T/738..

1995. évi .....

törvény

a védett természeti területek védettségi szintjének

helyreállításáról

Az Országgyûlés a környezethez való alkotmányos alapjog maradéktalan

biztosítása érdekében, az állam ezzel kapcsolatos alkotmányos

kötelezettségeinek teljesítése és a természetvédelem jogszabályokkal

biztosított eredeti szintjének helyreállítása céljából a következõ törvényt

alkotja:

1. §

(1) E törvény hatálya - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - azokra a

védett és fokozottan védett, valamint a védelemre tervezett természeti

területekre (a továbbiakban együtt: védett természeti terület) terjed ki,

amelyeket a mezõgazdasági szövetkezet közös használatában álló földterületek

részeként törvény alapján

a) a részarány-földtulajdonosok földjének kiadása, valamint a tagok és

alkalmazottak földhöz juttatása, továbbá a kárpótlási árverés céljából

földalapokba elkülönítettek, vagy

b) az említett földalapokba - a védettségre tekintettel - nem jelöltek

ki.

(2) Nem terjed ki a törvény hatálya az (1) bekezdés a) pontjában

meghatározott azokra a védett természeti területekre, amelyeknek az egyes

földalapokba történõ kijelölésére a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I.

törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti szabályokról szóló 1992. évi II.

törvény módosításáról rendelkezõ 1992. évi L. törvény 4. §-ában foglalt

módosító, illetve kiegészítõ szabályok alkalmazása nélkül is törvényes

lehetõség volt és a kijelölés az irányadó szabályoknak megfelelõen történt.

2. §

(1) A törvény hatálya alá tartozó és magántulajdonba még nem került

földterületek földalapba történõ kijelölése (1. § (1) bekezdés a) pont) - a 3.

§-ban foglalt kivétellel - e törvény alapján megszûnik.

(2) Ha a földalapok elkülönítése, illetve kijelölése iránti eljárás (a

továbbiakban: kijelölés) folyamatban van, a kijelölést az (1) bekezdésben

említett földterület figyelmen kívül hagyásával kell folytatni.

(3) Ha a kijelölés befejezõdött, a kijelölésre kötelezett az (1)

bekezdésben foglalt földterületek helyett pótlólagos kijelölésre vagy a

kijelölés megismétlésére nem köteles, az érintett földterületek kisajátítása

esetén azonban a kártalanításként kapott összeget az érdekelt részarány-

földtulajdonosok, illetve szövetkezeti tagok és alkalmazottak között - eltérõ

megállapodásuk hiányában - olyan arányban kell felosztani, amilyen arányban

azok a földterület tulajdonjogára - védettség hiányában - a törvény alapján

igényt tarthattak volna.

3. §

A törvény hatálya alá tartozó és a részarány-földtulajdonosok földjének

kiadása, valamint a tagok és alkalmazottak földhöz juttatása céljára szolgáló

földalapba kijelölt az a földterület, amelynek - magántulajdonba kerülése

esetén - a kisajátítása mellõzhetõ lenne (4. § (2)-(3) bekezdés), e törvény

hatályba lépése után magántulajdonba kerülhet, ha a kisajátítás mellõzésének

törvényes feltételei fennállnak, és a tulajdont szerzõ a földterület fekvése

szerint illetékes természetvédelmi, illetõleg nemzeti park igazgatóság (a

továbbiakban: igazgatóság) által megállapított korlátozást írásbeli

nyilatkozatával tudomásul veszi, illetõleg a hatósági elõírások betartására

írásbeli kötelezettséget vállal.

4. §

(1) A törvény hatálya alá tartozó és törvény alapján már magántulajdonba

került földterületeket - a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel - e törvény

hatálybalépésétõl számított 10 éven belül az állam javára - az irányadó

jogszabályok szerint - ki kell sajátítani, és az igazgatóság kezelésébe kell

adni. A kisajátítás kezdeményezésére (kérésére) az igazgatóság köteles.

