- 1 -

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/671..

Dr.Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

"A katonai felsõoktatás fejlesztésének késlekedése" címmel interpellációt

kívánok benyújtani az ágazatért felelõs Keleti György honvédelmi miniszterhez.

Tisztelt Miniszter Úr!

A napokban a világsajtóban, legfõképpen a The Washington Post címû újságban

elmarasztaló cikkek jelentek meg a felsõ katonai vezetõink gondolkodásmódját,

vezetési stílusát és hadseregünk potenciális képességeit érintõen.

Kifogásolták, hogy nehezen megy a szemléletváltás, sok vonatkozásban a régi

örökölt (pártállami) módszerek élnek tovább a Magyar Honvédség csapatainak és

intézményeinek vezetésében.

Megítélésem szerint ezek a pejoratív vélemények az utóbbi idõben azért

erõsödtek fel, mert nehezen halad a jogállamiságnak megfelelõ normák, vezetési

módszerek bevezetése a Magyar Honvédség mûködési területein.

Kirívó példa erre az 1993. június 13-án elfogadott LXXX-as (felsõoktatási)

törvény hatályba léptetésével kapcsolatos késlekedés a katonai felsõoktatási

intézetek irányításában, vezetésében és mûködtetésében.

Több mint másfél évvel a felsõoktatási törvény elfogadása után az e törvény

hatálya alá tartozó katonai felsõoktatási intézetek felett a katonai

szolgálati és szakmai elöljárói jogkört a Magyar Honvédség vezetése

változatlanul ugyanúgy gyakorolja, mintha az 1993. évi LXXX-as törvény nem

létezne. (Például új szervezeti egységet létesítettek, holott az ezt

szabályozó miniszteri rendeletet nem adták ki.)

Mint ismeretes a felsõoktatási törvény szerint 1998. június 30-ig akkreditálni

kell minden egyetemet. Az intézményeknek - a törvény által biztosított

automómia kereteiben - egy sor követelmény teljesítésére kell felkészülni. A

katonai egyetem jogfolytonosságának megõrzése forog veszélyben a felsõoktatási

törvény normáinak és követelményeinek bevezetési késlekedésével. A tisztképzés

kirekesztése az egységes magyar felsõoktatási rendszerbõl jelentõs

presztízsveszteséget jelentene a tiszti állomány számára, amely végsõ soron

fontos honvédelmi érdekek sérüléséhez is vezetne.

Tudomásom van arról, hogy a Honvédelmi Minisztérium az elmúlt években számos

kísérletet tett a katonai felsõoktatás fejlesztésére. Az ezzel kapcsolatos

törvényjavaslatok és rendelettervezetek szövegezései több változatban

elkészültek. Elõterjesztésük, kiadásuk rendre elmaradtak. A szabályozásokban

fennmaradó diszharmóniák miatt a katonai felsõoktatás intézményi hatáskörben

képtelen az elvárt megújulási folyamatot valamennyi területen az akkreditáció

idõpontjáig befejezni, ugyanis oktatási és szervezeti struktúra módosításra

van szükség. Ezt pedig csakis speciális intézményi autonómia biztosításával

lehet megalapozottan elõkészíteni és megvalósítani.

Szeretném, ha a miniszter úr megvilágítaná, hogy melyek azok a tényezõk,

amelyek miatt egyenlõre nem kíván élni e tárgyban törvényi felhatalmazásával.

A Honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 12.§ (1) bekezdése egyértelmûen

meghatározza: "A honvédelmi miniszter felelõs a honvédség törvényes

mûködéséért, gondoskodik a jogszabálysértések megszüntetésérõl." Ugyancsak e

törvény 11.§ (1) h) alpontja szerint a honvédelmi miniszter a honvédség

mûködésének irányítása keretében "gyakorolja a katonai tanintézetekkel

kapcsolatban a jogszabályban meghatározott jogkörét."

Tisztelettel kérdezem, mi akadályozza a miniszter urat abban, hogy az 1993.

évi LXXX-as (felsõoktatási) törvény 115.§ (1) bekezdésben elõírt közvetlen

felügyeletet gyakorolja a katonai felsõoktatási intézmények felett?

Mi akadályozza a 115.§ (1) bekezdés a), b) pontjaiban érintett, az intézményi

vezetõk kinevezésének és jogállásának, valamint a hallgatók jogállásának

törvényi szabályozását célzó törvényjavaslatok benyújtását?

A fentiekhez hasonlóan miért nem születtek meg az ugyanezen § (2) bekezdés a),

b), c) pontjaiban rögzített miniszteri rendeletek sem?

A napokban hallottuk a miniszterelnök úrtól azt a kijelentést, miszerint

mindent alárendelünk az európai integráció és a NATO-hoz való csatlakozás

céljainak. Vonatkozik-e ez a Magyar Honvédségre is, vagy csupán szólam az

egész, és ismét megállapíthatjuk a szavak és tettek egységének hiányát?

Tisztelettel kérem a miniszter urat ismertesse, milyen döntésekre számíthatunk

a katonai felsõoktatás ügyében. Amennyiben a felsõoktatási törvény szelleme

szerint kívánnak eljárni, mikorra várható az említett törvényjavaslatok és

miniszteri rendeletek végleges megalkotása. Van-e remény a katonai egyetem

jogfolytonosságának fenntartására?

Budapest, 1995. március 8.

Dr. Gyuricza Béla

FIDESZ

Eleje Honlap