MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/912.. számú

Törvényjavaslat

a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény módosításáról

Elõterjesztõ: Kósáné dr. Kovács Magda

Budapest, 1995. április

Az Országgyülés a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek

ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt a következõk szerint módosítja:

1. §

(1) A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 7. §-a (4) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(4) Az a munkaadó, aki külföldit munkavállalási engedély nélkül

foglalkoztat, köteles a Foglalkoztatási Alapba befizetni az engedély nélkül

alkalmazott külföldi részére kifizetett munkabér (munkadíj) kétszeresének

megfelelõ összeget. Az engedély nélküli foglalkoztatásnak - a korábbi

megállapítástól számított - három éven belüli újabb esetében, a munkaadó

befizetési kötelezettségének mértéke a külföldi részére kifizetett munkabér

(munkadíj) ötszöröse. A munkaadó által befizetendõ összeg elsõ esetben az

ellenõrzés idõpontjában hatályos kötelezõ legkisebb munkabér ötszörösénél, az

engedély nélküli foglalkoztatás második és további esetében tízszeresénél nem

lehet kevesebb. Ez irányadó akkor is, ha a külföldi részére kifizetett

munkabér (munkadíj) összege nem állapítható meg. A kötelezettség a munkaadót

az engedély nélkül foglalkoztatott személyenként és annyiszor terheli,

ahányszor az engedély nélküli foglalkoztatást megállapítják."

(2) Az Flt. 7. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A munkaügyi miniszter - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben -

rendeletben meghatározhatja

a) a Magyarországon egyidejüleg összesen, valamint a megyékben és a

fõvárosban, továbbá az egyes foglalkozásokban foglalkoztatható külföldiek

legmagasabb számát,

b) azokat a foglalkozásokat, amelyekben a magyarországi munkanélküliség

alakulására és összetételére tekintettel külföldi nem foglalkoztatható."

2. §

(1) Az Flt. 8. §-ának (2) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A kormány az éves költségvetéshez igazodva naptári évenként

foglalkoztatáspolitikai irányelveket ad ki a várható munkaerõhelyzetrõl és az

ezzel kapcsolatos kormányzati intézkedésekrõl."

(2) Az Flt. 8. §-ának (4) bekezdése a következõ a) ponttal egészül ki,

egyidejüleg a jelenlegi a) - c) pont megjelölése b) - d) pontra változik:

[(4) A helyi önkormányzat döntéseinek elõkészítése, valamint végrehajtása

során figyelembe veszi azok foglalkoztatáspolitikai következményeit. Ezen

túlmenõen:]

"a) a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben

meghatározott foglalkoztatási feladatainak ellátása során, részt vesz a

munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõk részére közhasznú

foglalkoztatás szervezésében,"

3. §

(1) Az Flt. 10. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"10. § (1) A Munkaerõpiaci Bizottság meghatározza a Munkanélküliek

Szolidarítási Alapjából az Országos Munkaügyi Központ, valamint a megyei

(fõvárosi) munkaügyi központok müködésére fordítható pénzösszeg mértékét.

(2) Az Flt. 10. § (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A Munkaerõpiaci Bizottság a foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetõ

tevékenység keretében:]

"a) a Foglalkoztatási Alapba adott céltámogatások kivételével

meghatározza a Foglalkoztatási Alap felhasználásának elveit és fõ arányait,"

4. §

Az Flt. 13. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[13. § A Munkaügyi Tanács]

"a) a Foglalkoztatási Alapba adott céltámogatások kivételével dönt a

megyében foglalkoztatási célra rendelkezésre álló pénzügyi eszközök [45. § (1)

- (2) bekezdés] felhasználásának elveirõl és arányairól,"

5. §

Az Flt. 14. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a

jelenlegi (5) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:

"(5) Nem állapítható meg keresetpótló juttatás a 32. § (1) bekezdés a)

pontjában meghatározott pályakezdõ részére."

6. §

Az Flt. 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A munkaadó részére a munkavállaló munkabére 50-100 százalékáig

terjedõ mértékü támogatás nyújtható legfeljebb egy évi idõtartamra, ha

a) vállalja legalább hat hónapja munkanélküli foglalkoztatását legalább a

támogatás folyósítása idõtartamának kétszeresére úgy, hogy ez alatt az

idõtartam alatt a munkaviszonya megszüntetésére a b) pontban meghatározott

módon nem kerül sor,

b) a támogatott munkanélküli alkalmazását megelõzõ hat hónapban hasonló

munkakörben foglalkoztatott munkavállaló munkaviszonyát a müködésével

összefüggõ okból, rendes felmondással nem szüntette meg, továbbá

c) kötelezettséget vállal arra, hogy a b) pont szerinti munkaviszony

megszüntetésére a munkanélküli alkalmazása idején nem kerül sor."

7. §

(1) Az Flt. 16/A. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg

a jelenlegi (3) - (4) bekezdés számozása (4) - (5) bekezdésre változik:

"(3) A statisztikai állományi létszám bõvítésére vonatkozó, (1) - (2)

bekezdésben meghatározott feltétel fennállásától rendkívül indokolt esetben el

lehet tekinteni."

(2) Az Flt. 16/A. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az e paragrafusban szabályozott támogatásban elsõsorban azt a

munkaadót kell részesíteni, aki munkanélküliek jövedelempótló támogatásában

részesülõ munkanélküli foglalkoztatását vállalja."

(3) Az Flt. 16/A. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Annak a települési önkormányzatnak, amely jövedelempótló

támogatásban részesülõ munkanélküli (1) bekezdés szerinti foglalkoztatását

vállalja, - a Foglalkoztatási Alapba, külön törvény szerint céltámogatásként

erre a célra adott keretbõl - a munkaügyi központ a foglalkoztatásból eredõ

közvetlen költség 70 százalékát térítheti meg."

8. §

Az Flt. 24. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"24. § A munkanélküli részére - az e törvényben meghatározott feltételek

szerint - ellátásként munkanélküli járadék, elõnyugdíj, nyugdíj elõtti

munkanélküli segély, pályakezdõk munkanélküli segélye, valamint költségtérítés

(a továbbiakban együtt: munkanélküli ellátás) jár."

