MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/501.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

A Magyar Köztársaság Kormánya és az Albán Köztársaság Kormánya között a kettõs

adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Tiranában, 1992.

november 14-én aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Elõadó: Dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. február hó " ".

Az Országgyûlés........../1995. (..........) OGY határozata a

Magyar Köztársaság Kormánya és az Albán Köztársaság Kormánya

között a kettõs adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a

vagyonadók területén Tiranában, 1992. november 14-én aláírt

Egyezmény megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1. a Magyar Köztársaság Kormánya és az Albán Köztársaság Kormánya között a

kettõs adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén

Tiranában, 1992. november 14-én aláírt Egyezményt e határozattal megerõsíti;

2. felkéri a köztársasági elnököt a megerõsítõ okirat kiállítására.

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság Kormánya és az Albán Köztársaság Kormánya között a kettõs

adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Tiranában 1992.

november 14-én aláírt Egyezmény törvényhozás tárgyát érinti, ezért

megerõsítéséhez az Országgyûlés döntése szükséges, amely országgyûlési

határozat formájában történik.

3

EGYEZMÉNY

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

ÉS

AZ ALBÁN KÖZTÁRSASÁG

KÖZÖTT

A KETTES ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSÉRE

A JÖVEDELEM- ÉS A VAGYONADÓK TERÜLETÉN

A Magyar Köztársaság Kormánya és az Albán Köztársaság Kormánya

Attól az óhajtól vezetve, hogy Egyezményt kössenek a kettõs adóztatás

elkerülésére a jövedelem- és vagyonadók területén,

és hogy továbbfejlesszék és megkönnyítsék gazdasági kapcsolataikat,

az alábbiakban állapodtak meg:

1.CIKK

SZEMÉLYI HATÁLY

Az Egyezmény azokra a személyekre alkalmazandó, akik az egyik Szerzõdõ

Államban vagy mindkét Szerzõdõ Államban illetõséggel bírnak.

2.CIKK

AZ EGYEZMÉNY ALÁ ESÕ ADÓK

1. Az Egyezmény, a beszedés módjára való tekintet nélkül, azokra az adókra

alkalmazandó, amelyeket a jövedelem és vagyon után az egyik Szerzõdõ Állam

vagy annak politikai egységei vagy helyi hatóságai részére beszednek.

2. Jövedelem- és vagyonadónak kell tekinteni a teljes jövedelem, a teljes

vagyon, vagy a jövedelem, illetve a vagyon részei után beszedett minden adót,

beleértve az ingó vagy ingatlan vagyon elidegenítésébõl származó nyereség

utáni adókat, a vállalkozások által fizetett bérek vagy fizetések teljes

összege utáni adókat, valamint az értéknövekedési adókat.

3. Azok a jelenleg létezõ adók, amelyekre az Egyezmény alkalmazásra kerül,

különösen a következõk:

a/ Magyarországon:

/i/ a személyi jövedelemadó;

/ii/ a társasági adó;

/iii/ a földtulajdonnal kapcsolatos adók;

/iv/ az építményadó;

/v/ a helyi iparûzési adó.

/a továbbiakban "magyar adó"/.

b/ Albániában:

/i/ a vállalati nyereségadó;

/ii/ a személyek jövedelemadója a magánszektorbeli kereskedelem,

kézmûvesség és más szolgáltatások területén.

/a továbbiakban "albán adó"/.

4. Az Egyezmény azokra az azonos vagy lényegében hasonló jellegû adókra is

alkalmazandó, amelyeket az Egyezmény aláírása után a jelenleg létezõ adók

mellett vagy azok helyett bevezetnek. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai

értesítik egymást bármely olyan jelentõs változtatásról, amelyet a vonatkozó

adójogszabályaikban végrehajtottak.

3.CIKK

ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSOK

1. Az Egyezmény értelmében, ha a szövegösszefüggés mást nem kíván:

a/ a "Magyarország" kifejezés, földrajzi értelemben jelenti a Magyar

Köztársaság területét;

b/ az "Albánia" kifejezés az Albán Köztársaság területét, parti tengerét és

altalaját jelenti, valamint azt a kontinentális talapzatot, amely felett

az Albán Köztársaság a nemzetközi joggal összhangban szuverén jogokat

vagy joghatóságot gyakorol;

c/ "az egyik Szerzõdõ Állam" és a "másik Szerzõdõ Állam" kifejezések

Magyarországot, illetve Albániát jelentik, ahogyan azt a

szövegösszefüggés megkívánja;

d/ a "személy" kifejezés magában foglalja a természetes személyt, a

társaságot és minden más személyegyesülést;

e/ a "társaság" kifejezés jelenti a jogi személyeket vagy azokat a

jogalanyokat, amelyek adóztatási szempontból jogi személynek tekintendõk;

f/ "az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása" és "a másik Szerzõdõ Állam

vállalkozása" kifejezések az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személy, illetve a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy

által folytatott vállalkozást jelentenek;

g/ az "állampolgárok" kifejezés az alábbiakat jelenti:

/i/ az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárságával rendelkezõ minden

természetes személyt;

/ii/ minden olyan jogi személyt, egyesülést és társulást, amelyeknek ez a

jogi helyzete az egyik Szerzõdõ Államban hatályos jogszabályokból

származik;

h/ a "nemzetközi forgalom" kifejezés jelent minden olyan szállítást, amelyet

egy olyan vállalkozás által üzemeltetett hajó, légi jármû vagy közúti

szállító jármû bonyolít le, amelynek tényleges üzletvezetési helye az

egyik Szerzõdõ Államban van, kivéve, ha a hajót, a légi jármûvet vagy

közúti szállító jármûvet kizárólag a másik Szerzõdõ Államban levõ helyek

között üzemeltetik;

i/ az "illetékes hatóság" kifejezés

/i/ Magyarország esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott kép

viselõjét;

/ii/ Albánia esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott

képviselõjét

jelenti.

2. Az Egyezménynek az egyik Szerzõdõ Állam által történõ alkalmazásánál

bármely, abban meg nem határozott kifejezésnek, hacsak a szövegösszefüggés

mást nem kíván, olyan értelme van, mint amilyent ennek az Államnak azokra az

adókra vonatkozó jogszabályai megállapítanak, amelyekre az Egyezmény

alkalmazásra kerül.

4.CIKK

ILLETÕSÉGGEL BÍRÓ SZEMÉLY

1. Az Egyezmény szempontjából "az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személy" kifejezés olyan személyt jelent, aki ennek az Államnak a jogszabályai

szerint ott lakóhelye, állandó tartózkodási helye, üzletvezetésének helye vagy

más hasonló ismérv alapján adóköteles. Ez a kifejezés azonban nem foglalja

magában az olyan személyt, aki ebben az Államban csak az ebben az Államban

levõ forrásokból származó jövedelme vagy az ott levõ vagyon alapján

adóköteles.

