MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

J/1344.

JELENTÉS

AZ ORSZÁGGYÛLÉS RÉSZÉRE

AZ 1995. ÉVI GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI FOLYAMATOKRÓL

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. szeptember

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény vonatkozó elõírásában

foglalt kötelemre figyelemmel a Kormány elkészítette jelentését az 1995. évi

gazdasági és pénzügyi folyamatokról.

A beszámoló áttekinti a központi költségvetés és az elkülönített állami

pénzalapok elõirányzatainak alakulását, a tartalékfelhasználást, a hiány

összegének alakulását, a központi költségvetés teljesítésének várható

alakulását.

3

A./

A GAZDASÁGI FOLYAMATOK FE JELLEMZEI 1995-BEN

A márciusi kormánydöntések egyértelmû korrekciók elindítását célozták meg

annak érdekében, hogy az alapvetõen téves irányban sodródó gazdaság mielõbb

egy kiegyensúlyozott, fenntartható növekedési pályára tudjon állni. E döntések

egyidejûleg kívánták elõmozdítani a vállalkozások versenyképességének

erõsítését, illetõleg az államháztartás hiányának mérséklését (egyszersmind

lehetõleg az állam gazdasági szerepvállalásának racionalizálását), mindezzel a

belsõ és a külsõ egyensúly javítását.

A március elején meghozott döntések szükségességét és azok irányát minden

tekintetben alátámasztották a gazdasági folyamatokat jellemzõ - késõbb

megismert - elsõ negyedévi mutatók. Ebben az idõszakban a tavalyi lendületes

növekedést követõen ismét visszaesett az export volumene, folytatódott azonban

az import emelkedése, a folyó fizetési mérleg hiánya minden korábbi év eleji

mértéknél magasabb lett. A központi költségvetésben ugyancsak rekordméretû

elsõ negyedévi deficit keletkezett; s az államháztartás egészében a jövõre

nézve is több jelentõs hiánynövelõ tényezõ kezdett kirajzolódni (privatizációs

bevételek realizálhatósága, a nyugdíjakkal kapcsolatos elkötelezettségek

fedezhetõsége).

Ebben az idõszakban még a korábbi trendek érvényesültek, sõt a gazdasági

szereplõk éppen arra törekedtek, hogy kivédjék a várható, bejelentett

gazdaságpolitikai kiigazítás valós vagy vélt hatásait. Az import drágítását

jelentõs elõvásárlások elõzték meg, ez még emelte is a behozatal ütemét, a

lakosság fogyasztási kereslete pedig megemelkedett. A csökkenõ lakossági

reáljövedelem mellett ez a megtakarítások terhére ment végbe. A

megtakarításokat visszavetette a devizabetétekkel kapcsolatban kialakult

pánik, valamint a - részben a korábban eldöntött központi áremelések miatti,

jelentõs részben viszont piaci indíttatású - gyors infláció hatására

lemorzsolódó reálkamat is.

A márciusi stabilizációs intézkedések közül röviddel a döntések után már

érvénybe léptek egyes fontos pénzpolitikai elemek (az egyszeri

forintleértékelés, az új árfolyamkiigazítási mechanizmus, valamint a

vámpótlék), határozott lépések történtek a jövedelempolitikát érintõ döntések

érvényesítésére (az állami hatáskörben befolyásolható bérek tekintetében), és

az államadósság kezelése, az államháztartás kialakult hiányának finanszírozása

érdekében is. A stabilizációs csomag legjelentõsebb, a többi intézkedést

megalapozó része, a központi költségvetés hiányát mérséklõ intézkedések

azonban ennél jóval késõbb és csak részlegesen léphettek életbe. Ezek zöme

ugyanis pótköltségvetés benyújtását igényelte, ami eleve azt jelentette, hogy

ezek július-augusztustól kezdve hatnak majd; egy részük végrehajtását pedig az

Alkotmánybíróság döntése éppen ekkor levette a napirendrõl.

Az intézkedések végrehajtásának nehézségei, vontatottsága ellenére a második

negyedévi gazdasági tendenciákban néhány lényeges ponton már érvényesülnek a

stabilizáció irányába mutató elemek. Ekkor már mérséklõdött az import

növekedésének üteme, lelassult a fizetési mérleg passzívum és a költségvetési

deficit emelkedése, lefékezõdött az infláció havi üteme. A termelés lényegében

az export- és a beruházási célú keresletre támaszkodva bõvül.

Gazdasági jelzõszámok

Megnevezés 1994 1995

A fizetési mérleg egyenlege (I-V. hó), mdUSD -1,4 -2,0 (-1,4)

Az állami költségvetés egyenlege (I-VI. hó), mdFt -166 -192 (-146)

A lakosság nettó megtakarítása (I-VI. hó), mdFt 147 178 (86)

A fogyasztói árak növ. (VI. hó, elõzõ év dec. = 100) 9 18 (11)

Az ipari termelés volumenének növekedése (I-V. hó), % 8 10 (10)

*/ A zárójelben az 1995. I. negyedévi adatok szerepelnek.

Lefékezõdött a költségvetés hiányának növekedése, annak ellenére, hogy a

kiadásokat mérséklõ intézkedések egy része még életbe sem léphetett, és a

privatizáció ez évi jelentõs elõirányzatából mindeddig lényegében nem volt

bevétel. Jelentõs elõrehaladás történt az államháztartási hiány

finanszírozásának fejlesztésében, a kamatkiadások relatív mérséklésében.

(Ennek eredményeként az elsõ félévben nõtt az értékpapírok jegyzési ideje,

bõvült az értékesítési hálózat, nõtt az állampapírok lejárati ideje és

júniusban csökkent a diszkont kincstárjegyek hozamszintje.)

A fogyasztói árnövekedés májusban már lassult, júniusban pedig visszatért a

korábbi alacsony mértékekhez. A csökkenõ lakossági keresletet, a jó

mezõgazdasági termést figyelembevéve és feltételezve a szigorú monetáris

politika, valamint a meghirdetett árfolyampolitika következetes folytatását,

megvan az esély ennek a tendenciának a folytatódására is.

A stabilizációs intézkedések eddig a reálfolyamatokban nem eredményeztek még

fordulatszerû változásokat. Az export remélt, gyors ütemû növekedése még nem

kezdõdött el. Lassult azonban a második negyedévben az import növekedési

üteme, és egyre kevésbé haladja meg az exportét, az idegenforgalomban pedig

aktívum képzõdött, így a folyó fizetési mérleg hiánya mérséklõdõ ütemben nõtt.

