1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1367.. számú

törvényjavaslat

a

közraktározásról

Elõadó: Dr.Lakos László

Budapest, 1995. szeptember hó

Törvényjavaslat

a közraktározásról

Az Országgyûlés az áru- és pénzforgalmi viszonyok fejlesztése, a termelés

hiteligényeinek jobb kielégítése valamint a közraktári tevékenység iránti

közbizalom erõsítése érdekében, a közraktárak mûködése és a közraktári ügylet

korszerû szabályozásaként a következõ törvényt alkotja:

ELSÕ RÉSZ

A KÖZRAKTÁROZÁS INTÉZMÉNYEI

I. Fejezet

A közraktározás szervezeti és személyi feltételei

A közraktár fogalma

1.§

(1) A közraktár olyan gazdálkodó szervezet, amely a nála elhelyezett

dolgok õrzésével valamint közraktári jegy kibocsátásával foglalkozik.

(2) Cégnevében a "közraktár" kifejezést, annak bármely képzett, összetett

vagy jelzõs alakját kizárólag az e törvény rendelkezéseinek megfelelõ

gazdálkodó szervezet használhatja.

Szervezeti és mûködési feltételek

2. §

(1) Közraktár kizárólag részvénytársaságként mûködhet, amelyre a

gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény rendelkezéseit az e

törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A közraktárnak legalább ötszáz millió forint alaptõkével kell

rendelkeznie. Az alaptõke pénzbeli részének legalább ötven százalékát a

közraktári tevékenység engedélyezése iránti kérelem benyújtásáig szolgáltatni

kell. A nem pénzbeli hozzájárulásként a részvénytársaság rendelkezésére

bocsátott, tehermentes ingatlannak szakértõ által megállapított értéke nem

lehet kevesebb kétszázötven millió forintnál. Az ingatlanra terhelési tilalmat

kell bejegyeztetni. Az e bekezdésben meghatározott alaptõke az alapítást

illetve az engedélyezést követõen nem csökkenthetõ.

3. §

(1) A közraktár csak névre szóló részvényeket bocsáthat ki. A közraktár

igazgatósága köteles olyan részvénykönyvet vezetni, amely a névre szóló vagy

ideiglenes részvényekrôl tartalmazza

a) a részvénytulajdonosok nevét (cégét), lakcímét (székhelyét), a

részvényes állampolgárságát;

b) a részvény jelét, sorszámát, névértékét, fajtáját és a részvényhez

fûzõdõ jogokat;

c) a részvényvásárlásnak illetve a részvénykönyvbe történõ bejegyzésének

idõpontját, a részvény bevonásának és törlésének idõpontját;

d) közös tulajdonban lévõ részvények esetén a közös képviselõ nevét

(cégét) és lakcímét (székhelyét).

(2) A részvénykönyv mellékleteként nyilván kell tartani a közvetett

tulajdonnal rendelkezõ személyek cégjogi adatait is.

4.§

(1) Közraktár kizárólag a közraktári tevékenység folytatásához szükséges,

azzal közvetlenül összefüggõ pénzintézeti kölcsönt vehet fel, zálogjogot

kizárólag ennek biztosítására engedhet vagyontárgyain. A közraktár harmadik

személy tartozásának visszafizetéséért kezességet nem vállalhat.

(2) A közraktár által felvett kölcsön biztosítékául jelzálogjogot a 2.§

(2) bekezdése szerinti ingatlanra alapítani nem lehet.

(3) A közraktározáshoz felhasznált ingatlanaira a közraktár köteles az

ingatlanoknak és az azokban tárolható vagyonértéknek megfelelõ

vagyonbiztosítást kötni. A közraktár köthet felelõsségbiztosítást is, ha ezt

nem teszi, az általa kiállított közraktári jegyeken feltüntetett áruérték nem

lehet több, mint saját tõkéjének ötszöröse.

(4) A közraktár a nála elhelyezett áru tulajdonjogát közvetlenül a

letevõtõl, illetve közraktári értékesítés során továbbértékesítési céllal nem

szerezheti meg.

A közraktári engedély

5.§

(1) A törvény rendelkezéseinek megfelelõen alapított közraktár e

tevékenységét akkor kezdheti meg, ha azt az ipari és kereskedelmi miniszter (a

továbbiakban: miniszter) engedélyezte és a közraktárat nyilvántartásba vette.

A közraktár vámszabadterületen való mûködéséhez erre vonatkozó külön engedély

is szükséges.

(2) A közraktári engedély iránti kérelemhez mellékelni kell

a) a részvénytársaság alapszabályát valamint a cégbejegyzésre irányuló

kérelem elõterjesztését igazoló okiratot;

b) a 2. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek meglétét igazoló

okiratokat;

c) a közraktári tevékenységhez szükséges mûszaki feltételek meglétét

igazoló okiratokat valamint a szakhatósági engedélyeket;

d) a közraktár üzletszabályzatának tervezetét;

e) a használni kívánt közraktári jegy, letéti könyv (letéti szelvény)

nyomtatványainak mintáját két példányban;

f) a közraktárban tulajdoni részesedéssel rendelkezõ személyek cégjogi és

személyi adatait, ideértve az állampolgárságra vonatkozó tájékoztatást;

g) az ügyvezetõ, illetve a már mûködõ részvénytársaság köztartozásairól

szóló nemleges igazolást, valamint büntetlen elõéletét igazoló okiratot.

(3) A 2. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeket a befizetést

igazoló pénzintézeti okirat illetve a tulajdonjogot igazoló vagy valószínûsítõ

(széljeggyel ellátott) tulajdoni lap bizonyítja.

(4) Ha a kérelmet hiányosan nyújtják be, a kérelmezõt megfelelõ

határidõvel hiánypótlásra kell felszólítani.

6. §

(1) Az engedély kiadásáról vagy annak megtagadásáról a miniszter a

kérelem beérkezésétõl számított hatvan napon belül köteles határozni.

