1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/953.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

A környezetvédelmi termékdíjról,

továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról

ELÕADÓ: Dr. BAJA FERENC

1995. április

1995. évi ........

törvény

a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi

termékdíjáról

I. fejezet

A törvény célja

1. § A törvény célja, hogy a környezetet, vagy annak valamely elemét a

termék elõállítása, felhasználása során, vagy azt követõen közvetlenül,

illetve közvetve terhelõ, vagy veszélyeztetõ termék által okozott környezeti

károk csökkentéséhez és megelõzéséhez szükséges pénzügyi forrásokat teremtsen,

valamint a környezetszennyezés csökkentésére, a természeti erõforrásokkal való

takarékos gazdálkodásra irányuló tevékenységeket ösztönözze.

A törvény hatálya

2. § (1) A (3) bekezdésben meghatározott termékdíjköteles termékek -

beleértve más termékekkel együtt, vagy más termékek részeként forgalomba

hozott terméket is - után

a) elsõ belföldi forgalomba hozatalkor, vagy saját célú felhasználáskor a

termékdíjköteles termék belföldi gyártója, valamint

b) a termékdíjköteles termék importálója (a továbbiakban a) és b) együtt:

kötelezett) környezetvédelmi termékdíjat (a továbbiakban: termékdíj) köteles

fizetni.

(2) A termékdíjköteles termék forgalmazója a termékdíj másfélszerese

mértékû bírságot köteles fizetni a Központi Környezetvédelmi Alapba

(továbbiakban: Alap), ha az általa forgalmazott termékdíjfizetési

kötelezettséggel terhelt termékre a termékdíjat nem fizették meg.

(3) E törvény alkalmazásában termékdíjköteles termék:

a) üzemanyag (közvetlenül szennyezõ termék);

b) gumiabroncs;

c) hûtõberendezés, hûtõközeg;

d) csomagolóeszköz

(a továbbiakban b)-d) együtt: hulladékképzõ termék).

Eljárási szabályok a termékdíj fizetése során

3. § (1) Termékdíjfizetési kötelezettség a belföldi elõállítású

termékdíjköteles termék elsõ belföldi értékesítésekor kiállított számlán

feltüntetett teljesítés napján, vagy a saját célú felhasználás költségként

történõ elszámolásának napján keletkezik.

(2) A belföldön forgalomba hozott, vagy saját célra felhasznált

termékdíjköteles termék mennyisége (a termékdíj alapja) után megállapított

termékdíjat (a termékdíj alapja és a termékdíjtétel szorzata) a kötelezett a

Központi Környezetvédelmi Alapba fizeti be a termékdíjfizetési kötelezettség

keletkezését követõ hónap 15. napjáig.

(3) A belföldön forgalomba hozott, vagy saját célra felhasznált

termékdíjköteles termék utáni termékdíjfizetési kötelezettségrõl és a

kedvezményekrõl a kötelezett negyedévenként, a negyedévet követõ hó 20.

napjáig beszámolót nyújt be az Alaphoz.

(4) A belföldön forgalomba hozott, vagy saját célra felhasznált

termékdíjköteles termék utáni termékdíj megállapításának és befizetésének

teljesítését az Alap kezelõje ellenõrzi az adózás rendjérõl szóló törvénynek

az ellenõrzésre, a jogkövetkezményekre és az adóigazgatási eljárásra vonatkozó

fejezeteiben foglalt rendelkezések megfelelõ alkalmazásával.

4. § (1) Az importált termékdíjköteles termék esetén a termékdíjfizetési

kötelezettség a termékdíjköteles termék vámkezelésének napján keletkezik.

(2) A termékdíjfizetési kötelezettséget a termék belföldi forgalom

számára, illetõleg vámkedvezményes (engedélyjegyes) eljárásban történõ

vámkezelésekor, valamint a belföldi forgalom számára a vámkezeltetéssel egy

tekintet alá esõ vámhatósági intézkedések során a VPOP (a továbbiakban:

vámhatóság) határozattal állapítja meg (veti ki) az adózás rendjérõl szóló

törvénynek a termékimportot terhelõ adókra vonatkozó eljárási szabályai

alapján.

(3) A vámhatóság a befizetett (beszedett), illetõleg a vámhatóság által

behajtott termékdíjat a tárgyhót követõ hónap 15. napjáig utalja át az

Alapnak.

