1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/503.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság Kormánya és a Lengyel Köztársaság Kormánya között a

kettõs adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására

a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten, 1992. szeptember 23-án

aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Elõadó: Dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. február hó " ".

Az Országgyûlés......./1995. (.....) OGY határozata a Magyar

Köztársaság Kormánya és a Lengyel Köztársaság Kormánya között a

kettõs adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának

megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén

Budapesten, 1992. szeptember 23-án aláírt Egyezmény

megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1. a Magyar Köztársaság Kormánya és a Lengyel Köztársaság Kormánya között a

kettõs adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására

a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten, 1992. szeptember 23-án

aláírt Egyezményt e határozattal megerõsíti;

2. felkéri a külügyminisztert, hogy a megerõsítésrõl diplomáciai úton

tájékoztassa a lengyel felet.

EGYEZMÉNY

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ÉS A LENGYEL KÖZTÁRSASÁG KÖZÖTT

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSÉRE ÉS AZ ADÓZTATÁS KIJÁTSZÁSÁNAK

MEGAKADÁLYOZÁSÁRA

A JÖVEDELEM- ÉS A VAGYONADÓK TERÜLETÉN

A Magyar Köztársaság Kormánya és a Lengyel Köztársaság Kormánya Attól az

óhajtól vezetve, hogy Egyezményt kössenek a kettõs adóztatás elkerülésére

és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a

vagyonadók területén és hogy gazdasági kapcsolataikat továbbfejlesszék és

megkönnyítsék

megállapodtak a következõkben:

1. cikk

SZEMÉLYI HATÁLY

Az Egyezmény azokra a személyekre terjed ki, akik az

egyik Szerzõdõ Államban vagy mindkét Szerzõdõ Államban

illetõséggel bírnak.

2. cikk

AZ EGYEZMÉNY ALÁ ESÕ ADÓK

1. Az Egyezmény, a beszedés módjára való tekintet

nélkül, azokra az adókra terjed ki, amelyeket a

jövedelem és a vagyon után az egyik Szerzõdõ Állam

vagy annak politikai egységei vagy helyi hatóságai

részére beszednek.

2. Jövedelem- és vagyonadónak tekintendõk mindazok az

adók, amelyeket a teljes jövedelem, a teljes vagyon,

vagy a jövedelem vagy vagyon részei után beszednek,

ideértve az ingó vagy ingatlan vagyon

elidegenítésébõl származó nyereség utáni adókat, a

vállalkozások által fizetett bérek vagy fizetések

teljes összege utáni adókat, valamint az

értéknövekedési adókat.

3. Azok a jelenleg létezõ adók, amelyekre az Egyezmény

kiterjed, különösen a következõk:

a/ Magyarországon

/i/ a magánszemélyek jövedelemadója;

/ii/ a társasági adó;

/iii/a földadók;

/iv/ az építményadó;

/v/ a helyi iparûzési adó

/a továbbiakban "magyar adó"/;

b/ Lengyelországban

/i/ a személyi jövedelemadó;

/ii/ a társasági jövedelemadó;

/iii/ a mezõgazdasági adó

/a továbbiakban "lengyel adó"/.

4. Az Egyezmény alkalmazandó azokra az azonos vagy

lényegében hasonló jellegû adókra is, amelyeket az

Egyezmény aláírása után a jelenleg létezõ adók

mellett vagy azok helyett bevezetnek. A Szerzõdõ

Államok illetékes hatóságai értesíteni fogják

egymást a vonatkozó adójogszabályaikban végrehajtott

bármely lényeges változásról.

3. cikk

ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSOK

1. Az Egyezmény szempontjából, ha a szövegösszefüggés

mást nem kíván:

a/ a "Magyarország" kifejezés, földrajzi

értelemben használva, jelenti a Magyar

Köztársaság területét;

b/ a "Lengyelország" kifejezés, földrajzi

értelemben használva, jelenti a Lengyel

Köztársaság területét, beleértve a parti vizein

túl fekvõ bármely olyan területet, amelyen

Lengyelország jogszabályai szerint és a

nemzetközi joggal összhangban Lengyelország

szuverén jogokat gyakorolhat a tengerfenék, az

altalaj és azok természeti kincsei fölött;

c/ "az egyik Szerzõdõ Állam" és "a másik Szerzõdõ

Állam" kifejezések Magyarországot vagy

Lengyelországot jelentik, ahogyan a

szövegösszefüggés kívánja;

d/ a "személy" kifejezés magában foglalja a

természetes személyt, a társaságot és minden

más személyegyesülést;

e/ a "társaság" kifejezés jelenti a jogi

személyeket vagy azokat a jogalanyokat, amelyek

az adóztatás szempontjából jogi személyeknek

tekintendõk;

f/ "az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása" és " a

másik Szerzõdõ Állam vállalkozása" kifejezések

az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személy, illetõleg a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy által folytatott

vállalkozást jelentenek;

g/ az "állampolgárok" kifejezés jelenti:

/i/ mindazokat a természetes személyeket, akik

az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárságával

rendelkeznek;

/ii/ mindazokat a jogi személyeket,

egyesüléseket és társulásokat, amelyeknek

ez a jogi helyzete az egyik Szerzõdõ Állam

jogszabályaiból származik;

h/ a "nemzetközi forgalom" kifejezés minden

olyan tengeri hajó, folyami hajó,közúti jármû

vagy légijármû által végzett szállítást jelent,

amelynél az üzemeltetõ vállalkozás tényleges üzletvezetésének

helye az egyik Szerzõdõ Államban van, kivéve, ha a

tengeri hajót, folyami hajót, közúti jármûvet

vagy légijármûvet kizárólag a másik Szerzõdõ

Államban levõ helyek között üzemeltetik;

i/ az "illetékes hatóság" kifejezés

/i/ Magyarország esetében a

pénzügyminisztert vagy meghatalmazott

képviselõjét;

/ii/ Lengyelország esetében a

pénzügyminisztert vagy meghatalmazott

képviselõjét

jelenti.

