CONTEXT 7 69 6 6 72

H/1010..

ALKOTMÁNY- ÉS IGAZSÁGÜGYI BIZOTTSÁG

Bizottsági önálló indítvány

Országgyülési határozati javaslat

az országos népszavazás kezdeményezésének elutasításáról

Az Országgyülés a Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt

képviselõi által 1995. március 14-én az Országgyülés elnökének

átadott, országos népszvazásra irányuló kezdeményezést, tekintettel

arra, hogy az részben az Alkotmány módosítására vonatkozik, ami

ellentétes az Alkotmánybíróság 2/1993. (I.22.) AB határozatával és

az azt megerõsítõ 1995. május 5-én kelt végzésével, részben pedig

nem az Országgyülés hatáskörébe tartozó kérdésre vonatkozik, így nem

felel meg a népszavazásról és a népi kezdeményezésrõl szóló 1989.

évi XVII. törvény 5.§-ában foglalt szabályoknak,

elutasítja.

INDOKOLÁS

A Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt képviselõi 1995.

március 14-én több mint 200 ezer aláírással országos népszavazásra

irányuló kezdeményezést adtak át az Országgyülés elnökének.

A népszavazási aláírásgyüjtõ ív a következõ kérdéseket tartalmazta:

"Kívánja-e, hogy a jelenlegi törvények módosításával

a, 1995-tõl kezdõdõen a Magyar Köztársaság elnökét közvetlen

szavazással a nép válassza meg?

b, a nép által választandó köztársasági elnök hatáskörét növeljék

meg a kormányzati hatalom korlátozása érdekében?

c, a nép által megválasztandó köztársasági elnök a

hivatalbalépésétõl számított hat hónapon belül kezdeményezzen

törvényalkotást a fiatalok elsõ munkahelyhez és elsõ lakáshoz

jutásának elõmozdítására?

d, a nép által megválasztandó köztársasági elnök a

hivatalbalépésétõl számított hat hónapon belül kezdeményezze egy - a

nõk 55 éves nyugdíjkorhatárát meghagyó - új nyugdíjtörvény

meghozatalát?

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a

kezdeményezést támogató aláírások közül a népszavazásról és a népi

kezdeményezésrõl szóló 1989. évi XVII. törvény (a továbbiakban:

Ntv.) 10.§ (1) bekezdésében meghatározott 100 ezernél több hiteles.

A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 19.§

(3) bekezdésének k, pontja szerint a Köztársaság elnökét az

Országgyülés választja meg. A kezdeményezés a, pontjában föltett

kérdés ezzel ellentétesen arra irányul, hogy 1995-tõl kezdõdõen a

Magyar Köztársaság elnökét közvetlen szavazással a nép válassza meg.

Az Alkotmány 30.§ (1) bekezdése határozza meg a köztársasági elnök

hatáskörét. A kezdeményezés b, pontja ennek módosítására irányul. A

kezdeményezés b, c, és d pontja pedig a "nép által választandó",

illetve a "nép által megválasztandó " köztársasági elnök

kifejezéseket használja, így e pontok burkolt alkotmánymódosítást

foglalnak magukban.

A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága 2/1993. (I.22.) AB

határozatában, melyet az 1995. május 5-én kelt végzésében

megerõsített, az alábbiakat állapította meg:

"1. A Magyar Köztársaság alkotmányos rendjében a népszuverenitás

gyakorlásának elsõdleges formája a képviselet. Népszavazás csak az

Alkotmány és az alkotmányosan hozott törvények keretei között

dönthet az Országgyülés hatáskörébe tartozó ügyekben.

2. A népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az Országgyülés, mind

népszavazás útján történõ gyakorlása csak az Alkotmány

rendelkezéseinek megfelelõen történhet. A népszavazásra bocsátott

kérdés nem foglalhat magában burkolt alkotmánymódosítást. "

Az Alkotmánybíróság ezen állásfoglalásából egyértelmüen következik,

hogy az Alkotmány módosítása tárgyában olyan ügydöntõ népszavazás,

amelynek eredménye kötelezõ az Országgyülésre, nem rendelhetõ el.

Ennek megfelelõen a kezdeményezésben szereplõ valamennyi kérdés

vonatkozásában - mivel azok egymással összefüggenek - el kell

utasítania a kezdeményezést az Országgyülésnek. A népszavazás

kiírása ellentétes lenne az Alkotmánybíróság idézett határozatával.

Az Ntv 5.§ (1) bekezdése szerint országos népszavazás az

Országgyülés által elfogadott törvények megerõsítése, valamint az

Országgyülés hatáskörébe tartozó döntések tárgyában rendelhetõ el. A

kezdeményezés c, és d, pontja ezzel szemben nem az Országgyülést,

hanem a megválasztandó köztársasági elnököt kívánja kötelezni az

Alkotmány 25.§ (1) bekezdésében meghatározott hatásköre (a

törvénykezdeményezés) gyakorlására.

Az Országgyülésnek tehát a kezdeményezést a c, és d, pont

vonatkozásában emiatt is el kell utasítania.

Az Ntv. 9.§ (5) bekezdése szerint az Országgyülés a kezdeményezés

elutasításáról határozatban dönt.

Az Alkotmányügyi bizottság 1995. május 8-i ülésén az elõbbiekben

jelzett országgyülési határozati javaslatot fogadta el.

Az országgyülési határozati javaslat bizottsági elõadója dr.

Avarkeszi Dezsõ országgyülési képviselõ.

Budapest, 1995. május 8.

Dr. Hack Péter

a bizottság elnöke

Eleje Honlap