Termékdíjkedvezmény

5. § A kötelezettnek a termékdíj felét kell megfizetnie az olyan

termékdíjköteles termék esetében, amely jogosult a külön jogszabályban

meghatározottak szerinti környezetbarát védjegy használatára

(termékdíjkedvezmény).

A termékdíjból befolyt összeg felhasználása

6. § Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a termékdíj az egyes

elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII. törvény (a

továbbiakban: Eat.) Központi Környezetvédelmi Alapról szóló IV. fejezetében

foglaltak szerint használható fel. Az Eat.-ben meghatározott kötött

felhasználású bevételnek minõsülõ részének legalább 75 %-a az (1) bekezdésben,

fennmaradó része a (2) bekezdésben meghatározott célok, feladatok támogatására

fordítható elsõdlegesen, ha az egyes termékdíjakról szóló fejezetek ettõl

eltérõen nem rendelkeznek.

(1) Az Eat. 31. § (1) bekezdés a) pontja szerinti

a) egyszeri támogatás

aa) a termékdíjköteles termékek, illetve az azokból származó

anyagok környezetszennyezését, veszélyeztetését megelõzõ,

környezetterhelését csökkentõ, a terhelés mértékét mérõ- és

ellenõrzõ rendszerek létrehozását célzó,

ab) a környezetbarát fogyasztói szokások kialakítását, valamint a

környezetbarát termékdíjköteles termékek alkalmazását ösztönzõ,

ac) a termékdíjköteles termékekbõl képzõdõ hulladékok

visszagyûjtését elõsegítõ, hasznosításukat, ártalmatlanításukat

szolgáló

beruházásokhoz, fejlesztésekhez;

b) rendszeres támogatás a hulladékképzõ termékdíjköteles termékek, illetve

az azokból származó anyagok

ba) újrahasználatára,

bb) újrafeldolgozására,

bc) energianyerésére,

bd) visszagyûjtésére.

(2) az Eat. 31. § (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti környezetvédelmi

feladatok:

a) a termékdíjköteles termékek, illetve az azokból származó anyagok által

okozott környezeti károkozás, illetve veszélyeztetés elhárítását

szolgáló beavatkozások finaszírozása az Eat-ben meghatározott

mértékben,

b) a termékdíjköteles termékek, illetve az azokból származó anyagok

környezetszennyezését megelõzõ, a terhelés mértékét mérõ- és ellenõrzõ

rendszerek létrehozása,

c) a felhasználás hatékonyságát elõsegítõ központi intézkedések szakmai és

tárgyi feltételeinek fejlesztése;

d) a társadalom környezetvédelmi szemléletének alakítása;

e) a termékdíj beszedésének, felhasználásának és azok ellenõrzésének

finanszírozása.

A rendszeres támogatásra vonatkozó szabályok

7. § (1) A 6. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott támogatások

pályázat útján, az Eat. pályázati úton adható támogatásra vonatkozó

rendelkezéseinek megfelelõen nyújthatók az éves Támogatási Irányelvekben

meghatározottak szerint.

(2) Az éves Támogatási Irányelvekben meghatározott mértékû rendszeres

támogatásra való jogosultságot legfeljebb három évre lehet pályázattal

megszerezni.

(3) A pályázat útján elnyert rendszeres támogatást negyedévente, a

negyedévet követõ hónap 15-ik napjáig, utólagosan lehet igényelni a negyedéves

beszámoló szerint.

(4) A rendszeres támogatást a hasznosított, energianyerésre felhasznált

hulladék mennyisége után lehet igényelni.

(5) Az Alap kezelõje a jogos igénylés beérkezésétõl számított 30 napon

belül az éves Támogatási Irányelvekben meghatározott mértékû támogatást utalja

a jogosult részére.

8. § A rendszeres támogatás megállapításának és jogszerû felhasználásának

teljesítését az Alap kezelõje ellenõrzi az adózás rendjérõl szóló törvénynek

az ellenõrzésre, a jogkövetkezményekre és az adóigazgatási eljárásra vonatkozó

fejezeteiben foglalt rendelkezések megfelelõ alkalmazásával.

II. fejezet

A gumiabroncsok környezetvédelmi termékdíja

9. § (1) Termékdíjat kell fizetni a gépjármû, a mezõgazdasági vontató, a

lassú jármû, a (fél)pótkocsi és a repülõgép gumiabroncsa után (a továbbiakban:

Gkt.).

