MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/633.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

A Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és

a vagyonadók területén Bratislava-ban, 1994. augusztus 5-én aláírt Egyezmény

megerõsítésérõl

Elõadó: Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. március

Az Országgyûlés.........../1995. (...........) OGY határozata a

Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettõs

adóztatás elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásának

megakadályozásáról a jövedelem- és a vagyonadók területén

Bratislava-ban, 1994. augusztus 5-én aláírt Egyezmény

megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1. a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és

a vagyonadók területén Bratislava-ban, 1994. augusztus hó 5. napján aláírt

Egyezményt e határozattal megerõsíti;

2. felkéri a külügyminisztert, hogy a megerõsítésrõl diplomáciai úton

tájékoztassa a szlovák felet.

1

E G Y E Z M É N Y

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

ÉS

A SZLOVÁK KÖZTÁRSASÁG

KÖZÖTT

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSÉRÕL ÉS

AZ ADÓZTATÁS KIJÁTSZÁSÁNAK MEGAKADÁLYOZÁSÁRÓL

A JÖVEDELEM- ÉS A VAGYONADÓK TERÜLETÉN

A Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság,

attól az óhajtól vezetve, hogy Egyezményt kössenek a kettõs adóztatás

elkerülésérõl és az adózás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és a

vagyonadók területén,

megállapodtak a következõkben:

1. cikk

SZEMÉLYI HATÁLY

Az Egyezmény azokra a személyekre terjed ki, akik az egyik vagy mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek.

2.cikk

AZ EGYEZMÉNY HATÁLYA ALÁ TARTOZÓ ADÓK

1. Az Egyezmény azokra a jövedelem- és vagyonadókra terjed ki, amelyeket az

egyik Szerzõdõ Állam, annak politikai egységei vagy helyi hatóságai nevében

állapítanak meg, a beszedés módjára való tekintet nélkül.

2. Jövedelemadónak vagy vagyonadónak tekintendõk mindazok az adók, amelyekkel

a teljes jövedelmet vagy a teljes vagyont,illetve a jövedelem vagy a vagyon

egyes elemeit terhelik meg, beleértve az ingó vagy az ingatlan vagyon

elidegenítésébõl származó, valamint a vagyon értéknövekedése utáni adókat.

3. Az Egyezmény különösen a jelenleg érvényben lévõ következõ adókra terjed

ki:

a) A Szlovák Köztársaságban:

(i) a magánszemélyek jövedelemadójára;

(ii) a jogi személyek jövedelemadójára;

(iii) az ingatlanadóra;

(a továbbiakban "szlovák adó");

b) a Magyar Köztársaságban:

(i) a magánszemélyek jövedelemadójára;

(ii) a társasági adóra;

(iii) a földadóra;

(iv) az építményadóra;

(a továbbiakban "magyar adó").

4. Az Egyezmény kiterjed minden olyan azonos vagy lényegét tekintve hasonló

adóra is, amelyet az Egyezmény aláírása után a létezõ adók mellett vagy azok

helyett vezetnek be. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai értesítik egymást

adójogszabályaik minden lényeges megváltoztatásáról.

3.cikk

ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSOK

1. Az Egyezmény alkalmazásában, ha a szövegösszefüggés mást nem kíván:

a) "az egyik Szerzõdõ Állam" és "a másik Szerzõdõ Állam" kifejezés a Szlovák

Köztársaságot vagy a Magyar Köztársaságot jelenti a szövegösszefüggésnek

megfelelõen;

b) a "személy" kifejezés magában foglalja a magánszemélyt, a társaságot és

minden más személyi egyesülést;

c) a "társaság" kifejezés azokat a jogi személyeket vagy egyéb jogalanyokat

jelenti, amelyek az adóztatás szempontjából jogi személynek tekintendõk.

d) az "egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása" és a "másik Szerzõdõ Állam

vállalkozása" kifejezés az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy

vállalkozási tevékenységét, illetve a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személy vállalkozási tevékenységét jelenti;

e) az "állampolgár" kifejezés magában foglalja:

(i) az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárságával rendelkezõ magánszemélyt;

(ii) minden olyan jogi személyt, társulást vagy egyesülést, amely e

jogállását az egyik Szerzõdõ Állam érvényes jogszabályaiból meríti.

f) a "nemzetközi szállítás" kifejezés olyan vállalkozás által üzemeltetett

hajó, légi jármû, vagy közúti szállító jármû igénybevételével végzett

bármilyen szállítást jelent, amelynek a tényleges üzletvezetési helye az egyik

Szerzõdõ Államban van, kivéve ha a hajó, a légi jármû vagy a közúti szállító

jármû kizárólag a másik Szerzõdõ Államban levõ helyek között közlekedik;

g) az "illetékes hatóság" kifejezés a következõket jelenti:

(i) a Szlovák Köztársaság esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott

képviselõjét;

(ii) a Magyar Köztársaság esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott

képviselõjét.

2. Az Egyezménynek az egyik Szerzõdõ Állam által történõ alkalmazásánál az

Egyezményben meghatározás nélkül szereplõ kifejezések azt jelentik, ha a

szövegösszefüggés mást nem kíván, amit ennek az Államnak a jogszabályaiban

jelentenek azokra az adókra vonatkozóan, amelyekre az Egyezményt alkalmazzák.

4. cikk

BELFÖLDI ILLETÕSÉGÛ SZEMÉLY

1. Az Egyezmény alkalmazásában az "egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy" kifejezés olyan személyt jelent, aki ennek a Szerzõdõ Államnak a

jogszabályai szerint lakóhelye, állandó tartózkodási helye, üzletvezetési

helye vagy bármilyen más hasonló ismérv alapján ebben az Államban adóköteles.

Ez a kifejezés azonban nem foglalja magában azokat a személyeket, akik ebben

az Államban kizárólag az ebben az Államban lévõ jövedelemforrásuk vagy

vagyonuk alapján adókötelesek.

