Magyar Köztársaság Kormánya

T/1302.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a Magyar Állatorvosi Kamaráról, valamint az állategészségügyi szolgáltató

tevékenység gyakorlásáról

Elõadó:

Dr. Lakos László

földmûvelésügyi miniszter

Budapest, 1995. szeptember

Törvényjavaslat

a Magyar Állatorvosi Kamaráról, valamint az állategészségügyi szolgáltató

tevékenység gyakorlásáról

Az Országgyûlés abból a célból, hogy az állatorvosok önkormányzati elveken

alapuló köztestületi formában mûködõ szakmai szervezete bekapcsolódjon az

állategészségügyi feladatok ellátásába, szervezze és intézze az állatorvosi

tevékenység gyakorlásával összefüggõ egyes közfeladatokat, továbbá szakmai

támogatást nyújtson az állatorvosok számára, elismeri az állatorvosi hivatás

gyakorlóinak jogát a szakmai önkormányzathoz és ennek érdekében a következõ

törvényt alkotja:

I. Rész

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. §

(1) A Magyar Állatorvosi Kamara (a továbbiakban: kamara) az állatorvosok

önkormányzattal rendelkezõ, közfeladatokat és általános szakmai

érdekképviseleti feladatokat is ellátó köztestülete.

(2) A kamara a feladatait

a) a megyékben és a fõvárosban mûködõ területi szervezetei (a továbbiakban

együtt: területi szervezet), valamint

b) országos szervezete

útján látja el.

(3) A kamara területi szervezetei, valamint országos szervezete jogi

személyek.

(4) A területi szervezet elnevezésében utalni kell annak illetékességi

területére.

(5) Az országos szervezet székhelye Budapest.

(6) Az országos szervezet jogosult a Magyar Köztársaság címerének

használatára.

(7) Az "állatorvosi kamara", illetõleg "Magyar Állatorvosi Kamara" elnevezés

használatára, valamint e törvényben írt közfeladat ellátására kizárólag a

területi szervezet és az országos szervezet jogosult.

2. §

A kamara alapszabály szerint mûködik. Az alapszabályban kell meghatározni:

a) a területi szervezetek, valamint az országos szervezet elnevezését és

székhelyét;

b) a kamara szervezetére és szerveinek mûködésére vonatkozó szabályokat;

c) a testületi szervek, valamint a tisztségviselõk feladat- és hatáskörére,

választásuk módjára, megbízatásuk idõtartamára vonatkozó szabályokat;

d) a kamara gazdálkodására vonatkozó alapvetõ szabályokat;

e) mindazokat a kérdéseket, amelyeket e törvény az alapszabályba való

felvételre utal.

II. Fejezet

A kamara feladatai

3. §

(1) A kamara:

a) az állatorvosi hivatás gyakorlásával összefüggõ ügyekben képviseli és védi

az állatorvosi kar tekintélyét, testületeinek és tagjainak általános szakmai

érdekeit, valamint az állategészségügyi szolgáltató tevékenységet folytató

állatorvosok (a továbbiakban: magánállatorvos) hivatásukból eredõ jogait;

b) véleményt nyilvánít

ba) az állatorvosok szakmai tevékenységét érintõ jogszabályokról,

bb) az Állatorvostudományi Egyetemmel együttmûködve az állatorvoskép

zés, a szakképzés, valamint a szakmai továbbképzés követelmény-szintjérõl,

bc) az állatorvosi diplomához kötött tevékenység végzéséhez szüksége

s hatósági engedélyek kiadásáról,

bd) a külföldön szerzett állatorvosi diploma honosításával kapcsolat-

ban;

c) megalkotja az állategészségügyi szolgáltató tevékenység állatorvos-etikai

szabályait;

d) annak érdekében, hogy az állattartók állatainak folyamatos

állategészségügyi ellátása biztosított legyen, kialakítja az állatorvosi

ügyeleti területeket (a továbbiakban: ügyeleti terület), megállapítja az

ügyeleti szabályokat, valamint a helyettesítés rendjét, megegyezés hiányában

kijelöli a kötelezõ helyettest, továbbá gondoskodik ennek a helyben szokásos

módon való kihirdetésérõl;

e) etikai eljárást folytat le a kamara etikai szabályait megszegõ tagokkal

szemben;

f) a kamara tagjairól névjegyzéket (a továbbiakban: névjegyzék) vezet és errõl

statisztikai adatokat szolgáltat;

g) állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlására jogosító igazolványt

állít ki;

h) az illetékes hatóságnál eljárást kezdeményez az állategészségügyi

szolgáltató tevékenységet jogosulatlanul folytatók ellen;

i) egyeztetõ eljárást folytat le a kamara tagjai között az állategészségügyi

szolgáltató tevékenység gyakorlásával összefüggõ vitás szakmai, illetve etikai

kérdésekben;

j) elõsegíti a magánállatorvosok szakmai tevékenységének magasabb szintû

gyakorlásához szükséges ismeretek elsajátítását és ezzel összefüggésben

meghatározza a kötelezõ szakmai továbbképzésben való részvétel feltételeit;

k) együttmûködik az illetékes hatóságokkal az állategészségügyi szolgáltató

tevékenységgel összefüggõ ügyekben, ennek keretében elõsegíti a megyei

(fõvárosi) állategészségügyi és élelmiszerellenõrzõ állomás (a továbbiakban:

állomás) hatósági ellenõrzõ tevékenységét;

l) kiadja az állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlásához szükséges

alapfelszerelés, magánállatorvosi rendelõ alapfelszereltségének, valamint a

szakrendelõ, az állatkórház alapfelszereltségének jegyzékét és saját

hatáskörében gondoskodik annak ellenõrzésérõl, melynek eredményeképpen szükség

szerint etikai-, fegyelmi-, illetõleg hatósági eljárást kezdeményez;

m) ellátja a magánállatorvosok közcélú igénybevételével kapcsolatos szervezési

feladatokat;

n) véleményezi a magánállatorvosok közcélú igénybevétele esetén a díjazás,

illetõleg a költségtérítés mértékét;

o) belföldi, illetõleg külföldi szakmai kapcsolatokat létesít és tart fenn;

p) kidolgozza az állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlásának

szakmai irányelveit (a továbbiakban: szakmai irányelv);

r) meghatározza az állatorvosok kamarai tagságával összefüggõ címhasználatának

feltételeit;

s) az illetékes szervnél kitüntetés adományozását kezdeményezi;

t) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket törvény a hatáskörébe utal.

(2) E törvény alkalmazásában állategészségügyi szolgáltató tevékenységnek

minõsül az állattartó, illetõleg más személy megrendelésére végzett:

a) állatvizsgálat és kezelés;

b) az állatbetegségek megelõzésére, gyógyítására szolgáló intézkedések

megtétele;

c) az állat tartásával, gyógyításával összefüggõ szaktanácsadás;

d) az állatnak védõ- és egyéb oltások beadása;

e) az állatból vér-, tej-, vagy más minták vétele;

f) az elhullott állat vizsgálata;

g) az állat gyógykezelésére szolgáló szerek rendelése;

h) a vágóhídon kívüli, nem közfogyasztási célú vágásoknál a vágóállat és a hús

vizsgálata, ezzel összefüggésben állatorvosi szakvélemény adása.

