T/1268..

T ö r v é n y j a v a s l a t

az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról

Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló, az 1994. évi XII. törvénnyel módosított 1992. évi XXXII.

törvény (a továbbiakban: Tv.) módosítására és egyben e kárpótlási folyamat

lezárására az Országgyülés a következõ törvényt alkotja:

Módosító rendelkezések

1.§

A Tv. a következõ 2/A.§-sal egészül ki:

" 2/A.§ (1) Annak a személynek a hozzátartozója, aki a magyar hatóság vagy

hatósági személy politikai indíttatásu önkénye következtében vesztette életét,

egyösszegü kárpótlásra jogosult. Nem alkalmazható ez a rendelkezés, ha a

kárpótlásra való jogosultságot e törvény más rendelkezései szabályozzák.

(2) Az (1) bekezdésben említett kárpótlás 300 000 forint, amelyre az élõ

özvegy, a sérelmet elszenvedõ élõ gyermeke és az élõ szülõ jogosult. Ezek

hiányában az élõ testvér jogosult 150 000 forint kárpótlásra.

(3) Több jogosult esetén a felosztás tekintetében, illetõleg a házassági

tilalom alá esõ egyházi személy esetén a 2.§ (3), illetõleg (4) bekezdését

kell alkalmazni."

2.§

A Tv. a következõ címmel, valamint 2/B.-2/D.§-sal egészül ki:

" Kárpótlás az országból való számüzetésért

2/B.§ (1) Kárpótlás jár az alábbi sérelmekért:

a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás, a szovjet

bíróság politikai indítékú ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése

alapján végrehajtott szabadságelvonás (a továbbiakban együtt: kényszermunka),

továbbá

b) a II. világháború alatt faji, vallási vagy politikai okból külföldre

történt deportálás.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja alkalmazásában a szovjet hadifogságba esett

katonát 1945. augusztus 1-jétõl kényszermunkára hurcoltnak kell tekinteni.

2/C.§ (1) A 2/B.§ (1) bekezdésében meghatározott sérelmekért a

szabadságelvonás miatt megállapítható kárpótlásnál 20%-kal több kárpótlás jár.

(2) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka vagy deportálás ideje

alatt meghalt, és a túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás

kiszámításánál az alábbi idõtartamokat kell figyelembe venni:

a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3

évet,

b) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján

végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre ítélték

(kötelezték), ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet,

c) deportálás esetén 8 hónapot.

(3) A kényszermunka, illetõleg a deportálás esetére egyebekben a 4-8.§

rendelkezéseit kell alkalmazni.

2/D.§ (1) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka vagy a deportálás

ideje alatt meghalt, túlélõ házastársa a 2/C.§-ban meghatározott kárpótláson

felül 300 000 forint egyösszegü kárpótlásra jogosult.

(2) A túlélõ házastárs részére az (1) bekezdés szerint kifizetett

kárpótlás és a 2/C.§ alapján kárpótlási jegyben adott vagy életjáradékban

folyósított kárpótlás, valamint a nemzeti gondozási díj összege együttesen nem

haladhatja meg az 1 millió forintot. Ha az együttes juttatás értéke ezt az

összeget eléri, az életjáradék és a nemzeti gondozási díj folyósítását a

következõ hónaptól meg kell szüntetni.

3.§

A Tv. 3.§-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A 6-8.§-ban meghatározott kárpótlás jár a személyes szabadságot súlyosan, 30

napot meghaladóan korlátozó következõ sérelmekért:)

" c) a II. világháború alatt (1941. június 27-1945. május 9.) faji, vallási

vagy politikai okból teljesített munkaszolgálat;"

4.§

A Tv. 10.§-ában a "2. és 3.§-ban meghatározott" szövegrész helyébe a "2.,

2/A., 2/B. és 3.§-ban meghatározott" szövegrész lép.

Az új igények elbírálása

5.§

(1) A Tv. 2/A. és 2/B.-D.§-a alapján lefolytatásra kerülõ eljárásra az

1991. évi XXV. törvény 10-12.§-ában foglaltak az irányadók a (2)-(5)

bekezdésben meghatározott eltérésekkel.

(2) Aki a Tv. 2/A.§-a, illetõleg 3.§-a (1) bekezdésének c) pontja alapján

jogosult a kárpótlásra, e törvény hatálybalépésétõl számított 6 hónapon belül

a lakóhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatalhoz vagy

az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalhoz (a továbbiakban: OKKH)

nyújthatja be kárpótlás iránti kérelmét. A kérelmet elsõfokon az OKKH bírálja

el. A határozat felülvizsgálata során eljáró bíróság illetékességére a Tv.