(2) A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter hozzájárulásával a

kisajátítás kérése mellõzhetõ, ha a tájidegen fafajú, mesterséges vagy rontott

erdõk, továbbá fokozott védettség alatt nem álló növény és állatfaj élõhelyéül

szolgáló szántó, kert, szõlõ és gyümölcsös mûvelési ágú, továbbá -

elhelyezkedésénél fogva - csekélyebb jelentõségû természeti értékkel

rendelkezõ földterületek (pl. szántó közé ékelõdött erdõfolt, periférikus,

erõsen zavart területek) esetén az igazgatóság az érintett földterületre

egyébként irányadó védelmi szabályoknál szigorúbb - a természeti károk

bekövetkezésének megelõzésére alkalmas - korlátozást állapít meg.

(3) Mellõzhetõ a kisajátítás akkor is, ha a kisajátítás idõpontjában az

érintett földterület védettsége már megszûnt, vagy védelmi igénye olyan

szintre csökkent, amelyre tekintettel a kisajátítás e törvény hatályba

lépésének idõpontjában nem lett volna indokolt.

(4) Ha a védettségi szint biztosítása érdekében e törvény szerint elõírt

korlátozás az érintett földterület rendeltetésszerû használatát lehetetlenné

teszi vagy jelentõs mértékben akadályozza, az igazgatóság a tulajdonos javára

- a korlátozó rendelkezések elõírásával egyidejûleg - az alkalmazott

korlátozás idejére a korlátozással arányos kártalanítást állapít meg. Ebben az

esetben a tulajdonos az errõl rendelkezõ határozat közlését követõ 90 napon

belül a földterület kisajátítását kérheti. Ilyen kérelem esetén az (1)

bekezdésben foglaltaknak megfelelõen kell eljárni.

5. §

(1) Az 1. § (1) bekezdésének b) pontjában és a 2. § (1) bekezdésében

meghatározott földterületek vonatkozásában - a (2) bekezdés szerinti

eltéréssel és a 4. § (2) bekezdésének kivételével - a 4. §-ban foglalt

rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) A kisajátítást a 4. § (1) bekezdésében foglaltak teljesítését

megelõzõen, legkésõbb azonban a törvény hatálybalépésétõl számított 5 éven

belül kell végrehajtani.

6. §

(1) A 4. és 5. §-ban elõírt kisajátítás pénzügyi fedezetérõl az éves

költségvetési törvényekben kell rendelkezni.

(2) A kisajátítási eljárás megindításáig a természeti károk megelõzése

érdekében szükséges átmeneti intézkedések megtételérõl (ellenõrzés fokozása,

korlátozások elõírása) a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter az

igazgatóságok útján köteles gondoskodni.

7. §

E törvény alkalmazásában

a) magántulajdonba kerültnek minõsül az a földterület, amelyet az

irányadó jogszabályok szerint a kárpótlásra jogosult az árverésen tulajdonul

megszerzett, vagy a földkiadó bizottság - határozatával - a részarány-

földtulajdonos javára magántulajdonként kiadott, illetõleg a részarány-

földtulajdon helyét meghatározta, függetlenül attól, hogy a tulajdonjog

ingatlan-nyilvántartásba történõ bejegyzése megtörtént-e vagy sem,

b) védelemre tervezettnek az a földterület tekinthetõ, amely a

szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti

szabályokról szóló 1992. évi II. törvény (a továbbiakban: Ámt.) 15. §-ának (3)

bekezdése értelmében ilyennek minõsül.

8. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba. Ezzel

egyidejûleg az Ámt. 19. §-a hatályát veszti.

(2) Felhatalmazást kap a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértésben a 4. § (1) bekezdésében és

a 5. § (2) bekezdésében meghatározott idõtartamon belül a kisajátítás

ütemezését, illetve a kisajátításra kerülõ egyes földterületek kisajátításának

idõpontját rendeletben megállapítsa.

I n d o k o l á s

a védett természeti területek védettségi szintjének helyreállításáról szóló

törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A védett, illetõleg védelemre tervezett természeti területeket a

szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti

szabályok megállapításáról szóló 1992. évi II. törvény (a továbbiakban: Ámt.)

földkijelölésre (földalapképzésre) vonatkozó szabályai (Ámt. 13-19. §) is

érintették. Ebben a körben - természetvédelmi okokból - speciális (szigorúbb)

szabályozást írtak elõ. Az Ámt. 1992. évi L. törvénnyel történõ módosítása

azonban e szabályozási szigort enyhítette, majd a földrendezõ és a földkiadó

bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény (a továbbiakban: Fbt.) 13. § (7)

bekezdésének 4. pontja hatályon kívül helyezte az Ámt. 19. §-át, amely szerint

a szövetkezeti tulajdonban lévõ és a földalapokba ki nem jelölhetõ

természetvédelmi területeket - azonos AK értékû csereterület, ennek hiányában

pénzbeli vagy más módon történõ kártalanítás ellenében - az állam tulajdonába

és a természetvédelmi szervek kezelésébe kell adni.

