MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/529.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a köztársasági elnök tiszteletdíjáról és juttatásairól

Elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. február

1995. évi ...... törvény

a köztársasági elnök tiszteletdíjáról és juttatásairól

Az Országgyülés a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló, többször

módosított 1949. évi XX. törvény 30.§-a (2) bekezdésének végrehajtására a

következõ törvényt alkotja:

1.§

A köztársasági elnök havi tiszteletdíja a köztisztviselõk

jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény szerint megállapított

illetményalap hétszerese, továbbá ennek az összegnek a 135%-a.

2.§

(1) A köztársasági elnök társadalombiztosítási jogállására a

közszolgálati jogviszonyban állókra vonatkozó szabályok az irányadók.

(2) A köztársasági elnök megbízatásának idõtartama - ideértve az 5.§

(1) bekezdésében meghatározott juttatás folyósításának idõtartamát is -

közszolgálati jogviszonyban töltött idõnek, illetõleg nyugdíjra jogosító

szolgálati idõnek számít.

3.§

A köztársasági elnök a köztisztviselõkre vonatkozó szabályok szerint

jogosult jubileumi jutalomra, idegennyelv-tudási pótlékra, és minden naptári

évben külön juttatásként egy havi tiszteletdíjra.

- 2 -

4.§

A köztársasági elnöknek minden naptári évben negyven munkanap

szabadság jár.

5.§

(1) A köztársasági elnök, ha megbízatása az Alkotmány 31.§-a (1)

bekezdésének a)-c) pontja alapján szünik meg, minden - e tisztségben

megkezdett - három hónap után egy havi, de legfeljebb húsz havi

tiszteletdíjának megfelelõ összegü - havonta azonos részletben folyósítandó -

juttatásra jogosult. A köztársasági elnök részére nyugdíjat - amennyiben arra

jogosult - a juttatás folyósításának lejártát követõ naptól kezdõdõen lehet

megállapítani.

(2) A köztársasági elnök halála esetében a juttatás az özvegyét,

annak hiányában az örökösét illeti meg.

(3) Ha a köztársasági elnök megbízatásának megszünését követõen

újabb állami vezetõi megbízatást tölt be, a juttatás csak arra az idõre illeti

meg, amíg állami vezetõi megbízatást nem töltött be.

6.§

(1) Ha a köztársasági elnök megbízatása az Alkotmány 31.§-a (1)

bekezdésének a) vagy c) pontja alapján szünik meg, az öregségi nyugdíjra

jogosító korhatár betöltése elõtt is jogosult öregségi nyugdíjra a (2)

bekezdésben foglalt feltételek szerint. A nyugdíj megállapításánál a

mindenkori társadalombiztosítási jogszabályokat kell alkalmazni.

- 3 -

(2) Az (1) bekezdés alkalmazása során a köztársasági elnök részére

az öregségi nyugdíj minden e tisztségben eltöltött év után egy évvel, de

legfeljebb öt évvel az öregségi nyugdíjra jogosító korhatár betöltése elõtt

állapítható meg.

(3) Az öregségi nyugdíjjogosultság megnyílásáig az (1)-(2) bekezdés

szerinti nyugdíjkifizetéseket a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási

Alap számára megtéríti. A megtérítési kötelezettséget havonta utólag a Köztár-

sasági Elnöki Hivatal teljesíti.

(4) Ha a köztársasági elnök az öregségi nyugdíjra jogosító korhatár

betöltése elõtt újabb állami vezetõi megbízatást tölt be, e megbízatás ideje

alatt a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell. Minden ilyen esetben az

Országgyülés Hivatala (a Miniszterelnöki Hivatal) a Nyugdíjfolyósító

Igazgatóságot értesíti. Az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követõen a

nyugdíjat az idõközi nyugdíjemelések és kiegészítések beszámításával kell

tovább folyósítani.

7.§

A köztársasági elnök elnöki rezidencia használatára jogosult,

amelyet köteles igénybe venni.

