T/651..

1995. évi ........törvény

a Munka Törvénykönyvérõl szóló

1992. évi XXII. törvény

módosításáról

1. §

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:

Mt.) 19. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"19. § (1) A munkavállalók jogosultak a munkaszervezeten belül is

szakszervezet létrehozására, a szakszervezet joga, hogy a munkaszervezeten

belül szerveket müködtessen, ezek müködésébe tagjait bevonja.

(2) A szakszervezet joga, hogy a munkavállalókat anyagi, szociális és

kultúrális, valamint élet- és munkakörülményeiket érintõ jogaikról és

kötelezettségeikrõl tájékoztassa, továbbá a munkaügyi kapcsolatokat és a

munkaviszonyt érintõ körben tagjait a munkáltatóval szemben, illetõleg az

állami szervek elõtt képviselje."

2. §

Az Mt. a következõ 19/A. §-sal egészül ki:

"19/A § (1) A szakszervezet érdekében eljáró, a munkáltatóval

munkaviszonyban nem álló személynek a munkáltató területére történõ belépését

a munkáltató nem tagadhatja meg, ha a szakszervezet a munkáltatóval

munkaviszonyban álló taggal rendelkezik. A szakszervezetnek minderrõl a

munkáltatót elõzetesen értesítenie kell. A munkáltató és a szakszervezet

eltérõ megállapodásának hiányában a belépõ személy kizárólag a 24. § (2)

bekezdése alapján meghatározott helyiségben, ha ilyen helyiség megállapítva

nincs, a munkáltató által kijelölt megfelelõ helyen tartózkodhat.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személy eljárása során köteles a

munkáltató müködési rendjére vonatkozó szabályokat megtartani."

3. §

Az Mt. 22. § (2) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A szakszervezet jogosult ellenõrizni a munkakörülményekre vonatkozó

szabályok megtartását."

4. §

Az Mt. 23. §-ának (4) - (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) Ha a munkáltató a kifogással nem ért egyet, egyeztetésnek van helye.

A kifogással kapcsolatos egyeztetõ tárgyalást a kifogás benyújtásától

számított három munkanapon belül kell megkezdeni. Ha az egyeztetés hét napon

belül nem vezet eredményre, az eredménytelenség megállapításától számított öt

napon belül a szakszervezet bírósághoz fordulhat. A bíróság nem peres

eljárásban, tizenöt napon belül dönt.

(5) A kifogásolt intézkedést a munkáltató és a szakszervezet közötti

egyeztetõ tárgyalás befejezéséig, illetve a jogerõs bírósági döntésig

végrehajtani nem lehet, illetve végrehajtását fel kell függeszteni."

5. §

Az Mt. 45. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"45. § (1) Az üzemi tanács tagjainak száma, ha a munkavállalók száma a

választás idõpontjában

a) a száz fõt nem haladja meg, három,

b) a háromszáz fõt nem haladja meg, öt,

c) az ötszáz fõt nem haladja meg, hét,

d) az ezer fõt nem haladja meg, kilenc,

e) a kétezer fõt nem haladja meg, tizenegy,

f) a kétezer fõt meghaladja, tizenhárom."

6. §

Az Mt. 48. §-ának (1) bekezdése a következõ c) és d) pontokkal egészül

ki:

48. § (1) [A választási bizottság:]

"c) megállapítja a szavazatszámlálás részletes szabályait, továbbá

d) meghatározza a választásnak a munkáltatónál érvényesülõ különös

szabályait."

7. §

Az Mt. a következõ 48/A §-sal egészül ki:

"48/A § Nem lehet a választási bizottság tagja, aki a bizottság

megalakításának idõpontjában az üzemi tanács tagja, elnöke."

8. §

Az Mt. 49. § (6) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(6) A jelöltlista akkor tehetõ közzé, ha a jelöltállítás érvényes volt."

9. §

Az Mt. 50. § (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"50. § (1) A választási bizottság - a jelöltlistának megfelelõen -

elkészítteti a szavazólapokat."

10. §

Az Mt. 51. § (5) - (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Eredménytelen a választás, ha a jelöltek a 45. § (1) bekezdése

által meghatározott számban nem érték el a (4) bekezdésben elõírt mértéket.

Eredménytelen választás esetén a (4) bekezdés szerinti mértéket elért

jelölteket megválasztott üzemi tanácstagnak kell tekinteni, a fennmaradó

helyekre harminc napon belül új választást kell tartani. Az új választáson a

választást megelõzõ tizenöt napig új jelöltek is állíthatók.

(6) Az üzemi tanács póttagjának kell tekinteni azt, aki az érvényesen

leadott szavazatok legalább húsz százalékát megszerezte. E szabályt nem lehet

alkalmazni, ha a munkáltatónál (a munkáltató telephelyén) üzemi megbízottat

választanak.

(7) Ha az 51/A. § (2) - (3) bekezdése szerint megismételt választást,

továbbá, ha az eredménytelen választás miatt új választást tartanak, akkor a

(6) bekezdéstõl eltérõen a póttagsághoz szükséges, az érvényes szavazatok

legalább húsz százalékát e választáson kell a jelöltnek megszereznie."

11. §

Az Mt. a következõ 51/A §-sal egészül ki:

"51/A. § (1) A választás akkor érvényes, ha azon a választásra jogosultak

több mint fele résztvett. Ebbõl a szempontból nem kell figyelembe venni azt a

választásra jogosult munkavállalót, aki a választás idõpontjában

a) keresõképtelen beteg,

b) szülési, vagy a 138-140. §-ban meghatározott okból fizetésnélküli

szabadságon van,

c) sor- vagy tartalékos katonai, illetve polgári szolgálatát tölti,

továbbá

d) egy hetet meghaladó idõtartamú tartós kiküldetésben van,

feltéve, hogy a választáson nem vett részt.

(2) Érvénytelen választás esetén a választást kilencven napon belül meg

kell ismételni. Új választást harminc napon belül tartani nem lehet.

(3) A megismételt választást - az általános szabályoktól eltérõen - akkor

kell érvényesnek tekinteni, ha azon a választásra jogosultak több mint

egyharmada résztvett. Üzemi tanácstaggá megválasztottnak azokat a jelölteket

kell tekinteni, akik a leadott érvényes szavazatok közül a legtöbbet, de

legalább a szavazatok harminc százalékát megszerezték. Ebben az esetben az

üzemi tanács megválasztása két évre szól. A megismételt választásra az 51. §

(5)-(6) bekezdésében foglalt rendelkezés nem alkalmazható. Ha a megismételt

választás érvénytelen, újabb üzemi tanácsi választást egy év múlva kell

tartani."

12. §

Az Mt. 53. § (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"53. § (1) A választásról a választási bizottság jegyzõkönyvet készít.

