CONTEXT 7 69 6 6 72

H/1041..

ORSZÁGGYÜLÉSI KÉPVISELÕ

Országgyülési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság Országgyülésének Házsszabályáról szóló 46/1994.

(IX.30.) OGY határozat módosításáról

1.§

A Magyar Köztársaság Országgyülésének Házszabályáról szóló

46/1994.(IX.30.)OGY határozat (a továbbiakban: Házszabály) IV.

Részének "Különleges eljárások" c. fejezete a 134.§-t követôen az

alábbi címmel és az azt követô új 134/A.-134/F.§-al egészül ki:

"Az új alkotmány megalkotása

134/A.§ A Magyar Köztársaság új alkotmányának megalkotása során a

Házsszabály általános rendelkezéseit a 134/B-134/F. §-ba foglalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

134/B.§ (1) A Magyar Köztársaság új alkotmányának kidolgozását, az

alkotmánytörvény-javaslat elôterjesztését és a kijelölt bizottság

feladatának ellátását az Országgyülés Alkotmányelôkészítô bizottsága

végzi.

(2) Az Alkotmányelôkészítô bizottság az új alkotmány elfogadásáig,

de legfeljebb az 1994-ben megválasztott Országgyülés megbizatásának

megszünéséig müködik.

(3) Az Alkotmányelôkészítô bizottság terjeszti az Országgyülés elé a

tervezett alkotmány elveire, majd az új alkotmány kidolgozott

szövegére vonatkozó javaslatot, tökéletesítve az emberi jogok

érvényesülésének garanciáit és a szabályozás egészét, megôrizve a

kialakult közjogi berendezkedés alapjait.

134/C.§ (1) Az Alkotmányelôkészítô bizottság munkájában minden

képviselôcsoportból négy-négy képviselô vesz részt.

(2) Az Alkotmányelôkészítô bizottság elnöke az Országgyülés elnöke.

(3) Az Alkotmányelôkészítô bizottság ülését az Országgyülés

elnökének akadályoztatása esetén felváltva vezetik a

képviselôcsoportokból erre kijelölt tagok.

134/D.§ (1) Az Alkotmányelôkészítô bizottságban a képviselôcsoportok

tagjai együttesen egy-egy szavazattal rendelkeznek.

(2) Az Alkotmányelôkészítô bizottság akkor határozatképes, ha a

képviselôcsoportok egy-egy tagja - legfeljebb egy képviselôcsoport

tagjainak kivételével - jelen van.

(3) Az Alkotmányelôkészítô bizottság határozatainak meghozatala

során a legszélesebb körü egyetértésre törekszik. Az

Alkotmányelôkészítô bizottság határozatának meghozatalához legalább

öt igenlô szavazat, valamint az szükséges, hogy a javaslatot

támogató képviselôcsoportok tagjainak száma érje el a képviselôk

kétharmadát. A szükséges számú igenlô szavazat hiányában az

Alkotmányelôkészítô bizottság az adott kérdésben a hatályos

alkotmánynak megfelelô rendelkezést terjeszti elô.

134/E.§ (1) Az elôterjesztô és a kijelölt bizottság Házszabályban

meghatározott jogkörét az Alkotmányelôkészítô bizottság gyakorolja.

(2) Az Alkotmányelôkészítô bizottság csak a Kormány vagy a

képviselôcsoportok által elôterjesztett javaslatokról és tárgyalási

anyagokról tárgyalhat.

(3) Az Országgyülés napirendjére csak az Alkotmányelôkészítô

bizottság által elôterjesztett javaslat kerülhet, mind a tervezett

alkotmány elveire, mind az új alkotmány kidolgozott szövegére

vonatkozóan.

(4) Az Alkotmányelôkészítô bizottság által elôterjesztett, a

tervezett alkotmány elveire és az új alkotmány kidolgozott szövegére

vonatkozó javaslatot érintôen csak olyan módosító indítvány, illetve

a 107.§ szerinti indítvány bocsátható az Országgyülés ülésén

szavazásra, amely a bizottságban a 134/D.§ (3) bekezdés szerinti

támogatást megkapta. A 107.§ (2) bekezdése nem alkalmazható.

