ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselõcsoportja

H/1220..

Képviselõi önálló indítvány

Az Országgyûlés

..../1995. (.......) OGY határozata

A teljesen vagy részben állami tulajdonban lévõ gazdasági társaságok

vezetõinek

javadalmazása érdekében szükséges kormányzati teendõkrõl

Az Országgyûlés felszólítja a Kormányt, hogy az állami tulajdonnal gazdálkodó

szervezetek vezetõinek a jogalkalmazás során tapasztalt nem kívánatos mértékû

díjazási és végkielégítési gyakorlatát szüntesse meg.

1./ Ennek érdekében az Országgyûlés felkéri a Kormányt, gondoskodjon arról,

hogy

a.) a teljesen vagy részben állami tulajdonban lévõ gazdasági

társaságoknál vezetõ tisztséget betöltött személyekkel kizárólag határozatlan

idejû munkaviszonyt létesíthessenek.

b.) a külön jogszabály alapján határozott idõre választott vezetõ

tisztségviselõkkel is kizárólag csak határozatlan idõre szóló munkaviszonyt

létesítsenek.

2./ Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, biztosítsa azt, hogy a teljesen vagy

részben állami tulajdonban lévõ gazdasági társaságok vezetõi is a Munka

Törvénykönyve szerinti végkielégítésben részesülhessenek, és így a

végkielégítés csak a munkáltató rendes felmondása, illetve jogutód nélküli

megszûnése esetén járjon. Íly módon egyértelmûvé teheti, hogy a vezetõnek

végkielégítés a munkaviszonynak közös megegyezéssel történõ megszüntetése

esetén nem járhat.

3./ Gondoskodjon a Kormány arról, hogy az állami részesedésû gazdasági

társaságok vezetõi a személyi alapbéren túl egyéb járandóságban (prémium,

jutalom, stb.) csak akkor részesülhessenek, ha a gazdasági társaság eredményes

és ennek az eredményességnek az elérésében a vezetõ tartósan közremûködött.

- 2 -

4./ Gondoskodjon a Kormány arról, hogy ha a vezetõi munkaszerzõdés rendes

felmondási idõt biztosít, ennek idõtartama nem haladhatja meg az adott

munkáltatónál munkaviszonyban töltött idõ alapján a Munka Törvénykönyvében

meghatározott mértéket.

5./ A Kormány 1995. október 30-ig számoljon be az Országgyûlésnek az e

határozat végrehajtása érdekében tett intézkedéseirõl, valamint egyidejûleg

tájékoztassa az Országgyûlés az állami költségvetési szervek, valamint a

teljesen vagy részben állami tulajdonban lévõ gazdasági társaságok vezetõinek

javadalmazásáról szóló 1084/1994. (IX.5.) Korm. határozat végrehajtása

érdekében tett intézkedéseirõl.

I n d o k o l á s

Közismert, hogy az utóbbi idõben nyilvánosság elé került végkielégítések

mértéke, a kialakult gyakorlat joggal kelt visszatetszést a közvéleményben.

A végkielégítés mint jogintézmény rendeltetése az, hogy a munkahelyét

önhibáján kívül elvesztõ munkavállaló számára nyújtson anyagi biztonságot az

új állás keresés idõszakára, valamint elismerje az eddig végzett munka

eredményességét. A végkielégítésnek ezt a funkcióját a vezetõk tekintetében is

indokolt biztosítani, különösen az állami pénzekkel gazdálkodó társaságok

esetén megengedhetetlen, hogy a végkielégítés intézményét ne eredeti

rendeltetésének megfelelõen alkalmazzák. A kétségtelenül nagyobb felelõsséget

vállaló vezetõk anyagi elismerését alapvetõen a szabad megállapodás tárgyát

képezõ bérekkel lehet biztosítani.

A kormánynak biztosítania kell, hogy az állam tulajdonosi jogosítványait

gyakorlók gondoskodjanak arról, hogy az állami részesedésû társaságok vezetõi

ne élhessenek vissza semmilyen formában a legális lehetõségekkel. Ezért a

határozati javaslat azt kívánja elõmozdítani, hogy a kormányzat a tulajdonosi

jogosítványok gyakorlása során biztosítsa, hogy az állami gazdálkodó szervek

vezetõi a hatályos rendelkezések eredeti célját figyelmenkívül hagyva

ügyeskedéssel indokolatlan anyagi elõnyökre ne tegyenek szert.

