- 1 -

J1273.DOC

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

J/1273.. sz.

JELENTÉS

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

1996. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK

IRÁNYELVEIRÕL

B u d a p e s t, 1995. június hó

1. A kidolgozás alatt álló három éves gazdaságpolitikai, illetve modernizációs

programba illeszkedõ 1996. évi gazdaságpolitikai törekvéseknek - amelyek fõ

hangsúlyai a fizetési mérleg hiányának csökkentése, az infláció erõteljes

mérséklése, a beruházások számottevõ növelése - megfelelõ költségvetési

politikának elsõdleges célja az államháztartás hiányának további számottevõ

csökkentése az államháztartás újraelosztó szerepének markáns

korlátozásával. Mindezt úgy kell elérni, hogy az államháztartás

alrendszerei, s benne a központi költségvetés, illetõleg a körükbe tartozó

intézmények által biztosított szolgáltatások színvonala javuljon, s az

államinak minõsített feladatok finanszírozási biztonsága megteremtõdjön.

A költségvetés-politika egyúttal arra törekszik, hogy az ország

középtávon megfeleljen az Európai Unió kritériumrendszerének. Ehhez fontos

referenciaérték, hogy a költségvetés hiánya fokozatosan közelítsen a GDP 3

%-os mértékéhez, illetõleg a központi költségvetés eladósodása közelítse

meg a GDP 60%-át.* Ezeknek a középtávú célkitûzéseknek tendenciaszerûen már

1996-ban is jelentkezniük kell.

Amennyiben sikerül néhány éven belül a konszolidált hiányt -

privatizációs bevételek nélkül - a GDP 3 %-ára csökkenteni és olyan

államháztartás-politikát folytatni, amelyben az újraelosztás mértékét

tartósan vissza lehet szorítani, úgy nemcsak a kiélezett pénzügyi

helyzetbõl sikerülhet kijutni, hanem egyúttal a fenntartható növekedés

feltételeit is sikerülhet a költségvetés-politika oldaláról megteremteni.

Miután a cél a hiány és az újraelosztás együttes, markáns csökkentése, a

bevételek növelése - az inflációból adódó növekedésen túl - nem reális.

Bevételcsökkenéssel kell viszont számolni, a nemzetközi kötelezettségek

miatt - a vámoknál és a kapcsolódó illetékeknél, valamint az államháztartás

körét elhagyó intézmények saját bevételeinél. Ezen túl az 1996. évi kiadási

megtakarításokkal megalapozható bevételszint-csökkentést - a

versenyképesség növelése érdekében - a társadalombiztosítási járulékra

szükséges koncentrálni. Miután az egyik legnagyobb tehertétel az

adósságszolgálat kamatkiadása, ezért minden olyan eszközt fel kell

használni, amely mérsékeli e terhet.

Elõ kell mozdítani az infláció és kamatszint közgazdasági eszközökkel

történõ erõteljes leszorítását, aminek eredményeként hosszabb távon is

kezelhetõ államadósság-állomány alakulhat ki, megnövelve ezzel a

költségvetés-politika mozgásterét.

Az 1996. évi követelmény-szintû államháztartási (központi költségvetési)

hiány, valamint az azt alátámasztó, az államháztartás reformfolyamatába

illeszkedõ intézkedéseken alapuló kiadásiszerkezet-változások döntõ

feltételét képezik a tartós államháztartási egyensúlyjavulás

megindulásának. A reformfolyamat továbbvitelével, ennek eredményeként a

nagy elosztási rendszerek átalakítása hatásainak kibontakozásával

valósulhat meg a hiány további olyan mértékû csökkentése, amely

beilleszkedik a gazdaságpolitikai stratégia növekedési pályájába.

2. A hiány követelményként meghatározott szintjének eléréséhez az

államháztartás egész rendszerét át kell alakítani úgy, hogy

a feladatstruktúra és az intézményi rendszer komplex felülvizsgálatának

eredményeként a vállalkozási, illetõleg a non-profit szférába áthelyezhetõ

feladatok, intézmények kerüljenek ki az államháztartás körébõl;

- a megmaradó állami feladatok ellátása kevesebb forrást igényeljen;

____________________

* 1994. végén a központi költségvetés bel- és külföldi kamatozó és nem

kamatozó adóssága megközelítette GDP 87%-át.