(2) A Gkt.-t az utas- és ajándékforgalomban behozott gumiabroncsok után

is meg kell fizetni.

(3) A Gkt. 75%-ban kötött felhasználású bevételnek minõsül.

10. § (1) A Gkt. alapja a gumiabroncsok darabszáma.

(2) A Gkt. termékdíjtételeit az 1. sz. melléklet tartalmazza.

III. fejezet

A csomagolóeszközök környezetvédelmi termékdíja

11. § (1) Termékdíjat kell fizetni a csomagolóeszközök után (a

továbbiakban: Cskt.).

(2) Külön jogszabályban meghatározott feltételekkel, a (3) bekezdésben

meghatározott mértékû mentesség szerezhetõ a Cskt. azon része alól, amelyre

vonatkozóan a kötelezett a termékdíjköteles csomagolóeszközét visszagyûjti,

visszavásárolja és újrahasználja, vagy újrafeldolgozza, vagy energianyerésre

felhasználja (a továbbiakban együtt: kezeli). Kezelésnek minõsül a

csomagolóeszköz gyártója, illetve importálója (elsõdleges kötelezett) számára

egy kezelést koordináló szervezettel kötött, valamint az értékesített

csomagolóeszköz vevõjével kötött szerzõdés, amelyben az elsõdleges

kötelezettõl a termékdíjfizetési kötelezettséget a kezelést koordináló

szervezet, vagy a csomagolóeszköz vevõje (másodlagos kötelezettek) átvállalja.

(3) Teljes mentesség szerezhetõ a Cskt. alól, ha a külön jogszabályban

meghatározott kötelezõ kezelési aránynak megfelelõ mennyiségû csomagolóeszközt

kezelt a kötelezett. A mentesség meghatározásakor a kezelt csomagolóeszköz

arány és a kötelezõ kezelési arány hányadosát kell figyelembe venni.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott kezelést koordináló szervezet olyan

jogi személy, amely a csomagolóeszközök kezelését szervezi, végzi, és amely a

csomagolóeszköz gyártóinak, forgalmazóinak részvételével jött létre.

12. § (1) A Cskt alapja a csomagolóeszközök tömege.

(2) A Cskt. termékdíjtételeit a 2. sz. melléklet tartalmazza.

13. § (1) A Cskt. 100%-ban kötött felhasználású bevételnek minõsül.

(2) A Cskt. legalább 85%-át a 6. § (1) bekezdésében meghatározott célokra

- beleértve a kezelést koordináló szervezetek létrehozását szolgáló támogatást

is - kell fordítani.

(3) A Cskt.-ból a 6. § (1) bekezdésében szereplõ feladatok támogatása

esetén a Támogatási Irányelvek és a pályázatok elbírálásáról szóló döntés

kialakítása a külön jogszabályban meghatározott Tanácsadó Testület javaslata

alapján történik.

IV. fejezet

A hûtõberendezések és hûtõközegek környezetvédelmi termékdíja

14. § Termékdíjat kell fizetni a hûtõberendezések és a hûtõközegek után

(a továbbiakban: Hkt.).

15. § (1) A Hkt. alapja

a) hûtõberendezések esetén a hûtõberendezések névleges hûtõtérfogat és a

hûtõközeg mennyisége szerint megkülönböztetett darabszáma;

b) hûtõközegek esetén a hûtõközeg tömege.

(2) A Hkt. termékdíjtételeit a 3. sz. melléklet tartalmazza.

(3) A Hkt. meghatározásának módját a 4. sz. melléklet tartalmazza.

V. fejezet

Az üzemanyagok környezetvédelmi termékdíja

16. § Termékdíjat kell fizetni az üzemanyagok után (a továbbiakban:

Ükt.).

17. § (1) A termékdíj alapja az üzemanyag kompenzált, 15 oC hõfokra

átszámított térfogata.

(2) Az Ükt. termékdíjtételeit az 5. sz. melléklet tartalmazza.