9. §

(1) Az Flt. 27. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a

jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) Annak részére, aki a munkanélküli járadék folyósítási idejét

kimerítette, ezt követõen munkanélküli járadék - a 25. §-ban meghatározott

feltételek fennállása esetén - a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen

ismételten akkor folyósítható, ha legalább 180 nap járulékfizetési idõvel

rendelkezik. Ennek megfelelõen a munkanélküli járadék folyósításának

idõtartama 180 naptól 359 napig terjedõ járulékfizetési idõ esetén, 45 nap.

Erre az idõtartamra munkanélküli járadékként a 26. § (1) - (4) bekezdése

alapján meghatározott járadékalap 60 százalékát kell fizetni azzal, hogy

megfelelõen alkalmazni kell a 26. § (6) bekezdésében foglaltakat."

(2) Az Flt. 27. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép,

ezzel egyidejüleg a bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:

"(5) Ha a munkaviszonyt a munkanélkülivé válást megelõzõ 90 napon belül a

munkavállaló rendes felmondással, továbbá a munkáltató rendkívüli felmondással

szüntette meg, a munkanélküli részére munkanélküli járadék az elõbbiekben

meghatározott módon megszüntetett munkaviszony megszünését követõ 90 nap

elteltével folyósítható, tekintet nélkül arra, hogy a munkanélküli járadék

folyósításához szükséges feltételekkel rendelkezik."

(3) Az Flt. 27. §-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép,

ezzel egyidejüleg a bekezdés számozása (6) bekezdésre, a (6) - (7) bekezdés

számozása (7) - (8) bekezdésre változik:

"(6) Ha a munkanélküli a munkaviszonyának megszünésekor a munkaadótól

végkielégítésben részesült, munkanélküli járadék részére a munkaviszony

megszünését követõ annyi hónap elteltével folyósítható, ahány havi

átlagkeresetének (illetményének) megfelelõ összegü végkielégítést kapott. A

munkanélküli járadékra jogosultság megállapításának napjától ezt az

idõtartamot a munkanélkülit egyébként megilletõ jogosultságok (ideértve a

társadalombiztosítási szabályok szerinti jogosultságokat is) és

kötelezettségek szempontjából úgy kell tekinteni, mintha ez alatt a

munkanélküli munkanélküli ellátásban részesült volna. A 25. § (3) bekezdésében

elõírt együttmüködési kötelezettség megszegése esetén a munkanélküli járadék

további 90 nap elteltével folyósítható."

10. §

Az Flt. 28. §-ának (1) bekezdése a következõ a) ponttal egészül ki,

egyidejüleg a jelenlegi a) - d) pont megjelölése b) - e) pontra változik:

[Meg kell szüntetni a munkanélküli járadék folyósítását, ha a

munkanélküli:]

"a) kéri,"

11. §

Az Flt. 30. §-át megelõzõ "Elõnyugdíj" alcím "Nyugdíj elõtti munkanélküli

segély" alcímre változik, egyidejüleg az Flt. 30. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"30. § (1) A munkanélküli részére - kérelmére - nyugdíj elõtti

munkanélküli segélyt kell megállapítani, ha

a) a kérelem benyújtásának idõpontjában irányadó öregségi nyugdíjkorhatár

betöltéséhez legfeljebb három éve hiányzik,

b) legalább 180 napon át munkanélküli járadékban részesült, és a

munkanélküli járadék folyósítása idõtartamát kimerítette,

c) a munkanélküli járadék folyósításának kimerítését követõ egy éven

belül betöltötte az a) pont szerinti életkort,

d) rendelkezik az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõvel,

e) és részére megfelelõ munkahely biztosítására nincs kilátás.

(2) Ha a munkanélküli járadék folyósítására az Flt. 27. §-ának (6)

bekezdése szerint került sor, a nyugdíj elõtti munkanélküli segély akkor

állapítható meg, ha munkanélküli járadék folyósítása ténylegesen befejezõdött.

(3) A nyugdíj elõtti munkanélküli segélyre való jogosultság

megállapításánál alkalmazni kell a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.

törvény 40/A. §-ában foglaltakat.

(4) A nyugdíj elõtti munkanélküli segély összege megegyezik az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 százalékával.

(5) A nyugdíj elõtti munkanélküli segélyt a kérelem benyújtását követõ

naptól kell folyósítani. Töredékhónap esetén az egy napra járó nyugdíj elõtti

munkanélküli segély összege a (4) bekezdésben meghatározott összeg harmincad

része.

(6) Szüneteltetni kell a nyugdíj elõtti munkanélküli segély folyósítását

a) a keresõ tevékenység idõtartamára, ha az abból származó jövedelem havi

összege meghaladja a kötelezõ legkisebb munkabér 50 százalékát,

b) 90 napra, ha a munkanélküli a 36. § (1) bekezdésében meghatározott

bejelentési kötelezettségét elmulasztotta."

(7) Meg kell szüntetni a nyugdíj elõtti munkanélküli segély folyósítását,

ha a munkanélküli

a) kéri,

b) öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra jogot szerzett."

12. §

Az Flt. 33. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A pályakezdõk munkanélküli segélyének havi összege megegyezik az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 százalékával."

13. §

Az Flt. 36. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Aki korengedményes nyugdíjban, munkanélküli járadékban, nyugdíj

elõtti munkanélküli segélyben, elõnyugdíjban, pályakezdõk munkanélküli

segélyében részesül, az általa folytatott keresõ tevékenységet és az ebbõl

származó jövedelmet legkésõbb a munkakezdést megelõzõ napon, a keresõ

tevékenység megszünését a megszünést követõ napon köteles a munkaügyi

központnak bejelenteni."

14. §

(1) Az Flt. 37. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"37. § (1) Az, aki ellátást jogalap nélkül vett fel, köteles azt

visszafizetni, ha erre a felvételtõl számított 180 napon belül írásban

kötelezték."

(2) Az Flt. 37. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a bíróság jogerõsen megállapította, hogy a munkaadó a

munkavállaló munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg, a munkaadó köteles a

bíróság határozatának jogerõre emelkedéséig az érintett részére kifizetett

munkanélküli járadék és annak járulékai összegét a Szolidarítási Alapba

befizetni. A bíróság a jogerõs határozatot a munkaügyi központnak megküldi,

amely ennek alapján határoz."