8.§

A köztársasági elnök két - személyi, illetõleg hivatali használatra

szolgáló -, a biztonsági és a protokolláris igényeket egyaránt kielégítõ

reprezentatív

- 4 -

személygépkocsi használatára jogosult, amelyeket csak hivatásos gépjármüvezetõ

vezethet.

9.§

A köztársasági elnök jogosult hivatali helyiségében, illetve lakásán

zártláncú, közigazgatási távbeszélõ hálózat használatára.

10.§

(1) A köztársasági elnök hivatalos utazása során - szükség esetén -

különjáratú légi utazásra, kíséretre és kiküldetési devizaellátmányra

jogosult.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szolgáltatások biztosításáról a

Külügyminisztérium gondoskodik. A kiküldetési devizaellátmány összege -

elszámolási kötelezettség nélkül - a jogszabályban megállapított napidíj

négyszerese.

11.§

A köztársasági elnök - hivatalos és magánprogramokra is kiterjedõen

- személyi védelemre jogosult.

- 5 -

12.§

A köztársasági elnök jogosult a Kormány Központi Üdülõjének térítés

melletti igénybevételére.

13.§

A köztársasági elnököt megbízatása megszünésétõl számított további

egy évig személyi védelem (õrzés) illeti meg. E védelem a köztársasági elnök

halála esetén az özvegyét is megilleti, amennyiben ezt kéri.

14.§

(1) A köztársasági elnököt megbízatásának megszünését követõen -

kérelmére -, ha tisztségét legalább két éven át betöltötte, megfelelõ

lakóingatlanra használati jog illeti meg. Ez a használati jog a köztársasági

elnök halála esetén az özvegyét is megilleti, amennyiben ezt kéri.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt megfelelõ lakást a Köztársasági

Elnöki Hivatal biztosítja.

15.§

(1) A köztársasági elnök a megbízatása megszünésétõl számított

további egy évig személyes gépkocsihasználatra jogosult.

(2) A köztársasági elnököt az (1) bekezdésben megjelölt idõtartamon

túl évi harmincezer km keretig személyes gépko-

- 6 -

csihasználat illeti meg, ha a megbízatás megszünésének idõpontjában az

ötvenötödik életévét betöltötte.

(3) Az (1)-(2) bekezdés szerinti jogosultság a köztársasági elnök

özvegyét is megilleti, évi tizenötezer km keretig.

16.§

(1) A köztársasági elnököt a megbízatása megszünésétõl számított

további két évig két fõs titkárság alkalmazása illeti meg.

(2) A titkárság alkalmazásának személyi és dologi feltételeit a

Köztársasági Elnöki Hivatal biztosítja.

17.§

A 7-11.§-okban, valamint a 13-16.§-okban foglalt kedvezmények

igénybevételével, valamint a köztásasági elnök és a volt köztársasági elnök

egészségügyi ellátásával kapcsolatban felmerült költségeket a központi

költségvetés fedezi.

18.§

A volt köztársasági elnököt nem illetik meg az e törvény szerinti

kedvezmények, ha megbízatása az Alkotmány 31.§-a (1) bekezdésének d) vagy f)

pontja alapján szünik meg.

- 7 -

19.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba,

egyidejüleg a köztársasági elnök tiszteletdíjáról szóló 1992. évi XXXVI.

törvény, továbbá a köztársasági elnök és a Kormány tagjai megbízatásának

megszünésével kapcsolatos egyes kérdések átmeneti rendezésérõl szóló

98/1994.(VI.24.) Korm. rendelet 1.§ (1) bekezdés elsõ mondatából a

"köztársasági elnököt, a" szövegrész, az 1.§ (1) bekezdés második mondatából

"a köztársasági elnök," szövegrész, 2.§ (1) bekezdés elsõ mondatából a

"köztársasági elnök és a" szövegrész, a 2.§ (1) bekezdés második mondatából "a

köztársasági elnök vagy" szövegrész, a 2.§ (2) bekezdésébõl "a Köztársasági

Elnöki Hivatal, illetõleg" szövegrész, a 3.§ (1) bekezdésébõl a "köztársasági

elnököt, a" szövegrész, a 3.§ (2) bekezdésébõl "a köztársasági elnök,"

szövegrész, az 5.§ (1) bekezdésébõl a "köztársasági elnököt és a" szövegrész,

az 5.§ (2) bekezdésébõl "a Köztársasági Elnöki Hivatal, illetõleg" szövegrész,

a 6.§-ból a "köztársasági elnök," szövegrész hatályát veszti.

