ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
INTERPELLÁCIÓ
dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyülés elnöke
részére
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Házszabály adta jogomnál fogva interpellációt kívánok intézni
Lotz Károly közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter Úrhoz
a "Nagykálló-Nyíradony közötti vasútvonal jövõjérõl:
1995. február 3-án Nyíradonyban tanácskozást tartottak a MÁV szakmai irányítói
a környék polgármestereivel, s tanácskozásukra megívták Szabolcs-Szatmár-Bereg
megye önkormányzatát és a megyében megválasztott országgyülési képviselõket. A
tanácskozás szakszerü volt. A MÁV ismertette a tényeket, az egyes
mellékvonalak bevételi és kiadási számsorait. Ismertették azokat a
megszorításokat, vonatritkításokat, amelyek szakmai okokból bizonyára
elkerülhetetlenek. Eddig nem is volt gond. A kényszerlépések szükségességét
korrekt módon elfogadta mindenki. Egyetlen kérdésben - a Nagykálló-Nyíradony
vasúti mellékszárny müködésének megszüntetésérõl - éles vita bontakozott ki.
Azt a MÁV vezetõi is elismerték, hogy ezt a 25-26 kilométernyi szakaszt csak
politikai döntéssel lehet megmenteni. A Miniszter Úr vezette szaktárca döntési
kompetenciával rendelkezõ emberei közül azonban nem vett részt senki a
tanácskozáson. Miért? Miért nem? Ez a Miniszter Úr dolga. Az viszont a térség
lakóira, településeire tartozik, hogy ennek a vasúti szárnynak a felszámolása
halálra ítél 4-5 községet, több tucat tanyát. A térségben lévõ 4,-4,5 méter
szélességü aszfaltozott és földutak alkalmatlanok a feladatok átvállalalására.
Az is bizonyos, hogy akárha fél éves szüneteltetése is a vasúti közlekedésnek,
a sínek felszedéséhez, a vasúti mütárgyak végleges pusztulásához vezet. Ezt a
MÁV vezetõi is megerõsítették. Nem óhajtok most térségi, területi problémákba
bonyolódni, a várható gazdasági, iskolaszervezési és egyéb gondok vasúti
közelekedéssel összefüggõ tényeire hivatkozni. Ezért csak arra szeretnék a
térség lakóival, polgármestereivel, megyei vezetõivel együtt határozott
választ kapni Miniszter Úrtól, hogy a közlekedési kormányzat felelõs
vezetõjeként megszünteti-e a Nagykálló-Nyíradony vasúti mellékszárny
üzemeltetését?!
Takács Péter
MDF frakció