15. §

(1) Az Flt. 43. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A Szolidarítási Alapot terhelik a munkanélküli ellátások (a

munkanélküli járadék, a pályakezdõk munkanélküli segélye, az elõnyugdíj, a

nyugdíj elõtti munkanélküli segély, a 31. §-ban meghatározott költségtérítés,

valamint a keresetpótló juttatásnak a munkanélküli járadék, pályakezdõk

munkanélküli segélye mértékével megegyezõ része) továbbá a munkaügyi szervezet

fenntartásának és fejlesztésének költségei."

(2) Az Flt. 43. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az Országgyülés felhatalmazza a Kormányt, hogy a Szolidarítási

Alapból a Foglalkoztatási Alapba pénzeszközöket csoportosítson át, ha az

átcsoportosítás a (3) bekezdésben meghatározott kiadások teljesítését nem

veszélyezteti. Az átcsoportosítást megelõzõen a Munkaerõpiaci Bizottság

véleményét be kell szerezni."

16. §

(1) Az Flt. 51. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A munkaügyi központ

a) a munkanélküli ellátásokra való jogosultság,

b) a munkanélküliség megelõzését, a foglalkoztatás elõsegítését szolgáló

támogatások felhasználása,

c) a 40. és 41. §-ban meghatározott járulékfizetési kötelezettség

teljesítése, továbbá

d) a külföldi személyek Magyarországon történõ foglalkoztatása

tekintetében hatósági ellenõrzést végez."

(2) Az Flt. 51. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott ellenõrzési tevékenység során a

munkaügyi központ képviselõje

a) a társadalombiztosítási célra vezetett nyilvántartásokba betekinthet,

b) a személyazonosság megállapítására alkalmas okmány (személyi

igazolvány, útlevél, jogosítvány stb.) felmutatására szólíthatja fel azt a

személyt, akinek személyazonosságát meg kell állapítania."

(3) Az Flt. 51. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A (2) bekezdésben meghatározott ellenõrzés tapasztalatai alapján a

munkaügyi központ köteles a szükséges intézkedéseket megtenni, így különösen

a) a jogszabályban foglalt feltételek fennállása esetén megszüntetni a

munkanélküli ellátás, valamint a foglalkoztatást elõsegítõ támogatás

folyósítását,

b) az ellenõrzött személy vagy szerv figyelmét felhívni a tapasztalt

jogszabálysértésre,

c) más szervet intézkedés végett megkeresni,

d) fegyelmi, szabálysértési, illetõleg bírósági eljárást kezdeményezni,

e) kötelezni a munkaadót a 7. § (4) bekezdésében meghatározott fizetési

kötelezettségének teljesítésére.

(4) Az Flt. 51. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A munkaügyi központ hatósági ellenõrzési tevékenységére az e

törvényben meghatározott eltérésekkel az államigazgatási eljárás általános

szabályait kell alkalmazni."

17. §

(1) Az Flt. 56. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A Szolidarítási és Foglalkoztatási Alap pénzeszközeinek hatékony

felhasználása, valamint az azokból történõ téves kifizetések elkerülése

érdekében, ha a tényállás tisztázott,

a) a munkanélküli ellátás iránti kérelemnek helytadó,

b) a munkanélküli ellátás folyósítását szüneteltetõ, valamint

megszüntetõ, továbbá

c) a foglalkoztatást elõsegítõ támogatás folyósítását megszüntetõ

határozat

azonnal végrehajtható."

(2) Az Flt. 56. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az Országos Munkaügyi Központ és a munkaügyi központ - a

munkanélküli ellátásokkal kapcsolatos - államigazgatási eljárása, valamint

ellenõrzési tevékenysége során a külön jogszabályban meghatározott

Társadalombiztosítási Azonosító Jelet alkalmazhatja."

18. §

(1) Az Flt. a következõ 56/A. §-sal egészül ki:

"56/A. § Rendbírságot köteles fizetni az a munkaadó, munkavállaló, egyéb

szerv, illetõleg személy, aki az e törvényben, illetõleg a felhatalmazása

alapján hozott jogszabályban, továbbá államigazgatási határozatban

meghatározott bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének

nem, vagy nem az elõírt módon és határidõben tett eleget, valótlan adatot

szolgáltat, vagy az 51. § (2) bekezdésében meghatározott hatósági ellenõrzést

akadályozza.

(2) A rendbírság összege 1.000 forinttól 50.000 forintig terjedhet.

(3) A rendbírság kiszabására, továbbá a törvény végrehajtásához szükséges

nyilvántartások vezetésére vonatkozó szabályokat a munkaügyi miniszter

rendeletben állapítja meg."

19. §

(1) Az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(5) E törvény alkalmazásában:]

"c) munkaadó: az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaság, illetve magánszemély és annak jogi személyiséggel nem

rendelkezõ társasága, aki munkavállalót foglalkoztat, vagy foglalkoztatni

kíván. A 7. § (4) bekezdésének alkalmazásában munkaadó az is, aki külföldit az

a) pontban fel nem sorolt jogviszony alapján foglalkoztat, valamint akinek

külföldi munkaadóval kötött magánjogi szerzõdése teljesítése érdekében végez

munkát külföldi magánszemély Magyarországon."

(2) Az Flt. 58. § (5) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(5) E törvény alkalmazásában:]

"e) keresõtevékenység: minden olyan munkavégzés, amelyért díjazás jár,

továbbá keresõtevékenységet folytatónak kell tekinteni azt a személyt is, aki

vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik,"

(3) Az Flt. 58. §-ának (5) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:

[(5) E törvény alkalmazásában:]

"g) kötelezõ legkisebb munkabér, minimálbér: a jogszabályban

meghatározott kötelezõ legkisebb havi munkabér legmagasabb mértéke."

(4) Az Flt. 58. §-a (6) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

[(6) A törvény alkalmazásában:]

"c) a munkaviszonynak a munkaadó részérõl rendes felmondással történõ

megszüntetésén a közszolgálati és a közalkalmazotti jogviszonynak felmentéssel

történõ megszüntetését is érteni kell."

