1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1294.. számú

törvényjavaslat a

v á m t a r i f á r ó l

Elõadó: Dunai Imre

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1995. július

1995. évi ....... törvény

a vámtarifáról

A nemzetgazdaság fejlesztését és a hazai gazdaság védelmét szolgáló korszerû

vámrendszer megteremtése, az aktív vámpolitika érvényesítése, a

kereskedelempolitika és a vámokkal kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek

összhangjának megteremtése érdekében az Országgyûlés a következõ törvényt

alkotja:

Általános rendelkezések

1.§

E törvény hatálya kiterjed a vámhatárt átlépõ minden árura.

2.§

A termék tarifális besorolásához, valamint a vám mértékének megállapításához -

amennyiben a vámjogról, a vámeljárásjogról, valamint a vámigazgatásról szóló

törvény (a továbbiakban: vámtörvény) eltérõen nem rendelkezik - e törvény

elõírásait kell alkalmazni.

A vámtarifa

3.§

A vámtarifa az Összehangolt Áruleíró és Kódrendszeren alapul, tartalmazza az

áruk vámtarifaszámát, a hozzá tartozó árumegnevezést és a vámtételeket.

Tarifális besorolás

4.§

A vámhatárt átlépõ minden áru esetében el kell végezni a vámtarifa szerinti

árubesorolást, amennyiben a vámtörvény írásbeli árunyilatkozat benyújtását

írja elõ, illetve írásbeli árunyilatkozat kiállításra kerül.

5.§

(1) A tarifális besorolás a termék azonosításához szükséges, az

árumegnevezések alapján legközvetlenebbül meghatározható, a termék fajtájának,

jellegének megfelelõ, a vámtarifában feltüntetett vámtarifaszámok alkalmazását

jelenti.

(2) A vámtarifaszám elsõ hat helyiértéke jelöli a nemzetközi elõírásoknak

megfelelõ osztályozást, a további alszámos bontás pedig a hazai

gazdaságpolitikai és statisztikai szempontokat érvényesíti.

6.§

A tarifális besorolás (áruosztályozás) általános szabályait e törvény

végrehajtási rendelete tartalmazza.

7.§

A vámtarifaszámokhoz tartozó árumegnevezésnél részletesebb áruleírást is

alkalmazni kell, az ezt meghatározó Vámtarifa Magyarázatot pénzügyminiszteri

rendelet határozza meg.

Vámtétel

8.§

(1) A vámtétel az árubesorolásnak megfelelõ árukra kivetendõ vám mértékét

határozza meg.

(2) A vámtételek kialakítása

a/ két- vagy többoldalú nemzetközi megállapodásokban, egyezményekben

foglalt kötelezettség szerint (szerzõdéses vámtételek); vagy

b/ ha a nemzetközi kötelezettségek lehetõvé teszik, a nemzetgazdasági

érdekek figyelembevételével, autonóm módon (autonóm vámtételek)

történhet.

9.§

A vámtarifa legnagyobb kedvezményes elbánás szerinti, valamint autonóm és

szerzõdéses preferenciális vámtételeket tartalmaz. A büntetõ vámtételekrõl a

13.§ rendelkezik.

Legnagyobb kedvezményes elbánás alapján

alkalmazandó vámtételek

10.§

A vámtarifa legnagyobb kedvezményes (II.) hasábjában az 1995.január 1-ével

létrehozott Világkereskedelmi Szervezet (a továbbiakban WTO) szerves részét

képezõ megállapodások [(Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény, a

továbbiakban GATT) GATT 1947 és GATT 1994] szerinti legnagyobb kedvezményes

elbánásnak megfelelõ vámtételeket kell feltüntetni, és azokból az országokból

származó áruk vámkezelésénél kell alkalmazni, amely országok a magyar

származású árukat a korlátlan és feltétel nélküli legnagyobb kedvezmény

elvének megfelelõ elbánásban részesítik.

Preferenciális vámtételek

11.§

(1) A vámtarifa preferenciális (I.) hasábjában kell feltüntetni azon

vámtételeket, amelyeket az Általános Preferencia Rendszer (a továbbiakban:

GSP) keretében (autonóm módon) preferenciális vámelbánásban részesített

országokból származó és onnan közvetlenül vásárolt áruk vámkezelésénél kell

alkalmazni.

(2) Ahol a vámtarifa preferenciális hasábja nem tartalmaz vámtételt, ott a

legnagyobb kedvezményes hasáb vámtételét kell alkalmazni.

(3) A preferenciális hasáb vámtételei azon Európán kívüli fejlõdõ országokból

származó termékek esetében alkalmazhatók, amely országok a magyar árukat a

legnagyobb kedvezmény elvének megfelelõ elbánásban részesítik és nem

alkalmaznak Magyarországgal szemben hátrányos megkülönböztetõ

intézkedéseket. Az /1/ bekezdés szerint preferenciális vámelbánásban

részesített országok felsorolását e törvény végrehajtási rendelete

tartalmazza.