- 9 -

I N D O K O L Á S

a köztársasági elnök tiszteletdíjáról és

juttatásairól szóló törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

Az Alkotmány 30.§-ának (2) bekezdése alapján a köztársasági elnök

tiszteletdíját és juttatásait törvényben kell rendezni, amelynek elfogadásához

a jelenlévõ országgyülési képviselõk kétharmadának szavazata szükséges.

Mindeddig azonban csak a köztársasági elnök tiszteletdíja tekintetében

született meg a törvényi szabályozás, az Alkotmányban említett egyéb

juttatások azonban egyrészt teljesen szabályozatlanok maradtak és szokásjogi

úton érvényesültek (pl. társadalombiztosítási jogállás, szabadság mértéke,

stb.). Másrészt kormányszintü elõírások - sok esetben kormányhatározatok -

rendezik az adott kérdést (pl. gépkocsihasználat, a volt köztársasági elnököt

megilletõ juttatások, stb.), amely megoldás a szabályozás szintje tekintetében

nem kielégítõ.

Mindezekre figyelemmel - a meglévõ hiányt pótolva - a Javaslat

teljeskörüen szabályozza a köztársasági elnök juttatásainak témakörét,

végrehajtva ezzel az Alkotmány elõzõekben hivatkozott elõírását.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1.§-hoz

A köztársasági elnök tiszteletdíjáról jelenleg az 1992. évi XXXVI.

törvény (továbbiakban: Tv.) rendelkezik, amely a köztársasági elnök

tiszteletdíját a miniszterelnök részére a köztisztviselõk jogállásáról szóló

törvény alapján járó illetménnyel megegyezõ összegben állapította meg.

A jogrendszer áttekinthetõsége érdekében célszerü, hogy a

köztársasági elnök tiszteletdíja, illetve juttatásai egy törvényben,

együttesen kerüljenek szabályozásra, ezért a Javaslat - a Tv. egyidejü

hatályon kívül helyezése mellett - magában foglalja a köztársasági elnök

tiszteletdíjának szabályozását is.

Az Alkotmány értelmében a köztársasági elnök Magyarország államfõje,

aki kifejezi a nemzet egységét és õrködik az államszervezet demokratikus

müködése felett. Mindezek alapján megállapítható, hogy a köztársasági elnöki

megbízatás a legfõbb közjogi méltóság. Erre figyelemmel a Javaslat a hatályos

szabályozástól eltérõen a köztársasági elnök tiszteletdíját a miniszterelnök

illetményénél némileg magasabb összegben rögzíti.

A 2-4.§-hoz

Jelentõs szabályozási hiányt pótol a Javaslat, amikor a köztársasági

elnök társadalombiztosítási jogállását rendezi, továbbá rendelkezik pl. a

köztársasági elnök szabadságának mértékérõl is, amely jelenleg szintén

szabályozatlan.

Az 5.§-hoz

A Javaslat - az egzisztenciális nehézségek áthidalása érdekében -

elõírja, hogy a köztársasági elnököt (özvegyét) a köztársasági elnök

megbízatásának megszünése esetén juttatás illeti meg, amennyiben megbízatása a

megbízatás idejének lejártával, az elnök halálával, vagy a feladatkör

ellátását kilencven napon túl lehetetlenné tevõ állapottal szünik meg.

Eszerint a köztársasági elnök minden e tisztségben megkezdett három hónap után

egy havi, de legfeljebb húsz havi tiszteletdíjának megfelelõ összegü

juttatásra jogosult.