Ennek tartalmaznia kell különösen:

a) a szavazó urnák felbontásának körülményeit,

b) a választás helyét és idõpontját,

c) az 51/A. § (1) bekezdése szerinti szavazásra jogosultak számát,

d) a szavazáson résztvevõk számát,

e) az összes leadott szavazatok számát,

f) az érvényes és érvénytelen szavazólapok számát,

g) az egyes jelöltekre leadott szavazatok számát,

h) a megválasztott üzemi tanácstagok és póttagok nevét,

i) a választással összefüggõ esetleges vitás ügyet, illetve az ezzel

kapcsolatos döntést.

(2) A választási jegyzõkönyvet a választási bizottság tagjainak alá kell

írnia és a munkáltatónál szokásos módon közzé kell tenni. A jegyzõkönyvet

megbizatásának megszünéséig az üzemi tanács õrzi. Érvénytelen választás esetén

e kötelezettség a munkáltatót terheli és annak tartama a következõ üzemi

tanács megválasztásáig tart."

13. §

Az Mt. 54. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"54. § Ha a jelöléssel, a választás lebonyolításával vagy eredményével

kapcsolatban vita merül fel, öt napon belül egyeztetést lehet kezdeményezni.

Az egyeztetés kezdeményezésére a munkavállaló, a munkáltató, a képviselettel

rendelkezõ szakszervezet és a választási bizottság jogosult. Az egyeztetés

során a választási bizottság és a munkáltatónál képviselettel rendelkezõ

szakszervezetek öt napon belül közösen határoznak. A határozat ellen, illetve

az egyeztetés eredménytelensége esetén e § szerint az egyeztetés

kezdeményezésére jogosultak öt napon belül bírósághoz fordulhatnak. A bíróság

tizenöt napon belül, nem peres eljárásban határoz."

14. §

Az Mt. 55. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"55. § (1) Az üzemi tanács megszünik, ha

a) a munkáltató jogutód nélkül megszünik,

b) megbizatási ideje lejárt,

c) visszahívják,

d) tagjainak száma bármely okból több mint egyharmaddal csökken,

e) a munkavállalók létszáma ötven fõ alá, illetve legalább kétharmaddal

csökkent,

f) több munkáltató vagy telephely egyesülése (összevonása) következtében

a munkáltatónál több üzemi tanács müködne, továbbá

g) a munkáltató vagy telephely szétválása esetén.

(2) Az üzemi megbízott megbizatása az (1) bekezdés a)-c) pontjában

meghatározott esetekben szünik meg. Az üzemi megbízott megbizatása ezen

túlmenõen akkor is megszünik, ha három hónapot meghaladóan feladatát

akadályoztatása miatt nem tudja ellátni.

(3) Az üzemi tanács, illetve az üzemi megbízott visszahívása tekintetében

szavazást kell tartani, ha azt a választásra jogosult munkavállalók legalább

harminc százaléka indítványozza. A visszahíváshoz a leadott érvényes

szavazatok több mint kétharmada szükséges. A szavazás érvényes, ha ezen a

választásra jogosult munkavállalók több mint fele résztvett.

(4) Visszahívásra irányuló indítvány egy éven belül ismételten nem

tehetõ.

(5) Az üzemi tanács visszahívására a megválasztására vonatkozó

szabályokat kell megfelelõen alkalmazni."

15. §

Az Mt. a következõ 55/A §-sal egészül ki:

"55/A § (1) Ha az üzemi tanács tagjának a megbízatása megszünik, a kiesõ

tag helyére az üzemi tanácsba a megválasztott póttagok közül megfelelõ számban

üzemi tanácstagot kell behívni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kiesõ tag helyére annak a szakszervezetnek a

legtöbb szavazatot megszerzett póttagját kell behívni, amelynek a kiesõ üzemi

tanácstag tagja volt. Ha a kiesõ üzemi tanácstag nem szakszervezeti tag, a

szakszervezethez nem tartozó, legtöbb szavazattal rendelkezõ póttagok közül

(független póttag) kell az üzemi tanácsba tagot behívni.

(3) A (2) bekezdéstõl eltérõen, ha a szakszervezet póttaggal nem

rendelkezik, illetve független póttag nincs, a delegálás sorrendjét a póttagok

között megszerzett nagyobb számú érvényes szavazat határozza meg."

16. §

(1) Az Mt. 56. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"56. § (1) Ha az üzemi tanács az 55. § (1) bekezdés c)-g) pontjában

meghatározott ok miatt szünik meg, a megszünéstõl számított három hónapon

belül üzemi megbízottat, illetõleg üzemi tanácsot kell választani."

(2) Az Mt. 56. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket megfelelõen

alkalmazni kell az üzemi megbízott megbizatásának megszünése esetére is."

17. §

Az Mt. 62. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az üzemi tanács tagját havi munkaideje tíz százalékának, elnökét

havi munkaideje tizenöt százalékának megfelelõ munkaidõ-kedvezmény illeti meg.

Az üzemi tanács tagjai és elnöke részére járó összesített munkaidõ-kedvezmény

felhasználását az üzemi megállapodás e törvénytõl eltérõen is meghatározhatja.

A kedvezmény mértéke ebben az esetben sem haladhatja meg a tag, illetve az

elnök teljes munkaidejének felét. A munkaidõ-kedvezmény idõtartamára távolléti

díj jár."

18. §

Az Mt. a következõ 62/A §-sal egészül ki:

"62/A. (1) § A 62. § (3) bekezdésben megállapított munkajogi védelmet az

üzemi megbízott tekintetében azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a 28. §

szerint a szakszervezeti szervet megilletõ jogosultságot - ha az üzemi

megbízott nem szakszervezeti tisztségviselõ - a munkavállalók közössége

gyakorolja.

(2) Az egyetértésrõl a munkáltató tájékoztatását követõ tizenöt napon

belül a munkavállalók szavazással döntenek; a szavazás akkor érvényes, ha ezen

a választásra jogosult munkavállalók több mint fele részt vett. A szavazásra

egyebekben a megválasztásra vonatkozó szabályokat kell megfelelõen alkalmazni

azzal, hogy a szavazás elmaradását vagy érvénytelenségét az egyetértés

megadásának kell tekinteni.

(3) A munkavállalók elõzetes értesítésérõl a munkáltatónak megfelelõen

gondoskodnia kell."

19. §

Az Mt. a következõ 64/A. §-sal egészül ki:

"64/A. § Az üzemi tanács egyes jogosítványai gyakorlását és a

munkáltatóval való kapcsolatrendszerét érintõ kérdések az üzemi

megállapodásban határozhatók meg."

20. §

Az Mt. 67. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"67. § A 65. § (1)-(3) bekezdésében foglaltakat sértõ munkáltatói

intézkedés érvénytelen. Ennek megállapítása iránt az üzemi tanács bírósághoz

fordulhat. A bíróság nem peres eljárásban tizenöt napon belül határoz."

21. §

Az Mt. 76. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(4) A munkaszerzõdést - a két napot meg nem haladó idõtartamú

munkaviszonyt kivéve - írásba kell foglalni."