14.§-ának d) pontját kell alkalmazni.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott határidõ elmulasztása jogvesztéssel

jár, a mulasztás miatt igazolásnak nincs helye.

(4) Annak a jogosultnak, akinek e törvény hatálybalépése elõtt benyújtott

kérelmét az OKKH azért utasította el, mert nem tudta bizonyítani a harcoló

alakulat kötelékében teljesített munkaszolgálatot, új kérelmet nem kell

elõterjesztenie, az OKKH e törvény alapján korábbi döntését hivatalból

felülvizsgálja és határozatot hoz. Hivatalból jár el az OKKH a kárpótlásnak a

Tv. 2/C.§-a szerinti emelése és a 2/D.§ szerint járó kárpótlás megállapítása

ügyében.

(5) A (2) bekezdés alapján nem nyújthat be kérelmet, aki e törvény

hatálybalépése elõtt kizárólag a harcoló alakulat kötelékében teljesített

munkaszolgálat jogcímén volt az igénylésre jogosult, de azt az elõírt

határidõig elmulasztotta. Nem nyújthat be ismételt kérelmet munkaszolgálat

jogcímén az, akinek a kérelmét nem a (4) bekezdésben meghatározott ok miatt

utasították el.

6.§

(1) Ha az OKKH az 5.§ (4) bekezdése alapján jár el, a kárpótlást az

eredeti kérelem szerint állapítja meg életjáradék vagy kárpótlási jegy

formájában. A határozat jogerõre emelkedéséig a jogosult élhet választási

jogával, de a határozat meghozatala elõtt is bejelentheti, ha az eredeti

kérelmétõl eltérõ formában kéri a kárpótlást.

(2) A jogosultnak visszamenõlegesen (9.§ (2) bek.) járó kárpótlást - az

egyösszegü kárpótlás kivételével - kárpótlási jegyben kell megállapítani, ha a

jogosult a határozat jogerõre emelkedése elõtt meghalt, illetõleg ha a

kérelemet a (4) bekezdés szerint nyújtották be. A kárpótlás - a (3)

bekezdésben foglalt kivétellel - a hagyaték részét képezi.

(3) A sérelmet szenvedett halála esetén a részére megállapított

visszamenõleges kárpótlás a túlélõ házastársat (Tv. 5.§) illeti meg, aki -

kérelmére - a kárpótlási jegy helyett a sérelmet szenvedettnek a haláláig

visszamenõlegesen járó életjáradékra jogosult.

(4) Ha a Tv. 3.§-a (1) bekezdésének c) pontja alapján visszamenõlegesen

kárpótlásra jogosult meghalt mielõtt e törvény szerint új igényét benyújthatta

volna, a jogosultnak járó kárpótlás megállapítását az örökös kérheti.

Kárpótlási jegy helyett

életjáradék ismételt választása

7.§

(1) Az a kárpótlásra jogosult, akinek kárpótlását a Tv. 6.§-a (1) bekezdésének

alkalmazásával kárpótlási jegyben e törvény hatálybalépése elõtt

megállapították, 1995. december 31-ig, a részére kiadott és még fel nem

használt kárpótlási jegye visszaszolgáltatása mellett, igényelheti az OKKH-tól

az életjáradék megállapítását. E határidõ jogvesztõ, elmulasztása miatt

igazolásnak nincs helye.

(2) A havi életjáradékot a Tv. szerint kell kiszámítani. Ha a

visszaszolgáltatott kárpótlási jegy címletértéke kevesebb, mint a kárpótlást

megállapító határozatban megjelölt érték, az életjáradék havi összegét

arányosan csökkenteni kell. Az életjáradék e törvény hatálybalépését követõ

hónap elsõ napjától esedékes.

8.§

(1) Az életjáradék megállapításáról az OKKH az igénylés benyújtásától

számított 90 napon belül dönt. Határozatát a bíróság a felülvizsgálat során

megváltoztathatja. A bíróság illetékességének megállapítására a Tv. 14.§-ának

d) pontját kell alkalmazni.

(2) Az életjáradék folyósításáról az OKKH határozata alapján a

Nyugdíjfolyósító Igazgatóság - a korábbi életjáradékot megállapító

határozatokra vonatkozó szabályok szerint - gondoskodik.

