MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/785.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló

elnevezésnek a használatáról

Elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. március

- 2 -

Az Országgyülés a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló - többször

módosított - 1949. évi XX. törvény 76.§ (3) bekezdésének végrehajtására a

következõ törvényt alkotja:

A címer

1.§

(1) A Magyar Köztársaság címerét (a továbbiakban:címer) az

Országgyülés, az országgyülési képviselõ, a köztársasági elnök, az

Alkotmánybíróság, az Alkotmánybíróság tagja, az országgyülési biztosok, az

Állami Számvevõszék, a Magyar Nemzeti Bank, a Kormány, a Kormány tagja, a

fegyveres erõk, a helyi önkormányzat, a helyi kisebbségi önkormányzat, a

bíróság, az ügyészség, a rendvédelmi szervek és a közigazgatási feladatot

ellátó szervek, továbbá ezek hivatalai, illetõleg a felsoroltak képviseletére

jogosult személyek a hivatali feladataik ellátása során külön engedély nélkül

használhatják, illetõleg helyezhetik el az épületeiken és helyiségeikben.

(2) Az (1) bekezdés alá nem tartozó költségvetési szervek

(intézmény, intézet, stb.) címerhasználatának eseteit, illetõleg e szervek

épületein (helyiségeiben) a címer elhelyezését a tevékenységi körük szerint

illetékes miniszter határozza meg.

2.§

A címert a bankjegyen fel kell, az állampapíron (1990. évi

VI.tv.3.§) és a pénzérmén fel lehet tüntetni.

3.§

(1) Ha törvény, illetõleg törvény felhatalmazása alapján jogszabály

másként nem rendelkezik, magánszemély a foglalkozásának (hivatásának)

gyakorlása során, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet - az

1.§-ban említett szerveken (személyeken) kívül - a tevékenysége során,

illetõleg a szervezete jelképeként vagy ennek részeként a címert nem

használhatja.

(2) Az (1) bekezdést kell alkalmazni - a Magyar Köztársaság

hivatalos lapjai kivételével - a sajtótermékek címfeliratára is.

(3) Az (1) és (2) bekezdést a címer elkülöníthetõ elemeire

(Szentkorona, pajzs) is alkalmazni kell.

4.§

(1) A címernek védjegy elemeként való használatát az ipari és

kereskedelmi miniszter engedélyezheti a védjeggyel védeni kívánt áru

tekintetében illetékes miniszter véleményének kikérése után. Az ipari és

kereskedelmi miniszter a kérelem elbírálása során az államigazgatási eljárás

általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.)

alapján jár el. Az ügyfél a határozat felülvizsgálatát a határozat közlésétõl

számított harminc napon belül keresettel kérheti a bíróságtól.

(2) A kérelem elbírálása során meg kell vizsgálni, hogy az áru

minõsége, jellege, a kérelmezõ tevékenységének jelentõsége indokolttá teszi-e

a címer használatát. Ezt a kérelmezõnek kell bizonyítania.

A zászló

5.§

A nemzeti ünnepeken a Magyar Köztársaság lobogóját (a továbbiakban:

lobogó) ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadással az Országház elõtt

fel kell vonni.

6.§

A Magyar Köztársaság zászlajának (a továbbiakban: zászló),

lobogójának védjegy elemeként való használata esetén az 4.§-t kell alkalmazni.

7.§

(1) A magyar tengeri és folyami hajók, továbbá egyéb vízijármüvek (a

továbbiakban: hajók) a nemzeti hovatartozásuk jelzésére - a 8.§ (2)

bekezdésében foglalt kivétellel - a zászlóval azonos színü lobogót használnak.

(2) A hajók lobogóhasználatának részletes szabályait a hajózásról

szóló jogszabályok és nemzetközi szerzõdések állapítják meg.

8.§

(1) A honvédségi csapatzászló fehér színü, közepén címer van,

amelyet jobbról cserfaág, balról olajág övez, széleit váltakozva piros és zöld

lángnyelvekbõl álló pártázat veszi körül.

(2) A Magyar Honvédség hadihajói nemzeti hovatartozásuk jelzésére

hadilobogót használnak. A hadilobogó fehér színü, az árboc felõli részén címer

van, amelynek függõleges tengelye a lobogót harmadoló képzeletbeli függõleges

vonallal esik egybe; széleit váltakozva piros és zöld ékekbõl álló pártázat

veszi körül.