Az Alkotmánybíróság a 33/1994.(VI.17.) AB határozattal kiegészített

28/1994.(V.20.) AB határozatával (a továbbiakban: alkotmánybírósági határozat)

megállapította, hogy az állam a természetvédelem jogszabályokkal biztosított

szintjét - ha más alapjog vagy alkotmányos érték érvényesítéséhez az

elkerülhetetlenül nem szükséges - nem csökkentheti. Ezért az Ámt. 15. § (1)

bekezdés i) pontjának a fentebb hivatkozott módosítás folytán bekerült "erdõ"

mûvelési ágra vonatkozó részét, valamint a módosított 15. § (4) bekezdését,

továbbá az Fbt. 13. § (7) bekezdésének 4. pontját, mint alkotmányellenes

rendelkezéseket - a hatálybalépésük idõpontjára visszamenõleges hatállyal -

megsemmisítette. Egyúttal felhívta az Országgyûlést, hogy tegyen eleget

jogalkotói feladatának mindazon természetvédelmi oltalom alatt álló és

védelemre tervezett területek tekintetében, amelyekre nézve a megsemmisítés

eredményeként a természet védelemének eredeti szintje nem áll vissza.

Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmányban biztosított

környezethez való jog (Alk. 18. §) a környezet védelmére és az élet természeti

alapjának fenntartására vonatkozó állami kötelességet jelenti, olyan sajátos

alapjog, amely az állam környezetvédelemre vonatkozó kötelességei

teljesítésének garanciáit emeli az alapjogok szintjére. Ezért a környezethez

való jog intézményes védelmének mértéke nem lehet tetszõleges, annál is

inkább, mert ez a jog az emberi élethez való jog (Alk. 54. § (1) bek.),

valamint a "legmagasabb szintû testi és lelki egészséghez" való emberi jog

(Alk. 70/D. § (1) bek.) érvényesülésének fizikai feltételeit biztosítja. Ehhez

képest a környezethez való jog védelmét a más jogokéhoz képest is fokozottabb

szigorúsággal kell biztosítani a jogalkotás során. E jog érvényesítése -

alkotmányos szempontból - megköveteli az államtól, hogy az elért védelmi

szinttõl ne lépjen vissza, illetõleg csakis olyan feltételek mellett tehesse

ezt, amikor egyébként az alapjog korlátozásának is helye lehet. További

követelmény az állammal szemben, hogy a preventív védelmi szabályoktól ne

hátráljon vissza a szankciókkal biztosított védelem felé, hacsak ez

elkerülhetetlenül nem szükséges (de ebben az esetben is az arányosság

betartásával).

A kifejtettekhez képest a javaslat célja, hogy - az alkotmányosság

igényeinek megfelelõen - a helyrehozhatatlan természeti károk megelõzése

érdekében megkövetelt eredeti védelmi szint helyreállítására a hatályos

jogszabályokkal összhangban álló, áttekinthetõ, ellentmondásmentes, a

jogalkalmazók széles köre számára érthetõ és követhetõ, ugyanakkor a

természetvédelem differenciált (sok esetben csak egyedileg meghatározható)

igényeinek kielégítésére alkalmas önálló törvényi szabályozást alakítson ki.