4. §

(1) A névjegyzékben fel kell tüntetni a kamara tagjának:

a) családi és utónevét;

b) állampolgárságát, születési helyét és idejét, személyi azonosítójának

számát;

c) egyetemi diplomájának számát és keltét;

d) tudományos fokozatát, szakállatorvosi és egyéb szakképzettségét;

e) tevékenységének helyét (a továbbiakban: székhely), mûködési területét,

szakmai mûködési körét;

f) az állategészségügyi szolgáltató tevékenysége megkezdésének,

felfüggesztésének, megszûnésének idõpontját;

g) esetleges etikai vétségeit;

h) nyelvtudására vonatkozó adatokat;

i) kitüntetéseit.

(2) A névjegyzékben a kamara magánállatorvos tagjainak az (1) bekezdés a), c),

e) és f) pontjai szerinti adatai nyilvánosak, azokat, valamint az azokban

bekövetkezett változásokat a kamara a Földmûvelésügyi Minisztérium hivatalos

lapjában legalább évente közzé teszi.

(3) A kamara, a magánállatorvosnak az (1) bekezdés e) pontja szerinti

adataiban beállott változásáról a bejegyzés keltétõl számított nyolc napon

belül köteles a magánállatorvos székhelye szerint illetékes állomást, valamint

a települési önkormányzat jegyzõjét értesíteni.

III. Fejezet

A kamara szervezete

A területi szervezet

5. §

(1) A megyékben és a fõvárosban képviseleti, ügyintézõ szervekkel, valamint

önálló költségvetéssel rendelkezõ területi szervezet mûködik.

(2) A területi szervezet ellátja az e törvényben, valamint az alapszabályban

hatáskörébe utalt kamarai feladatokat.

6. §

(1) A területi szervezet képviseleti szerve a tagok összességébõl álló

területi közgyûlés, amely - ha azt a területi szervezet tagjainak az

alapszabályban meghatározott száma indokolja - küldöttgyûlés formájában is

megszervezhetõ.

(2) A küldöttgyûlésbe - ha az alapszabály másként nem rendelkezik - öt

tagonként kell négy évre egy-egy küldöttet megválasztani a területi szervezet

tagjai közül. A küldöttgyûlésre egyebekben a területi közgyûlés szabályait

kell alkalmazni.

(3) A területi közgyûlés határozatképes, ha azon a tagok több mint a fele

jelen van. Határozatképtelenség esetén - ha az alapszabály másként nem

rendelkezik - a tizenöt napon belül ismételten összehívott területi közgyûlés

az eredetileg közölt napirendi pontok vonatkozásában a megjelentek számára

tekintet nélkül határozatképes.

(4) A területi közgyûlés határozatait a szavazásra jogosult jelenlévõk több

mint a felének az egyetértõ nyílt szavazatával hozza. Alapszabály az ügyek

meghatározott körében a határozatot minõsített szótöbbséghez, illetõleg az e

törvényben foglaltakon túl titkos szavazáshoz kötheti.

(5) A területi közgyûlést szükség szerint, de legalább évente egyszer össze

kell hívni. Az alapszabály a területi közgyûlés kötelezõ összehívásának más

eseteit is megállapíthatja.

7. §

(1) A területi közgyûlés az alapszabályban meghatározott feladatok ellátására

titkos szavazással területi vezetõséget (a továbbiakban: vezetõség) választ,

amely az új vezetõség megválasztásáig látja el feladatait.

(2) A vezetõségbe tisztségviselõként egy elnököt, egy alelnököt, valamint egy

titkárt, továbbá az alapszabályban meghatározott számú vezetõségi tagot kell

megválasztani. Az alapszabály más tisztségviselõk választását is kötelezõvé

teheti. A területi szervezetet az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök

képviseli. A titkár az alapszabályban meghatározott feladatokat látja el.

(3) A vezetõség határozatképességére - a megismételt közgyûlésre vonatkozó

szabály kivételével - és határozathozatalának módjára a közgyûlésre vonatkozó

szabályokat kell megfelelõen alkalmazni.

(4) A vezetõség tagjai - ha nem küldöttek - a küldöttgyûlés ülésein

tanácskozási joggal részt vesznek.

8. §

A területi közgyûlés az alapszabályban meghatározott számú, de legalább három

tagból álló etikai bizottságot választ. Az etikai bizottság elnökét - annak

tagjai közül - a területi közgyûlés választja meg.

9. §

A 6-8. §-okban meghatározott szerveken kívüli, további szervek megalakításáról

az alapszabály rendelkezik.

Az országos szervezet

10. §

(1) Az országos szervezet a kamara

a) országos képviseleti szervébõl,

b) az elnökségbõl,

c) a felügyelõ bizottságból,

d) az etikai bizottságból [b)-d) pont szerinti szervek a továbbiakban együtt:

ügyintézõ szervek]

áll.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl az alapszabály más ügyintézõ vagy egyéb

szerv, illetõleg szakmai bizottság felállításáról is rendelkezhet.

(3) Az országos szervezet tisztségviselõi:

a) az elnökség tagjai,

b) a felügyelõ bizottság elnöke,

c) az etikai bizottság elnöke,

d) az alapszabály szerint szervezett állandó bizottság elnöke.

(4) Az elnökség tagjai:

a) az elnök,

b) az alelnök,

c) a fõtitkár, valamint

d) a területi szervek elnökei.

11. §

(1) A kamara országos képviseleti szerve a területi közgyûlés által választott

küldöttekbõl álló küldöttközgyûlés (a továbbiakban: küldöttközgyûlés). A

küldöttközgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a) a kamara alapszabályának, a szakmai irányelveknek, valamint az állatorvos-

etikai szabályzatnak a megalkotása és módosítása,

b) országos tisztségviselõinek, az országos etikai bizottság és a felügyelõ

bizottság tagjainak a megválasztása,

c) az országos elnökség (a továbbiakban: elnökség) és a felügyelõ bizottság

éves beszámolójának az elfogadása,

d) a kamara éves költségvetésének, ennek részeként a kamarai tagsági díjnak, a

tagsági díjból származó bevétel - a területi szervezet és az országos

szervezet közötti - megosztása arányának, valamint a költségvetés

végrehajtásáról szóló beszámolónak az elfogadása,

e) minden olyan ügy, amelyet e törvény vagy az alapszabály a küldöttközgyûlés

hatáskörébe utal.

(2) A küldöttközgyûlés tagjai:

a) a területi szervezet tagjai által maguk közül - ha az alapszabály másként

nem rendelkezik - minden megkezdett ötven tag után négy évre megválasztott,

szavazati joggal rendelkezõ küldöttek,

b) a kamara tisztségviselõi.

(3) A küldöttközgyûlés összehívására a területi közgyûlésre vonatkozó

rendelkezések irányadók azzal, hogy a területi vezetõségen az elnökséget, a

területi szervezet tagjain a küldöttközgyûlés tagjait kell érteni.

(4) A küldöttközgyûlés határozatképességére a területi közgyûlésre vonatkozó

rendelkezések az irányadóak.