- a feladatokat ellátó intézmények hatékonyabban mûködjenek;

- a rendszerben még meglevõ megtakarítási lehetõségeket használják ki;

hosszabb távon finanszírozható rendszerek jöjjenek létre, elsõsorban a

nyugdíjrendszerben, az egészségbiztosításban, az oktatásban, a helyi

önkormányzatok területén, a központi államigazgatásban, az államháztartás

pénzügyeinek vitelében (kincstár, adósságkezelés).

Az 1996. évi reformlépések - amelyek magukba foglalják a

társadalombiztosítási rendszerek, a helyi önkormányzatok, az elkülönített

állami pénzalapok finanszírozási rendszerének átalakítását, valamint az

állami feladatok végrehajtását szolgáló intézményrendszer feladat-

felülvizsgálatát és létszámgazdálkodásának áttekintését - eredményeként az

államháztartás létrejövõ új rendszerei alkalmazkodnak a gazdasági növekedés

feltételeihez, hosszabb távon azzal együtt fejlõdnek.

3. Mindezek alapján a költségvetés-politika kiemelt céljai 1996-ban a

következõk:

3.1 A fizetési mérleg, s benne a külkereskedelmi áruforgalom hiányának

csökkenését, a kivitel növelését, - mely az 1996. évi gazdaságpolitika

fõ prioritását alkotja -, a költségvetés-politika is támassza alá

ésszerû eszközök alkalmazásával.

3.2 A külföldi tõke beáramlását elõsegítõ és más kormányzati

infrastrukturális, oktatási, környezetvédelmi beruházásoknak kiemelkedõ

a szerepük. A kormányzati gazdaságpolitika a tartós növekedés

feltételeinek megteremtésére épít. Ebben a fõ hajtóerõ a befektetések

bõvítése. Az államnak nagyobb szerepet kell játszania azokban a

beruházásokban, amelyek egyrészt - bár nélkülözhetetlenek a piaci

szféra mûködésében, de vagy lassú megtérülésük, vagy közvetett hasznuk

miatt a beruházási tõke nem érdeklõdik e területek iránt - hosszabb

távon szolgálják a gazdaság érdekeit, másrészt akadályozzák a

megreformált állami feladatok végrehajtását. A fenti célok és feladatok

egybe esnek a termelõi infrastruktúra beruházásainak, fejlesztéseinek

kormányzati elgondolásaival. Ez azért is idõszerû mivel az utóbbi évek

szûkös pénzügyi forrásai az intézményrendszerekben elmaradásokat

eredményeztek, amelyek miatt jó néhány állami feladat nehezen hajtható

végre.

3.3 A mûszaki fejlesztés, a tudományos kutatás preferálása elsõrendû

fontosságú. A költségvetés úgy támogassa e területeket, hogy

egyidejûleg szûnjenek meg a felesleges párhuzamosságok, az irracionális

finanszírozási megoldások.

3.4 A feketegazdaság felszámolásában jelentõs mértékben elõre kell lépni.

Biztosítani kell ennek szabályozási és intézményi feltételeit. Lehetõvé

kell tenni, hogy az érdekelt szervezetek által az új feltételek

kihasználásával elért bevételeket a szervezetek maguk használják fel.

Amennyiben sikerül a feketegazdaságot, annak számottevõ részét a

legális szférába terelni, úgy a hiány csökkentésével egyidejûleg a

bevételeket biztosító adóterhek csökkentésére is lehetõség nyílhat.

3.5 Biztosítani kell a közbiztonság javításának feltételeit. A személyi és

tárgyi feltételeket elsõsorban belsõ átcsoportosítással szükséges

megteremteni, döntõen a közterületi szolgálat erõsítésével, amire

lehetõséget nyújt a jobb szolgálatszervezés, a feladat-felülvizsgálat.

3.6 Az államháztartás pénzügyi rendszerének racionalizálásával, a jelenlegi

pazarló költségvetési pénzgazdálkodás megváltoztatásával, a kincstári

rendszer kiépítésével jelentõs megtakarításokat kell elérni.