Az árfolyampolitika jelentõs szerepet kapott a negatív külgazdasági tendenciák

megváltozásában és az elõzõ években állandósult leértékelési várakozások,

spekulációk visszaszorításában. A vállalkozások versenyképességének javítását

célzó stabilizációs intézkedések hatásai kibontakozásának e területen az

elteltnél hosszabb az idõigénye.

Az exportnövekedésre esélyt ad az, hogy a stabilizáció nem törte meg a

gazdasági növekedést, sõt a fõbb ágazatok termelése éppen az exportcélú

értékesítéshez kapcsolódva emelkedik. Az ipari termelés május végéig közel 10

%-kal bõvült, döntõen az exportra orientált vállalkozásoknál és az azokhoz

kapcsolódó területeken. (A termelés szerkezetének alakulása azt is

valószínûsíti, hogy a félév során fennmaradt a beruházások elsõ negyedévben

tapasztalt gyors növekedése. A fõleg fogyasztási cikkeket elõállító

területeken viszont nincs, vagy lassú a növekedés.) Javulásra utalnak az

agrárgazdaság termelési és exportkilátásairól rendelkezésre álló információk.

A közlekedésben ugyancsak a szállítások nemzetközi forgalmának bõvülésébõl

származik teljesítménynövekedés.

Az eddigi tapasztalatok és információk egyértelmûen azt bizonyítják, hogy

megkezdõdött a gazdaság stabilizálódása és ezzel az elsõ negyedévi kritikus

egyensúlyi helyzettõl távolodik a gazdaság. A kívánatos fordulat azonban még

nem jött létre, jóllehet erre két-három hónap alatt még nem is lehetett

számítani.

Mindemellett újabb nehézségekkel is számolni kell. A pótköltségvetésben

elhatározott szigorítások egy részének elhúzódása, elmaradása mellett a

központi költségvetést illetõen problémát jelent, hogy a privatizációs

folyamat lelassult, az elsõ félévben privatizációból származó költségvetési

bevétel nem volt. (A elõirányzott bevétel idõarányos befolyása esetén a

költségvetés elsõ félévi hiánya 192 helyett 116 milliárd forint lehetett

volna.) Gondot okoz, hogy a remélt bevétel realizálására az utolsó negyedévnél

elõbb nem lehet számítani, s így év közben a nagyobb költségvetési

finanszírozási igény magasabb költségvetési kamatkiadásokat okozhat. A

társadalombiztosítási alapokban az elsõ félévi deficit - az év egészére

feltételezett kiegyensúlyozott pozícióval szemben - megközelítette a 27

milliárd forintot, és külön beavatkozás nélkül nagy valószínûséggel ez a

késõbbiekben tovább nõne. Ma már bizonyos az is, hogy a lakossági

megtakarítások emelkedése elmarad a korábbi várakozásoktól.

Nyilvánvaló tehát, hogy a vállalkozások versenyképességének a márciusi

kormánydöntésekkel megcélzott javítását, illetõleg a ma reálisan

legkedvezõbbnek tekinthetõ külsõ egyensúlyi pozíciót együttesen csak akkor

lehet elérni 1995-ben, ha az államháztartás hiányát megfelelõ további

intézkedésekkel az érvényes elõirányzatokon belül lehet tartani.

A megindult pozitív folyamatok ellenére az összességében még továbbra is

kedvezõtlen tendenciák megtörése érdekében a stabilizációs gazdaságpolitika

megerõsítése, a márciusi kormánydöntések következetes végrehajtása, illetve

azokkal azonos irányú újabb intézkedések váltak szükségessé. Ezért a Kormány

július végén olyan intézkedésekrõl döntött, hogy a központi költségvetés

hiánya az Alkotmánybíróság állásfoglalását tiszteletben tartva se haladja meg

a pótköltségvetésben jóváhagyott mértéket. Megállapodást kötött továbbá a

társadalombiztosítási önkormányzatok vezetõivel annak alátámasztása végett,

hogy az alapokban az év végén ne keletkezzen hiány (illetve az semmiképp se

haladja meg az 5-5 milliárd forintot).

A fõbb várható gazdasági mutatók

1995 várható

módosított program a A kormány júliusi további

1993 tény 1994 e.tény márc.12-i intézkedé-sek intézkedéseinek

után megvalósulása esetén

Folyó fizetési mérleg, md$ -3,5 -3,9 -2,5 kb. -3

Export-import változás ütemkülönbsége -33*/ +3*/ 11-12 7-8

Lakossági nettó megtakarítási ráta 4,7 8,2 7,1 5-5,5

Államháztartási hiány (a GDP %-ában)**/ 5,3 8,2 6,3 6-6,5

Volumenindexek:

Beruházás 1,7 11-12 8-10 8-10

Fogyasztás 1,5 1-2 kb. -5 kb. -3

GDP -0,8 kb. 2 0-2 0-2

*/ Orosz hiteltörlesztéssel együtt.

**/ Privatizációs bevételek nélkül.

Mindezek alapján 1995-ben arra lehet számítani, hogy a stabilizációs

intézkedések hatásai - következetes végrehajtásuk esetén - gyorsuló mértékben

bontakoznak ki az év második felében. Ez idén még a vártnál kisebb egyensúly

javulásra (kevésbé csökkenõ, 3 milliárd dollár körüli fizetési mérleg hiányra,

28-29 %-os fogyasztói áremelkedésre) ad esélyt. Az év során azonban megtörhetõ

az egyensúlyromlás korábbi években egyértelmû tendenciája: a GDP-hez képest a

fizetési mérleg passzívuma a tavalyi 9-10 %-ról 7 %-ra, az államháztartási

deficit (a privatizációs bevételek figyelmen kívül hagyásával) pedig 8 %-ról

6-6,5 %-ra csökken. Mérsékelt keretek között marad az áremelkedés, a gazdasági

teljesítmények növekedése pedig a beruházások és az export bõvüléséhez

kapcsolódik.

A gazdaság tartós stabilizálásához, a fenntartható gazdasági növekedési pálya

eléréséhez azonban mindezek még nem elegendõek. A fokozatos stabilizálást a

következõ években is folytatni kell, mégpedig egy következetes államháztartási

reformra támaszkodva. Ha a kormányzati döntések végrehajtása maradéktalanul

megtörténik, a stabilizációs gazdaságpolitika folytatódik, és a gazdasági

szereplõk alkalmazkodása felgyorsul, akkor válik reális eséllyé az is, hogy a

Kormány gazdasági stratégiája megvalósítható legyen, s a gazdaság valóban

letérjen az eddigi kényszerpályáról.

