1

J/742..

A tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló 1990.

évi LXXXVI. törvény az 58. §-ában elõírja a Gazdasági

Versenyhivatal elnökének az évenkénti beszámolási

kötelezettséget. E beszámoló a Gazdasági Versenyhivatal

1994. évi munkájáról és a versenytörvény alkalmazása során

szerzett tapasztalatairól szól.

TARTALOMJEGYZÉK

I. A VERSENYVISZONYOK VÁLTOZÁSA............................. 3

Kereskedelmi alkalmazkodási formák...................... 6

A piaci szerkezet változásai............................ 7

Az import liberalizációja............................... 8

A természetes monopóliumok versenyszabályai............. 9

A verseny tisztességessége..............................10

II. A VERSENYFELÜGYELETI ELJÁRÁSOK..........................12

A generálklauzula alkalmazása...........................12

A fogyasztók megtévesztésének tilalma...................14

A kartellszabályok alkalmazása..........................18

Az erõfölénnyel való visszaélés.........................20

A szervezeti egyesülések ellenõrzése....................22

A bíróságoktól áttett ügyek.............................22

Az áremelés elõzetes bejelentése........................23

A Versenytanács 1994. évben hozott határozatainak bírósági

megtámadása.............................................24

A bírósági felülvizsgálatok tapasztalatai...............25

Alkotmánybírósági határozatok...........................26

III. EGYEB VERSENYPOLITIKAI TEVEKENYSEG.....................28

Véleményalkotás a versenyt érintõ kérdésekben...........28

Jogszabály-véleményezési tevékenység....................28

IV. EGYEB INFORMACIOK.......................................31

Ismeretterjesztõ tevékenység............................31

Nemzetközi kapcsolatok..................................32

Informatikai fejlesztés.................................33

A hivatal mûködési feltételei...........................33

MELLÉKLET

Az 1994. évi versenyfelügyeleti eljárások jellemzõ adati

Az 1991-1994. évi versenyfelügyelet összefoglaló adatai

Az immár negyedik alkalommal készülõ beszámolónkat - alapvetõen éves

jellegének megtartásával - az elmúlt négy év áttekintésével is

kibõvítjük. Ezt két okból tesszük. Elsõ ok: a képviselõk egy része

elõször kap kézhez versenyhivatali beszámolót, s ezért indokolt lehet az

átfogóbb ismertetés. A másik ok az, hogy még az idén valószínûleg sor

kerül a versenytörvény módosítására, s a leírtak a törvénymódosításhoz

is háttéranyagot képezhetnek. A négyéves kitekintés fõként a

versenyviszonyok változását bemutató és a versenyfelügyeleti eljárások

összefoglaló adatait tartalmazó részekben jelenik meg.

I. A VERSENYVISZONYOK VÁLTOZÁSA

A Gazdasági Versenyhivatal konkrét tevékenysége a versenypolitika egyik - a

magántulajdonú gazdaságban különösen fontos - részterületére terjed ki;

nevezetesen a versenytörvényben elõírt tisztességes piaci magatartás

szabályrendjének érvényesítésére s a versenykorlátozások (kartell,

erõfölénnyel való visszaélés, fúzió) elleni fellépésre. Nem lehet eléggé

hangsúlyozni, hogy a piacgazdaságba való átmenet idején a gazdaságpolitika más

területei is nagyon fontosak a versenyviszonyok kialakítása szempontjából: a

privatizáció, a vállalkozásbarát környezet megteremtése, a feleslegesen

bürokratikus gazdasági szabályok lebontása, az importliberalizálás és a

protekcionizmus kiegyensúlyozása. Alapvetõ versenypolitikai kérdés, hogy

miként határozódik meg az állam gazdasági szerepe azokon a területeken, ahol a

piaci verseny objektíve hiányzik. A versenyfelügyeleti feladatokon túl a

versenytörvény lehetõséget biztosít arra, hogy a Versenyhivatal

véleményadással részt vegyen az elõbbiekben vázlatosan felsorolt

gazdaságpolitikai vagy szûkebben vett versenypolitikai munkákban is. Ez a

"melléktevékenység" az elmúlt idõszak sajátosságai miatt jelentõsen

hozzájárult a versenypolitikai elvek gazdaságpolitikai adaptálásához.

A gazdaságban lezajlott átalakulási folyamatok igen jelentõsek voltak, s

ellentmondásosságuk mellett is egyértelmûen a piacgazdaság irányába

mutatókként értékelhetõk. A Versenyhivatal négyéves munkájából leszûrhetõ

tapasztalatok szerint a piacgazdasági normarend kialakulása, a fejlett

országokban kikísérletezett s mára jórészt kialakult versenypolitikai elvek

széleskörû érvényesítése hosszú folyamatnak ígérkezik.

A gazdasági versenyre az utóbbi négy évben a legnagyobb hatást a magánérdekek

széleskörû megjelenése, az importliberalizáció valamint az ezekkel összefüggõ

szerkezetváltás gyakorolta. A természetes monopóliumok szabályozása és az

érintett társaságok privatizációja még jórészt elõttünk áll, így e téren a

magánérdekek átrendezõ hatása csak a jövõben és várhatóan sajátos módon fog

érvényesülni.

A közelmúlt intézményi változásai alapjaiban változtatták meg a piaci

szereplõk mûködési feltételeit, mozgásterét, jogi és gazdasági környezetét és

motivációit. A csõdtörvény, a privatizáció, a vállalkozásalapítás akadályai

többségének felszámolása, a deregulációs intézkedések, az árak szabad

mozgásának lehetõvé tétele és más - a verseny szempontjából egymást kiegészítõ

- intézkedések hatására megszûnt annak a lehetõsége, hogy a hiánygazdaság

érdekviszonyai a nemzetgazdaság nagyobb részében fennmaradjanak.

A gazdaság folyamataiban egyre inkább kulcsfontosságú szerepet kapnak a piaci

alkalmazkodási folyamatok, a piac szereplõinek saját érdekük szerinti

egymáshoz történõ alkalmazkodása. Az említett intézményi változások lényege

éppen az, hogy nagy mértékben csökkentették az alkalmazkodást korábban

blokkoló vagy egyoldalú érdekektõl befolyásolt akadályokat, s ezzel teret

adtak annak, hogy a verseny tölthessen be gazdasági folyamatokat szabályozó

szerepet. Drasztikusan csökkentek vagy megszûntek a magánérdek gazdaságban

való érvényesülése elõtt álló gátak, amely helyzet sokféle kedvezõ változást

hozott, s egyben sokféle új súrlódási gondot, korábban nem ismert feszültséget

teremtett.

A gazdasági hatékonyság kikényszerítése érdekében a gazdasági verseny

szabadságát és tisztaságát az államnak védenie, segítenie kell. Emellett

azonban az sem nélkülözhetõ, hogy a modern állam gazdasági céljainak

megvalósítása érdekében politikákat fogalmazzon meg, és ezekhez bizonyos

forrásokat biztosítson. S az is természetes, hogy nem kerülhetõ el az állami

pénzekért, kedvezményekért folyó harc vagy lobbyzás. A piacgazdasági átmenet s

az idõszakot jellemzõ egyensúlyi viszonyok között a kormányok nagyon nehéz

feladat elõtt állnak, hiszen döntéseikkel egyéni egzisztenciák és

vállalkozások sorsáról dönthetnek, ami a versenyfeltételeket mindig

befolyásolja. Három fõ indok létezik, amelynek érdekében versenypolitikai

szempontból is elfogadott a kormányzati intervenció. Ez egyrészt a romboló

verseny elkerülése, másrészt az externáliák hatásainak kezelése, harmadrészt

pedig az, hogy ahol a verseny objektív oknál fogva kizárt - pl. a természetes

monopóliumok, az állam által adott kizárólagos jogok területén -, ott az állam

közjogi alapon köteles olyan szabályozást kialakítani, amellyel a hatékonysági

követelményeket kikényszeríti és biztosítja, hogy a kiszolgáltatott fél -

legtöbbször a fogyasztó - méltányos bánásmódban részesüljön. Az általános

indokok mellett hangsúlyozni kell azt is, hogy az adott konkrét ügyekben

sokszor vitatott az elvek tartalmának megfelelõ és indokolt állami beavatkozás

mértéke. Problémák akkor keletkeznek, ha a kormány a gazdasági hatékonyság, a

versenyképesség és általában a fejlõdéssel való lépéstartás elkerülésére ad az

intervencióval módot, és lehetõvé teszi tartósan nem hatékony vállalkozás

fennmaradását vagy egyoldalú gazdagodását.

Az állami beavatkozások említett három általános indoka minden fejlett

piacgazdaságban létezik. Az átmenet sajátosságai azonban, amellett, hogy a

szokásosnál is nehezebbé teszik a helyes arányok megválasztását, további külön

feladatot is jelentenek a kormányoknak abban is, hogy a rendkívül

megnövekedett gazdasági bizonytalanságok körülményei közepette különleges

módokon is óvják a gazdaság mûködõképességét. A nálunk is napirendre került

adósságkonszolidációs program például ezt is célozta. Sikeressége ma még nem

ítélhetõ meg, makroszempontból majd az minõsíti, hogy ismétlés(ek)re szükség

lesz-e, mikroszempontból pedig az, hogy egyébként a piacon esélyekkel

rendelkezõ cégek valódi újrakezdési lehetõséget kaptak-e általa.

A magánérdekek érvényesülése a piacon lévõk alkalmazkodásának változatos

megjelenésével és az ennek révén elõállt átrendezõdéssel járt. Nem mintha

korábban nem lettek volna alkalmazkodási kényszerek és törekvések a gazdaság

szereplõi részérõl. A volt tervalku, szabályozóalku, áralku, vámalku stb. is

alkalmazkodási folyamat volt. Mára a magángazdaság már jórészt kénytelen a

kereslethez, illetve annak változásaihoz alkalmazkodni.

A magánérdekek gazdaságformáló szerepének megnövekedése koncentráltan

megjelenik a privatizációban, majd a privatizált vállalatok mûködtetésében,

illetve az évek óta folyó vállalkozásalapítási hullámban. A vállalkozások

száma négy év alatt összességében megtízszerezõdött, tehát a gazdaság egy-egy

szektorában nagyságrenddel - egyes szakmákban nagyságrendekkel - megnõtt. E

folyamat még akkor is jelentõs változás, ha tudjuk, hogy a kisméretû

vállalkozások egy része mögött nincs gazdasági tevékenység, létrejöttük a

szabályozási környezetre való civil reagálás következménye.

Az általánosítás mindig rendkívül veszélyes, hiszen nincs a gazdaságnak olyan

szektora, amelyben a jellemzõ tendencia mellett azzal ellentétes egyedi esetet

ne lehetne felhozni. Mégis azt lehet állítani, hogy az elmúlt négy évben

azokon a területeken volt a legnagyobb mértékû átrendezõdés és alkalmazkodás,

amelyekben a magánérdekek szerepvállalásának és a piacra lépés szabadságának

együttesen adódott terepe. Tekintettel arra, hogy az elmúlt négy évben az

aggregált keresletcsökkenés ellenére rendkívüli mértékben megváltozott a

kereslet belsõ szerkezete, s ez alapot teremtett egyes cégeknek arra, hogy

rövid idõ alatt kiugró méretû piaci részesedéseket szerezzenek egy-egy termék

vagy szolgáltatás esetében. A magánérdek elterjedésének egyértelmû bizonyítéka

a vállalkozásoknak a piaci részesedésért folytatott versenye. Mindez

természetesen azzal is járt, hogy egyesek nyertek, mások veszítettek. A

nyertesek kizárólag magáncégek, a vesztesek többségében állami tulajdonú

vállalatok és kisebb mértékben az alultõkésített, túlköltekezett, vagy

egyszerûen a rosszul számító kisebb magáncégek. A piacgazdaság jelenlegi

formájából és a jelenlegi magyarországi mûködési mechanizmusból adódóan

levonható az a következtetés, hogy minél tovább húzódik a privatizáció, annál

inkább valószínû az állami tulajdonú cégek további piacvesztése. Liberalizált

körülmények között ugyanis a keresletet mindenképpen kielégítik a piacra

belépõ magáncégek, akik nincsenek tekintettel arra, hogy az adott területen

van-e állami tulajdonú cég, és az miért nem képes az alkalmazkodásra.

Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a versenyviszonyokban bekövetkezett

legfontosabb változásokat.

Kereskedelmi alkalmazkodási formák

A feldolgozóipar privatizált vállalatainak többsége rövid idõ alatt új

marketing-stratégiát adaptált, s nem ritka az sem, amikor az új tulajdonos a

kereskedelmi managementet teljesen kicserélte.

A kínálatnak a kereslethez, illetve az üzleti feltételekhez történõ

alkalmazkodását jelentik a vállalkozások között kialakult szervezeti és

együttmûködési kapcsolatok. A kereskedelemben terjednek a hálózatépítési

törekvések, megjelent a házaló kereskedelem, viszonylag gyorsan elterjedtek a

csomagküldõ szolgáltatások. A gazdálkodók közötti vertikális kapcsolatok a

magángazdaság alapján újraszervezõdnek, amelyben a vertikális integráció

nálunk korábban kevéssé ismert formái is elterjedõben vannak. Nem véletlen a

franchise terjedése, és jórészt újjáalakultak a kapcsolatok a vendéglátás, az

autókereskedelem és a szervizek esetében is. Viszonylag gyorsan feloldódott a

kis- és nagykereskedelem korábbi merev elkülönülése is, és gyökeresen

átalakult a reklámpiac.

A kereskedelmi és a szolgáltató szféra rendkívüli alkalmazkodási képességet

mutatott. A kereskedelmi vállalatok közül a nagyobbak diverzifikációval, a

nagy tételben való vásárlások elõnyeinek kihasználásával szereztek

versenyelõnyt. A szakmában a piaci szereplõk száma ugrásszerûen megnõtt, ami

bõvítette a szolgáltatások körét. Az idegenforgalom mint szakma példa arra,

hogy milyen a piacgazdasági típusú váltás és alkalmazkodás. Igaz, a

vállalkozások egy része csõdbe ment, másrészük pedig speciális

szolgáltatásokra szakosodott, és ma már sokkal konszolidáltabb vállalati

szerkezet jellemzi a szakmát, mint 2-3 évvel ezelõtt.

A piaci szerkezet változásai

Az elmúlt évek jelentõs változást hoztak az egyes piacok koncentráltságában

is. Az import liberalizáció hatásai mellett alapvetõen két tényezõ határozta

meg a koncentráció változását: a vállalkozásalapítási boom és a privatizáció.

A vállalkozásalapítási hullámnak szinte minden területen decentralizáló hatása

volt, ami összességében a versenyviszonyokra kedvezõen hatott. Ugyanakkor ma

már egyértelmûen látható az is, hogy a vállalkozásalapítási hullám nem

egyenletesen érintette az egyes szakmákat, és a vállalkozások számának

tízszeres bõvülése a bruttó hazai termék termelésének kb. a felére

koncentrálódott. Valószínûsíthetõ, hogy a magyar piac méretei ennyi

vállalkozást nem tudnak eltartani, és csak a kisebb hányaduknak nyílik majd

lehetõsége arra, hogy a külföldi piacokból éljen meg. Egy részük tehát

törvényszerûen csõdbe megy, másrészük a magánérdekek alapján szervezõdõ

koncentrációs folyamatban találhat kivezetõ utat .

A privatizáció egyes területeken decentralizációt eredményezett, néhány

területen átöröklõdött a privatizáció elõtti vállalati szerkezet, és néhány

területen a piac koncentrálódott annak következtében, hogy a piacon mûködõ

társaságokat ugyanaz a vevõ összevásárolta. Nagyon bonyolult kérdés annak

megítélése, hogy az átöröklött vagy a koncentráció következtében kialakult

domináns pozíciók vagy szigorú oligopóliumok szükségszerûek-e az adott

területen. Mindenesetre tény, hogy adott idõben és adott feltételek közepette

a privatizációnak nem nagyon volt más alternatívája, akkor sem, ha egy-egy

esetben a ténylegesen kialakult helyzet ellentétes volt azokkal a politikai

várakozásokkal, amelyek az adott cég vagy szakma privatizációját megelõzték.

Valószínûsíthetõ az is, hogy a magyar piac kis méretei a feldolgozóipar

jelentõs részében törvényszerûen koncentrált termelési szerkezettel járnak,

hiszen nemzetközileg is versenyképes termelés másképpen nem végezhetõ.

Különösen ilyen szakmákban van jelentõsége annak, hogy a protekcionizmus

mértéke a szükséges minimális legyen, hiszen enélkül az adott szakma nem

helyezhetõ verseny- és hatékonysági kényszer alá.

A viszonylag koncentrált piaci szerkezet vállalkozói külföldi tulajdonú s

jórészt multinacionális cégek. E vállalkozások piacra lépésükkel jelentõsen

átalakították a versenyviszonyokat. Tõkeellátottságuk, hitelkapcsolataik

rendezettek, piachódításuk gyors, esetenként kiemelkedõ méretekben

megújították a termelési szerkezetet, és a multinacionális cég

piacpolitikájának megfelelõen átszervezték a privatizált vállalatot. Gyorsan

adaptálják a külföldön már meghonosított innovációs és marketing módszereket,

és a korábban említett alkalmazkodási módszerek és az újfajta vertikális

integrációs formák jó része is hozzájuk kapcsolódott. Mindemellett - miután

kellõ pozíciót szereztek - a verseny kiiktatásáért is lobbyznak.

Az import liberalizációja

A viszonylag rövid idõ alatt megvalósított import-liberalizációval a magyar

gazdaság szereplõi történelmi jelentõségû kihívást kaptak. Az idõ

elõrehaladtával a nem privatizált cégek helyzete a versenynek kitett

szakmákban egyre reménytelenebb, hiszen a jelenlegi és nagymértékben

lecsökkent piaci részesedésük is veszélyben van, miután annak megtartásához

forrásokkal nem rendelkeznek, miközben a minõségi, a termelékenységi, a

marketing, a tõkeellátottsági követelmények együttes kihívásainak kellene

megfelelniük. Magyarország ugyan nem alkalmazott sokkterápiát, de a gyors

nyitás - egyértelmûen kedvezõ eredményei mellett - hihetetlen mértékben

megnövelte a cégvezetés számára a bizonytalanságot. A megvalósított import-

liberalizáció jórészt eltért a korábbi külföldi politikáktól, hiszen nem járt

együtt jelentõs forintleértékeléssel, és a mennyiségi korlátok megszüntetését

nem kísérte sem a vámok emelése, sem más pótlólagos korlát. A megvalósított

politika - mint ahogy az várható volt - hatásaiban rendkívül vegyes. A

külkereskedelmi jogok kiterjesztése egyértelmûen hozzájárult a hatékonyság és

versenyképesség növekedéséhez, hiszen lehetõvé tette a hazai vállalkozóknak,

hogy versenyképes inputokhoz jussanak. A folyamat jelentõsen hozzájárult a

magánérdekek szerinti alkalmazkodás lehetõségének megteremtéséhez, és nem

vitatható módon a társadalom egy részének jóléti többletét növelte. Mindezen

hatások mellett az sem vitatható, hogy a gazdálkodók egy részének reális

esélye sem volt arra, hogy a gyors liberalizáció miatt az alkalmazkodásra

felkészüljön, és e folyamat következményeként a társadalmat jóléti veszteségek

is érték.

A természetes monopóliumok versenyszabályai

A természetes monopolhelyzetek, valamint a különleges és kizárólagos jogok

kiemelt jelentõségûek az energiatermelés és -szolgáltatás, a telekommunikáció,

a vasút, a postai szolgáltatások területén. Ahol a monopolhelyzet természetes

- vagy az állam olyan kizárólagos jogot ad, amely az adott gazdálkodót megvédi

a versenytõl - ott a versenypolitikai alapkérdés az, hogy miként lehet olyan

helyzetet teremteni, amelyben a természetes monopóliumot vagy kizárólagosságot

élvezõ fél a gazdasági fejlõdéssel való lépéstartásra, a hatékonyság

növelésére kényszerül, és e növekedésbõl adódó haszon méltányos részét a

fogyasztóknak juttatja. Ilyen helyzet az érintett cégek érdeke, illetve az

érintett cégekben megjelenõ magánérdek alapján - az objektíve hiányzó

versenyviszonyok miatt - nem jönne létre, ezért ezt a helyzetet az államnak

szabályozással kell megteremtenie. Versenypolitikai követelmény tehát az,

hogy az adott területeken e szabályok kiadásra, bevezetésre, majd

érvényesítésre kerüljenek. Fontos közérdek fûzõdik ahhoz, hogy e szabályok

kialakítása a privatizáció elõtt megtörténjen részben azért, mert a

monopolhelyzet piaci értéke - és ezáltal a cég piaci értéke - ettõl is függ,

másrészt azért, mert a privatizáció után ilyen szabályozást csak nagyon

költségesen lehet bevezetni.

A felsorolt területeken az elmúlt négy év során megszülettek az új

alaptörvények, amelyek koncepciójukban megfelelnek a piacgazdasági

követelményeknek. Ez mindenekelõtt abban jelenik meg, hogy a törvények

- a lehetséges mértékben megnyitották a piacra lépés lehetõségét, illetve a

korábbi állapotokhoz képest szûkebbre vonták a kizárólagos jogok

terjedelmét;

- viszonylag egyértelmûen eligazítanak abban az értelemben, hogy az érintett

vertikum egészében mit jelent az állami monopólium, mely terület a

privatizálható monopolhelyzet, melyek a koncesszióköteles tevékenységek, és

melyek a liberalizált területek;

- nagy általánosságban megjelölik a versenypolitikai szabályozás fõ kérdéseit

és intézményeit.

A versenypolitikai célokat tartalmazó konkrét szabályok kialakítása lassan

halad, lényegében egyedül a telekommunikáció területén készült csak el, ott

sem problémamentesen. Látni kell azt is, hogy a fejlett országok is évtizedek

alatt alakították ki e területek versenypolitikai szabályozását, amely

módszereiben különbözik, viszont elvi értelemben egységesnek tekinthetõ. Az

Európai Unió sok irányelvet fogadott el annak érdekében, hogy az adott

területeket alárendelje az integrációból következõ piacnyitási

követelményeknek, de a piac egy része még jelenleg is viszonylag zárt. A

nemzetközi fejlõdés mindenesetre arra mutat, hogy a versenypolitikai szabályok

kialakítása nem kerülhetõ meg akkor sem, ha az állami monopóliumok és a

kizárólagos jogok köre a dereguláció során csökken, és a verseny lehetõsége

részben megteremtõdik.

Az elmúlt négy évben elfogadott alaptörvények szükségessé teszik, hogy sok

részletkérdést alacsonyabb szintû jogszabályokkal szabályozzanak. A

jogszabályok egy része még hiányzik, ami bizonyos értelemben akadályt képez,

bizonyos értelemben pedig bizonytalanságot okoz.

A verseny tisztességessége

A versenyetika bonyolult témakörébõl a Versenyhivatalnak csak azon kérdésekben

vannak tapasztalatai, amelyekben a versenytörvény a hivatal számára hatáskört

ad a vizsgálatok lefolytatására és a döntéshozatalra. Az elmúlt négy évben a

hivatalban lefolytatott eljárások közel fele a fogyasztók megtévesztése

tárgykörében folyt, amely azt jelzi, hogy a vállalkozások gyakran

tisztességtelen módon is elõnyhöz kívánnak jutni a versenyben. Nagyon gyorsan

elterjedtek a vevõfogás agresszív módozatai, a vásárlók naivitására vagy

meggazdagodási vágyára építõ megtévesztõ nyereményakciók. Gyakori a fogyasztók

biztonságát szolgáló és a vállalkozónak költséget okozó minõségi és egyéb

vizsgálati elõírások megszegése, és ezen keresztül a fogyasztók félrevezetése.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a vállalkozók figyelik egymás piaci magatartását,

és egyre gyakrabban fordulnak a hivatalhoz, ha úgy vélik, hogy versenytársaik

tisztességtelen módon jutottak elõnyhöz velük szemben.