- 3 -

Részletes indokolás

1./ A javaslat azt a nemkívánatos gyakorlatot javasolja megszüntetni, amely

határozott idejû munkaviszony megszüntetése esetén nem végkielégítés címen

ugyan, de jelentõs quasi végkielégítéssel távozhat a vezetõ. A Mt legutóbbi

módosítása ugyan 1 évi átlagkeresetben maximálja ezt a járandóságot, de a

törvénymódosítás nem tartalmazza azt a szabályt, hogy ettõl érvényesen eltérni

nem lehet. Így a gyakorlatban a munkaszerzõdésekben az Mt jelenlegi

rendszerére tekintettel érvényesen is el lehet térni, és önmagában jogi

akadálya nincs az egy évnél magasabb összegû átlagkereset kifizetésének.

a.) Ha biztosítva van, hogy a vezetõi munkaviszonyok határozatlan idõre

köttetnek, akkor ez rendes felmondással megszüntethetõ, így fel sem merülhet a

munkaviszonyból hátralévõ idõre járó átlagkereset kifizetése.

b.) A GT szerint a vezetõ tisztségviselõket határozott idõre - 5 évre -

választják, s ha a tisztségviselõ a társasággal munkaviszonyban is áll, akkor

rendszerint ennél hosszabb idejû határozott munkaviszonyra szóló szerzõdéseket

kötnek a vezetõkkel. Így kialakult az a nemkívánatos gyakorlat, hogy ha a

társaság élérõl a választott vezetõt visszahívják, a munkaviszonyát csak úgy

lehet megszüntetni, ha a hátralevõ idõre járó bérét, quasi végkielégítésként

kifizetik.

2./ A közös megegyezéssel megszûnõ munkaviszonynál megengedhetetlen, hogy

végkielégítést állapítsanak meg. Ez ellentétes a végkielégítés alapvetõ

céljával, ezért a vezetõk közös megegyezéssel történõ munkaviszony

megszüntetésénél a határozat kizárja a végkielégítést..

Végkielégítést a vezetõk számára is - más munkavállalókhoz hasonlóan -,

a Munka Törvénykönyvben meghatározott, az adott munkáltatóval munkaviszonyban

eltöltött idõvel arányosan, maximum 6 hónapi bérének megfelelõen kell

biztosítani. A vezetõi bérek nagysága így is tisztes összeget garantál a

munkavállaló számára.

3./ Ugyanakkor meg kell akadályozni azt is, hogy a vezetõknek jutalmazás,

prémium címén indokolatlan kifizetéseket eszközölhessenek. Az Mt. a díjazási

jogcímeknél csak egy minimális kört állapít meg. Így gyakorlatban a vezetõi

végkielégítés "korlátozását" értelmetlenné tehetné, ha más címen javadalmazást

kaphatnának. Ezért a javaslat egyrészt az ilyen címeken kifizetett pénzeket a

társaság eredményes mûködéséhez, valamint a vezetõnek ezen eredményességben

való tényleges közremûködéséhez javasolja kötni.

4../ Az Mt alapján a vezetõnek felmondási idõ nélkül lehet felmondani, de a

felek a munkaszerzõdésben ettõl eltérõen is megállapodhatnak. Így mód van

arra, hogy a vezetõ a felmondási idõ alatt, akár munkavégzés nélkül, jelentõs

anyagi juttatásba részesülhessen. Így a javaslat szerint csak az adott

munkáltatónál töltött idõ alapján a Munkatörvénykönyvében meghatározott

mértékû felmondási idõt kell a vezetõre is megállapítani.

- 4 -

5./ A javaslat szerint a Kormánynak az Országgyûlés elõtt be kell számolnia a

határozat végrehajtásáról, s mivel hasonló tárgykörban kormányhatározat is

született, célszerû a parlamentet és a nyilvánosságot a Kormány

intézkedéseirõl tájékoztatni.

Budapest, 1995. június

Tisztelettel:

Kósa Lajos

Fidesz

Eleje Honlap