3.7 Bár a tervezésben igen szûk a mozgástér új feladatok befogadására,

mégis egyes különösen aktuális és fontos feladatokra célszerû

többletforrást biztosítani. Így bizonyos kulturális feladatokra, egyes

célzott egészség-megõrzési, egészségügyi rekonstrukciós programokra, a

diáksport fejlesztésére, az Atlanta-i nyári olimpiára történõ

felkészülésre. Tovább kell folytatni az Európai Unió rendszeréhez való

csatlakozás feltételeinek vizsgálatát, folytatni kell az ehhez

kapcsolódó harmonizációt.

4. Az államháztartás konszolidált hiányának követelmény-szintû megalapozásához

az 1996 évi központi költségvetés kialakítása során a következõbõl indokolt

kiindulni:

4.1 A bevételeket illetõen:

Az adóterhek - a vállalkozók és állampolgárok körében - összességükben

nem növekszenek.

a) A személyi jövedelemadó rendszerének biztosítania kell, hogy 1996-ban a

befolyó bevételek GDP-hez viszonyított aránya ne csökkenjen. E globális

feltételnek az adóterhelés méltányosabbá és igazságosabbá tételével

egyidejûleg kell megfelelni.

b) A fogyasztáshoz kapcsolt adók közül az általános forgalmi adónál

törekedni kell a jelenlegi rendszer feltárt hiányosságainak kezelésére,

valamint olyan jogharmonizációs változtatásokra, amelyeket az EU-hoz

való közelítés indokol. A fogyasztási adóban lényegi módosítást nem

célszerû végrehajtani, de az adótételeket valorizálni kell.

c) A társaságiadó-rendszerben alapvetõ változásra nincs szükség, a kisebb

változtatások jogharmonizációs törekvéseket, illetve a gyakorlati

mûködés hatékonyságának javítását célozzák.

d) A vám- és importbevételek tervezésében figyelembe kell venni a már

megkötött nemzetközi megállapodások követelményeit, így a fokozatos

vámleépítés bevételcsökkentõ hatását, a statisztikai illeték és a

vámkezelési díj lépcsõzetes csökkentését.

e) Az államháztartás alrendszerét képezõ társadalombiztosítást illetõen

javaslatokat kell kidolgozni a járulékrendszer átalakítására, a két

alap teherbíró képességének figyelembevételével törekedni kell a

járulékkulcsok lehetséges csökkentésére, a munkáltatói és az egyéni

járulékok egymáshoz viszonyított arányának változtatásával egyidejûleg.

f) A központi költségvetésben - az 1995. évi elõirányzatból esetlegesen

áthúzódó bevételen felül legalább további - 100 milliárd Ft

privatizációs bevétellel kell számolni.

4.2. A kiadások körében

A bevételek körében tervezett lépések és az egyensúlyi követelmények

azt teszik szükségessé, hogy a költségvetési kiadások összességükben az

1995. évi pótköltségvetésben megállapított (nominális) szinten

alakuljanak. Ez azonban nem jelentheti az idei elõirányzatok

differenciálatlan továbbvitelét, hanem a költségvetés-politika

prioritásainak következetes, határozott érvényesítését indokolja.

A 3. pontban meghatározott körbe tartozó feladatok ellátásához ezért

1996-ban többletforrást kell biztosítani, ennek fedezetét pedig a

többi, nem kiemelt feladat finanszírozásának differenciált

csökkentésével kell megteremteni. A közoktatás és felsõoktatás

finanszírozását ugyanakkor változatlan szinten szükséges biztosítani

azzal, hogy az intézményhálózat, a feladatellátás és költséggazdálkodás

gyors racionalizálásával felszabaduló források biztosítsák a

szolgáltatások színvonalas megõrzését és a feltétlenül szükséges

fejlesztések feltételeit.

A központi költségvetési intézmények támogatásának, kiadásainak és

bevételeinek 1996. évi kialakításánál elsõsorban a következõkre kell

figyelemmel lenni:

a) Az 1995. évi pótköltségvetési elõirányzatokhoz képest összességében

támogatáscsökkenést szükséges elérni. Ezt az adófizetõ polgároknak

nyújtott szolgáltatások színvonalának megõrzése, esetenként emelése

érdekében a teljesítménykövetelmények radikális szigorításával és

racionalizálással kell ellensúlyozni. Ennek során el kell kerülni az

egységes mechanikus megoldásokat és ellátottság általános leromlását

is.