A javaslat kizárólag a természetvédelem alkotmányosságán esett csorba

helyreállítását célozza. Ezért a természetvédelem - érintett körön kívül esõ -

rövid vagy hosszabb távon megoldandó gondjainak orvoslására a javaslat nem

vállalkozhat, legfeljebb a védelmi szabályozás kívánatos módjára, technikájára

vonatkozóan szolgáltathat elõremutató példát.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A javaslat célja, hogy az alkotmányellenesnek minõsített és

megsemmisített rendelkezések folytán, illetõleg e rendelkezések alkalmazása

által a természeti területek védettségi szintjében bekövetkezett kedvezõtlen

változást helyreállítsa, ezért - a javaslat szerint - a törvény hatálya

kizárólag azokra a földterületekre terjed ki, amelyeket az említett

rendelkezések érintettek, illetve amelyeknek - e rendelkezések alkalmazása

által - védelmi szintje csökkent. Ehhez képest a törvény hatálya alá azok a

védett és védelemre tervezett (ide értve természetesen a nemzetközi egyezmény

hatálya alá tartozó, a fokozottan védett vagy ilyen védelemre tervezett

területeket, valamint a nemzeti parkokat is) földterületek tartoznak,

amelyeket egyrészt a részarány-földtulajdonosi, a tagi és alkalmazotti,

valamint a kárpótlási földalapokba az 1992. évi L. törvény 4. §-ában foglalt,

Ámt-t módosító, illetve kiegészítõ rendelkezések alapján kijelöltek, másrészt

pedig azok, amelyeket az említett földalapokba az Ámt 15. § (1) bekezdés i)

pontja alapján - a védettségre, illetve a védelemre tervezettségre tekintettel

- sem az Ámt. hivatkozott módosítását megelõzõen, sem pedig azt követõen nem

jelöltek ki, és az állami tulajdont képezõ földalap (Ámt. 13. § (3) bekezdés

c) pontja) terhére sem különítettek el (Ámt. 15. § (5) bekezdés). Az elsõnek

említett körbe tartozó földterületekkel kapcsolatos rendelkezéseket a javaslat

2-4. §-a, a másodikként említett körbe tartozókra vonatkozó szabályokat pedig

a javaslat 5. §-a tartalmazza.

A 2. §-hoz

A javaslat rendelkezik a törvény hatálya alá tartozó földterületek

földalapba történõ kijelölésének jogkövetkezményeirõl. A kijelöléshez fûzõdõ

joghatások egyik legfontosabb elemének (nevezetesen annak, hogy a kijelölt

földterületek az irányadó jogszabályok szerint magántulajdonba kerülhetnek)

megszûnésérõl bizonyos körben maga az alkotmánybírósági határozat is

rendelkezett, a megsemmisített jogszabályok alkalmazásával a kárpótlási

földalapba kijelölt földterületek magántulajdonba kerülésének lehetõségét

ugyanis kifejezetten kizárta. A javaslat a további tennivalók egyértelmû

rendezése érdekében ennél tovább megy, amikor általános jelleggel kimondja,

hogy az érintett földterületek földalapba történõ kijelölése (kijelöltsége)

megszûnik. Arra az esetre, ha a kijelölési eljárás még folyamatban van, ez a

szabály értelemszerûen azt jelenti, hogy a kijelölés csak a szóban forgó

földterületek figyelmen kívül hagyásával folytatható.

A kijelölési eljárás addig tekinthetõ folyamatban levõnek, ameddig a

földkijelölés tárgyában még nem született jogerõs határozat, vagy született

ugyan, de annak felülvizsgálata érdekében a bírósághoz fordultak, és a bíróság

elõtti eljárás jogerõs határozattal még nem zárult le, vagy lezárult ugyan, de

a bíróság a közigazgatási határozatot megsemmisítette, és a hatóságot új

eljárásra vagy az eljárás folytatására utasította. Ellenkezõ esetben az

eljárás befejezettnek minõsül.

