MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

H/1298..

Országgyülési határozati javaslat

a légvédelem rádiólokációs felderítö-, információs- és vezetési rendszere

fejlesztésérõl

Az Országgyülés:

a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 5.§ (1) bekezdés c.

pontjában meghatározott jogkörében a légvédelem rádiólokációs

felderítõ-, információs- és vezetési rendszere fejlesztésérõl az alábbi

határozatot hozza:

1. Egyetértõleg tudomásul veszi a nemzeti és regionális

légtérszuverenitási és légiforgalom irányítási rendszer létrehozásáról

szóló amerikai kormányjavaslatnak a Magyar Köztársaság Kormánya

részéröl történt elfogadását azzal, hogy az e tárgyban kötendõ

nemzetközi megállapodást megerösítés céljából az Országgyüléshez be

kell nyújtani.

2. Egyetért a légvédelem rádiólokációs felderítö-, információs- és

vezetési rendszere fejlesztésének szükségességével és támogatja, hogy

korszerüsítése érdekében a Honvédelmi Minisztérium fejlesztési

programot indítson és ennek keretében nemzetközi pályázat útján

korszerü rádiólokációs felderítö-, információs- és vezetéstechnikai

eszközök kerüljenek beszerzésre. A versenyfelhívást az Országgyülés

Honvédelmi Bizottságának elözetesen be kell mutatni.

3. Egyetért azzal, hogy a program az ország pénzügyi lehetöségeinek

megfelelöen 1996-tól kezdödöen két ütemben és több lépcsöben:

- az I. ütem elsö lépcsöje 1996 - 1998 között;

- az I. ütem második lépcsöje célszerüen 1998 - 2000, szükségszerüen

1998 - 2005 között;

- a II. ütem 2000, illetve 2005 után valósuljon meg.

A II. ütem feladataira - az I. ütem beszerzéseire és a költségvetés

akkori lehetöségeire alapozva - újabb elöterjesztést kell készíteni.

4. Felhívja a Kormányt, hogy a fejlesztési program I. ütemének

beszerzési és beruházási költségeit a Honvédelmi Minisztérium

költségvetésében a következök figyelembevételével biztosítsa:

A beszerzéseket és beruházásokat lehetöleg úgy kell végrehajtani, hogy

az eszközök ellenértéke 2-3 éves moratórium után, 8-12 év alatt

kerüljön kifizetésre.

A költségek a Honvédelmi Minisztérium éves költségvetésében a program

szükségleteinek és a halasztott fizetési konstrukciónak megfelelö

ütemezéssel, céljelleggel, a felhalmozási kiadásokon belül

elkülönítetten jelenjenek meg.

5. Felhatalmazza a Kormányt, hogy a program indítására, a nemzetközi

pályázatok kiírására és elbírálására, valamint a szerzödések

megkötésére vonatkozó szükséges intézkedéseket tegye meg.

6. Felhívja a Kormányt, hogy a program végrehajtásának helyzetéröl az

Országgyülés Honvédelmi Bizottságát évente, az adott év zárszámadási

törvényével egyidöben tájékoztassa.

INDOKOLÁS

Általános indokolás

A Magyar Köztársaság Kormányának programja az ország biztonsága és

honvédelme érdekében elérendö célként jelöli meg Magyarország és a NATO

politikai és katonai kapcsolatrendszerének erösítését, a NATO-hoz való

csatlakozást, valamint az, hogy olyan - a csatlakozásra alkalmas -

fegyveres erö jöjjön létre, amely hiteles erövel képes hozzájárulni a

nemzetközi válságok megelözéséhez és kezeléséhez.

Békében az ország légtere szuverenitásának biztosításában, válság

idöszakában az elrettentés hitelességének alátámasztásában, háborús

konfliktus esetén az ország védelme szempontjából meghatározó a

légvédelmi rendszer minösége és hadrafoghatósága.

A Magyar Honvédség repülö és légvédelmi csapatai béke és háborús

alaprendeltetésüknek csak akkor tudnak megfelelni, ha biztosított a

légicélok idöbeni felderítése, a légihelyzet információk késedelem

nélküli eljuttatása az ország polgári lakossága riasztását, a

légvédelem irányítását megvalósító központi harcálláspontra, valamint a

harcászati repülö, a légvédelmi rakéta- és tüzércsapatok

harcálláspontjaira.