22. §

Az Mt. 84. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"84. § A munkavállaló személyi alapbérét a sorkatonai vagy polgári

szolgálat teljesítését, illetve a gyermek ápolása, gondozása céljából kapott

fizetés nélküli szabadság [138. § (4) bekezdés a) pont], továbbá a közeli

hozzátartozó ápolására vagy gondozására biztosított fizetés nélküli szabadság

[139. §] megszünését követõen a munkáltatónál az azonos munkakörrel és

gyakorlattal rendelkezõ munkavállalók részére idõközben megvalósított átlagos

éves bérfejlesztésnek megfelelõen módosítani kell. Ilyen munkavállalók

hiányában a munkáltatónál ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztés

mértéke az irányadó."

23. §

Az Mt. a következõ 86/A. §-sal egészül ki:

"86/A. § Ha a munkaviszony a 86. § b) pontjában foglaltak alapján szünik

meg, a munkavállaló részére a munkáltató rendes felmondása esetén

meghatározott munkavégzés alóli mentesítési idejére járó átlagkeresetnek

megfelelõ összeget ki kell fizetni, kivéve, ha rendes felmondás esetén a

munkavégzés alóli mentesítés idõtartamára a munkavállaló munkabérre nem lenne

jogosult."

24. §

Az Mt. 87. §-ának (1) bekezdése a következõ e) ponttal egészül ki:

87. § (1) [A munkaviszony megszüntethetõ:]

"e) A 88. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint."

25. §

Az Mt. 88. §-a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen is megszüntetheti a munkáltató a

határozott idõre alkalmazott munkavállaló munkaviszonyát, a munkavállalót

azonban egy évi, ha a határozott idõbõl még hátralévõ idõ egy évnél rövidebb,

a hátralévõ idõre jutó átlagkeresete megilleti."

26. §

Az Mt. 96. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a

jelenlegi (2)-(6) bekezdés számozása (3)-(7) bekezdésre változik:

"(2) A rendkívüli felmondás indoka tekintetében a 89. § (2) bekezdését

kell megfelelõen alkalmazni."

27. §

Az Mt. 96. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való

tudomásszerzéstõl számított három munkanapon belül, legfeljebb azonban az ok

bekövetkeztétõl számított hat hónapon, kollektív szerzõdés rendelkezése esetén

legfeljebb egy éven belül, büncselekmény elkövetése esetén a büntethetõség

elévüléséig lehet gyakorolni."

28. §

Az Mt. 105. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Nem kötelezhetõ beleegyezése nélkül más helységben végzendõ munkára

a nõ terhessége megállapításának kezdetétõl gyermeke hároméves koráig."

29. §

Az Mt. 106. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben meg kell jelölni a

munkáltatói jogkör gyakorlóját is. Eltérõ megállapodás hiányában a

munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek azt a munkáltatót illetik

meg, illetve terhelik, amelyhez a munkavállalót kirendelték. A munkaviszony

megszüntetésének jogát csak a munkavállalót kirendelõ munkáltató

gyakorolhatja."

30. §

Az Mt. 107. §-ának d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, és a

következõ e) ponttal egészül ki, egyidejüleg a jelenlegi e) és f) pontok

megjelölése f) és g) pontra változik:

[Mentesül a munkavállaló a munkavégzési kötelezettség alól]

"d) a kötelezõ orvosi vizsgálat (ideértve a terhességgel összefüggõ

orvosi vizsgálatot is) teljes idõtartamára,

e) a véradás miatt távol töltött teljes idõtartamra, a munkahelyen kívül

szervezett véradás esetén legalább négy órára,"

31. §

Az Mt. 117. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Hajókon és úszó munkagépeken szolgálatot teljesítõ, a polgári

repülésben a hajózó, légiutas-kisérõ, repülõgépes müszaki, továbbá a légi

jármüveket kiszolgáló berendezéseket kezelõ és vezetõ, valamint a belföldi és

nemzetközi menetrendszerü távolsági közúti személyszállítás forgalmi utazó

munkaköreiben foglalkoztatott munkavállalók munka-, illetve pihenõidejét a

kollektív szerzõdés e törvényben foglaltaktól eltérõen szabályozhatja."

32. §

Az Mt. 118. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A napi munkaidõ az (1) bekezdés esetében nem haladhatja meg a 12

órát.

33. §

Az Mt. 120. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(1) A munkaidõ - munkaidõkeret alkalmazása esetén - munkaviszonyra

vonatkozó szabály eltérõ rendelkezése hiányában a munkaidõkeret elõírt

munkanapjára egyenlõen oszlik meg.

(2) Munkaidõ-keret alkalmazása esetén a munkaidõ a munkanapokra

egyenlõtlenül is beosztható. Ilyen esetben a napi munkaidõ négy óránál

rövidebb és - a részben vagy egészben készenléti jellegü munkakört kivéve -

tizenkét óránál hosszabb nem lehet és annak két hónap, kollektív szerzõdés

eltérõ rendelkezése alapján legfeljebb öt hónap átlagában - az idénymunkát

kivéve - a teljes munkaidõnek meg kell felelnie. Ettõl érvényesen eltérni nem

lehet."

34. §

Az Mt. 129. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"129. § (1) Az elrendelhetõ túlmunka felsõ határa négy egymást követõ

napon összesen nyolc óra; ettõl érvényesen eltérni nem lehet. Az elrendelhetõ

túlmunka felsõ határa naptári évenként száznegyvennégy, kollektív szerzõdés

eltérõ rendelkezése esetén legfeljebb kétszáz óra."

35. §

Az Mt. 130. § (2) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[A munkaviszony szünetelésének idõtartamára a következõ esetekben jár

szabadság:]

"f) minden olyan munkában nem töltött idõre, amelyre a munkavállaló

távolléti díj-, illetve átlagkereset-fizetésben részesül."

36. §

Az Mt. 134. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni. A munkáltató

kivételesen fontos gazdasági érdek esetén a szabadságot legkésõbb a tárgyévet

követõ január 31-ig, a munkavállaló betegsége vagy a személyét érintõ más

elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszünésétõl számított

harminc napon belül adja ki, ha az esedékesség éve eltelt. Ettõl a

rendelkezéstõl eltérni nem lehet. A szabadságot kettõnél több részletben csak

a munkavállaló kérésére lehet kiadni."

37. §

Az Mt. 137. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A munkavállaló keresõképtelenségét - a keresõképesség orvosi

elbírálásáról szóló rendelkezésnek megfelelõen - a kezelõorvos igazolja.

(3) A betegszabadság idõtartamára a munkavállaló részére a távolléti

díjának nyolcvan százaléka jár."

38. §

(1) Az Mt. 151. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"151. § (1) Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály elrendeli, a munkavállaló

munkabérét távolléti díjára ki kell egészíteni, illetve munkavégzés hiányában

távolléti díjat kell fizetni. Távolléti díjat kell fizetni akkor is, ha

munkaviszonyra vonatkozó szabály munkavégzés nélkül munkabér fizetését írja

elõ, annak mértéke meghatározása nélkül."