12.§

Nemzetközi szerzõdések, két- vagy több oldalú szabadkereskedelmi

megállapodások is megállapíthatnak kedvezményes vámtételeket. Ezek mértékét a

vámtarifa megfelelõ, külön-külön hasábjai tartalmazzák. A kedvezményes

vámtételek alkalmazásánál a vonatkozó nemzetközi szerzõdések, megállapodások

elõírásait figyelembe kell venni.

Büntetõ vámtételek

13.§

A legnagyobb kedvezményes elbánás szerinti vámtétel háromszorosát, de legalább

húszszázalékos vámtételt kell alkalmazni azokból az országokból származó áruk

vámkezelésénél, amely országok nem részesítik a magyar származású árukat a

korlátlan és feltétel nélküli legnagyobb kedvezmény elvének megfelelõ

elbánásban. Azon országot (országokat), amelybõl (amelyekbõl) származó

vámárukra büntetõ vámtételeket kell alkalmazni, az ipari és kereskedelmi

miniszter és a pénzügyminiszter együttes rendeletben határozza meg.

A vámtételek módosítása

A vámtételek felemelése

14.§

A vámtarifa vámtételeinek felemelésére a versenyszabadság és

versenysemlegesség szem elõtt tartásával az alábbiak szerint kerülhet sor:

a/ a 10.§-ban említett vámtételek esetében a WTO által meghatározott

feltételekkel;

b/ a 11.§ hatálya alá tartozó vámtételeknél autonóm módon, a legnagyobb

kedvezményes hasábban megállapított vámtétel szintjéig;

c/ a 12.§-ban meghatározott esetekben a vonatkozó nemzetközi szerzõdésekben

foglalt feltételeknek megfelelõen.

A vámtételek csökkentése

15.§

A vámtételeket - ugyancsak a versenyszabadság és versenysemlegesség szem elõtt

tartásával - csökkenteni lehet, feltéve, hogy a csökkentés nemzetközi

szerzõdésekben rögzített kötelezettségvállalásainkkal, illetve a hazai

termelés szükséges mértékû védelmének igényével nem ellentétes és

költségvetési fedezete biztosítható:

a/ a gazdaság mûszaki fejlettségi színvonala növelésének elõsegítése céljából,

valamint a környezet védelme érdekében;

c/ születõ iparágakban vagy szerkezeti átalakítás alatt álló szektorokban

felhasználásra kerülõ termékek esetében, valamint

d/ gazdaságilag indokolt hosszabb távon is elsõsorban importból beszerezhetõ

termékek esetében.

Átmeneti eltérés a Vámtarifa vámtételeitõl

16.§

(1) A vámtarifában meghatározott vámtételekbõl nemzetközi szerzõdés alapján

vagy nemzetgazdasági szempontok érvényesítése érdekében autonóm módon,

naptári évre meghatározva - a versenyszabadság és a versenysemlegesség szem

elõtt tartásával - az ipari és kereskedelmi miniszter a pénzügyminiszterrel

egyetértésben mind egyedi, mind általános formában vámkönnyítést adhat,

különösen olyan termékekre vonatkozóan:

a/ amelyekbõl nincs vagy nem elegendõ mennyiségû a hazai termelés,

b/ amelyek régiók fejlesztése, termékszerkezet átalakítása, munkahelyek

teremtése érdekében szükségesek,vagy

c/ amelyek a környezetvédelem érdekeit szolgálják.

(2) A vámkönnyítés (vámsemlegesítés) lehetséges formái: a vámkontingens

(értékben vagy mennyiségben megadva), a vámfelfüggesztés és a felhasználási

célhoz kötött vámtételcsökkentés (engedélyjegy).

(3) A vámtarifában meghatározott vámtételnél kedvezõbb vámtétel alkalmazása

feltételhez is köthetõ.

17. §

A vámtarifát, valamint az átmeneti jelleggel érvényesülõ vámtétel

kedvezményeket az ipari és kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter

meghatározott idõre, általában egy naptári évre, de szükség esetén több évre

szólóan is, együttes rendeletben állapítja meg.

Vámtarifa Bizottság

18.§

A vámtarifa módosítását, illetve a vámtarifa vámtételeitõl történõ átmeneti

eltérítést érintõ kérdések vizsgálatát a Vámtarifa Bizottság végzi.

19.§

A Vámtarifa Bizottság vizsgálatát hivatalból vagy kérelemre végzi. A Vámtarifa

Bizottsághoz kérelemmel bárki fordulhat. A kérelmet a termelés, forgalmazás

vagy felhasználás szempontjából érintett minisztériumon, országos hatáskörû

szerven, köztestületen vagy érdekképviseleti szerven keresztül is be lehet

nyújtani.

