1024. szám

Képviselõi önálló indítvány

Dr. G á l Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Az Országgyûlés

..../1995. (....) OGy.határozata

a privatizációs folyamatok és az állami vagyonkezelés hatékonységát és

jogszerûségét veszélyeztetõ fogyatékosságok és visszaélések feltárását, a

korrupció ellenes fellépést elõsegítõ országgyûlési eseti bizottság

létrehozásáról.

1. §.

Az Országgyûlés a Házszabály 34. §-a alapján a privatizációs folyamatok és az

állami vagyonkezelés hatékonyságát és jogszerûségét veszélyeztetõ

fogyatékosságok és visszaélések feltárása, valamint a korrupció ellenes

eredményes fellépés érdekében országgyûlési eseti bizottságot - (rövidített

neve: privatizációs eseti bizottság, a továbbiakban: bizottság) hoz létre.

2. §.

A bizottság 23 tagból áll. A bizottság tagjaira a képviselõcsoportok vezetõi

tesznek ajánlást az alábbiak szerint:

MSZP 10 fõ

SZDSZ 4 fõ

MDF 3 fõ

FKGP 2 fõ

KDNP 2 fõ

Fidesz-MPP 2 fõ

A bizottság elnökének, alelnökeinek és tagjainak megválasztására a

Házbizottság terjeszt elõ javaslatot az Országgyûlésnek.

- 2 -

3.§.

A bizottság:

a/ az állami kormányzati szervektõl tájékoztatást, felvilágosítást kér a

privatizációs folyamatokról, ideértve a bevételek alakulását és a

kitûzött célok elérése érdekében követett eljárást is,

b/ megvizsgálja, hogy a privatizációs folyamatok során a gazdaságossági és

célszerûségi szempontok mellett más megfontolások, döntési szempontok

milyen szerepet játszottak,

c/ megvizsgálja, hogy a privatizációs folyamat során hogyan alakult a

foglalkoztatás, a privatizációval érintett vállalatok termelése,

exportja, beruházásai, a termékek és a gyártás korszerûsége, a termékek

piacképessége,

d/ figyelemmel kíséri az 1086/1994.(IX.15.) Kormányhatározattal (a

továbbiakban: határozat) létrehozott Közpénzek felhasználását és

Privatizációt Ellenõrzõ Bizottság által, valamint a Kormányzati

Ellenõrzési Iroda által a határozat 3. pontja alapján, valamint a

pénzügyminiszter által a határozat 4. pontja alapján végzett ellenõrzések

lefolytatását,

e/ értékeli a d/ pontban megjelölteknek az általuk lefolytatott

vizsgálatokról készített összefoglaló jelentéseit és indokolt esetben

javaslatot tesz - szükség esetén új vizsgálati irány megjelölésével -

további vizsgálat lefolytatására,

f/ az arra hivatott szervek elõtt konkrét ügyekben vizsgálat lefolytatását

kezdeményezheti,

g/ megvizsgálja, hogy az állami vagyon alapítványoknak és vállalkozásoknak

történõ juttatásánál a jogszabályok, elõírások maradéktalan betartásán

túl kellõ gondossággal jártak-e el,

h/ amennyiben a bizottság tevékenysége során korrupcióra utaló adat merül

fel, az erre hivatott szervek elõtt vizsgálatot kezdeményez,

i/ áttekinti a hatályos jogszabályokat és kezdeményezi azon jogszabályok

módosítását, amelyek lehetõvé tették, hogy az egyes privatizációs

döntések során vagyonvesztés következzen be,

- 3 -

j/ figyelemmel kíséri az állam tulajdonában álló vállalkozói vagyon

értékesítésérõl szóló törvény gyakorlati végrehajtását.

4. §.

A bizottság 3. §-ban részletezett hatás- és feladatköre nem terjed ki

folyamatban lévõ egyedi privatizációs ügyekre.

5. §.

A bizottság mûködésének rendjét maga állapítja,

6. §.

A bizottság mûködése során szakértõk vagy szakértõi szervezetek

igénybevételére jogosult. Mûködésének költségeit az Országgyûlés

költségvetésébõl kell fedezni.

7. §.

A bizottság megállapításairól jelentést készít, amelyet az Országgyûlés elé

terjeszt.

8. §.

A bizottság az Országgyûlés jelen határozata alapján 1997. július 1-ig

mûködik. A bizottság ezen idõpontig köteles mûködésének összegzett

tapasztalatait, megállapításait összefoglaló jelentés formájában az

Országgyûlés elé terjeszteni. Az Országgyûlés a bizottság összefoglaló

jelentését megtárgyalja és e tárgyban hozott határozatában dönt a bizottság

tevékenységének megszûnésérõl vagy megbizatásának meghosszabbításáról.

Indoklás

A szociális piacgazdaság megteremtésének elengedhetetlen feltétele a túlsúlyos

állami tulajdon lebontása, a hatékonyságot növelõ tulajdoni szerkezet

kialakítása.

- 4 -

Ez a folyamat az un. spontán privatizációval kezdõdött meg és napjainkban is

tart.

A privatizáció eddigi folyamata a lehetségesnél és kívánatosnál lassabban,

jelentõs veszteségek mellett ment végbe. Vagyonvesztéshez vezetett a folyamat

elhúzódása, de egyes esetekben az új tulajdonos tulajdonszerzésének

körülményei is megválaszolatlan kérdéseket eredményeztek. Nem érvényesült a

folyamat felett a parlamenti ellenõrzés és ezen keresztül a közvetett

társadalmi ellenõrzés sem.

A társadalom joggal várja el a legfõbb államhatalmi szervtõl, hogy

határozottan lépjen fel a nemzeti vagyon pazarló kezelése, illetve a

visszaéléseket eredményezõ helyzet ellen és feltárt visszaélések esetén a

megsértett jogrend helyreállítása érdekében a szükséges intézkedéseket tegye

meg.

A javaslat a privatizációs folyamat parlamenti ellenõrzésének intézményes

kereteit kívánja megteremteni. A sürgõs tárgyalás iránti kérelmemet az önálló

indítványban foglalt hatás- és feladatkörû bizottság felállítása és

mûködtetése iránt megnyilvánuló valós társadalmi igénnyel indokolom. A

bizottság létrehozásának és mûködésének gazdasági hatása elõzetesen nem

becsülhetõ fel.

Budapest, 1995. május 11.

Dr. Kristóf István

MSZP

Eleje Honlap