Záró rendelkezések

18. § E törvény alkalmazásában

a) Termékdíj: a környezetet, vagy annak valamely elemét a termék

felhasználása során vagy azt követõen különösen terhelõ, veszélyeztetõ termék

elõállítása és importálása alapján teljesített, a környezetterhelés

csökkentését, megelõzését szolgáló tevékenység támogatására történõ befizetés

a Központi Környezetvédelmi Alapba.

b) Újrahasználat: használt hulladékképzõ termék ismételt felhasználása.

c) Újrafeldolgozás: használt hulladékképzõ termék anyagának felhasználása

valamilyen termék elõállításához.

d) Energianyerés: a hulladékképzõ termékek energiahasznosító égetése, a

vonatkozó környezetvédelmi elõírások betartása mellett.

e) Ártalmatlanítás: külön jogszabályban meghatározott tevékenység.

f) Forgalomba hozatal: termékdíjköteles termék értékesítése, beleértve

más termékek részeként, azzal együtt történõ forgalmazását is.

g) Import: ha e törvény eltérõen nem rendelkezik, a fogyasztási adóról és

árkiegészítésrõl szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni a

termékdíjköteles termékre vonatkozóan.

h) Csomagolóeszköz: a termék(ek) vagy kisebb csomagolóeszközök

befogadására, egységbe fogására kialakított, meghatározott anyagú, szerkezetû

- általában ipari jellegû tevékenység keretében elõállított - ideiglenes

védõburkolat.

19. § (1) Felhatalmazást kap a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter, hogy az e törvény végrehajtásához szükséges - a termékdíjköteles

termékek körének lehatárolásáról, besorolásáról, ITJ és vámtarifa számainak

közzétételérõl, a termékdíjfizetés, a bírságfizetés, a kedvezmény nyújtásának,

valamint a rendszeres támogatás részletes feltételeirõl, a beszámolási

kötelezettségrõl, a nyilvántartási követelményekrõl, a termékdíj

felhasználásáról szóló - részletes szabályokat az érdekelt miniszterekkel

egyetértésben rendeletben állapítsa meg.

(2) Felhatalmazást kap a kormány, hogy a Cskt. alóli mentesség

igénybevételének részletes feltételeit, a kötelezõ kezelési arányt, a

Tanácsadó Testület összetételét és feladatait legkésõbb 1995. szeptember 30-ig

rendeletben állapítsa meg.

(3) Felhatamazást kap a kormány, hogy az újrafutózási célra importálható

gumiabroncs mennyiségét rendeletben állapítsa meg.

20. § Az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII.

törvény a következõk szerint módosul:

(1) A 29. § b) pontja a következõ bb)-bd) pontokkal egészül ki:

(Az Alap bevételi forrásai:)

"bb) gumiabroncsok környezetvédelmi termékdíja

bc) csomagolóeszközök környezetvédelmi termékdíja

bd) a hûtõberendezések és hûtõközegek környezetvédelmi termékdíja"

21. § A befizetett környezetvédelmi termékdíj mértékét és összegét

tételenként és összesen a számlában, vagy a számla mellékletében fel kell

tüntetni.

22. § (1) E törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a

kihirdetésétõl számított 90. napon lép hatályba, egyidejûleg hatályát veszti

az üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1992. évi XVIII. törvény,

a Magyar Köztársaság 1994. évi költségvetésérõl szóló 1993. évi CXI. törvény

52. §-a, a Magyar Köztársaság 1994. évi pótköltségvetésérõl szóló 1994. évi

LXV. törvény 29. §-a és a Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló

1994. évi CIV. törvény 60-61. §-ai.

(2) A csomagolóeszközökre a termékdíjfizetési kötelezettség 1996. január

1-jén, a gyógyszerek csomagolóeszközeire a termékdíjfizetési kötelezettség

1997. január 1-jén lép hatályba.

(3) A csomagolási hulladékról rendelkezõ, valamint a

hulladékgazdálkodásról rendelkezõ törvény hatálybalépésével a Cskt. hatályát

veszti.

