MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1118.. számú

Törvényjavaslat

a villamos energia termelésérõl, szállításáról és

szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény

és az ahhoz kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések módosításáról

Elõadó:

Pál László

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1995. június

1995. évi .........törvény

a villamos energia termelésérõl, szállításáról és

szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény

és az ahhoz kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések

módosításáról

1. §

A villamos energia termelésérõl, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994.

évi XLVIII. törvény [a továbbiakban: VET] 4.§-ának d/ pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"d/ szabályozza a villamos energia külföldrõl történõ behozatalának, valamint

kivitelének mértékét, és a szolgáltató által végezhetõ behozatal, illetve

kivitel feltételeit,"

2. §

A VET 11. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Nem adható engedély jogszabályi feltétel hiánya esetén, valamint annak a

gazdálkodó szervezetnek, amely csõd- vagy felszámolási eljárás alatt áll,

továbbá, amelynek engedélyét 10 éven belül visszavonták."

3. §

(1) A VET 17. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17.§ (1) A termelõ a mûködési engedély alapján jogosult 20 MW és azt

meghaladó teljesítményû közcélú-, vagy 50 MW és azt meghaladó

teljesítményû saját használatú villamosmûben (erõmûben) villamos

energiát termelni, felhasználni, közcélra átadni és a saját használatú

villamosmûbõl a Hivatal által engedélyezett körben [21. § (3) bekezdés]

fogyasztók részére villamos energiát szolgáltatni. A mûködési engedélyt

a Minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.

A 20 MW teljesítmény alatti közcélú- és az 50 MW teljesítmény alatti

saját használatú villamosmû (erõmû) üzemeltetõje a Hivatalnak köteles

bejelenteni az üzembehelyezés idõpontját és a villamos energia

rendszerrel az üzemi szabályzat szerint együttmûködni (38.§)."

4. §

A VET 21. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"21.§ (1) A mûködési engedély

a) a szállítónak a villamos energia szállítására, valamint - a 4.§

d) pontjának végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott

kivétellel - importjára és exportjára,

b) a szolgáltatónak meghatározott területen a villamos energia közcélú

szolgáltatására

kizárólagos jogot biztosít.

(2) Az engedélyes kizárólagossági jogáról - a Hivatal elõzetes

jóváhagyásával - más engedélyes javára egészben vagy részben lemondhat,

a szolgáltató - díj ellenében - elosztóhálózatát a szállító

rendelkezésére bocsáthatja."

5. §

A VET 47. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A szállító és a szolgáltató jogosult

a) országos tüzelõanyaghiány esetén,

b) külgazdasági, nemzetgazdasági, környezetvédelmi vagy honvédelmi

érdekbõl

a szállítást, illetve a szolgáltatást korlátozni vagy szüneteltetni. A

korlátozás vagy szüneteltetés feltételeit, az engedélyes ezzel kapcsolatos

jogait és kötelezettségeit a Kormány rendeletben határozza meg."

6. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba, egyidejûleg:

a) a VET 43.§-ának (3) bekezdése,

b) A Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény 172.§-ának f) és

g) pontja, valamint

c) az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény 4. és 14. §-ai

hatályukat vesztik.

(2) Hatálybalépésével egyidejûleg a VET 57.§-ának (6) bekezdés a) és b)

pontja helyébe a következõ felsorolás lép:

"a) 5.§ (1) bekezdésében, 6-7., 15., 16., 23., 26., 37., 38., 47. és 53.

§-aiban foglalt rendelkezések végrehajtásáról a Kormány,

b) 4. §-ában, 5.§-ának (2) bekezdésében, 8., 29., 44., 55., 56. és 57.§-

aiban foglalt rendelkezések végrehajtásáról a miniszter"

I N D O K O L Á S

a villamos energia termelésérõl, szállításáról és

szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény

és az ahhoz kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

A VET 4.§-ának d/ pontjában foglalt rendelkezés arra hatalmazta fel az ipari

és kereskedelmi minisztert, hogy - a nemzetközi gazdasági kapcsolatok

miniszterével együttesen - szabályozza az ország szükségleteinek kielégítését

szolgáló villamos energia mennyiségének a hazai termelésbõl és a behozatalból

adódó arányát, valamint a kivitel mennyiségét.