2. Amennyiben egy magánszemély az 1. bekezdés rendelkezései szerint mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, jogállását az alábbiak szerint kell

meghatározni:

a) abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben állandó

lakóhellyel rendelkezik; amennyiben mindkét Államban rendelkezik állandó

lakóhellyel, úgy abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amellyel

személyi és gazdasági kapcsolatai szorosabbak (a létérdekek központja);

b) amennyiben nem határozható meg, hogy melyik Államban van létérdekeinek a

központja, vagy ha egyik Államban sem rendelkezik állandó lakóhellyel, abban

az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben szokásos tartózkodási

helye van;

c) amennyiben mindkét Szerzõdõ Államban van szokásos tartózkodási helye, vagy

egyikben sincs, abban a Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek,

amelynek állampolgára;

d) ha mindkét Szerzõdõ Állam állampolgára, vagy egyiké sem, a Szerzõdõ Államok

illetékes hatóságai egyeztetõ eljárás keretében rendezik a kérdést.

3. Amennyiben az 1. bekezdés rendelkezései értelmében egy nem természetes

személy mindkét Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, abban a Szerzõdõ

Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben a tényleges

üzletvezetésének a helye van.

5. cikk

TELEPHELY

1. Az Egyezmény alkalmazásában a "telephely" kifejezés olyan állandó üzleti

helyet jelent, melyen keresztül a vállalkozás üzleti tevékenységét részben

vagy egészben kifejti.

2. A "telephely" kifejezés magában foglalja különösen:

a) az üzletvezetés helyét;

b) a fiókot;

c) az irodát;

d) a gyárat;

e) a mûhelyt;

f) a bányát,az olaj- és a földgázkutat, a kõfejtõt és a természeti kincsek

kitermelésére szolgáló egyéb telepeket.

3. A "telephely" kifejezés szintén magában foglalja:

a) az építési területet, az építkezési, összeszerelési vagy berendezési

munkálatokat, de csak akkor, ha a munka 12 hónapnál tovább tart.

b) Szolgáltatások nyújtását, beleértve a tanácsadói és a vezetõi

szolgáltatásokat, amelyeket egy vállalkozás alkalmazottai vagy az általa e

célra megbízott személyzet lát el, de csak akkor, ha az ilyen jellegû

tevékenységek az országon belül (az azonos vagy kapcsolódó program keretében)

bármelyik 12 hónapos idõszakon belül összesen legalább 6 hónapig tartanak.

4. E cikk elõzõ rendelkezéseire való tekintet nélkül a "telephely" kifejezést

úgy kell értelmezni, hogy az nem foglalja magában a következõket:

a) az olyan berendezéseket, amelyeket kizárólag a vállalkozás javainak vagy

áruinak raktározására, kiállítására, vagy leszállítására használnak;

b) a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készleteit, amelyeket kizárólag

raktározás, kiállítás vagy leszállítás céljából tartanak;

c) a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készleteit, amelyeket kizárólag

abból a célból tartanak, hogy azt egy másik vállalkozás feldolgozza;

d) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag abból a célból tartanak

fenn, hogy a vállalkozás részére különbözõ javakat és árukat vásároljanak,

vagy információt szerezzenek;

e) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag abból a célból tartanak

fenn, hogy a vállalkozás részére bármilyen más elõkészítõ vagy kisegítõ

jellegû tevékenységet folytassanak;

f) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag az a/-e/ pontokban

említett tevékenységek valamilyen kombinációjára tartanak fenn, feltéve, hogy

az állandó üzleti helynek az ilyen tevékenységek kombinációjából adódó teljes

tevékenysége elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû.

5. Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdések rendelkezéseire, ha egy személy -

kivéve a független jogállású képviselõt, akire a 6. bekezdés rendelkezéseit

kell alkalmazni - egy vállalkozás nevében tevékenykedik és felhatalmazása van

arra, hogy a vállalkozás nevében az egyik Szerzõdõ Államban szerzõdéseket

kössön és ezzel a jogával rendszeresen él is, akkor ez a vállalkozás olyan

vállalkozásnak tekintendõ, amelynek telephelye van ebben az Államban minden

olyan tevékenység tekintetében, amelyeket ez a személy a vállalkozás érdekében

végez, kivéve, ha az ilyen személy tevékenysége azokra a 4. bekezdésben

említett tevékenységekre korlátozódik, amelyek, ha állandó üzleti hely

igénybevételével végeznék, nem tennék az állandó üzleti helyet telephellyé

azon bekezdés rendelkezései értelmében.

6. Nem tekintendõ úgy, hogy az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának telephelye

van a másik Szerzõdõ Államban csupán azért, mert ebben a másik Szerzõdõ

Államban alkusz, bizományos vagy más független jogállású képviselõ révén

tevékenységet fejt ki, feltéve, hogy ezek a személyek rendes üzleti

tevékenységük keretében járnak el.

7. Az a tény, hogy az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság

olyan társaságot ellenõriz, vagy olyan társaság ellenõrzése alatt áll, amely a

másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, illetve üzleti tevékenységet fejt

ki ebben a másik Államban (akár telephely révén, akár más módon), önmagában

még nem teszi egyik társaságot sem a másik telephelyévé.

6. cikk

INGATLAN VAGYONBÓL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM

1. Az a jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy a másik Szerzõdõ Államban lévõ ingatlan vagyonból (beleértve a

mezõgazdaságból és az erdõgazdálkodásból származó jövedelmet) szerez, ebben a

másik Szerzõdõ Államban adóztatható.