(2) A miniszter az engedély kiadását akkor tagadhatja meg, ha

a) a kérelem hiányos, és a kérelmezõ a hiánypótlásra való felhívásnak

határidõben nem tett eleget, vagy

b) a kérelmezõ nem rendelkezik az e törvényben meghatározott szervezeti,

személyi és tárgyi feltételekkel,

Személyi feltételek

7. §

(1) A közraktár ügyvezetését megfelelõ szakképzettséggel rendelkezõ, a

közraktárral munkaviszonyban álló, legalább két személynek kell ellátnia.

(2) Ügyvezetõvé csak büntetlen elõéletû, felsõfokú iskolai végzettséggel

és legalább három év szakmai gyakorlattal rendelkezõ személyt lehet kinevezni.

(3) Kinevezése elõtt harminc nappal a jelölt személyérõl tájékoztatni

kell a minisztert a jelölt részletes szakmai önéletrajzának megküldésével.

(4) Nem lehet közraktárnál ügyvezetõ, akinek bírósági határozaton

alapuló köztartozása van.

8. §

(1) Közraktárban befolyásoló részesedést, illetve azt eredményezõ vagy

ahhoz kapcsolódó, jelentõs elõnyt biztosító megállapodást a miniszternek

elõzetesen be kell jelenteni.

(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell

a) a kérelmezõ adatait, cégmásolatát, külföldi kérelmezõ esetén a saját

államában vezetett cégnyilvántartásba bejegyzett cégadatainak kivonatát

hiteles magyar fordításban;

b) a kérelmezõ által megszerezni kívánt részesedés mértékének

megjelölését;

c) a megállapodás tartalmát.

(3) A befolyásoló részesedés szerzése megtiltható, ha a szerzõ fél

tevékenysége vagy a közraktárra gyakorolt befolyása a közraktár biztonságos

mûködését illetve kötelezettségei teljesítését veszélyeztetné. A befolyásoló

részesedésre, valamint a közvetett tulajdonra a pénzintézetekrõl és a

pénzintézeti tevékenységekrõl szóló 1991. évi LXIX. törvény fogalmait kell

használni.

II. Fejezet

A közraktárak állami felügyelete

A felügyelet tartalma

9. §

(1) A miniszter évente ellenõrzi a közraktári tevékenység törvényben

elõírt feltételeinek meglétét, a közraktározás és a kölcsönnyújtás gyakorlatát

(általános ellenõrzés). A miniszter az általános ellenõrzésen kívül - egy-egy

részterületre kiterjedõen - további vizsgálatot rendelhet el.

(2) Az ellenõrzés során a közraktár köteles

a) ingatlanra vonatkozó, harminc napnál nem régebbi tulajdoni lapot,

b) éves beszámolóját, és a beszámoló óta eltelt idõszakról készült

jelentést,

c) közraktári ügyleteirõl és a kiállított közraktári jegyekrõl valamint a

közraktározott áru becsértékérõl vezetett nyilvántartását,

d) az általa nyújtott hitelekrõl készített kimutatást, továbbá

e) egyéb az ellenõrzéshez szükséges iratokat

a miniszter rendelkezésre bocsátani.

(3) Az egyes részterületek vizsgálatához a felügyeleti ellenõrzés során a

közraktártól be lehet kérni a szükségesnek tartott iratokat, amit a közraktár

köteles megküldeni. A vizsgálat során helyszíni ellenõrzés rendelhetõ el.

(4) A miniszter képviselõje az ellenõrzés során jogosult a közraktár

helyiségeibe belépni, az iratokba betekinteni s a közraktár

tisztségviselõitõl, alkalmazottaitól felvilágosítást kérni. A felvilágosítás

megadása nem tagadható meg. A miniszter elõírhatja a közraktár számára egyes

adatok idõszakonkénti jelentését.

(5) A felügyeleti vizsgálatról jegyzõkönyvet kell készíteni, amit a

közraktárral közölni kell, lehetõséget adva, hogy arra észrevételt tegyen.

Felügyeleti jogkörben hozott határozatok

10. §

(1) Ha a felügyeleti vizsgálat eredményeként jogsértést állapítanak meg,

annak súlyától függõen a miniszter

a) kötelezheti a közraktárat, hogy a megadott határidõn belül küszöbölje

ki a jogsértést, illetve tevékenységét a jogszabályoknak megfelelõen

végezze;

b) felfüggesztheti a közraktár tevékenységét;

c) visszavonhatja a közraktári engedélyt.

(2) Ha a közraktár az (1) bekezdés a) pontja szerinti felszólításnak az

abban meghatározott határidõn belül nem tesz eleget, a miniszter újabb

határozattal a közraktári tevékenység felfüggesztésérõl vagy az engedély

visszanonásáról határozhat.

(3) A miniszter az (1) bekezdésben meghatározott intézkedéseken kívül a

közraktár vezetõjére - a jogsértés mértékétõl függõen - egymillió forintig

terjedõ bírságot szabhat ki.

(4) A miniszter hatáskörébe tartozó ügyekre az államigazgatási eljárás

általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell

megfelelõen alkalmazni.

11. §

(1) Ha tevékenységét felfüggesztik, vagy engedélyét visszanvonják, a

közraktár - a határozatban megjelölt idõponttól kezdõdõen - újabb közraktári

ügyletet akkor sem köthet, ha a határozatot bíróság elõtt megtámadta.

Felfüggesztés esetén a korábban kötött közraktári ügyletekbõl eredõ

kötelezettségeket teljesíteni kell.

(2) A közraktári engedély visszavonása esetén a határozatban megjelölt

idõponttól kezdõdõen a közraktárhoz felügyeleti biztost kell kirendelni. A

kirendeléstõl kezdõdõen a közraktár közraktározási tevékenységgel,

kölcsönügylettel kapcsolatos jognyilatkozatot csak a felügyeleti biztos

ellenjegyzésével tehet. Ha feltételezhetõ, hogy a közraktár a törvény szerinti

kártérítési kötelezettségének nem tud eleget tenni, a miniszter a közraktár

vagyonával kapcsolatos jognyilatkozatok érvényességét a felügyeleti biztos

ellenjegyzéséhez kötheti.

