1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/502.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság és a Lengyel Köztársaság között a beruházások kölcsönös

elõsegítésérõl és védelmérõl Budapesten, 1992. szeptember 23-án aláírt

Egyezmény megerõsítésérõl

Elõadó: Dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. február hó " ".

Az Országgyûlés....../1995. (..........) OGY határozata a

Magyar Köztársaság és a Lengyel Köztársaság között a

beruházások kölcsönös elõsegítésérõl és védelmérõl Budapesten,

1992. szeptember 23-án aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1. a Magyar Köztársaság és a Lengyel Köztársaság között a beruházások

kölcsönös elõsegítésérõl és védelmérõl Budapesten, 1992. szeptember 23-án

aláírt Egyezményt e határozattal megerõsíti;

2. felkéri a külügyminisztert, hogy a megerõsítésrõl diplomáciai úton

tájékoztassa a lengyel felet.

1

M E G Á L L A P O D Á S

a Magyar Köztársaság

és

a Lengyel Köztársaság

között

a beruházások kölcsönös elõsegítésérõl

és védelmérõl

Preambulum

A Magyar Köztársaság és a Lengyel Köztársaság (a továbbiakban a "Szerzõdõ

Felek)

Attól az óhajtól vezetve, hogy fokozzák a két Állam számára kölcsönösen

elõnyös gazdasági együttmûködést,

Attól a szándéktól vezetve, hogy kedvezõ feltételeket teremtsenek és tartsanak

fenn az egyik Szerzõdõ Fél beruházói által a másik Szerzõdõ Fél területén

megvalósuló beruházások számára,

Felismerve, hogy szükséges elõsegíteni és védelemben részesíteni a külföldi

beruházásokat a két Állam gazdasági fellendülésének elõmozdítása érdekében,

A következõkben állapodtak meg:

1. cikk

Meghatározások

A Megállapodás szempontjából:

1.) A "beruházó" kifejezés bármelyik Szerzõdõ Fél tekintetében vonatkozik

a) azokra a természetes személyekre, akik az egyik Szerzõdõ Fél törvényei

szerint annak állampolgárai;

b) azokra a jogi személyekre, ideértve a vállalatokat, társaságokat, gaz

dasági társulásokat és más szervezeteket, amelyeket az egyik Szerzõdõ Fél

jogszabályai szerint alapítottak vagy más megfelelõ módon hoztak létre, és

székhelyük ugyanezen Szerzõdõ Fél területén van, valamint tényleges

gazdasági tevékenységüket is itt fejtik ki;

c) azokra a jogi személyekre, amelyeket bármely ország jogszabályai sze

rint alapítottak, és amelyek az egyik Szerzõdõ Fél állampolgárai vagy az

egyik Szerzõdõ Fél területén székhellyel rendelkezõ és ott tényleges gazdaság

i tevékenységet folytató jogi személyek közvetlen vagy közvetett ellenõrz

ése alatt állnak;

d) a beruházót a c) pont alapján felkérhetik az ilyen ellenõrzés biz

onyítására annak érdekében, hogy az a Szerzõdõ Fél, amelynek területén a

beruházás létrejött vagy létre fog jönni, elismerje õt a másik Szerzõdõ Fél

beruházójának;

e) a c) pontban említett beruházók nem támaszthatnak igényt a Megállap

odás 6. cikke alapján, ha a kártalanítást egy másik olyan Beruházásvédelmi

Megállapodás hasonló rendelkezése értelmében fizették, amelyet az a

Szerzõdõ Fél kötött, amelynek a területén a beruházás létrejött.

2.) A "beruházás" kifejezés magában foglal minden vagyoni értéket és

különösen:

a) ingó és ingatlan tulajdont, valamint minden egyéb dologi jogot, úgymint

szolgalmi jog, jelzálogjog, zálogjog, kézizálogjog;

b) részvényt, üzletrészt vagy a társaságokban való érdekeltség bármely

egyéb formáját;

c) pénzre vagy bármely gazdasági értékkel bíró szolgáltatásra szóló

követelést;

d) szerzõi jogokat, ipari tulajdonjogot (úgymint szabadalom, használati

minta, ipari minta vagy modell, védjegy, kereskedelmi név, eredet-

megjelölés), know-how-t és goodwill-t;

e) közjogi koncessziókat, ideértve a természeti erõforrások kutatására,

kitermelésére vagy kiaknázására vonatkozó koncessziókat, továbbá minden

más, törvény által, vagy jogszabályoknak megfelelõ szerzõdés vagy hatósági

határozat által megadott jogokat.