2. Ha az 1.bekezdés rendelkezései értelmében egy természetes személy mindkét

Szerzõdõ Államban illetõséggel bír, helyzetét az alábbiak szerint kell

meghatározni:

a/ Ez a személy abban az Államban tekintendõ illetõséggel bírónak,

amelyben

állandó lakhellyel rendelkezik. Ha mindkét Államban rendelkezik állandó

lakhellyel, úgy abban az Államban tekintendõ illetõséggel bírónak, amelyben

létérdekeinek központja van;

b/ Ha nem lehet meghatározni, hogy a személy létérdekeinek központja

melyik Államban van, vagy ha egyik Államban sem rendelkezik állandó

lakhellyel, úgy abban az Államban tekintendõ illetõséggel bírónak,

amelyben szokásos tartózkodási helye van;

c/ Ha mindkét Államban van, vagy egyikben sincs szokásos tartózkodási

helye, úgy abban az Államban tekintendõ illetõséggel bírónak, amelynek

állampolgára;

d/ Ha mindkét Államnak állampolgára vagy egyiknek sem, úgy a Szerzõdõ

Államok illetékes hatóságai kölcsönös megállapodással rendezik a kérdést.

3. Ha az 1. bekezdés rendelkezései szerint valamely nem természetes személy

mindkét Szerzõdõ Államban illetõséggel bír, úgy abban az Államban tekintendõ

illetõséggel bírónak, amelyben tényleges üzletvezetésének helye van.

5.CIKK

TELEPHELY

1. Az Egyezmény szempontjából "telephely" kifejezés állandó üzleti székhelyet

jelent, amelyen keresztül a vállalkozás üzleti tevékenységét egészben vagy

részben kifejti.

2. A "telephely" kifejezés különösen az alábbiakat foglalja magában:

a/ az üzletvezetés helyét;

b/ a fiókot;

c/ az irodát;

d/ a gyártelepet;

e/ a mûhelyt; és

f/ a bányát , az olaj- vagy földgázkutat, a kõfejtõt, vagy a természeti

kincsek kiaknázására szolgáló bármely más telepet.

3. Az építési terület, vagy a szerelési vagy berendezési munkálatok csak akkor

képeznek telephelyet, ha 12 hónapnál hosszabb ideig tartanak.

3. Az építési terület, vagy a szerelési vagy berendezési munkálatok csak akkor

képeznek telephelyet, ha 12 hónapnál hosszabb ideig tartanak..

4. Tekintet nélkül e Cikk elõzõ rendelkezéseire, nem tekintendõk

"telephelynek":

a/ az olyan berendezések, amelyeket kizárólag a vállalkozás javainak vagy

áruinak raktározására, kiállítására vagy leszállítására használnak;

b/ a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készletei, amelyeket

kizárólag raktározás, kiállítás vagy leszállítás céljából tartanak;

c/ a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készletei, amelyeket

kizárólag abból a célból tartanak, hogy azokat egy másik vállalkozás

feldolgozza;

d/ az olyan állandó üzleti hely, amelyet kizárólag abból a célból

tartanak fenn, hogy a vállalkozás részére javakat vagy árukat

vásároljanak vagy információkat szerezzenek;

e/ az olyan állandó üzleti hely, amelyet kizárólag abból a célból

tartanak fenn, hogy a vállalkozás részére valamilyen egyéb elõkészítõ

vagy kisegítõ jellegû tevékenységet végezzenek;

f/ az olyan építési terület, vagy az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása

által végzett, olyan szerelési vagy berendezési munkálatok, amelyek

anyagoknak, gépeknek, vagy berendezéseknek ebbõl az Államból a másik

Szerzõdõ Államba történõ szállításával kapcsolatosak;

g/ olyan állandó üzleti hely, amelyet kizárólag az a/-f/ pontokban

említett tevékenységek valamilyen kombinációjára tartanak fenn, feltéve, hogy

az állandó üzleti helynek ebbõl a kombinációból származó teljes tevékenysége

elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû.

5. Tekintet nélkül az 1. és a 2. bekezdések rendelkezéseire, ha egy személy -

kivéve a független képviselõt, akire a 6.bekezdés alkalmazandó - egy

vállalkozás érdekében tevékenykedik és az egyik Szerzõdõ Államban

meghatalmazása van, amellyel ott rendszeresen él, arra, hogy szerzõdéseket

kössön a vállalkozás nevében, úgy ezt a vállalkozást úgy kell tekinteni, hogy

ebben az Államban telephellyel bír minden olyan tevékenység tekintetében,

amelyet ez a személy a vállalkozás részére kifejt, hacsak az ilyen személy

tevékenysége nem korlátozódik a 4. bekezdésben említett tevékenységekre,

amelyek, ha azokat egy állandó üzleti helyen keresztül fejtenék ki, nem tennék

ezt az állandó üzleti helyet telephellyé ezen bekezdés rendelkezései alapján.

6. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozását nem lehet úgy tekinteni, mintha annak

telephelye lenne a másik Szerzõdõ Államban csupán azért, mert üzleti

tevékenységét ebben a másik Államban alkusz, bizományos, vagy más, független

képviselõ útján fejti ki, feltéve, hogy az ilyen személyek rendes üzleti

tevékenységük keretében járnak el.

7. Az a tény, hogy az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró társaság egy

olyan társaságot ural, vagy azt egy olyan társaság uralja, amely a másik

Szerzõdõ Államban illetõséggel bír vagy ott /akár telephely útján, akár más

módon/ fejti ki tevékenységét, önmagában még nem teszi egyik társaságot sem a

másik telephelyévé.

6.CIKK

INGATLAN VAGYONBÓL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM

1. Az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személy

olyan ingatlan vagyonból élvez /beleértve a mezõ- vagy erdõgazdaságból

származó jövedelmet/, amely a másik Szerzõdõ Államban van, ebben a másik

Államban adóztatható.

2. Az "ingatlan vagyon" kifejezésnek olyan jelentése van, mint amit annak a

Szerzõdõ Államnak a jogszabályai határoznak meg, amelyben a kérdéses vagyon

található. Ez a kifejezés minden esetben tartalmazza az ingatlan vagyon

tartozékait, a mezõ- és erdõgazdasági üzemek állatállományát és felszerelését,

azokat a jogokat, amelyekre nézve a földtulajdonnal kapcsolatos magánjogi

rendelkezések alkalmazandók, az ingatlanvagyon haszonélvezeti jogát és az

ásványlelõhelyek, források és más természeti kincsek kiaknázásáért vagy

kiaknázásának jogáért járó, változó vagy állandó térítésekre vonatkozó jogot;

a tengeri hajók, folyami hajók és légijármûvek nem tekintendõk

ingatlanvagyonnak.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései alkalmazandók arra a jövedelemre, amely az

ingatlan vagyon közvetlen használatából, bérbeadásából vagy használatainak

bármilyen más formájából származik.