12. §

(1) Ha a közraktár a törvényes állapotot helyreállította, vagy a

felügyeleti biztos további munkájára nincs szükség, a miniszter a biztost

visszarendeli, egyben kötelezi a közraktárat a kirendeléssel kapcsolatos

költségek megtérítésére. A felügyeleti biztos javadalmazását az Ipari és

Kereskedelmi Minisztérium biztosítja.

(2) A felügyeleti eljárásért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni,

amelyet a miniszter rendeletben határoz meg.

(3) A közraktári engedély visszavonásáról a miniszter értesíti az

illetékes cégbíróságot, s határozatát a Cégközlönyben is közzé kell tenni.

Bejelentési kötelezettség

13. §

A közraktár köteles a miniszternek haladéktalanul írásban bejelenteni,

a) fizetésképtelensége veszélyét, fizetéseinek vagy közraktározási

tevékenységének beszüntetését,

b) a közraktározási tevékenységgel kapcsolatos személyi vagy tárgyi

feltételekben bekövetkezett változást, illetve a tárgyi feltételek

megszûnését.

c) az alaptõke felemelésére vagy leszállítására irányuló szándékát,

d) cégadatainak megváltozását,

e) a részvénytársaság tulajdonosi szerkezetének megváltozását,

f) az alapszabály, alapító okirat engedélyt nem igénylõ változását,

valamint

g) az üzletszabályzat módosítását.

MÁSODIK RÉSZ

A KÖZRAKTÁRI TEVÉKENYSÉGRÕL

III. Fejezet

A közraktári ügylet

A közraktári ügylet fogalma

14. §

(1) Közraktári ügylet az a szerzõdés, amelynek alapján a közraktár

köteles a nála elhelyezett dolgot idõlegesen megõrizni és arról közraktári

jegyet kiállítani, a letevõ pedig köteles közraktári díjat fizetni.

(2) Ha a közraktár a letett dologról nem állít ki közraktári jegyet, az

ügylet a Ptk. szerinti letétnek minõsül.

A szerzõdés tárgya és tartalma

15. §

(1) A közraktári ügylet tárgya olyan forgalomképes ingó dolog (a

továbbiakban: áru) - ide nem értve a pénzt és az értékpapírt - lehet, amely a

személy- és vagyonbiztonságot, illetve a közraktárban letett más áruk

tulajdonosainak érdekeit nem veszélyezteti.

(2) Jövedéki terméket csak jövedéki engedéllyel rendelkezõ jövedéki alany

helyezhet el közraktárban.

(3) Ha az ügylet tárgya fajta és mennyiség szerint meghatározott áru, a

szerzõdésben meg kell állapítani annak minõségét is. A közraktár a szerzõdés

lejártakor azonos minõségû árut köteles kiadni a letevõnek. Ha a felek a

minõség meghatározását elmulasztják, a minõségre Ptk. 288. §-ában foglaltakat

kell irányadónak tekinteni.

16. §

(1) A közraktári szerzõdésben meg kell határozni a szerzõdés idõtartamát,

a teljesítés helyét, az áru mennyiségét, minõségét, értékét, a raktárban

történõ elhelyezésének és a raktározásának módját, valamint a közraktári

díjat.

(2) Közraktári ügyletet csak határozott idõtartamra, legfeljebb egy évre

lehet kötni, s annak idõtartamát nem lehet meghosszabítani. Ha a szerzõdés

lejártát követõen az árut nem értékesítik, a közraktári jegy birtokosa és a

közraktár új szerzõdést köthetnek. Ilyenkor a korábbi ügyletkor kiállított

közraktári jegyet be kell vonni és érvényteleníteni kell.

(3) A szerzõdés megkötésekor a közraktárnak és a letevõnek meg kell

állapítania az áru értékét és azt a közraktári jegyre valamint a letéti

könyvbe is be kell jegyezni. Eltérõ megállapodás hiányában az áru értéke a

könyvszerinti érték. A felek megállapodhatnak abban is, hogy az áru értékét

szakértõ állapítsa meg. Az áru szerzõdéskötéskori értéke az alapja a

kártérítési igénynek, valamint az áru kiváltásakor az általános forgalomiadó-

fizetési kötelezettségnek.

17. §

(1) A raktározható áruk körét, az áru közraktárban történõ

elhelyezésének, õrzésének, az áru kísérõokmányainak, a közraktári ügyletbõl

eredõ és az azzal kapcsolatos egyéb szolgáltatásoknak, az áru árverés útján

történõ értékesítésének szabályait, valamint a közraktári ügylet és az egyéb

szolgáltatások díjaira vonatkozó feltételeket a közraktár az üzleti és

díjszabályzatában határozza meg.

(2) A közraktár az üzleti és díjszabályzatot köteles az ügyfélforgalom

számára nyitva álló helyiségeiben közzétenni. A díjszabályzat változása a már

létrejött közraktári ügylet díját nem érinti.

18. §

(1) Az áru közraktári megõrzésre való átvételének ideje az, amikor az

árut a közraktárba beszállítják, a kiszolgáltatásé pedig az, amikor a

közraktár a jogosult részére az árut kiadja, függetlenül az áru

kísérõokmányainak átadásától.

(2) A közraktár az áru átvételét megtagadhatja, ha az áru kísérõokmányai

nyilvánvalóan nem valódiak. Egyébként a közraktár az okiratok valódiságát nem

köteles vizsgálni.

(3) Az áru beszállításának befejezésekor jegyzõkönyvet kell kiállítani, s

annak alapján a letevõ részére a közraktári jegyet ki kell adni. Ha az áru

beszállítása több részletben történik, minden részmennyiségrõl jegyzõkönyvet

kell felvenni és a beszállítás befejezésekor a jegyzõkönyvek alapján a

közraktári jegyet a teljes mennyiségrõl kell kiállítani.