(5) A küldöttközgyûlés határozatait a szavazásra jogosult jelenlévõk több mint

felének egyetértõ nyílt szavazatával hozza. Az alapszabály elfogadásához és

módosításához a szavazásra jogosult jelenlévõk kétharmadának egyetértõ

szavazata szükséges.

(6) A küldöttközgyûlés a törvényben, illetve az alapszabályban meghatározott

feladatok ellátására megválasztja az elnökség, a felügyelõ bizottság, valamint

az etikai bizottság tagjait és tisztségviselõit, feltéve, ha az nem tartozik a

területi szervezet közgyûlésének hatáskörébe.

12. §

(1) Az elnökség ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket e törvény, az

alapszabály, illetve a küldöttközgyûlés részére meghatároz. Az elnökség

kizárólagos hatáskörébe tartozik, a (2) bekezdésben foglaltak kivételével:

a) a küldöttközgyûlés üléseinek összehívása,

b) a tagsági viszony felfüggesztését, illetve megszûnését elrendelõ határozat

elleni fellebbezés elbírálása, feltéve ha azt nem etikai eljárás keretében

hozták,

c) a 3. § b) pontja szerinti véleményezési jog gyakorlása,

d) törvény, illetve az alapszabály által meghatározott egyéb kamarai feladatok

ellátása.

(2) Az elnökség kizárólagos hatáskörébe tartozó hatáskörök gyakorlását a

küldöttközgyûlés magához vonhatja, illetve azok gyakorlásának szempontjait

meghatározhatja.

(3) Az elnökség szükség szerint, de legalább negyedévente ülésezik. Az

alapszabály az elnökség kötelezõ összehívásának más idõközét, továbbá az

eseteit is meghatározhatja.

(4) Az elnökség határozatképességére és határozathozatalára a 6. § (3)-(4)

bekezdéseiben foglalt rendelkezések az irányadók.

(5) Az országos szervezetet az elnök, akadályoztatása esetén - az

alapszabályban meghatározott körben - az alelnök képviseli.

(6) A fõtitkár az alapszabályban meghatározott körben képviseli az országos

szervezetet, továbbá ellátja az alapszabályban meghatározott feladatokat.

13. §

(1) Az országos etikai bizottság, illetõleg a felügyelõ bizottság az elnökbõl,

valamint az alapszabályban meghatározott számban megválasztott további

tagokból áll.

(2) Az országos szervezet etikai bizottsága tesz javaslatot az állatorvos-

etikai szabályzatra, lefolytatja az etikai eljárást, valamint ellátja az

alapszabályban meghatározott egyéb feladatokat.

(3) A felügyelõ bizottság ellenõrzi a kamara mûködésére, gazdálkodására,

pénzügyi-számviteli rendjére vonatkozó jogszabályok és belsõ szabályok

érvényesülését az országos, illetve a területi szerveknél és

tisztségviselõknél. Az ellenõrzés során a felügyelõ bizottságot megilletõ

jogosultságokat az alapszabály határozza meg azzal, hogy a felügyelõ bizottság

részére tájékoztatás adásának kötelezettségét nem korlátozhatja.

(4) Az etikai bizottság, valamint a felügyelõ bizottság ügyrendjét saját maga

állapítja meg.

IV. Fejezet

A kamara tisztségviselõinek és tagjainak választása,

visszahívása

14. §

(1) A kamara tisztségviselõit a kamara tagjai közül - amennyiben az

alapszabály vagy az alakuló közgyûlés eltérõen nem rendelkezik - négyéves

idõtartamra, titkosan választják. Azonos tisztségre a kamarai tag legfeljebb

két egymást követõ alkalommal választható meg. Tisztségviselõnek csak

büntetlen elõéletû személy választható meg.

(2) A tisztségviselõk megbízatása az új tisztségviselõk megválasztásának a

napján szûnik meg.

(3) Ha tisztségviselõ megbízatása az (1) bekezdésben meghatározott idõtartam

lejárta elõtt szûnik meg, a választására jogosult szerv - az eredeti

alapszabály eltérõ rendelkezése hiányában - a megbízatás megszûnésétõl

számított harminc napon belül választja meg az új tisztségviselõt.

(4) Amennyiben a tisztségviselõ megválasztása a küldöttközgyûlés hatáskörébe

tartozik, a (3) bekezdés szerinti választás céljából a küldöttközgyûlést - az

alapszabály eltérõ rendelkezése hiányában - a megbízatás megszûnésétõl

számított negyvenöt napon belüli idõpontra össze kell hívni.

15. §

(1) Kamarai tisztségre választható minden kamarai tag, feltéve ha vele szemben

összeférhetetlenségi ok nem áll fenn. Összeférhetetlen a kamarai tisztség

vállalásával, ha a tag

a) az állami állategészségügyi szolgálat szerveivel közszolgálati

jogviszonyban áll,

b) politikai pártban tisztséget tölt be, valamint

c) fõállásban polgármesteri tisztséget tölt be.

(2) Az (1) bekezdés b) illetõleg c) pontja szerinti összeférhetetlenségi

ok fennállása kérdésében - amennyiben az kétséges - a politikai párt,

illetõleg a települési önkormányzat képviselõ testületének nyilatkozata az

irányadó.

(3) A tisztségviselõ a kamarai szervezetben csak egy tisztséget tölthet be.

(4) A területi szervezet vezetõségének, az országos szervezet elnökségének, az

etikai, valamint a felügyelõ bizottságnak a tagjai nem lehetnek egymásnak

közeli hozzátartozói [Ptk. 685. § b) pontja] és keresõ foglalkozásuk során

egymás alá- és fölérendeltjei.

(5) Az (1), (3) és (4) bekezdésben megjelölt összeférhetetlenségi ok

fennállásáról az érintett a megválasztása elõtt köteles nyilatkozni.

Amennyiben az összeférhetetlenség a választást követõen merül fel, az attól

számított tizenöt napon belül köteles az összeférhetetlenségi okot

megszüntetni. A megszüntetésrõl az érintett a választására jogosult testületet

haladéktalanul tájékoztatja.

(6) Ha az érintett az összeférhetetlenségi okot az (5) bekezdésben foglalt

határidõn belül nem szünteti meg, az összeférhetetlenség kimondásáról és ezzel

együtt a tisztségbõl való visszahívásról az érintett választására jogosult

szerv határoz, az országos etikai bizottság vagy felügyelõ bizottság

kezdeményezésére, illetve hivatalból. Az összeférhetetlenség tárgyában hozott

határozattal szemben jogorvoslatnak helye nincs.

(7) Az alapszabály az (1), (3) és (4) bekezdésekben meghatározottakon kívül az

összeférhetetlenség más eseteit is megállapíthatja.

16. §

A kamara tisztségviselõjének megbízatása megszûnik a tisztségviselõ

a) halálával,

b) lemondásával,

c) kamarai tagságának megszûnésével,

d) az összeférhetetlenség kimondásával, valamint

e) a választás idõtartamának lejártával.