1. számú melléklet

a törvény 10. §-ához

Termékdíjtételek

(forint/db)

1. Személygépkocsi, motorkerékpár

gumiabroncsa után (legfeljebb 15 col átmérõig)

- új gumiabroncs

(beleértve külön jogszabályban meghatározott mennyiségû 250

újrafutózásra behozott gumiabroncsot is)

- külföldrõl behozott

használt gumiabroncsonként 1000

2. Tehergépkocsi, trolibusz, autóbusz, vontató, mezõgazdasági vontató,

lassú jármû, (fél)pótkocsi, repülõgép gumiabroncsa után (15 col átmérõ

fölött)

- új

gumiabroncsonként (beleértve külön jogszabályban meghatározott mennyiségû 100

0

újrafutózásra

behozott gumiabroncsot is)

- külföldrõl behozott

használt gumiabroncsonként 4000

2. sz. melléklet

a törvény 12. §-ához

A csomagolóeszközök termékdíjtételei

A csomagolóeszköz anyaga A csomagolóeszköz termékdíja (Ft/kg)

mûanyag 10

társított 8

alumínium 5

fém (kivéve alumínium) 4

papír, fa, természetes alapú textil 3

üveg 2

egyéb 5

3. sz. melléklet

A törvény 15. §-ához

A termékdíjtételek

I. A hûtõberendezések1) termékdíjtételei

Névleges hûtõtérfogat t (Ft/db)

120 literig 600

120,01-250 liter 1080

250,01 liter fölött 2800

A hûtõközeg mennyisége k (Ft/db)

0,5 kg-ig 150

0,51-2 kg 270

2,01 kg fölött 700

II. A termékdíjköteles hûtõközegek termékdíjtételei

Termékdíjköteles hûtõközeg Termékdíjtétel Ft/kg

kemény freon és CFC keverék 250

lágy freon és HCFC keverék 100

____________________

1) Klímaberendezések és

készülékek, zárt rendszerû folyadékhûtõ berendezés, zárt rendszerû freon

közegû folyadékhûtõ berendezés; zártrendszerû ammóniás hûtõközegû hûtõber.,

különféle hûtési célokat szolgáló; kompresszoros hûtõberendezés; jéggyártó

berendezés; abszorpciós, gõzejektoros és egyéb hõfelhasználáson alapuló

hûtõberendezés; egyéb hûtõberendezés; kereskedelmi hûtõberendezések;

háztartási villamos hûtõszekrény; egyéb háztartási villamos hûtõberendezés

4. sz. melléklet

A törvény 15. §-ához

A számított termékdíjtétel meghatározása a hûtõberendezéseknél

T= s*(t+k)

T: a számított termékdíjtétel hûtõberendezéseknél (Ft)

t: a névleges hûtõtérfogattól függõ termékdíjtétel a 3. sz. melléklet szerint

(Ft/db)

k: a hûtõközeg mennyiségétõl függõ termékdíjtétel a 3. sz. melléklet szerint

(Ft/db)

s: szorzószám, amelynek értéke:

0,5, ha a hûtõberendezés rendelkezik a Magyarországon alkalmazott

környezetbarát termék védjeggyel,

1,5, ha a használt hûtõberendezést külföldrõl hozzák be,

1,0 minden egyéb esetben.

T= s*1,25*t, ha a hûtõberendezés termékdíjköteles hûtõközeggel mûködik és

csak a névleges hûtõtérfogattal jellemezhetõ

T= s*t ha a hûtõberendezés nem termékdíjköteles hûtõközeggel mûködik

és csak a névleges hûtõtérfogattal jellemezhetõ

T= s*5*k, ha a hûtõberendezésnél csak a termékdíjköteles hûtõközeg mennyisége

ismert (különösen: részegységként beépített hûtõberendezések,

italhûtõk, légkondicionálók).

T= s*4*k, ha a hûtõberendezés névleges hûtõtérfogattal nem jellemezhetõ és a

hûtõberendezésben nincs termékdíjköteles hûtõközeg, ekkor a k a nem

termékdíjköteles hûtõközeg mennyisége (különösen: részegységként

beépített hûtõberendezések, italhûtõk, légkondicionálók)

5. sz. melléklet

A törvény 17. §-ához

A termékdíjtételek

Az üzemanyagok termékdíjtételei

Ft/liter

motorbenzin után 1,20 Ft/liter

gázolaj után 1,20 Ft/liter,

Indokolás

a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi

termékdíjáról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A hulladékgazdálkodás évek óta komoly problémákkal küszködik: a lerakóhelyek

fokozatosan megtelnek, újak nyitására kevés lehetõség nyílik. A hulladékégetés

ugyan nem a legjobb módja a hulladéktól való megszabadulásnak, de az országban

mûködõ hulladékégetõ kapacitás a szükségesnél kevesebb. Emellett a hulladékok

hasznosítására ritkán kerül sor, pedig az elszállított kommunális és ipari

hulladék jelentõs mennyiségben tartalmaz újrafeldolgozható vagy

újrafelhasználható anyagokat.