3.) A beruházás formájában bekövetkezett változás nem érinti annak beruházási

jellegét, ha ez a változás annak a Szerzõdõ Félnek a jogszabályaival és

rendelkezéseivel összhangban történt, amelynek a területén a beruházás

létrejött.

4.) A "jövedelem" kifejezés jelent a beruházásból származó minden összeget, és

különösen, de nem kizárólag, jelenti a nyereséget, kamatot, tõkehozadékot,

osztalékot, jogdíjat, díjakat vagy más folyó jövedelmet.

2. cikk

Az alkalmazás területe

1.) A jelen Megállapodás azokra a beruházásokra alkalmazandó, amelyeket az

egyik Szerzõdõ Fél területén, jogszabályainak és rendelkezéseinek megfelelõen,

a másik Szerzõdõ Fél beruházói hoztak létre, amennyiben e beruházások

gazdasági tevékenységgel kapcsolatosak és 1972. december 31. után valósultak

meg.

2.) A jelen Megállapodás nem alkalmazandó az olyan beruházásokra, amelyek

kormányközi megállapodások alapján a korábbi kölcsönös Gazdasági Segítség

Tanácsa keretében jöttek létre, kivéve, ha ezeket a beruházásokat a Szerzõdõ

Felek külföldi beruházásokra vonatkozó jogszabályainak megfelelõen

átalakították.

3.) A jelen Megállapodás nem érinti a Szerzõdõ Felek olyan beruházásokra

vonatkozó jogait és kötelezettségeit, amelyek nem tartoznak a Megállapodás

hatálya alá.

3. cikk

A beruházások elõsegítése és engedélyezése

1.) Mindegyik Szerzõdõ Fél területén lehetõség szerint elõsegíti a másik

Szerzõdõ Fél beruházóinak beruházásait, és jogszabályaival és rendelkezéseivel

összhangban engedélyezi az ilyen beruházásokat.

2.) Miután az egyik Szerzõdõ Fél a beruházást területén engedélyezte, megadja,

jogszabályaival és rendelkezéseivel összhangban, az ezen beruházással,

valamint a licencia-megállapodások és a mûszaki, kereskedelmi vagy igazgatási

közremûködésre vonatkozó szerzõdések teljesítésével kapcsolatosan szükséges

engedélyeket. Szükség esetén mindegyik Szerzõdõ Fél elõsegíti a külföldi

állampolgárságú tanácsadók és más szakemberek tevékenységéhez szükséges

engedélyek kiadását.

4. cikk

A beruházásokkal kapcsolatos védelem és elbánás

1.) Mindegyik Szerzõdõ Fél védelmet nyújt a másik Szerzõdõ Fél beruházói által

a területén jogszabályaival és rendelkezéseivel összhangban létrehozott

beruházások számára és nem akadályozza indokolatlan vagy megkülönböztetõ

intézkedésekkel az ilyen beruházások irányítását, fenntartását, használatát,

élvezetét, bõvítését, eladását és esetleges felszámolását.

2.) Mindegyik Szerzõdõ Fél a másik Szerzõdõ Fél beruházói által a területén

létrehozott beruházásokat igazságos és méltányos elbánásban részesíti. Ez az

elbánás nem lehet kedvezõtlenebb, mint amelyben mindegyik Szerzõdõ Fél a saját

beruházói által a területén létrehozott beruházásokat részesíti vagy mint

amelyben mindegyik Szerzõdõ Fél a területén a legnagyobb kedvezményes elbánást

élvezõ beruházók által megvalósított beruházásokat részesíti, feltéve, hogy ez

az utóbbi elbánás a kedvezõbb.

3.) A legnagyobb kedvezményes elbánás nem alkalmazandó azon kedvezményekre,

amelyeket a Szerzõdõ Felek harmadik állam beruházóinak szabadkereskedelmi

övezetben, vám- vagy gazdasági unióban való részvétele vagy azokhoz való

csatlakozása alapján, vagy egy már létezõ vagy a jövõben létrejövõ, kettõs

adóztatás elkerülésére vagy más adózási ügyekre vonatkozó egyezmény alapján

nyújtanak.