A Magyar Köztársaságra utaló elnevezés használata

9.§

A Magyar Köztársaságra utaló elnevezést a szervezetek (személyek),

továbbá azok hivatalai, illetõleg vezetõ beosztású dolgozói a rájuk vonatkozó

jogszabályok szerint használhatják.

Egyéb rendelkezések

10.§

(1) Nemzetközi vásáron (kiállításon, árubemutatón, stb.) a Magyar

Köztársaságra utaló elnevezést, illetõleg a címer használatát az ilyen esemény

rendezésére vagy az azon való részvételre jogosultak részére - a

külügyminiszter véleményének kikérése után - az ipari és kereskedelmi

miniszter engedélyezi.

(2) Nemzetközi kulturális vagy társadalmi jellegü rendezvény esetén

az (1) bekezdés megfelelõ alkalmazásával az engedélyt a müvelõdési és

közoktatási miniszter, illetõleg a társadalmi rendezvény jellege szerint

illetékes miniszter - a külügyminiszter véleményének meghallgatása után -

adhatja meg. A kérelmet a müvelõdési és közoktatási miniszterhez kell

benyújtani.

(3) Az engedély iránti kérelem elbírálása során az (1) és (2)

bekezdésben említett miniszter az Áe. alapján jár el.

Ha a kérelmet a benyújtástól számított harminc napon belül nem utasítja el, az

engedélyt megadottnak kell tekinteni. A kérelem elutasítása esetén az ügyfél a

határozat felülvizsgálatát a határozat közlésétõl számított harminc napon

belül keresettel kérheti a bíróságtól.

11.§

(1) A nemzethez tartozás kinyilvánítása céljából magánszemély a

címert és a zászlót (lobogót) az e törvényben foglalt korlátozások

megtartásával használhatja.

(2) A címernek és a zászlónak (lobogónak) a nemzeti ünnepek, az

ezekhez kapcsolódó és egyéb társadalmi (politikai, gazdasági, tudományos,

stb.) rendezvény, nemzeti jellegü más megemlékezés, valamint katonai

tiszteletadás alkalmával történõ eseti használata - az e törvényben foglalt

korlátozások megtartásával - megengedett.

(3) A címer és a zászló (lobogó) az (1) és (2) bekezdésben

meghatározott esetekben a történelmileg kialakult formák szerint (pl.

pajzstartóval) is használható.

(4) A zászlón elhelyezett címer használata azokban az esetekben és

feltételekkel megengedett, ahol e törvény a címer használatát megengedi.

12.§

A nemzeti jelképek használata során meg kell õrizni azok

tekintélyét.

13.§

(1) A külön törvényben erre feljogosított önkormányzat által

alkotott címernek és zászlónak (lobogónak) a Magyar Köztársaság címerétõl és

zászlajától (lobogójától) jól megkülönböztethetõnek kell lennie.

(2) Ha a címer, illetõleg a címeres körbélyegzõ használata kötelezõ,

az önkormányzati címer, illetõleg címeres körbélyegzõ egyidejüleg nem

használható.

14.§

(1) A címer grafikai megjelenítésére a szabvány elõírásai irányadók.

(2) Az 1.§-ban feljogosított szerveknek a címert a címeres

körbélyegzõn úgy kell használniuk, hogy a címer körül a szerv nevét, illetõleg

a címert használó személy hivatalának (tisztségének) megnevezését fel kell

tüntetni.

Átmeneti rendelkezések

15.§

A Magyar Népköztársaság címerével kiadott okiratok (útlevél,

személyi igazolvány, stb.) a bennük megjelölt, illetõleg a meghosszabbított

érvényességi határidõig használhatók.

16.§

(1) A Magyar Népköztársaság címerét a középületekrõl, a köztulajdonú

építményekrõl - a müszaki és pénzügyi lehetõségek szerint - a legrövidebb idõn

belül el kell távolítani, ennek megtörténtéig pedig le kell fedni. A Magyar

Köztársaság címerét - az építési szabályok szerint - a középületeken a müszaki

és pénzügyi lehetõségeknek megfelelõen kell elhelyezni.

(2) A müemléki védelem alatt álló épületek, építmények esetén a

korábban eltávolított és a Magyar Népköztársaság címerével helyettesített - az

eredeti építési korszakhoz tartozó - címert kell visszaállítani.

