T/1177..

Önálló képviselõi indítvány !

T.

Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

A Magyar Országgyülés Elnökének

Tisztelt Elnök Úr !

Az alábbi képviselõi önálló indítványt terjesztem elõ:

" 1995. évi .... törvény az életüktõl és szabadságuktól

politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról

szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról

1. §. Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 6. §.- a új /3/ és /4/

bekezdéssel egészül ki.

/3/ Az a kárpótlásra jogosult, akinek kárpótlását kérelmére kárpótlási

jegy formájában állapították meg, a határozatot hozó szervtõl 1995. december

31.- ig a kiadott kárpótlási jegy egyidejü visszaszolgáltatása mellett

kérheti az életjáradék folyósítását.

/4/ A jogosult a /3/ bekezdés alapján beadott kérelmét nem vonhatja

vissza.

2. §. Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba."

Indokolás:

Az 1992. évi XXXII. tv. alapján a politikai üldözöttek a határozat jogerõre

emelkedéséig választhattak a kárpótlás két formája között: vagy havi

életjáradékot kértek, vagy pedig egyösszegü, de kárpótlási jegyben fizetendõ

kárpótlást.

Részben a némileg csekély összegü életjáradék miatt, részben a kárpótlási

jeggyel korábban szemben álló viszonylag jelentõs vagyoni kínálat

következtében a jogosultak kb. 25 %- a választotta csak az életjáradéki

kárpótlást.

Figyelemmel arra, hogy jelenleg az eredeti jogosultak számára semmiféle

befektetési lehetõséget nem biztosít az állam és ennek következtében a

kárpótlási jegyek tõzsdei árfolyama rohamosan csökken, a kínálat bõvülése a

közeljövõben nem várható, meg kell akadályozni, hogy a kárpótoltak eladják -

igen alacsony áron - kárpótlási jegyeiket.

Ezért indokolt megint biztosítani a jogosultaknak, hogy az állami

vagyonkínálat elégtelen volta miatt meggondolhassák magukat és kárpótlásként

életjáradékot kérhessenek, arra tekintettel is, hogy az Országgyülés ezt

lehetõvé tette a vagyoni sérelmet szenvedetteknek.

A javaslat költségvetési kihatása nem számítható ki, ugyanis semmilyen adat

nincs arra nézve, hogy a jogosultak közül hányan fogják visszaadni a

kárpótlási jegyeiket. Ugyanez a helyzet forgott fenn az Országgyülés által

megszavazott 1995. évi XIV. törvény esetében is.

Azonban vélelmezhetõ a kedvezõ gazdasági és politikai hatás, mivel a javasolt

megoldással kedvezõen befolyásolható mind a kárpótoltak, mind az állam

helyzete, ugyanis a jelentõs értékü privatizációs vagyon helyett, melyet rövid

idõ alatt kellene felajánlani az államnak a kárpótlási jegyek

ellentételezésére, egy hosszú idõtartamra elnyúló, igaz, készpénzfizetési

kötelezettség keletkezik.

A javaslat természetesen csak azokra vonatkozik, akik már megkapták a jogerõs

határozatukat, akik igényét csak késõbb bírálják el jogerõsen, azok az eredeti

szabályok, az eredeti határidõk alatt élhetnek a változtatási lehetõsséggel.

Figyelemmel a módosítás kivételes és egyszeri lehetõségére, a javaslat kizárja

az utólagos változtatás jogát.

A javaslat szerinti határidõ elég hosszú idõtartamot biztosít arra, hogy az

eredeti kárpótlásra jogosultak megfontolják döntésüket; de nem lehetetleníti

el a költségvetés helyzetét sem.

Budapest, 1995. június 12.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap