ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Képviselõi önálló indítvány

T/670.. számú

Törvényjavaslat

a Központi Ifjúsági Alapról szóló 1993. évi XXV. törvény hatályon kívül

helyezésérõl, a Gyermek- és Ifjúsági Alapról, valamint a Nemzeti Gyermek és

Ifjúsági Közalapítványról

Budapest, 1995. március 7.

Kiss Péter Csizmár Gábor

MSZP MSZP

1995. évi ..... törvény

a Központi Ifjúsági Alapról szóló 1993. évi XXV. törvény hatályon kívül

helyezésérõl, a Gyermek- és Ifjúsági Alapról, valamint a Nemzeti Gyermek és

Ifjúsági Közalapítványról

Az Országgyûlés a gyermek- és ifjúsági korosztályok öntevékenységének

támogatása, valamint az erre a célra rendelkezésre álló állami költségvetési

és egyéb pénzeszközök kiegészítése érdekében az alábbi törvényt alkotja:

I. rész

A Gyermek- és Ifjúsági Alap

1. §

A Gyermek- és Ifjúsági Alap (a továbbiakban: Alap) a gyermekek és a

fiatalok országos jelentõségû programjait, szervezeteit, kezdeményezéseit és

az ezeket segítõ szolgáltatásokat támogató elkülönített állami pénzalap.

2. §

Az Alap bevételi forrásai:

a) az állami költségvetésbõl nyújtott, a fejezet költségvetésében

meghatározott támogatás;

b) a szerencsejáték-szervezõ által teljesített, az 5. §-ban meghatározott

nagyságrendû befizetés;

c) az Alap javára teljesített önkéntes befizetések;

d) az Alap által elszámolt betéti kamat, valamint az idõlegesen szabad

pénzeszközökbõl vásárolt államilag garantált értékpapírok hozadéka;

e) egyéb bevételi források.

3. §

(1) Az Alappal a Kormánynak a Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács

elnöki tisztét ellátó tagja rendelkezik.

(2) Az Alapot a Miniszterelnöki Hivatal kezeli.

(3) Az Alap éves felhasználásának irányairól és arányairól, a pályázatok

elbírálásáról, a támogatás odaítélésérõl az Alap Tanácsa (a továbbiakban:

Tanács) dönt. A Tanács tagja a Belügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium,

a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, a Külügyminisztérium, a

Munkaügyi Minisztérium, a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium, a Népjóléti

Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal egy-egy képviselõje, valamint az

országos gyermek- és ifjúsági, illetve e korosztályokat segítõ szervezetek

által delegált 8 képviselõ.

(4) A Tanács elnöke a Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács által a

Tanács tagjai közül megbízott személy.

(5) A Tanács hatáskörét ülésein gyakorolja. A Tanács tagjai személyesen

vesznek részt az ülésen, amelyet legalább negyedévente össze kell hívni. Az

ülés akkor határozatképes, ha azon legalább öt kormányzati és öt nem-

kormányzati képviselõ jelen van. A Tanács szervezeti és mûködési szabályzatát,

valamint ügyrendjét maga határozza meg.

(6) A Tanács egyszerû szótöbbséggel hozza meg döntéseit.

Szavazategyenlõség esetén az elnök szavazata dönt, kivéve azt az esetet,

amikor azonos számú kormányzati és nem-kormányzati delegált ellenétes

szavazatából alakult ki a szavazategyenlõség. Ekkor a szavazás eredményét

nyilvánosságra kell hozni és a Tanács következõ ülésén az elõterjesztést újra

kell tárgyalni. Ugyanilyen jellegû ismételt szavazategyenlõség esetén az elnök

szavazata véglegesen dönt.

4. §

(1) Az Alap bevételi forrásaiból a következõ célokat lehet támogatni:

a) a gyermekek és a fiatalok egészséges testi, lelki, szellemi fejlõdését

segítõ programok;

b) a demokrácia tanulását és gyakorlását segítõ programok;

c) az országos gyermek és ifjúsági szervezetek, valamint az e korosztályok

érdekében szerepet vállaló szervezetek mûködése és tevékenysége;

d) a települési, megyei és fõvárosi önkormányzatok jogszabályban meghatározott

gyermek és ifjúsági feladatai;

e) a gyermekek és a fiatalok helyzetérõl és jogairól szóló tudományos kutatás

és információ-szolgáltatás, ismeretterjesztés;

f) a gyermek-, diák- és ifjúsági csoportok, szervezetek nemzetközi

cserekapcsolatai és a külföldi tanulmányok;

g) a gyermekek és a fiatalok körében, illetve érdekében tartósan kiemelkedõ

teljesítményt nyújtó természetes és jogi személyek elismerése.