5. cikk

Hazatelepítés és átutalás

1.) Mindegyik Szerzõdõ Fél, amelynek területén a másik Szerzõdõ Fél beruházói

beruházásokat hoznak létre, megadja e beruházók számára az ezen beruházásokkal

kapcsolatos fizetések szabad átutalásának lehetõségét, így különösen az

alábbiak tekintetében:

a) kamatok, osztalékok, nyereség és más folyó jövedelmek;

b) kölcsönök visszafizetése;

c) a beruházás igazgatásával kapcsolatos költségek fedezésére szolgáló

összegek;

d) jogdíjak és más, a jelen Megállapodás 1. cikk (2) bekezdésének c), d) és

e) pontjaiban felsorolt jogokkal kapcsolatos fizetések;

e) a beruházás fenntartásához vagy fejlesztéséhez szükséges pótlólagos

tõkehozzájárulások;

f) a beruházás eladásából vagy részleges vagy teljes felszámolásából

származó bevételek, ideértve a tõke értéknövekedését.

2.) Az átutalásokat késedelem nélkül, szabadon átváltható valutában, az

átutalás napján érvényes szokásos árfolyamon teljesítik, azon Szerzõdõ Fél

által megállapított eljárási szabályok szerint, amelynek a területén a

beruházás létrejött; ezek az eljárási szabályok nem jelenthetik az ilyen

átutalás elutasítását vagy felfüggesztését.

6. cikk

Tulajdonkorlátozás és kártalanítás

1.) Egyik Szerzõdõ Fél sem hoz sem közvetlen, sem közvetett módon a másik

Szerzõdõ Fél beruházóinak beruházásait érintõ kisajátítási, államosítási vagy

bármely más, azonos természetû, illetõleg azonos következményekkel járó

intézkedést, kivéve, ha az intézkedéseket közérdekbõl, megkülönböztetés nélkül

és megfelelõ törvényes eljárás keretében hozzák, és feltéve, hogy a tényleges

és megfelelõ kártalanításról rendelkeznek. A kártalanítás összegének el kell

érnie a tulajdonkorlátozás alá vetett beruházásnak azt a piaci értékét,

amelyet az a tulajdonkorlátozást vagy a küszöbönálló tulajdonkorlátozás

ismertté válását közvetlenül megelõzõen képviselt. A kártalanítás magában

foglalja a tulajdonkorlátozás napjától számított kamatokat és szabadon

átutalható.

A kártalanítási összeget szabadon átváltható valutában kell meghatározni és

indokolatlan késedelem nélkül kifizetni az erre jogosult személynek, tekintet

nélkül annak tartózkodási vagy lakóhelyére. Az átutalás akkor tekinthetõ

"indokolatlan késedelem nélkülinek", ha az az átutalási formaságok

teljesítéséhez szükséges szokásos idõn belül lebonyolódik. Ez az idõszak azon

a napon kezdõdik, amelyen a vonatkozó kérelmet elõterjesztették, és nem

haladhatja meg a három hónapot.

2.) Az egyik Szerzõdõ Fél beruházói, akiknek a beruházásai a másik Szerzõdõ

Fél területén háború vagy egyéb fegyveres összeütközés, forradalom,

szükségállapot vagy lázadás következtében kárt szenvednek, ez utóbbi részérõl

a helyreállítás, kártalanítás, kárpótlás vagy más értékelhetõ

ellenszolgáltatás tekintetében a jelen Megállapodás 4. cikkének (2) bekezdése

szerinti elbánásban részesülnek.

7. cikk

Kedvezõbb rendelkezések

Amennyiben bármelyik Szerzõdõ Fél belsõ jogszabályai vagy a Szerzõdõ Felek

között jelenleg fennálló vagy a jövõben létrehozandó nemzetközi jogi

kötelezettségek a jelen Megállapodáson túlmenõ, a másik Szerzõdõ Fél

beruházóinak beruházásait a jelen Megállapodásnál kedvezõbb elbánásra

jogosító, általános vagy különleges szabályokat tartalmaznak, úgy ezek a

szabályok annyiban irányadók, amennyiben a jelen Megállapodásnál elõnyösebbek.

8. cikk

Jogutódlás

1.) Ha az egyik Szerzõdõ Fél vagy annak ügynöksége fizetést teljesít saját

beruházójának egy olyan garancia vagy biztosítás alapján, amelyet egy

beruházás tekintetében vállalt, a másik Szerezõdõ Fél elismeri az elõbbi

Szerzõdõ Félnek vagy ügynökségének jogutódlását a beruházó bármely jogára vagy

jogosultságára vonatkozólag.