4. Az 1. és a 3. bekezdések rendelkezései a vállalkozás ingatlan vagyonából

származó jövedelemre és a szabad foglalkozás gyakorlására szolgáló ingatlan

vagyonból származó jövedelemre is alkalmazandók.

7.CIKK

VÁLLALKOZÁSI NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának nyeresége csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a vállalkozás tevékenységét a másik Szerzõdõ Államban

egy ott levõ telephely révén fejti ki. Amennyiben a vállalkozás ily módon

fejti ki tevékenységét, a vállalkozás nyeresége a másik Államban adóztatható,

azonban csak olyan mértékben, amilyen mértékben az ennek a telephelynek

tudható be.

2. A 3.bekezdés rendelkezéseinek fenntartásával, ha az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozása tevékenységét a másik Szerzõdõ Államban egy ott levõ telephely

révén fejti ki, ennek a telephelynek mindegyik Szerzõdõ Államban azokat a

nyereségeket kell betudni, amelyeket akkor érhetne el, ha azonos vagy hasonló

tevékenységet azonos vagy hasonló feltételek mellett, mint önálló vállalkozás

fejtene ki, és azzal a vállalkozással lebonyolított forgalmában, amelynek

telephelye, teljesen független lenne.

3. A telephely nyereségének megállapításánál levonhatók azok a költségek,

amelyek a telephely mûködésével kapcsolatban merültek fel, beleértve az

üzletvezetési és általános ügyviteli költségeket, tekintet nélkül arra, hogy

abban az Államban merültek-e fel, ahol a telephely van, vagy máshol.

4. Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban a telephelynek betudható nyereséget a

vállalkozás egész nyereségének a különbözõ részegységek közötti arányos

megosztása alapján szokták megállapítani, úgy a 2.bekezdés nem zárja ki, hogy

ez a Szerzõdõ Állam a megadóztatandó nyereséget a szokásos arányos megosztás

alapján állapítsa meg. Az alkalmazott arányos megosztási módszernek azonban

olyannak kell lennie, hogy az eredmény összhangban legyen az e cikkben foglalt

elvekkel.

5. A telephelynek nem tudható be nyereség javaknak vagy áruknak ezen telephely

által a vállalkozás részére történõ puszta vásárlása miatt.

6. Az elõzõ bekezdések szempontjából, a telephelynek betudandó nyereséget

évrõl évre azonos módon kell megállapítani, hacsak alapos és elégséges ok

nincs az ellenkezõjére.

7. Ha a nyereség olyan jövedelemtételeket tartalmaz, amelyekkel az Egyezmény

más cikkei külön foglalkoznak, úgy azon cikkek rendelkezéseit e cikk

rendelkezései nem érintik.

8.CIKK

NEMZETKÖZI SZÁLLÍTÁS

1. Hajóknak vagy közúti szállító jármûveknek, légijármûveknek a nemzetközi

forgalomban történõ üzemeltetésébõl származó nyereség csak abban a Szerzõdõ

Államban adóztatható, ahol a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

2. Ha egy hajózási vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye egy hajó

fedélzetén van, úgy ez a hely abban a Szerzõdõ Államban levõnek tekintendõ,

amelyikben a hajó hazai kikötõje fekszik, vagy, ha nincs ilyen hazai kikötõ,

úgy abban a Szerzõdõ Államban, amelyben a hajó üzembentartója illetõséggel

bír.

3. Az 1.bekezdés rendelkezései alkalmazandók azokra a nyereségekre is, amelyek

valamely poolban, közös üzemeltetésben vagy nemzetközi üzemeltetésû

szervezetben való részvételbõl származnak.

9.CIKK

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK

1. Amennyiben:

a/ az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása közvetlenül vagy közvetve a másik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának üzletvezetésében, ellenõrzésében vagy

tõkéjében részesedik, vagy

b/ ugyanazok a személyek közvetlenül vagy közvetve az egyik Szerzõdõ

Állam vállalkozásának és a másik Szerzõdõ Állam vállalkozásának

üzletvezetésében, ellenõrzésében vagy tõkéjében részesednek,

és bármelyik esetben a két vállalkozás között kereskedelmi vagy egyéb pénzügyi

kapcsolataikra nézve olyan feltételekben állapodik meg, vagy olyan

feltételeket szab, amelyek eltérnek azoktól, amelyekben független

vállalkozások egymással megállapodnának, úgy az a nyereség, amelyet a

vállalkozások egyike a feltételek nélkül elért volna, a feltételek miatt

azonban nem ért el, ennek a vállalkozásnak a nyereségéhez hozzászámítandó és

megfelelõen megadóztatható.

2. Amennyiben az egyik Szerzõdõ Állam valamelyik vállalkozásának nyereségéhez

hozzászámítja - és megfelelõen megadóztatja - azt a nyereséget, amely után a

másik Szerzõdõ Állam vállalkozását ebben a másik Államban megadóztatták, és az

így hozzászámított nyereség olyan nyereség, amelyet az elõször említett Állam

vállalkozása elért volna, ha a két vállalkozás olyan feltételekben állapodott

volna meg egymással, mint amelyekben független vállalkozások egymással

megállapodtak volna, úgy ennek a másik Államnak megfelelõen ki kell igazítania

az ilyen nyereségre ott kivetett adó összegét. E kiigazítás megállapításánál

figyelembe kell venni az Egyezmény egyéb rendelkezéseit és a Szerzõdõ Államok

illetékes hatóságai, szükség esetén, tanácskozni fognak egymással.

10.CIKK

OSZTALÉK

1. Az az osztalék, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

társaság fizet a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek, ebben a

másik Államban adóztatható.

2. Mindazonáltal ez az osztalék abban a Szerzõdõ Államban is, amelyben az

osztalékot fizetõ társaság illetõséggel bír, ennek az Államnak a jogszabályai

szerint megadóztatható, de az így megállapított adó nem haladhatja meg:

a/ az osztalék bruttó összegének 5 százalékát, ha a kedvezményezett olyan

társaság, amelynek az osztalékot fizetõ társaság tõkéjének legalább 25

százaléka a közvetlen tulajdonában van;

b/ minden más esetben az osztalék bruttó összegének 10 százalékát.

