Képviselõi önálló indítvány

Dr. G á l Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az alábbi képviselõi önálló indítványt terjesztem elõ. A Házszabály 92. §. (1)

bekezdés alaján kérem indítványom sürgõs tárgyalását. A Házszabály 92. §. (3)

bekezdése által megkövetelt támogató aláírásokat az 1995. 03. 06-i ülésnap

kezdetéig becsatolom.

Az Országgyûlés

.../1995. (...) OGY határozata

a privatizációs folyamatok és az állami vagyonkezelés jogszerûségét

veszélyeztetõ visszaélések feltárását, a korrupcióellenes fellépést elõsegítõ

országgyûlési eseti bizottság létrehozásáról.

1. §.

Az Országgyûlés az Alkotmány 21. §. (2) bekezdése, valamint a Házszabály 34.

§-a alapján a privatizációs folyamatok és az állami vagyonkezelés

jogszerûségét veszélyeztetõ visszaélések feltárása, valamint az eredményes

korrupcióellenes fellépés érdekében országgyûlési eseti bizottságot - a

továbbiakban: bizottság - hoz létre.

- 2 -

2. §.

A bizottság 21 tagból áll. A bizottság tagjaira a képviselõcsoportok vezetõi

tesznek ajánlást az alábbiak szerint:

MSZP 9 fõ

SZDSZ 4 fõ

MDF 3 fõ

FKGP 2 fõ

KDNP 2 fõ

FIDESZ 1 fõ.

A bizottság elnökének, alelnökeinek és a tagjainak megválasztására a

Házbizottság terjeszt elõ javaslatot az Országgyûlésnek.

3. §.

A bizottság:

a/ az állami-kormányzati szervektõl tájékoztatást, felvilágosítást kér a

privatizációs folyamatokról, ideértve a bevételek alakulását és a

kitûzött célok elérése érdekében követett eljárást is,

b/ megvizsgálja, hogy a privatizácis folyamatok során a gazdaságossági és

célszerûségi szempontok mellett más megfontolások, döntési szempontok

milyen szerepet játszottak,

c/ figyelemmel kíséri az 1086/1994.(IX.15.) Kormányhatározattal (a

továbbiakban: határozat) létrehozott Közpénzek Felhasználását és

Privatizációt Ellenõrzõ Bizottság által, valamint a Kormányzati

Ellenõrzési Iroda által a határozat 3. pontja alapján, valamint a

pénzügyminiszter által a határozat 4. pontja alapján végzett ellenõrzések

lefolytatását,

d/ értékeli az c/ pontban megjelölteknek az általuk lefolytatott

vizsgálatokról készített összefoglaló jelentéseit, és indokolt esetben

javaslatot tesz - szüksége esetén új vizsgálati irány megjelölésével -

további vizsgálat lefolytatására,

e/ az arra hivatott szervek elõtt konkrét ügyekben vizsgálat lefolytatását

kezdeményezheti,

- 3 -

f/ megvizsgálja, hogy az állami vagyon alapítványoknak és a vállalkozásoknak

történõ juttatásánál a jogszabályi elõírások maradéktalan betartásán túl

kellõ gondossággal jártak-e el,

g/ amennyiben költségvetési forrás felhasználásával kapcsolatban korrupcióra

utaló adat merül fel, az erre hivatott szervek elõtt vizsgálatot

kezdeményez,

h/ áttekinti az elõzõ idõszak jogalkotását, és kezdeményezi azon

jogszabályok módosítását, amelyek lehetõvé tették, hogy az egyes

privatizációs döntések során vagyonvesztés következzen be,

i/ a privatizációs törvény elfogadását követõen figyelemmel kíséri a törvény

gyakorlati hatályosulását.

4. §.

A bizottság mûködésének rendjét maga állapítja meg.

5. §.

A bizottság mûködése során szakértõk, vagy szakértõi szervezetek

igénybevételére jogosult. Mûködésének költségeit az Országgyûlés

költségvetésébõl kell fedezni.

6. §.

A bizottság megállapításairól jelentést készít, amelyet az Országgyûlés elé

terjeszt.

7. §.

A bizottság az Országgyûlés jelen határozata alapján 1997. július 1-ig

mûködik. A bizottság ezen idõpontig köteles mûködésének összegzett

tapasztalatait, megállapításait összefoglaló jelentés formájában az

Országgyûlés elé terjeszteni. Az Országgyûlés a bizottság összefoglaló

jelentését megtárgyalja, és e tárgyban hozott határozatában dönt a bizottság

tevékenységének megszûnésérõl, vagy megbizatásának meghosszabbításáról.

- 4 -

I n d o k l á s:

A szociális piacgazdaság megteremtésének elengedhetetlen feltétele a túlsúlyos

állami tulajdon lebontása, a hatékonyságot növelõ tulajdoni szerkezet

kialakítása.

Ez a folyamat az un. spontán privatizációval kezdõdött meg és napjainkban is

tart.

A privatizációt nemkívánatos jelenségek is kísérték. Ezek során a privatizált

állami tulajdon értéke jelentõsen csökkent, más esetekben az új tulajdonos

tulajdonszerzésének körülményei eredményeztek megválaszolatlan kérdéseket.

A társadalom joggal várja el a legfõbb államhatalmi szervtõl, hogy

határozottan lépjen fel a közvéleményt irritáló jelenségek ellen, és a feltárt

visszaélések esetén a megsértett jogrend helyreállítása érdekében a szükséges

intézkedéseket tegye meg.

A javaslat e fellépés intézményi kereteit kívánja megteremteni az eseti

bizottság létrehozásával.

A létrejövõ bizottság és a feladatköre lehetõvé teszi, hogy tevékenysége

épülve a privatizációs visszaélések és a korrupció ellen fellépõ más szervek

tevékenységére, ezek hatását kiegészítve, azt felerõsítve biztosítsa a

kívánatos eredményt.

A sürgõs tárgyalás iránti kérelmemet az önálló indítványban foglalt hatás- és

feladatkörû bizottság felállítása és mûködtetése iránt megnyilvánuló valós

társadalmi igénnyel indokolom.

A bizottság létrehozásának és mûködésének gazdasági hatása elõzetesen nem

becsülhetõ fel.

Budapest, 1995. március 1.

Dr. Kristóf István

MSZP

Eleje Honlap