1

1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/644.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

az egyes helyi közszolgáltatások kötelezõ igénybevételérõl

Elõadó: Kuncze Gábor

Budapest, 1995. március 1.

Az Országgyûlés a helyi önkormányzati feladatkörbe tartozó, a

településtisztasággal összefüggõ egyes - közszolgáltatás útján megvalósuló -

közfeladatok ellátásának elõsegítése érdekében a következõ törvényt alkotja:

1. §

(1) A helyi önkormányzat által szervezett, a települési szilárd és folyékony

hulladék összegyûjtését, elszállítását és ártalommentes elhelyezését biztosító

helyi közszolgáltatással ellátott területen lévõ ingatlan tulajdonosa,

használója (a továbbiakban együtt: tulajdonos) az ingatlanon keletkezõ szilárd

és folyékony hulladék elhelyezésérõl - a helyi önkormányzat rendeletében

meghatározott módon - a helyi közszolgáltatás igénybevétele útján köteles

gondoskodni, ha jogszabály vagy hatósági határozat eltérõen nem rendelkezik.

(2) A tulajdonos nem köteles a helyi önkormányzat által szervezett

közszolgáltatást igénybe venni, ha más szolgáltatóval a helyi önkormányzat

rendeletében foglaltaknak megfelelõ tartalmú (2. § c/ pont), a

hulladéklerakóhelyet is megnevezõ szerzõdést kötött és ezt õ vagy a

szolgáltató az önkormányzat jegyzõjének felhívására igazolja.

2. §

A helyi önkormányzat rendeletben állapítja meg:

a/ a helyi közszolgáltatás megnevezését, a közszolgáltatással ellátott terület

határait;

b/ a közszolgáltatást végzõ intézmény vagy vállalkozás (a továbbiakban együtt:

szolgáltató) megnevezését;

c/ a közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját, a szolgáltató és a

tulajdonos ezzel összefüggõ jogait és kötelezettségeit, a szolgáltatásra

vonatkozó szerzõdés egyes tartalmi elemeit (Ptk. 226. § (1) bek.);

d/ közüzemi szolgáltatás (Ptk. 388. §) esetén a közüzemi szerzõdés

létrejöttének módját, valamint a szolgáltatás igénybevételének,

korlátozásának, megtagadásának - jogszabályban nem rendezett - módját és

feltételeit;

e/ az érintett közfeladattal összefüggõ - jogszabályban nem rendezett - helyi

önkormányzati hatósági feladatot, hatáskört és szabálysértést;

f/ a tulajdonost terhelõ díjfizetési kötelezettséget, a díj mértékét,

megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények és mentességek eseteit, vagy

a szolgáltatás ingyenességét.

3. §

E törvény alkalmazásában

a/ települési szilárd hulladék: az ingatlanon keletkezõ háztartási és egyéb

szilárd halmazállapotú visszamaradt anyag, a veszélyes hulladék és a

radioaktív hulladék kivételével.

b/ települési folyékony hulladék: az ingatlanon keletkezõ és ott gyûjtött,

tárolt szennyvíz és szennyvíziszap, a közcsatornahálózatba vezetett, valamint

a termelési, szolgáltatási tevékenységbõl származó technológiai eredetû

szennyvíz és szennyvíziszap kivételével;

c/ települési szilárd hulladék gyûjtésére és elszállítására irányuló

közszolgáltatás: a szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített

gyûjtõedényben a közterületen vagy az ingatlanon összegyûjtött és a

szolgáltató rendelkezésére bocsátott hulladék elhelyezés céljából történõ

rendszeres elszállítása;

d/ a települési folyékony hulladék elszállítására irányuló közszolgáltatás: a

folyékony hulladék ideiglenes tárolására szolgáló létesítmény kiürítése és a

folyékony hulladék elhelyezés céljából történõ elszállítása;

e/ a hulladék elhelyezésére irányuló közszolgáltatás: a hulladék ellenõrzött

és rendezett lerakását (befogadását), illetõleg feldolgozását vagy

ártalmatlanítását szolgáló létesítmény üzemeltetése.

4. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

(2) A Polgári Törvénykönyvrõl szóló, többször módosított 1959. évi IV. törvény

685. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában)

"a) jogszabály: a törvény, a kormányrendelet, továbbá a 226. § (1) bekezdése

és a 388. § tekintetében - ha a szolgáltatás szervezett ellátásáról a helyi

önkormányzat gondoskodik - az önkormányzati rendelet is; a 19. § (1)

bekezdésének c) pontja, a 29. § (3) bekezdése, a 200. § (2) bekezdése, a 231.

§ (3) bekezdése, a 301. § (4) bekezdése, a 434. § (3)-(4) bekezdése, az 523.

§ (2) bekezdése, az 528. § (3) bekezdése, valamint az 530. § tekintetében

viszont - az önkormányzati rendelet kivételével - valamennyi jogszabály;"

(3) Az e törvény végrehajtását szolgáló rendeletalkotásról a közszolgáltatást

szervezõ helyi önkormányzat, a fõvárosban Budapest Fõváros Közgyûlése, közös

intézmény (1990: LXV. tv. /Ötv./ 43. §) vagy körzeti szolgáltatás (Ötv. 69. §

/2/-/5/ bek.) esetén a közszolgáltatásban részesülõ önkormányzat gondoskodik.

I n d o k o l á s

az egyes helyi közszolgáltatások kötelezõ igénybevételérõl szóló

törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Az Alkotmánybíróság a közelmúltban több, a köztisztaság fenntartását

szabályozó önkormányzati rendeletet megsemmisített. Az Alkotmánybíróság

határozatainak indokolásában kifejtette, hogy a helyi önkormányzatok

igazgatási, szabályozási autonómiája a helyi közszolgáltatások szervezésére,

szervezeti formáinak kialakítására, mûködési feltételei biztosítására,

fejlesztésére terjed ki. Az ellátás során a szolgáltató és a fogyasztó között

szerzõdéses kapcsolat, polgári jogviszony áll fenn, amelyre nézve a Ptk.

rendelkezései az irányadók. E jogviszony kötelezõ létrehozását azonban

kizárólag törvény vagy kormányrendelet írhatja elõ. Az Alkotmánybíróság arra

is felhívta a figyelmet, hogy bizonyos közszolgáltatások díjának megfizetésére

irányuló kötelezettséget, illetve a díj önkormányzati megállapításának

jogosultságát ugyancsak törvényi felhatalmazás alapozhatja meg. A

megsemmisített rendeletek mellett azonban számos, az Alkotmánybíróság által

nem vizsgált, azokkal azonos alkotmányossági hibában szenvedõ helyi

önkormányzati rendelet megalkotására került sor, amelyekre a

településtisztasági szolgáltatás eredményesen mûködõ és a helyi érdekeknek is

megfelelõ rendszere épült fel.

A törvényjavaslat célja a helyi önkormányzati feladatkörbe tartozó,

településtisztasági közszolgáltatás útján megvalósuló közfeladatok ellátásának

elõsegítése, az ahhoz szükséges - elsõsorban az Alkotmánybíróság

határozataiban hiányként megjelölt - törvényi feltételek pótlása útján.

Ezáltal nemcsak a jövõbeni önkormányzati rendeletalkotás feltételei

teremthetõk meg, hanem legális alapot kapnának a már mûködõ

településtisztasági szolgáltató rendszereken belüli együttmûködési viszonyok

is.

A hiánypótlás átmeneti jellegû, a környezetvédelem, ezen belül a

hulladékgazdálkodás átfogó reformjáig terjedõ idõre szól. Ennek ellenére a

törvényjavaslat nem veszi át az ágazati-szakmai jogalkotás szerepét, a

szabályozás mindvégig a polgári jog és az önkormányzati jog terrénumán belül

marad.