A felek jogai és kötelezettségei

19. §

(1) A közraktár a nála elhelyezett árut a szerzõdésben meghatározott

módon köteles megóvni a mennyiségi és minõségi változásoktól. Az áru

mennyiségében a szerzõdésben meghatározott mértéken (káló) felüli csökkenésbõl

eredõ kárt a közraktár viseli.

(2) A közraktár tulajdonában lévõ árut a közraktári ügylet alapján letett

árutól elkülönítve kell tárolni és nyilvántartani.

(3) A közraktár köteles a közraktári ügylet illetve a letéti szerzõdés

alapján elhelyezett árukat egymástól elkülönítetten raktározni; a különbözõ

áruk keveredésébõl származó kárért a közraktári felelõsség szabályai szerint

kell helytállnia függetlenül attól, hogy a kár melyik áruban következett be.

20.§

(1) A letevõ köteles tájékoztatni a közraktárat arról, hogy az áru milyen

különleges kezelést igényel. Az ennek elmulasztásából eredõ kárát a letevõ

viseli.

(2) Ha az áru tárolása a letevõ raktárában történik (mûvi tárolás), a

letevõ köteles a közraktár számára lehetõvé tenni, hogy az az áru biztonsága

érdekében szükséges intézkedéseket megtegye, az áru elkülönített tárolásának,

a készletek ellenõrzésének feltételeit megteremtse.

(3) A letevõ - ha az áru jellegébõl vagy a felek megállapodásából más nem

következik - csomagolva köteles átadni az árut úgy, hogy az ne károsodjék,

illetve más áruban kárt ne okozzon, a személy és vagyonbiztonságot ne

veszélyeztesse.

(4) A letevõ a közraktári díjat a szerzõdésben meghatározottak szerint

köteles megfizetni. A közraktári díjat - az egyéb szolgáltatások díjaival

együtt - a közraktári jegyen, valamint a letéti könyvben fel kell tüntetni,

kivéve ha azt a letevõ a szerzõdés megkötésével egyidejûleg megfizette.

(5) A meg nem fizetett közraktári díj valamint a közraktári ügylettel

összefüggõ egyéb szolgáltatások díjai biztosítékául a közraktárat az árura -

minden zálogjogosultat megelõzõen - zálogjog illeti meg.

A közraktár egyéb szolgáltatásai

21. §

A közraktár külön szerzõdésben vállalhatja az áru általános kezelésén

felül egyéb szolgáltatások teljesítését is. Egyéb szolgáltatás lehet

különösen: az áru raktárban történõ elhelyezésének, fuvarozásának a letevõtõl

történõ átvállalása, az áru csomagolása, minôségi és mennyiségi meghatározása,

értékbecslése, vámkezelésének és egyéb hatósági vizsgálatának elvégeztetése. A

közraktár üzleti szabályzatában köteles megjelölni, hogy az egyes áruk

tekintetében mely szolgáltatások tartoznak az általános kezelés körébe.

Közraktári felelõsség

22. §

(1) A közraktár felel azért a kárért, amely a nála elhelyezett áruban az

átvételtõl a kiszolgáltatásig keletkezik, kivéve ha az

a) a közraktár tevékenységi körén kívül esõ elháríthatatlan ok,

b) az áru belsõ tulajdonsága,

c) a csomagolás kívülrõl észre nem vehetõ hiányossága, vagy

d) a letevõ illetve a képviseletében eljáró személy felróható magatartása

miatt következett be.

(2) A közraktár az árut idegen (bérelt) raktárban, illetve a letevõnél is

tárolhatja, de az esetleges kárért úgy felel, mintha az árut saját raktárában

tárolta volna.

23. §

(1) A közraktár nem köteles vizsgálni, hogy a letevõ tulajdonosa-e az

árunak, és nem felel azért, hogy a letevõ azonos-e azzal a személlyel, akit

a közraktári jegy letevõként megjelöl.

(2) A közraktár a bûncselekménybõl származó árut a büntetõeljárással

összefüggésben hozott jogerõs határozat alapján köteles kiadni a határozatban

megjelölt jogosítottnak.

IV. Fejezet

A közraktári jegy

A közraktári jegy fogalma és alakja

24. §

(1) A közraktári jegy rendeletre szóló értékpapír, amely az áru

átvételének a közraktár részérõl való elismerését, illetve az áru

kiszolgáltatására vonatkozó kötelezettséget bizonyítja. A közraktári jegy

helyettesíti az árut, amelyrõl rendelkezni, amelyet megterhelni, illetve

amelynek kiadását kérni csak ennek birtokában lehet.

(2) A közraktári jegy a közraktár által idõrend és sorszám szerint

vezetett letéti könyv szelvényrészét képezi, azzal összefüggõ, de attól

elválasztható két részbõl, árujegybõl és zálogjegybõl áll.

(3) A közraktári jegy mindkét részének tartalmaznia kell

a) a közraktári jegy (árujegy-zálogjegy) elnevezést az okirat

kiállításának nyelvén,

b) a közraktár megnevezését,

c) a letéti könyv sorszámát,

d) a letevõ nevét, székhelyét (lakhelyét),

e) a letett áru megnevezését, mennyiségét, minõségét és a közraktári

megkezdésekori értékét,

f) a szerzõdésben kikötött közraktári díjat és a közraktári ügylettel

összefüggõ egyéb szolgáltatások díjait,

g) a közraktári ügylet idõtartamát a lejárat pontos megjelölésével,

h) a raktározás helyét, továbbá

i) a kiállítás keltét és a közraktár cégszerû aláírását.

(4) A közraktár egyéb adatokat is felvehet a közraktári jegyre, ha

azonban az a (2) bekezdésben meghatározott adatok bármelyikét nem tartalmazza,

nem tekinthetõ közraktári jegynek.