Hatálybalépés

9.§

(1) E törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

(2) A Tv. 2/B.-2/D.§-a és 3.§-a (1) bekezdésének c) pontja alapján

megállapított kárpótlás esedékességének napja - a Tv. 16. §-ának (1) bekezdése

szerint - 1992. január 1.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejüleg hatályát veszti a Tv. 3.§-a

(1) bekezdésének d), e) pontja és (2) bekezdése, 8.§-ának (4) bekezdése, 9.§-

ának d)-f) pontja, 20.§-ának (2) és (3) bekezdése, és a 20.§ (1) bekezdésének

számozása 20.§-ra változik.

(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az 5-8.§ végrehajtására vonatkozó

eljárási szabályokat - ideértve a kárpótlási jegy helyett az életjáradék

választásának részletes szabályait - megállapítsa.

I N D O K O L Á S

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Alkotmánybíróság az 1/1995. (II. 8.) AB határozatában (a továbbiakban: AB

határozat) az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul

megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény (a továbbiakban:

Tv.) néhány rendelkezését alkotmánysértõnek ítélte, továbbá mulasztásban

megnyilvánuló alkotmánysértést állapított meg. Felhívta az Országgyülést, hogy

törvényhozási feladatának 1995. szeptember 30-ig tegyen eleget. A Javaslat az

Alkotmánybíróság határozatában foglaltak alapján szükséges törvényalkotást

indítványozza, valamint ebben a körben eleget kíván tenni a Kormány által

vállalt azon kötelezettségnek, hogy a kárpótlási folyamat a társadalmi

megelégedést szolgálva lezáruljon úgy, hogy a sérelmet szenvedettek a

kárpótláshoz minél elõbb hozzájuthassanak. A Javaslat emellett lehetõséget

kíván teremteni arra, hogy a kárpótlásra jogosultak ismét választhassák az

életjáradéki formát a kárpótlási jegy helyett.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Módosító rendelkezések

Az 1.§-hoz

A Javaslat e rendelkezése egyösszegü kárpótlást állapít meg azoknak a

személyeknek a hozzátartozói részére, akik a magyar hatóság vagy hatósági

személy politikai indíttatású önkénye következtében vesztették életüket.

A javasolt megoldáshoz a következõ jogi és ténybeli körülmények mérlegelése

vezetett:

A Tv. 20.§-ának (2) bekezdése értelmében annak a személynek a hozzátartozója,

"aki olyan büncselekménynek esett áldozatul, amellyel kapcsolatban az állam

elmulasztotta érvényesíteni büntetõ igényét, és ezzel akadályozta a

hozzátartozók polgári jogi igényének érvényesítését - a nemzeti gondozáson

túlmenõen - külön törvény alapján lesz kárpótlásra jogosult".

A Tv. e rendelkezését az AB határozat részben alkotmányellenesnek minõsítette,

mert álláspontja szerint önkényes a büncselekmények áldozataként elszenvedett

személyi sérelemokozások miatt keletkezett polgári jogi igények megnyitásának

ahhoz a feltételhez kapcsolása, hogy az állam elmulasztotta a büncselekmények

elkövetõivel szembeni büntetõ igénye érvényesítését.

Az AB határozat szerint a 20.§ (2) bekezdésén alapuló mulasztás folytán a

törvényhozónak gondoskodnia kell mindazok kárpótlási jogosultságának a

megállapításáról, akik az akkori törvények szerint büncselekménynek minõsülõ

hatósági magatartás áldozatai voltak, és hozzátartozóik a büncselekmények

miatt polgári jogi igényt bármilyen okból nem érvényesíthettek.

Az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyülést, hogy a 20.§ (2) bekezdésben

említett törvényhozási kötelezettségének 1995. szeptember 30-ig tegyen eleget.

(A Tv. 20.§ (3) bekezdése szerint a törvényjavaslatot 1992. november 30-ig

kellett volna benyújtani.)

A Tv. 20.§-ának (2) és (3) bekezdése, illetõleg az Alkotmánybíróság

határozatának következetes végrehajtása azt igényelné, hogy egy külön

eljárásban és valamilyen e célra létrehozott állami szerv állapítsa meg az

állami önkény, állami szerv, hatóság képviselõje által a jogosult

hozzátartozójának sérelmére elkövetett büncselekmény tényét.