B./

A KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS 1995. ÉVI VÁRHATÓ TELJESÍTÉSE AZ I. FÉLÉVI PÉNZÜGYI

FOLYAMATOK TÜKRÉBEN

Az 1995. I. félévi pénzügyi folyamatokat jellemzõ fõbb összefüggések

A központi költségvetés 1995. évi június végi GFS rendszerû hiánya -

655,1 milliárd forint bevétel és 846,8 milliárd forint kiadás egyenlegeként -

191,7 milliárd forint volt.

Az áprilistól érezhetõen javulást jelzõ kedvezõ költségvetési folyamatok

májusban is nyomon követhetõk voltak. A májusi optimizmusra okot adó

indítékokat azonban júniusban romló tendenciák váltották fel.

A II. negyedév elsõ két hónapjában a hiány átlagosan havonta 10 milliárd

forinttal nõtt, júniusban már ennél 25 milliárd forinttal magasabb lett a

központi költségvetés hiánya.

A privatizációs bevételek idõarányosan kiesett mintegy 75 milliárd forintos

összege értelemszerûen torzítja a deficit nagyságát, és annak idõarányos

alakulását. Azonban arra szükséges felhívni a figyelmet, hogy a privatizációs

bevétel idõarányos realizálása esetén a központi költségvetés deficitje

116 milliárd forint lenne, s ez a nagyságrend a pótköltségvetés 156 milliárd

forintos hiányához képest is magas, hiszen csaknem 74,8 %-os teljesítésnek

felelne meg.

A június havi kiadás 144,4 milliárd forint volt, azaz 4 milliárd forinttal

több mint az I-V. havi átlag.

A pótköltségvetés kiadási fõösszegéhez viszonyítva az éves elõirányzat 48,7 %-

a került csak felhasználásra.

A központi költségvetés bevételei júniusban 119,1 milliárd forintot

reprezentáltak. Ez közel 12 milliárd forinttal volt több az I-V. hónapokban

elért átlagos havi bevételnél.

A bevételek reálisabb megítélése is - mint már említésre került - igényli a

pótköltségvetés bevételi fõösszegéhez történõ viszonyítást. Tehát a

pótköltségvetés tükrében a bevételek teljesítési aránya viszont csak 41,4 %

volt a félév végén, azaz 8,6 %-kal maradt el az idõarányostól.

A központi költségvetés fõbb paraméterei a pótköltségvetés tükrében a

következõk szerint alakultak:

«INVALID_FIELD: Object»

«INVALID_FIELD: Object»

I.

KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS

a.)

A központi költségvetés 1995. évi várható bevételeinek

részletesebb áttekintése

1. Gazdálkodó szervezetek befizetései

1995. I. félévben a társasági adóbefizetések 30,4 milliárd forintot tettek

ki, 4,7 %-kal haladták meg az idõarányost. Az idõszakos pénzforgalmi

bevételben megjelenõ javulás egyértelmûen a februári adóbevallások

eltörlésére vezethetõ vissza. Tekintettel az eredményszemléletû

bevallásokra és a júniusi pénzforgalmi egyenlegre megállapítható, hogy

júliustól a havi egyenlegek csökkenõ összegével kell számolnunk és a

hasonló idõszakhoz képest a kumulált összegek kisebb mértékû javulást

mutatnak. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a decemberi feltöltésnél

várhatóan jóval kisebb összeggel számolhatunk, mint az elmúlt idõszakokban,

ami az adómérték - és az eredményszemléletû adó - csökkenésének tudható be.

Az 1994. évi tényadatok és az idõszaki pénzforgalmi adatok ismeretében a

pótköltségvetésben jelzett pénzforgalmi adó realizálása valószínûsíthetõ,

azaz 55,5 milliárd forint.

A különleges helyzetek miatti befizetések összege 23 milliárd forint volt a

félév végén. Erre a bevételi címre került befizetésre a távközlési

koncessziós díjakból a központi költségvetés finanszírozására bevonni

tervezett összesen 16 milliárd forintból 14 milliárd forint; 8,2 milliárd

forint pedig a bányajáradékból realizálódott. Így a pótköltségvetés

elõirányzataként szereplõ 34 milliárd forint várhatóan az év végéig

teljesülni fog.

A vám és importbefizetéseknél a pótköltségvetés 221 milliárd forint

vámbevétellel számolt, amelyben 56 milliárd forintot jelentett a vámpótlék,

25 milliárd forintot a vámbiztosíték.

Az elsõ féléves teljesítés alapján becsülhetõ folyamatokat figyelembe véve

a tervezett mértékû import forgalomra 12 %-os átlagos elvonás érvényesülése

esetén 232 milliárd forint bevétel várható.

E bevételbõl 156 milliárd forint a vámbevétel, 30 milliárd forint az

illetékbevétel és 46 milliárd forint a vámbiztosíték, amelyet megalapoznak

az I. félévi folyamatok.

A számítás feltételezi, hogy az import forgalom az elsõ félévihez

viszonyítva valamelyest nõ, az árfolyamlépések hatása következtében, de az

év egészére a tervezett szinten alakul.

Az illetékbevételek alakulásánál bevételcsökkentõ tényezõ, hogy a

szabadkereskedelmi megállapodásban szereplõ illetéklebontás a GATT

tagállamok körére is teljes körûen érvényesül, melynek kihatása 2,8

milliárd forint.

A vámpótlék-visszaigénylések I. félévben csak fokozatosan valósultak meg,

illetve a II. félévben a visszaigénylések folyamatossága mellett,

természetesen bizonyos áthúzódásokkal is számolni kell.

A vámbiztosíték nagyságrendje is magasabb az elõirányzottnál, mintegy 12

milliárd forinttal. A II. félév folyamán a vámbiztosíték képzõdése csak

mérsékelten nõ.

Az egyéb befizetéseknél éves szinten 14 milliárd forintos bevétel várható.

A pótköltségvetésben elõirányzott bevételek azért csökkennek, mert az egyéb

befizetések jogcímen belül egyrészt változás következett be úgy, hogy a

befizetések egy része az egyes adó- és járuléknemekhez került

átcsoportosításra, másrészt túlzottnak bizonyultak azok a feltételezések,

hogy a bírságokból és büntetõ kamatokból mintegy 10 %-os többletbevétel

realizálható.