Az ismertetett törvényi rendelkezés módosítását mind az idõközben végrehajtott

szervezeti változások, mind pedig az export-import feltételeinek

meghatározására vonatkozó felhatalmazás megadása szükségessé teszi.

A VET 11. §-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezést indokolt kiegészíteni

arra utaló szabállyal, hogy a Magyar Energia Hivatal nem adhat engedélyt abban

az esetben, ha az engedély megadásának jogszabályi feltételei hiányoznak.

A VET 17.§-ának (1) bekezdésében foglalt rendelkezés - a teljesítménytõl

függetlenül - valamennyi közcélú vagy saját használatú villamosmûben

(erõmûben) fejlesztett villamos energia termelését a Magyar Energia Hivatal

mûködési engedélyéhez köti. Ez alól az 50 MW teljesítmény alatti, kizárólag

saját célra termelõ erõmû képez kivételt a VET 1.§-ának (4) bekezdésében

foglalt rendelkezés szerint.

A VET 10. §-ának (3) bekezdése csak a 20 MW és annál nagyobb teljesítményû

közcélú erõmû létesítésére írja elõ az engedély-kötelezettséget.

Nem indokolt a létesítési engedély alá nem esõ, kis teljesítményû erõmûvekben

a villamos energia termelését, felhasználását, közcélra átadását vagy

meghatározott fogyasztók részére történõ szolgáltatását a Hivatal engedélyéhez

kötni.

A VET 17. §-ának módosítására kidolgozott javaslat az erõmûlétesítési

engedélyhez igazodóan, azzal összhangban állapítja meg a villamos energia

termelésének engedélyezési kötelezettségét.

A létesítési engedély alapján megépült, bõvített, vagy más tüzelésre

átállított erõmû mûködési engedélyét a Hivatalnak ki kell adni, ha annak

jogszabályi akadálya nincs. Szükséges azonban annak kimondása, hogy az

engedélyhez nem kötött erõmû üzemeltetõje is köteles a Hivatalnak bejelenteni

az üzembehelyezés idõpontját és azt, hogy a mûködési engedély nélkül is

üzemeltethetõ erõmû az üzemi szabályzat szerint köteles együttmûködni a

villamos energia rendszerrel.

A VET 21.§-ának (1) és (2) bekezdése megfelelõ módosításával szükséges

kimondani azt, hogy a villamos energia importálására és exportálására - a

jogszabályban meghatározott kivétellel - az ellátási kötelezettséggel terhelt

szállító jogosult. E jogáról azonban - egyes esetekben - a szolgáltató javára

lemondhat. Célszerû deklarálni azt is, hogy a szolgáltató - díjazás ellenében

- elosztóhálózatát a szállító rendelkezésére bocsátja.

Az együttmûködõ villamos energia rendszer irányítója a szállító. A villamos

energia szolgáltatásra is kiható korlátozások végrehajtását a szállító

irányítja. Ezért szükséges a VET 47.§ (3) bekezdését a szállítóra utalással

kiegészíteni.

Nem elégséges továbbá arra felhatalmazni a Kormányt, hogy rendeletben

megállapítsa a szolgáltatás korlátozásának vagy szüneteltetésének feltételeit,

a felhatalmazásnak ki kell terjednie arra is, hogy a szállító és a szolgáltató

korlátozással vagy szüneteltetéssel kapcsolatos kötelezettségeit is

meghatározza.

A VET 15. és 16. §-a rendelkezik a környezetre jelentõs hatással bíró erõmûvek

telepítésével kapcsolatos közmeghallgatásról, szakértõ bizottsági eljárásról

és a létesítési-, üzembehelyezési engedélyrõl.

A VET nem tartalmaz felhatalmazást az erõmûlétesítési és üzembehelyezési

(használatbavételi) engedélyezési eljárásra vonatkozó sajátos szabályok

megállapítására és a közremûködõ szakhatóságok kijelölésére. Az errõl

rendelkezõ jogszabály kiadását a Kormány hatáskörébe célszerû utalni. A

felhatalmazásokról rendelkezõ 57.§ (6) bekezdés a) pontjának a 15. és 16. §-

okra utalással kiegészített szövege ezt a célt szolgálja.