Az elõirányzatok kialakításánál mindenek elõtt vissza kell vonni az

idõszerûségeket vesztett feladatokra nyújtott támogatásokat,

érvényesíteni kell a létszámcsökkenéssel összefüggõ személyi juttatási-

és más elõirányzatok 1995. évben elrendelt ( megtakarítást 1996. évben

eredményezõ) differenciált zárolását.

Az intézményrendszer feladatai, finanszírozási módszerei átalakításánál

alapvetõ teendõként szükséges kezelni az állami feladatvállalás és

intézményrendszer szûkítését, a térítésmentes szolgáltatások körének

mérséklését, intézmények átszervezésével a hatékonyabb feladatellátó

szervezetek (közalapítvány, közhasznú vagy gazdasági társaság)

kialakítását. Meg kell vizsgálni, hogy a központi költségvetési

fejezetektõl milyen feltételekkel lehet intézményeket, feladatokat

átadni a helyi önkormányzatoknak, illetõleg más szervezeteknek.

Az intézményrendszer mûködési kiadásainak csökkentésére meg kell tenni

a központi beszerzési eljárások alkalmazásához szükséges szervezeti és

szervezési intézkedéseket, amelyek biztosítják a jelenleginél olcsóbb

beszerzés feltételeit az intézmények számára.

Ugyanakkor számolni szükséges néhány elkerülhetetlenül megoldandó és

feltétlenül finanszírozandó feladat többletkihatásával. Forrást kell

biztosítani áthúzódó kötelezettségekre, a preferálni kívánt

intézménycsoportok meghatározott kötelezettségeinek teljesítésére,

néhány aktuális feladat szükségszerû többletére.

b) A személyi juttatások tervezésénél a különbözõ foglalkoztatási

jogviszonyokat meghatározó törvényekben foglaltakat kell alapul venni.

Az elõirányzatokban érvényesíteni kell a rendszeres személyi

juttatásokat, illetve a létszámot érintõ 1995. évi intézkedéseket; ezen

belül a létszámcsökkenéssel együtt járó és attól független elõirányzat-

módosításokat, illetve az A1 fizetési kategória mértéke 1995. évi

emelésének hatását.

Az állami feladatvállalás és az intézményrendszer átalakításával, a

közigazgatás korszerûsítésének munkálataival, az államháztartási

reformmal összefüggõen elérni kívánt további létszámcsökkenés miatti

többletkiadásokra központosított elõirányzatot kell tervezni.

Meg kell vizsgálni a közalkalmazotti illetmény-elõmeneteli táblázat

olyan átalakítását, amely biztosítja, hogy az illetmények megállapítása

jobban igazodjon a képzettséghez és a teljesítményhez. Az átalakításhoz

szükséges pénzeszközöket alapvetõen az intézmények rendelkezésére álló

forrásokból kell megteremteni, de szükséges az 1995. évi

létszámcsökkentésekbõl keletkezõ megtakarítások egy részének

felhasználása is erre a célra.

A köztisztviselõk illetményalapja 1996. évben emelkedik, amelyhez a

forrást a már végrehajtott, illetve újabb differenciált

létszámcsökkentéssel elérhetõ megtakarításokból kell -

átcsoportosításokkal - biztosítani. Az illetményalap emelése

lehetõséget ad a köztisztviselõi kar ösztönzésére, anyagi

megbecsülésének javítására.

c) Az intézményi gazdálkodás egyes fõ területein alkalmazandó

költségvetés-politikai megfontolások a következõk:

ca) Az államháztartás reformja keretében szükségszerû a költségvetési

intézményrendszer szûkítése. Ennek keretében az

intézményrendszernek azon részét, amely jelenleg teljes egészében

vagy döntõen saját bevételbõl, vállalkozástól, lakosságtól vagy

elkülönített állami pénzalapoktól származó forrásból mûködik,

célszerû kiemelni az államháztartásból, meghatározva a további

mûködési formát, a szükséges jogi és pénzügyi feltételeket is. A

hatósági feladatokat ellátó intézmények átalakítása esetén

(amennyiben a funkciót nem lehet átadni más intézményeknek) az új

szervezetet fel kell hatalmazni az állami feladatok ellátására. Az

államháztartásban tovább mûködõ intézményi körben pedig szervezeti

intézkedésekkel (megszüntetés, összevonás, szétválasztás, belsõ

szervezeti korszerûsítés) támogatás-megtakarítást kell elérni.