20.§

A Vámtarifa Bizottság tesz javaslatot és készíti elõ a döntést:

a/ a vámtarifa nemzeti alszámainak, a hozzátartozó árumegnevezéseknek és

vámtételeinek módosítására, valamint

b/ a vámtarifa vámtételeinek módosításaira vonatkozóan.

21.§

A Vámtarifa Bizottság összetételét és ügyrendjét, továbbá a Vámtarifa

Bizottsághoz benyújtható kérelem alaki és tartalmi kellékeit e törvény

végrehajtási rendelete határozza meg.

Felhatalmazás és záró rendelkezések

22.§

Felhatalmazást kap az ipari és kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter,

hogy együttes rendeletben szabályozza:

a/ az áruosztályozás általános szabályait;

b/ azon országok meghatározását, amelyekbõl származó termékek vámkezelésénél

a preferenciális hasábban feltüntetett vámtételeket kell alkalmazni;

c/ azon országok meghatározását, amelyekbõl származó termékek vámkezelésénél

büntetõ vámtételeket kell alkalmazni;

d/ a vámtarifát, annak hatályban tartását, a vámtételek emelését,

csökkentését, továbbá az átmeneti jelleggel érvényesíthetõ vámtétel

kedvezményeket;

e/ a Vámtarifa Bizottság összetételét és ügyrendjét, valamint a Vámtarifa

Bizottságnak benyújtható kérelem kellékeit.

23. §

Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben szabályozza a

Vámtarifa Magyarázatot.

24.§

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.)

az alábbiak szerint módosul:

(1) Az Áht. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ bekezdés lép:

"(3) Fizetési kötelezettséget elõírni, a fizetésre kötelezettek körét, a

fizetési kötelezettség mértékét, a kedvezmények, mentességek körét és

mértékét, továbbá elõlegfizetési kötelezettséget megállapítani - a díj és a

nemzetközi szerzõdésekben nem rögzített vámtételek kivételével - csak

törvényben lehet."

(2) Az Áht. 10. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A törvénnyel kihirdetett nemzetközi szerzõdésekben nem szabályozott

vámtételek kialakítását, módosítását, átmeneti idõre történõ csökkentését -

a törvényben szabályozott feltételek alapján és nemzetközi

kötelezettségeinkkel összhangban - az ipari és kereskedelmi miniszter és a

pénzügyminiszter együttes rendeletben szabályozza."

25. §

Ez a törvény 1996. január 1-én lép hatályba, és ezzel egyidejûleg hatályát

veszti a Kereskedelmi Vámtarifáról szóló 21/1976.(VI.28.) MT rendelet, az ezt

módosító 46/1977.(XII.8.) MT rendelet, az 1/1980.(I.16.) MT rendelet és az

58/1984.(XII.8.) MT rendelet.

7

Indokolás

a vámtarifáról szóló törvényjavaslathoz

I. Általános indoklás:

Magyarországon utoljára 1924-ben alkottak vámtarifa törvényt (1924. évi

XXI.tc.). Ez a törvény 1948-ig volt hatályban. 1948-tól mind a mai napig

kormányrendelet határozta meg a vámtarifát.

1948-68-ig a vámtarifáról szóló kormányrendeletek és a vámtarifa is teljesen

formális volt, hiszen a vámokat ténylegesen nem alkalmazták (nem szedték be) a

külkereskedelmi áruforgalomban.

Az 1968. január 1-jével hatályba lépett 48/1967./XI.19./ Kormányrendelet, majd

az azt felváltó és jelenleg is hatályos 21/1976./VI.29./ Kormányrendelet a

vámtarifa hasábjait, a felhatalmazásokat és a Vámtarifa Bizottságra vonatkozó

rendelkezéseket határozta meg, de a vámtételek csökkentésének-emelésének

feltételeit nem állapította meg. E Kormányrendelet alapján jelenleg az ipari

és kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter rendelkezik - feltétel

nélküli - felhatalmazással a vámtarifa módosítása vonatkozásában.

Az 1968-ban bevezetett - és hatékonynak szánt - kereskedelmi vámtarifa

elsõdlegesen kereskedelempolitikai célokat szolgált; vámcsökkentések fejében

vámcsökkentéseket kívántunk kapni az export piacaink országaitól.

Ezen kereskedelempolitikai célunk a világgazdaság szûk lehetõségeihez képest

jól teljesült:

1973-ban vámalapon csatlakoztunk a GATT-hoz;

résztvettünk a GATT Tokió ill.Uruguay-i Fordulók kereskedelmi tárgyalásain

és kölcsönösen vámtétel csökkentéseket hajtottunk végre;

kölcsönös vámcsökkentéseket is tartalmazó Megállapodást kötöttünk

Finnországgal /1975/, az Európai Közösségekkel /1991/, a Közép-Európai

Szabadkereskedelmi Megállapodás (a továbbiakban CEFTA) /1992/, valamint az

Európai Szabadkereskedelmi Társulás (a továbbiakban EFTA) tagállamaival

/1993/ és a Szlovén Köztársasággal /1994/.