20. §

(1) Ez a törvény - a 7. § (1) bekezdésének kivételével - 1995. július

1-jén lép hatályba. A 7. § (1) bekezdése a törvény kihirdetését követõ ötödik

napon lép hatályba.

(2) A törvény hatályba lépésével egyidejüleg az Flt. 8. §-ának (7)

bekezdése, 10/A. §-a, 16. §-ának (2) bekezdése, 19. §-a, 43. §-ának (7)

bekezdése, valamint 44/C. §-a, továbbá az 53/A. § (1) bekezdésébõl "az

Országos Képzési Tanács javaslata alapján" szövegrész hatályát veszti.

(3) Az elõnyugdíj megállapítása iránt az e törvény hatályba lépéséig

benyújtott és el nem bírált kérelmeket a kérelem benyújtásakor hatályos

rendelkezések szerint kell elbírálni.

(4) Az e törvény hatályba lépésének idõpontjában már megállapított,

illetõleg folyósított elõnyugdíjat, korengedményes nyugdíjat, valamint

pályakezdõk munkanélküli segélyét továbbra is folyósítani kell azzal, hogy az

elõnyugdíj szüneteltetése, valamint megszüntetése tekintetében az Flt. - e

törvény 11. §-ával megállapított - 30. §-a (6) - (7) bekezdése az irányadó.

(5) Az a munkanélküli, aki az e törvény hatályba lépését megelõzõen a

munkanélküli járadék folyósítási idejét kimerítette, elõnyugdíj megállapítását

1995. december 31-ig kérheti, ha a megállapításhoz szükséges feltételekkel

rendelkezik.

(6) A munkanélküli járadék 180 napig történõ folyósítását követõen, de

legfeljebb 1995. december 31-ig állapítható meg az elõnyugdíjra való

jogosultsága annak a személynek, aki legkésõbb a törvény hatályba lépésének

idõpontjában munkanélküli járadékban részesül, és a jogosultsághoz szükséges

feltételekkel rendelkezik.

(7) A törvény 12. §-át a hatályba lépést követõen benyújtott kérelmek

tekintetében kell alkalmazni.

21. §

(1) A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a

továbbiakban: Tt.) 10. §-a (1) bekezdésének g) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(1) E törvény alapján biztosított:]

"g) az átképzési támogatásban, a munkanélküli járadékban, a pályakezdõk

munkanélküli segélyében, nyugdíj elõtti munkanélküli segélyben, továbbá a

képzési támogatásban részesülõ munkanélküli személy,"

(2) A Tt. 103/C. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A (3) bekezdésben említett folyósító szerv a nyugdíj elõtti

munkanélküli segély után negyvennégy százalékos mértékü társadalombiztosítási

és hat százalékos mértékü nyugdíjjárulékot köteles fizetni, amelyet a

munkanélküli ellátásban részesülõ személyek járulékaival együtt a

Szolidarítási Alapból az elõírt határidõig havonta utal át az illetékes

társadalombiztosítási igazgatóságnak (kirendeltségnek)."

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A gazdaság stabilizációjának igénye a költségvetéssel és az államháztartás

alrendszereivel szemben szigorú követelményeket támaszt.

A foglalkoztatási folyamatok kedvezõtlen alakulása, a foglalkoztatottság további

csökkenése, az elhelyezkedési esélyek romlása miatt a munkanélküliség jelentõs

mérséklõdésére nem lehet számítani; a munkanélküliek között egyre nagyobb a

hosszú ideje munka nélkül lévõk, a munkanélküli járadékos idõszakot már

kimerített, jövedelempótló támogatásban részesülõ tartós munkanélküliek aránya.

A szociális törvény munkanélküliek jövedelempótló támogatásával kapcsolatos

szabályainak módosulásával összhangban szükségessé vált a foglalkoztatási

törvényben meghatározott járadék-jogosultsági feltételek áttekintése, kedvezõbb

szabályozása annak érdekében, hogy a jövedelempótló támogatásban részesülõ

munkanélküliek széles körének biztosítsa újból a lehetõséget a munkaerõpiacra

történõ rövid idejû visszatérésre.

A foglalkoztatás elõsegítését és a munkanélküliek ellátását biztosító

elkülönített állami pénzalapok mûködtetése során a pénzügyi források hatékonyabb

kezelése mellett az eddiginél takarékosabb megoldásokra kell törekedni.

A fentiekre tekintettel, valamint a kormány gazdasági stabilizációt szolgáló

kiigazító intézkedésekkel kapcsolatos határozatával is összhangban a

foglalkoztatáspolitika eszközrendszerében olyan változtatásokra van szükség,

amelyek ösztönöznek a munkavállalásra, csökkentik a fekete munka végzésének

lehetõségét.

E célok megvalósítása érdekében a foglalkoztatási törvény most elõkészített

módosítása

- szigorítja a szabálytalan munkavégzés - ezen belül a külföldi munkavállalót

engedély nélkül foglalkoztató munkáltatók és a keresõ tevékenységgel

kapcsolatos bejelentési kötelezettséget elmulasztó munkanélküli ellátásban

részesülõk - szankcionálását, bõvíti az ellenõrzõ szervek jogosítványait,

- kedvezõbb támogatási feltételeket biztosít az önkormányzatok számára a

munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõk közhasznú

foglalkoztatása esetén,

- átalakítja a munkanélküli ellátások rendszerét: egyes ellátásokat megszüntet,

illetve új ellátási formát vezet be,

- az eljárási szabályok módosításával, egyes rendelkezések pontosításával

elõsegíti a törvény hatékonyabb alkalmazását.

- 18 -

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A hatályos törvényi szabályozás szerint a munkavállalási engedély nélkül

külföldit foglalkoztató munkaadó a külföldi részére kifizetett munkabér

kétszeresét köteles befizetni a Foglalkoztatási Alapba.