2. Fogyasztáshoz kapcsolt adók

Az általános forgalmi adó 438 milliárd forint éves elõirányzatából mintegy

193 milliárd forintot fizettek be június végéig. Az ÁFA bevételben

alapvetõen a szezonális hatások játszanak szerepet. A korábbi évek

tényszámai alapján nagy biztonsággal valószínûsíthetõ, hogy az I. félév

havi 39 milliárd forint közeli átlagával szemben, a II. félévben a

befizetés havonta 42 milliárd forint körül alakul. Ez azt jelenti, hogy a

várható teljesítés eléri a 443 milliárd forintot.

A fogyasztási adóbevételekbõl az I. félévben 87 milliárd forint bevétel

származott. Az adóbevételnél a kedvezõ szezonális hatások mellett a múlt év

novemberi adóemelés kedvezõtlen vonzataival is számolni szükséges,

különösen a dohánygyártmányoknál. Negatívan érinti az éves bevételt az a

körülmény is, hogy a motorbenzineknél az ólommentes benzin aránya a

prognosztizáltat meghaladóan nõtt, és így az átlagadószint kisebb a

tervezettnél. Az együttes hatás eredményeként az elõirányzathoz képest

mintegy 5 milliárd forintos lemaradás várható.

3. Lakosság befizetései

A lakosság befizetései a 316 milliárd forintos elõirányzatból 130 milliárd

forintot reprezentáltak az elsõ hat hónapban. Ezek közül a személyi

jövedelemadónál figyelemmel a pénzforgalmi adatok korábbi években

tapasztalt tendenciáira, valószínûsíthetõ, hogy a pótköltségvetésben

szereplõ 287 milliárd forintos költségvetési bevétel teljesülni fog. A

lakossági adóbefizetéseknél a szeszadónál az adóterhek fokozódásának

kedvezõtlen hatása miatt 400 millió forint, a lakossági vámbevételeknél

pedig a forgalom mérséklõdése miatt mintegy 500 millió forintos lemaradás

várható.

A költségvetést megilletõ illetékbevételek 1995. I. félévében 9,2 milliárd

forintot tettek ki. Ez az összeg az éves elõirányzat (22,5 milliárd forint)

idõarányos részéhez képest 9,1 %-os elmaradást jelent. Az illetékkulcsok

bevételnövelõ hatása a tavalyi év második felétõl folyamatosan jelentkezik,

azonban az 1994. december 1-jétõl életbelépõ illetékelõleg intézményének

bevezetése és az ebbõl adódó számítástechnikai és munkaszervezési problémák

az illetékhivatali ügyintézési menetet lelassították. Az 1995. július 30-án

hatályba lépõ illetéktörvény-módosítás hatása (vagyonszerzési illeték

kulcsának emelése, gépjármûszerzés illetékének növekedése, eljárási illeték

mértékének emelése) csak 1995. szeptember-október hónaptól lesz érzékelhetõ

a bevételekben. Ezzel együtt az 1995. évi központi költségvetést megilletõ

várható illetékbevétel némileg elmarad az elõirányzattól, s mintegy 21

milliárd forintos teljesülés várható.

4. A központi költségvetési szervektõl származó befizetések I. félévi

teljesítése elérte a tervezett bevétel 68 %-át. E nagy mértékû bevétel-

növekedésben az elõzõ évi költségvetési pénzmaradvány befizetések

játszottak szerepet. Éves szinten az elõirányzat teljesülése várható,

figyelembe véve a felsõoktatási tandíj befizetéseket is.

5. Az önkormányzatok befizetésébõl az I. félévben összesen 861 millió forint

bevétel származott, amely az éves elõirányzat több mint négyszerese. Miután

a befizetések egy része visszakerül az önkormányzatokhoz, az önkormányzatok

befizetéseibõl származó bevétel várhatóan 900 millió forintra teljesül.

6. A nemzetközi pénzügyi kapcsolatokból eredõ bevétel összege június folyamán

13,6 milliárd forint volt. A Világbank, EIB, EBRD és a Hesseni Tartományi

Központi Bank (KfW) hiteleibõl finanszírozott programok felgyorsulása a II.

félév folyamán várható. Az 1995. évre tervezett USAID lakáskölcsön lehívása

is az év hátralevõ részében lesz esedékes, valamint megvalósítás elõtt áll

a napokban aláírt japán segély folyósítása is.

Mind a hitel, mind a segélyprogramok II. félévi teljesülése esetén

erõteljesen fog érvényesülni a forint árfolyamának emelkedése. Mindezek

alapján a pótköltségvetésben elõirányzott 51 milliárd forintos fejezeti

bevétel megalapozottnak látszik, módosításra nincs szükség.

7. A pénzintézetek társasági adójából június végéig 18,6 milliárd forint, az

éves elõirányzat 66,6 %-a teljesült. Ebbõl a Magyar Nemzeti Bank

I. negyedévi nyereséghez kapcsolódó befizetése 13 milliárd forint volt.

Éves szinten bizonytalansági tényezõ a Magyar Nemzeti Bank nyereség-

befizetése. Egyfelõl a kamatmentes lejárat nélküli államadósság

értékpapírosításából származó kamatbevétel 1996-ra történõ áthúzódása

csökkentheti a tervezett jegybanki eredményt és nyereség-befizetést.

Másfelõl viszont az átalakított kötvények idõarányos hozamát a jegybank - a

számviteli szabályok szerint - bevételként elszámolja, és más, az említett

bevételkiesést részben kompenzáló tételek is jelentkezhetnek.

8. Egyéb bevételekbõl 2,4 milliárd forint folyt be a költségvetésbe. Ennek

mintegy fele, 1,1 milliárd forint a Magyar Televízió visszafizetése volt.

9. A központi költségvetés belföldi adósságához kapcsolódó bevételek halmozott

összege 27,8 milliárd forint volt, ami a privatizációs bevétel nélküli

elõirányzat 66,7 %-a. A június havi bevétel 10 milliárd forintot ért el,

amelynek jelentõs részét a kamatbevételek között szereplõ egyéb kamatokból

származó 4,6 milliárd forint jelentette. A fennmaradó rész jelentõsebb

tételeit az állami alapjuttatás járadékából, a jamburgi gázszállításból,

valamint az állami vagyonnal kapcsolatos osztalékból eredõ bevételek tették

ki. Privatizációból a központi költségvetésnek nem volt bevétele az elsõ

hat hónapban.

Éves szinten a belföldi adósságszolgálati bevétel megegyezik a

pótköltségvetés elõirányzatával (feltéve, hogy a tervezett 150 milliárd

forint privatizációs bevétel hiánytalanul befolyik).

b.)

