- 1 -

T/1094.. sz. törvényjavaslat

a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény

módosításáról

1. §

(1) A szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) 2.

§ (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg

a jelenlegi c) pont megjelölése d) pontra változik:

[2. § (1) A szakképzés intézményei:]

"c) a speciális szakiskola;".

(2)Az Szt. 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A szakképzõ iskola, valamint a speciális szakiskola létesítésére,

fenntartására és mûködésére a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a

továbbiakban: közoktatási törvény), a munkaerõfejlesztõ és -képzõ központ

létesítésére és fenntartására a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a

munkanélküliek ellátásáról szóló - többször módosított - 1991. évi IV. törvény

(a továbbiakban: Foglalkoztatási törvény) rendelkezéseit kell alkalmazni."

2. §

Az Szt. 3. § (2) bekezdésének c)-d) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg az e) pont megjelölése h) pontra változik:

[(2) Az OKJ-ben kell meghatározni]

"c) az iskolai és a szakmai elõképzettséget;

d) a szakképesítés szintjét;

e) a szakmai képzésben való részvétel életkori feltételeit;

f) a kizárólag iskolai rendszerû szakképzésben megszerezhetõ

szakképesítéseket; valamint

g) annak megjelölését, hogy a szakképesítés megszerzéséhez pályaalkalmassági,

illetõleg szakmai alkalmassági követelményeknek kell megfelelni; továbbá"

3. §

(1) Az Szt. 4. § (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg az (1) bekezdés a következõ d)-e) ponttal egészül

ki:

"4. § (1) A szakképzés irányítását a munkaügyi miniszter koordinálja,

amelynek keretében a szakképzés egészére kiterjedõen a szakképesítésért

felelõs miniszterrel egyetértésben"

"d) meghatározza a szakmai vizsga díjának és a vizsgáztatási díjaknak a

kereteit;

e) meghatározza a szakképzés megkezdésére és folytatására vonatkozó

feltételeket."

(2) Az Szt. 4. § (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[4. § (3) A munkaügyi miniszter]

"a) az (1) bekezdés d) pontjában és a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott

hatáskörét a mûvelõdési és közoktatási miniszterrel együtt;"

[gyakorolja.]

4. §

(1) Az Szt. 5. § (1) bekezdésének bevezetõ mondata és b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"5. § (1) A szakképesítésért felelõs miniszter az ágazatába tartozó -

jogszabályban meghatározott feladataival és hatásköreivel összefüggõ -

szakképesítés tekintetében"

"b) jogszabályban meghatározza - több szakképesítésért felelõs miniszter

esetén velük együttesen - a szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit,

beleértve az elõzetes szakmai gyakorlatot is (a továbbiakban: szakmai

követelmény);"

(2) Az Szt. 5. §-ának (3) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

[4. § (3) Az (1) bekezdésben foglalt feladatokon túl a 4. § (2) bekezdés c)-

f) pontjaiban meghatározott hatásköröket]

"d) a fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek keretében folyó szakképzés

tekintetében - az OKJ-ben feltüntetett megoszlás szerint - a belügyminiszter,

illetõleg a honvédelmi miniszter"

[gyakorolja.]

5. §

(1) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7. § (1) Az országos gazdasági kamara (a továbbiakban: gazdasági kamara) a

szakképesítésért felelõs miniszterrel kötött megállapodás alapján az 5. § (1)

bekezdés a)-c) pontokban meghatározott feladatokat ellátja azzal, hogy a

szakmai követelményeket a szakképesítésért felelõs miniszter a gazdasági

kamarával egyetértésben jogszabályban határozza meg. A gazdasági kamara és a

szakképesítésért felelõs miniszter között létrejött megállapodást a

szakképesítésért felelõs miniszter rendelettel teszi közzé."