V. Fejezet

A tagsági viszony keletkezése, felfüggesztése, megszûnése

17. §

(1) A kamara tagja lehet az a magyar állampolgár, illetõleg Magyarország

területén letelepedési engedéllyel rendelkezõ nem magyar állampolgár is, aki

a) magyar egyetemen állatorvosi diplomát szerzett, vagy külföldi egyetemen

szerzett állatorvosi diplomáját honosították, illetve egyenértékûvé

nyilvánították,

b) Magyarország területén állatorvosi diplomához kötött tevékenységet

folytatott, folytat vagy kíván folytatni,

c) vállalja, hogy a kamarai tagdíjat az alapszabályban meghatározott módon

megfizeti, továbbá

d) az alapszabályban foglaltakat magára nézve kötelezõnek elismeri.

(2) Azt az állatorvost, aki az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek

megfelel, a kamarai tagok névjegyzékébe kérelmére fel kell venni.

(3) Nem vehetõ fel tagként a kamarába

a) az etikai büntetés jogerõre emelkedésétõl számított két évig az, akivel

szemben "kizárás" etikai büntetést alkalmaztak,

b) aki olyan tevékenységet folytat, amelyet jogszabály, illetõleg a kamara

etikai szabályzatában foglalt állatorvos-etikai szabályok az állatorvosi

tevékenységgel összeférhetetlennek minõsítenek, e tevékenység folytatásának

megszüntetéséig,

c) aki cselekvõképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság hatálya alatt áll.

(4) A kamara elutasíthatja annak az állatorvosnak a tagfelvételi kérelmét,

akivel szemben olyan etikai kifogás merül fel, amely kamarai tag esetében a

tagsági viszony felfüggesztését, illetõleg kizárás etikai büntetést vonna maga

után, feltéve, ha az elutasítás okaként megjelölt cselekmény vagy mulasztás

elkövetésétõl két év még nem telt el.

(5) Az alapszabály a (3) bekezdés a) és b) pontjaiban, valamint a (4)

bekezdésben foglaltaktól kedvezõbb feltételeket is megállapíthat.

18. §

(1) Az állatorvos a kamara azon területi szervezeténél kérheti tagfelvételét,

amelynek illetékességi területén állategészségügyi szolgáltató tevékenységet

folytat, illetve kíván folytatni. Az az állatorvos, aki a tagfelvétel

idõpontjában kamarai tagsághoz kötött tevékenységet nem folytat és nem is

kíván folytatni, tagfelvételét a lakóhelye, a tartózkodási helye szerint

illetékes vagy annál a területi kamarai szervezetnél kérheti, amelynek

területén bármikor kamarai tagsághoz kötött tevékenységet folytatott.

(2) Az az állatorvos, aki több területi szervezet illetékességi területén

folytat, illetõleg kíván folytatni állategészségügyi szolgáltató

tevékenységet, a székhelye szerinti területi szervezet vezetõségénél kérheti

tagfelvételét, egyidejûleg a területi szervezet vezetõsége a többi illetékes

területi szervezetet döntésérõl tájékoztatja.

(3) A vezetõség az állatorvos felvételérõl a kérelem benyújtásától számított

harminc napon belül dönt. Ha az állatorvost a kamara a tagjai közé felveszi,

az új tagot a névjegyzékbe be kell jegyezni, és ki kell adni részére a tagsági

igazolványt, valamint az állategészségügyi szolgáltató tevékenység

gyakorlására jogosító igazolványt.

(4) A tagfelvételt elutasító döntést írásbeli, indokolt határozatba kell

foglalni és a határozat meghozatalától számított harminc napon belül a

kérelmezõ részére azt meg kell küldeni. A kérelmezõ az elutasító határozat

ellen a kézhezvételtõl számított tizenöt napon belül fellebbezhet az országos

szervezet elnökségéhez, amely azt a benyújtásától számított harminc napon

belül elbírálja. A másodfokú elutasító határozat ellen a kérelmezõ a

közigazgatási perekre vonatkozó szabályok szerint keresetet nyújthat be a

bírósághoz. A bíróság a megtámadott határozatot megváltoztathatja.

(5) A tagfelvételre irányuló eljárásban nem vehet részt az a személy, akitõl

az ügy tárgyilagos megítélése nem várható el, továbbá az, aki a kérelmezõnek

közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b) pont), továbbá nem vehet részt a

másodfokú eljárásban, aki az elsõ fokú döntés meghozatalában is részt vett.

(6) A névjegyzékben feltüntetett adatok helyessége elleni jogorvoslatra az

(1)-(5) bekezdésben foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

19. §

(1) A vezetõség írásban indokolt határozattal - a (4) bekezdésben foglaltakra

is figyelemmel - felfüggeszti a tagsági viszonyát annak a kamarai tagnak:

a) aki azt kéri;

b) akit a bíróság jogerõsen egy évet meg nem haladó végrehajtandó

szabadságvesztésre ítélt, a szabadságvesztés idõtartamára;

c) akit a bíróság az állatorvosi foglalkozástól jogerõs ítélettel határozott

idõre eltiltott, az eltiltás idõtartamára;

d) aki az alapszabályban meghatározott idõközönként, valamint az ott

meghatározott módon szervezett szakmai továbbképzésen való eredményes

részvételt nem tudja igazolni, legfeljebb a továbbképzésen való eredményes

részvételig.

(2) A felfüggesztés idõtartama alatt a tagsági viszonyból eredõ valamennyi jog

és kötelezettség szünetel és erre az idõtartamra az állategészségügyi

szolgáltató tevékenység gyakorlására vonatkozó jogosítványt be kell vonni.

(3) Az (1) bekezdés a) pontja alapján felfüggesztett tagsági viszonyt a

vezetõség a tag kérelmére állítja helyre, a b)-d) pontok alapján

felfüggesztett tagsági viszony pedig az ott megállapított idõtartam lejártát

követõ napon áll helyre.

(4) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben a tagsági viszony

felfüggesztése helyett legfeljebb hat hónapra bevonható az állategészségügyi

szolgáltató tevékenység gyakorlására jogosító igazolvány.

20. §

(1) Megszûnik a tagsági viszonya annak a tagnak,

a) aki meghalt,

b) aki a tagsági viszonyáról lemondott,

c) akit a (2) bekezdésben foglalt indokok alapján zártak ki a kamarából,

d) aki jogerõsen "kizárás" etikai büntetésben részesült.

(2) A vezetõsége indokolt írásbeli határozatával ki kell zárni a kamarából azt

a tagot, akit

a) jogerõsen egy évet meghaladó végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek,

b) bíróság jogerõsen az állatorvosi foglalkozástól végleges hatállyal

eltiltott, továbbá

c) aki már nem felel meg a tagsági viszony létesítése feltételeinek.

(3) A (2) bekezdés alapján hozott határozat elleni jogorvoslatra a 18. §

(4)-(5) bekezdéseiben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

(4) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott esetben a határozathozatalra és

a jogorvoslatra az etikai eljárásra vonatkozó szabályok irányadók.

(5) Azt az állatorvost, akinek tagsági viszonya az (1) bekezdés b) pontja

alapján szûnt meg, kérelmére a tagfelvételre egyébként illetékes vezetõség

ismét felveszi a kamara tagjai közé.

(6) Az az állatorvos, akinek tagsági viszonya kizárás miatt szûnt meg,

kérelmére a kamara tagjai közé ismét felvehetõ.