A légvédelem alapját a rádiólokációs felderítö-, információs- és

vezetési rendszer képezi.

A jelenleg kiépített és üzemelö rádiólokációs felderítö-, információs

és vezetési rendszer a felderítö eszközök nagy száma, az üzemeltetö és

kiszolgáló állomány jelentös létszáma, az anyag- és eszközráfordítások

magas aránya, valamint az üzemeltetö és kiszolgáló állomány egyre

fokozódó leterheltsége ellenére, több okból sem képes a vele szemben

támasztott elvárásoknak megfelelni.

Az ország néhány térségében már ma sem biztosított a kismagasságú

rádiólokációs felderítés - ami részben "nyitottá" teszi az ország

légterét - és ez az eszközpark gyorsuló amortizációjával várhatóan

újabb irányokra és magasság tartományokra fog kiterjedni.

A rádiólokációs felderítö rendszert alkotó 201 rádiólokátor állomás

(144 felderítö és 57 magasságmérö lokátor) az 1960-as évek technikai és

gyártási színvonalát képviseli, zömükben az 1970-es évek közepén

kerültek beszerzésre. Átlagos életkoruk 15 év, de vannak olyan

eszközök, amelyek életkora 22, söt a 28 évet is eléri. A néhány

viszonylag korszerünek mondható eszközön kívül a berendezések többsége

erkölcsileg elavult, technikailag elhasználódott, üzemideje lejárt, még

szükségszerüen sem felel meg a korszerü légvédelmi harc

követelményeinek.

A kellö mennyiségü nagyjavítások, felújítások évek óta tartó elmaradása

- 1991-1994 között 41 db rádiólokátor állomás esedékes gyári

nagyjavítása maradt el -, az alkatrész utánpótlás egyre fokozódó

akadozása, esetenkénti hiánya miatt üzemeltetésük gazdaságtalan,

hadrafoghatóságuk csak egyre több javítóanyag- és emberi munkaerö

ráfordítással biztosítható.

Az információs- és vezetési rendszer nem biztosít valós idejü, értékelt

légihelyzet képet a légvédelem számára. A katonai rádiólokátoroktól

érkezö információk feldolgozása és tovább A légvédelem vezetése nem kap

számítógépes támogatást a döntés elökészítéshez a vezetendö

tüzfegyvernemek harctevékenysége hatékony irányításához. Mindezek azt

eredményezik, hogy a Magyar Köztársaság légtere szuverenitását és

védelmét biztosítani hivatott harcászati repülö, légvédelmi rakéta- és

tüzércsapatok a rendelkezésükre álló korlátozott harci lehetöségeiket

sem tudják kihasználni.

A rádiólokációs felismerö rendszerünk elavult, könnyen megfejthetö, így

nem teszi lehetövé a megbízható nemzeti felismerést, valamint a polgári

repülögépek nemzetközi elöírások szerinti azonosítását. Ezt a

problémát csak részben oldják meg az IFF program keretében telepített

szekunder katonai radarok.

A 201 db katonai rádiólokátor 16 típushoz tartozik, melyik közül csupán

kettö típus müködési frekvencia tartománya felel meg a Magyar

Köztársaság által is elfogadott Nemzetközi Rádiószabályzatban

meghatározott frekvenciáknak. Ez azt eredményezi, hogy típustól

függöen bizonyos müsorszóró és polgári kommunikációs rendszereket

zavarnak, illetve maguk is zavarás viszonyai között dolgoznak.

Folyamatos alkatrész utánpótlás esetén is a rádiólokátor állomások és

az automatizált vezetési eszközök mintegy 40 %-ának rendszerböl való

kivonása - a gyárilag elöírt üzemórák felhasználása miatt - 1998-ig

elkerülhetetlenné válik. Ennek következtében drasztikusan lecsökken a

kis- és földközeli magasságú repülések felderítések valószínüsége, a

Magyar Köztársaság légihatára ellenörzésének, szuverenitása

biztosításának lehetösége, valamint a tüzfegyvernemek rádiólokációs

biztosítása csak szükségképpen lesz megvalósítható.

Ezeket a hatásokat még a diszlokáció - horribilis összegekbe kerülö -

"javításával" sem lehetne érzékelhetöen csökkenteni. Hasonló gondokat

okoz a válságkezelési feladatok biztosítása és a háborús

veszteségpótlás.

