1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1349.. számú

törvényjavaslat

a

az ingatlan-nyilvántartás igazgatási szolgáltatási díjáról

Elõadó: Dr.Lakos László

Budapest, 1995. szeptember hó

Törvényjavaslat

az ingatlan-nyilvántartás igazgatási szolgáltatási díjáról

Az Országgyûlés a földhivataloknál megnövekedett szolgáltatások

színvonalasabb, gyorsabb ellátása érdekében a következõ törvényt alkotja:

1. §

(1) A földhivatal által kiadott hiteles tulajdoni lap másolatért, továbbá

az ingatlanok adataiban bekövetkezett változás bejelentésével, valamint az

ingatlanhoz kapcsolódó jogok, tények bejegyzése, törlése iránti kérelemmel

megindított földhivatali eljárásért, ide értve az említett bejelentés

illetõleg kérelem elintézésével kapcsolatos fellebbezési eljárást is (a

továbbiakban együtt: ingatlan-nyilvántartási bejegyzési eljárás), ha a törvény

másként nem rendelkezik, igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

(2) Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzési eljárás - kérelemre történõ -

soron kívüli elintézéséért a földhivatal soron kívüli eljárási díjat állapít

meg. A soron kívüli díj fizetése ellenében a földhivatal a változás

átvezetését, illetve bejegyzését a soronkívüliség engedélyezését követõ

munkanap végéig köteles teljesíteni. Nem állapítható meg soron kívüli

eljárási díj, ha a soronkívüliség engedélyezésekor az államigazgatási eljárás

általános szabályairól szóló 1957. évi IV. tv-ben elõírt ügyintézési

határidõbõl a teljesítésig már három napnál kevesebb van hátra.

(3) Az igazgatási szolgáltatási díjak összegét e törvény melléklete

tartalmazza.

2. §

(1) A díjfizetési kötelezettség az eljárás megindításakor keletkezik, és

a díjat az eljárás kezdeményezésekor az ügyben eljáró földhivatal bevételi

számlájára az köteles megfizetni, aki az eljárás megindítását kéri.

(2) Az ingatlan-nyilvántartásra vonatkozó jogszabályok által hivatalból

induló eljárásnak tekintett eljárás díjmentes.

(3) Ha egy földhivatali eljárásban ugyanazon ügyfél részére többféle

adat, jog vagy tény átvezetése illetve bejegyzése, vagy törlése történik, azt

az adatot, jogot, tényt kell alapul venni az igazgatási szolgáltatási díj

számitásánál, amely után a legmagasabb díj jár.

3. §

(1) Ha ugyanarra az ingatlanra egy szerzõdéssel, illetõleg hagyatékátadó

végzéssel, bírósági vagy hatósági határozattal többen szereznek azonos jogot,

a felek szerzésük arányában kötelesek az ingatlan-nyilvántartási eljárás díját

megfizetni.

(2) Ha az ingatlan-nyilvántartási bejegyzési eljárást több ügyfél

kezdeményezi, az ennek megindítását kérõ ügyfelek egyetemlegesen felelõsek a

díj megfizetéséért.

(3) Több földhivatalt érintõ ingatlan-nyilvántartási bejegyzési kérelem

esetén a díjat külön-külön kell megfizetni.

4 §

(1) A díjkötelezettséget nem érinti, ha a földhivatal az ingatlan-

nyilvántartási ügyben elutasító határozatot hoz.

(2) Ha a fellebbezésben az ügyfél pótolja az alaphatározatban megjelölt

hiányosságokat és ezért a fellebbezést új eljárásra irányuló beadványnak kell

tekinteni, csak az alapeljárás díját kell ismét megfizetni.

5. §

(1) Személyes díjmentesség illeti meg azokat, akiket más jogszabály

személyes illetékmentességben részesített. A díjmentességre az illetékekrõl

szóló 1990. évi XCIII. tv. 5. §-ában foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

(2) A tárgyi díjmentes eljárások körét e törvény melléklete határozza

meg.

6. §

(1) Az igazgatási szolgáltatási díjat vissza kell téríteni, ha:

a) az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés iránti kérelemet, valamint a

fellebbezést visszavonják;

b) a földhivatal illetve felettes szerve, vagy a bíróság által

felülvizsgált földhivatali határozat az ügyfél hátrányára részben

vagy egészben jogszabálysértõnek bizonyul;

c) a földhivatal a fellebbezéssel megtámadott határozatát saját

hatáskörben kijavítja, vagy kiegészíti ;

d) a díjfizetésre kötelezett a szabályszerû díjnál többet fizetett.

(2) A soron kívüli eljárás díját akkor kell visszatéríteni, ha a

földhivatal az ingatlan-nyilvántartási bejegyzést nem, vagy késve teljesíti.