17.§

E törvény hatálybalépése elõtt a Magyar Népköztársaság címerével

kibocsátott bankjegy, pénzérme, értékpapír és bélyeg - ha jogszabály másként

nem rendelkezik - a bevonásáig forgalomban marad.

18.§

A címernek, a zászlónak és a Magyar Köztársaságra utaló elnevezésnek

e törvénytõl eltérõ használatát - ha a 15.-17.§ másként nem rendelkezik - e

törvény hatálybalépését követõ két hónapon belül meg kell szüntetni. Ez

irányadó a törvény hatálybalépését megelõzõen kiadott engedély alapján történõ

címerhasználatra is.

Hatálybalépés

19.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejüleg a csapatzászló

adományozásáról szóló 31/1976.(XI.6.) NET határozat a hatályát veszti.

20.§

(1) A szabálysértésekrõl szóló 1968. évi I. törvény a következõ

címmel, és 116/C.§-sal egészül ki:

"Nemzeti jelkép jogosulatlan használata

116/C.§

(1) Aki a Magyar Köztársaság címerét, zászlaját (lobogóját), a

Magyar Köztársaságra utaló elnevezést jogosulatlanul vagy jogszabályba ütközõ

módon használja, ha a cselekmény büncselekményt nem valósít meg.

ötvenezer forintig terjedõ pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatti eljárás a

rendõrség hatáskörébe tartozik.

(3) Azt a dolgot, amellyel vagy amelyre nézve az (1) bekezdésben

meghatározott szabálysértést elkövették, el lehet kobozni."

Felhatalmazás

21.§

(1) Felhatalmazást kapnak

a) a miniszterek, hogy az 1.§ (2) bekezdésében foglaltakat.

b) a miniszterek, hogy a feladatkörükben a nem állami szervek által

kiadott okiratokon a címer és a címeres körbélyegzõ kötelezõ használatát,

c) a honvédelmi miniszter, hogy a honvédségi csapatzászlóra, a

hadilobogóra és a felségjelre, svalamint ezek használatára, illetõleg

adományozására vonatkozó részletes elõírásokat,

d) a belügyminiszter, hogy az irányítása alatt álló szervek

tekintetében a csapatzászlóra, annak használatára, illetõleg

adományozására vonatkozó elõírásokat,

e) a sportügyeket felügyelõ miniszter, hogy a címer, a zászló

(lobogó) sportszervezetek által történõ használatát

rendeletben szabályozzák.

2) Felhatalmazást kapnak a települési önkormányzatok - Budapesten a

fõvárosi önkormányzat -, hogy a középületeknek és közterületeknek a nemzeti

ünnepeken történõ fellobogózását rendeletben szabályozzák.

- 10 -

I N D O K O L Á S

a Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a

Magyar Köztársaságra utaló elnevezésnek

a használatáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Országgyülés 1990-ben az Alkotmány módosítása kapcsán -

visszatérve a történelmi hagyományokhoz - a Magyar Köztársaság címereként az

un. koronás kiscímert fogadta el, valamint elõírta, hogy a Magyar Köztársaság

zászlajának és címerének használatáról szóló törvény elfogadásához az

országgyülési képviselõk kétharmadának szavazata szükséges.

A Magyar Köztársaság címere, valamint az állami felségjogra utaló

egyes elnevezések és megjelölések használatának rendjérõl szóló - többször

módosított - 7/1974.(III.20.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) a szabályozási

szint tekintetében nem felel meg az Alkotmány fenti rendelkezésének. Az R-nek

ugyanakkor jónéhány szabálya elavult, illetve tartalmát tekintve

alkotmányellenes.

Igy például az R. a nemzeti jelképeket kizárólag az államiság

megjelenítési formájának tekinti és figyelmen kívül hagyja ezek szerepét a

nemzethez való tartozás kinyilvánítása terén. Ennek megfelelõen a

magánszemélyek részére a címerhasználatot megtiltotta. Az Alkotmány értelmében

nemzeti jelképeink azonban kettõs funkciót hordoznak, amelyeket az alaptörvény

meg is határoz. Egyrészt a 76.§-ában a magyar államisághoz kötve ad pontos

leírást a jelképekrõl. Másrészt a XIV. fejezet címében szereplõ

meghatározással jelzi, hogy e jelképek a nemzeti érzés, a nemzethez tartozás

kinyilvánításának az eszközei is. Ennek megfelelõen a Javaslat elismeri a

nemzeti érzésnek a nemzeti jelképek útján való kinyilvánításának lehetõségét

és - a jelképek tekintélyének megõrzése mellett - megengedi magánszemély

részére a nemzethez való tartozás kifejezésére, illetve eseti jelleggel a

különbözõ nemzeti ünnepeken, társadalmi rendezvényeken ezek használatát.