(5) Az Országgyülés együttesen szavaz az Alkotmányelôkészítô

bizottság által a 134/E.§ (4) bekezdés szerint támogatott módosító

indítványokról. A 106.§ (3) bekezdésében foglaltak nem

alkalmazhatók.

134/F.§ (1) Az Alkotmányelôkészítô bizottság feladatai ellátása

érdekében szakértôket kérhet fel közremüködésre.

(2) Az Alkotmányelôkészítô bizottság ülésein csak a

képviselôcsoportok által meghívott - képviselôcsoportonként

legfeljebb négy - és az Alkotmányelôkészítô bizottság, illetve az

Alkotmányelôkészítô bizottság elnöke által meghívott szakértôk,

valamint - állandó meghívottként - a Kormány képviselôje vehet

részt.

(3) Az Alkotmányelôkészítô bizottság ülései nem nyilvánosak.

(4) Az Alkotmányelôkészítô bizottság nyilvános meghallgatást és

ülést is tarthat.

(5) Az Alkotmányelôkészítô bizottság üléseinek elôkészítésérôl az

Országgyülés elnöke a Fôtitkárság útján gondoskodik.

(6) A 134/B.-134/F. §-ok alkalmazásában képviselôcsoport: annak a

pártnak a képviselôcsoportja, amely az 1994. évi országgyülési

választásokon elért eredmény alapján képviselôcsoport alakítására

jogosult lett."

2.§

Záró rendelkezések

E határozat kihirdetése napján lép hatályba, és az új alkotmány

hatályba lépésének napján, legkésôbb az 1994-ben megválasztott

Országgyülés megbízatásának megszünésekor hatályát veszti.

Budapest, 1995. május 4.

a Magyar Szocialista Párt a Szabad Demokraták Szövetsége

frakciójának vezetôje frakciójának vezetôje

a Magyar Demokrata Fórum a Független Kisgazda-,Földmunkás- és

Polgári Párt frakciójának vezetôje frakciójának vezetôje

a Fiatal Demokraták Szövetsége a Kereszténydemokrata Néppárt

frakciójának vezetôje frakciójának vezetôje

INDOKOLÁS

Az Országgyülésben képviselettel rendelkezô pártok

képviselôcsoportjai - a kisgazdapárti frakció kivételével - annak

érdekében, hogy hazánk ideiglenes jellegü alkotmányát új alkotmány

váltsa fel, megállapodtak abban, hogy módosítják az alkotmányt és a

Házszabályt, továbbá felállítják az új alkotmányt elôkészítô

bizottságot.

1. Az új alkotmány elôkészítése speciális parlamenti eljárási

szabályokat igényel, annak biztosítása érdekében, hogy az egyébként

az alkotmány megváltoztatásához elegendô szavazattal rendelkezô

koalíciós frakciók csak az ellenzéki képviselôcsoportok többségének

egyetértésével, a lehetô legszélesebb konszenzussal alakíthassák ki

az új alkotmány tartalmát. Idôtálló alkotmány ugyanis csak a

politikai erôk széleskörü egyetértése eredményeként a pillanatnyi

politikai erôviszonyok és napi politikai küzdelmek fölé emelt

alkotmányozó tevékenység alapján születhet. Ezért a Házszabály

módosítására irányuló országgyülési határozati javaslat (a

továbbiakban : Javaslat) a Házszabály 4. fejezetét új különleges

eljárással az új alkotmány megalkotásának szabályaival egészíti ki.

2. A Javaslat szerint az új alkotmány kidolgozását, az

alkotmány-törvényjavaslat elôterjesztését és a kijelölt bizottság

feladatainak ellátását az Országgyülés újonnan felállítandó

Alkotmányelôkészítô bizottsága (a továbbiakban : Bizottság) végzi.

Ez a megoldás kifejezésre juttatja, hogy az alkotmányozás egyetemes

nemzeti ügy, melyet a törvényhozásnak kell - a napi politika fölé

emelt módon - kézben tartani.

A Kormány és a képviselôcsoportok önálló tervezeteket nem

terjeszthetnek közvetlenül a plénum elé, hanem javaslataikat a

Bizottsághoz nyújtják be. A Bizottság az elôterjesztett anyagok

megvitatása után maga alakítja ki döntési javaslatát és terjeszti az

Országgyülés elé a tervezett alkotmány elveire, majd az új alkotmány

szövegére vonatkozó javaslatot.