A rendelkezés céljával függ össze, hogy e juttatás a köztársasági

elnököt csak addig illeti meg, amíg újabb állami vezetõi megbízást nem tölt

be.

A 6.§-hoz

A tisztség kiemelkedõ jelentõségére tekintettel a Javaslat az

általánostól kedvezõbb szabályt ír elõ a köztársasági elnök öregségi nyugdíjra

való jogosultságára. Eszerint az öregségi nyugdíj minden e tisztségben

eltöltött év után egy évvel, de legfeljebb öt évvel az öregségi nyugdíjra

jogosító korhatár betöltése elõtt állapítható meg. Ez a kedvezmény azonban a

köztársasági elnököt egyrészt csak akkor illeti meg, ha megbízatása a

megbízatás idejének lejártával, vagy a feladatkör ellátását kilencven napon

túl lehetetlenné tevõ állapot miatt szünik meg, másrészt csak a korhatárra

vonatkozik, egyébként az elnökre is az általános társadalombiztosítási

szabályok az irányadóak.

A 7-12.§-hoz

A köztársasági elnököt megilletõ juttatások meghatározásakor a

Javaslat tekintettel van a nemzetközi gyakorlatra és a korábbi

tapasztalatokra. A Javaslat biztosítja a köztársasági elnök számára az elnöki

rezidencia használatát, ezt azonban a biztonsági és a protokolláris igényekre

tekintettel egyúttal kötelezõvé is teszi. A Javaslat rendezi továbbá a

személyi, illetõleg hivatali használatra szolgáló személygépkocsik, a

közigazgatási távbeszélõ hálózat, a különjáratú légiutazás, a kíséret, a

Kormány Központi Üdülõje igénybevételének feltételeit, valamint a köztársasági

elnököt megilletõ devizaellátmány és személyi védelem kérdéskörét.

A 13-16.§-hoz

A nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen bizonyos tisztséget betöltõ

személyek részére indokolt egyes juttatások biztosítása megbízatásuk

megszünését követõen is meghatározott ideig, vagy életük végéig. A tárgykört

jelenleg a köztársasági elnök és a Kormány tagjai megbízatásának megszünésével

kapcsolatos egyes kérdések átmeneti rendezésérõl szóló 98/1994.(VI.24.)Korm.

rendelet szabályozza. A Javaslat a hatályos szabályozásnak nagyrészt megfelelõ

tartalmú rendelkezéseket (pl. az elnököt megbízatása megszünését követõen

megilletõ személyi védelem, a megfelelõ lakás, vagy a személyes

gépkocsihasználat biztosítása) törvényi szintre emeli.

A 17-18.§-hoz

A Javaslat szerint az elnököt megbízatása során, illetve annak

megszünését követõen megilletõ juttatások igénybevételével kapcsolatban

felmerült költségeket - fõszabályként - a központi költségvetés fedezi. Ennek

oka, hogy az érintett juttatások velejárói e magas közjogi méltóságnak. Ez

alól kivétel a Kormány Központi Üdülõjének igénybevétele, amelyért a Javaslat

szerint a köztársasági elnök térítést fizet.

A Javaslat kizárja, hogy a köztársasági elnököt megbízatása

megszünését követõen a fent ismertetett juttatások akkor is megillessék, ha

megbízatása összeférhetetlenségének kimondásával, illetve az elnöki

tisztségtõl való megfosztással szünt meg.

A 19.§-hoz

A hatályba léptetõ rendelkezéshez kapcsolódóan a Javaslat

tartalmazza a tárgykör szabályozása folytán szükséges hatályon kívül helyezõ

rendelkezéseket is.

A Javaslat elfogadása esetén az elõre kiszámítható költségvetési

kihatás nem jelentõs. A köztársasági elnök tiszteletdíja emelésének, valamint

az egyhavi tiszteletdíj összegével megegyezõ külön juttatásnak az összege a

társadalombiztosítási vonzatokkal együtt éves szinten mintegy 792.000 Ft-ot

tesz ki.

Eleje Honlap