A településtisztasági problémák reális súlyában, a megoldási lehetõségek

eltérésében, az önkormányzatok pénzügyi, gazdasági mozgásterében mutatkozó

különbségek, s nem utolsósorban a közszolgáltatás önálló vagy közös, illetõleg

külsõ vállalkozó vagy társas vállalkozás keretében történõ megszervezése terén

lehetséges változatok sokasága irreális szabályozási célként tünteti fel e

sokszínû, a helyi sajátosságok által determinált életviszonyok átfogó, minden

részletre kiterjedõ törvényi szintû rendezését; ugyanakkor feltételezi a helyi

önkormányzatok szervezési és szabályozási autonómiájának lehetõ legszélesebb

körû érvényesítését. Erre tekintettel a törvényjavaslat a legáltalánosabb,

keretjellegû szabályok megállapítására szorítkozik, s e megfontolásból nem

állapít meg szabályokat az önkormányzat és a szolgáltató szervezet közötti

kapcsolatokra sem.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az emberi környezet védelmérõl szóló 1976. évi II. törvénynek (Kvt.) a

települési környezet védelme alcím alatti 42. §-a alapján a település

köztisztaságának fenntartásában mindenki köteles hathatósan közremûködni. E

törvényi kötelezettség különösen vonatkozik a települési környezet tisztaságát

veszélyeztetõ szilárd és folyékony hulladék folyamatos újratermelõire. A

közremûködési kötelezettség mibenlétét az említett törvény nem határozza meg.

A települési környezetben hulladékot csak az e célra kijelölt helyen és módon

szabad tárolni, elhelyezni, kezelni, megsemmisíteni, illetve ártalmatlanná

tenni. A hulladék szállítása során biztosítani kell, hogy az a települési

környezetet ne szennyezze, fertõzze (Kvt. 42. § /2/-/3/ bek.). E célok elérése

érdekében meghatározott területeken a hulladék összegyûjtésérõl,

elszállításáról, tárolásáról, ártalommentes elhelyezésérõl szervezett módon

kell gondoskodni (Kvt. 42. § /4/ bek.).

A szervezett módon történõ gondoskodás a településen keletkezõ szilárd és

folyékony hulladék összegyûjtésére, keletkezési helyérõl történõ

elszállítására, az ártalmatlan elhelyezésre irányuló tevékenység rendezett,

intézményes közszolgáltatás formájában történõ folyamatos (rendszeres)

biztosításával valósul meg. Vagyis: a közszolgáltatás feltételeinek

kialakítását, szabályozott rendjének biztosítását jelenti. A szervezett módon

történõ gondoskodás az egyetlen hathatós biztosítéka a hulladéktermelõk,

illetõleg a hulladék elszállításában, elhelyezésében érdekelt gazdálkodók

önkényétõl függõ, rendezetlen hulladék lerakás megakadályozásának, s az ebbõl

fakadó súlyos környezeti és közegészségügyi problémák megelõzésének, illetve

kiküszöbölésének.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Öt.) 8. §-ának (1)

bekezdése a településtisztaság biztosítását települési önkormányzati

közfeladatként határozza meg. A törvény a közfeladat ellátása terén a helyi

önkormányzat részére széleskörû autonomitást biztosít. A helyi közszolgáltatás

ellátására - önállóan vagy másokkal együttmûködve - költségvetési intézményt

hozhat létre, gazdasági társaságot alapíthat, pályáztatás, versenyeztetés

alapján vállalkozókat bízhat meg stb. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az említett

közfeladat ellátásához fûzõdõ környezetvédelmi és közegészségügyi célok

elérésének a szolgáltatási feltételek megteremtése csupán az egyik oldala. A

közcélok megvalósítását ugyanis a hulladéktermelõ tevõleges közremûködésének

hiánya meghiúsíthatja.