A versenytörvény több olyan magatartást tilt, amely a versenyetika témakörébe

tartozik, de - a sérelmek jellegénél fogva - csak a bíróság illetékes az ügyek

kivizsgálásában és a döntéshozatalban (lásd: Versenytörvény I. fejezet). E

téren a hivatalnak átfogó információja nincs, néhány perrõl van tudomásunk,

amely a hírnévrontás, a szolgai utánzás és az üzleti titokkal való visszaélés

témakörében folyt.

A Büntetõ Törvénykönyv legutóbbi - 1994. május 15-én hatályba lépett -

módosítása több versenyetikai kérdést szabályoz. A Versenyhivatalnak nincs

tapasztalata arról, hogy a BTK alapján folytak-e perek a rossz minõségû

termékek forgalomba hozatala, az áru hamis megjelölése és a fogyasztó

megtévesztése alapján (BTK 292. §, 296. §), de idõvel ilyen bírósági

gyakorlatra is számítani lehet.

A versenyetika sajátos területét jelenti a feketekereskedelem, a szellemi

tulajdonjogokkal való visszaélés, a vám- és adószabályok kijátszása stb. Közös

jellemzõjük, hogy akik élnek vele, azok számára etikátlan versenyelõnyök

keletkeznek, amelyek minden esetben rontják a piaci morált azok között is,

akik törvényes és tisztességes keretek között kívánják a versenyt folytatni.

Ez a körülmény arra hívja fel a figyelmet, hogy a versenytörvényben

foglaltaknak a vállalkozók általi betartása részben azon is múlik, hogy a

versenyfeltételekre ható más jogszabályok betartatásában mennyire hatékony a

rendszer.

II. A VERSENYFELÜGYELETI ELJÁRÁSOK

A hivatalnál 1994-ben 252 eljárás indult és (a törvényi határidõkbõl adódóan

az áthúzódókkal együtt) 230 zárult le.

A befejezett ügyek nagyobbik részét (143 ügyet) 119 versenytanácsi határozat

zárta le, további 87 eset vizsgálati szakaszban zárult le különbözõ okokból,

többségében a kérelem visszavonása vagy a hiánypótlás elmulasztása miatt.

A Versenytanács a 119 határozat közül 48-ban jogsértést állapított meg, és

ezekben, valamint további 3 - a bíróságoktól bírságkiszabásra áttett - ügyben

összesen közel 627 millió Ft bírságot szabott ki.

A generálklauzula alkalmazása

A versenytörvény 3. §-a alapján 1994-ben 23 határozatot hozott a

Versenytanács. További 26 határozatban történt kiegészítõen hivatkozás a

generálklauzulára - valamely nevesített tényállás mellett -. Ezek közül

összességében 17 esetben találta megalapozottnak a Versenytanács a

generálklauzula megsértését, melybõl 9 esetben csak a generálklauzula sérelme,

8 esetben más jogsértés (fogyasztó megtévesztés) mellett ún. többlet

tényállási elemek miatt volt indokolt a 3. § megsértésére való hivatkozás. E

törvényhely alkalmazása az elõzõ évhez viszonyítva mind számosságát, mind

arányát tekintve visszaesett. Ennek egyik oka az, hogy szándékosan törekedtünk

arra, hogy a generálklauzulának minél kevésbé legyen "gumiszabály" jellege. A

másik ok, hogy 1994 folyamán nem indított a Gazdasági Versenyhivatal

hivatalbóli eljárást a tiltott reklámtevékenységet elkövetõ, dohány- és

alkoholreklámot megjelentetõ vállalkozások ellen. Ennek indoka az volt, hogy:

- tekintélyes elméleti jogászok is fenntartásaikat, kételyeiket fejezték ki a

versenyjognak más jogágak hiányos szankciórendszerét helyettesítõ

felhasználása miatt;

- az elõzõ évek tiltott reklámok miatt szankciót kiszabó versenytanácsi

határozatait az érintettek a bíróság elõtt megtámadták, így jogerõs

Legfelsõbb Bírósági ítélet csak 1994 második felében született;

A Belkereskedelmi törvény reklámtilalmat elõíró törvényhelyeinek fogalmazása

teljes egészében elavult. A reklámtilalommal kapcsolatos elsõ

versenyfelügyeleti eljárások tapasztalatai már évekkel ezelõtt arra utaltak,

hogy sürgõs lenne az elavult szabályok megszüntetése, új normák és hatékony

szankciórendszer bevezetése. A Versenyhivatal kezdeményezései eddig hiábavalók

voltak. Több jogszabálytervezet készült az Ipari és Kereskedelmi

Minisztériumban, de a kormányig nem jutott el még a téma sem. Nem ismerjük az

okát annak, hogy e viszonylag egyszerû joganyag rendezésére miért nem jutott

idõ az elmúlt három évben.

A Versenytanács elmarasztaló határozataiból négy eset tekinthetõ a klauzula

klasszikus hézagkitöltõ szerepe megvalósulásának, amikor is - a törvény

nevesített tényállásai közül egyik alá sem besorolható - tisztességtelenséget,

etikátlan viselkedést, üzleti gyakorlatot tudott szankcionálni a

Versenytanács. További két esetben olyan fogyasztói megtévesztés történt, ahol

a 11. §-ban megfogalmazott kelendõség fokozási célzat, illetve szándékosság

nélkül volt megtévesztõ az üzleti gyakorlat. Másik két esetben pedig az

eljárás alá vontak más jogszabályi elõírások megsértésével szereztek maguknak

jobb piaci pozíciókat olyan versenytársaikkal szemben, amelyek maradéktalanul

eleget tettek az üzleti tevékenységükre vonatkozó jogszabályi elõírásoknak.

Az elõzõ évhez hasonlóan 1994-ben is volt egy olyan eset, amikor a

generálklauzula alkalmazására a kartellszabályok "kiegészítéseként" került

sor. A jelenlegi szabályozásban nem tiltott vertikális megállapodás sértette a

verseny szabadságát és tisztaságát, s tartalmazott olyan etikailag is

kifogásolható elemeket, amelyek mind a fogyasztók, mind a versenytársak

érdekeivel ellentétesek voltak.

A generálklauzulában foglalt általános tisztességtelenség-tilalom megsértése

miatt kiszabott bírság összesen 10,2 millió Ft volt, a tipikus bírságösszeg

100-300 ezer Ft közötti, a legnagyobb pedig 5 millió Ft.

A Versenytanács 13 kérelemelutasító határozatot hozott, ebbõl öt esetben

azért, mert a tényállás a törvény I. fejezete alapján lett volna elbírálható,

az pedig a bíróság hatáskörébe tartozik. Másik négy ügyben nem versenyjogi

jogsértésrõl volt szó, hanem a felek közötti egyéb (polgári jogi, szerzõi jogi

stb.) jogvitát kísérelték meg tisztességtelen piaci viselkedés címén

elrendezni. Egy esetben jogvesztõ határidõ miatt, egy másik esetben pedig a

törvényi hatály hiánya miatt kellett elutasítani a kérelmet, két további

esetben pedig nem volt megalapozott a kérelem, nem találta generálklauzulába

ütközõnek az adott magatartást a Versenytanács.

Ez utóbbiak közül azonban az egyik ügy olyan problémára hívja fel a figyelmet,

amelynek megnyugtató kezelése a jövõre nézve is fontos lenne. A

válságtérségekben a kormány és az önkormányzatok, a szociálisan rászoruló

rétegek érdekében különféle eszközökkel (alapítványi támogatások,

adókedvezmények stb.) segítették szociális funkciót vállaló diszkontboltok

létrehozását, mûködését. Ezek a kiskereskedelmi boltok azonban, ha nyílt

árusítású üzletként mûködhetnek - tehát a szociálisan nem rászoruló rétegek

elõtt is nyitottak - a piaci alapon mûködõ kereskedõktõl veszik el a vevõket,

s hozzák indokolatlan versenyhátrányba a kereskedõket. Ebben és az ehhez

hasonló esetekben, amikor is az állami, önkormányzati szervek intézkedései

nyomán alakul ki az ésszerû versenysemlegesség elvét sértõ piaci helyzet,

mindig körültekintõen kell mérlegelni, hogy meddig tart a hátrányok

semlegesítése, és hol kezdõdik az indokolatlan elõnyök nyújtása. Minden

támogatásnyújtás, kötelezettség-elengedés, vagy a nonprofit elvû mûködés

lehetõvé tétele óhatatlanul ilyen következményekhez vezethet, ha ugyanazon a

piacon ún. normál feltételekkel mûködõ gazdálkodók is jelen vannak. Nem lehet

ugyanis jó az olyan cél és eszköz, aminek következménye a piaci feltételek

között gazdálkodók hátrányba hozása vagy tönkremenetele, hiszen hosszú távon

ennek hátrányai sokkal nagyobbak lehetnek, mint amilyen elõnyöket rövid távon

egy-egy ilyen akció hoz.

A fogyasztók megtévesztésének tilalma

A versenytörvény a fogyasztók megtévesztése tárgykörében választható eljáró

fórumként jelöli meg a bíróságot és a Versenyhivatalt. A bíróságnál indított

ügyekrõl nincs pontos információnk. A Versenytanács e témakörben 1994-ben 50

határozatot hozott, s ebbõl 29 határozat volt marasztaló. A

fogyasztótévesztéses ügyeknek a korábbi évekhez képesti nagyarányú növekedése

mögött a fogyasztói piac beszûkülésén és a versenytársak közötti harc élesebbé

válásán túl a versenytörvény alapján végzett négyéves jogérvényesítési munka

elismerése is meghúzódik.

A lefolytatott eljárások egyik általánosítható tapasztalata, hogy a piacra

lépés jogi elõírásait a vállalkozók egy része nem tartja be. Az import

liberalizálását követõen - a relatíve kis befektetést igénylõ piacokon -

gyakorlatilag az egyetlen jelentõs piacra lépési korlát a kötelezõen elõírt

minõsítõ és engedélyezési eljárás maradt. Így az a vállalkozó, aki mindezeket

elmulasztja, idõt nyer, költséget takaríthat meg és extra nyereséghez juthat.

A Versenytanács határozataiban megállapította, hogy az engedély nélküli

forgalmazás mind a versenytársak, mind pedig a fogyasztók törvényes érdekeit

sértõ, tisztességtelen üzleti magatartás.

A versenytársak által indított ügyek mögött (17 ügy) a piac újrafelosztásáért

folytatott harc húzódott meg. Így pl. a fogkrémek piacán több multinacionális

cég is versenyez egymással a fogyasztók kegyeiért. A TV-ben sugárzott

reklámfilm fogyasztót megtévesztõ volta elõször a Colgate-nek szúrt szemet, és

kérelmet nyújtott be a Blend-a-med fogkrémet forgalmazó Procter & Gamble

ellen. Majd röviddel ezután következett a kontra. A Versenytanács

megállapította, hogy mindkét cég túlzó, s tudományosan nem bizonyított módon

keltette azt a látszatot, hogy az õ terméke jobb, mint másoké. A Versenytanács

a Colgate fogkrém forgalmazójára 30 millió Ft, a versenytársára 20 millió Ft

bírságot szabott ki, s kötelezte õket a megtévesztõ reklámok beszüntetésére. A

Colgate Palmolive Magyarország Kft a fogkrém-tévéreklámok további folytatása

miatt másodízben kezdeményezett eljárást versenytársával szemben. A

Versenytanács 1995. január közepén tartott tárgyalásán alkalmasnak ítélte a

reklámokat a fogyasztók megtévesztésére, és 10 millió Ft bírság kiszabása

mellett ismételten eltiltotta a Procter & Gamble-t a jogsértõ magatartás

folytatásától. A két versenytárs eddigi háborúskodása egyformán 30-30 millió

Ft bírságfizetési kötelezettséggel járt.