(2) Az Mt. 151. § (2) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A munkavállaló részére távolléti díj jár: "

39. §

Az Mt. a következõ 151/A. §-sal egészül ki:

"151/A. § (1) Ha a munkavállalónak távolléti díjat kell fizetni, részére

a távollét idején (idõszakában) érvényes személyi alapbére, rendszeres

bérpótléka(i), valamint a (4) bekezdés szerinti, túlmunka miatti kiegészítõ

pótlék együttes összegének a távollét idejére számított idõarányos átlaga jár.

(2) A távolléti díj számításánál rendszeres bérpótlék alatt a

munkaviszonyra vonatkozó szabályban és a munkaszerzõdésben rögzített azon

bérpótlékok értendõk, amelyek a munkavállalót munkavégzés esetén folyamatosan

megilletik.

(3) A távolléti díj számításánál müszakpótlékként a munkavállaló

a) többmüszakos munkaidõbeosztásban történõ foglalkoztatása esetén a

személyi alapbére 15 %-át, illetõleg

b) folytonos munkarendben történõ foglalkoztatása esetén a személyi

alapbére 20 %-át

kell figyelembe venni.

(4) Ha a munkavállaló a tárgyévet megelõzõ évben több mint ötven óra

túlmunkát teljesített, távolléti díja megállapításánál túlmunka miatti

kiegészítõ pótlékot kell figyelembevenni. A kiegészítõ pótlék mértéke, ha az

irányadó idõszakban a túlmunka száz óránál kevesebb volt, a személyi alapbér

három százaléka; ha száz óránál több volt, a személyi alapbér öt százaléka. Ha

a munkavállalót a tárgyévet megelõzõ idõszakban törtévben foglalkoztatták, az

óraszám határokat arányosan kell figyelembevenni.

(5) Havi idõbér esetén

a) az egy napra jutó távolléti díj: az egy hónapra megállapított

távolléti díjnak a 22-ed része,

b) az egy órára járó távolléti díj: az egy napra kiszámított távolléti

díj és a munkavállaló napi teljes munkaidejének a hányadosa.

(6) Nem kell alkalmazni a (5) bekezdésben foglaltakat, ha a távolléti

díj megegyezik azzal az összeggel, amelyben a munkavállaló munkavégzése esetén

részesülne.

(7) ¼rabér esetén az egy napra fizetendõ távolléti díj: az egy órára

megállapított távolléti díj és a munkavállaló napi teljes munkaidejének a

szorzata.

(8) Teljesítménybér alkalmazásánál a távolléti díj számításakor a

munkavállaló távolléte idején (idõszakában) érvényes személyi alapbéreként az

ekkor érvényes személyi alapbérének a munkavállaló tárgyévi teljesítmény-

tényezõjével szorzott összegét kell figyelembe venni.

(9) A (8) bekezdésben foglalt rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a

teljesítmény-tényezõ egy, vagy annál kisebb.

(10) A tárgyévi teljesítmény-tényezõ a munkavállaló megelõzõ évben elért

egy órára jutó teljesítménybérének - ideértve a bérforma garantált bérrészét

is - és a tárgyév január l-jén érvényes egy órára jutó személyi alapbérének a

hányadosa.

(11) Annak a munkavállalónak a tárgyévi teljesítmény-tényezõje, akinek a

munkaviszonya a munkáltatónál a tárgyévben kezdõdött, a - 152. § (5)

bekezdése szerinti - tárgyévi irányadó idõszak egy órára jutó

teljesítménybérének és az elsõ távolléti díj fizetés esedékességekor érvényes

egy órára jutó személyi alapbérének a hányadosa.

(12) A munkavállaló tárgyévi teljesítmény-tényezõjét a tárgyév január 1-

jével, - a (11) bekezdés szerinti esetben az elsõ távollétidíj-számítás

alkalmával - rögzíteni kell."

40. §

Az Mt. 152. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"152. § (1) Ha a munkavállalónak átlagkeresetet kell fizetni, részére az

átlagszámítás alapjául szolgáló idõszakra (a továbbiakban: irányadó idõszak)

kifizetett munkabér idõarányosan számított átlaga jár.

(2) Az (1) bekezdés szerinti átlagszámításnál a munkabér

esedékességétõl eltérõ idõben kifizetett munkabért az esedékes bérfizetési

napon teljesített kifizetésnek kell tekinteni.

(3) Az átlagkereset számításánál idõbér esetén a személyi alapbért az

átlagkereset esedékessége idõpontjában érvényes összegben kell figyelembe

venni.

(4) Az átlagkereset-számítás alapjául az utolsó négy naptári negyedévre

kifizetett munkabérek szolgálnak.

(5) Ha a munkavállaló munkaviszonya a négy naptári negyedévnél rövidebb,

az átlagkeresete számításakor a nála számításba vehetõ naptári negyedév(ek),

negyedév hiányában az utolsó naptári hónap(ok)ra kifizetett munkabért kell

figyelembe venni.

(6) Az irányadó idõszakban kifizetett, de az irányadó idõszakot

meghaladó, meghatározott idõtartamra járó munkabérnek, továbbá az irányadó

idõszakon kívüli idõben kifizetett, de az irányadó idõszak alatti munkavégzés

alapján járó munkabérnek csak az átlagszámítás alapjául figyelembe vehetõ

idõszakra esõ, - a (8) bekezdés szerinti osztószám figyelembevételével

számított - (idõarányos) részét kell az átlagszámításnál a kifizetett munkabér

összegébe beszámítani.

(7) Ha a munkavállalónak a munkáltatónál fennálló munkaviszonya egy

naptári hónapnál rövidebb, átlagkereseteként a távolléti díjával azonos

összeg tekintendõ.

(8) Az egy órára, illetve az egy munkanapra járó átlagkeresetet úgy kell

kiszámítani, hogy a munkavállaló irányadó idõszaki munkabérének együttes

összegét osztani kell az adott idõszakban munkában töltött, valamint a

munkabérrel fizetett, de munkában nem töltött órák, illetve munkanapok

számával (együtt: osztószám).

(9) Az a naptári negyedév - az (5) bekezdés szerinti naptári negyedév(ek)

hiányában az a naptári hónap -, amelyben a munkavállalónak kifizetett

munkabéréhez osztószám nem tartozik, az irányadó idõszak meghatározásánál nem

vehetõ figyelembe.

(10) Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály fizetési kötelezettség

megállapításánál havi átlagkereset alkalmazását írja elõ, akkor egy havi

átlagkereseten a munkavállaló egy napi átlagkeresetének a 22-szerese értendõ.

¼rabér esetén az egy napi átlagkereset az egy órára megállapított átlagkereset

és a munkavállaló napi teljes munkaidejének a szorzata."

41. §

Az Mt. 188. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A 190. § (3) bekezdése, a 191. §., továbbá a 192. § (2) bekezdése

alkalmazásában vezetõnek minõsül a vezetõ helyettese, valamint az akit a

tulajdonos, illetõleg a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet ilyennek

minõsít."

