1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/769..

számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a Hírközlési Alapról

Elõadó: Dr.Lotz Károly

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter

Budapest, 1995.március

1995.évi ..... törvény

a Hírközlési Alapról

Az Országgyûlés a közcélú távközlés fejlesztésének elõsegítése érdekében az

államháztartásról szóló 1992.évi XXXVIII. törvény 54.§-a alapján, továbbá a

távközlésrõl szóló 1992.évi LXXII. (a továbbiakban: Tt.), - és a frek-

venciagazdálkodásról szóló 1993.évi LXII. (a továbbiakban: Ft.) törvényre

tekintettel a következõ törvényt alkotja:

A Hírközlési Alap fogalma

1.§

/1/ A Hírközlési Alap (a továbbiakban: HA) elkülönített állami pénzalap, amely

a) a távközlési szolgáltatással való ellátottság elõsegítésére,

b) a koncessziós szerzõdések megszûnése vagy megszegése miatt szükséges

azonnali intézkedések költségének fedezetéül,

c) a Távközlési Érdekegyeztetõ Fórum és a Távközlési Mérnöki Minõsítõ Bi-

zottság mûködésének finanszírozására,

d) intervenciós és fejlesztési célokra, valamint a nemzeti

távközléspolitikának,

továbbá a távközlés egyes nemzetbiztonsági és védelmi jellegû feladatainak

megvalósításához nyújtott céltámogatásra,

e) a különbözõ okokból (pl. nemzetközi kötelezettség) történõ engedély-visz-

szavonások során szükséges kártalanításra, és

f) a korszerû technológia bevezetéséhez szükséges esetenkénti frekvencia-át-

rendezések támogatására

szolgál.

/2/ A HA felhasználására és az azzal való rendelkezésre a közlekedési,

hírközlési és vízügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) jogosult. A

felhasználásra készített terv véglegesítéséhez a miniszter elõzetesen a

Távközlési Mérnöki Minõsítõ Bizottság és a Távközlési Érdekegyeztetõ Fórum

véleményét is kikéri.

/3/ A HA kezelõje a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (a

továbbiakban: Minisztérium).

/4/ A HA költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát, pénzeszközeinek

kezelését a miniszter által - a pénzügyminiszterrel egyetértésben -

kiválasztott és megbízott bank végzi.

A HA kezelése

2.§

/1/ A HA kezelõje a rá vonatkozó mindenkor hatályos rendelkezések szerint

köteles a HA bevételeit és kiadásait nyilvántartani és arról évenként

beszámolni.

/2/ A HA költségvetésérõl és a támogatások odaítélésérõl a közvéleményt

országos napilapokban közzétett közlemény útján tájékoztatni kell.

A HA forrásai

3.§

/1/ A HA forrásai:

a) a távközlési szolgáltatásokra kötött koncessziós szerzõdésekbõl származó

- a koncesszióba adással kapcsolatos költségek levonása után

fennma-

radt - egyszeri koncessziós díjból 70%, majd az évente fizetendõ kon-

cessziós díjból 70%,

b) a távközlés állami részesedése privatizációjából származó

bevételeinek

10%-a,

c) a koncessziós szerzõdés megszegése miatt érvényesített követelések alap-

ján befolyt összegek, továbbá a Tt. 22.§-a alapján megállapított és

megfize-

tett bírságok teljes összege,

d) a frekvencia lekötéséért és használatáért befizetett díjnak a miniszter

által, a

pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott díjrendeletben megállapított

szá-

zaléka,

e) az Ft. 27.§-a /2/ bekezdésének c) pontja alapján megállapított és

megfizetett

bírságok teljes összege,

f) a HA céljára önkéntesen átengedett pénzeszközök és nemzetközi segélyek,

g) a HA-ból nyújtott visszatérítendõ támogatásokból, továbbá más Alapoknak

nyújtott kölcsönökbõl származó befizetések (hitel visszatérítések), azok

ka-

matai, és késedelmi kamatai,

h) a HA-ból támogatást igénylõ pályázó által fizetett pályázati díj.

/2/ A HA javára teljesített önkéntes befizetések közérdekû kötelezettségválla-

lásnak minõsülnek.