A fenti állapotot tovább súlyosbítja a rádiótechnikai csapatoknál

szolgálatot teljesítö hivatásos állomány romló szociális helyzete, a

szakember-utánpótlás gondjai.

A szakkezelö állomány követelmény szerinti kiképzése a jelenlegi

szolgálati idö alatt maradéktalanul nem biztosítható, további gondot

okoz a kiképzö eszközök és bázisok hiánya, a szerzödéses katonák

kontingensének anyagi okok miatti feltöltetlensége. Ezeket a

problémákat a szolgálati idö tervezett csökkentése várhatóan fokozza.

Mindezek alapján kimondható, hogy a légvédelem felderítö-, információs-

és vezetési alrendszerének a megmaradó eszközökkel történö fenntartását

nem lehet egy technikai fejlesztés és az ahhoz kapcsolódó szervezeti

korszerüsítés alternatívájaként kezelni.

Következésképpen a jelenleg rendszerben lévö technikai eszközök

állapota és annak várható alakulása, az elöirányzott

létszámcsökkentések, továbbá a légvédelemmel szemben támasztott

követelmények indokolják, hogy a Magyar Honvédség részére olyan

felderítö-, információs- és vezetési rendszert kell biztosítani, amely

lehetövé teszi a Magyar Köztársaság légterében a repülés biztonságának,

a légi célok felderítésének, a légvédelem hatékony vezetésének,

valamint a különbözö rendszerek és együttmüködö elemek közötti

információcsere késedelem nélküli megvalósítását.

A beszerzésre tervezett eszközök már az elsö lépcsö kiépítése után

biztosítják:

a, Gazdaságossági szempontból a technikai eszközök mintegy 40 %-ának, a

személyi állomány mintegy 60 %-ának, az önálló rádiótechnikai

objektumok mintegy 50 %-ának csökkentését, valamint a 3D-s radarok

jelentösen kisebb fenntartási költségei révén lehetövé teszik a

bekerülési költségek gyors megtérülését.

b. Technikai szempontból megvalósítják a kor színvonalának és a

tervezett üzemeltetési idönek megfelelö rendszert, valamint lehetövé

teszik a berendezés paraméterei révén a NATO szabványoknak való

megfelelést, az információ-feldolgozáshoz és cseréhez, a saját-idegen

felismeréshez, a légvédelem vezetéséhez és irányításához szükséges

teljes körü NATO kompatibilitást, a Nemzetközi rádiószabályzat

elöírásaihoz való igazodást, a frekvenciasávok egy részének kormányzati

célokra történö felszabadítását.

c. Harcászati szempontból a megnövelt felderítési és követési

képességet, a harcvezetési képességek rugalmasabb alkalmazásának

lehetöségét, a vezetési és irányítási intézkedések teljesebb,

aktuálisabb (real time) megvalósítását, a légtérellenörzés és

légtérgazdálkodás nagyobb hatékonyságát, a NATO-hoz való csatlakozás

folyamatát.

d. Együttmüködés szempontjából a légtér nagyobb biztonságát, a polgári

és katonai rendszerek hatékony integrációját, közös használatát, a

regionális együttmüködést a szomszédos országokkal, a PfP programban

való aktív részvételt.

A tervezett alaprendszer megvalósítása épít a már végrehajtott és

tervezett korszerüsítési eröfeszítésekre, megfelel a kiemelten fontos

hadmüveleti és politikai igényeknek, alkalmazkodik a finanszírozási

korlátokhoz.

A fejlesztés megvalósítása során minden területen a rendelkezésre álló

hazai ipari kapacitások és szolgáltatások (pl. eszközök hazai gyártása,

infrastrukturális beruházások tervezése és kivitelezése stb.)

alkalmazásra kerülnek.

A feladatok megkezdése, amelyet a Honvédelmi Minisztérium a Magyar

Honvédség hosszú távú haditechnikai fejlesztési tervének részeként már

az elmúlt években kezdeményezett - a pénzügyi nehézségek ellenére - nem

tür halasztást.

Feltétlenül alá kell húzni, amennyiben az új rendszer kiépítése nem

kezdödik meg, akkor a közeljövöben a jelenlegi légvédelmi rendszer

törvényszerü összeomlásával kell számolni.