A VET 55. §-ának (3) bekezdésében foglalt rendelkezés szerint az árképzés és

az áralkalmazás részletes szabályait a Magyar Energia Hivatal alakítja ki, az

árakat a miniszter állapítja meg és rendelettel hirdeti ki.

Az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény 4.§-ába felvett rendelkezés

szerint "Az atomenergia alkalmazása körébe tartozó anyagok, létesítmények,

berendezések és készülékek - ha jogszabály kivételt nem tesz - társadalmi

tulajdonban állnak. Az ezekkel való kereskedelem az állam monopóliuma, amelyet

az erre kijelölt szervek útján gyakorol."

Az idézett törvényi szabályozásnak mind a társadalmi tulajdonra, mind pedig a

kereskedelem állami monopóliumára, és az azt gyakorló szervek kijelölésére

vonatkozó rendelkezései meghaladottá váltak. A társadalmi tulajdon fogalom

megszûnt, a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 1.§-ának (1) bekezdés

g) pontja pedig koncesszióba adható állami monopol tevékenységnek minõsítette

a hasadó és a sugárzó anyagok elõállítását, forgalmazását.

A törvényjavaslat nem érinti az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény 15.

§-ába felvett azt az általános jellegû elõírást, amely a törvény hatálya alá

tartozó bármely anyag birtoklását, elõállítását, továbbá nukleáris

létesítmény vagy berendezés létesítését, üzemeltetését, megszüntetését stb.

hatósági engedélyhez köti. A 4. § hatályon kívül helyezése nem változtat a

kötelezõ hatósági engedélyezés rendszerén, amelyet a jövõben is indokolt

fenntartani.

A villamos energia termelésérõl, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994.

évi XLVIII. törvény 4. §-ának a) pontja az atomerõmû létesítésének

engedélyezését az Országgyûlés hatáskörébe utalta. Az új törvényi

szabályozásra tekintettel az atomenergia törvény 14. §-ába felvett, a Kormány

engedélyezési hatáskörét megállapító rendelkezést hatályon kívül kell

helyezni.

Az elõterjesztett törvényjavaslat összhangban áll a Polgári Törvénykönyv 172.

§-a f/ és g/ pontjának hatályon kívül helyezésére elõterjesztett

törvényjavaslatban foglaltakkal.

A Polgári Törvénykönyv 172. §-a taxatív, nem megváltozhatatlan felsorolással

határozza meg a kizárólagos állami tulajdon tárgyait. A szabályozás lehetõvé

teszi, hogy az alkotmányos elveknek megfelelõen (Alk. 10. § (2) bek.), más

törvény a gazdasági társadalmi viszonyok változásaira figyelemmel, eltérõen

határozza meg az állami tulajdon körét, illetve egyes szabályait.

A Javaslat a gazdasági szerkezet és -struktúra váltás, a tulajdonviszonyok

átalakítása igényeinek megfelelõen, a jogszabályok közötti összhang

biztosítása érdekében szünteti meg a Ptk. 172. § f/ és g/ pontjaiban foglalt

tulajdonosi tárgyak kizárólagos állami tulajdonának deklarálását.

A piacgazdaságok mûködési feltételeinek kialakítása, a forgalmi folyamatok

fejlesztése szükségessé teszi az esetleges korlátozó rendelkezések fokozatos

feloldását. A javaslattal érintett pontokban meghatározott tulajdoni tárgyak

mûködtetésével, használatával kapcsolatos ágazati törvények szabályozása ma

már tulajdonsemleges. Az Országgyûlés külön törvényben határozza meg az e

vagyontárgyakat mûködtetõ gazdálkodó szervezetek állami tulajdonának mértékét,

lehetõvé téve ezzel a gazdálkodó szervezetek részleges vagy teljes

privatizálását. Az adott tulajdoni tárgyak speciális jellegével összefüggõ

egyes kérdések megfelelõ rendezése pedig nem e tárgyak tulajdonjogának

meghatározása, hanem a vonatkozó ágazati, szakmai, tevékenységi, illetve

engedélyezési szabályok megállapítása, szükség esetén az e tárgyakkal

kapcsolatos egyes tevékenységek kizárólagos állami tevékenységnek minõsítése

révén biztosítható.

Eleje Honlap