(2) Az Szt. 7. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A gazdasági kamara meghatározhatja azoknak a szakképesítéseknek a körét,

amelyekre az 1. § c) pontjában foglaltak céljából mesterképzés folytatható,

illetõleg mestervizsgáztatás szervezhetõ. A mestervizsgának a gazdasági kamara

által kidolgozott követelményeit a szakképesítésért felelõs miniszter a

gazdasági kamarával egyetértésben jogszabályban határozza meg."

6. §

Az Szt. 8. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8. § (1) Az országos szakképzési érdekegyeztetés az Érdekegyeztetõ Tanács

keretei között valósul meg.

(2) A szakképzés területi érdekegyeztetõ feladatait a megyei (fõvárosi)

munkaügyi tanács látja el."

7. §

Az Szt. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9. § (l) Az Országos Szakképzési Tanács (a továbbiakban: OSZT) a

szakképzéssel kapcsolatos irányítási feladatok tekintetében szakmai

döntéselõkészítõ, véleményezõ és javaslattevõ országos testületként mûködik.

Munkájában a munkaadók, a munkavállalók, a gazdasági kamarák, az

iskolafenntartók és a szakképesítésért felelõs minisztériumok képviselõi

vesznek részt.

(2) Az OSZT tagjait - három éves idõtartamra - a testület munkájában

résztvevõ szervezetekkel történõ egyeztetést követõen a munkaügyi miniszter

kéri fel.

(3) Az OSZT a szakképzés tekintetében

a) véleményt nyilvánít és állásfoglalást alakít ki a szakképzési rendszer

fejlesztését érintõ kérdésekben;

b) véleményezi a szakképzést érintõ jogszabály-tervezeteket;

c) véleményezi a megszerezhetõ szakképesítések körét, javaslatot tesz új

szakképesítés bevezetésére;

d) javaslatot tesz szakmai követelmények, tananyagok, valamint új eljárások

kifejlesztésére és ehhez anyagi források biztosítására;

e) értékeli a szakképzés és tanácsadás eredményességét, valamint a tananyagok

és a szakmai követelmények alkalmazását;

f) évente felülvizsgálja a szakképzésben szakképesítést szerzett pályakezdõ

szakemberek elhelyezkedési lehetõségeinek a tapasztalatait, különös

tekintettel a pályakezdõ fiatalok munkanélküliségére, és ajánlásokat tesz a

szakképzést folytató intézmények fenntartói számára.

(4) Az OSZT ügyrendjét maga határozza meg.

(5) Az OSZT mûködéséhez szükséges feltételek biztosításáról a Munkaügyi

Minisztérium gondoskodik."

8. §

A HARMADIK RÉSZ címe a következõk szerint módosul:

"Az OKJ szerinti szakképzés követelményei, a szakmai vizsga"

9. §

Az Szt. 12. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az OKJ-ben meghatározott szakképesítésekhez csak olyan bizonyítvány,

illetve nyomtatvány használható, amelyet a Munkaügyi Minisztérium jóváhagyott.

A bizonyítvány, illetõleg a nyomtatvány elõállításához és forgalmazásához a

Munkaügyi Minisztérium engedélye szükséges."

10. §

(1) Az Szt. 13. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § (1) Szakmai vizsgát a szakképesítésért felelõs miniszter által

jogszabályban feljogosított intézmény, továbbá az általa folytatott

szakképzések tekintetében a 2. § (1) bekezdésében felsorolt szakképzést

folytató intézmény szervezhet (a továbbiakban: szakmai vizsgát szervezõ

intézmény)."

(2) Az Szt. 13. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A szakmai vizsga helyét és idõpontját - iskolai rendszerû szakképzésben a

tanév rendjében meghatározott keretek között - a szakmai vizsgát szervezõ

intézmény jelöli ki, egyúttal gondoskodik a szükséges feltételek biztosításáról

és vezeti a szakmai vizsgákkal kapcsolatos nyilvántartásokat."