A központi költségvetés 1995. évi várható kiadásai

A központi költségvetés pótköltségvetésben elõirányzott kiadási jogcímei közül

az energiaár-emelés lakossági és intézményi kompenzációja, az általános

tartalék I. félévben felosztott része és annak II. féléves determinációja,

valamint a bérpolitikai keret eddig felhasznált része az 1995. évi várható

értékeknél a tényleges felhasználási jogcímeknél szerepel.

1. A gazdálkodó szervezetek támogatási elõirányzatai alakulásánál a következõ

folyamatok prognosztizálhatók:

A normatív termelési árkiegészítés és dotációként funkcionáló, megváltozott

munkaképességûek foglalkoztatását elõsegítõ támogatás elõirányzata 4,8

milliárd forint, ami már feltételezi a támogatás rendszerének átalakítását

és mértékének csökkentését. Eddig a támogatás-felhasználásra vonatkozó

együttes miniszteri rendelet nem került elfogadásra, amely nélkül közel 700

millió forintos többlettámogatással kell számolni.

Az egyedi termelési árkiegészítés és dotáció éves szinten közel 5 milliárd

forinttal haladja meg a pótköltségvetésben elõirányzott szintet. Ezt a

borsodi acélipar reorganizációjának elõsegítésére (4.250 millió forint),

valamint az integráción kívüli bányatársaságok problémáinak rendezésére

(622 millió forint) hozott évközi kormánydöntések indokolják. Ezen

támogatási többletek forrása a központi költségvetés általános tartaléka.

A reorganizációs támogatás I. félévi felhasználása 3,7 milliárd forint

volt. Az új reorganizációs támogatási rendszer mellett valószínûsíthetõ,

hogy megfelelõ, ágazaton belüli átcsoportosítással a többletigények

finanszírozhatók.

Az egyéb vállalati támogatások felhasználása annak ellenére, hogy az I.

félévben jóval az idõarányos szint alatt került kiutalásra, az év egészében

valószínûleg az elõirányzat szintjén teljesül.

A mezõgazdasági és élelmiszeripari exporttámogatás igénybevétele az

idõarányos szintet 11,4 %-kal haladta meg. Éves szinten az export volumen

növekedése maga után vonja az exporttámogatás (az elõirányzathoz képest)

néhány milliárd forintos növekedését. A pótköltségvetés az exportárualapok

növelése érdekében lehetõséget adott az agrártámogatások (XVII.

Pénzügyminisztérium fejezet 18. cím 1. alcím 2. kiemelt elõirányzat,

valamint 2. alcím 2.,3.,5. kiemelt elõirányzat) elõirányzatai együttes

összegének 7 %-ig történõ esetleges túllépésére. Ezért még ez évben

szükségessé válik a pótköltségvetési törvény által lehetõvé tett

elõirányzat mintegy 4 milliárd forintos felhasználása.

Az agrárpiaci támogatás - mely elsõsorban a tejfelvásárláshoz, illetve az

elõzõ évi agrárpiaci támogatásokhoz kapcsolódik - elõirányzatából 11,1 %

került eddig felhasználásra. Ez évben támogatást érintõ piaci intézkedés

még nem történt. Várható, hogy amennyiben nem kerül sor további

intervenciós felvásárlásra, úgy az itt felszabaduló támogatáskeret

átcsoportosításra kerülhet más, az agrártermelést segítõ támogatási

formához.

Az agrártermelés költségeit csökkentõ támogatás felhasználása 70,8 % volt.

A 8,5 milliárd forintos elõirányzatból június végéig 6 milliárd forint

került elköltésre. A támogatások között szerepel a mezõgazdasági

gépvásárláshoz és

- lízinghez nyújtott, valamint a tavaszi, illetve õszi vetési munkákhoz

nyújtott hitelkamat-kedvezmény is. Az eddig igényelt támogatások

tartalmazzák a gázolajbeszerzések után az 1994. évi szabályok szerint

igénybevett áthúzódó támogatást is. Ezen támogatásnál év végéig jelentõs

többletfelhasználás jelentkezik, amit pótolhat az agrárpiaci támogatásnál

fel nem használt támogatási keret.

Mivel az Országgyûlés a költségvetési törvény szerint az agrárgazdasági

támogatások - meghatározott körére - együttes összegének túllépése

tekintetében magának tartja fenn a jogot, ezért szeptember hó folyamán

tájékoztatni szükséges a Kormányt a folyamatokról, hogy annak függvényében

a szükséges intézkedéseket megtegye.

2. A fogyasztói árkiegészítés címén a VI. hó végéig 15,4 milliárd forint

került kiutalásra. Az elmúlt években is tapasztalt erõteljes havi támogatás

kiutalás ingadozáson kívül a személyszállításban életbe lépett

tarifaváltozások hatása érezhetõen megnyilvánult. A kifizetés várhatóan az

elõirányzat szintjén alakul.

3. A felhalmozási támogatások körében a kormányzati beruházások 1995. évi 49,2

milliárd forint pótköltségvetési elõirányzatával szemben várhatóan összesen

48,6 milliárd forint központi költségvetési kiadás lesz az év végéig. Ennek

a mintegy 1 milliárd forint megtakarításnak fõ indoka az, hogy a

Mûvelõdésügyi és Közoktatási Minisztérium fejezet a Lágymányosi egyetemek

fejlesztése célprogramjának ez évi üteme biztosítható az elkülönített

számlán kezelt Universitas kötvény-forrásból.

A magánerõbõl való lakásépítés támogatása 1995. évben várhatóan

39,1 milliárd forint lesz a 36,0 milliárd forint pótköltségvetési

elõirányzattal szemben. Ennek indoka az, hogy a lakásépítési engedélyek

száma 1995. I. félévében erõteljesen növekedett az elmúlt évek hasonló

idõszakához képest, elsõsorban a rosszabb szociális helyzetû megyékben, így

a lakásépítési kedvezményekre kifizetett összeg is jelentõsen nõtt a

tervezett ütemhez képest.

4. A társadalombiztosításhoz való hozzájárulás az év elsõ hat hónapjában

mintegy 5,9 milliárd forint volt. Ez az április havi energia-kompenzációval

összefüggõ többlettámogatás (0,9 milliárd forint) következtében haladta meg

az idõarányost. A pótköltségvetés elõirányzata 10.400 millió forint. A

teljesítésnél ezt növeli az egészségügyi intézmények energiakompenzációjára

átutalt 882 millió forint. Így a várható teljesítés: 11.282 millió forint.