Bizonyos termékek termelése, forgalmazása, használata, majd hulladékkénti

kezelése a környezetet terheli. A környezetterhelés társadalmi szintû

optimumának elérése, megközelítése érdekében ösztönözni kell a szennyezõket

arra, hogy a termékekbõl képzõdõ hulladékok hasznosításának,

visszagyûjtésének, ártalmatlanításának költségeit beépítsék az áraikba. Ez az

Európai Közösség direktívájában meghatározott "szennyezõ fizet" elv

alkalmazását jelenti. A környezetterhelés csökkentésére irányuló költségeknek

a termék árába történõ beépítésére több lehetõség van. A termékdíjról szóló

törvényjavaslat egy olyan konstrukciót mutat be, amely biztosítja, hogy a

gazdaságosság követelménye is megvalósuljon.

A termékdíj bevezetésének egyik célja lehet ösztönzõ hatások elérése a

szennyezõ termékek fogyasztásának visszaszorítására, illetve az azt

helyettesítõ környezetkímélõ termék felhasználásának szélesítésére. A

termékdíj másik célja a különbözõ környezetvédelmi feladatok támogatására

történõ forrásteremtés lehet, amely egyben egyéb, pl. költségvetési források

kiváltását is szolgálja.

A környezetet terhelõ termékek közül a gumiabroncsokra, a csomagolóeszközökre,

a hûtõberendezésekre és hûtõközegekre vonatkozó termékdíjak bevezetését

célozza a jelen törvényjavaslat, egységes szerkezetbe foglalva az 1992 májusa

óta már mûködõ üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjával, összehangolva a

Központi Környezetvédelmi Alap szabályozásával.

A környezetvédelem céljain és szempontjain túl a szabályozás figyelembe veszi

a hazai piaci semlegesség és a nemzetközi versenyképesség megõrzésének

követelményét, valamint az európai közösségi szabályokkal való harmonizáció

elõsegítését.

A fentiek érdekében vált szükségessé, hogy az Országgyûlés a környezetvédelmi

termékdíjról törvényt alkosson.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

A törvény 1. §-a lényegében az Európai Közösség által meghatározott célokat, a

környezetvédelmi törvény-tervezet definícióját foglalja össze: a termékbõl

képzõdõ hulladékok hasznosítása, természeti erõforrásokkal való gazdálkodás,

környezetszennyezés csökkentése.

a 2. §-hoz

A Javaslat szerint termékdíjat kell fizetni a Magyarországon forgalomba hozott

gumiabroncsokra, csomagolóeszközökre, hûtõberendezésekre és hûtõközegekre, az

üzemanyagokra (a továbbiakban együtt: termékdíjköteles termék), függetlenül

attól, hogy belföldön állították-e elõ, vagy importálták. A termékdíjköteles

termékek forgalmazói bírságot kötelesek fizetni akkor, ha olyan terméket

forgalmaznak, amelyre a termékdíjat - ha csak nem mentes a termék - nem

fizették meg.

a 3-4. §-hoz

A Javaslat személyi hatálya azokra terjed ki, akik a termékdíjköteles terméket

elõször hozzák belföldön forgalomba. Az elsõ belföldi forgalomba hozó lehet a

termék belföldi gyártója, vagy a termék importálója.

A termékdíjat a Központi Környezetvédelmi Alapba kell befizetni. Fizetési

kötelezettség import esetén a vámkezelés napján, belföldi elõállítás esetén az

értékesítés napján keletkezik, ekkor a befizetés határideje a fizetési

kötelezettség keletkezését követõ hónap 15. napja. . Az importtal kapcsolatos

szabályok a vám, illetve a fogyasztási adó vámhoz kötõdõ szabályaival

összhangban kerültek megállapításra.

A termékdíjfizetési kötelezettségre vonatkozóan a törvényjavaslat az adózás

rendjérõl szóló törvény rendelkezéseinek alkalmazását írja elõ, ezzel

hatékonyabbá téve a termékdíj ellenõrzésével kapcsolatos feladatok ellátását.

A termékdíjfizetési kötelezettség tekintetében eljáró hatóságot nevesítik ezek

a szakaszok, amelyek értelmében az import esetén a vámhatóság, egyéb esetekben

az Alap kezelõje rendelkezik hatáskörrel.