(3) Az Szt. 13. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A szakmai vizsgát szervezõ intézmény székhelye szerint illetékes megyei

(fõvárosi) önkormányzat fõjegyzõje ellátja a szakmai vizsga törzslapjának

nyilvántartásával és megõrzésével kapcsolatos feladatokat."

11. §

(1) Az Szt. 14. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A vizsgabizottság a szakképzést folytató és a szakmai vizsgát szervezõ

intézménytõl független testület. A vizsgabizottság munkájában részt vesz a

szakképesítésért felelõs miniszter által megbízott elnök, a szakmai vizsgát

szervezõ intézmény, továbbá a szakképesítés szerint illetékes területi

gazdasági kamara, vagy ha a szakképesítés nem tartozik egyik gazdasági kamara

hatáskörébe sem, a szakképzést folytató intézmény képviselõje, illetõleg, ha

az megegyezik a szakmai vizsgát szervezõ intézménnyel, a szakképesítésért

felelõs miniszter által kijelölt szakmai szervezet képviselõje. A

vizsgabizottság mûködéséhez az elnökön kívül legalább két tag szükséges."

(2) Az Szt. 14. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A (2) bekezdésben megjelölt gazdasági kamara, illetõleg kijelölt szakmai

szervezet képviselõjét - a szakmai vizsgát szervezõ intézmény kérésére - a

területi gazdasági kamara, illetõleg a szakmai szervezet elnöke, a szakmai

vizsgát szervezõ, valamint a szakképzést folytató intézmény képviselõjét az

intézmény vezetõje bízza meg."

12. §

Az Szt. 15. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A gyakorlati képzés minden olyan szakképzõ iskolában vagy a szakképzõ

iskolával kötött megállapodás, továbbá tanulószerzõdés alapján minden olyan

gyakorlati képzést végzõ jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaság, illetõleg egyéni vállalkozó (a továbbiakban: gazdálkodó

szervezet) által fenntartott, illetõleg mûködtetett gyakorlóhelyen

megszervezhetõ, illetõleg folytatható, ahol a gyakorlati követelményekre való

felkészítés jogszabályban elõírt feltételei biztosítottak (a szakképzõ iskola

és a gazdálkodó szervezet a továbbiakban együtt: gyakorlati képzést

szervezõ)."

13. §

Az Szt. 16. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az elsõ szakképesítés megszerzésére irányuló képzés esetén a gazdálkodó

szervezet a tanulótól a gyakorlati képzésének megszervezéséért, végzéséért és

a gyakorlati képzés feltételeinek a biztosításáért nem kérhet és nem fogadhat

el költséghozzájárulást, illetõleg költségtérítést."

14. §

Az Szt. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"19. § (1) Ha a szakképzõ iskola a gyakorlati képzést szervezõ, de ennek

feltételeivel csak részben rendelkezik, és a feltételekrõl más szakképzõ

iskolával együttmûködve sem tud gondoskodni, akkor gazdálkodó szervezettel

kell megállapodnia a gyakorlati képzési feladatok ellátására vonatkozó

együttmûködésben. A szakképzõ iskolának ugyancsak együttmûködési megállapodást

kell kötnie a gazdálkodó szervezettel akkor is, ha a gyakorlati képzést

szervezõ a teljes képzési idõ alatt a gazdálkodó szervezet. A megállapodást a

tanuló felvétele elõtt a teljes képzési idõre kiterjedõen kell megkötni. A

megállapodásra a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseit kell alkalmazni."

15. §

Az Szt. a következõ 19/A. §-sal egészül ki:

"19/A. § (1) A 19. § (1) bekezdésben elõírt együttmûködési megállapodásról

tájékoztatni kell azt a területi gazdasági kamarát, amelynek a gazdálkodó

szervezet a tagja (a továbbiakban: illetékes területi gazdasági kamara).

(2) A 19. §-ban foglaltak esetén a gazdálkodó szervezetnél folyó gyakorlati

képzés felügyeletét és a képzésre vonatkozó rendelkezések megtartásának

ellenõrzését az illetékes területi gazdasági kamara a szakképzõ iskola

közremûködésével látja el.