Ez a bekezdés nem érinti a társaság adóztatását azon nyereség után, amelyekbõl

az osztalékot fizetik.

3. Az e cikkben használt "osztalék" kifejezés részvényekbõl, "élvezeti"

részvényekbõl vagy "élvezeti" jogokból, bányarészvényekbõl, alapítói

részvényekbõl vagy más, nyereségrészesedést biztosító jogokból - kivéve a

követeléseket - származó jövedelmet, valamint egyéb társasági jogokból

származó olyan jövedelmet jelent, amely annak az Államnak a jogszabályai

szerint, amelyben a nyereséget felosztó társaság illetõséggel bír, a

részvényekbõl származó jövedelemmel azonos adóztatási elbírálás alá esik.

4. Az 1. és 2. bekezdések rendelkezései nem alkalmazandók, ha az osztalék

egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró haszonhúzója a másik Szerzõdõ

Államban, amelyben az osztalékot fizetõ társaság illetõséggel bír, egy ott

levõ telephely révén tevékenységet fejt ki, vagy egy ott levõ állandó bázis

segítségével szabad foglalkozást ûz, és az érdekeltség, amely után az

osztalékot fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz

tartozik. Ebben az esetben a 7. cikk vagy a 14.cikk rendelkezései nyernek, az

esettõl függõen, alkalmazást.

5. Ha az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró társaság nyereséget vagy

jövedelmet élvez a másik Szerzõdõ Államban, ez a másik Állam nem adóztathatja

meg a társaság által fizetett osztalékot, kivéve, ha az ilyen osztalékot ebben

a másik Államban illetõséggel bíró személynek fizetik, vagy ha az érdekeltség,

amely után az osztalékot fizetik, ténylegesen az ebben a másik Államban levõ

telephelyhez, vagy állandó bázishoz tartozik, sem pedig a társaság fel nem

osztott nyereségét nem vetheti a társaság fel nem osztott nyeresége után

kivetett adó alá, még akkor sem, ha a kifizetett osztalék vagy a fel nem

osztott nyereség egészben vagy részben ebben a másik Államban elért

nyereségbõl vagy jövedelembõl áll.

11.CIKK

KAMAT

1. A kamat, amely az egyik Szerzõdõ Államból származik és amelyet a másik

Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek fizetnek, csak ebben a másik

Államban adóztatható.

2. Az e cikkben használt "kamat" kifejezés mindenfajta követelésbõl származó

jövedelmet jelent, akár biztosítva van jelzáloggal, akár nem, és akár

feljogosít az adós nyereségeiben való részesedésre, akár nem, különösen pedig

állampapírokból és kötvényekbõl vagy adósságlevelekbõl származó jövedelmet

jelent, beleértve a kötvényekhez vagy adósságlevelekhez kapcsolódó prémiumot

és jutalmat.

3. Az 1.bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók, ha a kamat egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró kedvezményezettje a másik Szerzõdõ Államban,

amelybõl a kamat származik, egy ott levõ telephely révén tevékenységet fejt

ki, vagy ebben a másik Államban egy ott levõ állandó bázis segítségével szabad

foglalkozást ûz, és a követelés, amely után a kamatot fizetik, ténylegesen

ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz tartozik. Ebben az esetben a 7.

vagy a 14.cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen, alkalmazást.

4. Ha a kamatot fizetõ és a kamat haszonhúzója, vagy mindkettõ és egy másik

személy között különleges kapcsolatok állnak fenn és emiatt a kamat összege

azon követeléshez mérten, amely után fizetik, meghaladja azt az összeget,

amelyben a kamatot fizetõ és a kamat haszonhúzója ilyen kapcsolatok nélkül

megállapodtak volna, e cikk rendelkezéseit csak az utóbb említett összegre

kell alkalmazni. Ebben az esetben a többletösszeg mindegyik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint és az Egyezmény más rendelkezéseinek figyelembevételével

adóztatható.

12.CIKK

JOGDÍJ

1. A jogdíj, amely az egyik Szerzõdõ Államból származik és amelyet a másik

Szerzõdõ Államhoz illetõséggel bíró személynek fizetnek, ebben a másik

Államban adóztatható.

2. Mindazonáltal az ilyen jogdíj abban a Szerzõdõ Államban is, amelybõl

származik, ennek az Államnak a jogszabályai szerint megadóztatatható, de ha a

kedvezményezett a jogdíj haszonhúzója, az így megállapított adó nem haladhatja

meg a jogdíj bruttó összegének 5 százalékát.

3. Az e cikkben használt jogdíj kifejezés azt a bármilyen jellegû térítést

jelenti, amelyet irodalmi, mûvészeti vagy tudományos mûvek - beleértve a

mozgóképfilmeket és a rádió- vagy televíziós közvetítésre szolgáló filmeket

vagy szalagokat - szerzõi jogának használatáért vagy használati jogáért,

szabadalmak, védjegyek, minták vagy modellek, tervek, titkos formulák vagy

eljárások használatáért vagy használati jogáért, vagy ipari, kereskedelmi vagy

tudományos felszerelések használatáért vagy használati jogáért, vagy ipari,

kereskedelmi vagy tudományos tapasztalatok közléséért fizetnek.

4. Az 1. és a 2. bekezdések rendelkezései nem alkalmazandók, ha a jogdíjak

egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró haszonhúzója a másik Szerzõdõ

Államban, ahol a jogdíj keletkezik, egy ott levõ telephely révén tevékenységet

fejt ki, vagy ebben a másik Államban egy ott levõ állandó bázis segítségével

szabad foglalkozást ûz, és a jog vagy vagyoni érték, amely után a jogdíjat

fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz tartozik.

Ebben az esetben a 7.vagy a 14.cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen,

alkalmazást.

5. A jogdíj akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államból származónak, ha azt

maga az Állam, annak politikai egysége, helyi hatósága vagy az ebben az

Államban illetõséggel bíró személy fizeti. Ha azonban a jogdíjat fizetõ

személynek, függetlenül attól, hogy bír-e illetõséggel az egyik Szerzõdõ

Államban, vagy sem, az egyik Szerzõdõ Államban telephelye vagy állandó bázisa

van, amellyel kapcsolatban a jogdíjfizetési kötelezettség felmerült, és ezt a

jogdíjat ez a telephely vagy állandó bázis viseli, úgy a jogdíj abból az

Államból származónak tekintendõ, amelyben a telephely vagy az állandó bázis

van.