(3) A visszatérítést hivatalból kell elrendelni és annak teljesítésérõl

a földhivatal 15 napon belül intézkedik.

7. §

(1) Az igazgatási szolgáltatási díj meg nem fizetése esetén a kérelmezõt

(kötelezettet) a díj teljesítésére - 15 napos határidõ megjelölésével - a

földhivatal írásban felszólítja. Amennyiben a kérelmet az ügyfél személyesen

nyújtja be, és a díj megfizetését elmulasztotta, a díj megfizetésére vonatkozó

felszólítást az iratra kell rávezetni, és ennek megtörténtét a féllel alá kell

iratni.

(2) Ha a kötelezett a felszólításnak határidõben nem tesz eleget, a

földhivatal az ügyfelet határozatban követelezi a díj megfizetésére. A díj

adók módjára behajtható köztartozás.

(3) Az igazgatási szolgáltatási díjak az általános forgalmi adót nem

tartalmazzák, a díjak számlázásánál a mindenkor érvényben lévõ általános

forgalmi adó törvény hatályos szabályait kell alkalmazni.

8. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a

pénzügyminiszterrrel egyetértésben rendeletben határozza meg e törvény

végrehajtásához a díjak kezelésére, nyilvántartására vonatkozó szabályokat.

(3) A törvény hatálybalépése elõtt kiadni kért hiteles tulajdoni lap

másolatért, illetõleg a hatálybalépés elõtt kezdeményezett elsõ és másodfokú

ingatlan-nyilvántartási eljárásért az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII

törvény szerinti illetéket kell megfizetni.

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az

illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. §-a (2) bekezdésének 4/d.

pontja, 36. §-a, valamint a törvény mellékletének XVI. címe.

(5) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az illetékekrõl szóló 1990.

évi XCIII. törvény 33. §-a (2) bekezdésének 24. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(.... illetékmentes eljárások:)

"24. A kárpótlási eljárás, a kisajátítási eljárás és az ilyen eljárásokban

szükséges irat;"

(6) Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1972. évi 31. tvr. 46. §-ában az

illetékköteles kifejezés helyébe a díjköteles kifejezés lép.

Melléklet az 1995. évi ..... törvényhez

Igazgatási szolgáltatási díjszabályzat

I. A tulajdoni lap másolatok után fizetendõ igazgatási

szolgáltatási díjak

1. A tulajdoni lapról kiadott hiteles másolatért 500,- Ft díjat kell

fizetni.

2. Ha a már kiadott másolatra a késõbbi változást vezetik rá, a

kiegészített rész díja egységesen 300,- Ft. Annak feltüntetéséért, hogy

változás nem következett be 200,- Ft díjat kell fizetni.

3. A tulajdoni lap másolat díjmentes, ha azt

a) hagyatéki eljárásban, illetve gyámügyi igazgatási eljárásban történõ

felhasználásra kérik,

b) bírósági végrehajtó kéri hivatalos eljárásban történõ

felhasználásra.

II. Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzési és fellebbezési

eljárás igazgatási szolgáltatási díjtételei

1. Ingatlan tulajdonjogának, illetõleg vagyoni értékû jogának a

bejegyzésére irányuló eljárás díja változással érintett ingatlanonként

3.000,- Ft.

Vagyoni értékû jog e törvény alkalmazásában a földhasználat, a haszonélvezet,

a használat joga - ide értve a szövetkezeti háztulajdonra vonatkozó

rendelkezések szerinti használati jogokat, továbbá a külföldiek

ingatlanhasználati jogát is - valamint a kezelõi jog.

2. A jelzálogjog bejegyzése iránti eljárási díj a jelzáloggal biztosított

követelés 5 %-a, de legfeljebb 6.000,- Ft. Jelzálogjog részleges átszállása

esetén az egyes átszálló részjelzálogjogok értékét kell a díj alapjául venni.

A jelzálogjog törlésére irányuló eljárási díj 2.000,- Ft.

3. A vagyoni értékû jog törlése iránti eljárás díja 1000,- Ft.

4. Az 1-3. pontban megjelöltektõl különbözõ egyéb jogok és tények

bejegyzésére vagy törlésére, illetõleg az ingatlan adataiban történt változás

átvezetésére irányuló eljárási díj - ideértve az építéssel megszerzett épület

(építmény) ingatlan-nyilvántartásba vételét is - 600,- Ft.

5. Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzési eljárásban hozott határozat

ellen benyújtott fellebbezés díja a fellebbezéssel érintett adat, jog, tény

bejegyzésére irányuló alapeljárás díjának a kétszerese.

6. A soron kívüli eljárás díja az 1-4. pontokban meghatározott díj

kétszerese.

III. Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzési eljárásra vonatkozó díjmentesség

Az igazgatási szolgáltatási díjat az alábbi eljárásokban, ide értve a

kérelem elintézésével kapcsolatos fellebbezési eljárást is, nem kell

megfizetni:

a) a magánszemély által épített lakástulajdon ingatlan-nyilvántartásba

vétele, valamint a jogi személy által épített és építtetett, közvetlenül

a lakosság részére értékesített új lakások tulajdonjogának ingatlan-

nyilvántartási bejegyzése,

b) a kiskorú javára megállapított tartásdíj biztosítására szolgáló

jelzálogjog bejegyzésére irányuló eljárás,

c) a jogosult nevének és lakcímének (székhelyének, üzemi központjának)

bejelentése,

d) a lakáscélú kölcsönt, visszatérítendõ támogatást biztosító jelzálogjog,

valamint az ezzel összefüggõ elidegenítési és terhelési tilalom ingatlan-

nyilvántartási bejegyzése, illetve törlése iránti eljárás,

e) végrehajtási jog és árverés tényének bejegyzése,

f) az olyan jog, vagy tény törlésére irányuló kérelem, amelynek megszûnése

az ingatlan-nyilvántartásból kétségtelenül megállapítható,

g) a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó

egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény alapján vételi,

elõvásárlási joggal rendelkezõ személy részére elidegenített

önkormányzati vagy állami tulajdonban álló lakás tulajdonjogának,

haszonélvezeti jogának, továbbá az ezzel összefüggõ elidegenítési és

terhelési tilalomnak, valamint jelzálogjognak az ingatlan-nyilvántartási

bejegyzésével vagy törlésével kapcsolatos eljárás,

h) a birtok-összevonási célú önkéntes földcsere megszerzése iránt a

földhivatalnál kezdeményezett eljárás, valamint a kárpótlási eljárás, a

részaránytulajdonnal kapcsolatos eljárás, továbbá a kisajátítási

eljárás,

i) a kárpótlási árverésen megszerzett, valamint a földkiadó és földrendezõ

bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény alapján kijelölt termõföld

tulajdonosától történõ szerzés esetén, ha a megszerzett terület nem

haladja meg az l hektárt. Ennél nagyobb terület esetében a bejegyzési

eljárásra vonatkozó díjmentességre - legfeljebb 10 hektárig - indokolt

esetben a megyei földhivatal vezetõje adhat engedélyt.

Indokolás

az ingatlan-nyilvántartás igazgatási szolgáltatási díjáról

szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALANOS INDOKOLAS

A tulajdoni reformmal, a kárpótlással, a részarány-tulajdon nevesítésével

összefüggõ feladatok a földhivataloknál több évre elhúzódó, nagyfokú

leterhelést okoznak. Az említett feladatok kulturált ellátása, a keletkezett

ügyirathátralékok feldolgozása csak a számítástechnikai eszközök

igénybevételével történhet, ami viszont jelentõs költségigénnyel jár.

Figyelemmel arra, hogy a költségvetés tovább nem terhelhetõ, ezért indokolt a

különbözõ földhivatali szolgáltatásokért fizetendõ illetékek díjjá való

átalakítása, amelyért befolyó pénzt az intézmény számítástechnikai fejlesztés

céljára fordíthatná a jelenlegi témakörben meghatározott illetékek díjjá

történõ átalakításával..

Az említett cél megvalósítása érdekében a jelenlegi illetékekhez képest a

díjtételek magasabban lettek meghatározva. Ennek ellenére ezen összegek

azonban még mindig csekélyek a végzett szolgáltatások értékéhez képest.

RESZLETES INDOKOLAS

Az 1. §-hoz

Az igazgatási szolgáltatási díj bevezetésével kapcsolatban meghatározásra

kerültek azok a szolgáltatások, amelyek a földhivatali eljárásban

díjkötelesek. Ilyenek: a hiteles tulajdoni lap másolat, az ingatlan adataiban

bekövetkezett változás bejelentése, az ingatlanhoz kapcsolódó jogok, tények

bejegyzése iránti kérelemmel megindított földhivatali eljárás (beleértve az

említett bejelentés, illetve kérelem elintézésére vonatkozó fellebbezési

eljárást is).

Sok esetben az érdekeltnek múlhatatlan érdeke fûzõdik ahhoz, hogy az ingatlan-

nyilvántartási bejegyzés "azonnal" megtörténjen. Ezen igények kielégítését

szolgálja a soron kívüli eljárás, amelyet az ingatlan-nyilvántartásról szóló

jogszabályok lehetõvé tesznek. Az ellentételezés azonban nincs rendezve.

Indokolt, hogy a soronkívüliséget igénybevevõ magasabb díjat fizessen.

A 2. §-hoz

A javaslat a díjfizetési kötelezettség teljesítésére vonatkozóan tartalmaz

elõírást és egyben idõpontját is rendezi. A díjfizetési kötelezettség tehát az

eljárás megindításakor keletkezik és a díjat annak kell megfizetnie, aki a

szolgáltatást igénybe vette.