A Javaslat a magyar munkaerõpiac védelme, az ellenõrzés hatékonysága

érdekében a törvény által meghatározott szankciót tovább szigorítja olymódon,

hogy a befizetési kötelezettség mértékét az engedély nélküli foglalkoztatás

három éven belüli második és további esetében a külföldi részére kifizetett

munkabér ötszörösére emeli. Meghatározza továbbá a munkaadó által befizetett

összeg alsó határát is. Ez elsõ alkalommal az ellenõrzés idõpontjában hatályos

kötelezõ legkisebb munkabér ötszörösénél, második és további alkalommal a

tízszeresénél nem lehet kevesebb. Ezt az összeget kell befizetni abban az

esetben is, ha a külföldi részére kifizetett munkabér összege nem állapítható

meg. A hatékony megelõzést, a foglalkoztatási fegyelem megszilárdítását

kívánja szolgálni a Javaslat azzal a szabállyal, miszerint a befizetési

kötelezettség a munkaadót az engedély nélkül foglalkoztatott személyenként és

annyiszor terheli, ahányszor az engedély nélküli foglalkoztatást

megállapítják.

A Javaslat a magyar munkaerõpiac védelme érdekében felhatalmazza a

munkaügyi minisztert, hogy rendeletben határozza meg a Magyarországon

összesen, megyénként, valamint az egyes foglalkozásokban munkát végzõ

külföldiek legmagasabb számát, valamint azokat a foglalkozásokat, amelyekben

külföldi részére munkavállalási engedély nem adható.

2. §-hoz

A foglalkoztatási törvény 8. §-a határozza meg az állami szervek,

valamint a munkaerõpiac résztvevõinek szerepét és feladatait a munkanélküliség

megelõzésében és a foglalkoztatás elõsegítésében. A törvény által a kormány

részére elõírt feladatokat a Javaslat kiegészíti a foglalkoztatáspolitikai

irányelvek kiadásával. Az irányelvek kiadására azért van szükség, hogy a

kormány a következõ naptári év költségvetésének és a várható munkaerõpiaci

helyzet ismeretében meghatározza az erre az idõtartamra szükséges kormányzati

intézkedéseket.

A Javaslat az eddigieknél nagyobb szerepet kíván adni az

önkormányzatoknak a munkanélküliek foglalkoztatásának megoldásában. Ezzel a

szabályozással elõ kívánja segíteni a munkanélküliek jövedelempótló

támogatásában részesülõ munkanélküliek munkához jutását. Erre azért van

szükség, mert a szociális igazgatásokról és a szociális ellátásokról szóló

1993. évi III. törvény tervezett módosítása a munkanélküliek jövedelempótló

támogatásának folyósítását csak meghatározott ideig teszi lehetõvé. Ezen az

idõtartamon túl jövedelempótló támogatás folyósítására csak akkor lenne

lehetõség, ha a munkanélküli tizenöt hónapon belül legalább kilencven napi

munkaviszonnyal rendelkezik.

3-4. §-hoz

A Javaslat a Munkaerõpiaci Bizottságnak a Szolidarítási Alapban

fennmaradó pénzeszközök felhasználására vonatkozó döntési hatáskörét úgy

módosítja, hogy a Bizottság, az Országos Munkaügyi Központ, valamint a megyei

(fõvárosi) munkaügyi központok müködésére fordítható pénzösszeg mértékét

határozza meg.

A hatályos szabályozás szerint a Foglalkoztatási Alap felhasználásának

elveit és fõ arányait a Munkaerõpiaci Bizottság határozza meg. A Javaslat

biztosítani kívánja, hogy a Foglalkoztatási Alapba meghatározott céllal

juttatott pénzeszközök az eredeti céljuknak megfelelõen kerüljenek

felhasználásra. Ezért az általa javasolt megoldás szerint a Foglalkoztatási

Alapba a céltámogatásokra a Munkaerõpiaci Bizottság elõbb említett jogköre nem

terjed ki. Ez a szabály érvényesül a Foglalkoztatási Alapnak az egyes

megyékben történõ felhasználásra elkülönített pénzügyi kerete esetében is.

5. §-hoz

A Javaslat szigorítja a keresetpótló támogatás nyújtását és feltételeit.

A munkanélküli pályakezdõk képzését, átképzését elsõsorban a képzési,

átképzési költségek átvállalásával kívánja elõsegíteni, ezért a törvény 32. §-

a (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott pályakezdõ részére kizárja

keresetpótló juttatás odaítélését.

6. §-hoz

A Javaslat egyszerüsíti a munkaadó által fizetendõ munkabér átvállalása

feltételeire vonatkozó szabályokat. A gyakorlati tapasztalatok alapján, a

támogatás eredményességének biztosítása érdekében megszünteti a munkabért

terhelõ járulékok átvállalásának lehetõségét. A munkabér átvállalásának

mértékét 50-100 százalékban állapítja meg.

7. §-hoz

A gyakorlati tapasztalatok alapján a Javaslat lehetõséget biztosít a

munkaügyi központ számára, hogy - rendkívül indokolt esetben - a közhasznú

foglalkoztatás támogatása esetében eltekintsen a hatályos szabályozás által

elõírt, a statisztikai állományi létszám bõvítésére vonatkozó feltételtõl. A

Javaslat meg kívánja könnyíteni a hosszabb ideje munka nélkül lévõk munkához

jutását. Ezért elõírja, hogy a közhasznú munkavégzés támogatásánál elõnyben

kell részesíteni azt a munkaadót, aki munkanélküliek jövedelempótló

támogatásában részesülõ munkanélküli foglalkoztatását látja el. Az általános

szabályoktól eltérõen a települési önkormányzatok által szervezett közhasznú

foglalkoztatás támogatásának mértékét a foglalkoztatásból eredõ közvetlen

költség hetven százalékában állapítja meg, ha a támogatásra a Foglalkoztatási

Alapba, céltámogatásként erre a célra adott keretbõl kerül sor.

8. §-hoz

A Javaslat az elõnyugdíj helyett, az öregségi nyugdíj elõtt álló

munkanélküliek részére új ellátási formát, a nyugdíj elõtti munkanélküli

segélyt vezeti be. Ezért ezzel az ellátási formával kiegészíti a

foglalkoztatási törvény munkanélküli ellátásokat felsoroló 24. §-át.