6. Ha a jogdíjat fizetõ személy és a jogdíj haszonhúzója, vagy mindkettõ és

egy másik személy közötti különleges kapcsolatok állnak fenn és emiatt a

jogdíj összege azon használathoz, joghoz vagy információhoz mérten, amely után

fizetik, meghaladja azt az összeget, amelyben a jogdíjat fizetõ és a jogdíj

haszonhúzója ilyen kapcsolatok nélkül megállapodtak volna, e cikk

rendelkezéseit csak az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a többletösszeg mindegyik Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint és az

Egyezmény más rendelkezéseinek figyelembevételével adóztatható.

13.CIKK

ELIDEGENÍTÉSBÕL SZÁRMAZÓ NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek a 6.cikkben

meghatározott és a másik Szerzõdõ Államban fekvõ ingatlan vagyon

elidegenítésébõl származó nyeresége ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az olyan ingó vagyon elidegenítésébõl származó nyereség, amely az egyik

Szerzõdõ Állam vállalkozása másik Szerzõdõ Államban levõ telephelyének üzleti

vagyona, vagy amely egy olyan állandó bázishoz tartozik, amellyel az egyik

Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy szabad foglalkozás gyakorlása

céljából a másik Szerzõdõ Államban rendelkezik, beleértve azt a nyereséget,

amely egy ilyen telephely /egyedül vagy az egész vállalkozással együtt

történõ/ vagy egy ilyen állandó bázis elidegenítésébõl származik, ebben a

másik Államban adóztatható.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajók vagy légijármûvek vagy közúti

szállító jármûvek, vagy az ilyen hajók vagy légijármûvek vagy közúti szállító

jármûvek üzemeltetését szolgáló ingó vagyon elidegenítésébõl származó nyereség

csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges

üzletvezetésének helye van.

4. Az 1., és a 2. és a 3. bekezdésekben nem említett vagyon elidegenítésébõl

származó nyereség csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben az

elidegenítõ illetõséggel bír.

14. CIKK

SZABAD FOGLALKOZÁS

1. Az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személy szabad foglalkozásból vagy más önálló jellegû tevékenységbõl élvez,

csak ebben az Államban adóztatható, kivéve, ha a személy tevékenységének

kifejtéséhez a másik Szerzõdõ Államban rendszeresen állandó bázissal

rendelkezik. Amennyiben a személy ilyen állandó bázissal rendelkezik, a

jövedelem a másik Államban adóztatható, és csak annyiban, amennyiben az ennek

az állandó bázisnak tudható be.

2. A "szabad foglalkozás" kifejezés magában foglalja különösen az önállóan

kifejtett tudományos, irodalmi, mûvészeti, nevelési vagy oktatási

tevékenységet, valamint az orvosok, fogorvosok, ügyvédek, mérnökök, építészek

és könyvszakértõk önálló tevékenységét.

15. CIKK

NEM ÖNÁLLÓ MUNKA

1. A 16., 18., 19., 20. és 21. cikkek rendelkezéseinek fenntartásával, a

fizetés, a bér és más hasonló térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy nem önálló munkáért kap, csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a munkát a másik Szerzõdõ Államban végzik. Amennyiben

a munkát ott végzik, az ezért kapott térítés ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Tekintet nélkül az 1. bekezdés rendelkezéseire, az a térítés, amelyet az

egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy a másik Szerzõdõ Államban

végzett nem önálló munkáért kap, csak az elõször említett Államban

adóztatható, ha:

a/ a kedvezményezett nem tartózkodik a másik Államban a vonatkozó

pénzügyi évben összesen 183 napot meghaladó idõszakban vagy idõszakokban, és

b/ a térítést olyan munkaadó fizeti, vagy azt olyan munkaadó nevében

fizetik, aki nem bír illetõséggel a másik Államban, és

c/ a térítést nem a munkaadónak a másik Államban levõ telephelye vagy

állandó bázisa viseli.

3. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, a nemzetközi forgalomban

üzemeltetett hajó vagy légijármû vagy közúti szállító jármû fedélzetén végzett

nem önálló munkáért járó térítés abban a Szerzõdõ Államban adóztatható,

amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

16. CIKK

IGAZGATÓK TISZTELETDÍJA

Az igazgatói tiszteletdíj és más hasonló fizetés, amelyet az egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró személy olyan minõségben élvez, mint a másik

Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró társaság igazgatótanácsának vagy más

hasonló szervének tagja, ebben a másik Államban adóztatható.

17. CIKK

MÛVÉSZEK ÉS SPORTOLÓK

1. Tekintet nélkül a 14. és 15. cikkek rendelkezéseire, az olyan jövedelem,

amelyet az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy mint

elõadómûvész, így színpadi, film, rádió- vagy televíziós mûvész, vagy

zenemûvész, vagy sportoló élvez ilyen minõségében a másik Szerzõdõ Államban

kifejtett személyes tevékenységébõl, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Amennyiben egy elõadómûvész vagy egy sportoló által ilyen minõségben,

személyesen kifejtett tevékenységbõl származó jövedelmet nem az

elõadómûvésznek vagy a sportolónak magának, hanem más személynek kell betudni,

úgy ez a jövedelem, tekintet nélkül a 7., 14. és 15. cikkek rendelkezéseire,

abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, ahol az elõadómûvész vagy a sportoló

tevékenységét kifejtette, ha ezen személy fölött az elõadómûvész vagy a

sportoló közvetlenül vagy közvetve ellenõrzést gyakorol.

3. Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdések rendelkezéseire, az elõadómûvész

vagy a sportoló által ilyen minõségében kifejtett személyes tevékenységbõl

származó jövedelem mentes az adó alól abban a Szerzõdõ Államban, amelyben ezt

a tevékenységet kifejtették, ha a tevékenységet olyan látogatás keretében

fejtik ki, amelyet a másik Szerzõdõ Állam, annak politikai egysége, helyi

hatósága vagy közintézménye jelentõs mértékben támogat.

18. CIKK

NYUGDÍJ

A 19. cikk 2. bekezdésében foglalt rendelkezések fenntartásával, a nyugdíj és

más hasonló térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személynek korábbi, nem önálló munkáért fizetnek, csak ebben az Államban

adóztatható.

19. CIKK

KÖZSZOLGÁLAT

1. a) A nem nyugdíj jellegû térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam vagy

annak politikai egysége vagy helyi hatósága fizet egy természetes személynek,

az ezen Államnak vagy politikai egységnek vagy helyi hatóságnak teljesített

szolgálatért, csak ebben az Államban adóztatható.

b) Mindazonáltal ez a térítés csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható,

ha a szolgálatot ebben a másik Államban teljesítették és a természetes személy

ebben a másik Államban illetõséggel bír, aki

(i) ennek az Államnak az állampolgára; vagy

(ii) nem kizárólag a szolgálat teljesítése céljából vált ebben az

Államban illetõséggel bíró személlyé.