A törvényjavaslat megszünteti ugyanakkor a gazdálkodó szervezetek

engedélyhez kötött, de általános címerhasználatát. A rendezõ elv e tekintetben

az, hogy a gazdasági élet szereplõi a piacon elsõsorban saját

jelképrendszerükkel biztosítsák áruik kelendõségét, ne pedig azzal, hogy a

nemzeti jelkép használatával tevékenységüknek valamiféle hivatalos látszatot

igyekezzenek kölcsönözni.

Az Alkotmánybíróság 31/1994.(VI.2.) AB határozata 1995. augusztus

20-i hatállyal megsemmisítette az R. 2.§ (1) bekezdését. Ez a rendelkezés a

Magyar Köztársaság címerének használatát a nem közhatalmi feladatot ellátó

állami szervek, továbbá társadalmi szervezetek és szövetkezetek részére külön

engedélyezés útján lehetõvé tette, ugyanakkor az R. 3.§-a a magánszemélyek és

a nem állami, illetve szövetkezeti szervek, társadalmi szervezetek körébe

tartozó jogi személyek részére a címer használatát megtiltotta. Az

Alkotmánybíróság határozata megállapítja, hogy a megsemmisített rendelkezés

sérti a hátrányos megkülönböztetés tilalmára, illetve a köztulajdon és a

magántulajdon egyenjogúságára, továbbá a gazdasági verseny szabadságára

vonatkozó alkotmányi rendelkezéseket, ezért alkotmányellenes.

Az Alkotmánybíróság határozatában megszabott idõpontig, 1995.

augusztus 20-ig tehát a nemzeti jelképekrõl és a Magyar Köztársaságra utaló

elnevezésnek a használatáról szóló törvény elfogadása feltétlenül indokolt.

Miután a Magyar Köztársaságra utaló elnevezés használata jogi

védelmet igényel és a védelem esetei és módozatai sok közös vonást mutatnak a

nemzeti jelképek védelmével, ezért a Javaslat e kérdéscsoportot is

szabályozza.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

A címer

Az 1-2. §-hoz

A Javaslat 1.§-a egyrészt a konkrétan felsorolt közhatalmi feladatot

ellátó, másrészt az ilyen jellegü feladatot is végzõ szerveknek (pl. kamarák,

polgári nemzetbiztonsági szolgálatok) és személyeknek biztosítja a címer

használatát a hivatali feladataik ellátása során külön engedély nélkül. A

Javaslat ezzel lényegében a hatályos jogi megoldást átveszi, de egyrészt

konkrétabban, ugyanakkor az államszervezet fejlõdésének lehetõségére is

tekintettel határozza meg a jogosultak körét.

A költségvetési intézmények tekintetében a felügyeletüket ellátó

miniszter részére biztosítja a címerhasználat módjának meghatározását. Ezzel a

jövõben is biztosítható, hogy az e körbe tartozó szervek az ágazati

sajátosságoknak megfelelõen mindazokban az esetekben használhassák a címert,

amikor tevékenységük vagy annak eredménye mögött fokozott állami garancia áll

(pl. iskolai bizonyítvány, növényegészségügyi bizonyítvány, stb.).

Az ország címerének bankjegyen, állampapíron, pénzérmén való

használatát a Javaslat a nemzetközi pénzügyi szokásokat figyelembe véve

állapítja meg.

A 3-4. §-hoz

A Javaslat fokozott védelemben részesíti az ország címerét. A

hatályos szabályozástól - amely állami vállalat, más gazdálkodó szerv, továbbá

társadalmi szervezet vonatkozásában engedélyhez köti a címer használatát -

eltér, mert a közhatalmi jogosítványokkal rendelkezõ szerveken kívül

foglalkozásuk, tevékenységük gyakorlása során mindenki másnak tiltja az ország

címerének használatát. E tilalom alól törvény vagy törvény felhatalmazásán

alapuló jogszabály tehet kivételt.