Ezzel párhuzamosan azonban a vámtarifa legnagyobb kedvezményes elbánás

szerinti vámszintje jelentõs mértékben csökkent. A GATT Uruguay Fordulón

született megállapodások hatására ez a tendencia folytatódik és ennek

eredményeként az ipari termékek vámtételeinek számtani átlaga 7 év alatt 13 %-

ról mintegy 8 %-ra, a mezõgazdasági termékek vámtételeinek számtani átlaga

pedig 6 év alatt több mint 45 %-ról mintegy 33 %-ra csökken. A vámok

emelésének lehetõsége - tehát védelmi szerepe - jelentõsen korlátozódott.

Ennélfogva a jelen vámtarifáról szóló törvény megalkotása - az Alkotmányban

valamint a jogalkotási törvényben elõírtakon túl - azt a célt szolgálja, hogy

összefoglalja és a legmagasabb szintre emelje a vámtarifára vonatkozó

szabályokat, továbbá, hogy meghatározza a vámtarifa érvényesítésének,

módosításának feltételeit és elveit.

II. Részletes indoklás:

1-2.§: Az általános rendelkezéseket tartalmazza, mely rendelkezések

megfelelnek a nemzetközi gyakorlatnak.

3-7.§: Rögzíti, hogy a magyar vámtarifa a legkorszerûbb ún. Harmonizált

Nomenklatúrán alapszik, mely Nomenklatúrát már több mint száz ország

alkalmazza.

Az áruk vámterhének megállapításához a megfelelõ vámtétel kiválasztása

szükséges; ehhez az árukat az áruosztályozás szabályai szerint be kell sorolni

a vámtarifába.

Az áruosztályozás - nemzetközi egyezményen alapuló - szabályainak, továbbá az

áruosztályozás részleteit szabályozó, szintén nemzetközi elõírásokon alapuló

vámtarifa magyarázatnak a kiadására a törvény az ipari és kereskedelmi

miniszternek és a pénzügyminiszternek ad felhatalmazást.

A 8-13.§ a vámtételek kialakítását szabályozza, részint a vámtarifa egyes

hasábjaira vonatkozó szabályokat rögzíti. A vámtarifa vámtételeket magában

foglaló hasábjai tekintetében a törvény a jelenlegi szabályokból indul ki.

Tehát az általánosnak mondható legnagyobb kedvezményes elbánás szerinti

vámtételeken kívül autonóm és szerzõdéses kedvezményes vámtételeket tartalmaz

a vámtarifa. A 13.§ lehetõvé teszi büntetõ vámtétel alkalmazását a magyar

árukkal szemben hátrányos megkülönböztetést alkalmazó országok termékeire, de

ezt a vámtarifa külön hasábban nem szerepelteti.

A 14-15.§-ok tartalmazzák a vámtételek felemelésének és csökkentésének

feltételeit.

Az autonóm preferenciális vámtételek módosítását nemzetközi kötelezettségek

nem korlátozzák.

A legnagyobb kedvezményes vámtételek emelésére a GATT-ban (GATT 1947 és GATT

1994) lekötött vámtételek esetében csak az elõírt konzultációs eljárást

követõen, az érintett külföldi szállító országok egyetértésével kerülhet sor.

Amennyiben a legnagyobb kedvezményes vámok emelése érinti a társulási és

szabadkereskedelmi megállapodásainkban vállaltakat, úgy a vonatkozó

egyezmények eljárási szabályait is figyelembe kell venni.

A vámtételek csökkentését a törvény meghatározott feltételek esetén teszi

lehetõvé.

A 16.§: tartalmazza a vámtételek átmeneti - egy-egy naptári évre vonatkozó -

csökkentésének szabályait.

A nemzetközi szabályokkal összhangban az átmeneti idõre szóló csökkentésre

három lehetõséget állapít meg a törvény: a vámkontingenst, a vámfelfüggesztést

és a vámkedvezményes (engedélyjegyes) eljárást. Ezeket IKM-PM miniszteri

együttes rendelet határozza meg.

A vámtételek átmeneti csökkentésére is vonatkoznak a vámtétel csökkentések

elõzõekben leírt, szûk körre szorított szabályai.

17.§: A jelenleg hatályban lévõ "Kereskedelmi Vámtarifa 1995" vámtarifaszámai,

az árumegnevezései és vámtételei a nemzetközi kötelezettségek oldaláról

rendkívüli módon behatároltak, ugyanakkor különféle gazdasági szempontok

egyes vámtételek gyors változtatását indokolják, mely kívánatossá teszi, hogy

a Kereskedelmi Vámtarifa módosításának jogköre továbbra is a két illetékes

miniszter, tehát az ipari és kereskedelmi, illetve a pénzügyminiszter

hatásköre maradjon. Az átmeneti jellegû vámtétel változtatások meghirdetésére

- a törvényben meghatározott feltételekkel - ugyancsak az ipari és

kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter kap felhatalmazást.