A tervezet egyértelmûen rögzíti, hogy a hivatalból indult eljárás után nem

kell díjat fizetni. Rendelkezik arról is, hogy az egy eljárásban többféle

szolgáltatást igénybevevõ esetében a díjak nem adódnak össze, hanem azt a

legmagasabb díjú adat, jog vagy tény díjának alapulvételével kell megfizetni.

A 3. §-hoz

Ha ugyanarra az ingatlanra ugyanazon bejegyzés alapjául szolgáló okirattal

többen szereznek azonos jogot, a díjat szerzésük arányában kötelesek

megfizetni. Szükséges azonban annak a kimondása is, hogy amennyiben az

ingatlan-nyilvántartási bejegyzési eljárást több ügyfél kezdeményezi, akkor az

ügyfelek egyetemlegesen felelõsek a díj megfizetéséért. Nem lehet, illetve nem

indokolt a hivatal feladatává tenni, hogy a fizetés teljesítését valamennyi

kötelezetnél külön-külön szorgalmazza.

A több földhivatalt érintõ ügyeknél a díj külön-külön fizetendõ.

A 4. §-hoz

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1972. évi 31. tvr-rel összhangban a

díjfizetési kötelezettség akkor is fennáll, ha a földhivatal elutasító döntést

hoz. Ugyanis ilyen esetekben is a földhivatal - az érdemi elbírálás során -

munkát végez és a különbözõ számítástechnikai eszközöket használja, stb.

Ehelyütt kerül szabályozásra az a kérdés is, hogy a fellebbezési eljárásban

történt hiánypótlást új eljárásnak kell tekinteni és a díjat meg kell fizetni.

Erre azokban az esetekben kerülhet sor, amikor az alapeljárásban - a hivatal

felszólítása ellenére - az ügyfél az elbíráláshoz szükséges iratokat nem

nyújtja be, ezért a hatóság ennek hiányában kénytelen dönteni, majd ezt a

mulasztását a fellebbezés során pótolja.

A 5. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza azokat az eseteket - az illetéktörvénnyel

azonos mó-don -, amikor a szolgáltatás ingyenessége személyénél fogva illeti

meg az ügyfelet. Átveszi az illetéktörvény azon rendelkezését is, amely

szerint ez az illetékmentesség feltételhez kötött. Jelenleg is van azonban az

illetéktörvényen kívül egyéb olyan jogszabály, mely személyes

illetékmentességrõl rendelkezik (a Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. tv.),

ezért a javaslat a díjmentesség körét nem kötötte egy meghatározott

jogszabályhoz.

A 6. §-hoz

A javaslat tételesen rögzíti azokat az eseteket, amikor az igazgatási

szolgáltatási díjat vissza kell az érdekelt részére téríteni. A kérelem,

illetve fellebbezés visszavonásakor a földhivatal végez ugyan szolgáltatást

(pl. közbensõ intézkedést tesz, eljárás megszüntetésérõl rendelkezõ

határozatot hoz, stb.), ám a jogalkotó az elvégzett munkával arányos

szolgáltatási díjak megállapítására tekintettel eltekint a díjfizetéstõl.

Vissza kell téríteni a fellebbezés díját azokban az esetekben, amikor a

földhivatali határozat jogszabálysértõnek bizonyul, vagy az saját hatáskörben

kijavítható, vagy kiegészíthetõ.

A soron kívüli eljárás díja plusz szolgáltatást takar, amennyiben ez nem

valósul meg, indokolt a visszatérítés.

Az 7. §-hoz

A díj meg nem fizetésekor a kötelezettet (kérelmezõt) a földhivatal 15 napos

határidõ mellett a díj megfizetésére hívja fel. Amennyiben az ügyfél határidõn

belül fizetési kötelezettségét nem teljesíti, úgy a földhivatal határozatban

kötelezi a díj megfizetésére. A behajtás az adóigazgatási eljárás szabályai

szerint történik.

Továbbá rögzíti, hogy a díjak a megállapított általános forgalmi adót nem

tartalmazzák. Ezért a díjak a fizetésénél az ÁFA-ra vonatkozó mindenkori

hatályos szabályokat kell érvényesíteni.

A 8. §-hoz

A tervezett rendelkezés szerint a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép

hatályba. A hatályba lépése elõtt a földhivataltól kért hiteles tulajdoni lap

másolatokra (ideértve a tulajdoni lap másolat felülhitelesítését is), továbbá

a hatályba lépés elõtt kezdeményezett elsõ, illetve másodfokú ingatlan-

nyilvántartási eljárásra - mint folyamatban lévõ ügyekre - az illetékekrõl

szóló 1990. évi XCIII. törvény rendelkezései az irányadók.

Eleje Honlap