Ha a Szerzõdõ Fél vagy annak ügynöksége jogutódlás következtében megszerezte

egy beruházó jogait, úgy megilletik a beruházó jogai, azzal azonban, hogy

ezeket a jogokat a beruházónak az ilyen biztosított beruházásra vonatkozó

kötelezettségeit figyelembe véve gyakorolhatja.

2.) A fenti (1) bekezdésben meghatározott jogutódlás esetén a beruházó nem

érvényesíthet igényt anélkül, hogy a Szerzõdõ Fél vagy annak ügynöksége erre

fel nem hatalmazná.

9. cikk

A Szerzõdõ Felek közötti viták rendezése

1.) A Szerzõdõ Felek között a jelen Megállapodás rendelkezéseinek

értelmezésével és alkalmazásával kapcsolatban felmerülõ vitákat diplomáciai

úton rendezik.

2.) Amennyiben a két Szerzõdõ Fél a vita felmerülésétõl számított tizenkét

hónapon belül nem tud egymással megállapodásra jutni, a vitát bármelyik

Szerzõdõ Fél kérésére háromtagú választottbíróság elé terjesztik. Mindegyik

Szerzõdõ Fél kijelöl egy választottbírót, és ez a két választottbíró kijelöl

egy olyan elnököt, aki egy harmadik állam állampolgára.

3.) Ha az egyik Szerzõdõ Fél nem jelöli ki választottbíróját és két hónapon

belül nem tesz eleget a másik Szerzõdõ Fél ezirányú felhívásának, a

választottbírót ennek a Szerzõdõ Félnek a kérésére a Nemzetközi Bíróság Elnöke

jelöli ki.

4.) Ha a két választottbíró az elnök személyében a kijelölésüktõl számított

két hónapon belül nem tud megállapodni, az elnököt bármelyik Szerzõdõ Fél

kérésére a Nemzetközi Bíróság Elnöke jelöli ki.

5.) Amennyiben az e cikk (3) és (4) bekezdésében meghatározott esetekben a

Nemzetközi Bíróság Elnöke az említett funkció ellátásában akadályoztatva van,

vagy ha bármelyik Szerzõdõ Fél állampolgára, a kijelölést az Alelnök teszi

meg, és amennyiben ez utóbbi akadályoztatva van, vagy bármelyik Szerzõdõ Fél

állampolgára, a kijelölést a Bíróság azon rangidõs bírája teszi meg, aki egyik

Szerzõdõ Félnek sem állampolgára.

6.) Feltéve, hogy a Szerzõdõ Felek más rendelkezésekben nem állapodnak meg, a

választottbíróság maga határozza meg eljárási rendjét. A választottbíróság

szavazattöbbséggel hozza meg határozatait.

7.) Mindegyik Szerzõdõ Fél viseli a választottbírósági eljárás során saját

választottbírójának és képviseletének költségeit; az elnök költségeit és az

egyéb költségeket a Szerzõdõ Felek egyenlõ részben viselik. Mindazonáltal a

választottbíróság határozhat úgy, hogy a Szerzõdõ Felek egyike a költségeket

nagyobb arányban viselje, és ez a döntés minkét Szerzõdõ Félre nézve kötelezõ.

8.) A választottbíróság határozatai véglegesek és mindegyik Szerzõdõ Fél

számára kötelezõk.

10. cikk

Az egyik Szerzõdõ Fél és a másik Szerzõdõ Fél beruházója közötti viták

rendezése

1.) Az egyik Szerzõdõ Fél és a másik Szerzõdõ Fél beruházója közötti

beruházási viták rendezése érdekében, a jelen Megállapodás 9. cikkének

fenntartása mellett az érintett felek tárgyalásokat folytatnak.

2.) Ha ezek a tárgyalások az erre vonatkozó írásbeli kérelemtõl számított hat

hónapon belül nem vezetnek eredményre, a vitában álló felek az alábbiak

szerint járhatnak el:

a) A jelen Megállapodás 5. és 6. cikke szerinti kötelezettségre vonatkozó

vitát a beruházó kérésére választottbíróság elé terjesztik;

b) A jelen cikk (2) bekezdésének a) pontjában nem hivatkozott vita esetén,

ha mindkét fél ilyen alávetésben megállapodott, a vitát választottbíróság

elé terjesztik.