Az ügyek döntõ részében ( a 29 jogsértésbõl 25 esetben) a megtévesztés az

árura, annak valamely lényeges tulajdonságára irányult. A megtévesztõ

információ közléséhez a vállalkozók leggyakrabban a reklám eszközét vették

igénybe, de kitüntetett szerepet kapott a csomagoláson, elnevezésben vagy

szórólapon megjelent információ is.

A fogyasztók érdekeit kirívóan megsértõ Beauty Post Szépségápolási Csomagküldõ

Kft-vel szemben 120 millió Ft bírságot szabott ki a Versenytanács. A

vizsgálatot a hivatal indította. A vállalkozó a testúlycsökkenést ígérõ

termékeket külföldrõl hozta be, és a csomagküldõ kereskedelemben juttatta el a

megrendelõkhöz. Az áruk lényeges tulajdonságairól, egészségre gyakorolt

hatásáról, használatáról valótlan tényt állított a reklámszövegekben, s

nagymértékû és végleges fogyást ígért a korábbi életmód megváltoztatása

nélkül. A meggyõzés érdekében ellenõrizhetetlen, fiktív fogyasztói vallomások

és fotók alkalmazásával is megtévesztette a vevõket. A vállalkozó magatartása

a versenytársaknak is hátrányt okozott, hiszen a fogyasztószerek piacán

legálisan jelenlévõ vállalkozóktól tisztességtelenül hódította el a vásárlók

egy részét, illetve a kalóriaszegény élelmiszereket forgalmazó vállalkozók

piacra lépéséhez szükséges vizsgálatok elvégzésével járó költségeket és idõt

megtakarította, a hatósági engedélyek beszerzését elmulasztotta.

Megtévesztõ hirdetéssel bõvítette vevõkörét a Duna Füszért Rt. Az eltérõ

színvonalú és különbözõ kiszolgálási feltételeket nyújtó üzletek áruinak

megtévesztõ összehasonlításával valótlan tájékoztatást adott számos

közfogyasztású áruról. A Versenytanács etikailag is kifogásolta a

versenytársakról egyoldalú információt tartalmazó hirdetések megjelentetését.

A nyereményjátékokhoz kapcsolódó jogellenes magatartás marasztalására 4

esetben került sor. Az elmarasztalt vállalkozók újságokban közölt reklámmal

vagy közvetlen megkereséssel nyerték meg a résztvevõket. A Versenytanácsban

kialakított elvi állásfoglalás szerint, ha a vállalkozó és fogyasztó között az

elsõ kapcsolat félrevezetés útján jön létre, jogsérelem keletkezik akkor is,

ha az igazat a késõbbiekben valamilyen módon ismertették. Ugyanis a hamis

benyomásokat, a részben sejtetett állításokat egy késõbbi pontos információ

már nem képes orvosolni.

A kérelmeket fõként a jogsértés megalapozatlansága, néhány esetben pedig

hatáskör hiánya miatt utasította el a Versenytanács. Az elutasított 18

kérelembõl ötöt fogyasztó (vevõ), 13-at pedig versenytárs nyújtott be. Ez

utóbbiak közül 8 esetben korábban azonos vállalkozásban együttmûködõ felekrõl

volt szó, akik között a kapcsolat megromlott, majd megszakadt, és fokozatosan

egymás versenytársává váltak. Az "elhagyott" kérelmezõk sérelmesnek,

tisztességtelennek vélték az új versenyhelyzetet. A Versenytanács

határozataiban hangsúlyozta, hogy az állami intézkedéseknek nem lehet céljuk,

hogy a vállalkozókat a gazdasági versenytõl, a tisztességes eszközöket

használó versenytársak kihívásaitól megvédje. E piacokat túlkínálat

jellemezte, a versenytársak között éles harc folyt a piac szegmenseiért,

például az idegenforgalom, a hírlapterjesztés, a csomagküldõ szolgáltatások

területén.

A Versenytanács az etikus piaci magatartás fejlõdését azon határozataival is

segítette, amelyek szerint az azonos márkanévre, csomagolásra való hivatkozást

csak akkor találta alkalmasnak a fogyasztó megtévesztésére, az áruk

összetéveszthetõségére, ha az a piacon már korábban bevezetett és így széles

körûen ismert márkával volt kapcsolatos.

Az életkörülmények romlását s a laikus emberek megtéveszthetõségét használták

ki sokoldalú leleményességgel a pilótajátékokat szervezõ vállalkozók is,

amennyiben kis összegû befektetésre számottevõ jövedelmet ígértek. A

szerencsejátékok és a pilótajátékok között két döntõ eltérés van. Egyrészt a

pilótajátékoknál nem a vak véletlen a nyereség alapja. Ellenkezõleg: a játékba

belépõk - a további belépõk várható száma alapján - elõre pontosan

kikalkulálhatják nyerési esélyüket és a nyereség összegét. Másrészt a

pilótajáték szervezését jogszabály nem rendezi, a vállalkozók piacra lépésének

különös feltétele tehát nincs. A Versenytanács arra az álláspontra

helyezkedett, hogy amennyiben a szervezõk nem tettek a fogyasztók

megtévesztésére alkalmas konkrét ígéreteket, kijelentéseket, akkor a

versenyjogsértés nem állapítható meg - jóllehet a pilótajátéknak objektíve

nagy számú vesztese van. Ennek megfelelõ határozat született a NOVA-2000 Bt

ellen folytatott eljárásban, amikor a kimerítõ és pontos tájékoztatás miatt a

fogyasztó megtévesztése nem volt bizonyítható. Ugyanezen szempontok alapján

ugyanakkor 1995 januárjában a MIKROKER Kft. ellen 400 millió forint bírságot

szabott ki a Versenytanács, hiszen a szervezés során olyan hamis, valótlan

információkat adtak, amelyek megtévesztették a résztvevõket tényleges nyerési

esélyeiket illetõen, emiatt egy átlagos - a matematikai törvényszerûségekben

nem járatos - fogyasztó nem volt abban a helyzetben, hogy a valódi

kockázatokat mérlegelve tudjon döntést hozni. A pilótajátékokkal kapcsolatos

problémák általában azonban túlmutatnak a versenytörvény hatókörén, és sürgetõ

a kérdés jogszabályi rendezése.

Meg kell említeni, hogy fogyasztómegtévesztés miatt fogyasztó összesen öt

eljárást indított (a többi hivatalból vagy versenytársi kérelemre indult), s

ezek közül négyet nem marasztaló határozatában zárt le a Versenytanács. A

fogyasztó maga is gyakran követ el hibákat, nem olvassa el figyelmesen a

tájékoztatókat, az információkat a maga javára értelmezi olyankor is, ha - bár

kisebb súllyal az ecsetelt elõnyökhöz képest - megkapja a neki hátrányos

feltételrõl is a tájékoztatást.

A Versenyhivatal a banki szolgáltatásokat illetõen két, fogyasztó

megtévesztésre hivatkozó kérelmet utasított el megalapozatlanság miatt.

Mindkettõ mögött szerzõdéses jogvita állt, amely nem tartalmazott versenyjogi

elemet. A hitelkamat összegének a felvett hitel százalékában történõ

feltüntetése a Versenytanács szerint ugyanis nem alkalmas a fogyasztók

megtévesztésére akkor sem, ha a közlés módja eltér a szokásos gyakorlattól,

mivel a hirdetés a konkrét ügyben a hitelfeltételekhez szükséges

leglényegesebb információt tartalmazta. A másik ügyben a Versenytanács

határozatában kimondta, hogy a zálogszerzõdéseknél szokásos türelmi idõtõl

való eltérés önmagában nem tekinthetõ versenyjogellenes piaci magatartásnak.

A fogyasztók megtévesztése miatt a Versenytanács 29 marasztaló határozatában

összesen 204,5 millió Ft bírságot szabott ki. A jogsértések különbözõségét

jelzi, hogy míg a legkisebb bírság 25 ezer, addig a legnagyobb 120 millió Ft

volt. (Az adatok csak 1994-re vonatkoznak, így nem tartalmazzák az említett -

1995 januárban tárgyalt - pilótajáték ügyben kiszabott 400 millió forint

bírságot.)

A kartellszabályok alkalmazása

A versenytörvény kartellszabályai - a 14-17. §-ok - tiltják a versenytársak

közötti olyan összehangolt magatartást, amely a gazdasági verseny kizárását

vagy korlátozását eredményezheti, s egyben megfogalmazzák a tilalom alóli

mentesülés felételeit. 1994-ben egyetlen kartellügyben döntött a

Versenytanács: elmarasztalta a kávékartell résztvevõit.

A feltételezett kávékartell vizsgálata hivatalból indult. Az okot az

szolgáltatta, hogy a piacon jelenlévõ versenytársak az év során három

alkalommal megközelítõen azonos idõben és nagyságrendben, egymással megegyezõ

módon emelték a kávé termelõi árát.

A Versenyhivatal szükségesnek tartotta feltárni az áremelések hasonlóságának

és azonosságának okait. A vizsgálati anyag több évre visszamenõleg elemezte a

kávépiac szerkezetének alakulását. Az általános liberalizáció és privatizáció

eredményeként 1994-re oligopol szerkezetû piacon öt vállalkozó 97%-ban

birtokolta a korlátozott mértékben helyettesíthetõ homogén terméknek

tekinthetõ kávé legális piacát. 1994 elsõ félévében a versenytársak különbözõ

idõpontokban és eltérõ mértékben engedményes akciókban csökkentették áraikat,

versenyezve egymással piaci részesedésük fenntartásáért, növeléséért. E

helyzetben új elem volt a nyersanyagárak májusi jelentõs mértékû emelkedése.

Az árverseny folytatása helyett az egyeztetett, összehangolt magatartás több

jegye nyert bizonyítást. Az áremelések - a vállalkozások eltérõ adottságai és

a korábban különbözõ versenystratégiák ellenére is - egyidõben és azonos

mértékben történtek. Profitmaximalizáló céljuk összehangolt és együttes

elérése érdekében az öt cég tudatos és egységes reklámkampánnyal fokozta a

vásárlási kedvet, az elõnyös vásárlás látszatát keltve. A fogyasztó piaci

szerepe csupán arra korlátozódott, hogy ugyanazt a terméket a túlkínálat

ellenére, valódi választási lehetõség nélkül, egyre magasabb áron vásárolhatta

meg.

Mivel a közel azonos idõpontban végrehajtott hasonló mértékû áremelések tényén

túl más közvetlen bizonyíték az egyeztetett magatartásra nem volt, ezért azt

kellett bizonyítani, hogy az egyes vállalatok nem egyszerûen a külsõ hatásokra

(világpiaci áremelkedés, forintleértékelés stb.) reagáltak hasonlóan, hanem

hogy ez a viselkedés csakis akkor ésszerû gazdaságilag, ha a versenytársak

között megegyezés van. Ha ugyanis valamelyik vállalat nem emeli árait

ugyanabban az idõben és mértékben, akkor számára lehetõvé válik - helyettesítõ

termékrõl lévén szó -, hogy saját eladásait, ezáltal piaci részarányát

növelje. Ha az egyes gyártók adottságai között ilyen lényeges az eltérés (a

pörkölt kávéból származó árbevétel aránya az összárbevételben; a beszerzési

átlagárnövekedés mértéke; a felhasznált gyengébb minõségû, alacsonyabb árú

nyerskávé és a jobb, drágább nyerskávé aránya; a kapacitáskihasználás mértéke;

a nyereségszint stb.), s a korábbi árpolitikájuk, üzleti gyakorlatuk is

lényegesen eltért egymástól, akkor nem áll fenn piaci kényszer a párhuzamos

áremelésre. A Versenytanács a közvetett bizonyítékok alapján a jogsértõ

magatartást megállapította, és az öt vállalatra összesen 388 millió Ft-os

bírságot szabott ki.