(7) Az az állatorvos, akinek tagsági viszonya az (1) bekezdés d) pontjában

meghatározott okból szûnt meg - amennyiben az alapszabály ennél rövidebb idõt

nem állapít meg vagy a területi közgyûlés ettõl eltérõen nem rendelkezik - az

etikai büntetés jogerõre emelkedésétõl számított két éven belül a kamarába

tagként nem vehetõ fel.

A tag jogai és kötelezettségei

21. §

(1) A tag joga, hogy:

a) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a területi szervezet

közgyûlésén;

b) a törvényben foglalt feltételek teljesítése esetén tisztséget viseljen a

kamara bármely szervében;

c) igénybe vegye a kamara által nyújtott szolgáltatásokat;

d) a kamara tisztségviselõitõl a kamara mûködésérõl érdemi felvilágosítást

kérjen;

e) a kamara jogsértõ testületi határozatának bíróság általi felülvizsgálatát

kezdeményezze;

f) a kamara alapszabályt sértõ határozatának az országos szervezet felügyelõ

bizottsága általi felülvizsgálatát kezdeményezze;

g) az e törvényben írt feltételek teljesítése esetén az állategészségügyi

szolgáltató tevékenységet folytassa.

(2) A tagsági viszonyból eredõ jogok csak személyesen gyakorolhatók.

(3) A tag kötelezettsége, hogy

a) fizesse a kamara által megállapított tagdíjat;

b) megtartsa a kamara alapszabályában és más szabályzataiban foglaltakat;

c) állategészségügyi szolgáltató tevékenysége során a szakmai irányelveknek,

valamint az állatorvos-etikai szabályzatban foglaltaknak megfelelõen járjon

el.

(4) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti perindításra az a tag nem jogosult, aki

a határozat meghozatalában részt vett és nem szavazott ellene. A perindítás

szándékát a tag köteles bejelenteni a határozat meghozatalától számított

tizenöt napon belül az országos szervezet felügyelõ bizottságnak, amely

további tizenöt napon belül állást foglal, s errõl a határozatot hozó

testületet, valamint a tagot írásban értesíti.

(5) A keresetet az országos szervezet felügyelõ bizottsága állásfoglalásának

kézhezvételétõl számított harminc napon belül a sérelmes döntést hozó

szervezet ellen kell megindítani. A keresetindításra nyitvaálló határidõ

jogvesztõ. A keresetindításnak halasztó hatálya nincs, a bíróság azonban a

határozat végrehajtását felfüggesztheti.

(6) A (4)-(5) bekezdés szerinti esetekben a bíróság eljárására a polgári

perrendtartás közigazgatási perekre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

VI. Fejezet

Az állatorvos etikai felelõsség szabályai

22. §

(1) E törvény alkalmazásában a szakmai irányelvek, valamint az állatorvos-

etikai szabályok vétkes megszegése etikai vétségnek minõsül.

(2) Etikai vétség elkövetésének alapos gyanúja esetén, vagy ha azt maga a tag

kéri, etikai eljárást kell lefolytatni.

23. §

(1) Etikai vétség esetében az eljárást elsõ fokon a területi szervezet etikai

bizottsága (a továbbiakban: elsõ fokú etikai bizottság) folytatja le.

(2) Az etikai eljárást etikai vétség alapos gyanúja esetén lehet megindítani,

és azt a megindításától számított harminc napon belül le kell folytatni,

kivéve ha a bizonyítási eljárás lefolytatása ennél hosszabb idõt tesz

szükségessé.

(3) Etikai eljárás nem indítható, ha azt az etikai bizottság az etikai vétség

tudomására jutásától számított kilencven napon belül nem indítja meg, vagy ha

a vétség elkövetése óta már egy év eltelt.

(4) Ha az etikai vétségnek is minõsülõ ügyben büntetõ- vagy szabálysértési

eljárás is indult, a kilencven napos határidõ a jogerõs határozat területi

szervezettel történt közlésétõl, az egyéves határidõ pedig az eljárás jogerõs

befejezésétõl számít.

(5) A bíróság vagy szabálysértési hatóság határozatát a jogerõre emelkedést

követõ harminc napon belül megküldi az illetékes kamarai szervnek.

24. §

(1) Az elsõ fokú etikai bizottság az etikai felelõsség tárgyában hozott

döntését indokolt írásbeli határozatba foglalja, és megküldi az érintett

tagnak, illetõleg az etikai eljárást kezdeményezõnek.

(2) Az elsõ fokú határozattal szemben az érdekelt személy a határozat

kézhezvételétõl számított tizenöt napon belül fellebbezést nyújthat be az

országos etikai bizottsághoz.

(3) Az országos etikai bizottság a fellebbezés benyújtásától számított harminc

napon belül írásbeli, indokolt határozattal dönt az etikai felelõsség

tárgyában. A határozatot meg kell küldeni az elsõ fokon eljáró etikai

bizottságnak, valamint az (1) bekezdésben meghatározott személyeknek.

25. §

Az etikai eljárás lefolytatását követõen a taggal szemben az alábbi etikai

büntetések szabhatók ki:

a) megrovás;

b) pénzbírság, amely a mindenkori minimálbér egyszeresétõl tízszereséig

terjedhet;

c) az állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlására jogosító

igazolvány legfeljebb hat hónapra történõ bevonása;

d) a tagsági viszony legfeljebb hat hónapra terjedõ felfüggesztése;

e) kizárás.

(2) A b)-e) pontok szerinti etikai büntetés az állatorvos-etikai szabályok

ismételt és súlyos megsértése esetén alkalmazható. A tagsági viszony

felfüggesztése esetén a 19. § (2)-(3) bekezdésében foglaltakat kell

megfelelõen alkalmazni.

(3) A kamara országos etikai bizottsága által hozott kizárást kimondó

másodfokú határozat a közigazgatási határozatokra vonatkozó szabályok szerint

a bíróság elõtt megtámadható.

VII. Fejezet

A kamara állami felügyelete

26. §

(1) A kamara törvényességi felügyeletét a földmûvelésügyi miniszter (a

továbbiakban: miniszter) látja el.

(2) Jogszabálysértés esetén - határidõ tûzésével - a miniszter felhívja a

kamarai szervezet vezetõjét a jogszabálysértés megszüntetésére.

(3) A kamarai szervezet vezetõje a felhívásban foglaltakat megvizsgálja, és a

megadott határidõn belül intézkedésérõl vagy egyet nem értésérõl tájékoztatja

a minisztert.

(4) Ha a kamarai szervezet vezetõje a megadott határidõn belül nem intézkedett

a jogszabálysértés megszüntetésére, a jogsértõ kamarai szervezet ellen a

miniszter keresetet nyújthat be a bírósághoz.

(5) Ha a bíróság a (4) bekezdés alapján indított eljárás eredményeként a

jogszabálysértést megállapítja

a) a jogszabálysértõ határozatot hatályon kívül helyezi, és új eljárás

lefolytatását, illetõleg új határozat hozatalát rendeli el,

b) a mûködés törvényességének helyreállítása céljából elrendelheti a

jogszabálysértõen mûködõ kamarai szerv (tisztségviselõ) választására jogosult

kamarai szerv összehívását,

c) ha a kamara mûködésének törvényessége másképpen nem biztosítható, a

jogszabálysértõ kamarai szerv mûködését felfüggesztheti vagy ellenõrzésére

felügyelõ biztost rendelhet ki.