5. A társadalombiztosítás közremûködésével folyósított ellátások

Családi pótlék és a várandóssági pótlék pótköltségvetés szerinti

elõirányzata 99.500 millió forint (98.000 + 1.500 millió forint).

Tekintettel az Alkotmánybíróság ezzel kapcsolatos határozatára, e szociális

támogatások feltételrendszere nem változik meg a gazdasági stabilizációs

törvényben elfogadott módon. Ezért az eredeti elõirányzat szerinti

teljesülés várható, 106.500 millió forint (104.000 + 2.500 millió forint).

Az I. félévi teljesítés 53,2 milliárd forint, az éves elõirányzat 50 %-a

volt.

Egyéb juttatások és térítések: a pótköltségvetés szerinti elõirányzat

83.930 millió forint. Az Alkotmánybíróságnak a családi támogatások a GYES,

a GYED megváltoztatását megsemmisítõ határozata miatt a teljesülés az 1995.

évi eredeti elõirányzat szerint várható: 88.880 millió forint. Ezt növeli

az ONYF és az OEP részére a lakossági energiakompenzáció céljára átutalt

4.210 millió forint, valamint a nyugdíjszerû szociális ellátások emelésére

az általános tartalék I. és II. félévi részébõl elkülönített 1.500 millió

forint. Ezen túlmenõen a nyugdíjszerû szociális ellátások szeptember 1-

jétõl történõ átlagos 4 %-os emeléséhez szükséges többletkiadás: 660 millió

forint. Az egészségbiztosítás kiadásainak finanszírozhatósága érdekében 400

millió forint átcsoportosítása vált szükségessé.

Ezek együttes hatásaként az egyéb juttatások és térítések várható 1995. évi

teljesítése: 94.850 millió forint.

6. A központi költségvetési szervek támogatására az I. félévben az éves

elõirányzat 51,7 %-a, összesen 195,6 milliárd forint került folyósításra.

Ez az 1994. év hasonló idõszakának teljesítésétõl csak igen kis mértékben

tér el. Az eredeti elõirányzat a gazdasági stabilizációs intézkedések

hatására 386,7 milliárd forintról 378,7 milliárd forintra csökkent az 1995.

évi pótköltségvetésben. Az Alkotmánybíróság határozatainak

következményeként ez az elõirányzat 290 millió forint többletet tartalmaz.

Az 1995. évi várható kiadások egyéb változásai az általános tartalék, az

energiaár-kompenzáció és a bérpolitikai keret felosztásából adódnak.

7. A helyi önkormányzatok részére - a 310,6 milliárd forint éves támogatási

elõirányzatból - januártól júniusig összesen 147,5 milliárd forint került

kiutalásra. Az Alkotmánybíróság határozata következményeként a

pótköltségvetési elõirányzat csökkenthetõ a szociális célú támogatások és

az önkormányzati közmûvelõdési intézmények támogatása területén. A

csökkentés összege 2.360 millió forint. Az 1995. évi várható érték az

elõbbi csökkentésen túlmenõen az általános tartalék, a bérpolitikai keret

és az energiaár-emelés kompenzációjának felosztásából származó többleteket

tartalmazza.

8. Az elkülönített állami pénzalapok összes költségvetési támogatását az

1995. évi költségvetésrõl szóló 1994. évi CIV. törvény 36,2 milliárd

forintban irányozta elõ. Az 1995. évi pótköltségvetési törvényjavaslat a

támogatást 38,9 milliárd forintra módosította, mivel az OTKA támogatását 55

millió forinttal, a Foglalkoztatási Alap támogatását - célzott közhasznú

foglalkoztatás címén - 3 milliárd forinttal növelte. A Kisvállalkozói

Garancia Alap esetében a költségvetési támogatás 500 millió forintról 164

millió forintra csökkent. Az 1995. évi további intézkedések eredményeként a

költségvetési támogatás 35,9 milliárd forintra módosul. A Foglalkoztatási

Alap részére a többlettámogatás a kiadások tényleges felmerülésekor a

teljesítésnél, illetve a saját forrás kimerülésekor kell folyósítani, és

akkor is a pénzellátási terv alapján. Ebbõl következõen megtakarítás

prognosztizálható. Az OTKA részére az 55 millió forint kizárólag a 44 %-os

társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettség kiterjesztése miatti

többletkiadások ellensúlyozására szolgált volna, az Alkotmánybíróság ezt a

kiterjesztést megsemmisítette, ezért nincs jogalapja a pótköltségvetésben

meghatározott ilyen jellegû elõirányzat-többlet igénybevételének.

9. A nemzetközi pénzügyi kapcsolatokból eredõ kiadások júniusban elérték a 18

milliárd forintot; melynek jelentõs részét az "átfutó" világbanki, EIB,

EBRD és a német Újjáépítési és Hitelbank (KfW) által nyújtott hitelek

továbbkölcsönzése jelentette. Jelentõs mértékû volt továbbá az e hitelekhez

kapcsolódó kamatok és rendelkezésretartási jutalékok kifizetése is. A

pótköltségvetési törvényben elõirányzott 50,8 milliárd forintos fejezeti

kiadás továbbra is reálisnak tûnik, mivel a III. és IV. negyedév a

nemzetközi pénzügyi intézmények kölcsöneibõl finanszírozott beruházási

programoknál (infrastruktúra, MÁV stb.), e programok természetébõl

fakadóan, várhatóan gyorsabb ütemû lesz.

Ugyancsak a II. félév folyamán érezteti majd hatását a folyamatos

forintleértékelés.

Fentiek alapján a fejezeti pótköltségvetési kiadás elõirányzata az eddigi,

valamint az év hátralevõ részében várható folyamatok hatása miatt

megalapozottnak látszik.

10. A belföldi adósság kiadásaira az elsõ hat hónapban együttesen

256,6 milliárd forintot, az éves elõirányzat 51,3 %-át fordította a

költségvetés. A június havi 49,4 milliárd forint összegû kifizetés szinte

teljes egészében a kamatkiadásokból adódott, ebbõl 32,9 milliárd forint az

államkötvények kamata volt.

Éves szinten az adósságszolgálati (kamat-) kiadásokban a pótköltségvetésben

számszerûsítetthez képest több mint 6 milliárd forint megtakarítással lehet

számolni. A változást nem a kamatszint módosulása okozza - ugyanis az

értékpapír-típustól függõen a pótköltségvetésben számításba vett 27-35 %

kamatszint változatlanul reális -, hanem az I. félévben megvalósult,

illetõleg a II. félévben esedékes újabb értékpapír-kibocsátások mennyisége

és szerkezete.