25.§

(1) Az árujegy és a zálogjegy együttes birtoklása jogosít a közraktárban

elhelyezett áru feletti szabad rendelkezésre.

(2) A közraktár köteles megengedni mind az árujegy, mind a zálogjegy

birtokosának, hogy az árut az üzletszabályzatban meghatározott hivatali idõben

megtekintsék, az ezzel kapcsolatban felmerült költségeket azonban viselniük

kell.

A közraktári jegy átruházása

26. §

(1) A közraktári jegy, illetve annak bármely része külön is átruházható.

Az átruházás a közraktári jegyre vezetett hátirattal (forgatmány) történik. A

közraktári jegy birtokosát a hátiratok összefüggõ láncolata igazolja. Az

átruházás akkor is érvényes, ha a hátiraton a jogosultat nem nevezik meg (üres

forgatmány). A közraktári jegy átruházása nem közraktári ügylet.

(2) Ha a zálogjegy átruházása külön történik, az elsõ hátiratnak

tartalmaznia kell

a) a hitelezõ nevét, székhelyét, bankszámlája számát;

b) a kölcsön lejáratakor érvényesíthetõ határozott pénzösszeget, ami a

kamatot is tartalmazza;

c) a kölcsön visszafizetése esedékességének napját (lejárat);

d) az adós nevét, székhelyét.

(3) A zálogjegy elsõ átruházását és a (2) bekezdés szerinti adatokat az

árujegyre, valamint a letéti könyvbe be kell jegyezni. A bejegyzést a

zálogjegy minden késõbbi birtokosa is követelheti. A bejegyzés elmulasztásából

eredõ esetleges kárt a zálogjegy mindenkori birtokosa viseli.

27. §

(1) Közraktári jegy bármely részét óvadékként csak üres forgatmánnyal

lehet átadni.

(2) A közraktári jegy, illetve annak bármely része külföldire történõ

átruházása esetén a külkereskedelmi valamint a devizajogszabályok

rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A közraktári jegyek átruházására a váltójogi szabályok irányadóak, az

abból eredõ igények érvényesítésére irányuló perre a Polgári Perrendtartásnak

a váltóperekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

A zálogkölcsön

28. §

A szabályosan forgatott zálogjegy önmagában a rajta feltüntetett összeg

iránti pénzkövetelést testesít meg, és annak fedezetéül a zálogjegybirtokosnak

a közraktárban elhelyezett tárgyakon zálogjogot biztosít. Az árujegy magában

véve csak a zálogjegyen feltüntetett összeggel csökkentett értékkel

rendelkezik, s a zálogjog által korlátolt rendelkezési jogot ad a

birtokosának.

V. Fejezet

A közraktári ügylet megszûnése

Az áru kiadása

29. §

(1) A közraktár a nála elhelyezett árut - a közraktári ügyletbõl eredõ

követelései kielégítése után - annak köteles kiszolgáltatni, aki

a) az árujegyet és a zálogjegyet a részére visszaadja, vagy

b) az árujegyet visszaadja, a zálogjegyen feltüntetett követelés összegét

a közraktárnál letétbe helyezi.

(2) A közraktár a (1) bekezdés b) pontja szerint letett összeget köteles

elkülönített számlán kezelni, s az általa ismert utolsó zálogjegybirtokost két

napon belül a letétbe helyezésrõl értesíteni. Ha a zálogjegybirtokos a

zálogjegyet már átruházta, további két napon belül köteles az új

zálogjegybirtokost tájékoztatni a közraktár értesítésérõl, s ugyanez a

kötelezettsége az összes további zálogjegybirtokosnak is. E kötelezettség

elmulasztásával okozott kárért a zálogjegy átruházói felelõsséggel tartoznak a

zálogjegybirtokosnak.

(3) A közraktár nem jogosult vizsgálni a közraktári jegy hátiratainak

valódiságát, csak azt, hogy az átruházások összefüggõ láncolata igazolja-e a

közraktári jegy birtokosát.

30. §

(1) A közraktár köteles az árut a közraktári jegy birtokosának kiadni, ha

az a közraktári ügyletbõl valamint azzal összefüggõ egyéb szolgáltatásokból

eredõ követeléseit kielégítette. Ellenkezõ esetben a közraktár az árut

értékesítheti, és magát a befolyt összegbõl kielégítheti.

(2) A közraktár a közraktári ügyletbõl eredõ követeléseit a közraktári

jegy illetve az árujegy birtokosával szemben érvényesítheti. A birtokos csak a

saját követelését érvényesítheti a közraktárral szemben, az elõzõ birtokos

követelését nem. A közraktár illetve a közraktári jegy birtokosa követelései

e körben egymásba beszámíthatók.

(3) A különvált árujegy birtokosa csak úgy válthatja ki az árut a

közraktárból, hogy a zálogjegyet magához váltja. Ha a zálogjegy birtokosa nem

érhetõ el, ismeretlen, vagy a felek nem tudnak megegyezni, az árujegy

birtokosa a zálogjegyen szereplõ összeget a közraktárnál letétbe helyezheti és

a közraktár díjat kifizetheti. A közraktár ezután az árut köteles

kiszolgáltatni.

(4) Ha a zálogjegyen feltüntetett kölcsönösszeget a lejáratkor nem

fizetik meg a zálogjegy birtokosának, az e tényt a lejárat napját követõ két

napon belül a zálogjegy elsõ átruházójának székhelye szerint illetékes

közjegyzõnél felvett óvással megállapíttathatja. Az óvás elmulasztása a

visszkereseti jog elvesztését eredményezi. Nem szükséges óvás ahhoz, hogy a

zálogjegybirtokos a közraktártól az áru értékesítését kérje.

Az óvás

31. §

(1) A zálogjegy birtokosa köteles az elsõ zálogjegyátruházót kétnapos

határidõvel a fizetésre felhívni. Ha a felhívás eredménytelen, vagy a felhívás

bármely okból meghiúsul, ezt a közjegyzõ óvás felvételével hitelesen

tanúsítja.

