CONTEXT 7 69 6 6 72
ALKOTMÁNY- ÉS IGAZSÁGÜGYI BIZOTTSÁG
Bizottsági önálló indítvány
Országgyülési határozati javaslat
az országos népszavazás kezdeményezésének elutasításáról
Az Országgyülés a Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt
képviselõi által 1995. március 14-én az Országgyülés elnökének
átadott, országos népszvazásra irányuló kezdeményezést, tekintettel
arra, hogy az részben az Alkotmány módosítására vonatkozik, ami
ellentétes az Alkotmánybíróság 2/1993. (I.22.) AB határozatával és
az azt megerõsítõ 1995. május 5-én kelt végzésével, részben pedig
nem az Országgyülés hatáskörébe tartozó kérdésre vonatkozik, így nem
felel meg a népszavazásról és a népi kezdeményezésrõl szóló 1989.
évi XVII. törvény 5.§-ában foglalt szabályoknak,
elutasítja.
INDOKOLÁS
A Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt képviselõi 1995.
március 14-én több mint 200 ezer aláírással országos népszavazásra
irányuló kezdeményezést adtak át az Országgyülés elnökének.
A népszavazási aláírásgyüjtõ ív a következõ kérdéseket tartalmazta:
"Kívánja-e, hogy a jelenlegi törvények módosításával
a, 1995-tõl kezdõdõen a Magyar Köztársaság elnökét közvetlen
szavazással a nép válassza meg?
b, a nép által választandó köztársasági elnök hatáskörét növeljék
meg a kormányzati hatalom korlátozása érdekében?
c, a nép által megválasztandó köztársasági elnök a
hivatalbalépésétõl számított hat hónapon belül kezdeményezzen
törvényalkotást a fiatalok elsõ munkahelyhez és elsõ lakáshoz
jutásának elõmozdítására?
d, a nép által megválasztandó köztársasági elnök a
hivatalbalépésétõl számított hat hónapon belül kezdeményezze egy - a
nõk 55 éves nyugdíjkorhatárát meghagyó - új nyugdíjtörvény
meghozatalát?
Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a
kezdeményezést támogató aláírások közül a népszavazásról és a népi
kezdeményezésrõl szóló 1989. évi XVII. törvény (a továbbiakban:
Ntv.) 10.§ (1) bekezdésében meghatározott 100 ezernél több hiteles.
A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 19.§
(3) bekezdésének k, pontja szerint a Köztársaság elnökét az
Országgyülés választja meg. A kezdeményezés a, pontjában föltett
kérdés ezzel ellentétesen arra irányul, hogy 1995-tõl kezdõdõen a
Magyar Köztársaság elnökét közvetlen szavazással a nép válassza meg.
Az Alkotmány 30.§ (1) bekezdése határozza meg a köztársasági elnök
hatáskörét. A kezdeményezés b, pontja ennek módosítására irányul. A
kezdeményezés b, c, és d pontja pedig a "nép által választandó",
illetve a "nép által megválasztandó " köztársasági elnök
kifejezéseket használja, így e pontok burkolt alkotmánymódosítást
foglalnak magukban.
A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága 2/1993. (I.22.) AB
határozatában, melyet az 1995. május 5-én kelt végzésében
megerõsített, az alábbiakat állapította meg:
"1. A Magyar Köztársaság alkotmányos rendjében a népszuverenitás
gyakorlásának elsõdleges formája a képviselet. Népszavazás csak az
Alkotmány és az alkotmányosan hozott törvények keretei között
dönthet az Országgyülés hatáskörébe tartozó ügyekben.
2. A népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az Országgyülés, mind
népszavazás útján történõ gyakorlása csak az Alkotmány
rendelkezéseinek megfelelõen történhet. A népszavazásra bocsátott
kérdés nem foglalhat magában burkolt alkotmánymódosítást. "
Az Alkotmánybíróság ezen állásfoglalásából egyértelmüen következik,
hogy az Alkotmány módosítása tárgyában olyan ügydöntõ népszavazás,
amelynek eredménye kötelezõ az Országgyülésre, nem rendelhetõ el.
Ennek megfelelõen a kezdeményezésben szereplõ valamennyi kérdés
vonatkozásában - mivel azok egymással összefüggenek - el kell
utasítania a kezdeményezést az Országgyülésnek. A népszavazás
kiírása ellentétes lenne az Alkotmánybíróság idézett határozatával.
Az Ntv 5.§ (1) bekezdése szerint országos népszavazás az
Országgyülés által elfogadott törvények megerõsítése, valamint az
Országgyülés hatáskörébe tartozó döntések tárgyában rendelhetõ el. A
kezdeményezés c, és d, pontja ezzel szemben nem az Országgyülést,
hanem a megválasztandó köztársasági elnököt kívánja kötelezni az
Alkotmány 25.§ (1) bekezdésében meghatározott hatásköre (a
törvénykezdeményezés) gyakorlására.
Az Országgyülésnek tehát a kezdeményezést a c, és d, pont
vonatkozásában emiatt is el kell utasítania.
Az Ntv. 9.§ (5) bekezdése szerint az Országgyülés a kezdeményezés
elutasításáról határozatban dönt.
Az Alkotmányügyi bizottság 1995. május 8-i ülésén az elõbbiekben
jelzett országgyülési határozati javaslatot fogadta el.
Az országgyülési határozati javaslat bizottsági elõadója dr.
Avarkeszi Dezsõ országgyülési képviselõ.
Budapest, 1995. május 8.
Dr. Hack Péter
a bizottság elnöke