A szabályozás indoka, hogy a piacgazdaság kialakulásával

párhuzamosan a gazdasági élet szereplõinek termékeik minõségével, illetve

saját jelképrendszerükkel kell biztosítaniuk áruik kelendõségét, nem pedig

azzal, hogy a partnerek bizalmát a hivatalosság látszatát keltõ nemzeti jelkép

használatával nyerik meg. A nem gazdasági tevékenységet folytató társadalmi,

politikai szervezetek esetén tevékenységük során szintén nem indokolt az

ország címerének használata, mert ez azt a látszatot keltheti, hogy mögöttük

valamiféle kiemelt állami garancia áll. Ugyanakkor a Javaslat nem zárja ki,

hogy a kialakuló tevékenységi formák és szervek (pl. kamarák) esetén, ha az

általuk ellátott közfeladatok ezt szükségessé teszik, az Országgyülés vagy az

általa adott felhatalmazás alapján jogszabály eltérõen rendelkezzen.

Az ország címerének védelmét biztosítja a Javaslat a sajtótermékek

címfelirata tekintetében is, mert e területen is a piac és a verseny szabályai

érvényesülnek. Ezért az ország címerének a használata csak a hivatalos lapokat

illeti meg. Ezek körét a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény pontosan

meghatározza. Ez elõzõekben kifejtett megfontolásból a Javaslat a címer

elkülöníthetõ részeire is kiterjeszti a védelmet.

A védjegynek nemzetközi viszonylatban és a hazai piacgazdaság

kiépülése és müködése folyamatában is jelentõs szerepe van. A védjegyrõl szóló

1969. évi IX. törvény szerint az olyan védjegy, amely kizárólag az állami

címerbõl vagy zászlóból áll, nem részesülhet oltalomban, az illetékes szerv

hozzájárulásával azonban védjegy elemeként igen. Ez a szabályozás megfelel az

ipari tulajdon oltalmáról szóló párizsi uniós szerzõdésnek, s ugyanez a

szabályozás érvényesül az Európai Unió hatályos jogrendjében. A Javaslat a

védjegyrõl szóló törvénnyel és az európai joggal összhangban határozza meg az

elõzetes engedélyezés feltételeit - a döntéshozó szerveket, a döntés lényeges

szempontjait -, amelyek a nemzeti jelképnek a védjegy elemeként való

használatát lehetõvé teszik, továbbá biztosítja a Javaslat a bírói jogorvoslat

lehetõségét is.

A zászló

Az 5-8. §-hoz

A Javaslat megállapítja az ország zászlaja használatának lényeges

szabályait. A szabályozás abból az elvbõl indul ki, hogy a zászló használata -

szemben a címer használatával - általában megengedett. Ennek oka, hogy a

zászló inkább a nemzeti hovatartozás kifejezésére szolgál, míg a címer inkább

a hivatalosságot, a közhatalom gyakorlását jelképezi.

A hagyományoknak megfelelõen a Javaslat elõírja, hogy a nemzeti

ünnepeken az ország lobogóját - amely a zászlóval azonos színü és a zászlótól

eltérõen nem rúdra erõsítenek, hanem zsinórral vonnak fel az õrfára - katonai

tiszteletadással kell az Országház elõtt felvonni (5.§).

Az ország zászlóját (lobogóját) védjegy elemeként az ország

címerével azonos szabályok szerint lehet használni, tekintettel a címernél

említett nemzetközi kötelezettségvállalásunkra és az annak megfelelõ hazai

védjegyszabályozásra.

A Javaslat - összhangban a nemzetközileg kialakult gyakorlattal - az

ország lobogójának használatát írja elõ a magyar tengeri és folyami hajók,

továbbá az egyéb vizijármüvek számára, mert ez a nemzeti hovatartozásukat

egyértelmüen kifejezi (7.§).

A Javaslat - méltányolva azt, hogy a honvédség az 1948-as honvédségi

zászlót és lobogót a maga egységében a történelmi hagyományokat felelevenítve

napjainkban is használja - lehetõvé teszi ezek esetében az állami címernek

pajzstartóval történõ ábrázolását (8.§).