A központi költségvetési fejezetektõl intézmények, feladatok

adhatók át a helyi önkormányzatokhoz, ha azok szolgáltatásaikat

viszonylag jól körülhatárolható térségnek nyújtják, az adott

intézmény mûködéséhez fûzõdõ érdekeltség elsõsorban helyi. Az egyes

fejezetek költségvetésében több az olyan központilag kezelt

elõirányzat is, amelyeket az önkormányzatok használnak fel.

Szükséges, hogy a helyi önkormányzatok is vizsgálják meg az

irányításuk alá tartozó intézményi körben a szervezeti átalakítás,

racionalizálás, a bevételek növelésének lehetõségét, és a

felülvizsgálat alapján tegyék meg a szükséges intézkedéseket a

korszerûbb szervezeti struktúra kialakítása, a növekvõ

támogatásigény mérséklésére.

cb) Az 1996. évi költségvetésben az intézményi kiadásokat növekvõ

hányadban saját bevételbõl kell fedezni ahhoz, hogy a költségvetési

támogatás elkerülhetetlen mérséklése mellett a mûködõképesség

fenntartható és feladatellátás biztosítható legyen. Ehhez szükséges

az is, hogy az intézményi szolgáltatások, ellátások díjtételei

növekedjenek, s a térítésmentes szolgáltatások és ellátások köre

szûküljön. A reális tervezés megalapozásához - a hagyományosan

nagyarányú alátervezés felszámolására- elengedhetetlenül szükséges

a bevételek teljes körû és megalapozott számbavétele. Az 1996. évre

tervezhetõ bevétel csak feladatcsökkentés, szervezeti átalakítás

miatt maradhat el az 1994. évi ténylegesen teljesített és az 1995.

évi tervezett bevétel közül a magasabb értéktõl.

cc) A felsõoktatás hosszabb távú fejlesztésének irányelveit az

Országgyûlés határozatban fogja rögzíteni. Már 1996-ban érvényt

kell szerezni a felsõoktatási ráfordítások prioritásának azzal,

hogy a célok megvalósítását a felsõoktatási rendszer

hatékonyságának növelésébõl származó megtakarítások, a

tandíjbevételek - az egyensúlyi követelményekre tekintettel

rendelkezésre álló költségvetési pénzeszközök -, valamint egyéb, a

központi költségvetésen kívüli hazai- és külföldi források

együttesen tegyék lehetõvé.

A felsõoktatási intézményrendszer átalakítását, ezen belül

universitasok kialakítását (kutatóintézetek szervezeti

bevonásával), a nem megfelelõ hatékonyságú intézmények

megszüntetését, összevonását, illetve más fenntartónak történõ

átadását adminsztratív-jogi eszközökkel is haladéktalanul meg kell

kezdeni. A felsõoktatás átalakítását a felsõoktatási törvényben

szabályozott finanszírozási rend fokozatos bevezetésével is

segíteni és ösztönözni szükséges.

Az elsõ éves hallgatói létszámot összességében emelni kell,

erõteljesen differenciálva a fejlesztendõ és visszafogandó

szakirányok, illetve intézmények között. Arányaiban nagyobb súlyt

szükséges adni a meglévõ és újonnan kialakítandó rövid képzési

idejû formáknak. Figyelemmel kell lenni a rendelkezésre álló

képzési feltételek hatékonyabb hasznosításában rejlõ lehetõségekre

is. Erõsíteni indokolt a minõségi szelekciót.

cd) A honvédelem területén - a haderõreformmal összefüggésben -

jelentõs változtatások szükségesek. A Magyar Honvédség hivatásos,

közalkalmazotti és sorállományi létszámát csökkenteni kell. Az így

elért megtakarításoknak a reform költségeihez részben fedezetet

kell nyújtaniuk. Az átalakítások eredményeként a közép és

hosszútávon - a haderõreform alapelveivel összhangban - a

jelenleginél kisebb létszámú, a NATO szervezetébe fokozatosan

integrálható fegyveres erõnek kell kialakulnia.

