T/748..

Önálló képviselõi indítvány

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX.30.) OGY. Határozat 84. §

(1) bekezdés a) pontja alapján a következõ önálló képviselõi indítványt

kívánom benyújtani és kérem napirendi pontként történõ felvételét és

tárgyalását.

Törvényjavaslat

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosítására

1. §

A törvény 13. § (4) bekezdésének b) alpontja az alábbival egészül ki:

"..., kivéve, ha nemzetközi egyezmény viszonossági alapon kedvezményeket

nyújt,"

2. §

A törvény 13. § (4) bekezdésének c) alpontja az alábbival egészül ki:

"..., kivéve vasúti kombinált fuvarozás esetén a Gyula-Kiskundorozsma

viszonylatot."

3. §

E törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

2

I n d o k o l á s

A kombinált fuvarozás, mint környezetkímélõ áruszállítás elterjesztése, minden

közlekedési alágazat érdeke, hiszen a résztvevõk nem zárják ki egymást a

fuvarpiacból, emellett fontos állami érdek is legyen elterjedése minél

szélesebb körben, mivel e megoldás nem csak olcsó, de a környezeti ártalmakat

1/5-öd, a balesetveszélyt 1/50-ed részére csökkenti le. Ezért a cél kívánta

szolgálni a most kiiktatni kívánt két kormányrendelet - 94/1992. (VII.10.)

Korm. Sz. Rendelet, illetve az ezt módosító 175/1993. (XII.17.) Korm. Sz.

Rendelet -, melyeket az ENSZ EGB alapdokumentumként kezeli, a CEMT 31

tagországa is ajánlásként fogad el.

A törvénytervezet ugyan felöleli a korábban említett két kormányrendelet

legfontosabb elemeit, két területen azonban attól szûkítõ irányban eltér:

- nagyon komoly problémát okozhat a jövõre nézve a tervezet 13. szakasz (3)

bekezdésében a megtehetõ út 70 km-ben történõ korlátozása, hiszen ezen

adómentességet eredményezõ távolságon kívül esik Gyula határállomás. E

megszorítás mesterségesen és adminisztratív úton növelné az amúgy is zsúfolt

Nagylak forgalmát,

- a kombinált fuvarozás területén már kialakult joggyakorlatnak tekinthetõ,

hogy nemzetközi egyezmények viszonossági alapon eddig is további kedvezmények

nyújtását biztosíthatták az ún. kabotázsforgalomban résztvevõk részére. E

megoldási mód biztosította a gyakran változó gazdasági viszonyok alapján a

közlekedéspolitika megfelelõ módosítását és a fuvarigények lehetõség szerinti

teljes kiszolgálását. Akkor tehát, amikor a kombinált fuvarozás alapvetõ

kérdései a jogalkotási szempontból nehézkesebb módosítható törvényi szintre

kerülnek át, indokolt itt a már bevált és kellõ rugalmasságra, gyorsaságra

épített nemzetközi gyakorlat alkalmazási jogának megteremtése.

Budapest, 1995. április 10.

Bajor Tibor

MSZP

Eleje Honlap