A közérdek védelme és a kötelezõ önkormányzati feladatok sikeres ellátása

érdekében szükség mutatkozik a szolgáltató és a hulladéktermelõ közötti

együttmûködési viszony kötelezõ elrendelésére. E relációban a szolgáltató

kötelezettsége a települési szilárd vagy folyékony hulladéknak a keletkezés,

illetve az ideiglenes gyûjtés helyérõl a kijelölt gyûjtõ, lerakóhelyre történõ

rendszeres elszállítása. A hulladéktermelõ közremûködési kötelezettségének

tartalma a hulladék megfelelõ gyûjtésében és a szolgáltató rendelkezésre

bocsátásában, másrészrõl - ilyen irányú önkormányzati rendelkezés esetén - a

szolgáltatás megfelelõ ellentételezésében áll.

Nem szükségszerû azonban, hogy a szolgáltató és az igénybevevõ közötti

együttmûködési kapcsolat szerzõdéses viszonyban realizálódjon. Nem kizárt

ugyanis, hogy az önkormányzat a szolgáltatás költségeit saját forrásaiból

közvetlenül maga finanszírozza. Ez a körülmény a kötelezõ együttmûködési

viszony kialakítása során a szerzõdéskötési kényszer helyett a szervezett

közszolgáltatás kötelezõ igénybevételére helyezi a hangsúlyt. Ily módon, ha a

helyi közszolgáltatás az önkormányzat rendeletében kijelölt szolgáltató és a

hulladéktermelõ közötti szerzõdéses viszonyban realizálódik, a szervezett

közszolgáltatás kötelezõ igénybevétele egyben a hulladéktermelõre

szerzõdéskötési kötelezettséget jelent. Értelemszerûen ilyen hatással nem

számolhatunk, ha a helyi önkormányzat a szolgáltatás költségeit

adóbevételeibõl, a részére történõ díjfizetési kötelezettség megállapításával,

vállalkozói jövedelmébõl vagy egyéb bevételeibõl maga finanszírozza, vagyis: a

szolgáltató és a hulladéktermelõ között polgári jogviszony nem keletkezik (1.

§ /1/ bek.).

A törvényjavaslat lehetõséget biztosít arra, hogy a fenti fõ szabály alól

jogszabály és hatósági határozat eltérõen rendelkezzen. E kivételek

beiktatását részben a jogrendszerbeli ellentmondások kiküszöbölésének igénye,

másrészrõl az önkormányzati rendeletalkotás rugalmasságának követelménye

indokolja. Egyfelõl a településen az ágazati jogi szabályozás és az

államigazgatási jogalkalmazói eljárás tárgykörébe tartozó veszélyes vagy

radioaktív hulladék is keletkezhet. Másfelõl az életviszonyok sokrétûsége

szükségessé teheti, hogy az önkormányzat rendeleti úton vagy a rendeletére

épülõ jogalkalmazói eljárás keretében egyes hulladéktermelõk részére speciális

magatartási szabályokat állapítson meg (1. § /1/ bek.).

A gazdasági verseny szabadságának alkotmányos követelményét szem elõtt tartva

a törvényjavaslat maga is kivételt állapít meg a szervezett közszolgáltatás

kötelezõ igénybevételére vonatkozó generális szabály alól (1. § /2/ bek.).

Mint ismeretes, az önkormányzati feladat megvalósítását jelentõ materiális

közszolgáltatási tevékenység ellátása abban az esetben tekinthetõ

szervezettnek, ha a közfeladat címzettje igazgatási, szabályozási

kompetenciájában gondoskodik a helyi közszolgáltatás pénzügyi, tárgyi vagy

szervezeti feltételeinek kialakításáról és a közszolgáltatás szabályozott

rendjének biztosításáról. A szervezett megoldás ily módon fogalmilag

feltételezi a közfeladat letéteményesének közigazgatási szerepkörben történõ

fellépését, s ennyiben - valós szolgáltatási piac esetén - a piaci viszonyok

közérdekbõl történõ befolyásolását. A szervezett megoldás választása így azt

jelenti, hogy a helyi önkormányzat, mint a közfeladat címzettje, közhatalmi

státuszából eredõ jogosítványai gyakorlásával - szervezés, közpénzek

felhasználása, közvagyon mûködtetése, szabályozás stb. - a közfeladat

ellátásában mint érdekelt maga is részt vesz.