9. §-hoz

A Javaslat azok részére, akik a munkanélküli járadék folyósítási idejét

már kimerítették, meg kívánja könnyíteni a munkanélküli járadékra való újabb

jogosultság megszerzését, biztosítva ezzel a jövedelempótló támogatási

rendszerbe történõ visszakerülést. Ennek megfelelõen a Javaslat ebben a körben

már 180 napi jogosultsági idõ alapján a munkanélküli járadék folyósítását

lehetõvé teszi negyvenöt napi idõtartamra.

A foglalkoztatási törvény szerint, ha a munkaviszony a munkanélkülivé

válást megelõzõ 180 napon belül a munkavállaló részérõl rendes felmondással,

azonnali hatállyal a próbaidõ alatt, továbbá a munkáltató részérõl rendkívüli

felmondással szünt meg, munkanélküli járadék csak a munkaviszony megszünését

követõ 180 nap elteltével folyósítható, tekintet nélkül arra, hogy a

munkanélküli járadék folyósításához szükséges feltételek fennállnak. Ez a

szabályozás indokolatlan hátrányt eredményez a munkanélküli számára

figyelemmel arra, hogy kilencven napra egészségügyi ellátás nélkül marad.

Ezért a Javaslat a munkanélküli járadék folyósításának elhalasztását 180

napról 90 napra csökkenti. A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII.

törvény szerint a munkaviszonyt a próbaidõ alatt mind a munkáltató, mind a

munkavállaló azonnali hatállyal megszüntetheti. A foglalkoztatási törvény

elõbbiekben ismertetett hatályos rendelkezése, a munkavállalónak ezt a jogát

korlátozza. A Javaslat ezért megszünteti a munkanélküli járadék folyósításának

elhalasztását, ha a munkavállaló a munkaviszonyt azonnali hatállyal a próbaidõ

alatt szüntette meg.

A Javaslat a munkáltatótól kapott végkielégítésnek a munkanélküli

járadék folyósításánál történõ figyelembe vétele tekintetében a hatályos

szabályozásnál szigorúbb szabályokat állapít meg. Egyrészt nem csupán a

munkanélkülivé válást megelõzõ utolsó munkaviszony megszünésekor kapott

végkielégítés esetén írja elõ a munkanélküli járadék folyósításának

elhalasztását, másrészt az elhalasztás idõtartamát a munkáltatótól ténylegesen

felvett végkielégítés összege, nem pedig a törvény szerint járó összeg

határozza meg.

10. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint nem egyértelmü, hogy a munkanélküli

kérelmére meg kell-e szüntetni a munkanélküli járadék folyósítását vagy sem. A

Javaslat biztosítja azt a lehetõséget a munkanélküli számára, hogy kérje a

munkanélküli járadék folyósításának megszüntetését.

11. §-hoz

A Javaslat szerint az elõnyugdíjat, mint munkanélküli ellátást a nyugdíj

elõtti munkanélküli segély váltja fel, amelynek jogosultsági feltételei

részben megegyeznek az elõnyugdíjra való jogosultság feltételeivel. Az egyik

lényeges különbség, hogy - a többi feltétel fennállása esetén - a nyugdíj

elõtti munkanélküli segély abban az esetben állapítható meg, ha a munkanélküli

részére a munkanélküli járadék folyósítása ténylegesen befejezõdött. A másik

lényeges különbség, hogy a nyugdíj elõtti munkanélküli segély összege

megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcvan

százalékával. A gyakorlatban felmerült tapasztalatok alapján a Javaslat

részletesen szabályozza a nyugdíj elõtti munkanélküli segély megszüntetésének

és szünetelésének eseteit.

12. §

A foglalkoztatási törvény jelenlegi szabálya szerint a pályakezdõk

munkanélküli segélyének havi összege megegyezik a mindenkori kötelezõ

legkisebb munkabér összegének 75 százalékával. A kötelezõ legkisebb munkabér

évente történt rendszeresen emelése folytán, a pályakezdõk munkanélküli

segélyének mértéke meghaladja a munkanélküli járadék alsó határának mértékét,

és magasabb a munkanélküliek jövedelempótló támogatásának összegénél is. Ezt a

helyzetet a Javaslat úgy változtatja meg, hogy a pályakezdõk munkanélküli

segélyének összegét az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

nyolcvan százalékában állapítja meg.

13. §-hoz

A korengedményes nyugdíjban, a munkanélküli ellátásban részesülõknek a

keresõ tevékenység folytatására bejelentési kötelezettségét jelenleg a törvény

8. §-ának (7) bekezdése szabályozza. A Javaslat egyrészt a bejelentési

kötelezettséget elõírja a nyugdíj elõtti munkanélküli segélyben részesülõk

számára is, másrészt - a törvény jobb áttekinthetõsége érdekében - az erre

vonatkozó szabályt a munkanélküli ellátásokra vonatkozó közös rendelkezések

között helyezi el.

14. §-hoz

A Javaslat szigorítja a jogalap nélkül felvett ellátások

visszakövetelésének szabályait. A módosítás szerint az, aki ellátást jogalap

nélkül vett fel, köteles azt visszafizetni, ha erre a felvételtõl számított

180 napon belül írásban kötelezték. A hatályos szabályozás szerint ilyen

irányú kötelezettség elõírására csak a felvételtõl számított 90 napon belül

van lehetõség.

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény 100. §-ának (1)

bekezdése szerint, ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató a munkavállaló

munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg - azon túlmenõen, hogy a

munkavállalót kérelmére eredeti munkakörében kell továbbfoglalkoztatni - meg

kell téríteni a munkavállaló részére elmaradt munkabérét (egyéb járandóságait)

és felmerült kárát.

Nem kell megtéríteni a munkabérnek (egyéb járandóságnak), illetve kárnak

azt a részét, ami máshonnan megtérült. Ez utóbbi szabály alapján, a kialakult

ítélkezési gyakorlatnak megfelelõen a bíróság a munkavállaló részére járó

elmaradt munkabérbõl levonja a szóbanforgó idõszakban felvett munkanélküli

járadékot, és részére az elmaradt munkabér és a felvett munkanélküli járadék

különbözetét ítéli meg.