(6) A bíróság eljárására a polgári perrendtartás közigazgatási perekre

vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

VIII. Fejezet

A kamara gazdálkodása

27. §

(1) A kamara a mûködésének költségeit

a) a tagjai által fizetett tagdíjból,

b) egyéb díjbevételeibõl, illetõleg támogatásokból,

c) az egyes - a kamara célkitûzéseitõl nem eltérõ - gazdasági-vállalkozási

tevékenységbõl származó bevételekbõl,

d) a kamara által átvett állami feladatok ellátásához a központi

költségvetésbõl nyújtott támogatásból, valamint

e) a kamara egyes - a d) pont körébe nem tartozó - feladatainak ellátásához

nyújtott állami támogatásból

fedezi.

(2) A fegyelmi büntetésként kiszabott pénzbírság felhasználásának rendjét az

alapszabály állapítja meg.

(3) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti támogatás szempontjából az államtól

átvett feladatnak minõsül a 3. § (1) bekezdés d), g), l), m) pontjai szerinti

feladat, melynek pénzügyi fedezetét a központi költségvetés Földmûvelésügyi

Minisztérium fejezetében kiemelt elõirányzatként kell biztosítani.

(4) Az állam a miniszter útján a kamara megalakulását, illetõleg mûködését a

(3) bekezdésben foglaltakon túl helyiségek használatának lehetõségével is

támogatja.

II. Rész

IX. fejezet

Az állategészségügyi szolgáltató tevékenység

Az állategészségügyi szolgáltató tevékenység folytatásának feltételei

28. §

(1) Állategészségügyi szolgáltató tevékenységet az az állatorvos végezhet,

aki:

a) tagja a kamarának, valamint

b) rendelkezik az állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlására

jogosító igazolvánnyal.

(2) Állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlására jogosító

igazolványt annak a kamarai tagnak kell kiadni, aki

a) a tevékenységéhez szükséges szakirányú, igazolt, legalább egyéves szakmai

gyakorlattal,

b) a kamara által elõírt, a bejelentett szakmai tevékenységéhez szükséges

felszereléssel, illetve a külön jogszabályban foglalt feltételeknek is

megfelelõ helyiséggel,

c) az állategészségügyi szolgáltató tevékenységre vonatkozó

felelõsségbiztosítással, valamint

d) a névjegyzékbe bejegyzett székhellyel

rendelkezik.

(3) Az állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlására jogosító

igazolványt az állatorvos székhelye szerinti vezetõség állítja ki, ideértve

azt az esetet is, ha a mûködési terület több megyére vagy az ország egész

területére terjed ki. Az igazolványban fel kell tüntetni a 4. § (1) bekezdés

a)-c) és e) pontjai szerinti adatokat.

(4) A közszolgálati jogviszony keretében foglalkoztatott állatorvos, valamint

a települési önkormányzat polgármestere a külön törvény szerinti

összeférhetetlenségi szabályoknak megfelelõen folytathat állategészségügyi

szolgáltató tevékenységet.

(5) Állategészségügyi szolgáltató tevékenységet jogi személy, jogi személyiség

nélküli gazdasági társaság vagy más szervezet csak akkor folytathat, ha e

tevékenységben olyan állatorvost foglalkoztat, aki az (1) bekezdés szerinti

feltételeknek megfelel.

(6) Ha a magánállatorvos jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdasági

társaság alkalmazásában áll, e szervezet a kamarai tagsági díj, illetve

felelõsségbiztosítás összegének megfizetését átvállalhatja.

29. §

(1) A magánállatorvos székhelye a mûködési területén lévõ az a helység, ahová

õt bejegyezték és ahonnan kiindulva az állatorvosi tevékenységét ellátja. Az

állatorvosnak csak egy székhelye lehet.

(2) A magánállatorvosi tevékenység ügyeleti területe az a közigazgatási

terület, amelyre a kamara a folyamatos állatorvosi ellátás biztosítása

érdekében munkaszüneti, ünnepnapi ügyeleti szolgálatot szervezett.

(3) A magánállatorvos mûködési területe több megye területére csak abban az

esetben terjedhet ki, ha ezzel az illetékes területi szervezetek elnökségei

egyetértettek. A magánállatorvos mûködési területe az ország egész területére

akkor terjedhet ki, ha azzal az országos szervezet elnöksége egyetértett. A

vezetõség az állattartók állatainak folyamatos állategészségügyi ellátása

érdekében a magánállatorvos számára a bejelentésben foglaltaktól eltérõ

mûködési területet is javasolhat.

(4) A magánállatorvos székhelye szerint illetékes területi szervezetnek a

mûködési terület megállapítására irányuló kérelmet elutasító határozata ellen

az országos szervezet elnökségéhez lehet fellebbezni. Az elutasító határozat,

továbbá az országos szervezet elnöksége által saját hatáskörben hozott

elutasító határozat a közigazgatási perekre irányadó szabályok szerint a

bíróság elõtt megtámadható. A bíróság a megtámadott határozatot

megváltoztathatja.

A magánállatorvos jogai

30. §

(1) A magánállatorvos az állategészségügyi szolgáltató tevékenységét a

bejegyzett mûködési területén; helyettesítés illetõleg ügyelet ideje alatt a

helyettesített állatorvos mûködési területén vagy ügyeleti területén is

gyakorolhatja. A munkaszüneti és ünnepnapi ügyeleti szolgálat helyettesítésnek

minõsül.

(2) A magánállatorvos rendelõjében, szakrendelõjében és állatkórházában a

mûködési területén kívülrõl behozott állatot is gyógyíthat.

(3) A magánállatorvos - az elsõsegélynyújtás, illetõleg a bejelentési

kötelezettség alá tartozó fertõzõ állatbetegség gyanúja esetét kivéve - a

szakmai irányelvek, az állatorvos-etikai szabályzatban foglaltak, valamint a

hatósági rendelkezések figyelembevételével jogosult dönteni abban a kérdésben,

hogy az adott esetben vállalkozik-e az állategészségügyi szolgáltatás

nyújtására. Visszautasítás esetén az állattartót tájékoztatni kell - kérésére

írásban - a szakszerû ellátás legközelebbi lehetõségérõl.

31. §

(1) A magánállatorvos állategészségügyi szolgáltató tevékenysége keretében

jogosult:

a) más magánállatorvost és munkájának ellátásához szükséges szakembert,

segédszemélyzetet alkalmazni;

b) állatorvosi rendelõt, állatkórházat és szakrendelõt üzemeltetni;

c) a jogszabályban meghatározott keretek között az állategészségügyi

szolgáltató tevékenység ellátásához szükséges kézigyógyszertárat fenntartani

és az állatok gyógyításához szükséges gyógyszert forgalmazni;

d) állategészségügyi szolgáltató tevékenységének ellenértékeként díjazásra,

valamint költségeinek megtérítésére.

(2) Amennyiben a magánállatorvos hatósági feladatok ellátásában mûködik közre:

a) részére a külön jogszabályban meghatározottak szerinti díjat és

költségtérítést kell fizetni,

b) a hatósági állatorvost egyébként megilletõ jogi védelemben részesül.