(3) Ha a szakképesítés nem tartozik egyik gazdasági kamara hatáskörébe sem, a

gyakorlati képzés felügyeletérõl a szakképzõ iskola gondoskodik."

16. §

Az Szt. 29. § (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"29. § (1) A gazdálkodó szervezetnek a tanulószerzõdés kötési szándékát az

iskolai felvételt megelõzõ naptári év végéig kell bejelentenie az illetékes

területi gazdasági kamarának és a tanuló szakmai elméleti képzését ellátó

szakképzõ iskolának. Ha a tanulószerzõdés megkötését az illetékes területi

gazdasági kamara kezdeményezi, a gazdálkodó szervezet mentesül a bejelentési

kötelezettség alól.

(2) A tanulószerzõdést az iskolai beiratkozás idõpontját megelõzõen az

illetékes területi gazdasági kamara elõtt írásban kell megkötni és azt a

gazdálkodó szervezet bemutatja az (1) bekezdésben megjelölt szakképzõ

iskolának. A tanulószerzõdés alapján a szakképzõ iskolába fel kell venni azt a

tanulót, aki egyébként a felvételi feltételeknek megfelel."

17. §

Az Szt. 30. § (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét az illetékes

területi gazdasági kamara a tanulószerzõdés megkötését megelõzõen bírálja el

és jogosult ellenõrizni a képzés során.

(3) A tanulószerzõdést, illetõleg a gyakorlati képzést szervezõ gazdálkodó

szervezetet az illetékes területi gazdasági kamara tartja nyilván és egyben

ellátja a gyakorlati képzés ellenõrzését.

(4) A gazdálkodó szervezet gyakorlati képzésre való alkalmasságának

elbírálásában és a gyakorlati képzés ellenõrzésében - az illetékes területi

gazdasági kamara felkérése alapján és a feltételek biztosítása mellett - a

tanuló szakmai elméleti képzését ellátó szakképzõ iskola részt vesz."

18. §

Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az illetékes területi gazdasági kamara a 30. § (2)-(3) bekezdéseiben

említett esetben az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint jár

el.

(2) Az illetékes területi gazdasági kamara határozatával szemben

fellebbezésnek nincs helye. A határozat felülvizsgálatát a bíróságtól lehet

kérni, a bíróság a határozatot megváltoztathatja. A bíróság soron kívül

köteles eljárni."

19. §

Az Szt. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A szakmai alkalmassági vizsga, illetõleg a pályaalkalmassági vizsgálat

lebonyolításában a gazdálkodó szervezet felkérésére - a feltételek biztosítása

esetén - a tanuló szakmai elméleti képzését ellátó szakképzõ iskola részt

vesz."

20. §

Az Szt. 34. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Ha a tanulószerzõdés az (1) bekezdés c) pontja alapján szûnik meg, akkor

az illetékes területi gazdasági kamara és a szakképzõ iskola köteles

elõsegíteni a tanuló további gyakorlati képzését."

21. §

Az Szt. 38. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A tanuló a tanulószerzõdést az illetékes területi gazdasági kamarával

történt egyeztetést követõen indokolás nélkül bármikor felmondhatja."

22. §

Az Szt. 40. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A tanulószerzõdés megszûnésérõl a gazdálkodó szervezetnek az illetékes

területi gazdasági kamarát, illetõleg a tanuló szakmai elméleti képzését

ellátó szakképzõ iskolát egyidejûleg értesítenie kell."

23. §

Az Szt. a következõ 40/A. §-sal egészül ki:

"40/A. § Kiskorú tanuló esetén a tanulószerzõdés megkötéséhez, a tanuló

részérõl történõ felmondásához és módosításához be kell szerezni a szülõ,

illetõleg a gyám írásbeli hozzájárulását is."