2. Az Egyezménynek az egyik Szerzõdõ Állam által

történõ alkalmazásánál, ha a szövegösszefüggés mást

nem kíván, bármely, abban meg nem határozott

kifejezésnek olyan értelme van, mint amilyent arra

nézve ennek az Államnak azokra az adókra vonatkozó

jogszabályai megállapítanak, amelyekre az Egyezmény

alkalmazást nyer.

4. cikk

LAKÓHELY AZ ADÓ SZEMPONTJÁBÓL

1. Az Egyezmény szempontjából az "egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró személy" kifejezés olyan

személyt jelent, aki ennek az Államnak a

jogszabályai szerint ott lakóhelye, állandó

tartózkodási helye, üzletvezetésének helye vagy más

hasonló ismérv alapján adóköteles.

2. Amennyiben egy természetes személy az 1. bekezdés

rendelkezései szerint mindkét Szerzõdõ Államban

illetõséggel bír, helyzetét az alábbiak szerint kell

meghatározni:

a/ Ez a személy abban az Államban tekintendõ

illetõséggel bírónak, amelyben állandó

lakhellyel rendelkezik. Ha mindkét Államban

rendelkezik állandó lakhellyel, úgy abban az

Államban tekintendõ illetõséggel bírónak,

amelyben létérdekeinek központja van;

b/ Amennyiben nem határozható meg, hogy a személy

létérdekeinek központja melyik Államban van,

vagy ha egyik Államban sem rendelkezik állandó

lakhellyel, úgy abban az Államban tekintendõ

illetõséggel bírónak, amelyben szokásos

tartózkodási helye van;

c/ Amennyiben a személynek mindkét Államban van,

vagy egyikben sincs szokásos tartózkodási

helye, úgy abban az Államban tekintendõ

illetõséggel bírónak, amelynek állampolgára;

d/ Ha a személy mindkét Államnak vagy egyiknek sem

állampolgára, úgy a Szerzõdõ Államok illetékes

hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik a

kérdést.

3. Amennyiben az 1. bekezdés rendelkezései szerint

valamely nem természetes személy mindkét Szerzõdõ

Államban illetõséggel bír, úgy abban az Államban

tekintendõ illetõséggel bírónak, amelyben tényleges

üzletvezetésének helye van.

5. cikk

TELEPHELY

1. Az Egyezmény szempontjából a "telephely" kifejezés

állandó üzleti helyet jelent, amellyel a vállalkozás

üzleti tevékenységét egészben vagy részben kifejti.

Az üzleti hely jelent termelési helyet is.

2. A "telephely" kifejezés magában foglalja különösen:

a/ az üzletvezetés helyét;

b/ a fiókot;

c/ az irodát;

d/ a gyártelepet;

e/ a mûhelyt; és

f/ a bányát, az olaj- és földgázkutat, a kõfejtõt

vagy a természeti kincsek kiaknázására szolgáló

bármely más telepet.

3. Az építési terület, vagy a szerelési vagy

berendezési munkálatok csak akkor képeznek

telephelyet, ha idõtartamuk 12 hónapot meghalad.

4. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, nem

tekintendõk "telephelynek":

a/ azok a berendezések, amelyeket kizárólag a

vállalkozás javainak vagy áruinak

raktározására, kiállítására vagy leszállítására

használnak;

b/ a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan

készletei, amelyeket kizárólag raktározás,

kiállítás vagy leszállítás céljából tartanak;

c/ a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan

készletei, amelyeket kizárólag abból a célból

tartanak, hogy azokat egy másik vállalkozás

feldolgozza;

d/ az állandó üzleti hely, amelyet kizárólag

a célból tartanak fenn, hogy a vállalkozás

részére javakat vagy árukat vásároljanak, vagy

információkat szerezzenek;

e/ az állandó üzleti hely, amelyet kizárólag abból

a célból tartanak fenn, hogy a vállalkozás

részére bármely más, elõkészítõ vagy kisegítõ

jellegû tevékenységet folytassanak;

f/ az olyan építési terület, vagy az egyik

Szerzõdõ Állam vállalkozása által végzett olyan

szerelési vagy berendezési munkálatok, amelyek

anyagoknak, gépeknek vagy berendezéseknek ebbõl

az Államból a másik Szerzõdõ Államba történõ

szállításával kapcsolatosak;

g/ az állandó üzleti hely, amelyet kizárólag az a/

- f/ pontokban említett tevékenységek valamely

kombinációjára tartanak fenn, feltéve, hogy az

üzleti helynek ebbõl a kombinációból származó

tevékenysége elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû.

Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdések

rendelkezéseire, ha egy személy -- kivéve a

független képviselõt, akire a 6. bekezdés nyer

alkalmazást -- egy vállalkozás érdekében

tevékenykedik és az egyik Szerzõdõ Államban

meghatalmazása van, amellyel ott rendszeresen él,

arra, hogy a vállalkozás nevében szerzõdéseket

kössön, úgy ez a vállalkozás telephellyel bírónak

tekintendõ ebben az Államban minden olyan

tevékenység tekintetében, amelyet ez a személy a

vállalkozás részére kifejt, kivéve, ha az ilyen

személy tevékenysége a 4. bekezdésben említett

tevékenységekre korlátozódik, amelyek, ha azokat egy

állandó üzleti helyen keresztül fejtenék ki, az

említett bekezdés rendelkezései értelmében nem

tennék ezt az állandó üzleti helyet telephellyé.

6. A vállalkozást nem lehet úgy tekinteni, mintha annak

az egyik Szerzõdõ Államban telephelye lenne csupán

azért, mert tevékenységét ebben az Államban alkusz,

bizományos vagy más független képviselõ útján fejti

ki, feltéve, hogy ezek a személyek rendes üzleti

tevékenységük keretében járnak el.

7. Az a tény, hogy az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró társaság egy olyan társaságot ural

vagy azt egy olyan társaság uralja, amely a másik

Szerzõdõ Államban illetõséggel bír vagy ott /akár

telephely útján, akár más módon/ fejti ki

tevékenységét, önmagában még nem teszi egyik

társaságot sem a másik telephelyévé.

6. cikk

INGATLAN VAGYONBÓL SZÁRMAZÓ

JÖVEDELEM

1. Az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró személy a másik Szerzõdõ

Államban fekvõ ingatlan vagyonból élvez, ebben a

másik Államban adóztatható.