2. a) A nyugdíj, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam vagy annak politikai egysége

vagy helyi hatósága fizet közvetlenül vagy az általa létesített alapból egy

természetes személynek az ezen Államnak vagy politikai egységnek vagy helyi

hatóságnak teljesített szolgálatért, csak ebben az Államban adóztatható.

b) Mindazonáltal ez a nyugdíj csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

természetes személy abban az Államban illetõséggel bír és annak az Államnak az

állampolgára.

3. A 15., 16. és 18. cikkek rendelkezései alkalmazandók az egyik Szerzõdõ

Állam vagy politikai egysége vagy helyi hatósága által végzett üzleti

tevékenységgel kapcsolatos szolgálatért fizetett térítésre és nyugdíjra.

20. CIKK

TANULÓK ÉS IPARI, KERESKEDELMI TANULÓK

Az a természetes személy, aki közvetlenül a másik Szerzõdõ Államban tett

látogatása elõtt az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bírt és a másik

Államban csak ideiglenesen tartózkodik:

a/ mint az ebben a másik Államban levõ, elismert egyetem, fõiskola,

iskola vagy más hasonló, elismert oktatási intézmény tanulója;

b/ mint üzleti vagy mûszaki gyakornok; vagy

c/ mint az egyik Állam Kormányától vagy egy tudományos, oktatási, vallási

vagy jótékonysági szervezettõl vagy az egyik Állam Kormánya által

bevezetett mûszaki segítség programból származó, elsõsorban tanulmány,

kutatás vagy szakmai képzés célját szolgáló adomány, ellátmány vagy jutalom

kedvezményezettje,

mentes az adó alól ebben a másik Államban:

a/ az ellátása, nevelése, tanulmányai, kutatásai vagy szakmai képzése

céljára külföldrõl származó minden átutalás tekintetében;

b/ az ilyen adomány, ellátmány vagy jutalom összege tekintetében; és

c/ kétezer US dollárnak /USD 2000/ a másik Állam pénznemében kifejezett

ellenértékét meg nem haladó olyan térítés tekintetében, amelyet bármely

adózási évben kap az ebben a másik Államban teljesített szolgálatért,

feltéve, hogy a szolgálat tanulmányaival, kutatásával vagy szakmai

képzésével kapcsolatos vagy ellátásának céljára szükséges.

21. CIKK

TANÁROK

1. Az a térítés, amelyet egy olyan egyetemi tanár vagy tanár, aki közvetlenül

az egyik Szerzõdõ Államban tett látogatása elõtt a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy volt, vagy most is az, és az elõször említett

Államban két évet meg nem haladó ideig tartózkodik azzal a céllal, hogy

felsõfokú tanulmányokat vagy kutatást folytasson vagy tanítson egyetemen,

fõiskolán, iskolában vagy más oktatási intézményben, kap az ilyen munkáért,

nem adóztatható ebben az Államban, feltéve, hogy ezt a térítést ezen Államon

kívüli forrásból élvezi és ez a térítés a másik Szerzõdõ Államban adóköteles.

2. E cikk nem alkalmazandó a kutatásból származó jövedelemre, ha ezt a

kutatást elsõsorban bizonyos személy vagy személyek magánérdekébõl végzik.

22. CIKK

EGYÉB JÖVEDELEM

1. Az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek az Egyezmény elõzõ

cikkeiben nem tárgyalt jövedelme, bárhol keletkezzen is, csak ebben az

Államban adóztatható.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók a 6. cikk 2. bekezdésében

meghatározott ingatlan vagyonból származó jövedelmen kívüli jövedelemre, ha a

jövedelemnek az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró kedvezményezettje a

másik Szerzõdõ Államban egy ott levõ telephely útján üzleti tevékenységet fejt

ki, vagy egy ott levõ állandó bázis segítségével szabad foglalkozást ûz, és a

jog vagy a vagyon, amelybõl a jövedelem származik, ténylegesen ehhez a

telephelyhez vagy állandó bázishoz tartozik. Ebben az esetben a 7. cikk vagy a

14. cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen, alkalmazást.

23. CIKK

VAGYON

1. A 6. cikkben említett olyan ingatlan vagyon, amely az egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró személy tulajdonát képezi és a másik Szerzõdõ

Államban van, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az ingó vagyon, amely egy olyan telephely üzleti vagyonának részét képezi,

amellyel az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása a másik Szerzõdõ Államban

rendelkezik, vagy az olyan ingó vagyon, amely az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személynek a másik Szerzõdõ Államban levõ, szabad

foglalkozás gyakorlására szolgáló állandó bázisához tartozik, ebben a másik

Államban adóztatható.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajókból, légijármûvekbõl vagy közúti

szállító jármûvekbõl álló vagyon, és az ilyen hajók, légijármûvek vagy közúti

jármûvek üzemeltetésére szolgáló ingó vagyon csak abban a Szerzõdõ Államban

adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

4. Az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy minden más vagyonrésze

csak ebben az Államban adóztatható.

24. CIKK

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSE

A kettõs adóztatást a következõképpen kell elkerülni:

a/ Magyarországon:

/i/ Amennyiben a Magyarországon illetõséggel bíró személy olyan

jövedelmet élvez vagy olyan vagyona van, amely az Egyezmény

rendelkezései szerint Albániában adóztatható, Magyarország az /ii/ és

/iii/ alpontokban foglalt rendelkezések fenntartásával ezt a

jövedelmet vagy vagyont mentesíti az adóztatás alól.

/ii/ Amennyiben a Magyarországon illetõséggel bíró személy olyan

jövedelmet élvez, amely a 10. és 12. cikkek rendelkezései szerint

Albániában adóztatható, Magyarország levonja ennek a személynek a

jövedelme után beszedendõ adóból azt az összeget, amely megfelel az

Albániában fizetett adónak. Az így levont összeg azonban nem haladhatja

meg a levonás elõtt megállapított adónak azt a részét, amely az Alb

ániából élvezett ilyen jövedelemre esik.