E cselekmények túlnyomó része azonban elévült, tehát a hatályos szabályok

szerint a büntetõ bíróság elõtt büntetõeljárást nem lehet lefolytatni. Vannak

azonban olyan cselekmények - hiszen a Tv. idõbeli felsõ határa 1989 -, amelyek

még nem évültek el, de született pl. bennük nyomozást megtagadó határozat

(tehát nem indult büntetõeljárás), és ezek egy büntetõeljáráson kívüli, más

eljárásban ismételt mérlegelés tárgyát kellene, hogy képezzék (ide

tartozhatnak az esetleges rendõri túlkapások vélt áldozatai, a sorkatonai

szolgálat során vélt önkény miatt meghaltak...stb.). Az alkotmányos jogrendbe

egy ilyen típusú eljárás nem illeszthetõ be.

Van azonban jogrendszerünkben egy, az 1992-es törvényhozói szándékhoz,

illetõleg az alkotmánybírósági állásponthoz hasonló tényállás, nevezetesen a

nemzeti gondozásról szóló 1992. évi LII. törvény 2.§ (1) bekezdésének a)

pontja, amelynek alapján jelenleg is van lehetõség arra, hogy "a magyar vagy

idegen állam hatósága, vagy hatósági személye, illetõleg más személy politikai

indíttatású önkénye következtében" életüket vesztettek törvényben

meghatározott hozzátartozói nemzeti gondozási díjban részesüljenek, ha az

önkény (szándékos és jogellenes közrehatás) bizonyítást nyer.

A Javaslat az új kárpótlási jogcímet az említett törvényhelyben foglalt

feltételek szerint fogalmazza meg, az idegen államra és a más személyre

vonatkozó utalás kivételével.

A kárpótlás egyösszegben, készpénzben jár. A kárpótlás összegének

megállapításakor figyelembe vettük az Alkotmánybíróság határozatának 1.

pontját, amely kimondja: alkotmányos követelmény, hogy a kárpótlásra

jogosultság megállapításánál a jogosulti, kedvezményezetti körök ismérveit

azonos, a csoportra különösen jellemzõ szempontok szerint, a személyek egyenlõ

méltóságának tekintetbevételével, egységesen határozzák meg.

A határozat indokolásából pedig kitünik, hogy a csoportbasorolásnál nem

kizárólag az élet elvesztését kell figyelembe venni, hanem azokat az

okfolyamatokat is, amelyek a sérelemhez vezettek. (A sérelem: az élet

elvesztése azonos, de az elkövetés körülményei és az állam szerepe nem

azonos.) Az indokolás ezzel összhangban nem állapítja meg, hogy az élet

elvesztéséért minden esetben 1 millió Ft kárpótlás jár. Ezzel szemben szól

arról, hogy az ex gratia juttatás meghatározott formájára senkinek sincs joga;

a kárpótlás módjának és mértékének meghatározásában a törvényhozónak nagy a

szabadsága.

Ez esetben a csoportképzõ ismérv más, mint a Tv. 2.§-a sértettjeinél, mert nem

az állami szerv által lefolytatott büntetõeljárás során okozta az állam a

sérelmet, hanem ezen kívül, többnyire háborús viszonyok között követték el az

áldozatokat követelõ, politikai indíttatású önkényes cselekményeket.

Ezen érvekre alapozva lehetõséget látunk arra, hogy ne a Tv. 2.§-a szerinti -

a magyar bíróság törvénysértõ vagy semmissé nyilvánított ítélete alapján

végrehajtott halálos ítélet, illetõleg a büntetõeljárás vagy az ítélet

végrehajtása során a magyar hatóság szándékos közremüködése miatt életüket

vesztetteknek járó - egyösszegü 1 millió forint, hanem ennél kevesebb, 300

ezer forint kárpótlást állapítson meg a törvényhozó. (A havi életjáradék

átlagosan 3692 Ft. Ha a folyósítás idõtartamát 10 évvel számítjuk, akkor a 300

ezer Ft-os összeg tünik reálisnak.)

A kárpótlási összeg mértékére tekintettel - ahol a jogosulti kör egybeesik -,

nem javasoljuk ugyanezen jogosultaktól az egyébként már folyamatosan fizetett,

jelenleg havi 7980 Ft nemzeti gondozási díj megvonását, eltérõen az 1 millió

Ft egyösszegü kárpótlás esetétõl, amikoris a Tv. szerint ez a kárpótlás a

nemzeti gondozási díjat kizárja.

A kárpótlási ügyek e csoportjában is az OKKH járna el, amely egyébként a

nemzeti gondozási igényekrõl is dönt.