(2) Az Alapból nyújtható támogatások és a kedvezményezettek körét, a

Tanács által meghirdetett pályázatokat, valamint a támogatásban részesültek

névsorát és támogatásuk mértékét két országos napilapban közzé kell tenni.

(3) Az Alap mûködését, így különösen a Tanácsba való delegálás rendjét, a

támogatás módját és az ehhez kapcsolódó pályázati feltételeket a Kormánynak az

Alap felett rendelkezõ tagja a Tanács egyetértésével rendeletben állapítja

meg.

5. §

A nem folyamatosan szervezett sorsolásos játékok és a totalizatõri

fogadások szervezõi a sorsolást (fogadást) követõ nyolc napon belül, a

folyamatosan szervezett sorsolásos játékok és a totalizatõri fogadások

szervezõi - kivéve a totó- és lóversenyfogadások szervezõit - a sorsolást

(fogadást) követõ hó 15. napjáig kötelesek befizetni az 1991. évi XXXIV.

törvény 30. § (3) bekezdése alapján megállapított nyereményekre fordítható

összeg 3%-át az Alapba.

II. rész

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány

6. §

(1) A Magyar Köztársaságban élõ gyermekek és fiatalok egyéni és közösségi

aktivitásának támogatása, az érdekükben és értük cselekvõk együttmûködésének

szolgálata, a cselekvési lehetõségek feltételeinek bõvítése, a felnõtt felelõs

állampolgárokhoz méltó készségek elsajátítása céljából közalapítványt kell

létesíteni.

(2) Az (1) bekezdésnek megfelelõ Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Közalapítványt (a továbbiakban: Közalapítvány) a Magyar Köztársaság Kormánya

létesíti oly módon, hogy módosítja a többször módosított 81/1990. (IV.27) MT

rendelettel alapított Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány alapító

okiratát.

7. §

A Közalapítvány vagyona a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány

jelenlegi vagyonából, a mindenkori éves költségvetési törvényben megállapított

pénzügyi támogatásból és egyéb adományokból áll.

8. §

(1) A közalapítvány legfõbb döntéshozó szerve a Kuratórium, amely 15

fõbõl áll. Tagjai:

a) az országos gyermek és ifjúsági társadalmi szervezetek képviselõi által

választott 5 személy;

b) a gyermek és ifjúsági korosztályokat segítõ társadalmi szervezetek

képviselõi által választott 5 személy;

c) az alapítót képviselõ Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács által

megbízott 5 személy.

(2) A Kuratórium elnökét a kuratórium tagjai közül az alapító nevezi ki.

(3) A közalapítvány ellenõrzésre jogosult szervének (Felügyelõ

Bizottságának) tagjai a következõk:

a) a mûvelõdési és közoktatási miniszter által megbízott személy;

b) a népjóléti miniszter által megbízott személy;

c) a pénzügyminiszter által megbízott személy;

d) az Országos Testnevelési és Sporthivatal vezetõje által megbízott személy.

(4) A Felügyelõ Bizottság elnöke a Gyermek és Ifjúsági Koordinációs

Tanács elnöke által megbízott személy.

(5) A Kuratóriumot és a Felügyelõ Bizottságot az (1)-(4) bekezdésben

meghatározott személyekbõl az alapító jelöli ki.

(6) A közalapítvány szervezetét és mûködésének szabályait a Kuratórium

állapítja meg.

(7) A közalapítvány köteles évente egyszer jelentésben nyilvánosságra

hozni és bárki számára hozzáférhetõvé tenni tevékenységének, gazdálkodásának

legfontosabb adatait, vagyonának alakulását.

III. rész

Vegyes rendelkezések

9. §

E törvény alkalmazásában:

gyermek: a 0-18 éves korosztályhoz tartozó személy;

fiatal: a 19-26 éves korosztályhoz tartozó személy;

diák: a közoktatási, szakoktatási, felsõoktatási intézménnyel tanulói vagy

hallgatói jogviszonyban álló személy.