/iii/ Amennyiben az Egyezmény bármely rendelkezése szerint a

Magyarországon illetõséggel bíró személy által élvezett jövedelem vagy a

tulajdonát képezõ vagyon mentesítve van az adóztatás alól

Magyarországon, Magyarország mindazonáltal az ennek a személynek a töb

bi jövedelmére vagy vagyonára történõ adómegállapításnál figyelem

be veheti a mentesített jövedelmet vagy vagyont.

b/ Albániában:

/i/ Amennyiben az Albániában illetõséggel bíró személy olyan

jövedelmet élvez vagy olyan vagyona van, amely az Egyezmény

rendelkezései szerint Magyarországon adóztatható, Albánia

- levonja ennek a személynek a jövedelme után beszedendõ adóból azt az

összeget, amely megfelel a Magyarországon fizetett jövedelemadónak;

- levonja ennek a személynek a vagyona után beszedendõ adóból azt az

összeget,amely megfelel a Magyarországon fizetett vagyonadónak.

Az így levont összeg azonban nem haladhatja meg a levonás elõtt megállapított

jövedelemadónak vagy vagyonadónak azt a részét, amely a Magyarországon

adóztatható jövedelemre vagy vagyonra esik.

/ii/ Amennyiben az Egyezmény bármely rendelkezése szerint az

Albániában illetõséggel bíró személy által élvezett jövedelem vagy a

tulajdonát képezõ vagyon mentesítve van az adóztatás alól Albániában,

Albánia mindazonáltal az ennek a személynek a többi jövedelmére vagy vag

yonára történõ adómegállapításnál figyelembe veheti a mentesített jöv

edelmet vagy vagyont.

25. CIKK

EGYENLÕ ELBÁNÁS

1. Az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárait nem lehet a másik Szerzõdõ Államban

sem olyan adóztatásnak, sem pedig azzal összefüggõ olyan kötelezettségnek

alávetni, amely más vagy terhesebb annál az adóztatásnál és azzal összefüggõ

kötelezettségnél, amelynek e másik Állam állampolgárai azonos körülmények

között alá vannak vagy alá lehetnek vetve. Ez a rendelkezés, tekintet nélkül

az 1. cikk rendelkezéseire, azokra a személyekre is alkalmazandó, akik nem

bírnak illetõséggel egyik Szerzõdõ Államban sem.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban levõ

telephelyét ebben a másik Államban nem lehet kedvezõtlenebbül adóztatni, mint

ennek a másik Államnak azonos tevékenységet folytató vállalkozásait. Ez a

rendelkezés nem értelmezendõ akként, mintha az egyik Szerzõdõ Államot arra

kötelezné, hogy a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek

személyi állapot vagy családi terhek alapján olyan egyéni levonásokat,

adókedvezményeket és adómérsékléseket nyújtson, amelyeket a saját területén

illetõséggel bíró személyeknek nyújt.

3. Kivéve azt az esetet, amikor a 9. cikknek, a 11. cikk 4. bekezdésének vagy

a 12. cikk 6. bekezdésének rendelkezései nyernek alkalmazást, az egyik

Szerzõdõ Állam vállalkozása által a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személynek fizetett kamat, jogdíj és más költség ugyanolyan feltételek mellett

levonható a vállalkozás adóztatható nyereségének megállapításánál, mintha

azokat az elõször említett Államban illetõséggel bíró személy részére fizették

volna. Hasonlóképpen az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró személlyel szemben fennálló tartozásai ugyanolyan

feltételek mellett levonhatók e vállalkozás adóztatható vagyonának

megállapításánál, mintha ezek a tartozások az elõször említett Államban

illetõséggel bíró személlyel szemben álltak volna fenn.

4. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása, amelynek tõkéje teljesen vagy

részben, közvetlenül vagy közvetve a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

egy vagy több személy tulajdonában vagy ellenõrzése alatt van, az elõször

említett Államban nem vethetõ sem olyan adóztatás, sem pedig azzal összefüggõ

olyan kötelezettség alá, amely terhesebb, mint az az adóztatás és azzal

összefüggõ kötelezettségek, amelyeknek az elõször említett Állam más hasonló

vállalkozásai alá vannak vagy alá lehetnek vetve.

5. E cikk rendelkezései, tekintet nélkül a 2. cikk rendelkezéseire, bármilyen

fajtájú és megnevezésû adóra alkalmazandók

26. CIKK

EGYEZTETÕ ELJÁRÁS

1. Ha egy személy véleménye szerint az egyik Szerzõdõ Állam vagy mindkét

Szerzõdõ Állam intézkedései ránézve olyan adóztatáshoz vezetnek vagy fognak

vezetni, amely nem felel meg az Egyezmény rendelkezéseinek, úgy, ezeknek az

Államoknak a belsõ jogszabályai szerinti jogorvoslattól függetlenül, ügyét

elõterjesztheti annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatóságához, amelyben

illetõséggel bír, vagy, ha ügye a 25. cikk 1. bekezdése alá tartozik, annak a

Szerzõdõ Államnak az illetékes hatóságához, amelynek állampolgára. Az ügyet

arra az intézkedésre vonatkozó elsõ értesítést követõ három éven belül kell

elõterjeszteni, amely az Egyezmény rendelkezéseinek meg nem felelõ adózáshoz

vezetett.

2. Ha az illetékes hatóság a kifogást jogosnak találja és maga nincs abban a

helyzetben, hogy kielégítõ megoldást találjon, úgy törekedni fog az ügyet a

másik Szerzõdõ Állam illetékes hatóságával egyetértésben úgy rendezni, hogy az

Egyezménynek meg nem felelõ adóztatás elkerülhetõ legyen. Az így létrejött

megállapodást alkalmazni kell, bármilyen határidõket írnak is elõ a Szerzõdõ

Államok belsõ jogszabályai.

3. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai törekedni fognak arra, hogy a

nehézségeket vagy kétségeket, amelyek az Egyezmény értelmezésénél vagy

alkalmazásánál felmerülnek, egymással egyetértésben eloszlassák.

Tanácskozhatnak arról is, hogy miként lehet a kettõs adóztatást elkerülni

olyan esetekben, amelyeket az Egyezmény nem tartalmaz.

4. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai az elõzõ bekezdések értelmében

létrehozandó egyetértés elérése céljából egymással közvetlenül érintkezhetnek.

Amennyiben szóbeli véleménycsere az egyetértés elérése érdekében célszerûnek

látszik, úgy az ilyen véleménycsere lefolytatható olyan bizottságban, amely a

Szerzõdõ Államok illetékes hatóságainak képviselõibõl áll.