(2) Az óvásra egyebekben a váltóóvás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni.

Az áru értékesítése

32. §

(1) Ha a lejáratot követõ három napon belül a zálogjegyen szereplõ

összeget a zálogjegy birtokosának nem fizetik ki, követelheti a közraktárnál

elhelyezett áru értékesítését és a vételárból történõ kielégítését.

(2) A zálogjegybirtokos a kölcsönösszeg valamint a követelése

érvényesítésével felmerült, igazolt költségei kielégítése céljából a

közraktártól kérheti az áru értékesítését. Értékesítés esetén a befolyt

vételárból a zálogjegyen szereplõ összeggel együtt, azzal egysorban kell az

óvás költségeit megtéríteni.

(3) Az értékesítésbõl befolyt összeget - ebben a sorrendben - a közraktár

közraktári tevékenységbõl eredõ követelésére, a zálogjegybirtokos

követelésére, a közraktár egyéb jogviszonyból eredõ követelésére kell

fordítani, a fennmaradó összeg pedig az árujegy birtokosát illeti. Ha ez

utóbbi ismeretlen helyen tartózkodik, a részére járó pénzt bírói letétbe kell

helyezni.

(4) Ha követelését kielégítették, a zálogjegybirtokos a zálogjegyet

köteles visszaadni a közraktárnak, amely azt érvényteleníti.

(5) Ha a vételár a zálogjegyre adott kölcsönösszeget nem fedezi, a

részletfizetésnek a zálogjegyre valamint a letéti könyvbe történõ bejegyezését

követõen a zálogjegyet a birtokosának vissza kell adni.

33. §

(1) Ha a közraktári ügylet alapján elhelyezett árut a szerzõdés lejártát

követõen nem váltják ki, vagy az ügylet idõtartama alatt az áru romlásával

kell számolni, a közraktár - a letevõ elõzetes felszólítása után - az árut

értékesítheti. Ha a letevõ a közraktári jegyet vagy annak részét átruházta,

kötelessége az õt követõ birtokosokat a közraktár felszólításáról két napon

belül tájékoztatni. A tájékoztatás elmaradásából eredõ kárt meg kell téríteni.

(2) Az értékesítésbõl befolyt összegbõl az igényeket a 36.§ (4) bekezdése

szerint kell kielégíteni. Ha a közraktári jegy birtokosának tartózkodási helye

ismeretlen, az õt megilletõ pénzt bírói letétbe kell helyezni.

34. §

(1) Ha az árut értékesíteni kell és az a közraktárjegyen feltüntetett

adatok szerint megfelel a Budapesti Árutõzsde szabályzatában foglalt

feltételeknek, a közraktár az árut tõzsdei forgalomban, a közraktári áruk

kényszerértékesítésére vonatkozó tõzsdei szabályzat rendelkezései szerint

értékesíti.

(2) Ha az áru a tõzsdei forgalomban nem értékesíthetõ, illetve az

értékesítés hét egymást követõ tõzsdei napon nem sikerült, az árut árverés

útján kell értékesíteni.

(3) Mind a tõzsdei, mind az árverésen történõ értékesítéskor a vevõ akkor

is tulajdonjogot szerez, ha a letevõ nem volt az áru tulajdonosa.

(4) Az árverés lebonyolítására a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi

LIII. törvény rendelkezéseit - az adós jogaira vonatkozó szabályok kivételével

- kell megfelelõen alkalmazni azzal, hogy az árverést a közraktár folytatja

le. Az árverés költsége a közraktárat megilletõ, közraktári tevékenységbõl

eredõ követelés.

A visszkereseti jog

35. §

(1) A zálogjegy birtokosát az áru értékesítése után fennmaradó

követelése erejéig az elõzõ zálogjegybirtokosokkal szemben visszkereseti jog

illeti meg. A követelésért az elõzõ zálogjegybirtokosok egyetemlegesen

felelnek. Nincs visszkereseti joga annak, aki az óvás felvételét elmulasztotta

illetve az áru értékesítését az óvás felvételétõl számított harminc napon

belül nem kezdeményezte.

(2) A zálogjegybirtokost a korábbi zálogjegybirtokosokkal szemben

megilletõ visszkereseti jog az óvás napjától számított egy év elteltével évül

el. A korábbi zálogjegybirtokosokat egymással illetve az elsõ

zálogjegybirtokossal szemben megilletõ visszkereseti jog attól a naptól

számított hat hónap elteltével évül el, amelyen a zálogjegybirtokos igényét

kielégítették.

(3) Ha a zálogjegybirtokos követelését nem teljesítették, és az a

kölcsön lejártát követõ hat napon belül nem kéri a közraktártól az áru

értékesítését, nem tarthat igényt késedelmi kamatra. Ha a zálogjegybirtokos

idõben kéri az áru értékesítését, a közraktárnak a késedelmi kamatot a polgári

jog általános szabályai szerint ki kell számítania, s azt az értékesítésbõl

befolyt összegbõl az alapösszeggel együtt ki kell fizetnie a zálogjegybirtokos

részére. Ha a befolyt összeg nem fedezi a követelést, a késedelmi kamatot az

elõzõ zálogjegybirtokosokkal szemben is érvényesíteni lehet.

Végrehajtás, csõdeljárás, felszámolás

36. §

(1) A közraktárba letett árut bírósági végrehajtás során - az áru vagy

zálogjegy birtokosának hitelezõi követelései alapján - lefoglalni nem lehet (a

bírósági végrehajtásról szóló 1994.évi LIII. törvény 96.§). A közraktárba

letett áru nem tartozik a csõdeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló

1991. évi IL. törvény (Cstv.) által meghatározott vagyonba. Az árujegyet és a

zálogjegyet azonban - mint értékpapírt - bírósági végrehajtás során le lehet

foglalni, és a Cstv. szerinti vagyon megállapításánál is figyelembe kell

venni. A bírósági végrehajtás során történõ értékesítéskor a végrehajtó által

készített jegyzõkönyv pótolja a forgató nyilatkozatot.