E tekintetben mozgástere igen tág: a közfeladat ellátásáról saját vagy más

önkormányzat, illetve több önkormányzat által közösen létrehozott

költségvetési intézmény, gazdálkodó szervezet útján éppúgy gondoskodhat, mint

az önkormányzati szférán kívül esõ, az érintett közszolgáltatási tevékenység

végzésére jogosult vállalkozó bevonásával és versenyeztetés alapján történõ

kijelölésével. Természetesen számításba jöhet az elõzõ megoldások bármely

kombinációja is.

Az Alkotmánybíróság a 39/1994. (VI.30.) AB határozatában kifejezetten

vizsgálta azt a kérdést, hogy a szolgáltató önkormányzati rendeleti úton

történõ kijelölése sérti-e a tulajdoni formák egyenjogúságának és a gazdasági

verseny szabadságának alkotmányos elvét. E határozatában alkotmányos

megoldásként ismerte el, ha az önkormányzat - a fenti alkotmányos elvek

tiszteletben tartása mellett - pályázat vagy versenytárgyalás eredményétõl

függõen jelöli ki a szolgáltatót. Álláspontja szerint ugyanis az önkormányzat

a rendeleti kijelöléssel annak a törvényi követelménynek tett eleget, hogy a

települési hulladék ellátásáról szervezett módon gondoskodjék. Ez az elõírás a

kötelezõen ellátandó önkormányzati feladat megoldására irányult, így önmagában

véve nem jelenti a fenti alkotmányos elvek sérelmét, mivel az önkormányzat

törvényben elõírt feladatait teljesítve és hatáskörét gyakorolva határozta meg

a hulladékszállítást végzõ szervezetet.

Ugyanakkor számolni kell azzal, hogy az e törvényjavaslat által lehetõvé tett

szerzõdéskötési kényszer, illetõleg a szolgáltató szervezet önkormányzati

rendeleti úton történõ egyidejû kijelölése a szolgáltatói piacon olyan reális

monopolhelyzetet eredményez, amely alapján a szolgáltatásból kizárt piaci

szereplõk részérõl alappal vethetõ fel a gazdasági verseny szabadságára

irányuló alkotmányos jog sérelme. Erre tekintettel a törvényjavaslat úgy

rendelkezik, hogy nem kötelezõ a szervezett közszolgáltatás igénybevétele

akkor, ha a hulladéktermelõ más szolgáltatóval a helyi önkormányzat

rendeletében foglaltaknak megfelelõ tartalmú, a hulladéklerakóhelyet is

megjelölõ szerzõdést kötött, s ezt a jegyzõ felhívására õ vagy a szolgáltató

igazolni képes (1. § /2/ bek.).

A 2. §-hoz

A törvényjavaslat nem hárít az önkormányzatokra feltétlen szabályozási

kötelezettséget. Figyelemmel arra, hogy nem minden településen szükséges vagy

van lehetõség a településtisztasági szolgáltatás szervezett ellátására, ezért

a szabályozási igény értelemszerûen csak ott merül fel, ahol arról az

önkormányzat szervezett módon gondoskodik, illetõleg az e tárgyban korábban

alkotott önkormányzati rendeletek ez okból történõ megváltoztatása is csak

akkor indokolt, ha azt a törvényjavaslattal való összhang biztosítása

megkívánja.

A törvényjavaslatnak egyértelmûen meg kell határoznia a reá épülõ

önkormányzati rendeletalkotás határait és tartalmi követelményeit. Ennek

fontos eleme a közszolgáltatással ellátott terület határainak meghatározása és

a közszolgáltatást ellátó intézmény vagy vállalkozás megnevezése (2. § a/, b/

pont).