A Javaslatban foglalt új kárpótlási jogcím nem vonatkozik azokra az esetekre,

amelyeket a Tv. más rendelkezései szabályoznak, így pl. ha a deportálás,

kényszermunka, munkaszolgálat vagy egyéb szabadságelvonás során vesztette

életét a sérelmet szenvedett, még ha halála összefüggött is a magyar hatóság

intézkedésével, esetleg önkényével.

A Javaslat e rendelkezésének költségvetési kihatása csak nagyon

hozzávetõlegesen határozható meg, mert az több bizonytalan tényezõ függvénye;

5000 sérelmet elszenvedettet és 300 000 Ft kárpótlást figyelembe véve ez 1,5

Md Ft (egyösszegü készpénz).

A 2.§-hoz

Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy "a második világháború

alatt faji, vallási vagy politikai okból külföldre történõ deportálások és a

kényszermunkára hurcolások puszta szabadságelvonásnak minõsítése önkényes

csoportbasorolásnak minõsül, ezért alkotmányellenes". Az Alkotmánybíróság

ezért a jövõre nézve megsemmisítette a Tv. 3.§-a (1) bekezdésének d) és e)

pontját, valamint a 9.§-a e) és f) pontját azzal, hogy a törvényhozónak az

alkotmányos követelményeknek megfelelõ új szabályt kell hoznia, és az érintett

kárpótlási kör jogosultságát visszamenõlegesen kell rendeznie. Az

Alkotmánybíróság szerint a sérelem súlya, nagysága olyan volt e sértettek

esetében, amely alkotmányosan nem azonosítható a szabadságuktól jogtalanul

megfosztottak kárpótlására jogosultak csoportjával. A csoportképzési szempont

az, hogy a deportálás és a szovjet kényszermunkára hurcolás ténylegesen a

hazából való számüzetést jelentette.

Az 1.§-hoz füzött indokolás már ismerteti az Alkotmánybíróságnak a

csoportbasorolásra, a személyek egyenlõ méltóságának tekintetbevételére

vonatkozó elvi megállapításait. Ezzel összhangban a határozat indokolása

rámutat:

a törvényhozó politikai szabadsága és felelõssége, hogy a deportáltak

kárpótlását hol helyezi el az életüktõl, illetõleg a szabadságuktól

megfosztottak kárpótlása között, de figyelemmel kell lenni arra, hogy a

deportáltak csoportja alkotmányosan nem azonosítható a szabadságuktól

jogtalanul megfosztott kárpótlásra jogosultak csoportjával. Az eltérõ ismérvek

azonban nemcsak a szabadságelvonáshoz képest, hanem a Tv.2.§-ához képest is

megállapíthatók.

Mindebbõl nem lehet arra a következtetésre jutni: az egyedül alkotmányos

megoldás az, hogy a deportálás során elpusztult minden ember életéért 1 millió

Ft egyösszegü kárpótlást kell fizetni.

Az Alkotmánybíróság mindezeket azzal az indítvánnyal kapcsolatban fejti ki,

amely szerint diszkrimináció valósult meg azzal, hogy a jogalkotó nem vonta a

Tv.2.§-a (1) bekezdésének hatálya alá azokat a személyeket (hozzátartozóikat),

akiket a magyar hatóságok azzal a céllal vagy tudattal deportáltak, hogy õket

más állam hatóságai haláltáborokban megöljék.

Erre az okfejtésre tekintettel, a módosítás során ezt a sértetti kört a

törvényben az élet elvesztéséért járó kárpótlási rendelkezés, illetve a

szabadságelvonás után járó kárpótlásról szóló szabályok közé, külön cím alatt

helyeztük el, kifejezve ezzel a sérelem eltérõ jellegét.

A 2/C.§ és a 2/D.§ rendelkezik az országból való számüzetés során elszenvedett

sérelmek után járó kárpótlás megállapításáról és számításának módjáról. A

2/C.§ (1) bekezdése - figyelemmel arra, hogy a deportáltak és kényszermunkára

hurcoltak kérelmeik alapján a Tv. szerint már részesültek kárpótlásban - a

szabadságelvonás után számított kárpótlás összegének 20%-kal történõ

emelésérõl rendelkezik. E többletjuttatás - a Tv. 6.§ (4) bekezdéséhez

hasonlóan - azt a pénzben nem mérhetõ és ki sem fejezhetõ lelki gyötrelmet

kívánja méltányolni, amit a deportáltak és kényszermunkára hurcoltak - a

hazából való számüzetés miatt - a halál árnyékában elszenvedtek.

A sérelemmel kapcsolatban, egyebekben a szabadságelvonásra vonatkozó

szabályokat kell alkalmazni (jogosultság, kiszámítás módja ..stb.)