ce) A Határõrségnél és a Vám- és Pénzügyõrségnél - az Európai Unióhoz

való csatlakozás elõsegítése, valamint a rendkívül megnövekedett

személy- és áruforgalom kezelhetõsége érdekében - a korszerû

határrendészet, határforgalom feltételeit. A racionálisabb és

takarékosabb mûködés érdekében keresni kell az ésszerû

feladatmegosztás, és együttmûködés újabb lehetõségeit.

cf) A közigazgatás korszerûsítése folyamatos feladat. Ennek során a

központi közigazgatás intézményi struktúráját, funkcióit,

feladatait úgy kell meghatározni, hogy az a folyamatosan változó

gazdasági és társadalmi viszonyokhoz, követelményekhez

alkalmazkodni tudjon. Fel kell tárni azokat a megtakarítási

lehetõségeket is, amelyek olcsóbbá teszik az állam mûködését,

megszûntetik az indokolatlan párhuzamosságokat mind az

intézményrendszer egészében, mind az egyes szervezeteken belül,

ugyanakkor a köztisztviselõk anyagi ösztönzésére,

teljesítményarányos, differenciált díjazásokra is indokolt

lehetõséget biztosítanak.

cg) A K+F szféra intézményrendszerének, a kutatástámogatás módjának

korszerûsítése súlyponti feladat. Ebbõl adódóan a kutatási

eredmények rendszeres értékelése és a kutatástámogatásnál azok

alkalmazása elengedhetetlen.

ch) A kultúra többcsatornás finanszírozási rendszerében alapvetõ cél -

az államháztartási reformtörekvésekkel összhangban - a közvetlen

állami (költségvetési) tehervállalás csökkentése, az

államháztartáson kívüli forrásbevonás növelése. Ahol arra mód van,

1996-ban az eddigi ingyenes szolgáltatások után térítési díjat kell

fizettetni, az alacsonyan tartott kulturális árakat, díjakat

differenciáltan emelni. A vállalkozások, pénzintézetek

mecenatúrával, szponzori támogatásokkal, alapítványi

hozzájárulással segíthetik a kulturális értékek létrehozását,

aminek az adórendszerben történõ érdekeltségi feltételeit 1996.

évben is biztosítani kell.

A központi költségvetés - intézmény-fenntartó alapon - a nemzeti

kulturális intézmények mûködtetésében vegyen részt. A többi,

jelenleg még központi intézményt önkormányzati körbe kell átadni,

illetve a költségvetési ellátási formából egyes intézményeket vagy

egységeiket vállalkozássá, egyesületté, más, profitorientált vagy

non-profit önszervezõdési formájúvá alakítani, amelyek pályázatos

alapon részesíthetõk költségvetési támogatásban.

5. Az államháztartás többi alrendszerei 1996. évi mûködésének kialakítása

során a következõ fõ szempontokra indokolt tekintettel lenni:

5.1. A társadalombiztosítási alrendszer 1996. évi költségvetésének

kialakításánál - a 4.1/e pontban említett járulékrendszeri

változtatásokon túl - a következõ alapvetõ célokat szükséges kitûzni:

A nyugdíjrendszer területén 1995-ben elvi döntést kell hozni az átfogó

nyugdíjreform koncepciójáról, bevezetésének ütemezésérõl; meg kell

határozni a reform fõ elemeit. Ezzel párhuzamosan a nyugdíjrendszer

finanszírozhatóságának érdekében 1996-ra olyan változásokat célszerû

bevezetni, amelyek ésszerû keretek között tartják a nyugdíjkiadások

növekedését. Így be kell vezetni a nyugdíjkorhatár emeléséhez

kapcsolódó rugalmas átmeneti szabályokat, szigorítani kell a

rokkantsági nyugdíjak rendszerét, felül kell vizsgálni az indexálás

rendszerét.

Az egészségbiztosításban el kell érni a kiadások differenciált

csökkentését. Fõként a gyógyszerellátás rendszerének átalakításával, a

kórházi kapacitások szûkítésével, a kórházvezetés és -gazdálkodás

racionalizálásával, új mûködési források bevezetésével, illetõleg

bõvítésével (non-profit kórház, otthoni ápolás, stb.), s nem utolsó

sorban a terhek megosztásának áttekintésével. A térítéses

szolgáltatások bõvítését meg kell vizsgálni annak érdekében, hogy

megalapozható legyen a járulékmérték-mérséklése. E folyamat

következetes véghezviteléhez az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak

megerõsítése is szükséges.