/3/ A HA bevétele, illetõleg évvégi maradványa nem vonható el, az a következõ

költségvetési évre átvihetõ.

A HA felhasználása

4.§

/1/ A HA pénzeszközei felhasználhatók:

a) a HA kezeléséhez, bevételeinek keletkezéséhez és ezek felhasználásának el-

lenõrzéséhez szükséges költségek fedezetére;

b) a távközlési szolgáltatással való ellátottság elõsegítésére, bõvítésére,

elsõdle-

gesen a területfejlesztés kedvezményezett területein történõ fejlesztésre;

c) koncessziós szerzõdés elõre nem látható, határidõ elõtti megszûnése vagy a

koncessziós társaság szerzõdésszegése miatti azonnali intézkedéshez

szüksé-

ges kiadásokra;

d) a Távközlési Érdekegyeztetõ Fórum és a Távközlési Mérnöki Minõsítõ Bi-

zottság mûködésének - a miniszter által, a tárgyévet megelõzõ év

december

15-ig jóváhagyott költségvetésüknek megfelelõ - finanszírozására;

e) intervenciós és fejlesztési támogatás nyújtására a következõ célokra:

1. a korszerû távközlési szolgáltatások bevezetése;

2. a távközlés fejlesztését célzó kísérletek, kutatások finanszírozása;

3. a közcélú távközlési szolgáltatások elterjesztésének gyorsítása,az

európai szabványosítás bevezetésének finanszírozása;

4. a Tt. 35.§-a /1/ bekezdésének a) pontjához kapcsolódóan a nemze-

ti távközléspolitika, valamint a távközlés egyes nemzetbiztonsági

és védelmi jellegû feladatainak a Tt. 33.§-a /1/ bekezdésének

a)

pontja szerinti érvényesítése;

5. a távközlés oktatási, ismeretterjesztési feladatainak támogatása;

6. egyéb - az 1.§-sal összhangban álló - célok;

f) a Frekvenciasávok Nemzeti Felosztási Táblázatának megváltoztatásából kö-

vetkezõ kártalanítás kifizetésére az Ft. 12.§-a /4/ bekezdésének

megfelelõen,

illetõleg

g) a korszerû technológia bevezetéséhez szükséges sávátrendezésekbõl eredõ

kártalanítási igények kielégítésére.

/2/ Az Alap évenkénti kiadásainak legalább 90%-át a távközlési piac

fejlesztésére és beruházásra kell felhasználni. Ettõl való eltérésre rendkívül

indokolt esetben a miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - engedélyt

adhat.

5.§

A HA-t megilletõ bevételi források közül a 3.§ /1/ bekezdésének a) pontjában

megjelölt egyszeri koncessziós díjból tartalékot kell képezni, amelynek

mértéke a HA következõ évre tervezett teljes bevételének 5%-ánál kevesebb nem

lehet. A tartalék mértékét az elõzõ év gazdálkodásáról szóló beszámoló alapján

a miniszter határozza meg.

6.§

A 4.§ /1/ bekezdésének b), c) és e) pontjaiban szereplõ célokra vissza nem

térítendõ, illetõleg kamatmentesen vagy kamatterhesen visszatérítendõ

támogatást lehet nyújtani.

7.§

/1/ A támogatás a HA kezelõje által - évente legfeljebb két alkalommal - kiírt

pályázat alapján nyerhetõ el.

/2/ A pályázatok alapján a támogatások odaítélésérõl - az általa létrehozott

kilenctagú tárcaközi döntéselõkészítõ bizottság javaslatának figyelembevételé-

vel - a miniszter dönt. A tárcaközi döntéselõkészítõ bizottságban tagként

részt vesz a Belügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, az Ipari és

Kereskedelmi Minisztérium, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési

Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Minisztérium egy-egy

köztisztviselõje, a Magyar Munkaadói Szövetség egy képviselõje, továbbá a

miniszter által felkért és megbízott további két személy.

/3/ A miniszter a pályázatban megjelölt határidõ elteltétõl számított harminc

- a döntéselõkészítõ bizottság által tett javaslat átvételét követõ tizenöt -

napon belül nyilvánosságra hozza a támogatás odaítélésérõl szóló határozatát.