10. §

(1) Ez a törvény kihirdetése napján lép hatályba, ezzel egyidejûleg

hatályát veszti a Központi Ifjúsági Alapról szóló 1993. évi XXV. törvény.

(2) Ahol jogszabályban "Központi Ifjúsági Alap" szerepel, azon a

továbbiakban "Gyermek- és Ifjúsági Alap"-ot kell érteni.

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a szerencsejáték

szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 30. §-a

(4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A nem folyamatosan szervezett sorsolásos játékok és a totalizatõri

fogadások szervezõi a sorsolást (fogadást) követõ nyolc napon belül, a

folyamatosan szervezett sorsolásos játékok és a totalizatõri fogadások

szervezõi - kivétel a totó- és lóversenyfogadások szervezõit - havonta

kötelesek befizetni a (3) bekezdés alapján megállapított nyereményekre

fordítható összeg

- 4 %-át a külön törvénnyel létrehozott Országos Játék Alapba,

- 3 %-át a külön törvénnyel létrehozott Nemzeti Sport Alapba.

- 3 %-át a külön törvénnyel létrehozott Gyermek- és Ifjúsági Alapba."

(4) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Sztv. 30.

§ (5) bekezdésének elsõ mondatában a "vagy ifjúsági" szövegrész.

(5) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Országos

Játék Alapról szóló 1993. évi XXVIII. törvény 1. §-ának (1) bekezdésében az

"ifjúsági célú", 2. §-ának (2) bekezdésében, továbbá 3. §-ának (5)

bekezdésében a "valamint a Kormány ifjúságpolitikájáért felelõs miniszterrel"

szövegrész.

11. §

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványra vonatkozó törvényi

rendelkezések végrehajtása érdekében a Kormány a törvény hatálybalépésétõl

számított 30 napon belül:

- intézkedjen annak érdekében, hogy elkészüljön a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Alapítvány rendelkezésére bocsájtott vagyonról szóló elszámolás, illetve az

alapítvány vagyoni helyzetérõl szóló jelentés;

- gondoskodjon a közalapítvány alapító okiratának módosításáról, a

közalapítvány Kuratóriuma és Felügyelõ Bizottsága kijelölésérõl.

Indokolás

Általános indoklás

A kormányprogram szerint a Kormány "...szükségesnek tartja ... a Központi

Ifjúsági Alap eddigi felhasználásának áttekintését, a tapasztalatok

nyilvánosságra hozatalát, az alap mûködési rendjének átalakítását", illetve

"... a gyermek és ifjúsági célú vagyonnak és pénzeszközöknek az érintettek

javára történõ felhasználása érdekében javasolja a Nemzeti Gyermek- és

Ifjúsági Alapítvány (NGYIA) vezetõinek beszámoltatását, az alapítvány

közalapítvánnyá történõ átalakítását, ennek megfelelõen új kuratórium

kinevezését."

A Központi Számvevõségi Hivatal egy évvel ezelõtt vizsgálatot végzett a

Központi Ifjúsági Alap 1992-93. évi tevékenységérõl. A vizsgálat rámutatott,

hogy az 1993. évi XXV. törvény szövege ellentétes a hatályos pénzügyi

szabályozásokkal és belsõ ellentmondásokat is tartalmaz (kamatmentes

visszatérítendõ támogatás nyújtásának lehetõsége, a pályázati céloktól és

felhasználási módoktól való eltérés lehetõsége). A vizsgálat megállapította,

hogy a Központi Ifjúsági Alapnak nem volt mûködési szabályzata. Az 1993. évi

XXV. törvény az Alap támogatási elõirányzatának legfeljebb 10 %-áig engedett

meg kivételeket a pályázati célok teljesítése és a testületi döntés alól. Ezt

az elõírást folyamatosan figyelmen kívûl hagyták, amely így az Alap

törvénysértõ mûködéséhez vezetett. Nem született döntés a pályázatok

irányairól és arányairól, ennek következtében 1992-ben 40,2 %, 1993-ban 28,2 %

volt a nyilvános pályázaton kívül elosztott pénzek aránya. 41 millió forint

támogatás elosztásának pályázati dokumentációja hiányzik.