Az erõfölénnyel való visszaélés

A gazdasági erõfölénnyel való visszaélés témakörében 28 versenytanácsi

határozat született, 6 esetben állapítottak meg jogsértést, 18 esetben a

Versenytanács elutasította a kérelmet, 4 esetben pedig a kérelem visszavonása

miatt szûnt meg az eljárás.

A törvénysértést megállapító hat határozat közül öt eset a szerzõdéses

kapcsolat felvételétõl, fenntartásától való indokolatlan elzárkózásnak

minõsült, egy bepanaszolt vállalkozó pedig egyoldalú feltételek vállalását

próbálta kikényszeríteni. Érdekes jelenség, hogy a szerzõdéstõl való

elzárkózás mögött gazdaságilag irracionális, személyes indíttatású problémák

felmerülését lehet felfedezni. Más esetekben - amikor a vevõ egyben

versenytárs is volt az adott piacon - a versenytárs gyöngítésének gazdaságilag

ésszerû, de versenyjogilag nem elfogadható indokát és módszerét

tapasztalhattuk. Egy esetben - a pénzügyi szolgáltatások területén -

találkoztunk az áremelés visszamenõleges érvényesítésével.

A törvénysértések miatt összesen 24,3 millió forint bírságot szabott ki a

Versenytanács.

A 18, kérelmet elutasító döntésbõl 13 esetben megalapozatlannak találta a

Versenytanács a kérelmet. Az erõfölény ténye nem volt valós három esetben,

hatósági jog vagy jogszabály adta kizárólagosság - nem visszaélésszerû -

gyakorlása volt az alapja a kifogásolt magatartásnak öt esetben. Két esetben

olyan személy ellen indítottak eljárást, aki nem tartozik a törvény hatálya

alá, és adott tevékenysége nem minõsül gazdasági tevékenységnek

(önkormányzati, illetve kamarai tevékenység). További három esetben más

jogágba tartozó jogvita (szerzõdéses-polgári jogi, illetve szerzõi jogi vita)

volt a kérelem alapja, amelynek eldöntése bírósági hatáskörbe tartozik.

A tárgyalt kérelmek többsége a helyi közszolgáltatásokkal kapcsolatos (temetõi

szolgáltatások, szemétszállítás és -elhelyezés, kéményseprés, víz-, gáz-,

áramellátás stb.). Jó részük megalapozatlan volt. A versenytársak és a

fogyasztók sok esetben akkor is visszaélést vélnek felfedezni a

közszolgáltatók vagy más monopolhelyzetû szolgáltatók mûködésében, amikor a

vállalatok a megváltozott piaci körülményekre reagálva indokoltan módosítanak

a szerzõdéses feltételeken.

Néhány esetben azonban elõfordult, hogy - bár versenyjogilag nem volt

kifogásolható a magatartás - az ügyek olyan problémákra mutattak rá, amelyek

megoldása még várat magára. Szinte évente visszatérõ probléma a helyi

közszolgáltatásoknál (pl. temetõ üzemeltetése, szemétlerakó üzemeltetése),

hogy a szolgáltatásra kijelölt cég egyszerre monopolhelyzetû, kizárólagos

jogokat élvezõ, egyúttal azonban más szolgáltatásoknál versenytársi pozícióban

van. Elõfordul, hogy a helyi önkormányzat a monopoltevékenység árait

szabályozatlanul hagyja, miközben a versenypiaci tevékenységre szabályozza,

illetve határozza meg a szolgáltatási díjat, ezáltal további indokolatlan

zavarokat idéz elõ a szolgáltatók versenyében. Sajnos, az ilyen helyzetek

kialakulásához hozzájárul az is, hogy az önkormányzatoknál is együtt van a

hatósági funkció a tulajdonosi szereppel. A közfeladat ellátási

kötelezettséggel összefüggésben ugyanis az önkormányzat éppen a

monopolhelyzetû szolgáltató vállalatban rendelkezik tulajdonosi jogokkal, s

egyúttal az ármegállapítási hatósági jogai is az e vállalatok által ellátott

tevékenységekhez kapcsolódnak. Feltehetõ, hogy az adott vállalatok vezetõi -

mélyebb piaci ismereteiket is felhasználva - könnyebben tudják saját érdekeik

szerint befolyásolni az önkormányzatokat egyoldalú döntések meghozatalára.

Külön problémát jelent, ha a közszolgáltató cég még önkormányzati támogatást

is kap, s ezt a támogatást a versenyszférában használja fel pozíciók

megszerzésére. Nem vitatható, hogy az ilyen vagy ehhez hasonló állami vagy

önkormányzati beavatkozások sérthetik a versenytársak érdekeit, s az új piacra

lépõk elõtt is mesterséges korlátokat, indokolatlan és esetleg

teljesíthetetlen hatékonysági elvárást jelentenek, sértik a versenysemlegesség

elvét. A sértettek részére az ilyen anomáliák elleni fellépés jogi lehetõsége

minimális. Amennyiben ugyanis jogszabály adta kizárólagosságról van szó, az

Alkotmánybíróság elõtti megtámadás az egyetlen lehetõség, míg más esetben

(állami vagy önkormányzati támogatásokkal okozott konkrét versenysemlegességi

sérelmek esetén) gyakorlatilag nem létezik jogorvoslati lehetõség.

Mindezen okok miatt helyi szinten is szükség lenne az érdekegyeztetõ fórumok

kiépítésére, a hatékony fogyasztóvédelmi fellépés elõsegítésére, s a

monopolhelyzetû közszolgáltatók árszabályozási rendszerének átalakítására.

A szervezeti egyesülések ellenõrzése

A Vtv. 23-26. §-ai alapján az év során három érdemi kérelem érkezett a

Gazdasági Versenyhivatalhoz.

A Versenytanács mindháromban engedélyezte a meghatározó befolyásszerzést. Egy

ügyben - utólagos bejelentés alapján - legalizálta az azonos tulajdonos

érdekeltségi körébe tartozó vállalatok közötti részesedési viszonyok - a

versenyre gyakorolt hatás szempontjából nem lényegi - átrendezését. Egy másik

ügyben felszámolás alatt lévõ vállalatot szerzett meg a versenytárs. A

Versenytanács az elõnyös piaci hatásokat (áruválaszték bõvülés,

minõségjavulás, relatíve olcsóbb termékek megmaradása a kínálatban stb.)

jelentõsebbnek minõsítette, mint a hátrányos tényezõket, s az engedélyt

megadta.

A harmadik esetben - szintén lényegében csõdbe jutott gyárat vásárolt meg

versenytársa - s ezáltal az érintett áruk piacának egy fontos részén

(téliszalámi) a vállalkozók közötti verseny megszûnt. A tervezett tranzakciót

ennek ellenére a Versenytanács engedélyezte, mivel a belföldi piachoz képest

jelentõs a többletkapacitás, s a felvásárlást követõen a külföldi piacra

lépést elõsegítõ, nemzetgazdasági szempontból elõnyös hatások várhatók.

Egyúttal elõnyös a belföldi fogyasztók számára, hogy a csõdbement gyár által

elõállított márkacikk továbbra is a piacon maradt, s a márkák közötti

választás lehetõsége megmaradt.

A bíróságoktól áttett ügyek

Mint ismeretes, a versenytörvény I. fejezetében foglalt, tisztességtelen

versenyt tiltó tényállások megsértése esetén a bíróságnak van kizárólagos

hatásköre a sérelem orvoslására. A bírságot viszont ez esetben is a

Versenytanács szabja ki.

A bíróságtól bírság kiszabása végett áttett hat ügy közül háromban szabott ki

50, 100, illetve 300 ezer forintos bírságot a Versenytanács, két ügyet pedig a

bírósági eljárás jogerõs befejezéséig felfüggesztett, egy ügyben az eljárást

meg kellett szüntetnie az eljárás alá vontnak jogutód nélküli megszûnése

miatt.

Három ügyben a I. fejezetbe tartozó tényállások közül a jó hírnevet sértõ (4.

§), a bojkottfelhívást megvalósító (6. §) és a versenytárgyalás tisztaságát

sértõ (10. §) magatartásokat szankcionálta bírsággal a Versenytanács.

Az áremelés elõzetes bejelentése

Az árak megállapításáról szóló - az 1992. V. törvénnyel módosított - 1990. évi

LXXXVII. törvény (ártörvény) felhatalmazása alapján a Kormány a hatósági

ármegállapítás körébe nem tartozó termékek árának tervezett emelésére elõzetes

bejelentési kötelezettséget írhat elõ, ha a terméket elõállító vállalkozó a

versenytörvényben megfogalmazott kritériumok alapján gazdasági erõfölényben

van. E felhatalmazással élve a Kormány a 106/1990. (XII. 18.) számú

rendeletében meghatározta az áremelés elõzetes bejelentési kötelezettség

körét. A bejelentési kötelezettség 1991. január 1-tõl az író-nyomópapírra,

fûszerpaprikára, az étolajra és margarinra került elõírásra. Az elsõ két

termékre 1994-tõl - a piaci szerkezet változásával, a sok szereplõs piac

kialakulásával - megszûnt a bejelentési kötelezettség.

Az étolaj és a margarin esetében a gyártó vállalkozók - a korábbi évekhez

viszonyítva - több és viszonylag jelentõsebb mértékû áremelési kérelmet

terjesztettek a Gazdasági Versenyhivatal elé, fõ okként az alapanyagár

emelkedését jelölve meg. Az étolaj áremelését illetõen három bejelentés közül

egy alkalommal részben megtiltotta az áremelést a Versenytanács. A margarin

áremelését négy ízben jelentették be, s három esetben került sor részleges

tiltásra. Erre azért került sor, mert a bejelentõ az áremelés indokaként még

be sem következett költségnövekedést (például a világpiaci árak várható

emelkedését) jelölt meg, vagy a költségnövekedés ugyan bekövetkezett, de azt

az áremelés indokaként nem fogadtuk el: a piac bõvítését célzó marketing

költségek különálló elismertetését kérte a vállalkozó.

Az 1994. év novemberétõl az étolaj és a margarin termékek körében is megszûnt

a behozatal adminisztratív korlátozása, ugyanakkor az étolaj vámját 46%-ra, a

margarinét pedig 57%-ra emelte fel a Kormány.

A Versenytanács 1994. évben hozott határozatainak bírósági megtámadása

A Versenytanács által az 1994. év során hozott összesen 119 határozat közül

102 esetben volt az ügynek olyan szereplõje, amelynek érdeke fûzõdhet a

határozat bírósági felülvizsgálatához. Ilyen határozatnak tekinthetõk:

- a jogsértést megállapító (marasztaló) határozatok (48);

- a kérelmet elutasító határozatok (50);

- az engedélyt részben vagy egészben megtagadó határozatok (4).

A határozatok megtámadásáról az alábbi táblázat ad összefoglaló képet.

A határozat jellege Összes Felülvizs-gálni kért A felülvizsgálni kért határozatok

aránya

határozatok száma

1. Marasztaló 48 34 70,8

2. A kérelmet elutasító 50 23 46,0

3. Az engedélyt részben megtagadó 4 1 25,0

Összesen (1+2+3) 102 58 56,9

Az alábbi fõbb tendenciák állapíthatók meg:

Összességében a határozatok megtámadási aránya az elõzõ évekhez képest

érdemben nem változott. Továbbra is lényegében minden második határozattal

szemben élnek felülvizsgálati keresettel a határozat bírósági

megváltoztatásában érdekelt ügyfelek.