A Magyar Köztársaságra utaló elnevezés használata

A 9. §-hoz

A szabályozási tárgyak hasonló jellege, valamint a hatályos

szabályozásnak a megváltozott társadalmi-gazdasági feltételek melletti

elavultsága miatt a Javaslat lényegesen egyszerübb és a kialakult helyzet

rendezését szolgáló szabályt állapít meg a Magyar Köztársaságra utaló

elnevezés használatára. Megszünteti azt a lehetõséget, hogy gazdálkodó szervek

engedély alapján ezt az elnevezést használhassák, mert a piaci feltételek

kialakulásával ez már nem indokolt.

A Javaslat azt a megoldást követi, hogy a Magyar Köztársaságra utaló

elnevezést a különbözõ szervek és azok vezetõi a rájuk vonatkozó jogszabályok

szerint használhatják.

A hatályos szabályozástól eltérõen a Javaslat nem tér ki a "magyar"

szó használatának kérdésére, mivel ez nem tartozik az államisághoz kötõdõ

nemzeti jelképek körébe, mindössze az e megjelölést használó szervezetek

nemzetiségére utal, s ennek használatát nem indokolt korlátozni (pl. pártok,

társadalmi szervezetek, illetve gazdálkodó szervezetek névhasználata esetében

fordulhat ez elõ). Ugyanilyen okokra tekintettel egyébként már a korábbiakban

hatályon kívül helyezésre került a bírósági cégnyilvántartásról és a cégek

törvényességi felügyeletérõl szóló 1989. évi 23. törvényerejü rendelet erre

vonatkozó rendelkezése.

Egyéb rendelkezések

A 10. § -hoz

Ha nemzetközi vásáron, árubemutatón, kulturális vagy egyébb

társadalmi jelegü rendezvényen a résztvevõk vagy az eseményt szervezõk a

rendezvény hivatalosságát, nemzeti jellegét kívánják hangsúlyozni, akkor az

ország címerének, illetõleg a Magyar Köztársaságra utaló elnevezésnek a

használatához engedélyért kell folyamodniuk a rendezvény jellege szerint

illetékes miniszterhez. A nemzetközi vonatkozás miatt az engedély kiadása

elõtt a külügyminiszter véleményét is ki kell kérni.

A címer- és elnevezéshasználat eseti jellegére és meghatározott

idõponthoz kötõdésére tekintettel - az ügyfél érdekeinek védelmében - a

Javaslat tartalmazza azt a szabályt, amely szerint az "államigazgatás

hallgatása " esetén a kérelem benyújtását követõ 30 nap elteltével az

engedélyt megadottnak kell tekinteni.

A 11. §-hoz

Minthogy a nemzeti jelképek nemcsak az államiság jelképeiként, hanem

a nemzethez való tartozás szimbólumaként is fukcionálnak, a Javaslat 11.§-a a

használat lehetõségét széles körben biztosítja. Ennek megfelelõen magánszemély

- a nemzethez tartozás kinyilvánítása céljából - a címert és a zászlót a

Javaslat szerinti feltételek megtartásával szabadon használhatja.

Ugyanígy használhatók a nemzeti jelképek megemlékezéseken,

ünnepeken, társadalmi rendezvényeken is.

Mivel nemzeti jelképeink mai formája hosszú történelmi fejlõdés után

alakult ki, a Javaslat ezekben az esetekben nem korlátozza azt sem, hogy a

zászlót és a címert a történelmileg kialakult formák szerint is használhassák.

Rendelkezést tartalmaz a Javaslat arra az újonnan kialakult és

széles körben elterjedt gyakorlatra, amely szerint a zászlón a címert is

elhelyezik. A szabályozás abból indul ki, hogy ennek a spontán módon kialakult

zászló- és címerhasználatnak is igazodnia kell a nemzeti jelképekre vonatkozó

általános szabályokhoz, ezért a címerrel ékesített zászló használatát azokban

az esetekben és feltételekkel engedi meg, ahol a címer használata megengedett.

A 12.§-hoz

Fontos rendelkezése a Javaslatnak, hogy a nemzeti jelképek

méltóságának megóvása érdekében kimondja: azok használata csak a nemzeti

jelképek tekintélyének megõrzésével történhet.