8.§

A visszatérítendõ, illetõleg a részben visszatérítendõ támogatás esetében:

a) kamatként a mindenkori jegybanki alapkamat mértékéig terjedõ kamatfizeté-

si kötelezettséget lehet megállapítani a szerzõdésben, továbbá

b) a HA kezelõje igényt tarthat a visszatérítendõ támogatás, illetve a

kamatteher

összegének megfelelõ biztosíték nyújtására.

A támogatás igénybevétele

9.§

/1/ A támogatás pénzügyi feltételeire vonatkozó szerzõdést (a továbbiakban:

szerzõdés) a miniszter nevében a megbízott bank köti meg a kedvez-

ményezettel.

/2/ A szerzõdésben foglaltak teljesülésének, valamint a támogatás

rendeltetésszerû felhasználásának ellenõrzésérõl a HA kezelõje gondoskodik.

/3/ Ha a kedvezményezett a szerzõdésben meghatározott feltételeket nem, vagy

csak részben teljesíti, a miniszter a szerzõdést azonnali hatállyal

felmondhatja és érvényesíti a szerzõdésben kikötött biztosítékokat.

Záró rendelkezés

10.§

/1/ Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba, egyidejûleg a

Tt.36.§-a, valamint az Ft. 3.§-a /3/ bekezdésének a) pontja és 22.§-a hatályát

veszti, továbbá a Tt. 33.§-a /1/ bekezdésének j) pontjában a "Távközlési Alap"

szövegrész helyébe "Hírközlési Alap" szövegrész lép.

/2/ A Távközlési Alap és a Rádiótávközlési Alap 1993., 1994. és 1995. évi - e

törvény hatálybalépéséig keletkezett - bevételeibõl továbbix 16 milliárd

forint a központi költségvetést illeti meg. Az ezt meghaladó, valamint a

törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen keletkezett bevételek - a 3.§ /1/

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - továbbá a Távközlési Alap és a

Rádiótávközlési Alap kiadásai a Hírközlési Alapot illetik meg, illetõleg

terhelik.

/3/ Felhatalmazást kap a miniszter, hogy a támogatás törvényben meghatározott

célokra történõ felhasználásának szabályait rendeletben megállapítsa.

------

x Lásd: a Magyar Köztársaság 1994.évi költségvetésérõl szóló 1993.évi CXI.

tv. 71.§-át.

I N D O K O L Á S

A távközlésrõl szóló 1992.évi LXXII. törvény (Tt.) 36.§-a, illetõleg a

frekvenciagazdálkodásról szóló 1993.évi LXII. törvény (Ft.) 22.§-a

megteremtették az egyes elkülönített állami pénzalapnak minõsülõ Távközlési

Alap, valamint a Rádiótávközlési Alap létjogosultságát és a szükséges

tartalommal meghatározták azok forrásait, felhasználásuk lehetõségeit.

Az említett két új ágazati törvény nem teljeskörû szabályozási megoldása

folytán ezek az Alapok az egyéb elkülönítetten mûködõ állami pénzalapoktól

eltérõen nem lettek volna mûködtethetõek további, errõl rendelkezõ szabály

hiányában. A kiegészítõ rendelkezések megalkotására törvénynél alacsonyabb

szintû jogszabályban nincs lehetõség, ezért indokolt a két Alap összevonása

útján egy új, teljeskörû szabályozást adó és az ágazati törvényeknek megfelelõ

törvény megalkotása. Az államháztartásról szóló 1992.évi XXXVIII. törvény és

a két ágazati törvény keretei között megszületõ, az Alapokat új alapként

kezelõ törvényjavaslat kellõ garanciát nyújt a jogalkalmazók számára is.

A kiegészítést tartalmazó törvényjavaslat fõbb rendelkezései a következõk:

a) fogalommeghatározás, az Alap létrejöttének célja, felhasználásának elvei,

b) az Alap kezelése,

c) az Alap forrásai,

d) az Alap felhasználásának rendje,

e) az Alap igénybevételének módja, eljárása, a pályáztatás, a támogatások

nyújtásának szabályai,

f) záró rendelkezések.