A Bizottság által benyújtott döntési javaslathoz füzött képviselôi

módosító indítványokat is a Bizottság tárgyalja meg, és csak az

általa támogatott módosító javaslat kerülhet az Országgyülés

testülete elé. Ebben az eljárásban nincs tehát lehetôség arra, hogy

a frakciók a plenáris ülésen szavazást kérjenek a Bizottság által

elvetett módosító javaslataikról.

Ezek a szabályok akadályozzák meg azt, hogy a többségben levô pártok

a bizottságban kialakított konszenzusos megoldásokat megkerülve, a

plenáris ülésen keresztülvihessék akaratukat.

3. A Bizottság összetételére és a döntéshozatalára vonatkozó

szabályok is az elôbbi elveken alapulnak.

A Bizottság munkájában minden képviselôcsoport azonos számú taggal

vesz részt, és minden képviselôcsoportnak egyenként egy szavazata

van. A konszenzusos döntéshozatal érdekében a Bizottság döntéseinek

meghozatalához legalább öt szavazat szükséges. Ez azt is jelenti,

hogy legalább öt frakció képviselôjének jelen kell lennie a

határozatképességhez, ugyanakkor a hat közül egyetlen frakció

távolmaradása vagy ellenszavazata nem bénítja meg a Bizottság

müködését.

A Bizottság eredményes müködését szolgálja az a rendelkezés, amely

kimondja, hogy az egyes javaslatokat támogató képviselôcsoportok

tagjainak száma el kell érje a képviselôk kétharmadát. Enélkül

ugyanis könnyen elôfordulhatna, hogy a Bizottság elôterjesztése nem

kapná meg az új alkotmány elfogadásához szükséges szavazatot magában

az Országgyülésben a határozathozatal során.

Elôfordulhat azonban, hogy valamely tartalmi kérdésben nem alakul ki

a Bizottságban az említett 5/6-os többség. Erre az esetre írja elô a

Javaslat, hogy akkor az adott kérdésben a hatályos alkotmánynak

megfelelô rendelkezést kell a döntési javaslatban elôterjeszteni. Ez

a szabály biztosítja a Bizottság munkájának eredményességét,

egyúttal védi az 1989. óta folyamatos alkotmánymódosításokkal a

politikai erôk egyetértése alapján létrejött közjogi struktúrát.

4. Az új alkotmány elôkészítésének fontosságát fejezi ki a Javaslat

azzal, hogy a Bizottság elnöke az Országgyülés elnöke legyen. A

Bizottságnak nincs állandó alelnöke, hanem a képviselôcsoportok

egy-egy kijelölt tagja felváltva helyettesíti a távollevô elnököt az

ülés vezetésében.

5. Az új alkotmány elôkészítése nemcsak kiemelkedô politikai

feladat, hanem igen jelentôs szakmai tevékenység. Ezért a Javaslat

fontos szerepet biztosít a Bizottság és a Bizottság elnöke által

felkért, illetôleg a képviselôcsoportok által delegált szakértôknek.

E szakértôk - a képviselôcsoportok szakértôi közül négy-négy -

részt vehetnek a Bizottság ülésén.

6. A Bizottság az általános szabályokkal ellentétben - a munka

hatékonyságának biztosítása érdekében - a nyilvánosság mellôzésével

tartja üléseit. Esetenként azonban - saját döntése alapján -

nyilvános meghallgatást és ülést is tarthat.

7. A képviselôcsoportok megállapodása értelmében az új alkotmányt

lehetôleg az 1994-ben megválasztott Országgyülés megbízatása idején

kell megalkotni. A Javaslat szerint ezért a Bizottság müködése is

csak az új alkotmány elfogadásáig, de legkésôbb a jelenlegi

országgyülési ciklus végéig tart, és a Javaslatban foglalt

Házszabálymódosítás idôbeli hatálya is erre az idôre terjed ki. Ez a

szabály teljes biztosítékot ad az ellenzéknek, hogy részvétele

nélkül nem jöhet létre az új alkotmány.

Eleje Honlap