Részletes indokolás

A nemzeti és regionális légtérszuverenitási és légiforgalom irányítási

rendszerének létrehozásáról

(OGY hat. 1. ponthoz)

A Kormány a 2038/1995. (IV.3.) határozatával - az Országgyülés által

történö megerösítés fenntartásával - elfogadta a nemzeti és regionális

légtérszuverenitási és légiforgalom-irányítási rendszer létrehozására

vonatkozó amerikai kormányjavaslatot, amely szorosan kapcsolódik a

kormány programjában kitüzött célokhoz és összhangban van a Magyar

Köztársaság honvédelmi alapelveivel, illetve a Magyar Honvédség hosszú

távú átalakításának koncepciójával.

Tekintettel arra, hogy a honvédelemröl szóló 1993. évi CX. törvény 5.§

(1) pontja alapján az Országgyülés állapítja meg " ... a fegyveres erök

... ... fejlesztésének föbb haditechnikai eszközeit és az éves

költségvetési törvényben biztosítja az ehhez szükséges anyagi

forrásokat", az amerikai kormányjavaslat elfogadásához, valamint az

elfogadásból adódó fejlesztések megkezdéséhez az Országgyülés

egyetértése és határozata szükséges.

Az amerikai kormányjavaslat és a Nemzeti Légvédelmi Központ

berendezéseire vonatkozó 6,25 millió USD segély elfogadása szükségessé

teszik a Magyar Honvédség amúgy is katasztrofális állapotban lévö

légvédelmi rádiólokációs felderítö-, információs- és vezetési

rendszereinek korszerüsítését.

A javaslat elfogadásával - a NATO-hoz történö csatlakozási folyamat és

a Partnerség a Békéért Program jelentös állomásaként - a Magyar

Honvédség olyan korszerü rádiólokációs felderítö-, információs- és

vezetési rendszer birtokába juthat, amely lehetöséget ad a magyar

légtér szuverenitásának a követelmények szintjén törtnö biztosításához,

a regionális együttmüködés technikai feltételeinek kialakításához és a

késöbbiekben lehetövé teszi a NATO légvédelmi rendszeréhez való

csatlakozást is.

A légvédelem rációlokációs felderítö-, információs és vezetési rendszerének

fejlesztése

(OGY hat. 2. ponthoz)

Az általános indoklásban vázolt helyzet kialakulásának elkerülése

érdekében feltétlenül szükségessé válik a légvédelem rádiólokációs

felderítö-, információs- és vezetési rendszerének technikai

fejlesztése.

A Honvédelmi Minisztérium az érintett tárcák bevonásával

(Pénzügyminisztérium, Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, Közlekedési,

Hírközlési és Vízügyi Minisztérium) kidolgozta a légvédelem

rádiólokációs felderítö-, információs- és vezetési rendszere

fejlesztési tervét, melynek rendeltetése a fejlesztés stratégiai

célkitüzéseinek és irányainak meghatározása és ezen a területen a

NATO-hoz való csatlakozás technikai alapfeltételeinek megteremtése.

A fejlesztés eredményeként kialakul az ország lefedéséhez szükséges

rádiólokációs tér, valamint olyan többközpontú vezetési- és információs

rendszer amely biztosítja:

- a polgári és katonai repülésirányítás feladatainak egységes

végrehajtását;

- a repülö és légvédelmi csapatok harctevékenységét és a vezetéshez

szükséges légihelyzet információt;

- a rádiótechnikai századok, a rádiólokátorok valamint az alkalmazó és

üzemeltetö állomány, valamint ezzel egyidejüleg a fenntartási költségek

nagyarányú csökkentését a hivatásos állomány arányának növekedése

mellett.

A beszerzésre, a közbeszerzési és államháztartási törvényben

foglaltaknak megfelelöen az Országgyülés Honvédelmi Bizottságával

elözetesen egyeztetve tenderek, illetve pályázatok kerülnek

kibocsátásra. A kiírások, illetve a pályázatok elbírálása olyan

számvetéssel történik, hogy a program legkésöbb 1996-ban indítható

legyen.