24. §

(1) Az Szt. 52. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben részt vevõvel a szakképzést

folytató intézmény képzési szerzõdést köt."

(2) Az Szt. 52. § (3) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[52. § (3) A képzési szerzõdésben meg kell határozni]

"e) a részt vevõ és a szakképzést folytató intézmény mulasztásának

következményeit."

25. §

Az Szt. 53 §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A képzõ központ szakmai irányításának segítésére, a munkaerõpiac igényei

és a regionális szakképzési szükségletek összehangolására a képzõ központot

létesítõ szervezetek felügyelõ tanácsot hoznak létre, amelynek munkájában

részt vesznek a területileg illetékes gazdasági kamarák képviselõi is."

26. §

Az Szt. 55. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A törvény elõírásait a fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek keretében

folyó szakképzés, valamint a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi

XXIII. törvény és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.

törvény hatálya alá tartozók tekintetében az eltérõ sajátosságok

figyelembevételével kell alkalmazni. A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek

keretében munkakör betöltésére jogosító szakképesítésre irányuló szakképzés

megkezdéséhez a szakképesítésért felelõs miniszter engedélye szükséges."

27. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a gazdasági kamarákról szóló 1994.

évi XVI. törvény 30. § (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A gazdasági kamarák feladatai (26-29.§) közül az országos gazdasági kamara

látja el a következõ feladatokat:]

"a) részt vesz az Országos Szakképzési Tanács munkájában;"

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a szakképzési hozzájárulásról és a

Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXIII. törvény 6. §-ában az Országos

Képzési Tanács szöveg helyébe az Országos Szakképzési Tanács szöveg lép.

I n d o k o l á s

Az 1. §-hoz

A közoktatási törvény külön intézménytípusként tünteti fel a többi tanulóval

fogyatékossága miatt együtthaladásra képtelen tanuló szakmai képzésére

szolgáló "speciális szakiskolát". Ezért indokolt, hogy a szakképzési törvény a

szakképzés intézményei között külön intézménytípusként felsorolja ezt az

intézménytípust is.

A 2. §-hoz

Az OKJ és a törvénynek az OKJ-re vonatkozó rendelkezései jelenleg nincsenek

összhangban. Az OKJ ugyanis (lényegében törvényi felhatalmazás nélkül) az Szt.

3. §-ában meghatározottakon felül életkori megkötéseket (a részvétel alsó

korhatára) is tartalmaz, továbbá jelzi azokat a szakképesítéseket, amelyeknek

elsajátításához szakmai elõképzettséget is meg kell kívánni. Ennek

szükségessége a szakmai követelmények kidolgozása során egyértelmûen

felmerült. A javaslat ezt az ellentmondást megszünteti, illetõleg a hiányt

pótolja és új követelményként írja elõ a szakképesítés szintjének

meghatározását.

A 3. §-hoz

A szakmai vizsga díja és a vizsgáztatási díj teljes mértékben szabályozatlan

az iskolarendszeren kívüli szakképzésben. De az iskolai rendszerû szakképzést

érintõen is új szabályozásra van szükség, tekintettel arra, hogy a jelenlegi

szabályozás nincs összhangban a törvényi rendelkezésekkel. A javaslat e

probléma megoldásához kíván jogszabályi felhatalmazást biztosítani.

Az Szt. 2. § (3) bekezdése az iskolarendszeren kívüli szakképzés folytatását

"a külön jogszabályban meghatározott" feltételekhez köti. Arról azonban nem

rendelkezik, hogy ki illetékes e külön jogszabály kiadására. A javaslat ezt a

joghézagot kívánja pótolni.

A 4. §-hoz

Jelenleg nem egyöntetû a gyakorlat arra nézve, hogy a szakmai és

vizsgakövetelmény meghatározása és közzététele milyen módon történjék. Az a

kívánatos, ha a meghatározás több szakképesítésért felelõs miniszter esetében

együttesen, a közzététel pedig jogszabályban közlönyi úton történik, amelyhez

minden érdekelt hozzájuthat. A javaslat a közzététel egyértelmûvé tételét

szolgálja.