2. Az "ingatlan vagyon" kifejezésnek olyan jelentése van, amit annak a

Szerzõdõ Államnak a jogszabályai meghatároznak, amelyikben a szóbanforgó

vagyon van. Ez a kifejezés minden esetben magában foglalja az ingatlan vagyon

tartozékának minõsülõ vagyont, a mezõgazdasági és erdészeti üzemekben

használatos felszerelést és az állatállományt, valamint az olyan jogokat,

amelyekre a földtulajdonra vonatkozó magánjogi rendelkezések alkalmazandók, az

ingatlan vagyon haszonélvezeti jogát, valamint az ásványlelõhelyek, források

és más természeti erõforrások kitermelésének vagy kitermelési jogának

ellenértékeként járó változó vagy állandó térítésekhez való jogot. Tengeri és

belvízi hajók, légi jármûvek és közúti szállító jármûvek nem tekintendõk

ingatlan vagyonnak.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései kiterjednek az ingatlan vagyon közvetlen

használatából, bérbeadásából vagy bármilyen más felhasználási formájából

származó jövedelemre.

4. Az 1. és 3. bekezdés rendelkezései kiterjednek a vállalkozás ingatlan

vagyonából származó jövedelemre, valamint a szabad foglalkozás gyakorlására

szolgáló ingatlan vagyonból származó jövedelemre is.

7.cikk

VÁLLALKOZÁSI NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a nyeresége csak ebben a Szerzõdõ

Államban adóztatható, kivéve, ha a vállalkozás tevékenységét a másik Szerzõzõ

Államban fejti ki ott lévõ telephelye révén. Amennyiben a vállalkozás íly

módon fejti ki tevékenységét, a vállalkozás nyeresége a másik Államban

adóztatható, de csak olyan mértékben, amilyen mértékben a nyereség ennek a

telephelynek tudható be.

2. A 3. bekezdés rendelkezéseinek fenntartásával, ha az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozása üzleti tevékenységet fejt ki a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ

telephelye révén, akkor mindkét Szerzõdõ Államban azt a nyereséget kell ennek

a telephelynek betudni, amelyet akkor érhetne el, ha teljesen önálló és

elkülönült vállalkozásként azonos vagy hasonló tevékenységet végezne azonos

vagy hasonló körülmények között, önálló üzleti kapcsolatot fenntartva azzal a

vállalkozással, amelynek a telephelye.

3. A telephely nyereségének megállapításánál levonhatók azok a költségek,

amelyek a telephely mûködtetésével kapcsolatban merülnek fel, beleértve az

üzletvezetési és az általános ügyviteli költségeket, függetlenül attól, hogy

abban az Államban merülnek-e fel, ahol a telephely található, vagy máshol.

4. Ha az egyik Szerzõdõ Államban úgy szokták megállapítani a telephelyre esõ

nyereségrészt, hogy a vállalkozás teljes nyereségét a különbözõ részegységek

között arányosan osztják meg, a 2. bekezdés nem zárja ki, hogy ez a Szerzõdõ

Állam az adóköteles nyereséget a szokásos arányos megosztás módszerével

állapítsa meg; az alkalmazott arányos megosztási módszernek azonban olyannak

kell lennie, hogy az eredmény összhangban legyen az e cikkben szereplõ

elvekkel.

5. Nem tudható be nyereség a telephelynek csupán azért, mert a telephely

javakat és árukat vásárol a vállalkozásnak.

6. Az elõzõ bekezdések alkalmazásában a telephelynek betudható nyereséget

évrõl évre azonos módon kell megállapítani, hacsak elégséges és alapos ok

nincs az ellenkezõjére.

7. Amennyiben a nyereség olyan jövedelemelemeket tartalmaz, amelyekkel az

Egyezmény más cikkei külön foglalkoznak, e cikk rendelkezései nem érintik

azoknak a cikkeknek a rendelkezéseit.

8. cikk

NEMZETKÖZI SZÁLLÍTÁS

1. A tengeri és belvízi hajók, légi jármûvek vagy közúti szállító jármûvek

nemzetközi forgalomban történõ üzemeltetésébõl szerzett jövedelem csak abban

az Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének

helye van.

2. Ha egy hajózási vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye egy hajó

fedélzetén van, akkor ez úgy tekintendõ, mintha abban a Szerzõdõ Államban

lenne, amelyben a hajó hazai kikötõje van, vagy, ilyen hazai kikötõ hiányában,

abban a Szerzõdõ Államban, amelyben a hajó üzemeltetõje belföldi illetõségû.

9. cikk

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK

Amennyiben

a) az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása közvetlenül vagy közvetve a másik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának vezetésében, ellenõrzésében vagy tõkéjében

részesedik, vagy

b) ugyanazok a személyek közvetlenül vagy közvetve az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának és a másik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a vezetésében,

ellenõrzésében vagy tõkéjében is részesednek,

és bármelyik esetben a két vállalkozás az egymás közötti kereskedelmi vagy

pénzügyi kapcsolatokban olyan feltételben állapodik meg, vagy olyan

feltételeket szab, amelyek eltérnek azoktól, amelyekben független

vállalkozások egymással megállapodnának, akkor minden olyan nyereség, amely e

feltételek hiányában a vállalkozások egyikénél megjelent volna, de e

feltételek miatt azonban nem jelent meg, beszámítható ennek a vállalkozásnak a

nyereségébe, és ennek megfelelõen megadóztatható.

10. cikk

OSZTALÉK

1. Az osztalék, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

társaság a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizet, ebben

a másik Szerzõdõ Államban adóztatható.

2. Ugyanakkor ez az osztalék abban a Szerzõdõ Államban és annak a Szerzõdõ

Államnak a jogszabályai szerint is adóztatható, amelyben az osztalékot fizetõ

társaság belföldi illetõségû, ha azonban a kedvezményezett az osztalék

haszonhúzója, az így megállapított adó nem haladhatja meg:

a) az osztalék bruttó összegének 5 %-át, ha a haszonhúzó olyan társaság,

amelyik az osztalékot fizetõ társaság tõkéjének legalább 25 %-ban közvetlen

tulajdonosa;

b) az osztalék bruttó összegének 15 %-át minden egyéb esetben.