A magánállatorvos kötelezettségei

32. §

(1) A magánállatorvos köteles:

a) akadályoztatása esetén mûködési területén helyettesítésérõl gondoskodni;

b) résztvenni a kamara által szervezett ügyeleti szolgálatban;

c) maradéktalanul megtartani az állategészségügyrõl, valamint az állatorvosi

tevékenységrõl szóló jogszabályokban, szakmai irányelvekben, valamint az

állatorvos-etikai szabályzatban foglalt rendelkezéseket, illetõleg azoknak az

állattartó részérõl történõ megsértése esetén tájékoztatni az intézkedésre

jogosultat;

d) állategészségügyi szolgáltató tevékenysége során munkáját a hivatás

szabályainak és a tudomány mindenkori eredményeinek hasznosításával, az

állatorvos-etikai szabályoknak megfelelõen, lelkiismeretesen, legjobb tudása

szerint és saját felelõsségére ellátni;

e) az állategészségügyrõl szóló jogszabályokban meghatározott járványveszély

esetén a járványok megelõzését, felderítését és leküzdését szolgáló feladatok

ellátására elrendelt közcélú igénybevételnek - a külön jogszabály szerinti

díjazás és költségtérítés ellenében - soron kívül eleget tenni;

f) bejelentési kötelezettség alá tartozó fertõzõ állatbetegség gyanúját - a

szükséges intézkedések megtételével egyidejûleg - az intézkedésre jogosultnak

haladéktalanul jelenteni;

g) állatorvosi felszerelését, rendelõjét és állatkórházát folyamatosan az

állategészségügyi elõírásoknak és a higiéniai követelményeknek megfelelõ

állapotban tartani;

h) a foglalkozása gyakorlása során tudomására jutott üzleti, üzemi vagy

magántitkot - amennyiben az nem jár a járványveszéllyel kapcsolatos

jogszabályi elõírás sérelmével - megtartani;

i) az alkalmazásában álló személyzetet megfelelõ utasításokkal ellátni és

tevékenységüket folyamatosan ellenõrizni;

j) munkanaplót vezetni, továbbá a jogszabályokban meghatározott jelentéstételi

és statisztikai adatszolgáltatási kötelezettségnek eleget tenni;

k) a kamara által megállapított idõközönként a szakmai továbbképzésen

eredményesen részt venni.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja alapján helyettesítésre csak olyan

magánállatorvos kérhetõ fel, aki ugyanannak a területi szervezetnek a tagja,

kivéve, ha a helyettesítés az illetékes területi szervezetek egyetértésével a

szomszédos megye közigazgatási területérõl történik. Az öt napot meghaladó

idõtartamú helyettesítést az állatorvos az illetékes területi szervezetnek és

az állomás vezetõjének köteles bejelenteni.

(3) A közcélú igénybevételt elrendelõ határozatnak a magánállatorvos - az

igazolt betegség, vagy külföldön tartózkodás esetét kivéve - fellebbezésre

tekintet nélkül köteles eleget tenni.

III. Rész

X. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

Átmeneti rendelkezések

33. §

E törvény 35-42. §-ait a kamara megalakulásakor kell alkalmazni. Ezt követõen

a kamarai küldöttek, valamint a tisztségviselõk jelölésére és választására

vonatkozó szabályokat az alapszabályban kell meghatározni.

34. §

(1) A területi szervezetek alakuló közgyûléseit az állomás vezetõje hívja

össze az e törvény hatálybalépését követõ hatvan napon belüli idõpontra. Az

állomás vezetõje mindaddig ellátja a közgyûlés levezetõ elnökének a

feladatait, amíg az alakuló közgyûlés meg nem választja a közgyûlés levezetõ

elnökét.

(2) Az alakuló területi közgyûlés határozatképes, amennyiben azon az állomás

által nyilvántartott, magánállatorvosi tevékenységet folytató állatorvosoknak

több mint a fele jelen van. A határozatképtelenség miatt megismételt közgyûlés

akkor határozatképes, ha azon az érintettek legalább egynegyede jelen van.

(3) Az alakuló területi közgyûlés megnyitását megelõzõen a jelenlevõknek

írásban nyilatkozniuk kell arról, hogy a kamarai tagsági viszony létesítési

feltételeknek megfelelnek.

(4) Az alakuló területi közgyûlés

a) dönt a határozatképességrõl,

b) megválasztja a közgyûlés levezetõ elnökét,

c) határoz a területi szervezet megalakításáról,

d) dönt - a 6. § (1) bekezdésére figyelemmel - a területi szervezet

képviseleti szervének formájáról,

e) a tisztségviselõk jelölésére három tagú jelölõbizottságot választ,

f) meghatározza a küldöttválasztás idõpontját,

g) határoz a küldöttválasztás rendjével összefüggõ, e törvényben nem

szabályozott egyéb kérdésekben,

h) elfogadja a kamara alapszabályát.

(5) A (4) bekezdés b) és e) pontjai szerinti személyekre a javaslatot, az

egyesületi formában mûködõ Állatorvosi Kamarák Szövetségének illetékes

területi szervei teszik.

(6) Az alakuló közgyûlés levezetõ elnökének, a jelölõ bizottságnak, valamint a

kamara tisztségviselõinek megválasztása titkosan történik.

35. §

(1) Az országos küldöttközgyûlésbe küldöttek választása elõzetes jelölés

alapján történik. Jelölt állítására nyílt ajánlással a területi szervezet

valamennyi tagja jogosult.

(2) A kamarai tag az (1) bekezdés szerinti képviseleti szervbe legfeljebb

annyi jelöltet állíthat, ahány oda megválasztható.

(3) Amennyiben a tag a (2) bekezdésben meghatározottnál több jelöltet állít,

valamennyi jelölése érvénytelen az adott képviseleti szerv vonatkozásában.

(4) Jelölt a területi szervezet azon tagja lesz, akit a tagok legalább tíz

százaléka az adott képviseleti szervbe küldöttként jelöl, és a tag a jelölést

elfogadja. Abban az esetben, ha az így ajánlott jelöltek száma nem haladja meg

a képviseleti szervbe megválasztható küldöttek számát, jelöltnek kell

tekinteni azt a személyt is, akit legalább egy tag jelöltnek állított, és a

kapott jelölések száma szerint sorrendbe állítva, jelöltségével a jelöltek

száma legalább tíz fõvel nem haladja meg a megválasztható küldöttek számát. Az

azonos jelölésszámmal rendelkezõk sorrendjét a jelöltre leadott összes

jelölések, ezt követõen a betûrend alapján kell megállapítani.

(5) A jelöltek állítása ajánlási jegyzékben történik, amelyet az alakuló

közgyûlés által megválasztott jelölõbizottság vezet. A jelölõbizottság a

jelöltek ajánlásának törvényességét folyamatosan ellenõrzi, a törvénysértõ

ajánlás nyilvántartásba vételét megtagadja, illetõleg az ilyen ajánlást és -

ha további ajánlást nem kapott - az ajánlott jelölt nevét a nyilvántartásból

törli.

(6) A jelölés lezártát követõen a jelölõbizottság a jelölteket képviseleti

szervenként összeállított jelöltlistákba veszi.