Ha a kijelölési eljárás - a fentiek szerint - befejezettnek minõsül, a

javaslat fõszabályként úgy rendelkezik, hogy a kijelölésre kötelezett az

érintett földterületek helyett pótlólagos kijelölésre, vagy a kijelölés

megismétlésére nem köteles. A javaslat természetesen nem zárja ki, hogy az

érdekeltek ilyen tartalmú megállapodása esetén a kijelölésre kötelezett vagy

annak jogutódja az érintett földterületek kihagyásával megismételje a

földkijelölést, sõt - ha arra mód van - pótlólagos földkijelölést alkalmazzon,

ilyen kötelezettséget azonban nem ír elõ. Azt azonban kimondja, hogy a

kijelölés alól mentesült földterületek kisajátítása esetén (4-5. §) a

kártalanításként kapott összeget az érdekelt részarány-földtulajdonosok (ide

értve a tagi és alkalmazotti földalapból földtulajdon juttatására jogosultakat

is) között olyan arányban kell felosztani, amilyen arányban azok a földterület

tulajdonjogára - védettség hiányában - az Ámt. 25. §-ának (1)-(2) bekezdése

alapján igényt tarthattak volna. Ez a rendelkezés természetesen nem érinti

azokat a jogosultakat, akik az említett földalapokból már hozzájutottak a

földtulajdonukhoz, hiszen õk ebben a vonatkozásban érdekelteknek már nem

tekinthetõk. Akik azonban érdekeltek, a javaslat elõírásaitól közös

megállapodással eltérhetnek. Megállapodhatnak tehát pl. abban, hogy a

kisajátítási kártalanítás összegét nem, vagy legalábbis nem teljes mértékben,

illetõleg eltérõ arányban osztják fel egymás között. Ez utóbbira adott esetben

okul szolgálhat az is, hogy az érintettek közül egyesek inkább a még

magántulajdonba adható földterületekre, míg mások a kártalanítás összegére

tartanának igényt.

A 3. §-hoz

A 2. §-ban foglalt, a kijelölés joghatásainak megszûnésére vonatkozó

elõírás alól a javaslat viszonylag szûk körben - ahol a magántulajdonba

kerülés elvi lehetõségét maga az alkotmánybírósági határozat sem zárja ki -

kivételt tesz. Eszerint a törvény hatályba lépése után magántulajdonba

kerülhet a törvény hatálya alá tartozó az a - részarány-földtulajdonosi,

valamint a tagi és alkalmazotti földalapba elkülönített - földterület is,

amelynek kisajátítása a javaslat 4. § (2) és (3) bekezdése alapján mellõzhetõ

lenne. A tulajdonba kerülés lehetõségének törvényes feltételei értelemszerûen

azonosak azokkal a feltételekkel, amelyek mellett a kisajátítás is mellõzhetõ,

természetesen - az eltérõ jogi helyzetbõl adódó - azzal a különbséggel, hogy

az érintett földterület tulajdonosává csak az a jogosult válhat, aki a

természetvédelmi szervek által megállapított korlátozást írásbeli

nyilatkozatával tudomásul veszi, vagy a hatóság elõírásainak betartására

kötelezettséget vállal. E kivételes lehetõség biztosításának ésszerû indoka

az, hogy a tulajdon szerzésére jogosultak méltányos érdekeivel szemben

nyilvánvalóan háttérbe szorul a kisajátításhoz fûzõdõ érdek, ha az érintett

földterület tekintetében a védettségi igény szintje olyan csekély, hogy - a

földterület magántulajdonba kerülése esetén - egyébként is a kisajátítás

mellõzése lenne indokolt.

A 4. §-hoz

A törvény hatálya alá tartozó azokat a földterületeket, amelyek az utóbb

alkotmányellenesnek minõsített törvényi rendelkezések alkalmazásával

magántulajdonba kerültek, a javaslatban megfogalmazott fõszabály szerint az

állam javára ki kell sajátítani. Ennek során a kisajátításról szóló

jogszabályokat kell alkalmazni. E szabályok a javaslatban említett

kisajátítás során értelemszerûen azzal az eltéréssel alkalmazandók, hogy a

kisajátítás - éppen annak kötelezõ jellege folytán - nem, illetõleg csak a

javaslatban meghatározott igen szûk körben mellõzhetõ. Ebben az értelemben a

javaslat a kisajátításról szóló jogszabályokban meghatározott kisajátítási

célokon felüli, sajátos kisajátítási okot (jogalapot) határoz meg. A

kisajátítások végrehajtására a javaslat - alapvetõen költségvetési szempontból

- viszonylag hosszabb idõtartamot, a törvény hatálybalépésétõl számított 10

évet ír elõ.

Minthogy nemcsak a földalapokba kijelölt (1. § (1) bekezdés a) pont), de

- a védettségre tekintettel - oda ki nem jelölt földterületek is a törvény

hatálya alá tartoznak (1. § (1) bekezdés b) pont), ez utóbbi földterületek

magántulajdonba kerülése esetén is értelemszerûen e § rendelkezéseit kell

alkalmazni.