Ez a helyzet azt eredményezi, hogy a munkáltató saját jogellenes

magatartása folytán jut elõnyösebb helyzetbe, azaz a munkáltatói kötelezettség

egy részének teljesítése a Szolidarítási Alapból történik. Ezen kíván

változtatni a Javaslat azzal az elõírással, miszerint a munkaadó a

munkavállaló munkaviszonyának jogellenes megszüntetése esetén a bíróság

határozatának jogerõre emelkedéséig kifizetett munkanélküli járadék és

járulékainak összegét köteles megtéríteni a Szolidarítási Alap javára.

15. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint a munkanélküli ellátások, valamint a

munkaügyi szervezet fenntartásának és fejlesztésének költségei a Szolidarítási

Alapot terhelik. A Javaslat a munkanélküli ellátásoknak a foglalkoztatási

törvény 43. §-a (3) bekezdésében lévõ felsorolását kiegészíti a nyugdíj elõtti

munkanélküli segéllyel. A Javaslat biztosítja továbbá a pénzeszközök

átcsoportosításának lehetõségét a Munkanélküliek Szolidarítási Alapjából a

Foglalkoztatási Alapba, ha az a Szolidarítási Alapot terhelõ, kifizetések

biztonságos finanszírozását nem veszélyezteti. Az átcsoportosításhoz a

Munkaerõpiaci Bizottság elõzetes véleménye szükséges.

16. §-hoz

A Javaslat elõ kívánja segíteni a munkerõpiaci szervezet ellenõrzési

tevékenysége hatékonyságának növelését. Ez elsõsorban a hatósági ellenõrzést

végzõ szervek együttmüködésével valósítható meg, a Javaslat azonban meg

kívánja teremteni ennek jogszabályi feltételeit is. Ezért részletesen

meghatározza, hogy a munkaügyi központ hatósági ellenõrzési tevékenysége

milyen területekre terjed ki, a munkaügyi központot e tevékenysége során

milyen jogosultságok illetik meg, továbbá az ellenõrzés tapasztalatai alapján

milyen kötelezettségek terhelik. Az ellenõrzés eredményességének elõsegítése

érdekében a Javaslat lehetõséget biztosít - annak akadályozása esetén -

rendbírság kiszabására.

17. §-hoz

A Javaslat - a hatályos szabályozással szemben - részletesen felsorolja

azokat az államigazgatási határozatokat, amelyek azonnal végrehajthatók és

meghatározza az azonnali végrehajthatóság feltételeit is.

18. §-hoz

A munkaügyi központ által végzett hatósági ellenõrzés eredményességének

biztosítása érdekében a Javaslat lehetõséget biztosít - annak akadályozása

esetén - rendbírság kiszabására. Meghatározza a kiszabható rendbírság

összegét. Felhatalmazza továbbá a munkaügyi minisztert, hogy a rendbírság

kiszabására, valamint a törvény végrehajtásához szükséges nyilvántartások

vezetésére vonatkozó szabályokat rendeletben megállapítsa.

19. §-hoz

A módosítás kiegészíti a foglalkoztatási törvénynek a használt fogalmak

értelmezésére vonatkozó rendelkezéseit a kötelezõ legkisebb munkabér, valamint

a munkaviszonynak a munkaadó részérõl rendes felmondással történõ

megszüntetése fogalmával. Ezen túlmenõen a Javaslat szerint külföldi személyt

nem csupán munkaviszony, hanem bármilyen jogviszony keretében foglalkoztató

szervet munkaadónak kell tekinteni. A Javaslat módosítja a keresõ

tevékenységnek a törvény által használt fogalmát. A módosítás szerint a

törvény alkalmazásában azt a személyt is keresõ tevékenységet folytató

személynek kell tekinteni, aki vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik.

20. §-hoz

A Javaslat a hatályba lépésének idõpontjaként 1995. július 1-jét írja

elõ. A hatályba lépéssel egyidejüleg megszünteti a korengedményes nyugdíjazás

költségeinek a Foglalkoztatási Alapból történõ átvállalása lehetõségét. A

Javaslat megteremti a lehetõséget a pénzeszközöknek a Szolidarítási Alapból a

Foglalkoztatási Alapba történõ átcsoportosítására. A közösségi munkavégzés

elrendelésének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1991.

évi III. törvényben szabályozott lehetõsége megszüntetésére figyelemmel a

Javaslat hatályon kívül helyezi a foglalkoztatási törvény 44/C. §-át, amely a

közösségi munkavégzésért járó díjazás 50 százalékának megtérítését írja elõ a

Foglalkoztatási Alapból. A szakképzéssel összefüggõ érdekegyeztetõ

tevékenységet a szakképzési törvény tervezett módosítása szerint az Országos

Szakképzési Tanács fogja ellátni. Ezért a Javaslat hatályon kívül helyezi az

Országos Képzési Tanács munkaerõpiaci képzéssel összefüggõ érdekegyeztetõ

tevékenységére utaló szabályokat.

A Javaslat a munkanélküli ellátásokra vonatkozó változások bevezetése

tekintetében átmeneti szabályokat tartalmaz.

21. §-hoz

A társadalombiztosítási szabályokkal való összhang megteremtése érdekében

a Javaslat módosítja a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvényt. A

Javaslat szerint a nyugdíj elõtti munkanélküli segély után negyvennégy

százalékos mértékü társadalombiztosítási és hat százalékos mértékü

nyugdíjjárulékot kell fizetni a Szolidarítási Alapból. Ennek megfelelõen a

folyósítás ideje szolgálati idõnek számít, és a biztosítás kiterjed a nyugdíj

elõtti munkanélküli segélyben részesülõ személyekre.

27

Melléklet

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi

IV. törvény javasolt módosításainak társadalmi és gazdasági hatásai

A foglalkoztatási törvény módosításának célja - összhangban a gazdasági

stabilizációt szolgáló intézkedésekkel - a foglalkoztatás aktív és passzív

eszközeinek finanszírozására rendelkezésre álló források ésszerûbb és

célraorientáltabb felhasználása. Egyes ellátások átalakítása, szûkítése, illetve

új megoldások kialakítása, továbbá az ellenõrzés hatékonyabbá tétele egyaránt

szolgálja a pénzügyi takarékosságot, munkalehetõségek teremtését és a

munkavállalásra való fokozottabb ösztönzést. Az a szándék, hogy az

államháztartás valamennyi alrendszeréhez hasonlóan a foglalkoztatási alrendszer

is jobban igazodjék a gazdaság teherbíró képességéhez, segítse a stabilizációs

célok megvalósítását, s foglalkoztatási oldalról járuljon hozzá a gazdaság

egyensúlyi növekedésének megalapozásához.