Az 1.§-hoz

A Hírközlési Alap fogalma változatlan tartalommal tartja fenn a Tt. és az Ft.

által már bevezetett e két speciális, elkülönítetten mûködõ állami pénzalapra

vonatkozó deklarációt. Kimondja, hogy az új, összevontan mûködõ Alap mely

célok megvalósítását szolgálja. Az Alap a távközlési piacon mûködõ szervezetek

jövedelmezõségi viszonyainak javítására, az állami kötelezettség mellett

mûködõ koncessziós szerzõdések biztosítékául, valamint a távközlési

érdekvédelem és társadalmi-szakmai részvétel finanszírozására használható.

Forrást jelent továbbá a nemzetközi kötelezettségvállalás következtében

felmerülõ és az állami kötelezettségvállalás körébe tartozó kártalanításokra,

illetõleg fejlett rádiótávközlési technológiák elterjesztésének ösztönzésére

is.

A 2.§-hoz

A Hírközlési Alap kezelése, az azzal való gazdálkodás, az elkülönített állami

pénzalapokra vonatkozó általános szabályok szerint történik. A HA

költségvetésérõl és a támogatások odaítélésérõl a közvéleményt a sajtó

nyilvánossága útján kell tájékoztatni.

A 3.§-hoz

A javaslat az ágazati törvényekben megjelölt források mellett lehetõvé teszi

az Alappal való gazdálkodásból, a visszafizetésekbõl, a juttatásokból és az

egyéb forrásokból származó bevételekkel történõ kiegészítést is. A javaslat

rendezi a központi költségvetés és a HA viszonyát.

A 4.§-hoz

A javaslat meghatározza az Alapot terhelõ kiadások körét, amelyben biztosítja

az Alap kezelésének fedezetét.

A HA felhasználása igazodik az ágazati törvényekben meghatározott célokhoz és

a fõbb felhasználási területekhez.

Az 5.-6.§-hoz

A Hírközlési Alap forrása minden más Alaptól eltérõen ágazatspecifikus,

feltöltése az egyszeri koncessziós díjbevétellel - nagyösszegû díjbefizetések-

kel - "lökésszerûen" történik, míg éves bevételei (amelyek konstansnak

mondhatók) nem jelentenek magas összeget. A tartalék tehát, amely évrõl évre

továbbvihetõ, biztosítja, hogy az elmaradott térségek fejlesztésére, a

"rendkívüli események" és szerzõdésszegések miatt szükséges intézkedésekre a

Tt-ben és az Ft-ben vállalt, illetõleg kötelezõen elõírt állami feladatok

maradéktalan ellátásához megfelelõ pénzeszköz mennyiség álljon rendelkezésre

és az Alap gazdálkodása tervezhetõ legyen.

A 7.-8.§-hoz

A javaslat szerint az Alapból támogatásra felhasználható pénzeszközöket az

igénylõk pályázat alapján nyerhetik el. A pályázati eljárás a törvényben

biztosított garanciákkal történik.

A 9.§-hoz

A támogatás pénzügyi feltételeire vonatkozó szerzõdést a miniszter nevében a

megbízott bank köti meg a kedvezményezettel. A támogatás odaítélésérõl szóló

határozat és a szerzõdési feltételek részletesen tartalmazzák mindazokat a

követelményeket, amelyeket a pályázat nyertesének meg kell tartania; és

mindazon szankciókat, amelyeket vele szemben a miniszter alkalmazhat.

A 10.§-hoz

A javaslat a törvény hatálybalépésével egyidejûleg megszünteti a hatályos

ágazati törvények azonos tartalmú rendelkezéseit, és az eddig keletkezett (a

Távközlési Alapot, valamint a Rádiótávközlési Alapot megilletõ) bevételeket és

kiadásokat - a központi költségvetés számára e törvénnyel átengedett 16

milliárd forint kivételével - a Hírközlési Alaphoz rendeli. A javaslat

miniszteri rendeletben történõ normatív szabályozást ír elõ a támogatásnak a

törvényben meghatározott célokra történõ felhasználására, amelyben az egyes

támogatások jellegéhez igazodik majd az igénybevételi lehetõség formája

(kamatterhes, kamatmentes, visszatérítendõ).

Eleje Honlap