27. CIKK

TÁJÉKOZTATÁSCSERE

1. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai ki fogják cserélni az Egyezmény

rendelkezései vagy a Szerzõdõ Államoknak az Egyezményben érintett adókra

vonatkozó belsõ jogszabályai végrehajtásához szükséges tájékoztatásokat,

amennyiben az általuk elõirányzott adóztatás nem ellentétes az Egyezménnyel. A

kölcsönös tájékoztatást az 1. cikk nem korlátozza. A Szerzõdõ Államnak a

kapott tájékoztatást titokban kell tartania, ugyanúgy, mint az ennek az

Államnak belsõ jogszabályai alapján kapott tájékoztatásokat, és csak olyan

személynek vagy hatóságoknak /beleértve a bíróságokat és az államigazgatási

szerveket/ lehet hozzáférhetõvé tenni, amelyek az Egyezmény alá esõ adók

kivételével vagy beszedésével, ezen adók érvényesítésével és az azokra

vonatkozó perléssel vagy az ezekkel az adókkal kapcsolatos jogorvoslatra

vonatkozó határozatokkal foglalkoznak. Ezek a személyek vagy hatóságok csak

ilyen célokra használhatják fel a tájékoztatásokat. Nyilvános bírósági

tárgyalásokon vagy bírósági határozatokban a tájékoztatásokat hozzáférhetõvé

tehetik. A kapott tájékoztatást a tájékoztatást adó Szerzõdõ Állam kérésére

titokban kell tartani.

2. Az 1. bekezdés rendelkezéseit semmi esetre sem lehet úgy értelmezni, mintha

azok az egyik Szerzõdõ Államot köteleznék:

a/ olyan államigazgatási intézkedések hozatalára, amelyek eltérnek

ennek/vagy a másik Szerzõdõ Államnak a jogszabályaitól és államigazgatási

gyakorlatától;

b/ olyan tájékoztatás nyújtására, amely az egyik vagy a másik Szerzõdõ

Államnak jogszabályai szerint vagy rendes államigazgatási gyakorlatában nem

szerezhetõk be;

c/ olyan tájékoztatás nyújtására, amely szakmai, üzleti, ipari,

kereskedelmi vagy foglalkozási titkot vagy üzleti eljárást tárna fel, vagy

amelynek a közlése ellentmondana a közrendnek /ordre public/.

28. CIKK

DIPLOMÁCIAI KÉPVISELÕK ÉS KONZULI TISZTVISELÕK

Az Egyezmény nem érinti a diplomáciai képviselõk vagy konzuli tisztviselõk

adózási kiváltságait, amelyek a nemzetközi jog általános szabályai szerint

vagy külön megállapodások rendelkezései alapján õket megilletik.

29. CIKK

HATÁLYBALÉPÉS

1. Az Egyezményt ratifikálni fogják és a ratifikációs okmányokat, amint lehet,

Tiranában ki fogják cserélni.

2. Az Egyezmény a ratifikációs okmányok kicserélésekor lép hatályba és

rendelkezései érvényesek lesznek:

a/ Albániában:

az olyan jövedelemre, amely az Egyezmény hatálybalépésének évét követõ naptári

év januárjának elsõ napján vagy azt követõen keletkezett.

b/ Magyarországon:

/i/ a forrásnál levont adók tekintetében az olyan jövedelmekre,

amelyek az Egyezmény hatálybalépésének évét követõ naptári év január 1.

napján vagy azt követõen keletkeztek;

/ii/ az egyéb jövedelemadók és vagyonadók tekintetében az olyan

adókra, amelyek az Egyezmény hatálybalépésének évét követõ naptári év

január 1. napján vagy az után kezdõdõ bármely adózási évre vethetõk

ki.

30. CIKK

HATÁLYVESZTÉS

Az Egyezmény addig marad hatályban, ameddig az egyik Szerzõdõ Állam azt fel

nem mondja. Az Egyezményt bármelyik Szerzõdõ Állam felmondhatja diplomáciai

úton úgy, hogy a felmondásról írásbeli értesítést ad legalább hat hónappal

bármely naptári év vége elõtt az Egyezmény hatálybalépésének évét követõ 5 év

elteltével. Ebben az esetben az Egyezmény hatályát veszti:

a/ Albániában:

az olyan jövedelemre nézve, amely a felmondásról szóló értesítés átadásának

évét követõ naptári év januárjának elsõ napján vagy azt követõen keletkezett.

b/ Magyarországon:

/i/ a forrásnál levont adók tekintetében az olyan jövedelmekre,

amelyek az értesítés átadásának évét követõ naptári év január 1. napján

vagy azt követõen keletkeztek;

/ii/ az egyéb jövedelemadók és a vagyonadók tekintetében az olyan

adókra, amelyek az értesítés átadásának évét követõ naptári év

január 1. napján vagy az után vethetõk ki.

Ennek hiteléül a kellõ felhatalmazással rendelkezõ alulírottak az Egyezményt

aláírták.

Készült két példányban, Tiranában, 1992. november hó 14. napján, angol

nyelven.

A Magyar Köztársaság Kormánya Az Albán Köztársaság Kormánya

nevében

nevében

Kupa Mihály

Genc Ruli

pénzügyminiszter pénzügyi és

gazdasági miniszter

JEGYZÕKÖNYV

A Magyar Köztársaság és az Albán Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén a mai napon megkötött

Egyezmény aláírásával egyidejûleg alulírottak megállapodtak a következõ

rendelkezésekben, amelyek az Egyezmény szerves részét képezik:

1. Az 5.cikket illetõen megállapítást nyert, hogy az "üzleti székhely"

kifejezés magában foglalja a termelési helyet is.

2. A 7.cikket illetõen, ha az építési terület, szerelési vagy berendezési

munkálatok telephelyet képeznek, csak azok a nyereségek tudhatók be ennek a

telephelynek, amelyek az építési terület tevékenységébõl, a szerelési vagy

berendezési munkálatokkal kapcsolatos tevékenységbõl származnak.

A telephelynek nem tudható be nyereség javak vagy áruk, gépek vagy

berendezések szállítása miatt, tekintet nélkül arra, hogy a szállítást a

vállalkozás vagy egy harmadik személy végezte.

3. A 8.cikket illetõen, hajóknak vagy légijármûveknek vagy közúti szállító

jármûveknek a nemzetközi forgalomban való üzemeltetése magában foglalja a

nemzetközi szállító vállalkozások ügynökségeinek a tevékenységét és a

vállalkozások más kiegészítõ tevékenységét, nevezetesen a város és a repülõtér

között autóbuszon történõ szállítást, amennyiben ezek a fent említett

tevékenységek szorosan kapcsolódnak a nemzetközi szállításhoz.

Ennek hiteléül a kellõ felhatalmazással rendelkezõ alulírottak a

Jegyzõkönyvet aláírták.

Készült két példányban, Tiranában, 1992. november 14. napján, angol nyelven.

A Magyar Köztársaság Kormánya Az Albán Köztársaság Kormánya

nevében

nevében

Kupa Mihály

Genc Ruli

pénzügyminiszter pénzügyi és

gazdasági miniszter

Eleje Honlap