A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1315.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló

1990. évi XXV. törvény, valamint a gazdasági stabilizációt

szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.

törvény módosításáról

Elõadó:

Szabó György

népjóléti miniszter

Budapest, 1995. augusztus

1995. évi ..... t ö r v é n y

a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény,

valamint a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló

1995. évi XLVIII. törvény

módosításáról

1. §

A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.

törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)

61. §-ával megállapított 1. §-ának (4) bekezdése a következõ rendelkezéssel

egészül ki:

"Egyéb esetekben - feltéve, hogy a nevelõszülõ megfelel az (1) bekezdés

szerinti feltételeknek - a nevelõszülõ akkor jogosult a családi pótlékra, ha

a gyermek vérszerinti, illetve örökbefogadó szülei a gyermek nevelésérõl

tartós akadályoztatásuk miatt saját háztartásukban nem tudnak gondoskodni."

2. §

A Gst. 64. §-ával megállapított Cst. 5. §-ának (3) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(3) Az 1. § (6) bekezdésének a)-c) pontja szerinti

a) tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos gyermek után 5.100

forint,

b) az a) pont alá nem tartozó gyermek után 3.250 forint

összegû családi pótlék illeti meg az intézet vezetõjét."

3. §

A Gst. 65. §-ával megállapított Cst. 7. §-ának (2) bekezdése a következõ

szöveggel egészül ki:

" A nyilatkozat a család jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozó adatok

mellett tar-

talmazza a család tagjainak nevét, születési idejét és helyét, anyja nevét,

valamint

lakó-, illetve tartózkodási helyét.

- 3 -

A nyilatkozatban szereplõ, a család

a) tagjaira vonatkozó adatok valódiságát a települési önkormányzat

jegyzõje,

b) egy fõre jutó havi jövedelmére vonatkozó adatok valódiságát az Adó- és

Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal

a családi pótlékot folyósító szerv megkeresésére ellenõrzi."

4. §

A Gst. a következõ 68. §-sal egészül ki:

"68. § (1) 1996. január 1-jétõl, valamint az 1996. január hónapra járó családi

pótlékot az e törvénnyel módosított Cst. szerint kell megállapítani és

folyósítani. Ha a családi pótlék folyósításához szükséges nyilatkozatot a

szülõ szabályszerûen kitöltve 1995. november 15-ig benyújtja - feltéve, hogy a

jogosultsági feltételeknek megfelel - a családi pótlék 1996. január hónaptól

folyamatosan folyósítható.

(2) Ha a családi pótlék folyósításához szükséges szabályszerûen kitöltött

nyilatkozatot a szülõ 1995. november 15-e és december 31-e között nyújtja be -

feltéve, hogy a jogosultsági feltételeknek megfelel - az 1996. januárjára járó

családi pótlékot legkésõbb az 1996. februárjára járó családi pótlékkal együtt

kell visszamenõlegesen folyósítani.

(3) Az (1) és (2) bekezdés alkalmazásában a jogosultsági év 1996. január

1-jétõl 1997. április 30-ig tart. E bekezdés rendelkezéseit kell

értelemszerûen alkalmazni akkor is, ha a családi pótlék iránti igény 1997.

április 30-ig keletkezett."

5. §

Ez a törvény, valamint a Gst. 61-65. §-ai a kihirdetést követõ 8. napon

lépnek hatályba azzal, hogy 1995. december 31-ig a családi pótlékra való

jogosultságot az e törvény hatálybalépését megelõzõ napon hatályban lévõ

jogszabályok alapján kell megállapítani.

- 4 -

I N D O K O L Á S

a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény,

valamint a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló

1995. évi XLVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló

1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.) a családtámogatások

rendszerét jelentõsen módosította.

A módosítás szociális rászorultságtól függõ ellátásként szabályozza a családi

pótlékot, a gyermekgondozási segélyt, a várandóssági pótlék helyébe lépõ

szülési támogatást, emellett szigorodnak a gyermeknevelési támogatásra való

jogosultság feltételei és megszüntetni rendelte a Gst. a gyermekgondozási

díjat.

Az Alkotmánybíróság a családtámogatási rendszer elemeinek vázolt

módosítását a 43/1995.(VI.30.) AB. határozatával részben alkotmányellenesnek

találta, részben pedig nem engedte hatályba lépni. A hosszú idõtartamra

szolgáló támogatási formák módosításával összefüggésben - ilyen a családi

pótlék - az Alkotmánybíróság megállapította, hogy azok csak úgy módosíthatók

jelentõsen, ha az érintettek számára a jogalkotó olyan felkészülési idõt

biztosít, amely elégséges a megváltozott rendelkezésekhez való

alkalmazkodáshoz.

Az Alkotmánybíróság döntése értelmében a családi pótlék új rendszere

1995. július 1-jétõl nem léphetett hatályba, mivel a hatálybalépés idõpontja

nem felelt meg az alkotmányos követelménynek (a Gst. kihirdetésére 1995.

június 15-én került sor, a módosítás hatálybalépésének idõpontja pedig 1995.

július 1-je volt). Ezért az érvényes, de nem hatályos törvényi rendelkezésnek

az alkotmányos követelményekkel összhangban lévõ hatálybaléptetésérõl a

jogalkotónak gondoskodni kell. A Javaslat ezért a Gst. érintett részeit

hatályba lépteti, emellett az elfogadott, de nem hatályos jogi normát néhány

pontban módosítja.