18-21.§: A Vámtarifa Bizottság feladatát, összetételét és lehetõségeit

szabályozza. Miután a Vámtarifa Bizottságban az érintett fõhatóságokon kívül

az érdekvédelmi, valamint az ellenérdekû szervezetek képviselõi is

résztvesznek, a Bizottság javaslatai, állásfoglalásai ezek álláspontját is

tükrözik. A Bizottság nem hatóság, hanem gazdaságpolitikai döntéselõkészítõ

tanácsadó szervezet.

A törvény a Bizottság ügyrendjének stb. megállapítását az ipari és

kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter hatáskörébe utalja.

22.§: A törvény a végrehajtásra való felkészüléshez a szükséges idõt

biztosítja. A törvény végrehajtásáról az ipari és kereskedelmi miniszter és a

pénzügyminiszter gondoskodnak.

24.§: Az államháztartásról szóló törvény hatályos rendelkezése ez idõ szerint

csak a díjak vonatkozásában teszi lehetõvé fizetési kötelezettségnek

rendeletben történõ elõírását. A törvény 22. §-a ugyanakkor a nemzetközi

szerzõdésben nem szabályozott vámtételek kialakítását az ipari és

kereskedelmi, valamint a pénzügyminiszter együttes hatáskörébe utalja. A

kétféle rendelkezés közötti összhang megteremtése szükségessé teszi az

államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 10. §-ának megfelelõ

módosítását és kiegészítését.

Tájékoztatásul mellékelten bemutatjuk a Vámtarifáról szóló törvényjavaslat

végrehajtási rendelet-tervezetét.

Melléklet:

a vámtarifáról szóló törvényjavaslathoz

Az ipari és kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter

.../199. (....) együttes rendelete

a vámtarifáról szóló 199.. évi .... törvény

végrehajtásáról

A vámtarifáról szóló 199.. évi .... törvény (a továbbiakban: Tv.) 22.§-ában

kapott felhatalmazás alapján az ipari és kereskedelmi miniszter és a

pénzügyminiszter a következõket rendeli:

1.§

Az áruosztályozás általános szabályait az 1.számú melléklet tartalmazza.

2.§

A vámtarifa legnagyobb kedvezményes elbánás szerinti vámtételei - szerzõdés

vagy viszonosság alapján - a Tv. 10.§-ában meghatározott vámárukra

alkalmazandók.

3.§

A Tv. 11.§-ában meghatározott preferenciális vámtételeket a 2. számú

mellékletben felsorolt országokból behozott és a vámtörvény származási

szabályai szerint fejlõdõ országból származónak minõsülõ vámáruk

vámkezelésénél kell alkalmazni.

4.§

A Tv. 12.§-a alapján:

a) a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti

társulás létesítésérõl szóló, az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett

megállapodás rendelkezései szerint, a vámtarifa "EK" jelzésû hasábjában

feltüntetett;

b) a Magyar Köztársaság és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás tagállamai

között megkötött, az 1993. évi LXXXIII törvénnyel kihirdetett

szabadkereskedelmi megállapodás rendelkezései szerint, a vámtarifa "EFTA"

jelzésû hasábjában feltüntetett;

c) a Magyar Köztársaság, a Cseh Köztársaság, a Lengyel Köztársaság és a

Szlovák Köztársaság között létrejött, az 1995. évi XIII. törvénnyel

kihirdetett Közép-Európai Szabadkereskedelmi Megállapodás rendelkezései

szerint a vámtarifa "cseh,szlovák", illetve "lengyel" jelzésû hasábjaiban

feltüntetett;

d) a Magyar Köztársaság és a Szlovén Köztársaság között létrejött, az 1994.

évi XCVII. törvénnyel kihirdetett szabadkereskedelmi megállapodás

rendelkezései szerint, a vámtarifa "szlovén" jelzésû hasábjában feltüntetett

kedvezményes vámtételeket kell alkalmazni a fenti országokból behozott és a

vonatkozó szerzõdés illetve megállapodás származási szabályai szerint ezen

országokból származónak minõsülõ vámáruk vámkezelésénél.

5.§

(1) A vámkontingensek keretébe tartozó vámáruk a meghatározott érték- illetve

mértékkeretig a kereskedelmi vámtarifa legnagyobb kedvezményes hasábjában

szereplõ vámtételnél kedvezõbb vámtétellel kezelhetõk a belföldi forgalom

számára.

(2) A részben vagy teljesen felfüggesztett vámtételû vámtarifaszámok alá

tartozó vámáruk - érték- vagy mértékkeret nélkül - a felfüggesztés

mértékének megfelelõ, a vámtarifa legnagyobb kedvezményes hasábjában

szereplõ vámtételnél kedvezõbb vámtétellel kezelhetõk a belföldi forgalom

számára.