A deportálás vagy kényszermunka során meghaltak után a túlélõ házastárs a

sérelmet elszenvedettnek járó számára megállapított kárpótlás 50%-án felül

(6.§ (3) bek.) további 300 000 Ft egyösszegü kárpótlást kap. Errõl rendelkezik

a 2/D.§ (1) bekezdése.

A túlélõ házastársnak eddig nyújtott kárpótlás (mind a kárpótlási jegy, mind

pedig az életjáradék), a most megállapításra kerülõ 300 000 ezer Ft egyösszegü

kárpótlás, továbbá a 20%-os emelés, a jövõben folyósítandó életjáradék,

illetve a nemzeti gondozási díj együttesen nem haladhatja meg az 1 millió Ft-

ot.

Az összegezett juttatás attól függõen közelíti meg vagy lépi túl az 1 millió

Ft-os határt, hogy a sérelmet szenvedettet milyen hosszú szabadságelvonás

sújtotta, és a túlélõ házastárs mennyi ideig él. Ha a túlélõ házastárs

kárpótlásra jogosultságát a Tv. alapján (3.§ (1) bek. d) és e) pont)

megállapították, de a Tv. hatálybalépése után meghalt, a hivatalból folyó

eljárásban részére megállapított 300 000 Ft egyösszegü kárpótlás a Javaslat

6.§ (2) bekezdése értelmében a hagyatéka részét képezi. Természetesen az

életjáradék, nemzeti gondozási díj nem lesz a hagyaték része akkor sem, ha a

házastárs az 1 millió Ft-os összeghatár elérése elõtt meghalt.

A Javaslat nem módosítja a Tv. alkotmányos szempontból nem kifogásolt

szabályait: a kárpótlási jogcímek meghatározását, a meghaltak után járó

kárpótlás kiszámítását segítõ törvényi vélelmet (2/C. § (2) bek.).

Az országból való számüzés kategóriájának létrehozásából eredõ költségvetési

igényként (20 % emelés, 300 000 Ft egyösszegü készpénz a túlélõ házastársnak)

12 Md Ft-tal lehet számolni. (A deportálás és kényszermunka jogcímen mintegy

240 ezer esetben került sor kárpótlás megállapítására, de túlélõ házastársként

30 ezer jogosultat vettünk figyelembe.)

A 3.§-hoz

Az AB határozat megsemmisítette a Tv. 3.§ (1) bekezdésének c) pontjából a

"harcoló alakulat kötelékében teljesített" szövegrészt, mivel az

Alkotmánybíróság szerint "nincs alkotmányos alap arra, hogy a törvényhozó a

nem hadmüveleti területen teljesített munkaszolgálatot a kárpótlásra jogot adó

alanyi körbõl kirekessze".

Az Alkotmánybíróság vizsgálódása a munkaszolgálat vonatkozásában csak az

eredeti törvényszövegre terjedt ki, tehát csak a II. világháború során

elszenvedett munkaszolgálat körülményeit vizsgálta. Az általa - az említett

szövegrész megsemmisítésével - megállapított törvényszöveg így értelemszerüen

a II. világháború idõszakára vonatkozik. A Javaslat ezt fejezi ki

szövegszerüen is, hogy ezzel elejét vegye az értelmezés esetleges

bizonytalanságának, segítse a jogalkalmazást.

Más munkaszolgálatnak a Tv. hatálya alá vonását a Javaslat nem tartalmazza,

mert - amint arra az AB határozat indokolása is rámutat - ha nem eleve

jogosultak megkülönböztetésérõl van szó, akkor alkotmányosan csak az

követelhetõ meg, hogy a nem egyenlõ kezelésnek ésszerü oka legyen.

Márpedig köztudott, hogy a II. világháború során teljesített munkaszolgálat

lényegesen különbözik a késõbbi munkaszolgálattól, és a törvényhozó eredeti

szándéka ezért nem irányult az 50-es években teljesített munkaszolgálat miatti

kárpótlásra, amint az a Tv. megalkotása során folyt parlamenti vitából is

kitünik. (Megemlítjük, hogy az 1951-56 közötti idõszakban politikai okból

hátrányos megkülönböztetéssel járó katonai munkaszolgálatot teljesített

személyek társadalombiztosítási és munkajogi helyzetét a 174/1992.(XII.29.)

Korm. rendelet szabályozza.)

Nem tartozik a Tv. hatálya alá az a munkaszolgálat sem, amelyet ugyan a II.

világháború alatt teljesítettek, de nem faji, vallási vagy politikai okból

(pl. egyetemi diák, mezõgazdasági munkás).