A kötelezetteknek negyedévente be kell számolniuk kötelezettségük

teljesítésérõl. A negyedéves beszámoló kötõdik a termékdíj fizetéséhez is,

mivel a termékdíjat e beszámoló alapján kell a kötelezetteknek fizetniük. A

beszámoló formanyomtatványát a végrehajtási rendeletek határozzák meg.

az 5. §-hoz

A termékdíj felét kell megfizetni abban az esetben, ha a termékdíjköteles

termék jogosult a külön jogszabályban meghatározottak szerinti környezetbarát

védjegy használatára (termékdíjkedvezmény).

a 6. §-hoz

Ez a szakasz a termékdíjból képzõdõ bevétel felhasználási irányait határozza

meg, igazodva a Központi Környezetvédelmi Alapról szóló törvény

rendelkezéseihez.

Pályázat útján a bevételek 75 %-a használható fel, részben a

környezetszennyezést megelõzõ, csökkentõ, környezetbarát fogyasztási szokások

kialakítását ösztönzõ fejlesztések egyszeri támogatására, részben pedig a

hulladékképzõ termékek újrahasználatának, újrafeldolgozásának,

energiahasznosító égetésének rendszeres támogatására.

Miniszteri döntéssel -törvényben meghatározott keretek között- környezeti

kárelhárításra, valamint közcélú környezetvédelmi feladatokra

(szemléletformálás, monitoring fejlesztés, mûködési költség) fordítható a

termékdíj fennmaradó hányada.

a 7. §-hoz

A 7. § a rendszeres támogatással kapcsolatos részletes szabályokat állapítja

meg, mivel a Központi Környezetvédelmi Alapról szóló törvényi szabályozás ezt

külön törvény hatáskörébe utalja. A rendszeres támogatás is pályázat útján

nyerhetõ el, mértékét és feltételeit az éves Támogatási Irányelvek

tartalmazzák.

a 8. §-hoz

A rendszeres támogatásra vonatkozóan az adózás rendjérõl szóló törvény

rendelkezései szerint az Alap kezelõje jár el.

a 9-10. §-hoz

Ebben a fejezetben a gumiabroncsok termékdíjára vonatkozó speciális szabályok

találhatók. Az 1. sz. melléklet tartalmazza a termékdíjtételeket a gumiabroncs

nagysága és kora szerinti kategóriákban.

a 11-13. §-hoz

A javaslat valamennyi csomagolóeszközre vonatkozik, a 2. sz. mellékletben

szereplõ termékdíjtételek tömegben vannak kifejezve. Tekintettel arra, hogy a

csomagolóeszközökkel kapcsolatban megjelent egy EU direktíva, amely kezelési

célokat határoz meg, illetve tekintettel a magyar gazdaság teherviselõ

képességére, a csomagolóeszközök termékdíja alól mentesség szerezhetõ abban az

esetben, ha a kibocsátott csomagolóeszköz meghatározott hányadát kezelik

(visszagyûjtik, hasznosítják, ártalmatlanítják). Mentességet szerezhet a

gyártó, illetve az importáló akkor, ha egy kezelést koordináló szervezet, vagy

a csomagolóeszköz vevõje a kötelezettséget átvállalja. Ebben az esetben a

kötelezettnek a kezelést koordináló szervezet, illetve a csomagolóeszköz

vevõje minõsül, rá vonatkozik a törvényben megállapított termékdíjfizetési

kötelezettség a csomagolóeszköz belföldi forgalomba hozatalakor. Külön

jogszabályban kell a mentesség részletes feltételeit meghatározni: a kötelezõ

kezelési arány mértékét, a mentesség megszerzésének feltételeit, a

nyilvántartási követelményeket stb. A képzõdõ bevételek felhasználásában

fontos az, hogy a Támogatási Irányelvekre, a pályázatok elbírálására egy a

gazdálkodók, a környezetvédelmi társadalmi szervezetek és a kormányzat

képviselõibõl álló Tanácsadó Testület tesz javaslatot.

a 14-15. §-hoz

E fejezet a hûtõberendezések és a hûtõközegek termékdíjára vonatkozó sajátos

szabályokat állapít meg. Az ehhez a részhez kapcsolódó 3. és 4. sz.

mellékletben szerepelnek a termékdíjtételek, és azok számítási módja.

A hûtõberendezések termékdíja a névleges hûtõtérfogattól és a hûtõközeg

mennyiségétõl függõ tételekbõl tevõdik össze. A hûtõközeg termékdíjtételei az

ózonkárosító hatás szempontjából differenciáltak, a nem ózonkárosító

hûtõközegekre termékdíjat nem kell fizetni.

a 16-17. §-hoz

Ez a fejezet tartalmazza a törvényjavaslat zárórendelkezései között hatályon

kívül helyezendõ, az üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjára vonatkozó

speciális szabályokat: a termékdíj alapját és mértékét az 5. sz. mellékletben

részletezve.

A 18. §-hoz

E § a Javaslatban használt fontosabb meghatározásokat tartalmazza.

A hasznosítás meghatározásakor komoly gondot okozott, hogy a gyakorlatban

többféle szóhasználat keveredik, gyakran összemosódó jelentéstartalommal. Az

itt adott definíciók illeszkednek a készülõ hulladékgazdálkodási

jogszabályhoz, és egyben alkalmasak a Javaslat céljai szerinti szabályozás

megvalósítására. A hasznosítás gyûjtõfogalom, jelenti egyfelõl az

újrafeldolgozást, másfelõl pedig az újrahasználatot.

Újrahasználatnak minõsül a hulladékképzõ termék ismételt alkalmazása, azaz a

termék átalakítása nélküli - lényegében a tisztítás, fertõtlenítés utáni -

használata (pl. üvegek újratöltése).

Az újrafeldolgozás meghatározásában két lényeges szempont jelenik meg.

Egyrészt a hulladékképzõ termék anyagának a felhasználása történik - általában

fizikai és kémiai átalakítások révén - valamilyen termék elõállítása

érdekében. Másrészt fontos az, hogy az elõállított termék használati

tulajdonságai megfelelõek legyenek, illetve az újrafeldolgozás során a

környezetvédelmi elõírások betartása ne sérüljön. A definíció alapján

újrafeldolgozásnak minõsül pl. az alumíniumdoboz újraolvasztásával, vagy akár

a mûanyagok és papír komposztolásával készült termék elõállítása,

értékesítése.

Az energianyerés pozitív energiamérlegû égetés, amely során a környezetvédelmi

elõírásokat betartották. Nem nevezhetõ sem hasznosításnak (nem anyagában,

hanem energiakénti felhasználásról van szó), sem pedig ártalmatlanításnak (ez

a fogalom a veszélyes hulladékokkal kapcsolódik össze), ezért alkalmazza a

Javaslat az újszerû energianyerés kifejezést.

A csomagolóeszközök definíciója az MSZ 8358/1-1989. 1.5. pontja átvételét

jelenti, amely tömören rögzíti a csomagolóeszközök fõbb jellemzõit.

a 19. §-hoz

A végrehajtás szabályozására egyfelõl miniszteri rendelet, másfelõl a

csomagolóeszközök termékdíjával kapcsolatos kormányrendelet számára szükséges

felhatalmazásokat adja meg e szakasz.

a 20-22. §-hoz

E §-ok a törvényjavaslat rendelkezéseibõl következõ törvénymódosításokat

tartalmazzák: az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi

LXXXIII. törvény kiegészül az új termékdíjakkal, és egyben a 22. § az

üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjáról szóló törvényt hatályon kívül

helyezi.

A befizetett termékdíjat a termékdíj befizetõjének a számlában, vagy a számla

mellékletében fel kell tüntetni.

A törvény a kihirdetésétõl számított 90. napon lép hatályba, ezzel lehetõséget

teremtve mind a kötelezetteknek, mind a végrehajtásért felelõs szerveknek a

felkészülésre. A csomagolóeszközök termékdíja 1996. január 1-jén lép hatályba,

ehhez képest egy év múlva a gyógyszerek csomagolóeszközeinek termékdíja is

életbe lép.

A csomagolóeszközök termékdíja hatályát veszti a hulladékgazdálkodási és a

csomagolási hulladékról szóló törvények hatályba lépésével, amelyek már a

teljes csomagolási lánc szereplõi számára állapítanak meg kötelezettségeket a

kereskedõk, fogyasztók felelõsségén keresztül az önkormányzatok feladatainak

felsorolásáig.

Eleje Honlap