K/1208..

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Dr. Gál Zoltán

az országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztel Elnök Úr!

Az 43/1990. (IX. 15. ) sz. Korm. rendelet szerint a terület felelõséhez Baja

Ferenc Környezetvédelmi és Területfejlesztési miniszterhez az alábbi kérdést

nyújtom be:

"Az Andrássy útra tervezett kerékpárút a mûemlékvédelmi követelményekkel nem

egyeztethetõ össze - ez ugye csak rossz vicc a mûemlékvédelem részérõl"

Tisztelt Miniszter Úr!

A fõváros talán legszebb útvonalának az Andrássy útnak a folyamatban lévõ

rekonstrukciója során megújulnak a Millenniumi vasút feletti útpályák, a

fasorok és az utat szegélyezõ járdák. A beruházó Budapest Fõváros

Fõpolgármesteri Hivatala elhatározása szerint a használatában is megújuló

Andrássy úton, egészen pontosan az egykori lovagló úton biztonságos kerékpárút

kerülne megépítésre.

A kerékpárút megépítésével és üzembe helyezésével a Kós Károly sétány év

végére tehetõ teljes lezárását követõen csökkenthetõ a körúti forgalom, s mind

a Városliget, mind pedig a Duna-part könnyebben, gyorsabban elérhetõ a

környezet szennyezése nélkül.

A fõváros szinte katasztrofális közlekedési viszonyai valamint az ezzel szoros

összefüggésben álló súlyos légszennyezettség ismeretében megítélésünk szerint

vitán fölül álló kérdés, hogy Európa más nagyvárosaihoz hasonlóan minél több

biztonságos kerékpárút épüljön.

A Környezetvédelmi és Területfejlesztési minisztérium felügyelete alá tartozó

Országos Mûemlékvédelmi Hivatal Mûemlékfelügyeleti Igazgatósága vezetõjének

1995. május 24-én kelt levele szerint azonban "a beruházói elhatározás

szerinti kerékpárút tervezése az Andrássy út reprezentatív jellegével és a

mûemléki környezettel szemben támasztott mûemlékvédelmi követelményekkel nem

egyeztethetõ össze".

A Mûemlékfelügyeleti Igazgatóság vezetõje idézett levelében - nagyobb

nyomatékot adva szavainak - hivatalos eljárás kezdeményezésével fenyegeti meg

a Fõpolgármesteri Hivatalt amennyiben az nem módosít a kerékpárút építésére

vonatkozó elhatározásán.

Mindezek alapján kérdezem tisztelt miniszter urat:

1. Magyarország fõvárosában egy reprezentatív belvárosi útvonalon

környezetvédelmi és közlekedési szempontból egyaránt nélkülözhetetlen

kerékpárutat építeni -Európa valamennyi történelmi városával ellentétben-

mûemlékvédelmi szempontból nem lehet.

Miért?

2. A hivatalos állami szerv véleménye szerint, az Andrássy út szervizútján már

mûemlékvédelmi szempontokkal összeegyeztethetõ a kerékpárút építése.

Miért?

3. A Környezetvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Országos

Mûemlékvédelmi Hivatalnak az ilyen és ehhez hasonló környezetvédelmi

kérdésekkel szabad-e így törõdnie?

Tisztelettel várom válaszát.

Budapest, 1995. június 19.

Deutsch Tamás

Fidesz

Eleje Honlap