A fegyveres erõk és rendvédelmi szervek keretében folyó szakképzés

sajátosságainak az érvényesítése indokolja a (2) bekezdés javaslat szerinti

kiegészítést.

Az 5. §-hoz

A javasolt módosításokat a megállapodásra illetékes országos gazdasági kamara

egyértelmûvé tétele és a megállapodás jogszabályi közzétételének elrendelése,

valamint a mestervizsga követelményeinek meghatározására vonatkozó szabály

beépítése indokolja.

A 6-7. §-okhoz

A javaslat az érdekegyeztetés és a szakképzéssel kapcsolatos szakmai döntések

elõkészítésében való részvétel mechanizmusának pontosítását tartalmazza.

A 8. §-hoz

A cím kiegészítését annak egyértelmûvé tétele indokolja, hogy az Szt. III.

részének rendelkezései csak az állam által elismert, OKJ-ben szereplõ

szakképesítésekre terjednek ki.

A 9. §-hoz

A hatályos törvény nem szabályozza az oktatásban elõírt bizonyítványok és

nyomtatványok használatát. A javaslat ezt a mulasztást pótolja.

A 10. §-hoz

A szakmai vizsga szervezésére vonatkozó rendelkezések egyértelmûbbé tétele

miatt indokolt a szakmai vizsgát szervezõ intézmény gyûjtõfogalom bevezetése,

valamint a vizsgákkal kapcsolatos egyes nyilvántartási feladatok elvégzésének

meghatározása.

A 11. §-hoz

A jelenleg hatályos szöveg nem egyértelmûen rendelkezik a vizsgabizottság

összetételérõl. A javaslat ezt az ellentmondásos helyzetet kívánja feloldani,

továbbá pontosítja a "szakképzést folytató intézmény" és a "szakmai vizsgát

szervezõ intézmény" megjelölések alkalmazását.

Az OKJ-ben meghatározott szakképesítések között vannak olyanok is, amelyek

nem tartoznak egyik gazdasági kamara illetékességi körébe sem. Ilyenek pl. a

pedagógiai, a mûvészeti, a rendészeti szakképesítések. Ezek esetében a

vizsgabizottságnak tagja lenne - a javaslat szerint - a szakképzést folytató

intézmény képviselõje is.

A 12. §-hoz

A javaslat a gyakorlatban felmerült félreértések tisztázása érdekében

egyértelmûvé kívánja tenni, hogy az iskolán kívül gazdálkodó szervezetnél

gyakorlati képzés megszervezésére csak két esetben kerülhet sor: szakképzõ

iskolával kötött megállapodás vagy tanulószerzõdés alapján.

A 13. §-hoz

Az Szt. 16. § (1) bekezdése az iskolai szakképzés ingyenességét kizárólag az

elsõ szakképesítés megszerzésére szûkítve mondja ki. Az Szt. 16. § (2)

bekezdése a gazdálkodó szervezetekre vonatkozóan ugyanakkor tételesen ilyen

korlátozást nem tartalmaz. Ezért a jelenleg hatályos rendelkezés úgyis

értelmezhetõ, hogy a gazdálkodó szervezet általában (tehát minden fajta képzés

esetén) nem kérhet és nem fogadhat el költséghozzájárulást, illetõleg

költségtérítést a nála folyó gyakorlati képzésért. A javaslat ezt a tilalmat

az iskolai képzés ingyenességével összhangban az elsõ szakképesítés

megszerzésére korlátozza.