A javaslat a kötelezõ kisajátítás mellõzésére mindössze két esetben ad

lehetõséget. Az elsõ esetben több feltétel együttes fennállására van szükség a

kisajátítás mellõzéséhez, a kisajátítás ugyanis csak akkor mellõzhetõ, ha

1) ahhoz a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter hozzájárul,

2) a törvényben tételesen meghatározott csekélyebb védelmi igényû

földterületeket érint,

3) a föld fekvése szerint illetékes természetvédelmi (nemzeti park)

igazgatóság az adott földterületre egyébként irányadó védelmi szabályoknál

szigorúbb, a természeti károk megelõzésére alkalmas korlátozást állapít meg.

A javaslatban meghatározott második esetben a kisajátítástól akkor lehet

eltekinteni, ha annak idõpontjában az érintett földterület védettsége már

megszûnt, vagy védelmi igénye olyan szintre csökkent, amelyre tekintettel a

kisajátítás a törvény szerint egyébként mellõzhetõ lenne. Ez utóbbi eset arra

a körülményre van tekintettel, hogy a kisajátítás tényleges végrehajtásának

idõpontjára a kisajátítással érintett földterület védettségében, védelmi

igényében olyan változások következhetnek be, amelyek a kisajátítást a törvény

szerint egyébként mellõzhetõvé teszik (így pl. az adott földterület utóbb

kikerül a védett földterületek körébõl, vagy azt az elsõként említett

esetkörbe sorolják át, vagy védelemre tervezték ugyan, de védetté

nyilvánítására mégsem kerül sor, illetõleg a védetté nyilvánításra irányuló

elõkészítõ eljárást megszüntetik).

A kisajátítás mellõzése esetén elõfordulhat, hogy a természetvédelmi

szervek által megállapított korlátozások a földterület rendeltetésszerû

használatát lehetetlenné teszik, vagy jelentõs mértékben akadályozzák. Ez a

körülmény a kisajátítást - ha mellõzhetõségének elõbbiekben említett

feltételei fennállnak - önmagában még nem teszi kötelezõvé. Ilyen esetben

azonban a javaslat szerint a korlátozó rendelkezések elõírásával egyidejûleg a

korlátozással arányos kártalanítást kell megállapítani, és a tulajdonosnak

arra is joga van, hogy amennyiben a tulajdonára ilyen körülmények között nem -

a megállapított kompenzáció ellenére sem - tart igényt, úgy annak

kisajátítását kérje. Ha a tulajdonos a kártalanítást megállapító határozat

közlését követõ 90 napon belül a kisajátítást választja, az érintett

földterület tekintetében a kötelezõ kisajátítás esetére irányadó szabályokat

kell alkalmazni. Ebben az esetben tehát olymódon kell eljárni, mintha a

kisajátítás - a 4. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - kötelezõ

lenne. Az említett 90 napos határidõ elmulasztása esetén a tulajdonos a

kisajátítás választására irányuló igényét többé nem érvényesítheti.

A tulajdonos által kért kisajátítás - annak megtörténtéig - a területre

megállapított korlátozásokat és a kártalanítás kötelezettségét nem érinti. A

kisajátítás mellõzését azonban - a teljesítés igényével - a tulajdonos akkor

sem követelheti, ha egyébként a mellõzés e törvényben foglalt feltételei

fennállnak.

Az 5. §-hoz

A földalapokba ki nem jelölt földterületek tekintetében (Ámt. 15. § (1)

bekezdés i) pont) a javaslat - az Ámt. 19. §-ában foglaltakat pontosítva, és

a végrehajtásra alkalmasabbá téve - ugyancsak kötelezõ kisajátítást ír elõ, a

4. §-ban szabályozott kisajátításhoz képest azonban azzal az eltéréssel, hogy

a) a kisajátítás mellõzésére csak akkor kerülhet sor, ha a kisajátítás

idõpontjában az érintett földterület védettsége már megszûnt, vagy védelmi

igénye olyan szintre csökkent, amelyre tekintettel a kisajátítás nem kötelezõ,

b) a kisajátítást a magántulajdonba került földterületek kisajátítását

megelõzõen kell végrehajtani, és

c) azt legkésõbb a törvény hatályba lépésétõl számított 5 éven belül be

kell fejezni.