(7) A választás a (6) bekezdésben meghatározott listákon, az azokban szereplõ

jelöltekre leadott szavazatokkal történik. Egyazon jogosult egy listára annyi

szavazatot adhat le, ahány tagot a képviseleti szervbe a területi szervezet

tagjai megválaszthatnak. Érvénytelen az összes szavazat, ha a listára több

szavazatot adtak le mint a megválasztható jelöltek száma.

36. §

(1) A területi szervezet valamennyi, a határozatképesség megállapításánál

figyelembe vett tagja jogosult választásra és megválasztható.

(2) Megválasztott küldött az a jelölt lesz, aki a választás során a legtöbb

szavazatot kapta, feltéve, hogy az érvényes szavazatoknak legalább tíz

százalékát megszerezte.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak számításakor csak az adott képviseleti szervbe

történõ küldöttválasztás kapcsán a jelöltre leadott szavazatokat lehet

figyelembe venni.

37. §

(1) Eredménytelen a választás, ha az érvényes szavazatok legalább tíz

százalékát nem kapta meg annyi jelölt, mint ahányat a képviseleti szervbe

küldöttként meg kell választani.

(2) Érvénytelen a választás, ha azon a területi szervezet tagjainak több mint

a fele szavazatot nem adott le.

38. §

(1) Az eredménytelen, valamint az érvénytelen választást nyolc napon belül meg

kell ismételni.

(2) Az ismételt választást követõen azokat a jelölteket kell megválasztottnak

tekinteni, akik a legtöbb szavazatot szerezték meg. Ugyanarra a napra az

ismételt választás csak akkor írható ki, ha azzal a határozatképesség

megállapításánál figyelembe vett személyek több mint a kétharmada egyetértett,

egyébként az ismételt választás idõpontját a közgyûlés levezetõ elnöke hirdeti

ki.

(3) Az ismételt választás során az eredménytelen, illetõleg az érvénytelen

választásra vonatkozó rendelkezéseket nem kell alkalmazni.

39. §

(1) A területi szervezet ugyanazon tagja egyidejûleg több képviseleti szervbe,

illetve küldöttként is megválasztható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a megválasztott tag nyilatkozik

arról, hogy valamennyi megbízatást elfogadja-e. A visszautasítással megüresedõ

küldötti helyet a választás vagy a megismételt választás során a soron

következõ legtöbb szavazatszámot elérõ jelölttel kell betölteni, illetõleg

ismételt választást kell tartani.

40. §

(1) A tisztségviselõket a választásukra jogosult kamarai szerv jelöli, a szerv

tagjainak ajánlásai alapján. Jelölt az lesz, akit a jelenlévõ tagok legalább

tíz százaléka jelöltként elfogad.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kamarai szerv tagja ugyanarra a tisztségre csak

egy jelöltet ajánlhat vagy fogadhat el, ugyanazt a jelöltet - az

összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokra is figyelemmel - egyidejûleg több

tisztségre is ajánlhatja.

(3) Ügyintézõ szerv nem tisztségviselõ tagjának jelölésére az (1)-(2)

bekezdésekben foglalt rendelkezések megfelelõen irányadóak azzal, hogy az

ügyintézõ szerv nem tisztségviselõ tagjának annyi jelölt állítható vagy

fogadható el, ahány oda megválasztható. Ugyanazon személy - az

összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokra is figyelemmel - egyidejûleg több

ügyintézõ szervbe is jelölhetõ.

41. §

(1) Megválasztottnak azt a jelöltet kell tekinteni, aki a jelenlévõ szavazásra

jogosultaktól a legtöbb szavazatot kapta, és a leadott szavazatoknak legalább

húsz százalékát megszerezte.

(2) Szavazategyenlõség esetén ismételt választást kell tartani, melyen a

legtöbb szavazatot megszerzõ jelöltek indulhatnak.

(3) Abban az esetben, ha a választás során egyetlen jelölt sem éri el a

megválasztásához szükséges minimális szavazati hányadot, a választást meg kell

ismételni. A megismételt választásban valamennyi jelölt indulhat, aki a

megelõzõ választás során a szavazatoknak legalább tíz százalékát megszerezte.

Amennyiben a szavazatok tíz százalékát egyetlen jelölt sem érte el, ugyanarra

a tisztségre a négy legtöbb szavazatot megszerzõ jelölt indulhat a megismételt

választásban.

(4) A (2)-(3) bekezdésekben meghatározott esetekben a legtöbb szavazatot

megszerzõ jelöltet kell megválasztottnak tekinteni, szavazategyenlõség esetén

pedig a betûrendben elõbb állót kell megválasztani.

(5) Ügyintézõ szerv nem tisztségviselõ tagjának választására az (1)-(4)

bekezdésekben foglalt rendelkezéseket kell megfelelõen alkalmazni azzal, hogy

a választás akkor eredménytelen, ha a megválasztáshoz szükséges minimális

szavazati hányadot nem éri el annyi jelölt, mint ahány tagot az ügyintézõ

szervbe a választásra jogosult szerv választ.

Záró rendelkezések

42. §

(1) Ez a törvény .............................. lép hatályba. Az állatorvosi

magángyakorlatról és a magánállatorvosok hatósági tevékenységének

szabályozásáról szóló 21/1992. (VIII.3.) FM rendelet 1996. december 31. napján

hatályát veszti.

(2) E törvény hatálybalépésétõl számított harminc napon belül az állomás

hirdetõtábláján harminc napra közzé kell tenni a 34. § (2) bekezdésének

alkalmazása szempontjából figyelembe vehetõ állatorvos nevét, lakcímét. A

közzétett nyilvántartás helyesbítése vagy kiegészítése a közzétételtõl

számított harminc napon belül kezdeményezhetõ.

(3) A területi szerveket a (2) bekezdés szerinti határidõ elteltétõl számított

kilencven napon belül létre kell hozni, a Kamara küldöttközgyûlését pedig

további hatvan napon belüli idõpontra kell összehívni.

(4) A törvény hatálybalépésekor az 1989. évi II. törvény alapján mûködõ

Állatorvosi Kamarák Szövetsége, illetve területi szervei vagyonukat vagy annak

egy részét a szervezet döntése alapján adó- és illetékmentesen ruházhatják át

ingyenesen a kamarára.

(5) A kamara bírósági nyilvántartásba vételétõl számított harminc napon belül

a kamarai tagsághoz kötött állategészségügyi szolgáltató tevékenységet

folytató állatorvosoknak kérniük kell az illetékes területi szervezetnél

tagfelvételüket. A nyilvántartásba vétel közzétételérõl a kamara gondoskodik.

Ezt követõen - igazolt akadályoztatás kivételével - állatorvosi szolgáltató

tevékenység nem folytatható.

(6) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az egyéni vállalkozásról szóló

1990. évi V. törvény 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az egészségügyrõl szóló törvény hatálya alá tartozó, továbbá a szociális

szolgáltató tevékenység egyéni vállalkozás keretében történõ folytatását a

Kormány, az állategészségügyi szolgáltató tevékenység gyakorlásának

feltételeit külön törvény szabályozza."

(7) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter arra, hogy a 27. § (3)

bekezdése szerinti támogatás igénybevételének részletes feltételeit a

pénzügyminiszterrel egyetértésben szabályozza.

Eleje Honlap