A munkaszolgálat jogosulti körének bõvítése az OKKH-hoz már benyújtott el nem

bírált, illetõleg elutasított kérelmek alapján becsülhetõen mintegy 6,5 Md Ft

költségvetési kiadással jár.

A 4.§-hoz

A javasolt kiegészítés - 2/A. és 2/B.§ - szükségessé teszi a 10.§-ban az új §-

ok felsorolását, hiszen e jogcímek egy része eddig is a vagyoni kárpótlás

alapja volt, csak a szabadságelvonás cím alatt szerepeltek, és az új jogcím

(Tv. 2/A.§) esetén is indokolt a vagyoni sérelem kárpótlása.

Az új igények elbírálása

Az 5-6.§-hoz

A Javaslat a legegyszerübb és legkedvezõbb eljárást szabályozza. Hivatalból

történik a felülvizsgálat a már elbírált kérelmek esetén. Ilyenek: a Tv. 3.§

(1) bek. d) és e) pontja miatt megállapított kárpótlás, továbbá munkaszolgálat

esetén, ha a nem harcoló alakulatra vonatkozó korlátozás miatt történt az

elutasítás. Munkaszolgálat esetén új kérelmet is be lehet nyújtani, de csak

akkor, ha valaki az eddigi megszorító szabályozás miatt nem indított eljárást.

Új kérelmet - a 2/A.§ kivételével - más esetben nem lehet benyújtani. A

deportálás és a kényszermunka során elhaltak túlélõ házastársai számára is

hivatalból történik a kárpótlás emelése (ide értve az egyösszegü kárpótlást

is), tekintettel arra, hogy a jogosultságnak a Tv. által meghatározott

feltételeit a Javaslat nem változtatja.

Az alkotmánybírósági döntés értelmében a kárpótlást - a Tv. 2/A.§-a

kivételével - több évre visszamenõlegesen kell megállapítani, ezért

rendelkezik a Javaslat arról, hogy a jogosult idõközben bekövetkezett halála

esetén ki és milyen formában jogosult a visszamenõleges kárpótlásra, illetve

ki jogosult az új kérelmet benyújtani. A sérelmet szenvedett halála esetén a

Tv. elveibõl következõen a túlélõ házastárs az elsõdleges jogosult, és csak ha

ilyen nincs, érvényesülnek az öröklés szabályai. Rendelkezik a Javaslat arról

is, hogy a kérelemre induló eljárás esetén az örökös nyújthatja be a kérelmet,

ha már egyik jogosult (sérelmet szenvedett vagy túlélõ házastársa) sem él. A

kárpótlást ez esetben is a jogosult számára állapítják meg, de a kárpótlási

jegy a 6.§ (3) bekezdése értelmében a hagyaték része lesz, és ekként kerül az

örökösök tulajdonába.

Kárpótlási jegy helyett

életjáradék ismételt választása

A 7-8.§-hoz

A vagyoni kárpótlásban részesültek esetében a kárpótlási jegyek életjáradékra

váltásáról szóló 1992. évi XXXI. törvény módosításáról rendelkezõ 1995. évi

XIV. törvény ismételten lehetõvé teszi, hogy az érintettek a kárpótlási

jegyeiket az év végéig utólagosan életjáradékra válthassák.

Különös tekintettel a jogosulti körhöz tartozók túlnyomó részének magas korára

és a kárpótlási jegy felhasználásának jelenlegi korlátaira, indokolt lehetõvé

tenni, hogy az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogellenesen

megfosztottak, illetve túlélõ házastársaik ismételten választhassanak a

kárpótlás két lehetséges formája között, és korábbi választásukat

megváltoztatva életjáradékot kérjenek a még meglévõ kárpótlási jegyeik

alapján.

A Javaslat a szabályozásnál tekintetbe veszi, hogy a Tv. más elvek szerint

állapítja meg az életjáradékot, mint a vagyoni kárpótlásként kapott kárpótlási

jegyek átváltásáról rendelkezõ törvény. Ez az oka annak, hogy az életjáradék

kiszámítása is a Tv. szabályain alapul úgy, hogy az életjáradékot csak a

jövõre nézve, a módosító törvény hatálybalépését követõ hónap elsõ napjától

lehet fizetni, éspedig a kapott és visszaadott kárpótlási jegy arányának

megfelelõ mértékben, tehát esetleg csökkentve.