(2) Ha követelését nem elégíti ki a zálogjegy elsõ átruházója, a

lejáratot követõen a zálogjegybirtokos e törvény alapján az áru értékesítése

során befolyt összegbõl kérheti a kielégítést.

(3) A zálogjegy elsõ átruházójának csõdeljárása esetén a visszkereseti

jog tekintetében a fizetési haladék és a kényszeregyezség a

zálogjegybirtokosra is kihat. Az zálogjegy elsõ átruházójának csõdeljárása nem

akadályozza a zálogjegybirtokos õt megelõzõ zálogjegybirtokosok elleni

igényének érvényesítését.

(4) A zálogjegy elsõ birtokosának felszámolása esetén, ha az áru nem

nyújtott kellõ fedezetet a zálogjegy birtokosának kielégítésére, neki a

felszámolási eljárásban a letett áru értékesítését követõ harminc napon belül

be kell jelentenie közraktári jeggyel biztosított és ki nem elégített

követelését. A bejelentett igénynek nincs kielégítési elsõbbsége, azt a Cstv.

57.§ (1) bek. f) pontja szerinti egyéb követelések közé kell besorolni. Ha a

zálogjegybirtokos az õt megelõzõ zálogjegybirtokostól kielégítést kap, ez

utóbbi jogosult a felszámolási eljárásban történõ igényei érvényesítésére.

(5) A zálogjegy birtokosának csõdeljárása és felszámolása az árujegy

birtokosának igényét nem érinti.

37. §

(1) A közraktár ellen indított felszámolási eljárásra a Cstv.

rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy a felszámolás kezdõ idõpontját

követõen közraktári ügyletet a felszámoló sem köthet, a közraktári szerzõdések

teljesítésére vonatkozóan pedig a közraktár tevékenységének felfüggesztésének

szabályai [10. § (1) bekezdés b) pontja és 11. § (1) bekezdés] irányadók.

(2) A közraktár felszámolása során kötendõ kényszeregyezség esetén az

adós egyezségi ajánlatához köteles elõzetesen megszerezni a miniszter

jóváhagyását. Ha a miniszter a jóváhagyást megtagadja és az adós a

hitelezõkkel egyezséget kötött, a miniszter a 10. § (1) bek. c) pontja szerint

jár el, és a 11. § (2) bekezdésében foglalt következményeket kell alkalmazni.

(3) Közraktár felszámolása esetén az ellene a közraktári ügyletbõl eredõ

kártérítés iránti követeléseket a Cstv. 57.§ (1) bekezdés b) pontja szerint

kell besorolni és kielégíteni, a közraktár elleni zálogjogból és óvadékból

eredõ követeléseket megelõzõen.

Biztosítás

38. §

A közraktár - a letevõvel történt megállapodás alapján - az árut

biztosíthatja. Az áru- és zálogjegy birtokosát, valamint a közraktárat az áru

megsemmisülése, vagy károsodása esetében a biztosítási összegre vonatkozóan

ugyanolyan jogok illetik meg, mint az áru tekintetében.

A közraktári jegy megsemmisítése

39. §

(1) A közraktári jegy (vagy egy részének) elvesztése, megsemmisülése

egyben a követelés megsemmisülését is jelenti, kivéve, ha a közraktári jegy

megsemmisülését közjegyzõi határozat állapítja meg. Ebben az esetben a

követelés a közraktári jegy nélkül is érvényesíthetõ.

(2) A közraktári jegy vagy annak bármely része megsemmisítését a

közraktár székhelye szerint illetékes közjegyzõnél kell kérni. A közraktári

jegy (vagy annak bármely része) megsemmítését az utolsó birtokos valamint az

kérheti, akinek jogait vagy kötelezettségeit a közraktári jegy érinti.

(3) A közraktári jegy megsemmisítése iránti kérelemben meg kell jelölni

az értékpapír tartalmát s valószínûsíteni kell a kérelmezési jogosultságot.

40. §

(1) A kérelem alapján a közjegyzõ az illetékes bíróság székhelyén mûködõ

helyi bíróságnál, valamint a közraktárnál hirdetményt tesz közzé, amelyben

felhívja az értékpapír birtokosát, hogy az értékpapírt a hirdetmény

közzétételétõl számított egy hónapon belül mutassa be. A hirdetménynek

tartalmaznia kell a figyelmeztetést, hogy a bemutatás elmulasztása esetén a

közjegyzõ a közraktári jegyet semmissé nyilvánítja. A hirdetmény

kibocsátásáról a kérelmezõt, a közraktárat, a letevõt és a zálogjegy elsõ

birtokosát is értesíteni kell. Az áru- és zálogjegy átruházói kötelesek az

utánuk következõ birtokosokat az értesítésrõl két napon belül tájékoztatni.

(2) A megsemmisítési eljárás megindítása után a közraktári jegy birtokosa

- biztosítékadás mellett - a jegyrõl másolat kiadására tarthat igényt. Ha a

biztosítékban a felek nem tudnak megállapodni, azt a bíróság határozza meg. Ha

a közjegyzõ a közraktári jegyet semmisnek nyilvánítja, a biztosítékot vissza

kell adni.

(3) Ha a hirdetményi határidõ alatt a közraktári jegyet bemutatják, a

közjegyzõ az eljárást megszünteti, míg a hirdetményi határidõ eredménytelen

elteltét követõen a közraktári jegyet semmissé nyilvánítja. A határozatot a

kérelmezõvel, a közraktárral valamint az egyéb érdekeltekkel közölni kell.

Bírósági letét

41. §

(1) A bírósági letétbe helyezés iránti kérelmet a közraktár székhelye

szerint illetékes helyi bíróságnál kell elõterjeszteni.