A helyi sajátosságok figyelembevétele, különös tekintettel arra, hogy nem

minden településen szükséges valamennyi településtisztasági szolgáltatás

megszervezése, továbbá az egyes szolgáltatásfajták kiépítettségi fokából,

eltérõ megoldási módozataiból adódó különbségek érvényesítése miatt

elengedhetetlennek bizonyul a közszolgáltatási szerzõdés tartalmi elemeinek,

illetõleg a szolgáltató és a hulladéktermelõ, valamint a helyi önkormányzat és

a tulajdonos együttmûködési viszonyába tartozó jogok és kötelezettségek

önkormányzati rendeletben történõ megállapítására irányuló egyértelmû törvényi

felhatalmazás megalkotása. Ennek hiánya ugyanis további alkotmányossági

problémák forrásává válhat. Ennyiben a törvényjavaslat túlmutat az

Alkotmánybíróság által feltárt hiányosságok pótlásán. Ennek keretében kerülhet

sor különösen a közszolgáltatás rendjével, igénybevételével, korlátozásával,

illetve megtagadásával összefüggõ feltételek, a szolgáltatói és fogyasztói

jogok és kötelezettségek megállapítására (2. § c/, d/ pont).

Az együttmûködési viszony zavartalansága, a jogok és kötelezettségek

érvényesítése szükségessé teheti hatósági jogalkalmazó eszközök igénybevételét

is, amelyek kialakítására az önkormányzatok részére törvényi felhatalmazást

szükséges adni (2. § e/ pont).

A hulladéktermelõt terhelõ díjfizetési kötelezettség önkormányzati rendeleti

úton történõ megállapításához szükséges törvényi felhatalmazást adja meg a 2.

§ f/ pontjában foglalt rendelkezés. Ebben indokolt szabályozni a díj mértékén

túl a megfizetés rendjét, az önkormányzat által biztosított kedvezmények és

mentességek feltételeit is, de rendeletben kell kimondani a szolgáltatás

esetleges ingyenes biztosítását is.

A 3. §-hoz

A törvényjavaslat elõkészítése során fontos követelményként fogalmazódott meg,

hogy a címzett jogalanyok számára egyértelmûen felismerhetõ legyen, hogy a

közszolgáltatás igénybevételére irányuló kötelezettség, illetõleg az

önkormányzat rendeletalkotási jogköre mely szolgáltatásfajtákra terjed ki. Az

elhatárolást elõsegítõ, illetõleg a jogrendszeri illeszkedést biztosító

értelmezõ rendelkezések keretében kell meghatározni a települési szilárd-és

folyékonyhulladék, az ezek gyûjtésére, elszállítására és elhelyezésére

irányuló szolgáltatás fogalmi ismérveit.

A 4. §-hoz

A záró rendelkezések sorában a hatályba lépés idõpontjának meghatározásán túl

rendezni kellett a törvényjavaslat és a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) viszonyát.

A 2. § c/ és d/ pontjában adott szabályozási felhatalmazás érvényesítése

ugyanis feltételezi a Ptk. 685. §-a a/ pontjában foglalt értelmezõ rendelkezés

módosítását oly módon, hogy az említett közszolgáltatások körében a Ptk. 226.

§-ának (1) bekezdésére és 388. §-ára korlátozódóan a Ptk. alkalmazásában

jogszabálynak minõsüljön a törvényen és a kormányrendeleten túl az

önkormányzati rendelet is.

Tekintettel arra, hogy a helyi önkormányzati rendelet területi hatálya

korlátozott, továbbá, hogy a fõváros esetében differenciáltan kell kezelni a

fõvárosi és a kerületi önkormányzati feladatokat, ezért a törvényjavaslatban

meg kell határozni a belõle fakadó rendeletalkotási kötelezettség címzettjeit.

Eleje Honlap