42. §

A 190. § a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a munkáltató - fizetésképtelensége esetén - a határozott idõre

alkalmazott vezetõ munkaviszonyát 88. § (2) bekezdése szerint megszünteti, a

vezetõnek a határozott idõbõl még hátralévõ idõre, de legfeljebb hat hónapra -

járó átlagkesetét köteles elõre megfizetni. A vezetõt az ezt meghaladó

hátralévõ idõ után megilletõ rész a felszámolási eljárás megszünésekor vagy a

felszámolási zárómérleg, illetve záró egyszerüsített mérleg jóváhagyása után

válik esedékessé."

43. §

Az Mt. 199. §-ának (5) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Az egyeztetésen - a munkáltató vezetõje kivételével - a munkáltatót nem

képviselheti az, aki a sérelmezett döntést hozta."

44. §

Az Mt. a következõ 199/A. §-sal egészül ki:

"199/A. § Kollektív szerzõdésben, illetve a felek megállapodásában

munkaügyi jogvita esetére békéltetõ személyét köthetik ki, aki a 199. § (5)

bekezdése szerinti egyeztetés során a vitában egyezség létrehozását kisérli

meg. Az egyeztetést a békéltetõnél kell e törvény szabályai szerint

kezdeményezni. A békéltetõ az egyezséget köteles írásba foglalni."

45. §

Az Mt. 201. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"201. § Ha az egyeztetés a kezdeményezésétõl számított nyolc napon belül

nem vezetett eredményre, - a 202. §-ban foglalt kivételekkel - az elévülési

idõn belül bírósághoz lehet fordulni. A keresetnek az intézkedés

végrehajtására - a 23. §, a 67. §, illetve a 202. § (1) bekezdésének d), e)

pontját kivéve - halasztó hatálya nincs."

46. §

(1) Az Mt. 202. § (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"202. § (1) A keresetet az egyeztetés, illetve a békéltetõ eljárása

eredménytelenségének megállapításától, illetõleg a 201. §-ban meghatározott

határidõ lejártától számított tizenöt napon belül lehet elõterjeszteni:"

(2) Az Mt. 202. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi c)-d) pont

lép, egyidejüleg a jelenlegi d) pont megjelölése e) pontra változik.

"c) a rendkívüli felmondással,

d) a munkavállaló kötelezettségszegése miatt alkalmazott

jogkövetkezménnyel (109. §),"

[kapcsolatban]

47. §

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a

továbbiakban: Kjt.) a következõ 54/A. §-sal egészül ki.

"54/A. § (1) A napi munkaidõ munkaidõkeret alkalmazása esetén nem

haladhatja meg a 12 órát és annak nyolc hét átlagában - az idénymunkát kivéve

- a teljes munkaidõnek meg kell felelnie; ettõl érvényesen eltérni nem lehet.

(2) A munkaidõ - munkaidõkeret alkalmazása esetén - a munkaidõkeret

elõírt munkanapjaira egyenlõen oszlik meg.

(3) A munkaidõ a munkanapokra egyenlõtlenül is beosztható. Ilyen esetben

a napi munkaidõ 4 óránál rövidebb és - a részben vagy egészben készenléti

jellegü munkakört kivéve - 12 óránál hosszabb nem lehet; ettõl érvényesen

eltérni nem lehet."

48. §

A Kjt. az következõ 55/A. §-sal egészül ki:

"55/A. § Az elrendelhetõ túlmunka felsõ határa két egymást követõ napon

összesen 4 óra; ettõl érvényesen eltérni nem lehet. Az elrendelhetõ túlmunka

felsõ határa naptári évenként 144, kollektív szerzõdés eltérõ rendelkezése

esetén 200 óra."

49. §

(1) A törvény 1995. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejüleg

a) az Mt. 25. § (3) bekezdésében, a 104. § (5) bekezdésében, a 116. §-

ban, 148. § (2) bekezdésében, továbbá

b) a Kjt. 48. § (3) bekezdésében

az "átlagkereset" szövegrész helyébe a "távolléti díj" szövegrész lép;

c) a Kjt. 59. §-ának (1) bekezdése a "117. § (2) bekezdésének a) pontja

és (4) bekezdése" szövegrészt követõen a "120. § (1)-(2) bekezdése, 129. § (1)

bekezdése", szövegrésszel egészül ki;

d) az Mt. 96. § (4) bekezdése hatályát veszti.

(3) A 88. § (2) bekezdésének e törvény 24. §-ával megállapított

rendelkezését az e törvény hatályba lépését követõen megkötött határozott

idõre szóló munkaviszonyok tekintetében kell alkalmazni.

í

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az 1992. július 1-jén hatályba lépett 1992. évi XXII. törvény

alkalmazásának több mint két éves tapasztalata alapján indokolt áttekinteni,

hogy az egyes jogintézmények mennyiben felelnek meg a jogalkotó eredeti

célkitüzéseinek, illetve felmerültek-e olyan ellentmondások, amelyek

megszüntetése feltétlenül szükséges.

A Javaslat kiterjed az egyes szakszervezeti jogok gyakorlásának

pontosítására annak érdekében, hogy a munkavállalói érdekképviseleti

szervezetek - a munkáltatókkal eredményesebben együttmüködve - hatékonyabban

láthassák el feladataikat.

A Javaslat kiemelt jelentõséget tulajdonít az üzemi tanács intézményének.

Az üzemi tanácsok müködésének eddigi tapasztalatai indokolják az üzemi tanácsi

választással kapcsolatos szabályozás pontosítását. A Javaslat rendelkezései

egyrészrõl az üzemi tanács eredményes megválasztását, másrészrõl a

munkavállalói részvételi jogok folyamatos gyakorlását és ezáltal az üzemi

tanács hatékony müködését szolgálják.

Az eddigi tapasztalatok szerint szükséges elemezni a munkaviszony

létesítése és megszüntetése körében felmerült jogalkalmazási problémákat. A

nagyobb jogbiztonság érdekében indokolt a munkaszerzõdés írásbafoglalásával

kapcsolatos rendelkezés módosítása. Abból a megfontolásból kiindulva, hogy a

munkaviszony egyoldalú megszüntetése során a törvény ne tartalmazzon olyan

rendelkezéseket, amelyek ellentétesek a jogalkotó szándékával, a Javaslat

módosítja a határozott idõre szóló munkaviszony munkáltató általi

megszüntetésének, valamint a rendkívüli felmondásnak egyes szabályait.

Az Mt. hatályba lépését követõen hamarosan bebizonyosodott, hogy a

gazdálkodás hatékonyságának növelése érdekében indokolt a munkaidõ-keret

rugalmasabb szabályozása. Ennek megfelelõen a Javaslat a munkaidõ-keret

felhasználását a jelenlegi piaci követelményekhez igazodva változtatja meg,

tágabb lehetõséget biztosítva a felek megállapodásának. Hasonló okok miatt,

valamint munkabiztonsági és foglalkoztatáspolitikai szempontok

figyelembevételével módosítja a Javaslat a rendkívüli munkavégzés idõtartamát.

Az Érdekegyeztetõ Tanácsban lefolytatott egyeztetés alapján a Javaslat szerint

a munkaidõ-keretre, illetve a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó Munka

Törvénykönyvi szabályok módosítása a közalkalmazotti törvény hatálya alá

tartozó munkáltatókra, illetve munkavállalókra nem terjed ki.