A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik az

ilyen korlátozások alkalmazásának módját.

E bekezdés rendelkezései nem érintik a társaság adóztatását arra a nyereségre

vonatkozóan, amelybõl az osztalékot fizetik.

3. E cikk alkalmazásában az "osztalék" kifejezés részvényekbõl vagy más,

nyereségrészesedést biztosító jogokból - kivéve a követeléseket - származó

jövedelmet, valamint egyéb társasági jogokból származó olyan jövedelmet

jelent, amely a részvénybõl származó jövedelemmel azonos adójogi elbírálás alá

esik abban az Államban, amelyben az osztalékot kifizetõ társaság belföldi

illetõségû.

4. Nem kell az 1. és 2. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha az osztalék

haszonhúzója, aki mint az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy,

üzleti tevékenységet folytat ott lévõ telephelye révén abban a másik Szerzõdõ

Államban, amelyben az osztalékot fizetõ társaság belföldi illetõségû, vagy

ebben a másik Államban egy ott lévõ állandó bázis segítségével szabad

foglalkozást ûz, és az érdekeltség, amelynek alapján az osztalékot fizetik,

ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz tartozik. Ebben az

esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit kell

alkalmazni.

5. Ha az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság nyereségre vagy

jövedelemre tesz szert a másik Szerzõdõ Államból, ez a másik Állam nem

adóztathatja meg a társaság által kifizetett osztalékot, kivéve, ha az

osztalékot ebben a másik Államban belföldi illetõségû személynek fizetik, vagy

ha az érdekeltség, amelynek alapján az osztalékot fizetik, ténylegesen ehhez a

másik Szerzõdõ Államban lévõ telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik,

sem pedig a társaság fel nem osztott nyereségét nem terhelheti a társaság fel

nem osztott nyereségére megállapított adóval, még akkor sem, ha a kifizetett

osztalék vagy a fel nem osztott nyereség egészben vagy részben ebben a másik

Szerzõdõ Államban keletkezõ nyereségbõl vagy jövedelembõl áll.

11. cikk

KAMAT

1. Az a kamat, amely az egyik Szerzõdõ Államban keletkezik és amelyet a másik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizetnek, csak ebben a másik

Államban adóztatható, ha a kedvezményezett belföldi személy a kamat

haszonhúzója.

2. E cikk alkalmazásában a "kamat" kifejezés mindenfajta követelésbõl származó

jövedelmet jelent, függetlenül attól, hogy jelzáloggal van-e biztosítva és

jogot ad-e az adós nyereségébõl való részesedésre, és magában foglalja

különösen az állami értékpapírokból származó jövedelmet, a kötvényekbõl és az

adósságlevelekbõl származó jövedelmet, beleértve az ilyen értékpapírokhoz,

kötvényekhez vagy adósságlevelekhez kapcsolódó kamatprémiumokat és díjakat.

3. Nem kell az 1. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha a kamat egyik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû haszonhúzója a másik Szerzõdõ Államban

üzleti tevékenységet folytat ott lévõ telephelye révén, amelyben a kamat

keletkezik, vagy ott lévõ állandó bázisa tevékenységével szabad foglalkozást

ûz ebben a másik Államban, és a követelés, amely után a kamatot fizetik,

ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik. Ebben az

esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit kell

alkalmazni.

4. Ha a kamatot fizetõ személy és a kamat haszonhúzója közötti, vagy a

kettejük és egy harmadik személy közötti különleges kapcsolat miatt a kamat

összege ahhoz a követeléshez viszonyítva, amely után fizetik, meghaladja azt

az összeget, amelyben a kamatot fizetõ személy és a kamat haszonhúzója ilyen

kapcsolatok hiányában megállapodtak volna, e cikk rendelkezéseit csak az utóbb

említett összegre kell alkalmazni. Ebben az esetben a többletösszeg mindkét

Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint megadóztatható marad, az Egyezmény egyéb

rendelkezéseinek kellõ figyelembevételével.

12. cikk

JOGDÍJ

1. A jogdíj, amely az egyik Szerzõdõ Államban keletkezik és amelyet a másik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizetnek, ebben a másik

Államban adóztatható.

2. Az ilyen jogdíj ugyanakkor abban a Szerzõdõ Államban és annak az Államnak a

jogszabályai szerint is adóztatható, amelyikben keletkezik, de ha a

kedvezményezett a jogdíj haszonhúzója, az ily módon megállapított adó nem

haladhatja meg a jogdíj bruttó összegének 10 %-át. A Szerzõdõ Államok

illetékes hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik e korlátozás alkalmazási

módját.

3. E cikk alkalmazásában a "jogdíj" kifejezés magában foglal minden olyan

jellegû térítést, amelyet irodalmi, mûvészeti vagy tudományos alkotások

felhasználásának vagy felhasználási jogának ellenértékeként fizetnek ki,

beleértve a mozgóképfilmet, a rádiós vagy televiziós közvetítésre szolgáló

filmeket és szalagokat, mindenfajta szabadalmat, védjegyet, ipari formulát

vagy modellt, tervet, titkos képletet vagy eljárást, valamint az ipari,

kereskedelmi és tudományos berendezések használatáért vagy használati jogáért,

illetve az ipari, kereskedelmi és tudományos tapasztalatok közléséért történõ

kifizetéseket.

4. Nem kell az 1. és 2. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha a jogdíjak

haszonhúzója, aki az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, üzleti

tevékenységet folytat ott lévõ telephelye révén abban a másik Szerzõdõ

Államban, amelyben a jogdíj keletkezik, vagy ott lévõ állandó bázisa és a jog

vagy vagyoni érték segítségével szabad foglalkozást ûz, amely után a jogdíjat

fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik.