(3) Az IKM-PM miniszteri együttes rendeletben meghirdetett felhasználási

célból behozott vámáruk a vámtörvényben meghatározott vámkedvezményes

(engedélyjegyes) eljárás keretében, a vámtarifa legnagyobb kedvezményes

hasábjában meghatározott vámtételeknél - érték- vagy mértékkeret nélkül -

kedvezõbb vámtétellel vámkezelhetõk.

6.§

(1) A vámtételek felemelésére, csökkentésére, továbbá vám-kontingens

megállapítására, vámtételek felfüggesztésére, vámkedvezményes

(engedélyjegyes) eljárásban történõ vámkezelés engedélyezésére vonatkozó

kérelem alaki és tartalmi kellékeit a 3.számú melléklet tartalmazza.

(2) A Vámtarifa Bizottság ügyrendjét a 4.számú melléklet tartalmazza.

7.§

A Vámtarifa Bizottság elnöke az ipari és kereskedelmi miniszter által

megbízott helyettes államtitkár, állandó tagjai - szavazati joggal - az Ipari

és Kereskedelmi Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, a Földmûvelésügyi

Minisztérium, a Gazdasági Versenyhivatal és az Országos Mûszaki Fejlesztési

Bizottság képviselõi; meghívottként részt vesznek a Vám- és Pénzügyõrség

Országos Parancsnoksága, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar

Agrárkamara és a Magyar Kézmûveskamara képviselõi, illetve - szükség esetén -

az adott ügyben érdekelt miniszterek illetve országos hatáskörû szervek

vezetõinek állásfoglalásra feljogosított képviselõi.

8.§

Ez a rendelet 1996. január 1-én lép hatályba. Ezzel egyidejûleg hatályát

veszti a Kereskedelmi Vámtarifa I.jelzésû hasábjában megállapított vámtételek

alkalmazásáról szóló 4/1990.(IX.12.) NGKM rendelet, valamint az ezt kibõvítõ

36/1994.(XII.7.) IKM rendelet.

1. számú melléklet a .../199.. (.....)

IKM-PM együttes rendelethez

Az áruosztályozás szabályai

Az áruknak a vámtarifába történõ besorolásánál az alábbi alapelvek az

irányadók.

1. Szabály

Az áruosztályok, az árucsoportok és az árualcsoportok címe csak tájékoztatásul

szolgál; az árukat a vámtarifaszámok szövegében foglalt árumegnevezések, az

áruosztályokhoz és az árucsoportokhoz tartozó megjegyzések rendelkezései

szerint, valamint a következõ szabályok szerint kell osztályozni, feltéve,

hogy azok nem ellentétesek a vámtarifaszámokkal és a megjegyzésekkel.

2. Szabály

a) A vámtarifaszámok szövegében valamely árura történõ bármilyen utalás a nem

teljesen kész vagy befejezetlen árura is vonatkozik, amennyiben a nem

teljesen kész vagy a befejezetlen áru rendelkezik a kész- vagy befejezett

áru lényeges jellemzõivel. Ezt az utalást úgy kell érteni, hogy ez

vonatkozik a kész- vagy befejezett árura is (vagy amelyeket e szabály

alapján késznek vagy befejezettnek kell osztályozni), még ha össze nem

állítva vagy szétszerelt állapotban is hozzák, mutatják be.

b) A vámtarifaszámok szövegében valamely alapanyagra vagy anyagra történõ

minden utalást úgy kell érteni, hogy az az alapanyagnak más alapanyaggal

vagy anyaggal való keverékére vagy összetételére is vonatkozik. Egy adott

alapanyagból vagy anyagból elõállított árura történõ minden utalást úgy

kell érteni, hogy az az utalás vonatkozik a

c) kizárólag vagy részben ilyen alapanyagból vagy anyagból készült árura is.

Többféle alapanyagból vagy anyagból álló áruk osztályozásánál a 3. szabály

rendelkezései szerint kell eljárni.

3. Szabály

Ha a 2.b) szabály alkalmazásából vagy bármely más okból kifolyólag az árut

elsõ látásra (prima facie) két vagy több vámtarifaszám alá lehetne

osztályozni, az osztályozást az alábbiak szerint kell elvégezni.

a) Azt a vámtarifaszámot, amely az árut legpontosabban és legrészletesebben

határozza meg, elõnyben kell részesíteni azokkal a vámtarifaszámokkal

szemben, amelyek általánosabb meghatározást tartalmaznak. Amennyiben

azonban a kevert vagy összetett árukat alkotó alapanyagoknak vagy

anyagoknak bármelyikére vagy a kiskereskedelmi forgalom számára készletben

kiszerelt áruknak csak egyes darabjaira két vagy több tarifaszám

vonatkozik, akkor ezeket a vámtarifaszámokat a kérdéses árukra vonatkozóan

egyformán jellemzõnek kell tekinteni még akkor is, ha valamelyik

vámtarifaszám teljesebb és pontosabb leírást ad, mint a szóba jöhetõ többi.