Az életjáradék megállapításánál kizárólag a Tv. alapján, az élet elvesztéséért

vagy a szabadságelvonásért a jogosult (a sérelmet elszenvedett, a túlélõ

házastárs) részére kiadott kárpótlási jegy vehetõ figyelembe, tehát a Tv. 10.

és 11.§-a szerint kapott kárpótlási jegy nem. Továbbá az a személy sem

használhatja fel a kárpótlási jegyet, aki ahhoz öröklés útján jutott.

A Tv. alapján kiadott kárpótlási jegy címletértéke 48 Md Ft. Becslésünk

szerint a kárpótlásra jogosultaknál mintegy 14-15 Md Ft címletértékü

kárpótlási jegy lehet, így az életjáradék költségvetési kihatása az elsõ évben

1 Md Ft-ra tehetõ, ami a jogosultak életkorát figyelembe véve évenként

csökkenõ tendenciát fog mutatni.

Az életjáradék igénylésére vonatkozó eljárás alapvetõ rendelkezéseit

tartalmazza a Javaslat, a részletes rendezésre kormányrendeletben kerül sor.

A Tv. végrehajtásáról rendelkezõ 111/1992. (VII. 1.) Korm. rendelet szól

arról, hogy az életjáradék folyósítása a nyugdíjfolyósító szervek feladata, az

OKKH-val kötött külön megállapodás szerint. Az erre vonatkozó szabályokat

értelemszerüen alkalmazni kell az ismételt választás alapján megállapításra

kerülõ életjáradék esetén is.

Hatálybalépés

A 9.§-hoz

Az AB határozat az alkotmánysértõ rendelkezéseket a Tv. hatálybalépésének

napjával (1992. július 2.) semmisítette meg, illetõleg az azokat újraalkotó

törvény hatálybalépésével, de úgy, hogy az új szabálynak a jogosultságot

visszamenõleges hatállyal kell rendeznie. Mivel azonban a Tv. a kárpótlás

esedékességének idõpontját 1992. január 1-jével határozta meg, ezért a

Javaslatnak is ettõl az idõponttól kell biztosítania a kedvezõbb elbírálást.

A Javaslat az új 2/B és 2/C.§-ban, új címszó alatt (országból való számüzetés)

szabályozásra kerülõ rendelkezéseknek a Tv. jelenlegi helyén történõ hatályon

kívül helyezését tartalmazza. Javasolja továbbá a kisösszegü kárpótlások két

részletben való kifizetésének megszüntetését, mert ez a gyakorlatban nem volt

szükséges (8.§ (4) bek.). A Tv. 20.§ (2) és (3) bekezdésének hatályon kívül

helyezésével a külön törvényalkotási kötelezettséget szünteti meg a Javaslat,

mivel az új kárpótlási jogcímet a Tv. módosítása tartalmazza.

Sajátos problémát fog okozni, hogy a bizonyítási nehézségek következtében (pl.

a bizonyító erejü okiratok hiánya) az igényjogosultak nagy valószínüséggel

kizárólag a tanubizonyítás eszközével fognak élni.

A nemzeti gondozáshoz képest az ügyek száma várhatóan jóval magasabb lesz,

részben a nagyobb és egyösszegü kárpótlás miatt, részben mert a nemzeti

gondozási törvényhez képest a jogosulti kör bõvebb, igazítva a kárpótlási

törvényhez: a túlélõ özvegy, élõ gyermek, még élõ szülõ, testvér. Ezek

tükrében a költségkihatás csak nagyon hozzávetõlegesen becsülhetõ.

Az 1 millió Ft-os összeghatár elérésekor az utolsó havi életjáradék és a

nemzeti gondozási díj teljes összege jár akkor is, ha ezzel az összeghatárt

túllépnék. Természetesen az 1 millió Ft-os korlát arra az esetre is

vonatkozik, ha az egyösszegü kárpótlás és a már kiadott kárpótlási jegy,

valamint a kifizetett nemzeti gondozási díj összeadva meghaladná az 1 millió

Ft-ot, ezért a 300 000 ezer Ft egyösszegü kárpótlásból csak az 1 millió Ft-ig

terjedõ rész fizethetõ ki.

Ez az eset csak igen ritkán fordulhat elõ, hiszen az 1 millió Ft-os keretbe

csak a deportálás vagy a kényszermunka miatt eddig kapott és e törvény szerint

most járó juttatások számítanak be. Nem kell beszámítani a Tv. alapján egyéb,

más vagy több jogcímen kapott, illetve a jövõben járó kárpótlást.

Eleje Honlap