Felül kell vizsgálni az államháztartás alrendszereként mûködõ

Társadalombiztosítási Alapok és a központi költségvetés kapcsolatát, s

egyértelmûen szabályozni szükséges költségvetésük, zárszámadásuk,

gazdálkodásuk fõ kérdéseit.

5.2. Javaslatokat kell kidolgozni a jóléti rendszerek fejlesztésére úgy,

hogy a szociálpolitikai ellátások teljes körében érvényesüljön a

célzottság és rugalmasság az egységesedõ jövedelemkiegészítõ támogatási

rendszer keretében. Erõsödjék a helyi (települési) szociálpolitika

hatása. Az átalakítással felszabaduló forrásokat a legnehezebb

helyzetben lévõk támogatásának növelésére kell átcsoportosítani.

5.3. Az elkülönített állami pénzalapokat érintõen javaslatot kell

kidolgozni arra, hogy a feladatellátás, a finanszírozás, a legtöbb

esetben a központi költségvetésbe illeszkedve történjen, figyelembe

véve az ellátott feladatok specialitásait.

5.4. A helyi önkormányzatoknál arra kell törekedni, hogy

- az általuk ellátott feladatok köre jobban igazodjék az adott

önkormányzatok lehetõségeihez, a feladat- és intézményi

struktúrában következetesen érvényesüljenek a pénzügyi racionalitás

követelményei is;

- az 1996/97. tanév kezdetétõl (1996. augusztus 1.) bevezethetõ

legyen az új közoktatási finanszírozási rendszer ( személyi

juttatások és a dologi feltételek biztosításhoz szükséges normatív

hozzájárulások, speciális oktatási tevékenységek támogatása, a nem-

állami és nem-önkormányzati szervezetek támogatásának átalakítása);

- a jelenlegi forrásszabályozás megváltoztatásával átalakításra

kerüljön az önkormányzatok finanszírozási rendszere úgy, hogy

csökkenjen a normatív hozzájárulások száma, ésszerûsödjön a

területi kiegyenlítõ rendszer, ezzel párhuzamosan szûküljön,

illetõleg normatívabbá váljon az önhibájukon kívül hátrányos

helyzetben lévõ önkormányzatok támogatása, és vázolt lépésekkel

összhangban alakuljon a személyi jövedelemadó átengedési rendszere

úgy, hogy a felszabaduló források kerüljenek be a normatívákba;

- a finanszírozási rendszer átalakítása és az önkormányzatok által

megteendõ racionalizáló intézkedések együttesen tegyék lehetõvé a

feladat-ellátási színvonal romlásának megállítását;

- felül kell vizsgálni a címzett és céltámogatásokat, és szûkíteni

indokolt azok jogcímeit;

- növekedjen a saját bevételek szerepe az önkormányzati feladatok

finanszírozásában.

5.5 A területfejlesztés finanszírozási rendszerét korszerûsíteni kell az

államháztartási reformmal és a készülõ területfejlesztési törvénnyel

összefüggésben. Ennek keretében ki kell dolgozni a térségi célokat és

forrásokat integráló regionális és megyei fejlesztési programok

finanszírozásának decentralizált rendszerét.

* * *

Az 1996. évi költségvetési irányelvekben megtestesülõ költségvetés-

politikai magatartás a középtávú programban felvázolt célokból

levezethetõ adott évi lépések, feladatok megvalósítását hivatott

biztosítani. Egyforma súllyal kellett ennek során figyelembe venni a

kül- és belföldi pénzügyi egyensúlyviszonyok javításának követelményét

összhangban azzal az az alapelvvel, hogy az állami feladatok takarékos

ellátásának keretét kell a költségvetésnek biztosítania.

A költségvetési irányelvek képezik továbbá a költségvetési tervezõmunka

alapját, orientációs bázisát. Erre támaszkodva kell kimunkálni az 1996.

évi központi költségvetési törvényjavaslatot és a részletes

elõirányzatokat, melyek az Áht-nak megfelelõen a Kormány szeptember 30-

áig köteles az Országgyûlésnek benyújtani.

Budapest, 1995. június hó

Eleje Honlap