b) Az áruk keverékét és különbözõ alapanyagokból álló összetett árukat vagy a

különbözõ alkotórészekbõl elõállított összetett árukat, valamint a

kiskereskedelmi forgalom számára készletben kiszerelt árukat, amelyek a

3.a) szabály alkalmazásával nem osztályozhatók, aszerint az alapanyag,

illetve alkotórész szerint kell osztályozni, amely az ilyen áru lényeges

jellemzõjét adja, ha ez az ismérv megállapítható.

c) Ha az árukat a 3.a) vagy a 3.b) szabály szerint nem lehet osztályozni,

akkor azokat a szóba jöhetõ vámtarifaszámok közül számsorrendben az utolsó

alá kell osztályozni.

4. Szabály

Azt az árut, amelyet az elõzõ szabályok szerint nem lehet osztályozni, a hozzá

legjobban hasonlító árura vonatkozó vámtarifaszám alá kell osztályozni.

5. Szabály

Az elõzõ rendelkezéseken túlmenõen a következõ szabályt kell alkalmazni az

alább felsorolt árukra.

a) Fényképezõgép-táska, hangszer-, fegyvertok, rajzeszköz-, nyakék- és hasonló

tartók (dobozok) az árukkal azonos vámtarifaszám alá tartoznak, ha azokat

egy bizonyos áru vagy árukészlet tartós tárolására különlegesen alakították

ki vagy szerelték, és azokkal az árukkal együtt hozzák be, amelyekkel

általában együtt adják el. Nem vonatkozik azonban ez a rendelkezés az

általános rendeltetésû tartókra (tokokra).

b) Az 5. szabály a) pontjának rendelkezése szerint azokat a csomagoló-

anyagokat és csomagolótartályokat, amelyekben az árut behozták, az áruval

együtt kell osztályozni, ha azok rendes körülmények között azoknak az

áruknak a csomagolására szolgálnak.

Ez a rendelkezés nem vonatkozik azonban a nyilvánvalóan többszöri használatra

alkalmas csomagolóanyagokra és csomagolóeszközökre.

6. Szabály

A vámtarifaszámok alszámai alá történõ áruosztályozást a vámtarifa-alszámok

szövegében foglalt árumegnevezések, a vámtarifa-alszámra vonatkozó alszámos

megjegyzések rendelkezései szerint valamint az elõzõ szabályok alapján kell

elvégezni, azzal a feltétellel, hogy csak az azonos szintû vámtarifa-alszámok

hasonlíthatók össze. E szabály értelmében a vonatkozó áruosztályhoz és

árucsoporthoz tartozó megjegyzéseket is alkalmazni kell, feltéve, hogy azok

ellentétes rendelkezést nem tartalmaznak.

2. számú melléklet a .../199.. (.....)

IKM-PM együttes rendelethez

Az Általános Preferenciális Rendszer keretében

kedvezményes elbánásra jogosult

fejlõdõ országok

Algériai Népi Demokratikus Köztársaság

Angolai Népi Köztársaság

Argentin Köztársaság

Bahamai Köztársaság

Barbados

Belize

Bolíviai Köztársaság

Brazil Szövetségi Köztársaság

Chilei Köztársaság

Costa Rica Köztársaság

Dél-Afrikai Köztársaság

Dominikai Köztársaság

Ecuadori Köztársaság

Egyiptomi Arab Köztársaság

Elefántcsontpart Köztársaság

Fidzsi-szigetek Köztársaság

Fülöp-szigeti Köztársaság

Gaboni Köztársaság

Ghanai Köztársaság

Grenada Állam

Guatemalai Köztársaság

Guayanai Szövetkezeti Köztársaság

Hondurasi Köztársaság

Indiai Köztársaság

Indonéz Köztársaság

Iraki Köztársaság

Iráni Iszlám Köztársaság

Jordán Hasimita Királyság

Kambodzsa Állam

Kameruni Köztársaság

Kenyai Köztársaság

Kolumbiai Köztársaság

Kongói Köztársaság

Koreai Népi Demokratikus Köztársaság

Kubai Köztársaság

Libanoni Köztársaság

Libériai Köztársaság

Líbia

Madagaszkári Demokratikus Köztársaság

Malaysiai Államszövetség

Marokkói Királyság

Mauritius Köztársaság

Mexikói Egyesült Államok

Mongol Népköztársaság

Nicaraguai Köztársaság

Nigériai Szövetségi Köztársaság

Omani Szultánság

Pakisztáni Iszlám Köztársaság

Pápua Új-Guinea

Perui Köztársaság

Saint Vincent és Grenadine

Salamon-szigetek

Seychelle Köztársaság

Srí Lankai Demokratikus Szocialista Köztársaság

Saint Lucia Állam

Suriname Köztársaság

Szenegáli Köztársaság

Szingapúr Köztársaság

Szíriai Arab Köztársaság

Szváziföldi Királyság

Thaiföldi Királyság

Tongai Királyság

Trinidad és Tobago Köztársaság

Tunéziai Köztársaság

Uruguayi Keleti Köztársaság

Venezuelai Köztársaság

Vietnami Szocialista Köztársaság

Zaire Köztársaság

Zambiai Köztársaság

Zimbabwei Köztársaság

3. számú melléklet a .../199.. (....)

