elsõként említett Szerzõdõ Államban olyan adózás vagy

azzal kapcsolatban semmiféle olyan kötelezettség, amely más vagy megterhelõbb,

mint az az adózás és az azzal járó kötelezettségek, amelyeket ezen elsõként

említett Állam hasonló vállalkozásai számára írnak vagy írhatnak elõ.

5. E cikk rendelkezései a 2.cikk rendelkezéseire tekintet nélkül,bármilyen

fajtájú és elnevezésû adóra kiterjednek.

26. cikk

EGYEZTETÕ ELJÁRÁS

1. Ha egy személy véleménye szerint az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Állam

intézkedése olyan adózást eredményez vagy eredményezhet a késõbbiekben

számára, amely nincs összhangban az Egyezmény rendelkezéseivel, az illetõ

Állam belsõ jogszabályaiban biztosított jogorvoslati lehetõségektõl

függetlenül az ügyet annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatósága elé

terjesztheti, amelyben belföldi illetõségû, vagy amennyiben ügyére a 25. cikk

1. bekezdése vonatkozik, annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatósága elé,

amelynek állampolgára. Az ügyet az Egyezmény rendelkezéseivel összhangban nem

lévõ adóztatást eredményezõ intézkedésrõl szóló elsõ értesítéstõl számított

három éven belül kell elõterjeszteni.

2. Az illetékes hatóság, amennyiben a kifogást megalapozottnak véli, de önmaga

nem képes kielégítõ megoldást találni, arra törekszik, hogy az ügyet a másik

Szerzõdõ Állam illetékes hatóságával együtt kölcsönös egyetértéssel oldja meg,

hogy az olyan adóztatás, amely nem áll összhangban az Egyezménnyel,

elkerülhetõ legyen. Az elfogadott megállapodást a Szerzõdõ Állam belsõ

jogszabályaiban elõírt idõbeli korlátozásoktól függetlenül végre kell

hajtani.

3. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai arra törekszenek, hogy az Egyezmény

értelmezésével vagy alkalmazásával kapcsolatos nehézségeket és kétségeket

kölcsönös egyetértéssel oldják fel.Közös tanácskozásokat tarthatnak annak

érdekében, hogy olyan esetekben is elkerüljék a kettõs adóztatást, amelyekrõl

az Egyezmény nem rendelkezik.

4. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai az elõzõ bekezdések szellemében

létrehozandó megállapodás elérése céljából közvetlenül érintkezhetnek

egymással.

27. cikk

INFORMÁCIÓCSERE

1. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai megadják egymás számára azt a

tájékoztatást, amely az Egyezmény rendelkezéseinek végrehajtásához, vagy a

Szerzõdõ Államokban az Egyezmény hatálya alá tartozó adókra vonatkozó belsõ

jogszabályi rendelkezések végrehajtásához szükséges, amennyiben az ezek

szerinti adóztatás nem ellentétes az Egyezménnyel. A kölcsönös tájékoztatást

az 1. cikk nem korlátozza. A Szerzõdõ Állam a kapott tájékoztatást ugyanúgy

titokként kezeli, mint az ennek az Államnak a belsõ jogszabályai szerint

megszerzett információt, és csak olyan személyek vagy hatóságok (beleértve a

bíróságokat és a közigazgatási szerveket) elõtt fedi fel, amelyek az Egyezmény

hatálya alá tartozó adók kivetésével vagy beszedésével, azok érvényesítésével

és a velük kapcsolatos peres eljárással vagy a jogorvoslat elbírálásával

foglalkoznak. Ezek a személyek vagy hatóságok a tájékoztatást csak ilyen

célokra használhatják fel. A tájékoztatást nyilvános bírósági tárgyalásokon

vagy bírósági döntés alapján felfedhetik. A tájékoztatást adó állam kérésére

a tájékoztatást titokként kezelik.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései semmilyen esetben sem értelmezhetõk úgy, hogy

valamelyik Szerzõdõ Államot kötelezik

a) az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam jogszabályaival vagy államigazgatási

gyakorlatával ellentétes intézkedések megtételére;

b) olyan információ átadására, amely az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint vagy a közigazgatás szokásos rendjében nem szerezhetõ be;

c) olyan információ átadására, amely szakmai, üzleti, ipari, kereskedelmi

vagy foglalkozási titkot, szakmai eljárást, vagy olyan információt fedne fel,

amelynek nyilvánosságra hozatala ellentmondana a közrendnek (ordre public).

28. cikk

DIPLOMÁCIAI ÉS KONZULI INTÉZMÉNYEK TISZTSÉGVISELÕI

Az Egyezmény semmilyen módon nem érinti a diplomáciai és a konzuli

intézmények tisztségviselõinek adózási kiváltságait, amelyek a nemzetközi jog

általános szabályai vagy külön megállapodások rendelkezései alapján õket

megilletik.

29. cikk

HATÁLYBALÉPÉS

1. Az Egyezmény megerõsítést igényel. A Szerzõdõ Államok értesítik egymást,

hogy eleget tettek az Egyezmény hatálybalépéséhez szükséges alkotmányos

követelményeknek.

2. Az Egyezmény az 1. bekezdésben említett késõbbi értesítés napján lép

hatályba, és rendelkezéseit alkalmazni kell:

a) a forrásnál levont adók tekintetében az Egyezmény hatálybalépésének évét

követõ naptári év január 1-én vagy azt követõen szerzett jövedelmekre;

b) egyéb jövedelem- és vagyonadók tekintetében az olyan adókra, amelyek az

Egyezmény hatálybalépésének évét követõ naptári év január 1-vel vagy azután

kezdõdõ bármely adóévre vethetõk ki.

30. cikk

FELMONDÁS

Az Egyezmény mindaddig hatályban marad, ameddig az egyik Szerzõdõ Állam fel

nem mondja. Az Egyezményt bármelyik Szerzõdõ Állam az Egyezmény

hatálybalépésének idõpontjától számított ötéves idõszakot követõ bármelyik

naptári év végét legalább 6 hónappal megelõzõen diplomáciai úton eljuttatott

értesítéssel felmondhatja. Ebben az esetben az Egyezmény hatályát veszti:

a) a forrásnál levont adók tekintetében a felmondás évét követõ naptári év

január 1-én vagy azt követõen szerzett jövedelmekre vonatkozóan;

b) egyéb jövedelem- és vagyonadók tekintetében az olyan adókra, amelyek a

felmondás évét követõ naptári év január 1-vel vagy azután kezdõdõ bármely

adóévre vethetõk ki.

Ennek hiteléül a kellõ felhatalmazással rendelkezõ alulírottak aláírták az

Egyezményt.

KÉSZÜLT Budapest en, 1994 június hó 8 napján, két eredeti

példányban, angol nyelven.

Szabó Iván s.k. Sztojan Alekszandrov s.k.

A Magyar Köztársaság A Bolgár Köztársaság

nevében nevében

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság és a Bolgár Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl a jövedelem- és vagyonadók területén Budapesten, 1994. június 8-

án aláírt Egyezmény törvényhozás tárgyát érinti, ezért megerõsítéséhez az

Országgyûlés döntése szükséges, amely Országgyûlés-i határozat formájában

történik.

Eleje Honlap