1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1206.. számú

törvényjavaslat

a közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti

szabályokról

Elôadó: Dr. Fodor Gábor

Budapest, 1995. június

1. §

E törvény hatályba lépésének napján megszûnnek a tankerületi oktatásügyi

központok. A tankerületi oktatásügyi központok - e törvény 3-4. §-ában foglalt

feladatok kivételével - jogutódja az Országos Közoktatási Intézet.

2. §

A Nemzeti alaptantervet a Kormány rendeletben adja ki. A Nemzeti

alaptanterv Kormány részére történô benyújtásához be kell szerezni az

Országos Köznevelési Tanács egyetértését, továbbá a Közoktatáspolitikai Tanács

véleményét.

3. §

A pedagógiai-szakmai szolgáltatásban részt vevô intézmények feladata - a

közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: a közoktatási

törvény) 36. §-ában meghatározottak mellett - megbízás alapján mérni és

értékelni a nevelési-oktatási intézményekben végzett nevelô- és oktató munka

eredményességét és segíteni az országos, a helyi és térségi közoktatási

feladatellátás szervezését. A pedagógiai-szakmai szolgáltatásban részt vevô

intézmények közremûködnek továbbá a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek

szervezésében és összehangolásában.

4. §

(1) A fôjegyzô, továbbá a megyei jogú város jegyzôje közremûködik - az

érettségi vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint - az érettségi vizsgák

elôkészítésében, továbbá a közoktatási információs rendszer mûködtetésében.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátásában -

jogszabályban meghatározottak szerint, ennek hiányában megbízás alapján -

részt vesz a pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény.

5. §

(1) A nyolc évfolyammal mûködô általános iskola, továbbá a négy

évfolyammal mûködô gimnázium évfolyamainak a száma csak abban az esetben

növelhetô, illetve nyolc évfolyamnál több évfolyammal mûködô általános iskola,

négy évfolyamnál több évfolyammal mûködô gimnázium abban az esetben

létesíthetô, ha a fôvárosban, illetve a megyében mûködô helyi önkormányzatok a

közoktatási törvény 89. §-ában meghatározottak alapján e kérdésben egymással

együttmûködési megállapodást kötöttek.

(2) A nyolc évfolyammal mûködô általános iskola évfolyamainak a száma

akkor csökkenthetô, ha a helyi önkormányzat az általános iskolai ellátásról az

(1) bekezdésben meghatározott megállapodás keretében továbbra is megfelelô

színvonalon gondoskodik, oly módon, hogy annak igénybevétele a gyermeknek,

tanulónak és a szülônek ne jelentsen aránytalan terhet.

(3) A (2) bekezdés alkalmazásában

a) aránytalan teher, ha a gyermek, tanuló az óvodai nevelést, iskolai

nevelést és oktatást lényegesen nehezebb körülmények között vagy jelentôs

költségnövekedés mellett tudja igénybe venni, figyelembe véve a gyermek,

tanuló életkorát, fogyatékosságát (pl. a változás miatt a nevelési-oktatási

intézmény eléréséhez szükséges idôtartam jelentôsen megnövekszik; a rosszabb

útviszonyok, veszélyes átkelôk igénybe vétele miatt szülôi kíséretre is

szükség van; a nevelési-oktatási intézményt gyalog már nem, csak

tömegközlekedési eszközzel, többszöri átszállással lehet megközelíteni),

b) megfelelô színvonalon való további gondoskodás, ha az új feltételek

között folyó óvodai nevelés, iskolai oktatás személyi és tárgyi feltételei

megfelelnek a szabványoknak, a közoktatási törvény 1. és 3. számú

mellékletében meghatározott elôírásoknak, s továbbra is biztosított a meglévô

pedagógiai szolgáltatások (pl. a nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozók

óvodai nevelése, iskolai nevelése és oktatása a nyelvi környezetben; nem

szûnik meg tagozatos oktatás, fogyatékos gyermekek, tanulók sajátos nevelése

és oktatása, tanulási nehézséggel küzdôk nevelése, oktatása) igénybe vétele.

6. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követô hetedik napon lép hatályba;

egyidejûleg hatályát veszti

a) az oktatásról szóló 1985. évi I. törvény, valamint a módosítására

kiadott 1990. évi XXIII. törvény és az 1990. évi LXVIII. tv. 3. §-a,

b) a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény

- 9. §-a (1) bekezdésének második és harmadik mondata, (2)-(4)

bekezdése, valamint (5) bekezdésébôl az "a kerettantervre épülô" szövegrész

- 22. §-ának (3) bekezdése és (4) bekezdésébôl az " - a tankerületi

oktatásügyi központok kivételével - " szövegrész,

- 37. §-a (6) bekezdésének második mondata,

- 45. §-ának (2) bekezdésébôl a "kerettanterv alapján" szövegrész,

valamint "a kerettanterv alapján" szövegrész, továbbá (3) bekezdésébôl a

"keret" szövegrész,

- 79. § (3) bekezdésének második mondata,

- 93. § (1) bekezdésének a) pontjából az " és - a Tantervi alapelvek

kivételével - a Nemzeti alaptantervet, továbbá iskolatípusonként a

kerettanterveket, és ellátja azok felülvizsgálatával kapcsolatos feladatokat"

szövegrész,

- 94. § (1) bekezdésének a) pontja, valamint c) pontja,

- 96. § (3) bekezdésének a) pontjából az "a tantervi

követelményrendszer," szövegrész és az "és a kerettantervek" szövegrész,

- 97. §-a (1) bekezdésének a) pontja,

- a 99. §-t megelôzô alcím, valamint a 99-100. §,

- a 104. § (4) bekezdésének a) pontjából az "a tankerületi oktatásügyi

központ útján felkért" szövegrész,

- a 107. § (9) bekezdésébôl az "és a tankerületi oktatásügyi

központnak" szövegrész,

- a 124. § (4) bekezdésének b)-c) pontja.

