ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/982..

Dr. Fodor Gábor úrnak

mûvelõdési és közoktatási miniszter

INTERPELLÁCIÓ

Cím: Megszorító intézkedések

(avagy a mennyiségi megszorításoknak az oktatásban már minõségi romláshoz is

kell vezetniük?)

Tisztelt Miniszter Úr!

A gyógypedagógus szakma pzitívumként könyvelhette el az 1993. LXXIX. törvény

azon rendelkezéseit (30.§), amely szerint:

- meghatározta a fogyatékosok oktatásának képesítési feltételeit

- a fogyatékosok képzésének kötelezettségét

- az integrált oktatás feltételeit, melyben kötelezõen írja elõ a

gyógypedagógus szakember alkalmazását a fogyatékosok oktatásának, képzésének

valamennyi területén.

Ezzel szemben:

A jelenlegi közoktatásfejlesztési stratégiák nem tartalmazzák az enyhe fokban

értelmi fogyatékosok számára megteremtett feltételeket.

A közoktatásfejlesztés stratégiája vitaanyag egyetlen szóben sem tartalmazza

az enyhe értlmi fogyatékosok iskoláztatásáról szóló elképzeléseket.

A közoktatásról szóló 1993-as LXXIX. törvény 17. § (3) pontja szerint ha a

folyatékos gyermeket a többi gyermekkel együtt nevelik, úgy ezt az

oktatómunkát a fogyatékosság típusának megfelelõ képesítéssel rendelkezõ

gyógypedagógus segíti.

Ezzel szemben a Tanügyigazgatási valamint Közoktatásfejlesztési és

Kutatásszervezési Fõosztály a közoktatási törvény alkalmazási feltételekre

vonatkozó elõirásainak módosításában a következõket tervezi ..."sem

fogyatékosokat nevelõ diákotthonban, sem napköziben, sem integrált nevelõ-

oktatásban, sem készségtárgyak oktatásában nem szükséges a gyógypedagógus

tanári végzettség."

Ez a megoldástervezet veszélyezteti az egyhe értelmi fogyatékos gyermekek

szakszerû nevelését és oktatását.

Az általános iskolai pedagógusok nincsenek felkészítve az enyhe fokban értelmi

fogyatékos gyermekek nevelésére és oktatására.

Még ma is él az a szemlélet, mely szerint az anyhe értlmi fogyatékosokat csak

lassabban tanulóként, kevesebb tudásanyag befogadására képes egyénként

kezelik, s nem veszik figyelembe, hogy az õ személyiségstruktúrájuk

minõségileg más és nem mennyiségileg kevesebb.

A fogyatékos gyermekeket kudarcok sorozza érheti az integrált oktatásban, mely

személyiségük súlyos torzulásához vezethet. A többségi általános iskolának

elég proglémát okoz, hogy a nagy százalékarányban elõforduló gyengébb

képességû, de nem értelmi fogyatékos tanulói megtanítsa írni-orvasni és úgy-

ahogy felzárkóztassa õket.

A fentiek tükrében kérdezem ezért Miniszter Urat:

1. Mit terveznek az enyhe fokban értelmi fogyatékosok iskoláztatásáról és a

velük foglalkozó pedagógusok képesítési feltételeirõl?

2. Mi az indoka a közoktatásfejlesztési koncepcióban található visszalépésnek?

3. Ez a visszalépés is részét képezi-e az eléggé el nem ítélhetõ koncepciónak,

a pedagógusok 15-20 %-os létszámleépítésének?

Várom Miniszter Úr válaszát.

Budapest, 1995. május 3.

(Dr. Szilágyiné Császár Terézia)

KDNP

Eleje Honlap