2. Az "ingatlan vagyon" kifejezést annak a Szerzõdõ

Államnak a jogszabályai szerint kell meghatározni,

amelyben ez a vagyon fekszik. Tengeri hajók, folyami

hajók, közúti jármûvek és légijármûvek nem

tekintendõk ingatlan vagyonnak.

7. cikk

VÁLLALKOZÁSI NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának nyeresége

csak ebben az Államban adóztatható, kivéve, ha a

vállalkozás tevékenységét a másik Szerzõdõ Államban

egy ott levõ telephely útján fejti ki. Amennyiben a

vállalkozás ily módon fejti ki tevékenységét, a

vállalkozás nyeresége a másik Államban adóztatható,

azonban csak olyan mértékben, amilyen mértékben az

ennek a telephelynek tudható be.

2. A 3. bekezdés rendelkezéseinek fenntartásával, ha az

egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása tevékenységét a

másik Szerzõdõ Államban egy ott levõ telephely útján

fejti ki, úgy ennek a telephelynek mindegyik

Szerzõdõ Államban azokat a nyereségeket kell

betudni, amelyeket akkor érhetne el, ha azonos vagy

hasonló tevékenységet azonos vagy hasonló feltételek

mellett, mint önálló vállalkozás fejtene ki, és

azzal a vállalkozással lebonyolított forgalmában,

amelynek telephelye,teljesen független lenne.

3. A telephely nyereségének megállapításánál levonhatók

a telephely miatt felmerült költségek, beleértve az

üzletvezetési és általános ügyviteli költségeket,

tekintet nélkül arra, hogy abban az Államban

merültek-e fel, ahol a telephely fekszik, vagy

máshol.

4. Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban a telephelynek

betudható nyereséget a vállalkozás egész

nyereségének a különbözõ részegységek közötti

arányos megosztása alapján szokták megállapítani,

úgy a 2. bekezdés nem zárja ki, hogy ez a Szerzõdõ

Állam a megadóztatandó nyereséget a szokásos arányos

megosztás alapján állapítsa meg. Az alkalmazott

arányos megosztási módszernek azonban olyannak kell

lennie, hogy az eredmény összhangban legyen az e

cikkben foglalt elvekkel.

5. A telephelynek nem tudható be nyereség javaknak vagy

áruknak ezen telephely által a vállalkozás részére

történõ puszta vásárlása miatt.

6. Az elõzõ bekezdések céljaira a telephelynek

betudandó nyereségeket évrõl évre azonos módon kell

megállapítani, hacsak alapos és elégséges ok nincs

az ellenkezõjére.

7. Amennyiben a nyereség olyan jövedelemtételeket

tartalmaz, amelyekkel az Egyezmény más cikkei külön

foglalkoznak, úgy azoknak a cikkeknek a

rendelkezéseit e cikk rendelkezései nem érintik.

8. cikk

NEMZETKÖZI SZÁLLîTÁS

1. Az a nyereség, amely tengeri hajóknak, közúti

jármûveknek vagy légi jármûveknek a nemzetközi

forgalomban való üzemeltetésébõl származik, csak

abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, ahol a

vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

2. Az a nyereség, amely folyami hajóknak a belvizi

szállításban való üzemeltetésébõl származik, csak

abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, ahol a

vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

3. Ha egy tengeri hajózási vállalkozás vagy egy belvízi

szállítást végzõ vállalkozás tényleges

üzletvezetésének helye egy tengeri vagy egy folyami

hajó fedélzetén van, úgy e hely abban a Szerzõdõ

Államban levõnek tekintendõ, amelyikben a tengeri

hajó vagy folyami hajó hazai kikötõje fekszik, vagy,

hazai kikötõ hiányában, abban a Szerzõdõ Államban,

amelyben a tengeri hajó vagy folyami hajó

üzembentartója illetõséggel bír.

4. Az 1. bekezdés rendelkezései alkalmazandók azokra a

nyereségekre is, amelyek valamely pool-ban, közös

üzemeltetésben vagy nemzetközi üzemeltetésû

szervezetben való részvételbõl származnak.

9. cikk

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK

Amennyiben

a/ az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása közvetlenül

vagy közvetve a másik Szerzõdõ Állam vállalkozásának

üzletvezetésében, ellenõrzésében vagy tõkéjében

részesedik, vagy

b/ ugyanazok a személyek közvetlenül vagy közvetve az

egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának és a másik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának üzletvezetésében,

ellenõrzésében vagy tõkéjében részesednek,

és ezekben az esetekben a két vállalkozás egymás között

kereskedelmi vagy pénzügyi kapcsolataikra tekintettel

olyan feltételekben állapodik meg, vagy olyan

feltételeket szab, amelyek eltérnek azoktól, amelyekben

független vállalkozások egymással megállapodnának, úgy az

a nyereség, amelyet a vállalkozások egyike e feltételek

nélkül elért volna, e feltételek miatt azonban nem ért

el, ennek a vállalkozásnak a nyereségéhez hozzászámítható

és megfelelõen megadóztatható.

10 cikk

OSZTALÉK

1. Az osztalék, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró társaság a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személynek fizet, ebben a másik

Államban adóztatható.

2. Mindazonáltal ez az osztalék abban a Szerzõdõ

Államban is, amelyben az osztalékot fizetõ társaság

illetõséggel bír, ennek az Államnak a jogszabályai

szerint megadóztatható, de ha a kedvezményezett az

osztalék haszonhúzója, az így megállapított adó nem

haladhatja meg az osztalék bruttó összegének 10

százalékát.

Ez a bekezdés nem érinti a társaság adóztatását azon

nyereség után, amelybõl az osztalékot fizetik.

3. Az e cikkben használt "osztalék" kifejezés

részvényekbõl, bányarészvényekbõl, alapítói

részvényekbõl vagy más, nyereségrészesedést

biztosító jogokból - kivéve a követeléseket -

származó jövedelmet, valamint egyéb társasági

jogokból származó olyan jövedelmet jelent, amely

annak az Államnak a joga szerint, amelyben a

nyereséget felosztó társaság illetõséggel bír, a

részvényekbõl származó jövedelemmel azonos

adóztatási elbírálás alá esik.

4. Az 1. és 2. bekezdések rendelkezései nem

alkalmazandók, ha az osztalék egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró kedvezményezettje a másik

Szerzõdõ Államban, amelyben az osztalékot fizetõ

társaság illetõséggel bír, egy ott levõ telephely

útján tevékenységet fejt ki, vagy egy ott levõ

állandó bázis segítségével szabad foglalkozást ûz,

és az érdekeltség, amely után az osztalékot fizetik,

ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó

bázishoz tartozik. Ebben az esetben a 7. cikk vagy a

14. cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen,

alkalmazást.

5. Ha az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

társaság nyereséget vagy jövedelmet élvez a másik

Szerzõdõ Államból, úgy ez a másik Állam nem

adóztathatja meg a társaság által fizetett

osztalékot, kivéve, ha az osztalékot ebben a másik

Államban illetõséggel bíró személynek fizetik, vagy

ha az érdekeltség, amely után az osztalékot fizetik,

ténylegesen ebben a másik Államban levõ telephelyhez

vagy állandó bázishoz tartozik, sem pedig a társaság

fel nem osztott nyereségét nem vetheti a társaság

fel nem osztott nyeresége után kivetett adó alá, még

akkor sem, ha a kifizetett osztalék vagy a fel nem

osztott nyereség egészben vagy részben ebben a másik

Államban elért nyereségbõl vagy jövedelembõl áll.

ll. cikk

KAMAT

1. A kamat, amely az egyik Szerzõdõ Államból származik,

és amelyet a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel

bíró személynek fizetnek, ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Mindazonáltal ez a kamat abban a Szerzõdõ Államban

is, amelybõl származik, ennek az Államnak a

jogszabályai szerint megadóztatható, de ha a

kedvezményezett a kamat haszonhúzója, az így

megállapított adó nem haladhatja meg a kamat bruttó

összegének 10 százalékát.

3. Tekintet nélkül a 2. bekezdés rendelkezéseire, az

egyik Szerzõdõ Államból származó kamat, amelyet a

másik Szerzõdõ Állam Kormánya, beleértve ennek helyi

hatóságait, a központi bankot vagy az ezen Kormány

által ellenõrzött bármely pénzügyi intézményt,

élvez, vagy az ezen Kormány által garantált

kölcsönökbõl származó kamat mentes az adó alól az

elõször említett Államban.

4. Az e cikkben használt "kamat" kifejezés mindenfajta

követelésbõl származó jövedelmet jelent, akár

biztosítva van jelzáloggal, akár nem, és akár ad

jogot az adós nyereségeiben való részesedésre, akár

nem, különösen pedig állampapírokból és kötvényekbõl

vagy adósságlevelekbõl származó jövedelmet jelent,

beleértve az ilyen értékpapírokhoz, kötvényekhez

vagy adósságlevelekhez kapcsolódó prémiumot és

jutalmat.

5. Az 1. és 2. bekezdések rendelkezései nem

alkalmazandók, ha a kamat egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró kedvezményezettje a másik Szerzõdõ

Államban, amelybõl a kamat származik, egy ott levõ

telephely útján tevékenységet fejt ki, vagy egy ott

levõ állandó bázis segítségével szabad foglalkozást

ûz, és a követelés, amely után a kamatot fizetik,

ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó

bázishoz tartozik. Ebben az esetben a 7. cikk vagy a

14. cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen,

alkalmazást.

6. A kamat akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államból

származónak, ha a kamatot fizetõ maga ez az Állam,

annak politikai egysége vagy helyi hatósága, vagy az

ebben az Államban illetõséggel bíró személy. Ha

azonban a kamatot fizetõ személynek, függetlenül

attól, hogy bír-e illetõséggel az egyik Szerzõdõ

Államban vagy nem, az egyik Szerzõdõ Államban

telephelye vagy állandó bázisa van, amellyel

kapcsolatban a tartozás, amely után a kamatot

fizetik, felmerült, és ezt a kamatot ez a telephely

vagy állandó bázis viseli, úgy az ilyen kamat abból

az Államból származónak tekintendõ, amelyben a

telephely vagy az állandó bázis van.

7. Ha a kamatot fizetõ személy és a kamat

kedvezményezettje vagy mindkettõ és egy másik

személy között különleges kapcsolatok állnak fenn és

emiatt a kamat összege azon követeléshez mérten,

amely után fizetik, meghaladja azt az összeget,

amelyben a kamatot fizetõ és a kamat

kedvezményezettje ilyen kapcsolatok nélkül

megállapodtak volna, úgy e cikk rendelkezéseit csak

az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a többletösszeg mindegyik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint és az Egyezmény más

rendelkezéseinek figyelembevételével adóztatható.

12. cikk

JOGDÍJ

1. A jogdíj, amely az egyik Szerzõdõ Államból származik

és amelyet a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel

bíró személynek fizetnek, ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Mindazonáltal az ilyen jogdíj és mûszaki

szolgáltatásért járó díj abban a Szerzõdõ Államban

is, amelyikben keletkezett, ennek az Államnak a

jogszabályai szerint megadóztatható, de ha a

kedvezményezett a jogdíj haszonhúzója, az így

megállapított adó nem haladhatja meg a jogdíj bruttó

összegének 10 százalékát.

3. Az e cikkben használt "jogdíj" kifejezés azt a

bármilyen jellegû térítést jelenti, amelyet

irodalmi, mûvészeti vagy tudományos mûvek /beleértve

a mozgóképfilmeket és a rádió- vagy televíziós

közvetítésre szolgáló filmeket vagy kép- vagy

hanghordozó szalagokat/ szerzõi jogának

használatáért vagy használati jogáért, szabadalmak,

védjegyek, minták vagy modellek, tervek, titkos

formulák vagy eljárások használatáért vagy

használati jogáért, vagy ipari, kereskedelmi vagy

tudományos felszerelések használatáért vagy

használati jogáért, vagy ipari, kereskedelmi vagy

tudományos tapasztalatok közléséért fizetnek.