E földterületek kisajátításának az idõbeli sorrendet illetõ elõnyben

részesítését az a körülmény indokolja, hogy a magasabb védettségi szintû,

illetve a természetvédelmi szempontból kiemelkedõbb jelentõségû földterületek

az Ámt - alkotmányellenesnek minõsített - rendelkezéseinek alkalmazásával sem

voltak kijelölhetõk, ezért magántulajdonba is - az esetek többségében - csak

olyan területek kerülhettek, amelyeket a természetvédelmi szervek védelmi

szempontból már eleve csekélyebb jelentõségûnek minõsítettek (ez okból

járultak hozzá a földalapokba történõ kijelölésükhöz is). A védett és

védelemre tervezett azokra a földterületekre azonban, amelyek az Ámt. 19. §-

ának hatályon kívül helyezése folytán (az alkotmánybírósági határozat

kihirdetéséig terjedõ idõszakban), mint földalapba ki nem jelölt területek

kerültek magántulajdonba, értelemszerûen a 4. § kisajátítási rendelkezései az

irányadók.

A 6-8. §-hoz

A törvényben elõírt kötelezõ kisajátításokat 5, illetõleg 10 éven belül -

az éves költségvetésben e célra elkülönített pénzügyi keret felhasználásával -

megfelelõ ütemezés mellett kell végrehajtani. A javaslat ezért elõírja, hogy a

kisajátítások pénzügyi fedezetét az éves költségvetési törvényekben kell

biztosítani, és felhatalmazást ad a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter részére, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértésben a kisajátítások

éves ütemezését, illetõleg - az említett záros idõtartamokon belül - az egyes

kisajátításra kerülõ földterületek kisajátításának konkrét idõpontját

rendeletben határozza meg.

A kisajátítások idõbeni elhúzódása természetesen nem mentesíti az államot

az alól az alkotmányos kötelezettsége alól, hogy a kisajátítások megtörténtéig

is gondoskodjék a természeti károk megelõzésérõl. Ezért a javaslat elõírja,

hogy az említett körben szükséges átmeneti - a kisajátítás idõpontjáig tartó -

intézkedéseket (adott esetben korlátozások elõírását) a környezetvédelmi és

területfejlesztési miniszter az igazgatóságok útján köteles megtenni.

Korlátozás elõírása esetén megfelelõen alkalmazni kell a 4. § (4) bekezdésében

foglaltakat is. A törvényes feltételek fennállása esetén megállapított

kártalanítás ebben az esetben természetesen nem ad jogot a kisajátítás

követelésére, hiszen a kisajátítás a most tárgyalt esetben enélkül is

kötelezõ.

A javaslat meghatározza azt is, hogy az általa használt egyes fogalmaknak

a törvény alkalmazása során milyen értelmet kell tulajdonítani. Ebben a

vonatkozásban a javaslat egyaránt tekintettel volt mind az alkotmánybírósági

határozat, mind pedig az Ámt. és az Fbt. fogalomhasználatára. Ennek

megfelelõen a magántulajdonba kerülés fogalmán e törvény alkalmazása

szempontjából a vagyonnevesítés szabályai szerinti részaránytulajdon

megállapításánál (Ámt. 25-26. §) többet, a magántulajdon ingatlan-

nyilvántartási bejegyzésénél viszont kevesebbet kell érteni. Magántulajdonba

kerültnek tehát a részaránytulajdonnak megfelelõen kiadott, vagy annak helye

szerint meghatározott földterület (Ámt. 27. § és Fbt. 5-11. §) tekinthetõ.

Az Ámt. 19. §-át hatályon kívül helyezõ rendelkezés - hatálybalépése

napjára visszamenõleges - alkotmánybírósági megsemmisítésével olyan jogi hely-

zet állt elõ, mintha az említett szabály hatályon kívül helyezésére nem is

került volna sor. A javaslat 5. §-a azonban - amint arról az 5. §-hoz fûzõdõ

indokolásban már volt szó - az Ámt 19. §-ában foglalt kérdéskört

újraszabályozta, ezért az Ámt. említett - most már valóban (alkotmányosan is)

feleslegessé vált - rendelkezését a javaslat hatályon kívül helyezi.

Eleje Honlap