- 1 -

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/669..

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés Önálló képviselõi indítvány

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994.(IX.30.) OGy. határozat 84.§ (1)

bek. a.) pontja, valamint 85.§ (2) bek. d.) pontja alapján a következõ önálló

törvényjavaslatot nyújtjuk be és kérjük annak önálló napirendi pontként

történõ felvételét és megtárgyalását.

TÖRVÉNYJAVASLAT

szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény

módosításáról

1.§

A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Szvt.) 79.§-a

(2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az üzletrésztulajdonos legkésõbb az elõkészítõ közgyûlésen köteles

nyilatkozni arról, hogy be kíván-e lépni a gazdasági társaságba. A

gazdasági társaságba be nem lépõ üzletrésztulajdonossal az átalakulás

idõpontjában a szövetkezeti üzletrészre is kiterjedõen el kell számolni.

Az üzletrész névértékét a ráesõ kötelezettségek értékének levonásával

készpénzben vagy más módon kell kiegyenlíteni.

Az elszámolásra egyebekben - a (3) bekezdésben meghatározott eltéréssel -

az 51.§ (4) bekezdése az irányadó. Ha a gazdasági társaságba be nem lépõ

tagok új szövetkezetet alapítanak, vagy más szövetkezetbe lépnek, az

alapszabály vagy a külön törvény szerint fel nem osztható vagyon rájuk

esõ része e szövetkezetet illeti."

2.§

A 79.§ a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Általános fogyasztási szövetkezet, ipari szövetkezet, takarékszövetkezet,

hitelszövetkezet, valamint biztosító szövetkezet gazdasági társasággá történõ

átalakulása esetén, a gazdasági társaságba be nem lépõ üzletrésztulajdonossal

történõ elszámolásnál az elõzõ bekezdésben foglalt rendelkezések irányadóak,

azzal az eltéréssel, hogy ezekben az esetekben az 51.§ (4) bekezdés elõírásait

nem lehet alkalmazni. Az elszámolás megállapodás keretében történik.

Amennyiben megállapodás nem jön létre, úgy az új gazdasági társaság a be nem

lépett üzletrésztulajdonos üzletrészének ellenértékét - a gazdálkodás

eredményességének függvényében - de legkésõbb az alapításától 5 éven belül

köteles kifizetni.

3.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

(2) Ha e törvény hatályba lépését megelõzõen a szövetkezet az Szvt. 1994. évi

XLIV. törvénnyel módosított szabályai alapján az elõkészítõ közgyûlésen

érvényes határozatot hozott az átalakulási folyamat megindításáról, a

gazdasági társaságba be nem lépõ taggal, illetve kivülálló

üzletrésztulajdonossal az akkor hatályos szabályok szerint kell elszámolni.

I n d o k o l á s

A jelenleg hatályos szabályozás elszámolási szabályai jelentõs mértékben

meghenezítik a szövetkezetek gazdasági társasági formába történõ

átalakulásának lehetõségét, és emiatt gyakran nem a szervezet átalakulásához,

hanem annak jogutód nélküli megszünéséhez vezetnek.

A növekvõ számú, nyugdíjkorhatárt elérõ tagok, valamint a kívülálló

üzletrésztulajdonosok érdekei sajnálatos módon ellentétben állnak az aktív,

munkahelyüket megõrizni szándékozó tagok érdekeivel, tekintettel arra, hogy az

elõbbiek érdekei az üzletrész mögöttes vagyon mielõbbi megszerzésére

irányulnak. Ehhez leginkább a szövetkezet felszámolása, illetve végelszámolása

során juthatnak hozzá. Ugyanakkor ez a folyamat nemzetgazdasági szinten is

súlyos hátrányokat és károkat okoz, a termelõi vagyon csökkenése, valamint

munkanélküliek számának növekedése miatt. A gazdálkodó szervezet

jövedelemszerzõ képessége fenntartásának és az említett érdekellentétek

feloldásának egyik szabadon választható lehetõsége a szövetkezet gazdasági

társasággá történõ átalakulása.

Ez a probléma különösen jelentõs súllyal merül fel az un. termelõtipusú

szövetkezetek, így mindenekelõtt az ipari szövetkezetek esetében, illetve az

általános fogyasztási szövetkezeteknél.

Az átalakulás megkönnyítése érdekében a Törvényjavaslat lehetõséget kíván

biztosítani arra, hogy az új társaságba belépni nem kívánó tulajdonosokkal

megállapodás keretében kíséreljék meg rendezni az elszámolási kötelezettséget.

A szövetkezet átalakulását jelentõs mértékben megnehezíti, vagy esetleg az

átalakulást meghiusíthatja a be nem lépõk vagyonkivitele következtében beálló

vagyoncsökkenés, ezért indokolt az átalakult szervezetnek megadni azt a

lehetõséget, hogy - megállapodás hiányában - az elszámolási kötelezettségének

nem az átalakulással egyidejûleg, hanem ésszerû határidõn belül tehessen

eleget.

A Törvényjavaslat nem terjed ki a mezõgazdasági szövetkezetekre, annak

ellenére, hogy a jelzett probléma ezeket is súlyosan érinti.

Figyelemmel azonban az agrárágazat sajátosságaira, utóbbiak esetében olyan

javaslat kidolgozása indokolt, amely csak az Szvt. átfogó felülvizsgálata

keretében alakítható ki.

A Törvényjavaslat elfogadása jelentõs mértékben segítené a szövetkezetek

gazdasági társasággá történõ átalakulását, ugyanakkor nem hozná méltánytalan

helyzetbe a társaságba belépni nem kívánok személyét sem, sõt - a hatályos

szabályozáshoz képest - garantált lehetõséget nyújtana részére anyagi igényei

érvényesítésére, biztosítva egyben az aktív dolgozók munkahelyének megõrzését

is.

Budapest, 1995. február 20.

dr. Sümeghy Csaba Tokár István

Fidesz MSZP

Eleje Honlap