A kibocsátások szerkezete mind a lejáratok tekintetében, mind a

kamatfizetés gyakorisága szerint módosult, illetõleg módosul. Az I.

félévben a diszkont-kincstárjegyek körében jelentõsen sikerült növelni - s

ez a tendencia a II. félévben is vélhetõen folytatódik - a 6 és 12 hónapos

lejáratú értékpapírok eladását a 3 hónapos lejáratúak rovására. Így a II.

félévben a kincstárjegyek kamatterhei csökkennek, ami éves szinten 7,2

milliárd forint megtakarítást eredményezhet.

Az államkötvények körében az I. félévre feltételezett, minden kibocsátásra

vonatkozó féléves kamatfizetéssel szemben az egyik legjelentõsebb összegû

kibocsátás, az 1996/N megnevezésû kötvény éves kamatfizetésû lett. Ez

8,5 milliárd forint megtakarítást eredményez 1995-ben (ami ugyanakkor 1996-

ban többletteherként jelentkezik).

Az MNB-vel szembeni kamatmentes, lejárat nélküli adósság 5 %-ának

kötvényesítése május-június hónapok helyett júliusban történik. Féléves

kamatfizetés mellett az értékpapír 11,8 milliárd forintnyi kamatterhe nem

1995-ben, hanem 1996-ban jelentkezne. Az 1996. év tehermentesítése

érdekében a kötvény feltételeit úgy kell kialakítani, hogy az 1996. év

elején esedékes kamatot még 1995-ben be lehessen fizetni, tehát a 11,8

milliárd forint még idén átutalásra kerüljön az MNB-nek.

A vázolt megtakarítások összege közel 16 milliárd forint. Ezt némileg

csökkenti néhány más kiadási elem várható elõirányzat-túllépése. A

devizáért eladott kincstárjegyek árfolyamvesztesége új kiadási tételként

1,1 milliárd forint többletkiadást jelent.

Tekintettel a költségvetési adósság és kamatterheinek nagy súlyára a PM

átfogó stratégiát dolgozott ki az adósság szerkezetének javítására, és a

kamatkiadások relatív mérséklésére. Ennek keretében különös hangsúlyt

fektet egyfelõl az állandó értékesítési hálózatok kiépítésére, illetve

szélesítésére annak érdekében, hogy a közvetlen lakossági értékesítésben a

lehetõ legjobb eredményeket tudja elérni. Másfelõl elõkészületben van az

elsõdleges forgalmazói kör kiépítése, annak érdekében, hogy az eddiginél

közelebbi kapcsolat alakulhasson ki az intézményi befektetõkkel és a

másodlagos piaci forgalom fejlõdhessen.

Az értékesítési hálózat fejlesztésében az elmúlt néhány hónapban jelentõs

sikereket ért el a Pénzügyminisztérium. Ez egyrészt az értékpapírok

jegyzési idejének a korábban tipikus egy hétrõl két hétre történõ emelését

jelentette, másrészt újabb fiókhálózatok bekapcsolását, illetve a már

meglévõ fiókhálózatok szolgáltatásainak fejlesztését. Így rendszeressé vált

a kapcsolat az OTP Bankkal, új, rendszeres értékesítõhellyé vált a

kötvények esetében a Magyar Hitelbank és a Kereskedelmi Bank, továbbá az

MNB hálózat megkezdte a diszkont kincstárjegyek forgalmazását is. Az igazán

jelentõs áttörés a forgalmazó helyek számát tekintve a posta több mint 2600

fiókjának bekapcsolása volt, ahol azonban egyelõre csak egy speciális

értékpapír értékesítésére van lehetõség. A postai forgalmazás növelésének

korlátot szab az a jelenlegi gyakorlat, hogy az állampapírokon kívül más

kereskedelmi banki papírokat is forgalmaz a posta.

Elõkészítés alatt áll az az átfogó csomag, amely az elsõdleges forgalmazói

kör kiépítésének jogi és technikai feltételeit teremti meg. Ebben bizonyos

törvények, illetve egyéb jogszabályok módosítása mellett az értékpapír

forgalmazás technikai feltételeinek fejlesztése is szerepel. Éppen e

technikai feltételek megteremtése azonban csak fokozatos bevezetést tesz

lehetõvé. Az elsõdleges forgalmazói rendszer kiépítése keretében a

Pénzügyminisztérium úgy alakítja a kötvény-kibocsátási rendszert, hogy a hó

elejei hálózati lakossági értékesítés mellett a nagyobb befektetõk

igényeinek megfelelõen is rendszeresen értékesít kötvényeket.

A vázolt intézkedések eredményei már az 1995. I. félév végén jelentkeztek.

Az új kibocsátásokat tekintve jelentõsen hosszabbodott az értékpapírok

lejárata, amely egyrészt az államkötvények javára történõ

hangsúlyeltolódást jelent a kincstárjegyekkel szemben, másrészt a diszkont

kincstárjegyeken belül a viszonylag hosszabb lejáratúak súlyának

növekedését a rövidebbekkel szemben. Emellett június hónapban az elõzõ

hónaphoz képest 0,8-1 %-kal csökkent a diszkont kincstárjegyek

hozamszintje.

A költségvetés törlesztéseire az I. félévben együttesen 73,8 milliárd

forint kiadás merült fel, amely az éves elõirányzat 44,9 %-át jelenti. (A

törlesztési kiadások - a GFS rendszerre történt áttérés miatt - nem

jelennek meg a költségvetési mérlegben, hanem közvetlenül az állami

forgóalapot terhelik.) A június havi 14,7 milliárd forintos törlesztési

kifizetés kizárólag az államkötvény-adósság tételéhez kapcsolódik. Éves

szinten a szerzõdés szerinti 165,6 milliárd forint bel- és külföldi

hiteltörlesztési kötelezettség hiánytalanul megvalósul.

11. A kormányzati rendkívüli kiadások címén június végéig felhasznált

4,8 milliárd forintból az egyházi ingatlanok visszaadásával összefüggésben

közel 2 milliárd forint, az Eximbank és az Exportbiztosító Rt. alaptõke

juttatásaként 1,9 milliárd forint és a Honfoglalás 1100 éves évfordulója

megünneplésének elõkészítésére 900 millió forintot biztosított a központi

költségvetés. Júniusban az elõirányzat terhére csak az utóbbi célra történt

200 millió forint kifizetés. Év végéig az elõirányzat felhasználásra kerül.