Az Mt. bizonyos szabályainak alkalmazása az elmúlt idõszakban a munka

díjazása egyes területein ellentmondásos volt. Abból kiindulva, hogy a munka

díjazása a munkavégzés ellenértékéül szolgál, a Javaslat új szabályokat

állapít meg az átlagkereset számítására. Mivel az Mt. szabályai szerint a

munkavállaló több ok miatt mentesülhet a munkavégzési kötelezettség alól, és

átlagkeresete ilyenkor is megilleti, a Javaslat a munkabér rendeltetésének

megfelelõen ezeknek az eseteknek egy részére az átlagkereset helyett az ún.

távolléti díj intézményét vezeti be.

A hatályos szabályok alapján az egyes gazdálkodó szervezetek vezetõ

tisztségviselõinek feladatai munkaviszony keretében is elláthatóak, e

személyek az Mt. fogalomrendszerében vezetõ állású munkavállalónak minõsülnek.

Az eddigi tapasztalatok szerint az ebbe a kategóriába tartozó munkavállalókkal

határozott idõre létesített munkaviszonynak a határozott idõ elõtti

megszüntetése a munkáltató fizetésképtelensége esetén, több esetben

bizonytalanná tette a beosztott munkavállalók járandóságainak kifizetését.

Erre tekintettel a Javaslat - a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a

végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény koncepciójának megfelelõen -

korlátozza a vezetõ állású munkavállalók részére történõ kifizetéseket.

Alapvetõ érdek füzõdik a munkaügyi viták megnyugtató elintézéséhez,

illetve lehetõség szerinti megelõzéséhez. Ennek érdekében a Javaslat

pontosítja az egyeztetõ eljárás rendjét, valamint bõvíti a felek által igénybe

vehetõ eszközök körét.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A Javaslat e rendelkezése a korábbi szabályozáshoz képest egyértelmübbé

teszi a szakszervezetek számára az egyes munkaszervezeteken belüli müködés

szabadságát. A munkavállalói érdekvédelmi szervezetek tevékenységének

fontosságát támasztja alá továbbá az a rendelkezés, amely szerint a

szakszervezeteknek joguk van valamennyi munkavállalót tájékoztatni az anyagi,

szociális és kulturális, valamint élet- és munkakörülményeiket érintõ

jogaikról és kötelezettségeikrõl.

A 2. §-hoz

Annak érdekében, hogy a szakszervezetek a munkaszervezeteken belül

eredményesen müködhessenek, a Javaslat lehetõvé teszi, hogy a szakszervezet

érdekében eljáró, de a munkáltatóval munkaviszonyban nem álló személy a

munkáltató területére beléphessen, ha a szakszervezet a munkáltatóval

munkaviszonyban álló taggal rendelkezik. A munkáltató a szakszervezet

érdekében eljáró személy kérését nem tagadhatja meg.

A 3. §-hoz

A Javaslat erõsíteni kívánja a munkáltató és a szakszervezet

együttmüködését és ezért a szakszervezet a késõbbiekben felmerülhetõ esetleges

konfliktushelyzetek megelõzése érdekében az illetékes szakhatóság

tájékoztatása nélkül is jogosult ellenõrizni a munkakörülményekre vonatkozó

szabályok betartását.

A 4. §-hoz

A Javaslat nem változtat a kifogás joga gyakorlásának jogalapján és

tárgyán, azonban meggyorsítja a kifogással kapcsolatos eljárás menetét. Ennek

megfelelõen a kifogással kapcsolatos egyeztetõ eljárást a kifogás

benyújtásától számított három munkanapon belül meg kell kezdeni, továbbá a

kifogás alaposságáról a bíróság nem peres eljárásban tizenöt napon belül dönt.

A 5. §-hoz

Az üzemi tanács tagjai számának meghatározásánál a Javaslat tekintettel

van a gazdálkodó szervezetek foglalkoztatotti létszámában bekövetkezett

idõközbeni változásokra. Ennek megfelelõen a hatályos szabályozáshoz képest

differenciáltabban szabályozza az üzemi tanács létszámát azzal, hogy a 13 tagú

üzemi tanácsot a kétezer fõt meghaladó munkavállalói létszámhoz rendeli.

A 6-9. §-hoz

Az üzemi tanácsi választás lebonyolításával kapcsolatban jelentõs

feladatai vannak a választási bizottságnak. A Javaslat részletesen határozza

meg a választási bizottság konkrét feladatait, továbbá az összeférhetetlenségi

szabályokra való tekintettel szabályozza annak összetételét.

A 10. §-hoz

Alapvetõ jelentõségü, hogy a törvény választási szabályai elõsegítsék az

üzemi tanács eredményes megválasztását. A Javaslat ezért meghatározza az

eredménytelen választás fogalmát, továbbá olyan megoldást tesz lehetõvé, amely

szerint nem az egész tanácsot kell újraválasztani, hanem a választást csak

azokra a helyekre kell lefolytatni, amelyeknél a jelölt nem érte el legalább

az érvényes szavazatok harminc százalékát. Az új választást azonban nem

kilencven, hanem harminc napon belül kell megtartani és e választást megelõzõ

tizenöt napig új jelöltek is állíthatók.

Annak érdekében, hogy az üzemi tanács müködését folyamatosan lássa el, a

Javaslat bevezeti az üzemi tanács póttagja intézményét. Az üzemi tanács

póttagjának kell tekinteni azt, aki az érvényesen leadott szavazatok legalább

húsz százalékát megszerezte.

A 11. §-hoz

A Javaslat a hatályos szabályozás tartalmával alapvetõen egyezõen,

azonban több tekintetben pontosítva határozza meg az üzemi tanácsi választás

érvényességét. Az üzemi tanács müködésének folyamatosságával összefüggõ

módosítás, hogy a megismételt választás esetében az üzemi tanács megválasztása

két évre szól.

A 12-13. §-hoz

A Javaslat a választási jegyzõkönyvnek garanciális jelentõséget

tulajdonít, ezért a hatályos szabályozáshoz képest részletesebben szabályozza

annak tartalmát, valamint elõírja a jegyzõkönyv megõrzésének kötelességét és

annak idõtartamát. Alapvetõ érdek füzõdik a jelöléssel, a választás

lebonyolításával és eredményével kapcsolatos viták pontosabb törvényi

rendezéséhez, különös tekintettel az eljárás gyors befejezésére. Mindennek

nem mond ellent, hogy a vitában eljáró szerveknek kellõ idõ álljon

rendelkezésre alapos döntésük meghozatalára. Ennek megfelelõen a Javaslat

szerint a jelöléssel, a választás lebonyolításával, annak eredményével

kapcsolatos munkaügyi vitában a bíróság tizenöt napon belül nem peres

eljárásban határoz.