Az eddigi szabályozás szerint két elkülönített állami alap - Központi

Ifjúsági Alap, Országos Játék Alap - egymással párhuzamosan támogathatott

ifjúsági feladatokat. A két Alap egymáshoz viszonyított szerepe az ifjúsági

célok megvalósításában nem meghatározott, munkamegosztás nem alakult ki, a két

Alap egyazon célokat támogat.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról

szóló 1994. évi LXIII. törvény a megyei önkormányzatok feladataként határozza

meg a gyermek- és ifjúsági jogok érvényesítésével kapcsolatos teendõket, a

helyi önkormányzatoknak pedig gondoskodniuk kell a gyermek- és ifjúsági

feladatok ellátásáról. Indokolt az önkormányzatok, valamint az országos és

helyi korosztályi szervezetek, az önkéntes felelõsségvállaláson nyugvó felnõtt

segítõ egyesületek számára olyan forrást teremteni, ami lehetõvé teszi az

intézményrendszeren kívüli eredményes nevelés, az önálló ifjúsági tevékenység

és az európai ifjúsági együttmûködés érdemi támogatását.

A Központi Ifjúsági Alapról szóló 1993. évi XXV. törvény alkalmazása

során szerzett tapasztalatok alapján szükségessé vált az alap által vállalt

célok, az Alapból történõ támogatások és e támogatások kedvezményezetti

körének pontosítása, az Alap bevételi forrásainak növelése, a demokratikus és

nyilvános mûködés garanciáinak megteremtése, a döntéshozatali folyamatban a

korosztályi képviseletek törvényi biztosítása.

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány lassan öt éves mûködése során

bebizonyosodott, hogy az Alapítvány a jelenlegi szabályok keretei között, a

jelenlegi struktúrával és gazdálkodással vagyonának felélése felé tart, éves

mûködési költségei meghaladják az általa meghirdetett pályázatokra fordított

összegeket. Az alapítvány eddigi mûködését szinte folyamatosan politikai,

szakmai, gazdálkodási viták kísérték. Elmaradt az alapító okirat

közalapítványi követelményeknek megfelelõ átalakítása. Szükségessé vált a

közvagyonnal gazdálkodás átlátható, ellenõrizhetõ törvényi garanciáinak

megtermtése.

Részletes indoklás

Az 1. § - hoz

A javaslat az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénnyel

összhangban rögzíti az Alap rendeltetését, meghatározza a kedvezményezettek

körét.

A 2 § - hoz

A Központi Ifjúsági Alap fõ bevételi forrását az állami költségvetésbõl

nyújtott támogatás képezte. A támogatás összege a költségvetésben 1993-ban

100, 1994-ben 36, 1995-ben 36 millió forint, amely az Alap rendeltetésszerû

müködéséhez nem volt elegendõ. Az önkéntes befizetések és egyéb bevételek

jelentéktelen nagyságrendet jelentettek az Alap forrásai között. Jelenleg a

Központi Ifjúsági Alap és az Országos Játék Alap célkitûzései között egyaránt

szerepel az ifjúsági feladatok támogatása. A javaslat a párhuzamosság

megszüntetésére a két elkülönített állami alap közötti munkamegosztás

tisztázására irányul, oly módon, hogy a gyermek és ifjúsági célokhoz

kapcsolódó szerencsejáték-befizetéseket a Gyermek- és Ifjúsági Alap egyik

bevételi forrásaként jelöli meg. E megoldás számos európai ország

gyakorlatában fellelhetõ.

A 3. § - hoz

A javaslat az Alap feletti rendelkezés, a mûködtetés feladatát ahhoz a

kormányzati szervhez telepíti, amely képes megjeleníteni az össszkormányzati

felelõsséget a gyermek- és ifjúsági feladatokban. A korábbi tárcaközi

bizottság helyett az Alap felhasználásáról és a támogatások odaítélésérõl való

döntést olyan Tanács hatáskörébe utalja, amelyben a gyermek és ifjúsági

ügyekben legilletékesebb minisztériumok képviselete mellett azok közvetlen

részvétele is biztosított, akik e korosztályok érdekeit képviselik. A

döntéshozatal testületi jellege miatt indokolt a törvény szövegében rögzíteni

a határozatképességrõl, illetve a döntéshozatal módjáról szóló alapvetõ

elõírásokat is.

A 4. § - hoz

A javaslat a források nagyságrendjének megfelelõen határozza meg a

felhasználást, és nem tartalmaz olyan célokat (mint pl. a szórakozási

feltételek fejlesztése, foglalkoztatási problémák megoldása), amelyek

meghaladják az Alap finanszírozási lehetõségeit vagy más elkülönített állami

alap feladatkörébe tartoznak.