3.) A választottbíróságot minden egyes ügyben külön meg kell alakítani. Ha a

vitában álló felek másképpen nem állapodnak meg, mindegyikük kijelöl egy

választottbírót és ez a két választottbíró kijelöl egy olyan elnököt, aki egy

harmadik állam állampolgára. A választottbírókat a választottbíráskodásra

vonatkozó kérelem vételétõl számított két hónapon belül, az elnököt pedig

további két hónapon belül kell kijelölni.

4.) Amennyiben a jelen cikk (3) bekezdésében meghatározott határidõket nem

tartják be, bármelyik vitában álló fél, egyéb megegyezések hiányában,

felkérheti a Párizsi Nemzetközi Kereskedelmi Kamara Választottbíróságának

Elnökét a szükséges kijelölések megtételére. Ha az Elnök az említett funkció

ellátásában akadályoztatva van, vagy az egyik Szerzõdõ Fél állampolgára, a

jelen Megállapodás 10. cikke (5) bekezdésének rendelkezései mutatis mutandis

alkalmazandók.

5.) Ha a vitában álló felek másképpen nem állapodnak meg, a választottbíróság

maga határozza meg eljárási rendjét. Határozatai véglegesek és kötelezõk. A

Szerzõdõ Felek biztosítják a választottbírósági ítélet elismerését és

végrehajtását.

6.) A vitában álló mindegyik fél viseli a választottbírósági eljárás során

saját választottbírójának és képviseletének költségeit; az elnök költségeit és

az egyéb költségeket a vitában álló két fél egyenlõ részben viseli.

Mindazonáltal a választottbíróság határozhat úgy ítéletében, hogy a felek

különbözõ arányban viseljék a költségeket, és ez a döntés mindkét félre nézve

kötelezõ.

7.) A vitában álló Szerzõdõ Fél a rendezési eljárásnak vagy az ítélet

végrehajtásának semmiféle szakaszában sem hivatkozhat arra, hogy a beruházó

biztosítási szerzõdés alapján olyan kártalanítást kapott, amely a keletkezett

veszteséget teljesen vagy részben fedezi.

8.) Ha mindkét Szerzõdõ Fél tagja az Államok és más Államok természetes és

jogi személyei közötti beruházási viták rendezésérõl szóló, 1965. március 18-i

Egyezménynek, úgy a vitákat a Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi

Központja elé terjesztik, mégpedig a jelen cikk (2) bekezdésének a) pontjában

említett vitákat a beruházó kérésére, és a jelen cikk (2) bekezdésének b)

pontjában említett vitákat a két fél megegyezése alapján.

11. cikk

Kötelezettségek betartása

Mindkét Szerzõdõ Fél folyamatosan biztosítja azoknak a kötelezettségeknek a

betartását, amelyeket a másik Szerzõdõ Fél beruházóinak beruházásaival

kapcsolatban elvállalt.

12. cikk

Záró rendelkezések

1.) A jelen Megállapodás azon a napon lép hatályba, amikor mindkét Kormány

értesítette egymást arról, hogy a nemzetközi megállapodások megkötéséhez és

hatályba lépéséhez szükséges belsõ alkotmányos követelményeknek eleget tett; a

Megállapodás tíz évig marad hatályban. A Megállapodás további öt-öt évre

azonos feltételek mellett meghosszabbodik, amennyiben azt ezen idõszak lejárta

elõtt hat hónappal írásban fel nem mondják.

2.) A jelen Megállapodás hivatalos értesítéssel történt felmondása esetén az

1-11. cikkek rendelkezései további tíz évig érvényben maradnak a hivatalos

értesítés elõtt létesített beruházások tekintetében.

ENNEK HITELÉÜL a kellõ felhatalmazással rendelkezõ alulírottak a Megállapodást

aláírták.

KÉSZÜLT két példányban,.Budapesten,1992.szeptember hó 23.napján angol nyelven.

Pongrácz Tibor s.k. Iwo Byczewski s. k.

A Magyar Köztársaság A Lengyel Köztársaság

Kormánya nevében Kormánya nevében

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság és a Lengyel Köztársaság között a beruházások kölcsönös

elõsegítésérõl és védelmérõl Budapesten 1992. szeptember 23-án aláírt

Egyezmény törvényhozás tárgyát érinti, ezért megerõsítéséhez az Országgyûlés

döntése szükséges, amely országgyûlési határozat formájában történik.

Eleje Honlap