4. Az 1. és 2. bekezdések rendelkezései nem

alkalmazandók, ha a jogdíj egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró kedvezményezettje a másik Szerzõdõ

Államban, amelybõl a jogdíj származik, egy ott levõ

telephely útján tevékenységet fejt ki, vagy egy ott

levõ állandó bázis segítségével szabad foglalkozást

ûz, és a jog vagy vagyoni érték, amely után a

jogdíjat fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez

vagy állandó bázishoz tartozik. Ezekben az

esetekben a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezései

nyernek, az esettõl függõen, alkalmazást.

5. A jogdíj akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Álamból

származónak,ha a jogdíjat fizetõ maga ezaz Állam,

annak politikai egysége vagy helyi hatósága,

vagy az ebben az Államban illetõséggel bíró személy.

Ha azonban a jogdíjat fizetõ személynek, függetlenül

attól, hogy bír-e illetõséggel az egyik Szerzõdõ

Államban vagy nem, az egyik Szerzõdõ Államban

telephelye vagy állandó bázisa van, amellyel

kapcsolatban a jogdíj fizetésére vonatkozó

kötelezettség felmerült, és ezt a jogdíjat ez a

telephely vagy állandó bázis viseli, úgy az ilyen

jogdíj abból az Államból származónak tekintendõ,

amelyben a telephely vagy állandó bázis van.

6. Ha a jogdíjat fizetõ személy és a kedvezményezett,

vagy mindkettõ és egy másik személy között

különleges kapcsolatok állnak fenn, és emiatt a

jogdíj összege azon használathoz, joghoz vagy

információhoz mérten, amely után fizetik, meghaladja

azt az összeget, amelyben a jogdíjat fizetõ és a

kedvezményezett ilyen kapcsolatok nélkül

megállapodtak volna, úgy e cikk rendelkezéseit csak

az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a többletösszeg mindegyik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint és az Egyezmény más

rendelkezéseinek figyelembevételével adóztatható.

13. cikk

ELIDEGENÍTÉSBÕL SZÁRMAZÓ NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személynek a 6. cikkben meghatározott és a másik

Szerzõdõ Államban fekvõ ingatlan vagyon

elidegenítésébõl származó nyeresége ebben a másik

Államban adóztatható.

2. Az olyan ingó vagyon elidegenítésébõl származó

nyereség, amely az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása

másik Szerzõdõ Államban levõ telephelyének üzleti

vagyona részét képezi vagy amely egy olyan állandó

bázishoz tartozik, amellyel az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy szabad foglalkozás

gyakorlása céljából a másik Szerzõdõ Államban

rendelkezik, beleértve az olyan nyereséget, amelyet

egy ilyen telephelynek /egyedül vagy az egész

vállalkozással együtt történõ/ elidegenítésébõl,

vagy egy ilyen állandó bázisnak az elidegenítésébõl

elérnek, ebben a másik Államban adóztatható.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett tengeri hajók,

folyami hajók, közúti jármûvek vagy légijármûvek,

vagy az ilyen tengeri hajók, folyami hajók, közúti

jármûvek vagy légijármûvek üzemeltetését szolgáló

ingó vagyon elidegenítésébõl származó nyereség csak

abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, ahol a

vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

4. Az 1., 2. és 3. bekezdésekben nem említett vagyon

elidegenítésébõl származó nyereség csak abban a

Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben az

elidegenítõ illetõséggel bír.

14. cikk

SZABAD FOGLALKOZÁS

1. Az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró személy szabad

foglalkozás vagy más önálló jellegû tevékenységbõl

élvez, csak ebben az Államban adóztatható, kivéve,

ha a személy tevékenységének kifejtéséhez a másik

Szerzõdõ Államban rendszeresen állandó bázissal

rendelkezik. Amennyiben a személy ilyen állandó

bázissal rendelkezik, a jövedelem a másik Államban

adóztatható, de csak annyiban, amennyiben az ennek

az állandó bázisnak tudható be.

2. A "szabad foglalkozás" kifejezés magában foglalja

különösen az önállóan kifejtett tudományos,

irodalmi, mûvészeti, nevelési vagy oktatási

tevékenységet, valamint az orvosok, ügyvédek,

mérnökök, építészek, fogorvosok és könyvszakértõk

önálló tevékenységét.

15. cikk

NEM ÖNÁLLÓ MUNKA

1. A 16., 18., 19., 20. és 21. cikkek rendelkezéseinek

fenntartásával, a fizetés, a bér és más hasonló

térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy nem önálló munkáért kap,

csak ebben az Államban adóztatható, kivéve, ha a

munkát a másik Szerzõdõ Államban végzik. Amennyiben

a munkát ott végzik, úgy az ezért kapott térítés

ebben a másik Államban adóztatható.

2. Tekintet nélkül az 1. bekezdés rendelkezéseire, az a

térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy a másik Szerzõdõ Államban

végzett nem önálló munkáért kap, csak az elõször

említett Államban adóztatható, ha

a/ a kedvezményezett a másik Államban a vonatkozó

pénzügyi évben nem tartózkodik összesen 183

napot meghaladó idõszakban vagy idõszakokban,

és

b/ a térítést olyan munkaadó fizeti, vagy azt

olyan munkaadó nevében fizetik, aki nem bír

illetõséggel a másik Államban, és

c/ a térítést nem a munkaadónak a másik Államban

levõ telephelye vagy állandó bázisa viseli.

3. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, a

nemzetközi forgalomban üzemeltetett tengeri hajó,

folyami hajó, közúti jármû vagy légijármû fedélzetén

végzett nem önálló munkáért járó térítés abban a

Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a

vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

16. cikk

IGAZGATÓK TISZTELETDÍJA

Az igazgatói tiszteletdíj és más hasonló fizetés, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy

olyan minõségében élvez, mint a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró társaság igazgatótanácsának vagy más

hasonló szervének tagja, ebben a másik Államban

adóztatható.