A rádiólokációs felderítö-, információs és vezetéstechnikai eszközök

beszerzési programja

(OGY hat. 3. ponthoz)

A költségvetési megfontolások figyelembevételével a fejlesztést két

ütemben célszerü megvalósítani:

Az I. ütemben egy olyan alaprendszer kiépítése valósul meg, amely

biztosítja a békefeladatok teljes körü, valamint a válságkezelés

feladatainak teljes, vagy részbeni ellátását;

A II. ütem során a kialakított alaprendszerre támaszkodva a teljes

felderítö-, információs- és vezetési rendszer korszerüsítése, kiépítése

történik meg, amely már alkalmas a háborús feladatok végrehajtására is.

Az I. ütemben az "Alaprendszer" kerül kiépítésre amely költségkímélés

szempontjából két lépcsöben valósul meg.

Az elsö lépcsöben a "Csökkentett képességü alaprendszer" kialakítása

történik meg 1996 - 1998 között (rövid távú fejlesztés).

Ez magába foglalja:

- egy automatizált vezetési központ berendezés beszerzését az Amerikai

Kormány segélyének felhasználásával, a nemzeti légvédelmi központ (NATO

terminológia szerint Légtér-szuverenitási Irányító Központ)

berendezéséhez;

- két nagy hatótávolságú radar beszerzését és a Bükk-, valamint a

Mecsek uralgó magaslatára telepítését;

- a kommunikációs feltételek megteremtését a radarok, az IFF helyszínek

és a légvédelmi vezetési központ valamint a polgári

légiforgalom-irányító központ között;

- regionális, valamint a kijelölt NATO légvédelmi központokkal való

együttmüködési és kommunikációs kapcsolatok technikai feltételeinek

megteremtését.

Ez teljes egészében megegyezik az amerikai kormányjavaslatban

foglaltakkal, amelyet a Kormány 1995. március 30-án elfogadott.

Megvalósulásával a légtérellenörzés korlátozott paraméterekkel (mintegy

1500 méteres repülési magasság felett) garantálható, de az ellenörzött

légtérben a repülések biztonsága és a légvédelem hatékonysága így is

jelentösen növekszik.

A második lépcsöben a "Teljes képességü alaprendszer kialakítása"

valósul meg (célszerüen 2000-ig, szükségszerüen 2005-ig)

Az alaprendszer teljes képességü rendszerre történö

továbbfejlesztéséhez az alábbi feladatok végrehajtása szükséges:

- a nemzeti légvédelmi központ automatizált vezetési funkciói teljes

körü ellátását biztosító berendezések beszerzése;

- a radarrendszer további bövítése során egy vegyes (földi és légi)

telepítésü rendszer kialakítása;

- a harcászati repülö- és a légvédelmi rakétacsapatok

harcálláspontjainak automatizált eszközökkel való ellátása;

- integrált szolgáltatású digitális hálózat (ún. ISDN) kiépítése.

Az I. ütem végén rendelkezésre álló alaprendszer jelentösen javítja a

légtér ellenörzés, a légvédelmi rádiólokációs felderítö-, információs-

és vezetési rendszer hatékonyságát.

Jelen határozati javaslat csak az alaprendszer létrehozására

vonatkozik, ezért az I. ütem befejezését megelözöen vissza kell térni a

II. ütem feladatainak meghatározására.

A jelenlegi ismereteink alapján az I. ütemben beszerzendö eszközök

prognosztizálható költségkihatása mintegy 20 milliárd forint, ebböl az

elsö lépcsö közvetlen beszerzési költsége 8 milliárd forint, a második

lépcsö közvetlen beszerzési költsége 12 milliárd forint 1994-es

árszinten számolva.

Az eddigi információink alapján lehetöség látszik a beszerzéseknek egy

halasztott fizetési konstrukció keretében történö megvalósítására. Ez

azt jelentené, hogy a fizetést 2-3 éves fizetési moratórium után, 8-12

év futamidö alatt kellene teljesíteni. Igy a költségvetésben 1996-ban

csak a hazai infrastrukturális költségkihatások jelentkeznek, melyek

összege várhatóan mintegy 1,75 milliárd forint. Az ellentételezés

ilyen jellegü halasztott fizetési konstrukcióban történö végrehajtása a

kiírásra kerülö tenderfelhívások alapkövetelménye.

Budapest, 1995. augusztus

eElöadó:

Keleti György

honvédelmi miniszter

Eleje Honlap