A munkanélküli ellátási rendszer tervezett változtatása fõleg a pályakezdõket,

az elõnyugdíjban és a jövedelempótló támogatásban részesülõket érinti.

A foglalkoztatási törvény jelenlegi szabálya szerint a pályakezdõk munkanélküli

segélyének havi összege megegyezik a mindenkori kötelezõ legkisebb munkabér

összegének 75 %-ával. A kötelezõ legkisebb munkabér évente történõ rendszeres

emelése folytán a pályakezdõk munkanélküli segélyének mértéke (jelenleg 9.150

Ft/hó) meghaladja a járadék alsó határát (8.600 Ft). Ezt az visszás helyzetet a

törvénymódosítás úgy változtatja meg, hogy a pályakezdõk segélyét a minimális

öregségi nyugdíj 80 %-ában (jelenleg havi 6.720 Ft) állapítja meg.

A pályakezdõk (át)képzését elsõsorban a képzési költségek átvállalásával

kívánjuk elõsegíteni, ezért a pályakezdõk az intézkedés bevezetésétõl

keresetpótló juttatásban nem részesülhetnek.

Az intézkedés hatására várhatóan csökkenni fog a nyilvántartott pályakezdõ

munkanélküliek száma, mivel mérséklõdik a regisztrálásban való érdekeltségük és

a regisztrálásban töltött idejük, hiszen az átképzések alatt is fogyasztják a

segélyezési idõt.

Ezért 1995. második félévében közel 1 milliárd Ft megtakarítás valószínûsíthetõ

a Szolidaritási Alapból. A Foglalkoztatási Alap részérõl nem jelentkezik

megtakarítás, mivel a passzív eszközök korlátozásával egyidejûleg a pályakezdõk

elhelyezkedési esélyét azzal kívánjuk fokozottabban segíteni, hogy többféle

program biztosításával nagyobb arányban kívánjuk bevonni õket az aktív

eszközökbe.

A törvény módosítása értelmében az elõnyugdíjat a nyugdíj elõtti munkanélküli

segély váltja fel. Lényeges különbség a jogosultsági feltételek változásában,

hogy a nyugdíj elõtti munkanélküli segély csak abban az esetben állapítható meg,

ha a munkanélküli a járadék folyósítási idejét teljesen kimerítette.

Az elõnyugdíjban részesülõk száma 1995. júliusára várhatóan 70-80 ezer fõre

emelkedik. A már megállapított elõnyugdíjak még további három évig, évente

csökkenõ mértékben terhelik a Szolidaritási Alapot.

A nyilvántartott munkanélküliek száma az intézkedés hatására növekedhet,

ugyanakkor csökken a korhatár elõtti inaktívak száma, mivel az igénylõk többsége

hat hónapnál tovább lesz járadékban, illetve a nyugdíj elõtti segélyben

részesülõk is munkanélkülinek fognak számítani. (Eddig az elõnyugdíjasok

kikerültek a munkanélküliek közül.) Ez a növekedés évente 20-30 ezer fõs

nagyságrendû lehet. Ugyanakkor áttekinthetõbbé, egyértelmûbbé válik az ellátási

rendszer, hiszen az elõnyugdíjasok eddig is valójában munkanélküli támogatásban

részesültek, bár a statisztikában az inaktívak között jelentek meg.

Az intézkedés a Szolidaritási Alap számára az elsõ évben még nem jelent

érzékelhetõ megtakarítást, valójában a források átrendezését eredményezi az

államháztartás alrendszerei között, s elsõsorban a társadalombiztosítás számára

jelent többletbevételt.

A változtatás további megtakarító hatása, hogy a nyugdíj elõtti munkanélküli

segélyt várhatóan kevesebben veszik igénybe, mint az elõnyugdíjat.

A jövedelempótló támogatás idõbeli korlátozásától és a támogatottak járadékra

való visszakerülésének elõsegítésétõl azt várjuk, hogy segítse és ösztönözze a

tartós munkanélküliek minél nagyobb részének kapcsolódását a munka világához,

akár átmeneti munkavégzéssel is, és egyúttal, hogy kikerüljenek a munkanélküli

nyilvántartási rendszerbõl azok, akik valójában nem is tekinthetõk

munkanélkülinek, hiszen nem tudnak vagy nem akarnak dolgozni, vagy a

feketegazdaságban dolgoznak.

A bevezetés idõpontjában mintegy 240 ezer fõ lesz a jövedelempótló támogatásban

részesülõk száma. Számításaink szerint évente egyidejûleg 40-50 ezer fõ részére

kell támogatott foglalkoztatást (elsõsorban közhasznú munkát) biztosítani. A

munkaerõpiaci központok számára ez jelentõs többletkiadást és szervezõ feladatot

jelent, de végeredményében elõsegíti a támogatási lehetõségek igazságosabb

elosztását. A többletkiadások fedezetére a pótköltségvetés 3 milliárd Ft-ot

irányoz elõ a Foglalkoztatási Alapba, amelyet célzottan a közhasznú munkák

finanszírozására kell fordítani.

A munkanélküliek jövedelempótló támogatása ez évben mintegy 20-22 milliárd Ft

költségvetési kiadást jelent, az idõkorlát bevezetése a kiadások növekedési

ütemét fékezi és hosszú távon a költségvetési kiadások ez irányú növekedését

jelentõsen mérsékli. Egyúttal azonban 1996-tól a rövidebb idejû járadék

bevezetése kis mértékben növelni fogja a Szolidaritási Alap kiadásait. A

jövedelempótló támogatásban részesülõ munkanélküliek száma a törvénymódosítással

várhatóan csökken, mivel a támogatásban részesülõk egy része elhelyezkedik,

kisebb hányada pedig feltehetõen kikerül az ellátási rendszerbõl. Esetükben a

szociális segélyezés növekvõ igénybevételére kell számítani.

Eleje Honlap