17. cikk

MÛVÉSZEK ÉS SPORTOLÓK

1. Tekintet nélkül a 14. és 15. cikkek rendelkezéseire,

az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ

Államban illetõséggel bíró elõadómûvész, mint

színpadi, film-, rádió- vagy televíziós mûvész, vagy

zenemûvész, vagy sportoló élvez ilyen minõségében a

másik Szerzõdõ Államban kifejtett személyes

tevékenységébõl, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Amennyiben egy elõadómûvész vagy egy sportoló által

ilyen minõségben, személyesen kifejtett

tevékenységbõl származó jövedelmet nem az

elõadómûvésznek vagy a sportolónak magának, hanem

más személynek kell betudni, úgy ez a jövedelem,

tekintet nélkül a 7., 14. és 15. cikkek

rendelkezéseire, abban a Szerzõdõ Államban

adóztatható, ahol az elõadómûvész vagy a sportoló

tevékenységét kifejtette, ha ezen személy fölött az

elõadómûvész vagy a sportoló közvetlenül vagy

közvetve ellenõrzést gyakorol.

3. Tekintet nélkül az e cikk 1. és 2. bekezdéseiben

foglalt rendelkezésekre, az e cikkben említett

jövedelem mentes az adó alól abban a Szerzõdõ

Államban, amelyben az elõadómûvész vagy a sportoló

tevékenységét kifejti, feltéve, hogy ezt a

tevékenységet jelentõs mértékben ennek az Államnak

vagy a másik Államnak közpénzeibõl támogatják, vagy

a tevékenységet a Szerzõdõ Államok közötti

kulturális egyezmény vagy megállapodás alapján

fejtik ki.

18. cikk

NYUGDÍJ

A 19. cikk 2. bekezdésében foglalt rendelkezések

fenntartásával, a nyugdíj és más hasonló térítés, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek

korábbi, nem önálló munkáért fizetnek, csak ebben az

Államban adóztatható.

19. cikk

KÖZSZOLGÁLAT

1.a/ A nem nyugdíj jellegû térítés, amelyet az egyik

Szerzõdõ Állam vagy annak politikai egysége vagy

helyi hatósága fizet egy természetes személynek, az

ezen Államnak vagy politikai egységnek vagy helyi

hatóságnak teljesített szolgálatért, csak ebben az

Államban adóztatható.

b/ Mindazonáltal ez a térítés csak a másik Szerzõdõ

Államban adóztatható, ha a szolgálatot ebben az

Államban teljesítették és a természetes személy

ebben az Államban illetõséggel bír, aki

i/ ennek az Államnak az állampolgára; vagy

ii/ nem kizárólag a szolgálat teljesítése céljából

vált ebben az Államban illetõséggel bíró

személlyé.

2.a/ A nyugdíj, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam vagy

annak politikai egysége vagy helyi hatósága fizet

közvetlenül vagy az általa létesített alapból egy

természetes személynek az ezen Államnak vagy

politikai egységnek vagy helyi hatóságnak

teljesített szolgálatért, csak ebben az Államban

adóztatható.

b/ Mindazonáltal ez a nyugdíj csak a másik Szerzõdõ

Államban adóztatható, ha a természetes személy abban

az Államban illetõséggel bír és annak az Államnak az

állampolgára.

3. A 15., 16. és 18. cikkek rendelkezései alkalmazandók

az egyik Szerzõdõ Állam vagy politikai egysége vagy

helyi hatósága által végzett üzleti tevékenységgel

kapcsolatos szolgálatért fizetett térítésre és

nyugdíjra.

20. cikk

TANULÓK

1. Az az összeg, amelyet olyan tanuló vagy gyakornok

kap ellátására,tanulmányaira vagy szakmai képzésére,aki

közvetlenül az egyik Szerzõdõ Államban tett

látogatása elõtt a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személy volt, vagy most is az, és

aki az elõször említett Államban kizárólag

tanulmányi vagy szakmai képzés céljából tartózkodik,

nem adóztatható ebben az Államban, feltéve, hogy

ezek az összegek ezen az Államon kívül levõ

forrásokból származnak.

2. Az a jövedelem, amelyet egy olyan egyetemi hallgató

vagy posztgraduális gyakornok élvez az egyik

Szerzõdõ Államban kifejtett tevékenységébõl, aki

ebben az Államban kizárólag tanulmányi vagy szakmai

képzés céljából tartózkodik, nem adóztatható ebben

az Államban, ha ez a jövedelem nem haladja meg a

tanuló vagy gyakornok ellátásához, tanulmányaihoz

vagy szakmai képzéséhez ésszerûen szükséges

összeget.

21. cikk

TANÁROK

1. Azt a természetes személyt, aki az egyik Szerzõdõ

Államba látogat két évet meg nem haladó idõszakra

azzal a céllal, hogy tanítson vagy kutatást

folytasson valamely egyetemen, fõiskolán vagy más

elismert oktatási intézménynél ebben a Szerzõdõ

Államban, és aki közvetlenül e látogatás elõtt a

másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy

volt, az elõször említett Szerzõdõ Állam mentesíti

az adó alól az ilyen tanításért vagy kutatásért járó

minden térítés tekintetében attól a naptól számított

két évet meg nem haladó idõszakra, amikor elõször

látogat ilyen céllal ebbe az Államba.

2. E cikk csak akkor alkalmazandó a kutatásból származó

jövedelemre, ha ezt a kutatást a természetes személy

közérdekbõl, és nem elsõsorban bizonyos magánszemély

vagy személyek érdekében végzi.

22. cikk

EGYÉB JÖVEDELEM

1. Az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

személynek az Egyezmény elõzõ cikkeiben nem tárgyalt

jövedelme, bárhol keletkezzen is, csak ebben az

Államban adóztatható.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók a 6.

cikk 2. bekezdésében meghatározott ingatlan

vagyonból származó jövedelmen kívüli jövedelemre, ha

a jövedelemnek az egyik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró kedvezményezettje a másik Szerzõdõ

Államban egy ott levõ telephely útján üzleti

tevékenységet fejt ki, vagy egy ott levõ állandó

bázis segítségével szabad foglalkozást ûz, és a jog

vagy a vagyon, amelybõl a jövedelem származik,

ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó

bázishoz tartozik. Ebben az esetben a 7. cikk vagy a

14.cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen,

alkalmazást.