Megtört az az eddigi tendencia, hogy a marasztaló határozatok egyre nagyobb

hányadát (1991. évben: 36,7; 1992. évben: 66,7; 1993. évben: 85%-át) támadják

meg. Az 1994. évben hozott marasztaló határozatok közül gyakorlatilag minden

harmadikat (eddig összesen 14-et) elfogadtak a felek, és az e határozatokban

kirótt bírságot az esetek többségében befizették (összeg szerint mintegy 80%-

ban). A határozatok közül

- a bíróságtól bírság kiszabása végett áttett három határozat egyikét sem

támadták meg;

- a további meg nem támadott határozatok közül hét esetben a bírság 200.000

forint alatti volt;

- néhány jelentõsebb - milliós nagyságrendû - bírságot kiszabó határozatot sem

támadtak meg a törvénysértõk: a DUNA Füszért (500.000), az OTP Bank Rt (1

millió), a MOL Rt (1 millió) és a MÉH egyik utód társasága, az ERECO Rt (2

millió).

Szintén tendenciaváltozás az, hogy a kérelmet elutasító határozatok

megtámadási aránya az 1994. évben jelentõsen emelkedett, míg a korábbi években

ez folyamatosan csökkent.

Elõször fordult elõ, hogy az áremelést részben megtiltó versenytanácsi

határozatot is megtámadták. Ehhez azonban hozzátartozik, hogy a megtámadott

határozat a kért áremelés mintegy 80%-át megtiltotta, míg a korábbi esetekben

legfeljebb 50% volt a megtiltott hányad. Megjegyezzük, hogy a felülvizsgálati

keresetet még a Fõvárosi Bíróság tárgyalását megelõzõen a cég visszavonta.

A bírósági felülvizsgálatok tapasztalatai

Ebben az évben a Versenyhivatal határozatai ellen indított felülvizsgálati

kérelemre hét jogerõs bírósági ítélet született, többsége (6) a Legfelsõbb

Bíróságon. Ezek közül egy ítélet egy 1991-es, hat ítélet pedig 1992-es ügyeket

zárt le, a bírósági felülvizsgálat idõigénye tehát nem csökkent. Három ügyben

a Gazdasági Versenyhivatal nem állapított meg jogsértést, s ezt a bíróságok

jogerõsen helybenhagyták. A marasztalást megállapító másik négy határozatból

kettõnél semmit nem változtattak a bíróságok, egynél a bírságot mérsékelte a

Fõvárosi Bíróság, egynél pedig a jogsértés megállapítását nem hagyta helyben

sem a Fõvárosi, sem a Legfelsõbb Bíróság. Ez utóbbi ítélet normarendet

formálóan leszögezte, hogy az általános összehasonlító reklám, amely nem

konkrét áruhoz, hanem csupán "más" vagy "hagyományos" árukhoz hasonlítja a

reklámozott terméket, semmiféle konkrét versenytársnak nem okoz valós

érdeksérelmet, nem tisztességtelen.

Egy másik, a tiltott reklámokkal kapcsolatos ítéletében a Legfelsõbb Bíróság

leszögezte, hogy a reklámtilalom megsértése tisztességtelen, versenytörvénybe

is ütközõ cselekedet, mert a tilalmat megszegõ vállalkozó törvénysértéssel

szerez versenyelõnyt.

Alkotmánybírósági határozatok

Külön ki kell emelni, hogy 1994-ben is számos olyan határozatot hozott az

Alkotmánybíróság, amely érinti a gazdasági verseny kérdését, akár az Alkotmány

9. § (2) bekezdése alapján, a gazdasági verseny szabadsága témakörében, akár

70/A. §-ban foglalt diszkrimináció tilalomra alapozva, a versenysemlegesség

témakörében.

Sajátos szempontból érinti a gazdasági verseny és a vállalkozás szabadságát

pl. a címerrõl szóló rendelet, mely megfosztotta a nem állami szférába tartozó

gazdálkodó szervezeteket a címer használatának lehetõségétõl. A rendelkezés

indokolatlan vagyoni elõny megszerzéséhez teremt jogszabályon alapuló

lehetõséget. Vagyoni értéket jelenthet ugyanis, ha valamely gazdálkodó

szervezet által készített terméken a magyar címer látható.

Szintén a vállalkozás szabadsága korlátozásának minõsült a közúti

közlekedésrõl szóló törvény azon rendelkezése, mely szerint a települési

önkormányzatok illetékességi területükön rendelettel korlátozhatják a taxik

számát. Az Alkotmánybíróság nem talált olyan alkotmányos jogot vagy érdeket,

mely a fenti korlátozást szükségszerûvé tette volna.

Sérti a piacgazdaságban való egyenjogú részvételt, illetve korlátozza a

gazdasági verseny szabadságát az az ÉVM rendelet is, amelyik a kötelezõen

elvégzendõ kéményseprõipari munkákra kizárólagos vállalkozót jelöl ki.

Szám szerint öt határozatban jutott a testület arra a következtetésre, hogy

nem jelenti sem a tulajdoni formák egyenjogúságának, sem a verseny szabadsága

alkotmányos elvének sérelmét annak az önkormányzati rendeletnek a kiadása,

mely meghatározza a szemétszállítást végzõ vállalatot. Az önkormányzat ugyanis

ezáltal tesz eleget annak a törvényes kötelezettségének, mely szerint

gondoskodnia kell a települési hulladék elszállításáról.

Egy önkormányzati rendelettel kapcsolatban a testület megállapította, hogy az

önkormányzat a településtisztaság megóvása érdekében rendeletben

kötelezettségeket állapíthat meg, amely azonban nem tartalmazhat

szerzõdéskötési kötelezettséget valamely közüzem szolgáltatásainak

igénybevételére.

Több határozat foglalkozik a szerzõdéskötési szabadsággal, amely a verseny

szabadságának fontos alapeleme. Alkotmányellenesnek minõsült például a

vállalati jogtanácsos helyettesítési díjáról szóló IM rendelet, mely

alkotmányos indok nélkül korlátozta a vállalati jogtanácsos és a helyettesítõ

jogtanácsos megállapodását a helyettesítési díjak tekintetében.

Az Alkotmánybírósági határozatok a tulajdonviszonyokkal is foglalkoztak az

elmúlt évben, hiszen az Alkotmány deklarálja a tulajdonformák egyenlõségét.

Ezzel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy a földtörvénnyel kapcsolatban az

Alkotmánybíróság megállapította, hogy a birtokmaximum törvényes meghatározása

a földtulajdonosok rendelkezési jogát olyan kis mértékben korlátozza csak,

amely az alkotmányos célhoz képest nem aránytalan. A birtokmaximálás indoka az

egészséges birtokszerkezet kialakítása. A földbirtok-korlátozás része a

piacgazdaság megteremtésére vonatkozó alkotmányos alapcél végrehajtásának.

III. EGYEB VERSENYPOLITIKAI TEVEKENYSEG

Véleményalkotás a versenyt érintõ kérdésekben

A versenytörvény 58. § (2) bekezdése szerint a Gazdasági Versenyhivatal elnöke

külön felkérésre írásbeli véleményt ad az Országgyûlésnek a gazdasági versenyt

érintõ napirendi pontjaihoz. Sem 1993-ban, sem 1994-ben nem érkezett ilyen

megkeresés.

A versenytörvény 61. §-a értelmében a versenyt érintõ kérdésekben a kormány

kérheti a Versenyhivatal véleményét. Ilyen külön megkeresés 1994-ben sem volt,

de a hivatal elnöke meghívottként rendszeresen részt vesz a gazdasági kabinet

ülésein, s a gazdasági témák többségében kifejthette versenypolitikai

véleményét.

Jogszabály-véleményezési tevékenység

A versenytörvény 60. §-a szerint a miniszterek kötelesek a versenyt korlátozó,

kizárólagos jogokat biztosító vagy az árakra és az értékesítési feltételekre

elõírásokat tartalmazó jogszabálytervezetekrõl a Versenyhivatal véleményét

kikérni. Ennek jegyében 1994-ben is közel kétszáz jogszabálytervezetet

véleményeztünk (bár ebbõl csak kb. 30 érintette konkrétan is a

versenyviszonyokat), s igyekeztünk szempontjainkat érvényesíteni: a verseny

szabadságának védelmét, az esélyegyenlõséget, a szabályozás átláthatóságát, a

fogyasztók érdekeinek érvényesíthetõségét, s az Európai Megállapodásból

következõ versenyjogi harmonizáció követelményeit. Amit e célok érdekében

elértünk, azt pozitívan lehet minõsíteni - ugyanakkor ma már inkább azt a

negatívumot kell hangsúlyoznunk, hogy még mindig túl gyakori, hogy ezekre a

szempontokra sokadszor is nekünk kell felhívni a figyelmet, nem vált eléggé a

jogszabályalkotó szervek belsõ normájává a piacgazdaságban s a

versenyviszonyokban való gondolkodás.

Jogszabály-véleményezési munkánk során sûrûn visszatérõ probléma egyes

hatósági eljárások díjának módosításáról szóló miniszteri rendeletek

megalapozottságának - a számítási anyagok teljes hiánya miatti -

megítélhetõsége.

Az elmúlt év során számos hatósági eljárási díj 3-5-7-szeres emelése

következett be, ami nyilván érzékenyen érintette a vállalkozókat, lényegesen

emelve költségeiket, nehezítve a piacra lépést vagy a piacon való megmaradást.

Több esetben kifejtettük, hogy a hatósági eljárások terén, a közérdek

érvényesítése megkívánná az adott intézmény hatékony mûködését. Miután itt

kötelezõen igénybevett "szolgáltatásról" van szó, ennek ellenértékeként díjat

kell fizetni, melynek konkrét nagyságát az illetékes miniszter rendeleti úton

határozhatja meg. A díj megállapítása tehát az õ felelõsségi körébe tartozik.

A díj megállapításának elveire azonban eligazító jogszabályi háttér nincsen.

Ezek hiányában különösen problémás az a leegyszerûsített és minden más normát

helyettesítõ fiskális szemlélet, hogy a hatóság tartsa el magát.

Egészen más típusú problémával kerültünk szembe a közbeszerzési törvény

elõkészítése során, amikor is állást kellett foglalnunk a belföldi beszállítók

preferálásának kérdésében. Az átmeneti idõre szóló elõnyben részesítés elvét a

belföldi munkahelyek védelmében elfogadtuk, ugyanakkor következetesen

hangsúlyoztuk a preferenciamérték iparpolitikai megalapozottságának

szükségességét.

A rádiózásról és a televíziózásról szóló törvénytervezet elõkészítésében

pozitívan értékeljük, hogy a szakmai munkák során végül jól tisztázható volt a

versenytörvénnyel való viszony. Fontosnak tartjuk, hogy a szakma gazdasági

szereplõire maradéktalanul érvényesek legyenek a versenytörvény tisztességre

és versenykorlátozás tilalmára vonatkozó szabályai, de bármi más - pl. a

sajtószabadság - érdekében szükséges további magatartási elõírásoknál világos

legyen a versenytörvényi tényállásoktól való elkülönülés. A törvényhozónak

kényes kérdésben kell majd döntenie a koncentrációs szabályoknál, amelyek nem

csupán gazdaságossági megfontolásokat tükröznek s ezért nem lehet - más

piacokhoz hasonlóan - kizárólag a versenytörvény szempontjait s a Gazdasági

Versenyhivatal eljárását alkalmas megoldásnak tekinteni.

Végezetül ismét jeleznünk kell, hogy a versenyviszonyok szabályozása

szempontjából jelentõs jogszabályok hiányoznak. Amiket tavaly a hiánylistán

felsoroltunk (közbeszerzések szabályozása, az energiatörvények, a vízi és a

légi közlekedés törvényi újraszabályozása, a vámtörvény, a fogyasztóvédelmi

törvény, a reklámtörvény és a sajtó- és médiumtörvény) annak jelentõs része

még mindig hiányzik. Az energiatörvényeket illetõen azt kell kifogásolni, hogy

az alaptörvény ugyan megszületett, de piaci a szabályozás szempontjából csak

átmeneti és kényszermegoldás született, ráadásul a szabályozás teljessé

tételéhez jó néhány alacsonyabb szintû jogszabály még hiányzik is.