A 14-16. §-hoz

Az üzemi tanács megszünésének szabályozásánál a Javaslat tekintettel van

a munkáltató személyében bekövetkezett olyan változásokra, amelyek az adott

munkaszervezet addigi struktúrájának módosulásával járnak. Ennek megfelelõen

megszünik az üzemi tanács, ha több munkáltató vagy telephely egyesülése

(összevonása) következtében a munkáltatónál több üzemi tanács müködne, továbbá

a munkáltató vagy telephely szétválása esetén.

Az üzemi tanács müködésének folyamatossága, illetve a munkavállalói jogok

eredményesebb gyakorlása érdekében a Javaslat részletesen meghatározza az

üzemi tanács megszünését követõ választási eljárási rendet.

A 17-20. §-hoz

Az üzemi tanács eredményes müködése érdekében elengedhetetlen az üzemi

tanács tisztségviselõit megilletõ kedvezmények és munkajogi védelem pontos

szabályozása. A kedvezmények tekintetében - elõsegítendõ a munkáltató és az

üzemi tanács hatékonyabb együttmüködését - a Javaslat lehetõséget biztosít

üzemi megállapodás megkötésére, amelyben a felek a helyi sajátosságokra való

tekintettel a törvénytõl eltérõen is meghatározhatják a munkaidõ-kedvezmény

felhasználását, valamint megállapodhatnak kapcsolatrendszerüket érintõ egyéb

kérdésekben is.

A Javaslat - a szakszervezetekre vonatkozó hasonló tartalmú

szabályozással összhangban - határozza meg az üzemi tanács tisztviselõinek, az

üzemi megbízott munkajogi védelmére, valamint az üzemi tanács jogai

gyakorlásával összefüggõ viták elintézésére vonatkozó rendelkezéseket.

A 21. §-hoz

A törvény végrehajtásának eddigi tapasztalatai alapján - a nagyobb

jogbiztonság érdekében - indokolt a munkaszerzõdés írásbafoglalásával

összefüggõ szabályt oly módon megváltoztatni, hogy már a két napot meghaladó

idõtartamú munkaviszony létesítése esetén is írásba kelljen foglalni a

munkaszerzõdést.

A 22. §-hoz

Az Mt. hatályos szabályai alapvetõen szociális megfontolásból bizonyos

munkában nem töltött idõtartamok (sorkatonai vagy polgári szolgálat, gyermek

ápolása, gondozása céljából kapott fizetés nélküli szabadság) elteltét

követõen a munkáltató kötelességévé tesz, hogy az érintettek személyi

alapbérét a munkahelyre történõ visszatérésükkor a munkáltatónál megvalósult

bérfejlesztés mértékének megfelelõen emelje. Ezt a szabályt indokolt

kiterjeszteni a közeli hozzátartozó ápolására, gondozására biztosított fizetés

nélküli szabadságról visszatérõ munkavállaló esetére is.

A 23-27. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint a munkáltató jogutód nélküli megszünése

esetén a munkavállalót végkielégítés illeti meg. Abban az esetben, ha e

megszünési módot megelõzõen a munkáltató rendes felmondással szünteti meg a

munkavállaló munkaviszonyát, a végkielégítésen kívül megilleti a felmondási

idõre járó átlagkereset is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy éppen azok a

munkavállalók, akik a munkáltató érdekében, annak megszünéséig munkát

végeznek, számos esetben méltánytalan helyzetbe kerülnek, hiszen õk nem

jogosultak a végkielégítésen kívüli egyéb járandóságra. A Javaslat szerint

ezért a munkáltató jogutód nélküli megszünése esetében az érintett

munkavállalókat a munkáltató rendes felmondása esetén meghatározott

munkavégzés alóli mentesítési idõre járó átlagkeresetük is megilleti.

Az Mt. a határozott idejü munkajogviszony egyoldalú megszüntetését csak

meghatározott esetekben teszi lehetõvé. A hatályos szabályozás értelmében, ha

a munkáltató a munkavállaló jogviszonyát a határozott idõ letelte elõtt

kívánja megszüntetni, a határozott idõbõl még hátralévõ idõre jutó

átlagkeresetét a munkavállaló részére köteles elõre megfizetni. Tekintettel

arra, hogy a tapasztalatok szerint e rendelkezés alkalmazása több esetben

ellentétes volt a jogalkotó eredeti szándékával - nevezetesen a munkavállaló

ílymódon történõ kártalanításával - a Javaslat szerint a munkavállalót a

hátralévõ idõre, de legfeljebb egy évre jutó átlagkeresete illeti meg.

Összhangban a rendes felmondással - a gyakorlatban elõforduló értelmezési

nehézségek elkerülése érdekében - törvényben szükséges rögzíteni, hogy a

rendkívüli felmondás indokolásának is világosnak, valósnak és okszerünek kell

lennie. Ezen túlmenõen a rendkívüli felmondás megtételére nyitvaálló ún.

szubjektív jogvesztõ határidõt reálisabb joggyakorlás lehetõsége miatt a

Javaslat három napról három munkanapra emeli. A munkavállaló munkanélküli

ellátásra való jogosultságának biztosítása, a munkáltató rendkívüli

felmondásával kapcsolatos - sok esetben hosszú ideig tartó - jogbizonytalanság

kiküszöbölése érdekében a Javaslat a rendkívüli felmondás elleni munkavállalói

jogorvoslathoz kapcsolódó halasztó hatályt megszünteti (ld. 45-46. §).

A 28. §-hoz

A más helységben történõ munkavégzés elrendelése a munkavállalóra többlet

terheket ró. Egészségügyi és szociális szempontok figyelembevételével a

Javaslat a hatályos szabályozástól eltérõen rögzíti, hogy nem kötelezhetõ

beleegyezése nélkül ilyen munkavégzésre a nõ, terhessége megállapításának

kezdetétõl gyermeke hároméves koráig.

A 29. §-hoz

A Javaslat a kirendelésre vonatkozó szabályokat azzal egészíti ki, hogy

eltérõ megállapodás hiányában a munkaviszonyból származó jogok és

kötelezettségek azt a munkáltatót illetik meg, illetve terhelik, amelyhez a

munkavállalót kirendelték. A munkaviszony megszüntetésének jogát azonban csak

a munkavállalót kirendelõ munkáltató gyakorolhatja.

A 30. §-hoz

Az Mt. szabályai alapján a munkavállaló mentesül a munkavégzési

kötelezettsége alól a kötelezõ orvosi vizsgálat idõtartamára. Ez a szabály

egészül ki a terhességgel összefüggõ orvosi vizsgálat idõtartamával. Különösen

fontos érdek füzõdik a véradáshoz, és ennek megfelelõen a Javaslat lehetõvé

teszi, hogy a munkavállaló a véradás miatt távoltöltött teljes idõtartamra,

illetve a munkahelyén kívül szervezett véradás esetén legalább négy órára

mentesüljön a munkavégzési kötelezettség alól.