23. cikk

VAGYON

1. A 6. cikkben említett olyan ingatlan vagyon, amely

az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy

tulajdonát képezi és a másik Szerzõdõ Államban van,

ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az ingó vagyon, amely egy olyan telephely üzleti

vagyonának részét képezi, amellyel az egyik Szerzõdõ

Állam vállalkozása a másik Szerzõdõ Államban

rendelkezik, vagy az olyan ingó vagyon, amely az

egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személynek

a másik Szerzõdõ Államban levõ, szabad foglalkozás

gyakorlására szolgáló állandó bázisához tartozik,

ebben a másik Államban adóztatható.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett tengeri

hajókból, folyami hajókból, közúti jármûvekbõl vagy

légijármûvekbõl álló vagyon, és az ilyen tengeri

hajók, folyami hajók, közúti jármûvek vagy

légijármûvek üzemeltetésére szolgáló ingó vagyon

csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben

a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van.

4. Az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró személy

minden más vagyonrésze csak ebben az Államban

adóztatható.

24. cikk

KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSE

1. Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel

bíró személy olyan jövedelmet élvez vagy olyan

vagyona van, amely az Egyezmény rendelkezései

szerint a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, úgy

az elõször említett Állam a 2. és 3. bekezdések

rendelkezéseinek fenntartásával ezt a jövedelmet

vagy vagyont mentesíti az adóztatás alól.

2. Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel

bíró személy olyan jövedelmet élvez, amely a 10.,

11. és 12. cikkek rendelkezései szerint a másik

Szerzõdõ Államban adóztatható, az elõször említett

Állam levonja ennek a személynek a jövedelme után

beszedendõ adóból azt az összeget, amely megfelel az

ebben a másik Államban fizetett adónak. Az így

levont összeg azonban nem haladhatja meg a levonás

elõtt megállapított adónak azt a részét, amely ebbõl

a másik Államból élvezett ilyen jövedelemre esik.

3. Amennyiben az Egyezmény bármely rendelkezése szerint

valamely, az egyik Szerzõdõ Államban illetõséggel

bíró személy által élvezett jövedelem vagy a

tulajdonát képezõ vagyon mentesítve van az adóztatás

alól ebben az Államban, ez az Állam mindazonáltal

ennek a személynek a többi jövedelmére vagy

vagyonára történõ adómegállapításnál figyelembe

veheti a mentesített jövedelmet vagy vagyont.

25. cikk

EGYENLÕ ELBÁNÁS

1. Az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárai a másik

Szerzõdõ Államban nem vethetõk sem olyan adóztatás,

sem pedig azzal összefüggõ olyan kötelezettség alá,

amely más vagy terhesebb, mint az az adóztatás és

azzal összefüggõ kötelezettség, amelynek e másik

Állam állampolgárai azonos körülmények között alá

vannak vagy alá lehetnek vetve.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik

Szerzõdõ Államban levõ telephelyét ebben a másik

Államban nem lehet kedvezõtlenebbül adóztatni, mint

ennek a másik Államnak azonos tevékenységet folytató

vállalkozásait. Ez a rendelkezés nem értelmezendõ

akként, mintha az egyik Szerzõdõ Államot arra

kötelezné, hogy a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személynek személyi állapot vagy

családi terhek alapján olyan egyéni levonásokat,

adókedvezményeket és adómérsékléseket nyújtson,

amelyeket a saját területén illetõséggel bíró

személyeknek nyújt.

3. Kivéve azt az esetet, amikor a 9. cikknek, a 11.

cikk 7. bekezdésének vagy a 12. cikk 6. bekezdésének

rendelkezései nyernek alkalmazást, az egyik Szerzõdõ

Állam vállalkozása által a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személynek fizetett kamat, jogdíj

és más költség ugyanolyan feltételek mellett

levonható a vállalkozás adóztatható nyereségének

megállapításánál, mintha azokat az elõször említett

Államban illetõséggel bíró személy részére fizették

volna. Hasonlóképpen az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban

illetõséggel bíró személlyel szemben fennálló

tartozásai ugyanolyan feltételek mellett levonhatók

e vállalkozás adóztatható vagyonának

megállapításánál, mintha ezek a tartozások az

elõször említett Államban illetõséggel bíró

személlyel szemben álltak volna fenn.

4. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása, amelynek

tõkéje teljesen vagy részben, közvetlenül vagy

közvetve a másik Szerzõdõ Államban illetõséggel bíró

egy vagy több személy tulajdonában vagy ellenõrzése

alatt van, az elõször említett Szerzõdõ Államban nem

vethetõk sem olyan adóztatás, sem pedig azzal

összefüggõ olyan kötelezettség alá, amely terhesebb,

mint az az adóztatás és azzal összefüggõ

kötelezettségek, amelyeknek az elõször említett

Állam más hasonló vállalkozásai alá vannak vagy alá

lehetnek vetve.

5. E cikk rendelkezései, tekintet nélkül a 2. cikk

rendelkezéseire, bármilyen fajtájú és megnevezésû

adóra alkalmazandók.

26. cikk

EGYEZTETÕ ELJÁRÁS

1. Ha egy személy véleménye szerint az egyik Szerzõdõ

Állam vagy mindkét Szerzõdõ Állam intézkedései

ránézve olyan adóztatáshoz vezetnek vagy fognak

vezetni, amely nem felel meg az Egyezmény

rendelkezéseinek, úgy, ezeknek az Államoknak a belsõ

jogszabályai szerinti jogorvoslattól függetlenül,

ügyét elõterjesztheti annak a Szerzõdõ Államnak az

illetékes hatóságához, amelyben illetõséggel bír,

vagy, ha ügye a 25. cikk l. bekezdése alá tartozik,

annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatóságához,

amelynek állampolgára. Az ügyet arra az intézkedésre

vonatkozó elsõ értesítést követõ három éven belül

kell elõterjeszteni, amely az Egyezmény

rendelkezéseinek meg nem felelõ adózáshoz vezetett.

2. Ha az illetékes hatóság a kifogást jogosnak találja

és maga nincs abban a helyzetben, hogy kielégítõ

megoldást találjon, úgy törekedni fog az ügyet a

másik Szerzõdõ Állam illetékes hatóságával

egyetértésben úgy rendezni, hogy az Egyezménynek meg

nem felelõ adóztatás elkerülhetõ legyen. Az így

létrejött megállapodást alkalmazni kell, bármilyen

határidõket írnak is elõ a Szerzõdõ Államok belsõ

jogszabályai.

3. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai törekedni

fognak arra, hogy a nehézségeket vagy kétségeket,

amelyek az Egyezmény értelmezésénél vagy

alkalmazásánál felmerülnek, egymással egyetértésben

eloszlassák. Tanácskozhatnak arról is, hogy miként

lehet a kettõs adóztatást elkerülni olyan esetekben,

amelyeket az Egyezmény nem tartalmaz.

4. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai az elõzõ

bekezdések értelmében létrehozandó egyetértés

elérése céljából egymással közvetlenül

érintkezhetnek. Amennyiben szóbeli véleménycsere az

egyetértés elérése érdekében célszerûnek látszik,

úgy az ilyen véleménycsere lefolytatható olyan

bizottságban, amely a Szerzõdõ Államok illetékes

hatóságainak képviselõibõl áll.

27. cikk

TÁJÉKOZTATÁSCSERE

1. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai ki fogják

cserélni az Egyezmény rendelkezései vagy a Szerzõdõ

Államoknak az Egyezményben érintett adókra vonatkozó

belsõ jogszabályai végrehajtásához szükséges

tájékoztatásokat, amennyiben az általuk elõirányzott

adóztatás nem ellentétes az Egyezménnyel. A

kölcsönös tájékoztatást az 1. cikk nem korlátozza. A

Szerzõdõ Államnak a kapott tájékoztatást titokban

kell tartania, ugyanúgy, mint az ennek az Államnak

belsõ jogszabályai alapján kapott tájékoztatásokat,

és csak olyan személyeknek vagy hatóságoknak

/beleértve a bíróságokat és az államigazgatási

szerveket/ lehet hozzáférhetõvé tenni, amelyek az

Egyezmény alá esõ adók kivetésével vagy

beszedésével, ezen adók érvényesítésével és az

azokra vonatkozó perléssel vagy az ezekkel az

adókkal kapcsolatos jogorvoslatra vonatkozó

határozatokkal foglalkoznak. Ezek a személyek vagy

hatóságok csak ilyen célokra használhatják fel a

tájékoztatásokat. Nyilvános bírósági tárgyalásokon

vagy bírósági határozatokban a tájékoztatásokat

hozzáférhetõvé tehetik. A kapott tájékoztatást a

tájékoztatást adó Szerzõdõ Állam kérésére titokban

kell tartani.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései semmi esetre sem

értelmezhetõk úgy, mintha azok az egyik Szerzõdõ

Államot köteleznék:

a/ olyan államigazgatási intézkedések hozatalára,

amelyek ennek vagy a másik Szerzõdõ Államnak a

jogszabályaitól vagy államigazgatási

gyakorlatától eltérnek;

b/ olyan tájékoztatás nyújtására, amely az egyik

vagy a másik Szerzõdõ Államnak a jogszabályai

szerint vagy rendes államigazgatási

gyakorlatában nem szerezhetõk be;

c/ olyan tájékoztatás nyújtására, amely szakmai,

üzleti, ipari, kereskedelmi vagy foglalkozási

titkot vagy üzleti eljárást tárna fel, vagy

amelynek a közlése ellentmondana a közrendnek

(ordre public).

28. cikk

DIPLOMÁCIAI VAGY KONZULI KÉPVISELETEK

TAGJAI

Az Egyezmény nem érinti a diplomáciai vagy konzuli

képviseletek tagjainak adózási kiváltságait, amelyek a

nemzetközi jog általános szabályai szerint vagy külön

egyezmények rendelkezései alapján õket megilletik.

29. cikk

HATÁLYBALÉPÉS

1. A Szerzõdõ Felek értesítik egymást arról, hogy az

Egyezmény hatálybalépéséhez szükséges belsõ

alkotmányos követelményeknek eleget tettek.

2. Az Egyezmény az 1. bekezdésben említett

értesítések közül a késõbbinek a kelte után hatvan

nappal lép hatályba és rendelkezései alkalmazandók:

a/ a forrásnál levont adók tekintetében az

Egyezmény hatálybalépésének évét követõ naptári

év január 1. napján vagy az után keletkezett

jövedelmekre;

b/ az egyéb jövedelemadók és vagyonadók

tekintetében az olyan adókra, amelyek az

Egyezmény hatálybalépésének évét követõ naptári

év január 1. napján vagy az után kezdõdõ

adózási évre vethetõk ki.

3. A Magyar Királyság és a Lengyel Köztársaság között az

egyenes adók tekintetében a kettõs adóztatás

elkerülésérõl, Varsóban, 1928. május 12-én aláírt

Egyezmény a jelen Egyezmény hatálybalépésekor

hatályát veszti.

30. cikk

HATÁLYVESZTÉS

Az Egyezmény addig marad hatályban, ameddig a Szerzõdõ

Felek egyike azt fel nem mondja. Az Egyezményt bármelyik

Szerzõdõ Fél felmondhatja diplomáciai úton úgy, hogy a

felmondásról értesítést ad legalább hat hónappal bármely

naptári év vége elõtt, amely az Egyezmény

hatálybalépésének keltétõl számított ötéves idõszak után

következik. Ebben az esetben az Egyezmény hatályát veszti:

a/ a forrásnál levont adók tekintetében a jegyzék

átadásának évét követõ naptári év január l. napján

vagy az után keletkezett jövedelemre;

b/ az egyéb jövedelemadók és vagyonadók tekintetében az

olyan adókra, amelyek a jegyzék átadásának évét

követõ naptári év január 1. napján vagy az után

kezdõdõ adózási évre vethetõk ki.

Ennek hiteléül a kellõ felhatalmazással rendelkezõ

alulírottak az Egyezményt aláírták.

Készült két példányban, Budapesten, 1992.szeptember hó 23.

napján, angol nyelven.

Pongrácz Tibor s.k. Iwo Byczewski s.k.

A Magyar Köztársaság A Lengyel Köztársaság

Kormánya nevében Kormánya nevében

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság Kormánya és a Lengyel Köztársaság Kormánya között a

kettõs adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására

a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten 1992. szeptember 23-án

aláírt Egyezmény törvényhozás tárgyát érinti, ezért megerõsítéséhez az

Országgyûlés döntése szükséges, amely országgyûlési határozat formájában

történik.

Eleje Honlap