A javaslat figyelembe veszi a társadalmi változásokat, így lehetõséget

biztosít a létrejött országos korosztályi szervezetek mellett a korosztály

érdekében önként szerepet vállaló szervezetek mûködésének és tevékenységének,

a demokrácia tanulásának és gyakorlásának, valamint az önkormányzatok

jogszabályban meghatározott gyermek- és ifjúsági feladatainak támogatására.

A javaslat megteremti a nyilvános mûködés alapvetõ szabályait egyrészt azzal,

hogy felsorolja a nyilvánosság számára hozzáférhetõ, illetve kötelezõen

nyilvánosságra hozandó információk körét, másrészt azzal, hogy az Alap

mûködésének szabályairól az illetékes kormánytag számára rendeletalkotási

kötelezettséget ír elõ.

Az 5. § - hoz

A javaslat figyelembe veszi a megnövekedett gyermek és ifjúsági

feladatokat, illetve az Országos Játék Alapból és a Központi Ifjúsági Alapból

eddig ifjúsági célokra fordított összegek együttes nagyságrendjét és ennek

megfelelõen úgy rendelkezik, hogy a nyereményekre fordítható összeg 3%-a

közvetlenül a Gyermek- és Ifjúsági Alapba kerüljön befizetésre. Ez az arány

megegyezik a hasonló forrásautomatizmussal rendelkezõ Nemzeti Sport Alapba

történõ befizetéssel.

A 6. § - hoz

A Polgári Törvénykönyv 74/G. § (1) bekezdésének utolsó mondata szerint

törvény közalapítvány létrehozását kötelezõvé teheti. Ezért a javaslat a

Polgári Törvénykönyv egyes rendelkezéseinek módosításáról szóló 1993. évi

XCII. törvény 40. § (6) bekezdése második mondatának megfelelõen arra kötelezi

a kormányt, hogy mint alapító a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány - mint

a Polgári Törvénykönyv 74/G. §-ában meghatározott kritériumoknak megfelelõ

alapítvány - alapító okiratának megfelelõ módosításával létesítsen

közalapítványt. Ez a megoldás hasonló a nemzeti és etnikai kisebbségi

közalapítvány létrehozásakor alkalmazott országgyûlési gyakorlathoz. A Kormány

törvényi felhatalmazása ugyanakkor lehetõvé teszi, hogy az Országgyûlésnek

megfelelõ rálátása, betekintése lehessen a közalapítvány mûködésérõl,

gazdálkodásáról.

A 7. § - hoz

A javaslat a közalapítvány vagyonát a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Alapítvány jelenleg meglévõ vagyonához és a mindenkori éves költségvetési

törvényben meghatározandó állami támogatáshoz, egyéb adományokhoz köti.

A 8 § - hoz

A javaslat meghatározza a közalapítvány kuratóriuma összetételének

törvényi kritériumait, melynek során követi a nemzeti és etnikai kisebbségi

közalapítvány során alkalmazott megoldásokat. A javaslat figyelembe veszi a

korosztályi szervezetek öt éve hangoztatott álláspontját, amely szerint a

kezelõ szerv (Kuratórium) összetételében a gyermek- és ifjúsági korosztályok

képviselõinek többségbe kell kerülniük, oly módon, hogy képviselõiket maguk

választhassák meg. Az állami (alapítói) felelõsség érvényesítése az

ellenõrzésre jogosult szerv (Felügyelõ Bizottság) összetételében egyértelmûen

érvényesíthetõ. A javaslat törvényi garanciát kíván teremteni a közalapítvány

nyilvános, ellenõrizhetõ mûködésére.

A 9. § - hoz

A javaslat a törvény egyértelmû alkalmazhatósága érdekében a hatályos

törvényekkel összhangban értelmezi a legfontosabb általánosan használt

fogalmakat.

A 10. § - hoz

Tekintettel arra, hogy a javaslat érinti a szerencsejáték szervezésérõl

szóló 1991. évi XXXIV. törvényt, valamint az Országos Játék Alapról szóló

1993. évi XXVIII. törvényt, szükség van a megfelelõ módosítások átvezetésére

is e törvények hatályos szövegén.

A 11. § - hoz

A javaslat a törvény végrehajtásához szükséges teendõkrõl szól.

Budapest, 1995. március 7.

Kiss Péter Csizmár Gábor

MSZP MSZP

Eleje Honlap