A 31. §-hoz

A gyakorlati tapasztalatok alapján indokolt a belföldi és a nemzetközi

menetrendszerü távolsági közúti személyszállítás forgalmi utazó munkaköreiben

foglalkoztatott munkavállalók munka-, illetve pihenõidejét az általános

törvényi szabályozástól eltérõen rögzíteni. Ennek legmegfelelõbb módja, ha a

felek az érintett foglalkoztatottak munka-, és pihenõidejét megállapodás

alapján rendezik. Ezért a Javaslat lehetõséget biztosít arra, hogy a jelzett

munkakörökben alkalmazott munkavállalók munka-, illetve pihenõidejére

vonatkozó szabályokat e törvénytõl eltérõen kollektív szerzõdés állapítsa meg.

A 32-34. §-hoz

A munkaidõ-keretre és a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó hatályos

rendelkezések betartása a gazdálkodó szervezetek többségénél számos problémát

okoz. A munkaidõvel való rugalmasabb gazdálkodást megnehezíti, hogy az Mt.

118. § (3) bekezdése alapján a napi munkaidõnek nyolc hét átlagában a teljes

munkaidõnek meg kell felelnie. Ezzel részben összefüggésben a túlmunka

idõtartamára vonatkozó törvényi korlátozás - amely önmagában feltétlenül

szükséges - szintén megnehezíti a munkáltatók munkaidõvel való gazdálkodását.

A Javaslat a munkaidõ-keret felhasználásának megváltoztatása és a

rendkívüli munkavégzés tartamának megnövelése során a törvényi mértéket nem

érinti, azonban lehetõvé teszi, hogy kollektív szerzõdésben a napi munkaidõ öt

hónap átlagában feleljen meg a teljes munkaidõnek. A munkaidõ hatékonyabb

felhasználásával áll összefüggésben az a szabály is, amelynek értelmében a

Javaslat a napi túlmunka lehetséges mértékét négy egymást követõ napon nyolc

órára emeli.

A 36. §-hoz

A munkavállalólat megilletõ tárgyévre járó szabadság kiadása a hatályos

szabályozás alapján számos problémát okoz, sok esetben a szabadságok nem

kerülnek teljes mértékben kiadásra. A szabadság kiadásának elmaradása sokszor

a munkáltató gazdálkodási problémáira vezethetõ vissza és az eddigi

tapasztalatok szerint indokolt olyan törvényi szabályozás megalkotása, amely

kivételesen fontos gazdasági érdek esetén biztosítja a munkáltatónak azt a

jogot, hogy a szabadságot a tárgyhót követõ január 31-ig adja ki. Ezen

túlmenõen a szabadság kiadását akadályozhatja a munkavállaló betegsége, vagy

személyét érintõ más elháríthatatlan körülmény. Erre tekintettel a Javaslat

lehetõvé teszi, hogy ilyen esetben a betegség vagy az akadályoztatás

megszünésétõl számított harminc napon belül adja ki a munkáltató a

szabadságot, ha egyébként a tárgyév már letelt.

A 37. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint nem kell keresõképtelenséget igazolni

évente egy alkalommal legfeljebb három munkanapig terjedõ betegszabadság

esetén. Ez a jogintézmény a gyakorlati alkalmazás során kudarcot vallott,

mivel a jogosultak jelentõs része a három munkanapot rendes szabadságuk

meghosszabbításaként kezelte. Ezért a Javaslat szerint a keresõképtelenséget

minden esetben igazolni kell.

A 38-40. §-hoz

Az átlagkereset-számítás hatályos szabályai nem felelnek meg a munka

díjazására vonatkozó jogalkotói célnak, mivel a munkavállaló adott esetben

magasabb díjazást kap a munkavégzés alóli mentesítés idõtartamára, mint a

ténylegesen munkában töltött idõre. A Javaslat ezért módosítja az átlagkereset

számításának módszerét, valamint bevezeti az ún. távolléti díj fogalmát.

Az átlagkereset-számítás szabályozása körében a felmerült gyakorlati

problémák kezelésére a módosítás egyértelmüvé teszi az átlagszámítás alapjául

szolgáló (ún. irányadó) idõszak fogalmát, rögzíti az irányadó idõszakon

túlmutató kifizetések számbavételét, ésszerüsíti a négy negyedévnél rövidebb

munkaviszonnyal rendelkezõk esetében követendõ eljárást és általános szabályt

alkot a havi átlagkereset számítására.

A távolléti díj szerint a munkaviszonyra vonatkozó szabály alapján a

munkavégzés alóli mentesítés idõtartamára megközelítõleg olyan mértékü

díjazásban részesül a munkavállaló, mintha ténylegesen dolgozna. A távolléti

díj összetevõi a munkavállaló távollétének idõszakában érvényes személyi

alapbére, rendszeres bérpótlékai, valamint a túlmunka miatti ún. kiegészítõ

pótlék együttes összegének a távollét idejére számított idõarányos átlaga. A

javasolt szabályozásnak megfelelõen, a hatályos Mt. 151. § (2)

bekezdésének bevezetõ mondatában az "átlagkereset" szó helyébe a "távolléti

díj" kifejezés kerül.

A 41-42. §-hoz

A határozott idõre létesített munkaviszonynak a határozott idõ lejárta

elõtti megszüntetése a munkáltató fizetésképtelensége esetén, a vezetõ állású

munkavállalók tekintetében az eddigi tapasztalatok alapján nem egy esetben

okozott financiális problémákat, amelyek indokolatlan feszültségek forrásává

váltak. Erre tekintettel a Javaslat a vezetõ állású munkavállalót megilletõ

járandóságok kifizetését olyképpen osztja meg, hogy a határozott idõre

alkalmazott vezetõt munkaviszonyának az Mt. 88. § (2) bekezdés szerint történõ

megszüntetése esetén a határozott idõbõl még hátralévõ idõre, de legfeljebb

hat hónapra jutó átlagkeresete illeti meg. Az ezt meghaladó hátralévõ idõre

járó rész kifizetése a felszámolási eljárás megszünésekor vagy a felszámolási

zárómérleg, illetve záró egyszerüsített mérleg jóváhagyása után válik

esedékessé.

A 43-44. §-hoz

A bíróság elõtt folyó perek elbírálásának felgyorsítása mellett fontos

szempont, hogy a jogi szabályozás törekedjen a jogvitáknak még a bírósági szak

elõtti megoldására. Ennek egyik eszköze a bírósági eljárást megelõzõ

egyeztetés, amelynek hatékonyságához járul hozzá az a szabály, amely szerint

az egyeztetésen a munkáltatót nem képviselheti az, aki a sérelmes döntést

hozta, kivéve, ha a munkáltató vezetõje.

A jogviták elbírálásának elhúzódását kívánja meggátolni a Javaslatnak az

a rendelkezése is, amelynek értelmében kollektív szerzõdésben, illetve a felek

megállapodásában munkaügyi jogvita esetére békéltetõ személyét köthetik ki,

aki a vitában állók közötti egyezség létrehozását kísérli meg.

A 47-48.§-hoz

A Javaslatnak a munkaidõ-keretre, illetve a rendkívüli munkavégzésre

vonatkozó szabályai a közalkalmazotti törvény hatálya alá tartozó

munkáltatókra, illetve munkavállalókra nem terjed ki.

Eleje Honlap