IV. EGYEB INFORMACIOK

Ismeretterjesztõ tevékenység

A hivatal 1994-ben is igyekezett minél szélesebb körben terjeszteni a

versenyjogi ismereteket. Különbözõ fórumokon keresztül próbáltuk a hazai

közönség tudását mélyíteni a magyar és a nemzetközi versenyjog szabályait,

mûködését, problémáit, valamint más versenypolitikai kérdéseket illetõen.

Munkatársaink mintegy hatvan elõadást tartottak, jobbára a versenyjog illetve

a versenypolitika iránt hivatalból érdeklõdõ hallgatóság (vállalkozók,

közgazdászok, ügyvédek) elõtt. Több alkalommal sor került egyetemi hallgatók

számára tartott elõadásra is. Az alkalmi ismeretterjesztés mellett 1994-ben is

tanított néhány munkatársunk különbözõ felsõoktatási intézményekben.

A hivatal dolgozói 40 olyan publikációt jelentettek meg különbözõ szakmai

folyóiratokban, amelyek a versenypolitikához vagy a versenyjoghoz

kapcsolódtak. Ezenkívül sok esetben adtak nyilatkozatokat munkatársaink a

sajtónak, illetve háttér-információkkal segítették az újságírókat. Ezekre

fõleg a közvélemény érdeklõdését kiváltó esetekben került sor.

Tavaly is folytatódott az ELTE Állam- és Jogtudományi Karával közös

irodalomfigyelési tevékenységünk. Ennek keretében a nemzetközi sajtóban és

szakirodalomban megjelenõ, a versennyel s fõleg versenyjoggal kapcsolatos

közlések gyûjtése és megjelentetése folyik.

1994-ben is megjelent a Versenyfelügyeleti Értesítõ, hivatalos havi lapunk,

amelyben a versenytanácsi és az esetleg ezeket követõ bírósági határozatokat,

valamint elemzéseket jelentetünk meg.

Hivatalunk 1993-tól, alapítása óta tagja a Magyar Versenyjogi Egyesületnek,

amely gyarapítja a nemzetközi tudományos közéletbe való bekapcsolódást, és már

mûködése elsõ éveiben is igen hatékonyan segíti a versenyjogi kultúra

terjesztését és fejlesztését.

Nemzetközi kapcsolatok

Az év során a nemzetközi együttmûködés kiemelkedõ eseménye volt, hogy

elkészült az EU/Magyarország Európai Megállapodás 62. Cikkely (3) bekezdése

szerinti, a megállapodásban foglalt versenypolitikai rendelkezésekre vonatkozó

"Végrehajtási szabály". Ez a dokumentum az Európai Bizottság versenyügyekért

felelõs IV. Fõigazgatóságának és a Gazdasági Versenyhivatalnak az Európai

Megállapodás hatálya alá esõ versenyjogi ügyekben történõ együttmûködését

szabályozza. A Társulási Bizottság az õszi ülésén elfogadta a dokumentumot, és

beterjesztette a Társulási Tanácsnak végleges jóváhagyásra, ami várhatóan a

Tanács legközelebbi ülésén megtörténik.

Fontos rendezvény volt a Trieri Európai Jogi Akadémia által megrendezett

szeminárium. Ezen az európai versenyjog alapjainak és alkalmazási kérdésének

ismertetésére került sor.

Az Európai Bizottság az Európai Megállapodás versenyjogi rendelkezései

végrehajtásának elõsegítésére tendert írt ki a PHARE keretében, amit a McKenna

brit jogi iroda nyert el. A jogi céggel együttmûködésben az év folyamán számos

rendezvényre sor került, amelyek közül kiemelkedik a háromhetes

szemináriumsorozat. Ennek keretében az európai versenyjog megismerésére nyílt

lehetõség. Hasonlóképpen eredményes volt a versenytörvény módosítás-

tervezetének vitája, amelyen európai szakértõk fejtették ki véleményüket a

változtatási elgondolások EK-konformitásáról.

Folytatódott a hivatal együttmûködése az OECD Versenyjogi- és Versenypolitikai

Bizottságával, és bekapcsolódtunk az év õszén megkezdõdött csatlakozási

tárgyalásokba is.

1994-ben részt vettünk az OECD által szervezett versenypolitikai

szemináriumokon, ahol elõadásokon, esettanulmányokon keresztül mutattuk be

tevékenységünket, ismerkedtünk meg más országok gyakorlatával és különbözõ

versenypolitikai kérdések megközelítésével.

Ugyancsak több évre nyúlik vissza és tavaly is jelentõsnek volt mondható

együttmûködésünk az USA-beli versenyhivatalokkal (Federal Trade Comission, és

Department of Justice Antitrust Division). Ennek keretében elsõsorban

szakértõi látogatásokra került sor tapasztalatok megismerése, és konkrét

ügyekben való tanácsadás céljából. A programokat az US AID finanszírozta.

Más alkalmakat is felhasználtunk a külföldi gyakorlat és az elmélet

megismerése érdekében. Ebbõl kiemelhetõ három téma: az Európai Unió

versenypolitikai döntéseinek jobb megismerése, a visegrádi országokkal való

együttmûködés, és a magyar versenytörvény módosításának elõkészítésével

kapcsolatos információszerzés. A költségek egy részét az Európai Unió PHARE

alapja finanszírozta.

Informatikai fejlesztés

A hivatalban jelentõs informatikai fejlesztés történt. Ez egyrészt új,

korszerû számítógépek beszerzését, lokális hálózatunk bõvítését jelentette.

Másrészt szoftvereket vettünk, így lehetõvé vált a hivatalon belüli egységes

rendszerû szövegszerkesztés, új adatbázisok felvitele és kezelése, vagy az

elektronikus levelezés.

Bekapcsolódtunk az OECD on line információs hálózatába, amelyet gyakran

használunk.

A hivatal mûködési feltételei

Év elején 113, év végén 116 fõ volt a hivatal létszáma. A hivatal alapításakor

meghatározott 150 fõs létszámkeretet soha nem töltöttük be. A banktevékenység

versenyfelügyeletének átvétele kapcsán az év elején új, belsõ szervezeti

egység, a Bankügyi Iroda jött létre. A hivatal részére 1994. évben 217 millió

Ft költségvetési támogatás állt rendelkezése - közel azonos az elõzõ évivel -,

mely a hivatal mûködését biztosította. A hivatal érdemi ügyintézõire vonatkozó

szigorú összeférhetetlenségi szabályok mellett további feszültséget okoz a

köztisztviselõi törvény illetményrendszerének kötelezõ alkalmazása, mely nem

teszi lehetõvé a végzett munka minõségének elismerését.

Az Állami Számvevõszék 1994. év folyamán az 1993. évi zárszámadás és az 1995.

évi költségvetési javaslat megalapozottsága, a tervezési elõírások betartása

témakörökben tartott célvizsgálatot a hivatalnál. Az 1995. évi költségvetési

javaslat ellenõrzésekor semmiféle kifogást nem emeltek, az 1993. évi

zárszámadással kapcsolatos könyveléstechnikai módosító javaslatot elfogadtuk

és megvalósítottuk.

Budapest, 1995. március 27.

Dr. Vissi Ferenc

a Gazdasági Versenyhivatal elnöke

Melléklet

Az 1994. évi versenyfelügyeleti eljárások jellemzõ adatai

a) A versenyfelügyeleti eljárások száma: 291

- 1993-ról áthúzódó eljárások száma 39

- 1994-ben indult eljárások száma 252

Az összes eljárásból:

- kérelemre indult 276

- hivatalból indult 10

- egyéb 5

b) A befejezett eljárások száma: 230

Ebbõl:

- a vizsgálati szakaszban határozattal lezárva 87

- versenytanácsi határozattal lezárva 143

- a vizsgálati szakaszban más üggyel egyesítve 7

- a versenytanácsi szakaszban más üggyel egyesítve 1

- a versenytanács által felfüggesztve 2

- csatolt ügyként kezelve 16

c) A folyamatban lévõ eljárások száma: 61

Ebbõl:

- vizsgáló szakértõknél 45

- versenytanácsnál 16

d) A versenytanácsi határozatok ügytípusok szerinti összesítése:

Generálklauzula 23

Tisztességtelen versenycselekmény

Fogyasztók megtévesztése 50

Kartell 1

Kartell elõzetes véleményezése -

Gazdasági erõfölénnyel való visszaélés 28

Fúzió 4

Bíróságon indított peres ügy -

Bíróságtól bírságkiszabásra kapott ügy 6

Áremelés elõzetes bejelentése 7

A versenytörvény 65. § alkalmazása ("régi kartell") -

Összesen: 119

e) A Versenytanács által hozott határozatok 119

Ebbõl:

Jogsértés megállapítása 48

3. § (generálklauzula) alapján 9

11. § (fogyasztók megtévesztése) alapján 29

14. § (összehangolt magatartás) alapján 1

20. § (erõfölénnyel való visszaélés) alapján 6

bírság kiszabása 3

Engedély megadása 10

fúzióra, illetve meghatározó befolyásszerzésre 3

továbbeladási ár meghatározására -

áremelésre, elõzetes bejelentés alapján 7

ebbõl: részleges megengedés 4

Eljárás megszüntetése 10

a kérelem visszavonása miatt 7

nem engedélyköteles fúzió miatt -

jogsértés hiányában 1

egyéb okból 2

Kérelem elutasítás 49

Vtv. I. fejezetébe tartozás vélelme miatt 8

hatáskörhiány miatt 7

jogsértés hiánya, illetve megalapozatlanság miatt 28

egyéb okból 6

Egyéb 2

eljárás felfüggesztése 2

áttétel más szervhez -

f) A szakértõi határozattal lezárt ügyek 87

Ebbõl:

a kérelem visszavonása miatt 21

a hiánypótlás elmulasztása miatt 62

egyéb ok miatt 4

g) Marasztaló versenytanácsi határozatok

A generálklauzula alapján jogsértõnek minõsített piaci magatartások

A jogsértõ magatartás megnevezése A marasz- talás alapja A kiszabott bírság

(elõtte: Vj-szám)*/ A marasztalt vállalkozó neve összege eFt

6. Egyéb, nem besorolható tisz- 3. § (2) Magyar Hitelbank Rt. 1.000

tességtelenség

49. Jogszerûtlen mûködés 3. § (2) ASZU Kft. 300

89. Fogyasztó megtévesztés, kelendõség 3. § (2) Új Tüker Bt. 200

fokozási célzat nélkül Dávid Bt. 300

106. Etikátlan magatartás 3. § (2) MATÁV Rt. 200

130. Forgalmazási hiányosságok 3. § (2) Akela Kft. 1.000

Ambo Kft. 1.000

137. Célzatosság, szándékosság nélküli 3. § (2) Fátum Ars Könyvkereskedelmi Kft. 100

fogyasztó megtévesztés

140. Tisztességtelen reklám ("leg- 3. § (2) DANONE Kft. 5.000

jobb", "legfinomabb")

151. Tisztességtelen üzleti gyakor-lat 3. § (2) MOL Rt. 1.000

152. Verseny szabadságát és tisz- 3. § LINDAB Építõipari Kft. 100

taságát sértõ vertikális megál-

lapodás

Összesen: 9 határozat Bírság: 10.200

____________________

*/ A megadott Vj-szám alatt a teljes határozat megjelent a Versenyfelügyeleti

Értesítõben

A fogyasztók megtévesztése tilalmába ütközõ magatartások

A jogsértõ magatartás megnevezése A marasz- talás alapja A kiszabott bírság

(elõtte: Vj-szám) A marasztalt vállalkozó neve összege eFt

1993. évrõl áthúzódó ügyek

169. Megtévesztõ tájékoztatás a 11. § (1) Kis-Duna Com Távközlési és 1.000

távbeszélõ szolgáltatás telje- 11. § (2) a) Telekommunikációs Rt.

sítésének feltételeirõl

186. Megtévesztésre alkalmas, ill. 11. § (1) Gyógyító Ásványok Geoprodukt Kft. 400

valótlan közlést tartalmazó 11. § (2) a)

tájékoztatás; engedély nélküli 11. § (2) c)

forgalmazás 3. § (2)

191. Pontatlan és valótlan közlést 11. § (1) Belko Kft. 200

tartalmazó reklám közzététele 11. § (2) a)

195. Megtévesztésre alkalmas, ill. 11. § (1) Dunavet Állatgyógyszer- és Ál- 300

valótlan közlést tartalmazó 11. § (2) a) latgyógyászati Eszköz Kereske-delmi

tájékoztatás; engedély nélküli 3. § (2) Bt.

forgalmazás

219. Megtévesztésre alkalmas, az áru 11. § (1) 11. § (2) a) VICO Forgalmazó és Kiadó Rt. 200

beszerzési helyére vonat-kozó

valótlan állítás

227. Megtévesztésre alkalmas áru-jelzõ 11. § (1) 11. § (2) b) Budapest International Langua-ge 600

használata, a kérelmezõ 3 § (2) School Ltd. Nyelviskola Kft.