A 13. §-hoz

A helyi önkormányzatokról szóló törvény biztosítja, hogy az

önkormányzatok saját jelképeket alkothassanak. Ez a jog megilleti a helyi

kisebbségi önkormányzatokat is. Nem zárható ki továbbá, hogy a jövõben más

önkormányzatok is saját jelképeket használhassanak. Ezért a Javaslat elõírja,

hogy a törvény alapján erre felhatalmazott önkormányzatok jelképeinek a

nemzeti jelképektõl jól megkülönböztethetõnek

kell lenniük. Ugyanakkor a Javaslat irányt mutat arra az esetre is, hogy ha a

címeres körbélyegzõ használata kötelezõ, akkor az ország címerét kell

használni a bélyegzõn. E kérdésben egyes ügykezelési elõírások, illetõleg

jogszabályok (pl. az anyakönyvre vonatkozó rendelkezések) adnak eligazítást.

A 14. §-hoz

A címer használata során az egységes képi megjelenést biztosítja a

szabvány, amely vonatkozik a bélyegzõn alkalmazható címerképre is. A Javaslat

a címeres körbélyegzõ tartalmi elemeit is meghatározza.

Átmeneti rendelkezések

A 15-18. §-hoz

Az Országgyülés által 1990-ben elfogadott ún. koronás kiscímer

használata az eltelt több, mint négy éve általánosnak tekinthetõ, ugyanakkor

ma is számos olyan okirat, bankjegy, értékpapír, pénzérme stb. van még

forgalomban, amelyen a népköztársasági címer található. Ezek használatát

meghatározott idõszakra - éppen a forgalom biztonságának érdekében -

biztosítani kell és azokat fokozatosan kell kicserélni. A Javaslat átmeneti

rendelkezései a még használatban lévõ említett okiratok, fizetési eszközök

használatát olyan idõhatárok között teszik lehetõvé, amelyek biztosítják a

címercsere technikai kivitelezésének realitását és a költségkímélés

szempontjait is figyelembe veszik. Hasonlóképpen rendelkezést tartalmaz a

középületeken esetleg még fellelhetõ korábbi címer cseréjérõl, s annak

megtörténtéig letakarásáról.

Az átmeneti rendelkezésekben nem szereplõ eseteken kívül a

Javaslattól eltérõ címer-, zászló- és elnevezéshasználatokat a törvény

hatálybalépésétõl számított két hónapon belül meg kell szüntetni, s ez

vonatkozik a korábban engedélyezett nemzeti jelképhasználatra is.

Hatálybalépés

A 19-20. §-hoz

A törvényt hatályba léptetõ rendelkezés mellett a Javaslat hatályon

kívül helyezi a csapatzászló adományozásáról szóló 31/1976.NET határozatot. A

határozat rendelkezései mára elavultak, ezért a Javaslat felhatalmazza a

honvédelmi minisztert a tárgykör részletes szabályainak kialakítására.

A hatályos szabálysértési jog csak az engedély nélküli

címerhasználatot szankcionálja. Ez ma már sem a tényállás, sem a kiszabható

pénzbírság tekintetében nem ad kielégítõ garanciát a Javaslatban szereplõ

rendelkezések megtartásának kikényszerítéséhez. Ezért a Javaslat újszerüen

állapítja meg a tényállást, valamint a kiszabható pénzbírság felsõ határát a

szabálysértési bírságmaximumban (50 ezer forint) állapítja meg.

A védett jogtárgy fontosságára tekintettel a nemzeti jelképek a

büntetõ törvénykönyv 1993. évi módosítása óta büntetõjogi védelemben

részesülnek (nemzeti jelkép megsértése, Btk.269/A.§). A Javaslat szerinti

szabálysértési tényállás kiegészíti a büntetõjogi szankciót, amikor a nemzeti

jelképekkel való enyhébb fokú visszaélést (a jogosulatlan vagy jogszabályba

ütközõ használatot) a legmagasabb kiszabható bírsággal rendeli sújtani. Ezzel

egyben törvényi szintre emeli a jelenleg kormányrendeleti szintü

szabálysértési rendelkezést (az egyes szabálysértésekrõl szóló

17/1968.(IV.14.)Korm. rendelet 29/A.§). Egyidejüleg a külföldi állam címerére,

felségjelére, jelvényére vonatkozó szabálysértési tényállást - annak évek óta

nem létezõ gyakorlatára tekintettel - megszünteti.

Felhatalmazás

A 21.§-hoz

A Javaslat azokat a felhatalmazásokat tartalmazza, amelyek

biztosítják, hogy az ország címere, zászlaja és lobogója használatának az

ágazati sajátosságoktól függõ részletkérdései jogszabályban rendezhetõk

legyenek.

Eleje Honlap