A 14. §-hoz

A hatályos rendelkezés a gazdálkodó szervezettel való megállapodás

kötelezettségét arra az esetre írja elõ, ha az iskola a gyakorlati képzés

feltételeivel csak részben rendelkezik. A valóság ugyanakkor az, hogy a

szakképzõ iskolák egy része nem rendelkezik iskolai tanmûhellyel, ezért a

gyakorlati képzés teljes egészében csak gazdálkodó szervezetnél szervezhetõ

meg. Arról viszont a törvény jelenleg nem rendelkezik egyértelmûen, hogy a

megállapodást ilyen esetekben is meg kell kötni. A javaslat ennek pontosítását

szolgálja.

A 15. §-hoz

A hatályos szabály csak a tanulók foglalkoztatásának felügyeletérõl

rendelkezik (19. § (2) bekezdés), a képzés felügyeletérõl azonban nem. A

korábbi szabályozás szerint a szakmai irányítás és felügyelet egyértelmûen

iskolai feladat volt az alapképzés idõszakában. A gazdasági kamarák

létrejöttével és a gazdálkodó szervezetek kötelezõ kamarai tagságával új

helyzet áll elõ. A kamaráknak a gazdaság fejlesztésével kapcsolatos - a

gazdasági kamarai törvényben meghatározott - tevékenységébõl következik, hogy

a gazdálkodó szervezetnél tanulószerzõdés nélkül folyó gyakorlati képzés

felügyeletére is a gazdasági kamara lehet a leginkább illetékes és szakmailag

alkalmas. E feladatban való közremûködésbõl azonban nem zárható ki az

illetékes szakképzõ iskola sem. Ha azonban a szakképesítés nem tartozik egyik

gazdasági kamara hatáskörébe sem, akkor a felügyelet az illetékes szakképzõ

iskola feladata lenne.

A 16-22. §-okhoz

A javaslat szerinti módosításokat, illetõleg kiegészítéseket egyrészt az

intézkedésre jogosult területi gazdasági kamara egyértelmûvé tétele, másrészt

pedig a szakképzõ iskola tanulóval kapcsolatos szerepének és felelõsségének

hangsúlyozása indokolja. A feladat ellátásához az iskolák jelenleg még

rendelkeznek kellõ szakmai tapasztalatokkal, a feltételeket azonban az iskolát

közremûködésre felkérõ szervezetnek egyidejûleg biztosítania kell.

A 23. §-hoz

A tanulószerzõdés a tanuló jövõjét meghatározó fontos döntés. Ezért a kiskorú

gyermek esetén nem nélkülözhetõ a szülõ hozzájárulása a tanulószerzõdés

megkötésénél, felmondásánál és módosításánál.

A 24. §-hoz

A javasolt módosításra azért van szükség, mert a bekezdésben használt

"szakképzést szervezõ" megjelölés eltér a 2. §-ban és az 52. § (4) bekezdésben

használt megjelöléstõl. Ez félreértéshez vezethet.

A jelenleg hatályos törvényi rendelkezés a képzési szerzõdésben kötelezõ

feltételként csak a résztvevõ mulasztásának következményeit írja elõ

meghatározni. A képzésben résztvevõ érdekeinek védelmében úgy indokolt, hogy a

képzési szerzõdésben jusson kifejezésre a szakképzést folytató intézmény

felelõssége is.

A 25.§-hoz

A hatályos jogszabály a felügyelõ tanács létrehozását nem írja elõ kötelezõ

feltételként. Ennek ellenére az esetek többségében létrejöttek és mintegy

kétéves mûködésük bizonyította létjogosultságukat. Erre tekintettel

létrehozásukat javasoljuk kötelezõvé tenni és rendeltetésüket pontosítani. A

felügyelõ tanács munkájában a szakképzésben érdemi feladatot ellátó területi

gazdasági kamarák részvételét is biztosítani indokolt.

A 26. §-hoz

A hatályos rendelkezés az eltérõ sajátosságok figyelembevételét

indokolatlanul, a közoktatási törvénytõl eltérõen és annál szûkebb területre

korlátozva határozza meg. A javaslat ezt kívánja korrigálni.

Eleje Honlap