A Javaslat szerint a családi pótlék új rendszere a törvény kihirdetését

követõ 8. napon lépne hatályba, azonban az ellátást a módosított szabályok

alapján 1996. januárjától lehet folyósítani. A Gst. kihirdetése, illetve a

családi pótléknak az új szabályok szerinti folyósítása közötti idõ megfelelõ

felkészülési lehetõséget biztosít az érintetteknek, hogy gazdálkodásukat a

megváltozott feltételekhez igazítsák.

- 5 -

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A Javaslat a nem vér szerinti szülõk által nevelt és nem a gyermek- és

ifjúságvédõ intézet által nevelõszülõnél elhelyezett gyermekek után járó

családi pótlékra való jogosultsággal összefüggésben kimondja, hogy a

nevelõszülõ az általános szabályok alapján is csak akkor jogosult a családi

pótlékra, ha a gyermek nevelésérõl a vérszerinti, illetve az örökbefogadó

szülõ nem tud tartósan gondoskodni. Ilyennek minõsül például, ha a szülõ

/szülõk/ börtönben van, egészségi állapota miatt nevelési kötelezettségeinek

nem tud eleget tenni, bentlakásos szociális intézményben került elhelyezésre.

A Javaslat tehát kizárja azt, hogy a gyermek nevelésére, gondozására

egyébként képes szülõ - ha jövedelmi helyzete folytán a családi pótlékra nem

jogosult - a gyermeket másnál azért helyezze el, hogy a gyermek után családi

pótlékot folyósítsanak.

2. §-hoz

A Javaslat az ideiglenes hatályú beutalt, az intézeti vagy állami nevelt,

valamint a szociális intézményben elhelyezett gyermek után járó családi pótlék

összegét úgy határozza meg, hogy ha az intézményben elhelyezett gyermek

tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos - függetlenül attól, hogy nem

családban él - magasabb összegû családi pótlékra jogosítson, míg az

egészséges gyermek után az egy gyermekes egyedülállónak járó összegû családi

pótlék kerüljön folyósításra.

3. §-hoz

A Javaslat kiegészíti a Cst. rendelkezéseit a jövedelem- és

vagyonnyilatkozatban közölt adatok körére, valamint azok valódiságának

ellenõrzésére vonatkozó szabályokkal. Tekintettel arra, hogy a nyilatkozatban

foglalt adatok valódiságát nem kell igazolni, a jogosulatlan igénybevétel csak

akkor állapítható meg, ha az adatok valódiságának ellenõrzését a törvény

lehetõvé teszi. A család egy fõre jutó jövedelmének nagysága szempontjából

fontos, hogy hány és milyen életkorú személy tartozik a családhoz, további

fontos kérdés, hogy a nyilatkozatban megjelölt személyek egy háztartásban

élnek-e. Ezen adatok - miként a család tényleges jövedelme is - a folyósító

szervek által nem ellenõrizhetõk. Ezért a Javaslat a család tagjaira vonatkozó

adatok valódiságának ellenõrzését a települési önkormányzatok jegyzõjének

- 6 -

hatásköreként fogalmazza meg. A család jövedelmi helyzetének ellenõrzése az

APEH hatásköre, amit - a jegyzõ ellenõrzési hatásköréhez hasonlóan - a

folyósító szerv megkeresésére köteles elvégezni.

4. §-hoz

A Javaslat 4. §-a a Gst. megsemmisített átmeneti rendelkezéseit pótolja.

A jogbiztonság követelményével összhangban az új feltételek szerint a családi

pótlékot 1996. januárjától lehet folyósítani. A zavartalan januári folyósítás

feltétele azonban, hogy a családok az igénybejelentésüket még 1995. november

15-ig megtegyék. A folyósító szervek az igénybejelentést követõen a

nyilatkozatot feldolgozzák és gondoskodnak a családi pótléknak a jogosultak

részére történõ folyósításáról.

A Javaslat a jövedelem- és vagyonnyilatkozat rövid idõn belüli kétszeri

benyújtásának elkerülése érdekében kimondja, hogy a jogosultsági év a

támogatás új rendszerének bevezetésekor 1996. január 1-jétõl 1997. április

30-ig tart. Ennek az átmeneti szabálynak a törvénybe iktatásával mentesülnek

az állampolgárok - valamint a családi pótlékra való jogosultságot megállapító

és az azt folyósító szervek - attól, hogy 1996. márciusában újabb jövedelem-

és vagyonnyilatkozatot nyújtsanak be, illetve dolgozzanak fel.

5. §-hoz

A Javaslat az új normát a kihirdetést követõ 8. napon lépteti hatályba,

kimondja azonban, hogy 1995-ben a családi pótlék intézését (megállapítás,

folyósítás, stb.) a Cst. módosítását megelõzõ napon hatályban lévõ szabályok

alapján kell végezni. Így, a még 1995. decemberében született gyermek után

december hónapra alanyi jogon jár a támogatás, 1996. januárjától azonban csak

a család vagyoni és jövedelmi helyzetétõl függõen lehet azt tovább

folyósítani.

Eleje Honlap