üzletmenetének jogosulatlan

felhasználása

233. Megtévesztõ tájékoztatás va- 11. § (2) a) Védelem Biztonságtechnikai 40

gyonvédelmi szolgáltatásról Szolgáltató Kft.

234. Megtévesztésre alkalmas, ill. 11. § (1) 11. § (2) Beauty Post Szépségápolási 120.000

valótlan közlést tartalmazó a) 11. § (2) c) 3. § Csomagküldõ Kft.

tájékoztatás; engedély nélküli (2)

forgalmazás

246. Megtévesztésre alkalmas, va-lótlan 11. § (1) 11. § (2) Kontur Orvostechnikai Kft. 5.000

közlést tartalmazó tájé-koztatás a) 3. § (2)

vevõkör elhódítása céljából

A jogsértõ magatartás megnevezése A marasz- talás alapja A kiszabott bírság

(elõtte: Vj-szám) A marasztalt vállalkozó neve összege eFt

252. Megtévesztésre alkalmas áru 11. § (1) 11. § (2) Procter & Gamble Magyaror-szág Kft. 20.000

összehasonlító reklám a) 11. § (2) b)

1994-ben indult ügyek

13. Megtévesztésre alkalmas tájé- 11. § (2) a) 3. § (2) Vízöntõ 2000 Bt. 500

koztatás, engedély nélküli

forgalmazás

29. Megtévesztésre alkalmas, va-lótlan 11. § (2) a) b) Röntgen és Kórháztechnikai Rt. 200

közlést tartalmazó tájé-koztatás, 3. § (2)

egyes fertõtlenítõk engedély

megadása elõtti for-galmazása

31. Megtévesztõ tájékoztatás a 11. § (1) 11. § (2) C.C.Exkluzív Internationale Ipari, 50

terméktájékoztatón a) Kereskedelmi és Szolgál-tató Kft.

40. Megtévesztésre alkalmas, valótlan 11. § (1) 11. § (2) Micro-C Bt. 100

állítást tartalmazó reklám a)

45. Megtévesztõ, valótlan közlést 11. § (1) Duna Füszért Rt. 500

tartalmazó tájékoztatás

46. Megtévesztõ tájékoztatás, va- 11. § (1) 11. § (2) Bayer Bútor Kft. 300

lótlan tény közlése és egy je-lentõs a) Becker Bayer Kft. 300

tény elhallgatása

57. Megtévesztésre alkalmas nye- 11. § (1) Euro Direct Service Kft. 8.000

reményjátékok TOP TRADING Kft. 2.000

BIOTONIC Kft. 4.000

64. Megtévesztésre alkalmas tájé- 11. § (1) Mit-Car Kft. 200

koztatás gépkocsik garanciá-lis

átvizsgálásáról

70. Rendelkezésre nem álló áru 11. § (2) e) Interpower Építõipari és Keres- 100

reklámozása kedelmi Kft.

76. Megtévesztõ, a tények közlé-sét 11. § (1) 11. § (2) Axioma Kereskedelmi és Szol-gáltató 1.000

elmulasztó hiányos tájé-koztatás a) Közkereseti Társaság

A jogsértõ magatartás megnevezése A marasz- talás alapja A kiszabott bírság

(elõtte: Vj-szám) A marasztalt vállalkozó neve összege eFt

81. Megtévesztésre alkalmas, va-lótlan 11. § (1) 11. § (2) Colgate Palmolive Magyaror-szág Kft. 30.000

állítást tartalmazó rek-lám a)

95. Megtévesztésre alkalmas rek-lám 11. §. (1) Országos Takarékpénztár és 1.000

11. § (2) a) Kereskedelmi Bank Rt.

107. Megtévesztésre alkalmas rek- 11. § (1) Discount Kft. 5.000

lámjáték

117. Megtévesztésre alkalmas tájé- 11. § (1) 3. § (2) Techno-Comp Kft. 200

koztatás, az üzleti tisztesség

követelményeibe ütközõ ma-gatartás

135. Megtévesztõ tájékoztatás 11. § (1) Délker Rt. 25

kedvezményes akcióról

136. Megtévesztésre alkalmas 11. § (2) a) JLX Kft. 100

idegenforgalmi tájékoztatás

157. Megtévesztésre alkalmas cso- 11. § (1) Bakker Holland Kft. 3.000

magküldõ tájékoztatás

161. Megtévesztõ tájékoztatás, 11. § (2) a) 11. § (2) Kovács Bt. 25

rendelkezésre nem álló áru e) Lakatos Istvánné vállalkozó 25

reklámozása

171. Megtévesztõ, hiányos tájé-koztatás 11. § (1) Borsodi Sörgyár Rt. 100

Összesen: 29 határozat Bírság: 204.465

A versenykorlátozás tilalmába ütközõ magatartások

Douwe Egberts Compack Rt. 160.000

185. Termelõi áraikat összehan-golt 14. § (1) 14. § (2) Eduscho Trade Kft. 88,000

módon emelték 1994. jú-nius, Jacobs Suchard Hungaria Kft. 44.000

augusztus és október hónapokban Tchibo Budapest Ipari és Keres-

kedelmi Kft. 36.000

Nestlé Hungária Kft. 60.000

Összesen: 1 határozat Bírság: 388.000

A gazdasági erõfölénnyel való visszaélés tilalmába ütközõ magatartások

A jogsértõ magatartás megnevezése A marasz- talás alapja A kiszabott bírság

(elõtte: Vj-szám) A marasztalt vállalkozó neve összege eFt

1993. évrõl áthúzódó ügy

224. Versenytárs hátrányos piaci 20. § e) Kontavill Kontakta Rt. 20.000

helyzetbe hozása

1994-ben indult ügyek

61. Szerzõdéskötés indokolatlan 20. § b) Somogy megyei Temetkezési Szolgáltató 100

megtagadása Kft.

114. Egyéb, nem típusos visszaé-lés: 20. § Magyar Posta 1.000

áremelés visszamenõle-ges Postabank és Takarékpénztár Rt. 1.000

érvényesítése

Magyar Mûlencse Implantációs Társaság

162. Szerzõdéskötéstõl indokolat-lan 20. § Magyar Szemorvos Társaság 25

elzárkózás

25

163. Szerzõdéskötés indokolatlan 20. § b) Pharmaphontana Bp. Gyógy-szerellátó 200

megtagadása Vállalat

177. Szerzõdéskötés indokolatlan 20. § b) ERECO kelet-európai Hulladék- 2.000

megtagadása feldolgozó és Környezetvédel-mi Rt.

Összesen: 6 határozat Bírság: 24.350

Bírság kiszabás

80. Hírnévrontás, bojkottfelhívás 4. §, 6. § VARIP Szövetkezet 300

96. Névhasználat utánzása 7. § Tuti Tipp Fogadásszervezõ Koncessziós 100

Rt.

124. Versenytárgyalás tisztaságá-nak 10. § Építéstervezõ és Ingatlanforgal-mi 50

megsértése Kft.

Összesen: 3 határozat Bírság: 450

Mindösszesen: 48 határozat Bírság: 627.465

Az 1991-1994 évi versenyfelügyelet összefoglaló adatai

a) A versenytanácsi határozatok

Az ügy jellege 1991 1992 1993 1994 1991-1994

Generálklauzula 11 24 35 23 93

ebbõl: marasztaló és tiltó 7 12 18 9 46

Fogyasztó megtévesztés 6 24 29 50 109

ebbõl: marasztaló és tiltó 6 19 14 29 68

Erõfölénnyel visszaélés 28 32 26 28 114

ebbõl: marasztaló és tiltó 12 11 7 6 36

Kartell 18*/ 3 3 1 25

ebbõl: marasztaló és tiltó 4 2 1 1 8

Kartell elõzetes véleményezése 3 2 - - 5

Fúzióengedélyezés 5 8 3 4 20

Áremelés elõzetes bejelentése**/ 5 6 4 7 22

Egyéb 1 3 1 6 11

ebbõl: marasztaló és tiltó 1 1 - 3 5

Összesen 77 102 101 119 399

ebbõl: marasztaló és tiltó 30 45 40 48 163

____________________

*/ Megjegyzés: A versenyhivatal 1991-ben 13 esetben indított kartellellenes

eljárást a törvény 65. §-a alapján, amely lehetõvé tette a törvény

hatályba lépése elõtti kartellszerû szerzõdések rendkívüli és

egyszeri vizsgálatát.

**/ Megjegyzés: Részbeni áremelés-tiltás, nem tekinthetõ marasztalásnak

b) A kiszabott bírságok (ezer Ft-ban)

Az ügy jellege 1991 1992 1993 1994 Összesen

Generálklauzula 205 18938 37980 10200 67323

Tisztességtelen verseny 10 700 - 450 1160

Fogyasztók megtévesztése 6190 104985 163935 204465 479575

Kartell 8680 2110 96000 388000 494790

Erõfölénnyel való visszaélés 46659 3650 6250 24350 80909

Összesen 61744 130383 304165 627465 1123757

Egy ügyre vetítve 2129 2897 7604 13072 6894

c) Ügyindítások

1991 1992 1993 1994 Összesen

Versenyfelügyeleti eljárások 176 255 284 291 1006

ebbõl: kérelemre indult 136 236 267 276 915

hivatalból indult 38 17 17 10 82

egyéb 2 2 - 5 9

Befejezett eljárások XII.31. 144 223 245 230

Folyamatban lévõ eljárások XII.31. 32 32 39 61

d) A versenytanácsi határozatok bírósági megtámadása

Határozatok száma A felülvizsgálni kért határozatok

A határozat jellege Összes Felülvizs- aránya (%)

gálni kért

1. Marasztalás 1991 30 11 36,7

45 30 66,7

1992 40 33 82,5

48 34 70,8

1993 163 108*/ 66,2

1994

Összesen

2. Elutasítás 13 6 46,2

1991 35 11 31,4

42 10 23,8

1992 50 23 46,0

140 50 35,8

1993

1994

Összesen

3. Engedélyt részben megtagadó 1994 4 1 25,0

4. Együtt 43 17 39,5

1991 80 41 51,2

82 43 52,4

1992 102 58 56,9

307 159 51,8

1993

1994

Összesen

e) A felülvizsgálati keresetek állása a bíróságon

____________________

*/ Megjegyzés: E határozatok közül négyet, kérelme részleges elutasítása miatt

a kérelmezõ is megtámadott.

A megtámadott határozatok közül Összesen Megváltoztatott

jogalap bírság

1. Jogerõsen befejezett 44 2 7

ebbõl: I. fokú (Fõvárosi) Bíróságon 30 - 3

II. fokú (Legfelsõbb) Bíróságon 14 2 4

2. Folyamatban van 115

Eleje Honlap