12. A kezességbeváltás címén eddig takarékbetétekre, kötvényekre és fõként a

Kormány által vállalt egyedi kezességek érvényesítésére 2 milliárd forintot

fizetett ki a központi költségvetés. Ebbõl 676 millió forint volt a Magyar

Gördülõcsapágy Mûvek, 435 millió forint a MÁV Rt., 317 millió forint a

Budapesti Tejipari Vállalat és 227 millió forint a Diósgyõri Nemesacél

Mûvek Kft. hitel- és kamattartozásának állam általi törlesztése.

C.

AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS HELYZETÉNEK 1995. ÉVI VÁRHATÓ ALAKULÁSA

A központi költségvetés hiánya az elõzõ pontokban részletezett folyamatok

alakulása alapján 156,4 milliárd forint.

Az elkülönített állami pénzalapok alrendszerben az elõirányzathoz képest,

1995. évben a bekövetkezett változások hatására sem várható a 24 milliárd

forintos hiány növekedése.

A társadalombiztosítási alapok hiánya az elsõ hathavi tényadatok alapján,

szemben a költségvetésükben elõirányzott 0 szaldóval elérte a 26 milliárd

forintot.

Az Önkormányzatok vezetõi a pénzügyi-gazdasági folyamatok kedvezõ alakulására,

a kintlévõségek behajtásával kapcsolatban tett rendkívüli intézkedések

hatására a behajtás jelentõs javulására tekintettel vállalták, hogy a

társadalombiztosítási alapok egyenlege - külön-külön - 0 szaldós, de

legfeljebb 5 milliárd forint lesz év végén.

A féléves deficit jelentõs részben az Alkotmánybíróság járulékalap szûkítését

jelentõ döntésének, a bevételi elmaradásoknak, valamint a kiadások

(gyógyszertámogatás, táppénzkiadás) túllépésének a következménye.

Az év egészét tekintve tehát, a társadalombiztosítási alapok deficitje az év

második felében szokásos kedvezõbb bevételi tendencia érvényesülése, a

pótköltségvetés kapcsán eldöntött, valamint a társadalombiztosítást érintõ

szigorító és kiadáscsökkentõ intézkedések hatására alaponként az 5 milliárd

forintot nem haladhatja meg.

Az állami forgóalapról történõ hitel igénybevétele a pótköltségvetésben

szabályozott likviditási terv alapján történik. Év végén az igénybevett hitel

a vállalt deficit mértékével lehet egyenlõ.

Az Önkormányzatok, az NM, a PM havonta közösen értékelik a

társadalombiztosítási alapok likviditásának alakulását, az adósokkal kötött

megállapodások alapján a kintlévõségek behajtását.

Amennyiben a folyamatok a várttal szemben eltérést mutatnak, az

Önkormányzatok, a Népjóléti Minisztérium és a Pénzügyminisztérium az elemzés

elvégzése után, az egyensúlyhoz közeli állapot megõrzése érdekében azonnali

intézkedéseket tesznek a szükséges fedezet biztosítására.

Az helyi önkormányzatok összes tárgyévi bevétele várhatóan 856 milliárd forint

körül alakul. Ez az 1995. évi pótköltségvetés elõirányzathoz viszonyítva 0,7%-

os növekedést jelent, az elõzõ évi teljesítést pedig 14,2%-kal haladja meg.

A tárgyévi bevételek együttes összegének %-os megoszlása a következõ:

Megnevezés 1994. évi teljesítés 1995. évi várható

(%) (%)

Saját folyó bevételek 16,8 17,6

Felhalmozási és tõke jellegû bevételek 10,7 11,1

Átengedett bevételek 8,5 11,3

Állami hozzájárulások és támogatások

38,8 37,2

Egészségbiztosítási Alaptól átvett

pénzeszközök 15,7 15,8

Egyéb átvett és visszatérített,

pénzeszközök 3,8 3,7

Hitel bevételek 5,7 3,3

Tárgyévi bevételek összesen 100,0 100,0

A bevételi források közül 151 milliárd forinttal jelentõs részarányt

képviselnek a saját folyó bevételek, melyek a parlamenti elõirányzathoz

viszonyítva 26,9%-kal emelkednek, a pótköltségvetési elõirányzattal pedig

azonosan alakulnak.

E bevételi körön belül a legjelentõsebb tétel az intézményi mûködési bevételek,

melynek nagysága már 1995.évben megközelíti a 100 milliárd forintot.

A helyiadó-bevételek összege az iparûzési adó további növekedése következtében

évrõl évre dinamikusan nõ. Részaránya 1995. évben 4,2%.

A felhalmozási és tõke jellegû bevételek az infláció árfelhajtó hatásának

következtében feltehetõen 1995. évben is jelentõs részarányt képviselnek annak

ellenére, hogy az értékesített eszközök volumene már nem nõ.

Az átengedett bevételek közül a személyi jövedelemadó az eredeti elõirányzatnak

megfelelõen alakul, mintegy 93,6 milliárd forint.

Az állami hozzájárulások és támogatások összege várhatóan 318,5 milliárd

forint. A parlamenti elõirányzat 307,3 milliárd forint volt, melyet a

pótköltségvetés közel 311 milliárd forintra módosított. Az Alkotmánybíróság

határozata következtében a pót-költségvetésben meghatározott állami

hozzájárulás csökken 2,3 milliárd forinttal. Ugyanakkor kiegészülnek a

támogatások a központi költségvetési elõirányzatok közül a közalkalmazotti

béremelés, az energiakompenzáció, valamint a tankönyv-támogatás miatt

átcsoportosuló összegekkel.

A kiadások döntõ hányadát (70,9 %) az önkormányzatok alapfeladataik ellátását

szolgáló intézményeik folyó, mûködési kiadásaira fordítják. A felhalmozási és

tõke jellegû kiadások aránya az összes kiadáson belül 18,4 %. Jelentõs

részarányt képviselnek (5,3 %) a kiadások körében továbbra is a

szociálpolitikai kiadások, melynek döntõ részét a lakosságnak kifizetett

segélyekre fordítják. Az egyéb kiadásokon (5,4 %) belül 1995. évben a hitel-

visszafizetésre fordított kiadások részaránya várhatóan a jóváhagyott

elõirányzatot megközelítõen (1,9 %) alakul.

Az önkormányzatok adósságszolgálati pozíciója (figyelembe véve a hitelfelvét-

és törlesztés, értékpapír értékesítés-vásárlás, valamint a halmozódások

kiszûrését) pótköltségvetésben számítottal azonosan alakul (várhatóan -5,5

milliárd forint).

Eleje Honlap