IKM-PM együttes rendelethez

Gazdálkodó szervezetek vámmódosítási kérelme

benyújtásának feltétele és rendje

1. A kérelemhez szükséges adatok és információk

a) Vámtarifaszám

b) Termékmegnevezés

c) Vámtétel mértéke:

jelenleg érvényes

javasolt új

d) Import ár: Ft/M.e. USD/M.e.

bázis évben

adott évben

e) Tervezett import: mennyiség, érték (Ft-ban és USD- ban)

bázis évben

adott évben

f) Belföldi termelés az adott termékbõl: mennyiség és

érték

bázis évben

adott évben

g) a termék importjának célja:

- a közvetlen értékesítés

- továbbfeldolgozás, illetve beépítés, összeszerelés

h) az importtal összefüggõ export termék ára és értéke

Ft/M.e., ill. Ft

USD/M.e. ill. USD

i) A vámtétel módosítás kihatása a vámbevételre: Ft/év

j) Az adott termék rövid mûszaki ismertetése, az import szükségességét,

vagy szükségtelenségét alátámasztó indokok és a behozatal elõsegítését

vagy visszaszorítását célzó javaslat gazdasági elõnyei, esetleges

környezetvédelmi szempontok stb.

k) Minden olyan további adat, tény, stb., amelyet a kérelmezõ a

kérelemmel kapcsolatban fontosnak ítél.

A felsorolt szempontokból természetesen arra kell válaszolni, ami a kérelem

jellegébõl - vámtétel csökkentés vagy vámtétel emelés - értelemszerûen adódik.

2. A kérelem benyújtásának rendje

A kérelmet egy példányban az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumban mûködõ

Vámtarifa Bizottság titkárának, egy példányban a termék elõállítása

szempontjából illetékes tárcához kell megküldeni.

4. számú melléklet a .../199.. (......)

IKM-PM együttes rendelethez

A Vámtarifa Bizottság ügyrendje

1.) A Vámtarifa Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) állásfoglalásainak,

javaslatainak elõkészítését a Titkárság végzi a szakértõi bizottság

közremûködésével. A Titkárság az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium

keretében mûködik. A Titkárságot a titkár vezeti. A titkárt a Bizottság

elnöke nevezi ki. A szakértõi bizottság tagjait a Bizottság tagjai jelölik

ki.

2.) A Bizottság üléseit szükség szerint, de legalább negyedévenként tartja. A

Bizottságot az elnök hívja össze.A Bizottság szakértõket kérhet fel az

egyes ügyekkel kapcsolatos szakvélemény adására.

3.) A Bizottság az ügyeket, javaslatokat, kérelmeket a Titkársághoz történt

beérkezéstõl számított egy hónapon belül tárgyalja. A Titkárságnak az

ügyiratokat oly idõpontban kell a Bizottság tagjainak megküldeni, hogy

legalább 10 nap álljon rendelkezésükre az ülésre való felkészüléshez.

4.) A Bizottság üléseit az elnök vezeti.

A Bizottság az egyes ügyekkel kapcsolatos javaslatát a tagjai egyhangú

állásfoglalása esetén teszi meg. Ha adott ügyben nem alakul ki egységes

álláspont, akkor az elnök jelentést tesz a Kormánynak, bemutatva az eltérõ

álláspontokat.

5.) A Bizottság üléseirõl jegyzõkönyv készül. A jegyzõkönyvet a Titkárság

készíti. A jegyzõkönyvben rögzíteni kell az adott ügy lényegét, a tagok

véleményét és a Bizottság javaslatát. A Bizottság ülését követõ két héten

belül a Titkárság tájékoztatja a kérelmezõt (elõterjesztõt) a Bizottság

állásfoglalásáról.

6.) A Bizottság javaslatát az elnök terjeszti - a szükséges elõterjesztéssel,

rendelet-tervezettel, statisztikákkal stb. kiegészítve - az ipari és

kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter, illetve szükség esetén a

Kormány elé.

7.) A Vámtarifa Bizottság javaslatai alapján, ha rendkívüli esemény másként

nem indokolja, évente kétszer kerülhet sor a vámtarifa módosítására.

Eleje Honlap