(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a tankerületi oktatásügyi

központok mûködéséhez rendelkezésre álló költségvetési elôirányzatot a

feladatelosztással arányosan a fejezetek között átcsoportosítsa.

Indokolás:

A közoktatás szervezésében, a feladatellátásban résztvevô intézmények

irányításában kiemelkedô szerepe van a helyi önkormányzatoknak. E tevékenység

ellátásához nincs szükség arra, hogy regionális alapon szervezett tankerületi

oktatásügyi központok mûködjenek. A helyi önkormányzatok a közoktatás-

szolgáltatás megszervezésénél, illetôleg az intézményben folyó szakmai munka

megismerésénél támaszkodhatnak a pedagógiai szakmai-szolgáltatásokat ellátó

intézményekre, a pedagógiai intézetekre, valamint az Országos szakértôi

névjegyzékben található szakértôkre. A tankerületi oktatásügyi központok

feladatait a közoktatási törvény módosításával a fôjegyzôk, jegyzôk, az

országos és területi pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézetek

veszik át.

A közoktatási törvény hatályos rendelkezései szerint a Nemzeti

alaptanterv Tantervi alapelvekbôl és Tantervi követelményekbôl áll. Az

elôkészítô munkálatok alapján nem szükséges azonban a Nemzeti alaptanterv

tagolása. Ily módon a Kormány a Nemzeti alaptantervet és nem pedig annak

alapelveit adja ki, rendeletben.

A közoktatási törvény hatályos rendelkezései nem határozzák meg

egyértelmûen, hogy az általános iskolának hány évfolyama lehet. A tíz

évfolyamos általános iskola, mint iskolatípus azonban az országban csak kevés

helyen jött létre, számuk nem éri el a húszat. Miután a közoktatási törvény

egyik feladata azoknak a rendelkezéseknek a megállapítása, amelyek alapján

egyértelmûvé válik, hogy hány évfolyammal mûködhet az általános iskola,

indokolt a módosításig szigorú feltételhez kötni az általános iskolai

évfolyamok számának megnövelését, illetve ilyen iskola létesítését. Abban az

esetben azonban, ha a megyében, fôvárosban mûködô önkormányzatok egymás

közötti megállapodás alapján szükségesnek tartják az ilyen iskola létesítését,

továbbra is lehetôséget kell nyújtani a szerkezet átalakításához. Hasonló

indokokból szükséges korlátozni a gimnáziumi évfolyamok számának növelését. A

hat és nyolc osztályos gimnáziumok létrehozása nehézséget okozhat az általános

iskolát végzett tanulók beiskolázásánál. Ezért a közoktatási törvény

módosítására vár annak a kérdésnek a rendezése is, milyen feltételek mellett

lehet megnövelni a gimnáziumok évfolyamait. Az átmeneti rendelkezések

meghatározzák azokat a feltételeket is, amelyek megtartásával a ma nyolc

évfolyammal mûködô általános iskolák évfolyamainak a számát csökkenteni lehet.

Ezek garanciális jelentôségû elôírások, mivel egyértelmûvé teszik, hogy a

helyi önkormányzat a feladatellátásról akkor is gondoskodni köteles, ha nem

mûködtet nyolc évfolyamos általános iskolát.

A javaslat hatályon kívül helyezi a közoktatási törvénynek mindazokat a

rendelkezéseit, amelyek a tankerületi oktatásügyi központtal, a Nemzeti

alaptanterv Tantervi követelményeivel, Tantervi alapelveivel, illetôleg a

kerettantervekkel kapcsolatosan állapítanak meg elôírásokat. A hatályon kívül

helyezett rendelkezések a feladatellátásban és a szervezésben nem okoznak

zavart, csupán világossá teszik, hogy a Nemzeti alaptanterv alapján az iskolák

elfogadják, illetve megválasztják a pedagógiai munka alapját képezô helyi

tantervet. A részletes szabályokat a közoktatási törvény módosításánál lehet

megállapítani. Ehhez elégséges idô áll rendelkezésre, mivel az iskolák a helyi

tantervüket a Nemzeti alaptanterv kiadását követô harmadik évben vezethetik be

a közoktatási törvény 123. §-ának (3) bekezdése alapján.

A tankerületi oktatásügyi központok megszüntetésével kapcsolatos

rendelkezések hiánya sem okoz zavart a feladatellátás megszervezésében.

Átmenetileg a javaslat az ellátatlanul maradt feladatokat "szétosztja" a

pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézmények és a fôjegyzô valamint

a megyei jogú város jegyzôi között. A részletes és pontos feladatmegosztást a

közoktatási törvény fogja elvégezni. Addig az idôpontig a közoktatási törvény

hatályos rendelkezései kiegészülve a javaslatban foglaltakkal lehetôséget

biztosítanak a közoktatás zavartalan megszervezésére.

Eleje Honlap