Ebben az esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit

kell alkalmazni.

5. A jogdíj akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államból származónak, ha a

kifizetõ maga az Állam, annak politikai egysége, helyi hatósága vagy egy ebben

az Államban belföldi illetõségû személy. Ha azonban a jogdíj kifizetõje, akár

belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ Államban, akár nem, a Szerzõdõ Államok

egyikében olyan telephellyel vagy állandó bázissal rendelkezik, amellyel

kapcsolatosan a jogdíjfizetési kötelezettség felmerült, és ezeket a jogdíjakat

ez a telephely vagy állandó bázis viseli, akkor úgy tekintendõ, hogy ezek a

jogdíjak abból a Szerzõdõ Államból származnak, amelyben a telephely vagy az

állandó bázis található.

6. Ha a kifizetõ és a jogdíj haszonhúzója közötti, vagy a kettejük és egy

harmadik személy közötti különleges kapcsolat miatt a jogdíj összege ahhoz a

használathoz, joghoz vagy információhoz mérten, amelynek alapján kifizetik,

meghaladja azt az összeget, amelyben a jogdíjat fizetõ személy és a jogdíj

haszonhúzója ilyen kapcsolatok hiányában megállapodtak volna, e cikk

rendelkezéseit csak az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a kifizetett többletösszeg mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint

megadóztatható az Egyezmény egyéb rendelkezéseinek kellõ figyelembevételével.

13. cikk

ELIDEGENÍTÉSBÕL SZÁRMAZÓ NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy másik Szerzõdõ

Államban lévõ, a 6. cikkben meghatározott ingatlanának elidegenítésébõl

származó nyeresége ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyéhez tartozó üzleti vagyon részét képezõ ingó vagyon, valamint az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy számára a másik Szerzõdõ

Államban szabad foglalkozás végzéséhez rendelkezésre álló ingó vagyontárgy

elidegenítésébõl származó nyereség ebben a másik Államban adóztatható,

beleértve az ilyen telephely (önállóan vagy az egész vállalkozással együtt

történõ) elidegenítésébõl vagy az ilyen állandó bázis elidegenítésébõl

származó nyereséget is.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett tengeri és belvizi hajók, légi

jármûvek és közúti szállító jármûvek, valamint az ilyen hajók, légi jármûvek

és közúti szállító jármûvek üzemeltetését szolgáló ingó vagyontárgyak

elidegenítésébõl származó nyereség csak abban az Államban adóztatható,

amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének a helye van.

4. Az 1., 2. és 3. bekezdésben említett vagyontárgyakon kívüli vagyon

elidegenítésébõl származó nyereség csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható,

amelyben az elidegenítõ belföldi illetõségû.

14. cikk

SZABAD FOGLALKOZÁS

1. Az olyan jövedelem, amelyre az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy szabad foglalkozásból vagy egyéb önálló jellegû tevékenységbõl szerez,

csak ebben az Államban adóztatható, kivéve, ha a tevékenység végzésére a másik

Szerzõdõ Államban rendszeresen állandó bázissal ren-delkezik. Ha ilyen állandó

bázissal rendelkezik, jövedelme a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, de csak

olyan mértékben, amilyen mértékben ennek az állandó bázisnak tudható be.

2. A "szabad foglalkozás" kifejezés magában foglalja különösen az önálló

tudományos, irodalmi, mûvészeti, nevelési vagy oktatási tevékenységet,

valamint az orvosok, ügyvédek, mérnökök, építészek, fogorvosok és

könyvszakértõk önálló tevékenységét.

15. cikk

NEM ÖNÁLLÓ MUNKA

1. A 16., 18., 19. és 20. cikkek rendelkezéseinek fenntartásával a bér, a

fizetés és más hasonló térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személy nem önálló munkáért kap, csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a munkát a másik Szerzõdõ Államban végzik. Amennyiben

a munkát ott végzik, az abból származó térítés ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Az 1. bekezdés rendelkezéseire való tekintet nélkül az a térítés, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ

Államban történõ nem önálló munkáért kap, csak az elsõként említett Államban

adóztatható, amennyiben a következõ feltételek mindegyike teljesül:

a) a kedvezményezett bármely tizenkét hónapos idõszakon belül egyfolytában

vagy megszakításokkal nem tölt összesen 183 napnál többet a másik Államban;

b) a térítést olyan munkáltató fizeti, vagy olyan munkáltató nevében fizetik,

aki nem belföldi illetõségû a másik Államban; és

c) a térítést nem a munkáltatónak a másik Államban lévõ telephelye vagy

állandó bázisa viseli.

3. Tekintet nélkül e cikk fenti bekezdés rendelkezéseire, az olyan térítés,

amelyet nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajó, légi jármû vagy közúti

szállító jármû fedélzetén végzett nem önálló munkáért fizetnek, abban a

Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges

üzletvezetésének helye van.

16. cikk

IGAZGATÓK TISZTELETDÍJA

Az igazgatói tiszteletdíj és más hasonló kifizetések, amelyeket az egyik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû társaság igazgatósági tagjaként vagy más hasonló

testületének tagjaként kap, ebben a másik Államban adóztathatók.

17.cikk

MÛVÉSZEK ÉS SPORTOLÓK

1. Tekintet nélkül a 14. és 15. cikk rendelkezéseire, az a jövedelem, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy elõadómûvészként,

úgymint színpadi, film-, rádiós vagy televíziós mûvészként, zenészként vagy

sportolóként élvez a másik Szerzõdõ Államban ilyen minõségében kifejtett

személyes tevékenységébõl, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Amennyiben az elõadómûvész vagy sportoló ilyen minõségében személyesen

kifejtett tevékenységével kapcsolatos jövedelem nem az elõadómûvésznél vagy

sportolónál magánál, hanem egy másik személynél jelentkezik, akkor ez a

jövedelem a 7., 14., és a 15. cikk rendelkezéseire való tekintet nélkül abban

a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben az elõadómûvész vagy a sportoló

tevékenységét kifejti.

3. Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdés rendelkezéseire, az e cikkben említett

jövedelem adómentes abban a Szerzõdõ Államban, amelyben az elõadómûvész vagy

sportoló tevékenységét kifejti, ha ezt a tevékenységet jelentõs részben ezen

Állam vagy a másik Állam közpénzeibõl támogatják, vagy a tevékenységre a

Szerzõdõ Államok közötti kulturális megállapodás keretében kerül sor.

18. cikk

NYUGDÍJ

A 19. cikk 2. bekezdésében foglalt rendelkezések fenntartásával a nyugdíj és a

hasonló térítések, amelyeket az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személynek fizetnek korábbi nem önálló munkára tekintettel, csak ebben az

Államban adóztathatók.

19. cikk

KÖZSZOLGÁLAT

1. a) A nem nyugdíj jellegû térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam, annak

politikai egysége vagy helyi hatósága fizet ki magánszemélynek olyan

szolgálatért, amelyet ezen Államnak, politikai egységnek vagy helyi hatóságnak

teljesített, csak ebben a Szerzõdõ Államban adóztatható.

b) Ez a térítés azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

szolgálatot ebben az Államban teljesítették, és a magánszemély ebben az

Államban olyan belföldi illetõségû személy, aki

(i) ennek az Államnak az állampolgára; vagy

(ii) nem kizárólag a szolgálat teljesítése céljából lett ebben az Államban

belföldi illetõségû.

2. a) Minden olyan nyugdíj, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam, annak politikai

egysége vagy helyi hatósága fizet ki, vagy az általuk létrehozott alapokból

fizetnek ki magánszemélynek olyan szolgálatért, amelyet ezen Államnak,

politikai egységnek vagy helyi hatóságnak teljesített, csak ebben az Államban

adóztatható.

b) Az ilyen nyugdíj azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha

a magánszemély ebben a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû és ennek az

Államnak az állampolgára is.

3. A 15., 16., és a 18. cikk rendelkezései kiterjednek az olyan térítésekre és

nyugdíjakra, amelyeket az egyik Szerzõdõ Állam, politikai egysége vagy helyi

hatósága által folytatott üzleti tevékenységgel kapcsolatosan teljesített

szolgálatért fizetnek ki.

20. cikk

DIÁKOK,TANÁROK ÉS KUTATÓK

1. Azok a kifizetések, amelyeket olyan diákok vagy szakmunkástanulók kapnak

ellátásukra vagy tanulmányi célokra, akik közvetlenül az egyik Szerzõdõ Állam

felkeresése elõtt a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek voltak, vagy

jelenleg is azok, és akik az elsõként említett Államban kizárólag tanulmányi

vagy oktatási célból tartózkodnak, nem adóztathatók ebben az Államban,

amennyiben az ilyen kifizetések ezen az Államon kívüli forrásokból származnak.

2. Az olyan magánszemélyek által tanításért vagy tudományos kutatói munkáért

felvett kifizetések, akik közvetlenül az egyik Szerzõdõ Állam felkeresése

elõtt a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek voltak, vagy jelenleg is

azok, és akik az elsõként említett Államban kizárólag kutatások végzése vagy

egyetemen, fõiskolán, felsõoktatási intézményben vagy bármilyen más hasonló

intézményben történõ oktatás céljából tartózkodnak, adómentesek az elõbbi

Államban, amennyiben az ilyen intézmények non-profit jogi személyekhez

tartoznak.

21. cikk

EGYÉB JÖVEDELEM

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy jövedelmének az

Egyezmény fenti cikkeiben nem tárgyalt elemei, bárhol keletkezzenek is, csak

ebben az Államban adóztathatók.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései nem terjednek ki a 6. cikk 2. bekezdésében

meghatározott ingatlan vagyonból származó jövedelmen kívüli jövedelmekre,

amennyiben az ilyen jövedelmeknek az egyik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû kedvezményezettje a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ telephelye

révén üzleti tevékenységet folytat, vagy ebben a másik Államban az ott lévõ

állandó bázisa segítségével szabad foglalkozást ûz, és az a jog vagy vagyoni

érték, amelynek alapján a jövedelmet kifizetik, ténylegesen ehhez a

telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik. Ilyen esetben az esettõl

függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.

22.cikk

VAGYON

1. A 6. cikkben említett ingatlan vagyonban megtestesülõ vagyon, amelynek

tulajdonosa az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, és amely a másik

Szerzõdõ Államban fekszik, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyéhez tartozó üzleti vagyon részét képezõ ingó vagyonban, vagy az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy számára a másik Szerzõdõ

Államban szabad foglalkozás végzése céljából rendelkezésre álló állandó

bázishoz tartozó ingó vagyonban megtestesülõ vagyon ebben a másik Államban

adóztatható.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajóban, légi jármûben vagy közúti

szállító jármûben és az ilyen hajó, légi jármû vagy közúti szállító jármû

üzemeltetését szolgáló ingó vagyonban megtestesülõ vagyon csak abban a

Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges

üzletvezetésének helye van.

4. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy vagyonának minden

egyéb eleme csak ebben az Államban adóztatható.

23. cikk

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSE

A kettõs adóztatást a következõképpen kell elkerülni:

1.A Magyar Köztársaságban belföldi illetõségû személy esetében:

a) Amennyiben a Magyarországon belföldi illetõségû személy olyan jövedelemre

tesz szert, vagy olyan vagyona van,amely az Egyezmény rendelkezéseivel

összhangban a Szlovák Köztársaságban adóztatható, a Magyar Köztársaság a b) és

c) pontban foglalt rendelkezések fenntartásával mentesíti az ilyen jövedelmet

vagy vagyont az adózás alól.

b) Amennyiben a Magyarországon belföldi illetõségû személy olyan

jövedelemrészekre tesz szert, amelyek a 10. és 12. cikk rendelkezéseivel

összhangban a Szlovák Köztársaságban adóztathatók, a Magyar Köztársaság

lehetõvé teszi az ilyen belföldi illetõségû személy jövedelmét terhelõ adóból

egy olyan összeg levonását, amely megegyezik a Szlovák Köztársaságban

megfizetett adóval. Az így levont összeg azonban nem haladhatja meg a levonás

elõtt számított adónak azt a hányadát, amely a Szlovák Köztársaságból származó

ilyen jövedelemrészeknek tudható be.

c) Ha az Egyezmény bármely rendelkezésével összhangban a Magyar Köztársaságban

belföldi illetõségû személy által megszerzett jövedelem vagy a tulajdonában

lévõ vagyon mentesül az adó alól a Magyar Köztársaságban, a Magyar Köztársaság

az ilyen belföldi illetõségû személy többi jövedelmét vagy vagyonát terhelõ

adó összegének kiszámításánál figyelembe veheti a mentességet élvezõ

jövedelmet vagy vagyont.

2. A Szlovák Köztársaságban belföldi illetõségû személy esetében:

A Szlovák Köztársaság adójának megállapításakor az ott belföldi illetõségû

személy az adóalapba, amelynek alapján az ilyen adót megállapítják,

beszámíthat minden olyan jövedelemrészt, amely az Egyezmény rendelkezései

alapján a Magyar Köztársaságban is adóztatható, de lehetõvé teszi az ilyen

alapon számított adóösszegbõl egy olyan összeg levonását, amely megegyezik a

Magyar Köztársaságban megfizetett adóval. Ez a levonás azonban nem haladhatja

meg a levonás elõtt számított szlovák adónak azt a hányadát, amely arányos

azzal a jövedelemmel, amely az Egyezmény rendelkezéseivel összhangban a Magyar

Köztársaságban adóztatható.

24. cikk

EGYENLÕ ELBÁNÁS

1. Az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárai számára nem írható elõ a másik

Szerzõdõ Államban olyan adózás vagy azzal összefüggõ bármilyen kötelezettség,

amely más vagy megterhelõbb, mint a másik Állam állampolgárai számára azonos

körülmények között elõírt vagy elõírható adózás és az azzal összefüggõ

kötelezettségek. Tekintet nélkül az 1. cikk rendelkezéseire, e rendelkezés

kiterjed az olyan személyekre is, akik nem belföldi illetõségûek az egyik vagy

mindkét Szerzõdõ Államban.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelye nem adóztatható kedvezõtlenebbül ebben a másik Szerzõdõ Államban,

mint e másik Szerzõdõ Állam azonos tevékenységet folytató vállalkozásai. E

rendelkezés nem értelmezhetõ úgy, mintha az egyik Szerzõdõ Állam köteles lenne

a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személyek számára polgári

jogállásuk vagy családi kötelezettségeik alapján bármilyen olyan egyéni

levonásokat, adókedvezményeket és adómérsékléseket biztosítani az adózás

területén, mint amilyeneket a saját Államában belföldi illetõségû személyeknek

biztosít.

3. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása által a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek kifizetett kamat, jogdíj és más költség az

ilyen vállalkozás adóztatható nyereségének megállapításánál ugyanolyan

feltételek mellett levonható, kivéve, ha a 9. cikkben, a 11. cikk 4.

bekezdésében vagy a 12. cikk 6. bekezdésében szereplõ rendelkezéseket kell

alkalmazni, mintha ezeket az elsõként említett Államban belföldi illetõségû

személynek fizették volna ki. Ehhez hasonlóan az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának bármilyen adóssága a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személlyel szemben az ilyen vállalkozás nyereségadó-alapjának

megállapításánál ugyanolyan feltételek mellett levonható, mintha az elsõként

említett Államban belföldi illetõségû személlyel kötötték volna errõl a

szerzõdést.

4. Az egyik Szerzõdõ Állam olyan vállalkozásai számára, amelyek tõkéje

egészben vagy részben, közvetlenül vagy közvetve a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû egy vagy több személy tulajdonában vagy ellenõrzése alatt

van, nem írható elõ az elsõként említett Szerzõdõ Államban olyan adózás vagy

azzal kapcsolatban semmiféle olyan kötelezettség, amely más vagy megterhelõbb,

mint az az adózás és az azzal járó kötelezettségek, amelyeket ezen elsõként

említett Állam hasonló vállalkozásai számára írnak vagy írhatnak elõ.

5. E cikk rendelkezései tekintet nélkül a 2. cikk rendelkezéseire, bármilyen

fajtájú és megnevezésû adóra alkalmazandók.

25. cikk

EGYEZTETÕ ELJÁRÁS

1. Ha egy személy véleménye szerint az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Állam

intézkedése olyan adózást eredményez vagy eredményezhet a késõbbiekben

számára, amely nincs összhangban az Egyezmény rendelkezéseivel, az illetõ

Állam belsõ jogszabályaiban biztosított jogorvoslati lehetõségektõl

függetlenül az ügyet annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatósága elé

terjesztheti, amelyikben belföldi illetõségû, vagy amennyiben ügye a 24. cikk

1. bekezdése alá tartozik, annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatósága

elé, amelynek állampolgára. Az ügyet az Egyezmény rendelkezéseivel összhangban

nem lévõ adóztatást eredményezõ intézkedésrõl szóló elsõ értesítéstõl

számított 3 éven belül elõ kell terjeszteni.

2. Az illetékes hatóság, amennyiben a kifogást megalapozottnak véli, de önmaga

nem képes kielégítõ megoldást találni, törekedni fog arra, hogy az ügyet a

másik Szerzõdõ Állam illetékes hatóságával együtt kölcsönös egyetértéssel

oldja meg, hogy elkerüljék az olyan adóztatást, amely nem áll összhangban az

Egyezménnyel. Az elfogadott megoldást a Szerzõdõ Állam belsõ jogszabályaiban

elõírt határidõktõl függetlenül végre kell hajtani.

3. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai törekedni fognak arra, hogy az

Egyezmény értelmezésével vagy alkalmazásával kapcsolatos nehézségeket és

kétségeket kölcsönös egyetértéssel oldják fel. Közös tanácskozásokat

tarthatnak annak érdekében, hogy olyan esetekben is elkerüljék a kettõs

adóztatást, amelyekrõl az Egyezmény nem rendelkezik.

4. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai az elõzõ bekezdések szellemében

megállapodás elérése céljából közvetlenül érintkezhetnek egymással. Ha a

megállapodás elérése érdekében célszerûnek látszik a szóbeli véleménycsere, az

ilyen véleménycserére sor kerülhet a Szerzõdõ Államok illetékes hatóságainak

képviselõibõl álló bizottság keretén belül.

26. cikk

INFORMÁCIÓCSERE

1. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai megadják egymás számára azt a

tájékoztatást, amely az Egyezmény rendelkezéseinek végrehajtásához, vagy a

Szerzõdõ Államokban az Egyezmény hatálya alá tartozó adókra vonatkozó belsõ

jogszabályi rendelkezések végrehajtásához szükséges. A kölcsönös tájékoztatást

az 1. cikk nem korlátozza. A Szerzõdõ Állam a kapott tájékoztatást ugyanúgy

titokként kezeli, mint az ennek az Államnak a belsõ jogszabályai szerint

megszerzett információt, és csak olyan személyek vagy hatóságok (beleértve a

bíróságokat és a közigazgatási szerveket) elõtt fedi fel, amelyek az Egyezmény

hatálya alá tartozó adók kivetésével vagy beszedésével, azok érvényesítésével

vagy a velük kapcsolatos peres eljárással vagy a jogorvoslatra vonatkozó

határozatokkal foglalkoznak. Ezek a személyek vagy hatóságok a tájékoztatást

csak ilyen célokra használhatják fel. A tájékoztatást nyilvános bírósági

tárgyalásokon vagy bírósági határozatban felfedhetik.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései semmilyen esetben sem értelmezhetõk úgy, hogy

valamelyik Szerzõdõ Államot kötelezik

a) az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam jogszabályaival vagy államigazgatási

gyakorlatával ellentétes intézkedések hozatalára;

b) olyan információ átadására, amely az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint vagy a közigazgatás szokásos rendjében nem szerezhetõ be;

c) olyan információ átadására, amely szakmai, üzleti, ipari, kereskedelmi

vagy foglalkozási titkot, szakmai eljárást, vagy olyan információt fedne fel,

amelynek nyilvánosságra hozatala ellentmondana a közrendnek (ordre public).

27. cikk

DIPLOMÁCIAI KÉPVISELÕK ÉS KONZULI TISZTSÉGVISELÕK

Az Egyezmény semmilyen módon nem érinti a diplomáciai képviselõket és a

konzuli tisztségviselõket nemzetközi jog általános szabályai vagy külön

megállapodások rendelkezései alapján megilletõ adózási kiváltságokat.

28. cikk

HATÁLYBALÉPÉS

1. A Szerzõdõ Felek értesítik egymást, hogy az Egyezmény hatálybaléptetéséhez

szükséges alkotmányos követelményeknek eleget tettek.

2. Az Egyezmény az 1. bekezdésben említett második értesítés idõpontjában lép

hatályba és rendelkezéseit alkalmazni kell:

a) a forrásnál levont adók tekintetében az Egyezmény hatálybalépésének évét

követõ elsõ naptári év január 1-jén vagy azt követõen szerzett összegekre;

b) egyéb jövedelemadók és a vagyonadók tekintetében az Egyezmény

hatálybalépésének évét követõ naptári év január 1-jével vagy az azután kezdõdõ

bármely adóévre kivethetõ adókra vonatkozóan.

29. cikk

FELMONDÁS

Az Egyezmény mindaddig hatályban marad, ameddig az egyik Szerzõdõ Állam fel

nem mondja. Az Egyezményt bármelyik Szerzõdõ Állam az Egyezmény

hatálybalépésének idõpontjától számított ötéves idõszakot követõ bármelyik

naptári év végét legalább 6 hónappal megelõzõen diplomáciai úton eljuttatott

írásbeli értesítéssel felmondhatja. Ebben az esetben az Egyezmény hatályát

veszti:

a) a forrásnál levont adók tekintetében az Egyezmény felmondásának évét követõ

elsõ naptári év január 1-jén vagy azt követõen szerzett összegekre

vonatkozóan;

b) egyéb jövedelemadók és a vagyonadók tekintetében az Egyezmény

hatálybalépésének évét követõ naptári év január 1-jével vagy az azután kezdõdõ

bármely adóévre kivethetõ adókra vonatkozóan.

ENNEK HITELÉÜL az alulírott, kellõ meghatalmazással rendelkezõ képviselõk az

Egyezményt aláírták.

KÉSZÜLT Bratislava-ban, 1994. augusztus hó 5. napján, két eredeti példányban,

magyar,szlovák és angol nyelven, mindhárom szöveg egyaránt hiteles. Ha eltérõ

értelmezés van a szlovák nyelvû és a magyar nyelvû szöveg között, az angol

nyelvû szöveg az irányadó.

A Magyar Köztársaság A Szlovák Köztársaság

nevében nevében

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és

a vagyonadók területén Bratislava-ban, 1994. augusztus 5-én aláírt Egyezmény

törvényhozás tárgyát érinti, ezért megerõsítéséhez az Országgyûlés döntése

szükséges, amely országgyûlési határozat formájában történik.

Eleje Honlap