1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/676..

Dr. Gál Zoltán úrnak

a Magyar Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Képviselõi önálló indítvány

1995. évi........... törvény

a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló

1991. XC. törvény módosításáról.

1. §

A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény (a

továbbiakban: Tv.) 15/A. §-a után a következõ 15/B. §-sal egészül ki:

"15/B. §

(1) A 15/A. § rendelkezéseinek alkalmazása során az e §-t megállapító törvény

hatálybalépésének napját követõen a 6. számú melléklet 1.1-1.3 pontjának

rendelkezéseitõl eltérõen az átalányadózást az a magánszemély választhatja,

aki a KSH Ipari termékek jegyzékében és a Mezõgazdasági és erdészeti termékek

jegyzékében szereplõ ipari és mezõgazdasági termékelõállítást végez, továbbá,

aki a KSH szolgáltatások jegyzéke szerinti mezõgazdasági, vadgazdálkodási és

erdõgazdálkodási szolgáltatást, halászati szolgáltatást (SZJ 02), bányászati

szolgáltatást (SZJ 03), feldolgozóipari szolgáltatást (SZJ 04), -kivéve a

kiadói szolgáltatást (SZJ 04127), valamint kivéve a hang és képfelvételek és

számítástechnikai információt hordozók sokszorosítását (SZJ 04128) -, közúti

jármû és közszükségleti cikk javítást, karbantartást (SZJ 07) végez, továbbá a

6. sz. melléklet 2.3 és 2.4 pontjában említett kereskedelmi tevékenységet

folytat és egyidejûleg az adózás rendjérõl szóló törvény 6. számú

mellékletének 1. pontjában foglaltak szerint történõ bejelentését megelõzõ

teljes adóévben

a) a tevékenységét vállalkozói igazolvány birtokában gyakorolta,

b) nem alkalmazta az 1. számú melléklet B. II. 6. pontja szerinti

értékcsökkenési leírást,

c) az egyéni vállalkozói bevétele a 3 millió forintot, a 6. számú melléklet

2.3. és 2.4. pontjában említett tevékenységek kizárólagos folytatása esetén a

15 millió forintot nem haladta meg,

valamint, ha nem áll munkaviszonyban.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezések szerint átalányadózást választó

egyéni vállalkozó - ha az átalányadózását megszünteti vagy az arra való

jogosultsága (a 6. számú melléklet 10. pontjában említetteket is beleértve)

bármely ok miatt megszûnik - az átalányadózás utolsó évét követõ három naptári

évben

a) nem alkalmazhatja az 1. számú melléklet B. II. 6. számú pontja szerinti

értékcsökkenési leírást,

b) nem jelentkezhet be a társasági adóról szóló törvény hatálya alá,

c) nem választhatja ismételten az átalányadózást akkor sem, ha tevékenységét

megszüntette és új tevékenységet kezdett.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezések szerint átalányadózást választó

egyéni vállalkozó jogosultsága megszûnik, ha az (1) bekezdésben említett

tevékenységeken kívül más tevékenységet is folytat a vállalkozásában,

valamint, ha munkaviszonyt létesít, továbbá esetében is alkalmazni kell a 6.

sz. melléklet 1.4, 1.5 és 10. pontjának rendelkezéseit.

(4) A 15/A. § rendelkezései alapján átalányadózást alkalmazó egyéni vállalkozó

jogosultsága az átalányadózásra a 6. számú melléklet 1.4. és 10. pontjában

foglaltaktól függetlenül is megszûnik 1995. december 31-én."

2. §

A Tv. 38/A. §-a (1) bekezdésének k) pontja a következõ rendelkezéssel egészül

ki:

"k) ..... Az e rendelkezést megállapító törvény hatályba lépésének napjától

1. szövetkezeti üzletrész alatt a 3/A. §-ban említett adózott befektetést kell

érteni,

2. a vásárlásra fordított összeg alatt legfeljebb a 3/A. §-ban említett

névértéket kell tekinteni,

3. a (3) bekezdés a) pontjának alkalmazása szempontjából az adókedvezmény

alapjául szolgáló szövetkezeti üzletrész alatt a meglévõ és a vásárolt

üzletrészt együttesen kell érteni;"

3. §

E törvény a kihirdetés napján lép hatályba és ezzel egyidejûleg az Adózás

rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény 6. számú mellékletének 2. pontja

hatályát veszti.

I N D O K OL Á S

1. §-hoz

Az 1995-tõl hatályos személyi jövedelemadó törvény átalányadózás alkalmazására

vonatkozó rendelkezése, céljával ellentétben újabb adó- és egyéb közteher-

elkerülési csatornákat nyitott meg.

Az átalányadózás választhatósága következtében azok az egyéni vállalkozók,

akiknek költséghányada kisebb, mint 80 %, ezt az adózási formát választják,

azok pedig, akik ennél több költséget tudnak igazolni, továbbra is a

költségelszámolást alkalmazzák. Ezek a jövedelem-minimalizáló lehetõségek arra

ösztönzik a munkáltatókat, hogy az alkalmazottaikat - rábeszélve az egyéni

vállalkozói igazolvány kiváltására -részben vagy egészben vállalkozói

szerzõdés alapján foglalkoztassák, jelentõs összegû adót,

társadalombiztosítási és munkaadói járulékot megtakarítva ezáltal. Ugyanez a

késztetés jelentkezik a magánszemélyek oldaláról is, mert ajelentõs tb- és

munkaadói járulék megtakarításon, adó-megtakarításon a vállalkozás osztozik a

magánszeméllyel, kikerülve ílymódon a bérfejlesztés formális korlátait.

Az államháztartás várható bevételkiesése - gyors intézkedés hiányában - több

tízmilliárd forintot is elérhet, ami pénzforgalmilag azonnal jelentkezik,

vagyis az 1995. évi költségvetési pozíciót rontja.

2. §-hoz

A szövetkezeti üzletrész megvásárlásáshoz fûzõdõ adókedvezményt a piac egyes

szereplõi adóelkerülési célokra kisérlik meg felhasználni. A szövetkezeti

alapelvekkel ellentétes olyan tevékenységek is megjelentek szövetkezeti

szervezõdés keretében, amelyek látható célja csupán a közterhek elkerülése,

miáltal súlyosan sértik a meglévõ szövetkezetek érdekeit, megítélését, emiatt

indokolt a hatályos rendelkezések pontosítása olymódon, hogy a kedvezmény

kizárólag azokra az üzletrészekre terjedjen ki, amelyeket a szövetkezetek az

1992. évi II. törvény alapján az átalakuláskor vagy korábban juttattak.

Gaál Gyula

SZDSZ

Eleje Honlap