(2) A letétbe helyezendõ pénzt a helyi bíróság székhelye szerint

illetékes bírósági gazdasági hivatal letéti számlájára kell befizetni. A

befizetéskor meg kell jelölni az összeg rendeltetését, a letevõ nevét, azt,

hogy ki jogosult felvenni a letett összeget, valamint annak a bíróságnak a

megnevezését, amelyhez a közraktár a befizetett összegnek bírósági letétként

elfogadása iránti kérelmet benyújtotta. Ha a jogosult ismeretlen, erre utalni

kell.

(3) A letét elfogadása iránt a bíróságnál kérelmet kell elõterjeszteni. A

kérelemben fel kell tüntetni a (2) bekezdésben említett adatokat, továbbá a

letét kiutalásával kapcsolatos kikötéseket. Elõ kell adni és valószínûsíteni

kell a letétbe helyezés okát, vagy célját. A kérelemhez csatolni kell a pénz

befizetését igazoló okiratot.

(4) A közraktári jegynek vagy egyik részének birtokosa - ha a bírósági

letétbe helyezett összeghez hozzá akar jutni - köteles a közraktárnál az

értékpapírt bemutatni, s a közraktár - ha az e törvényben foglalt feltételek

fennállnak - a jegy érvénytelenítése után cégszerû aláírásával igazolja, hogy

a jegy birtokosa jogosult a letétbe helyezett összeg felvételére. Az igazolás

alapján a bíróság a letétet köteles kiutalni.

HARMADIK RÉSZ

VEGYES RENDELKEZÉSEK

VI. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

Átmeneti szabályok

42. §

(1) Az e törvény hatálybalépését megelõzõen megkötött közraktári

ügyletekre a Kereskedelmi Törvény VI. címében foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A törvény hatálybalépésekor mûködõ közraktár köteles a hatálybalépést

követõ harminc napon belül a miniszternél bejelentkezni. A bejelentkezéshez

mellékelni kell

a) az e törvény rendelkezéseinek megfelelõen módosított alapító okiratot,

b) a cégmásolatot,

c) az utolsó éves beszámolót az azóta történt változásokkal,

d) a közraktári ügyletekre vonatkozó összesítést (milyen árut, milyen

mennyiségben, hol közraktároznak, hány közraktári jegyet adtak ki , milyen

lejárattal)

e) a közraktár ellen, illetve általa indított perek listáját, megjelölve,

hogy milyen összegre és milyen jogviszonyból ered a követelés.

(3) A miniszter további adatokat és felvilágosítást kérhet a

közraktártól.

(4) A miniszter - a közraktár gazdasági helyzetétõl, általa megkötött

közraktározási szerzõdésektõl függõen - határidõt szabhat a közraktár részére,

hogy tõkéjét a törvény szerinti mértékre emelje fel, illetve alakuljon át. A

törvény hatályba- lépését követõ egy év elteltével közraktárként csak az e

törvény rendelkezéseinek megfelelõ részvénytársaság mûködhet.

(5) Ha az (1) bekezdés szerinti közraktár nem kíván közraktárként

mûködni, vagy a miniszter a közraktári engedély kiadását megtagadja, új

közraktári ügyletet nem köthet, de a már megkötött ügyletekbõl eredõ

kötelezettségeket köteles teljesíteni. Ha a már megkötött közraktári

ügyleteknek a létrejöttük idején hatályos jog (1875.: XXXVII. tc.) szerinti

teljesítése is veszélyben van, a miniszter a közraktárhoz felügyeleti biztost

rendelhet ki.

Módosuló jogszabályok

43. §

A törvény hatálybalépésével

a) az egyes értékpapírok nyilvános forgalombahozataláról és

forgalmazásáról szóló 1990. évi VI. törvény 2.§-a (2) bekezdésének b) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

/ Nem tartozik a törvény hatálya alá/

b) a csekk, a takarékbetétrõl kiállított okirat, a letéti jegy, a

szövetkezeti részjegy, célrészjegy és üzletrész, valamint a közraktári jegy és

a váltó forgalomba hozatala és forgalmazása."

b) az árutõzsdérõl és az árutõzsdei ügyletekrõl szóló 1994. évi XXXIX.

törvény 1. §-ának (2) bekezdése a következõ új d) ponttal egészül ki,

egyidejûleg a d) és e) pont jelölése e) és f) pontra változik:

/E törvény alkalmazásában áru/

"d) a közraktárjegy illetve annak árujegy része;".

Hatálybalépés

44. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ hatvanadik napon lép hatályba. Ezzel

egyidejûleg

a) a Kereskedelmi Törvényrõl szóló 1875. évi XXXVII. törvénycikk VI.

címe,

b) az egyes kereskedelmi tevékenységek gyakorlásáról szóló, többször

módosított 15/1989. (IX.7.) KeM rendelet 2. §-ának (1) bekezdése elsõ

mondatában a "továbbá közraktári tevékenységet" szövegrész, 2. §-a (3)

bekezdésének b) pontja, 2/A §-a (1) bekezdésében a "valamint közraktári

tevékenység" szövegrész és 2/C §-a, valamint

c) a szakképzésrõl szóló, a 2/1994. (I.14.) IKM rendelettel módosított

5/1990 (IV.5.) KeM rendelet 2. számú mellékletének 29. pontja

hatályát veszti.

Indokolás

a közraktározásról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A kereskedelmi törvényrõl szóló 1875. évi XXXVII. törvénycikk volt

Európában az elsõ olyan törvény, amely a közraktározást kereskedelmi

ügyletként szabályozta. Ma is ezek a szabályok érvényesek a közraktári

ügyletre illetve a közraktárak tevékenységére. Ezen kívül ma a közraktárak

mûködési feltételeit egy 1989-ben kiadott, azóta többször módosított

kereskedelmi miniszteri rendelet szabályozza.

Az elmúlt évtizedekben elõbb mûködõ piac hiányában nem volt igény a

közraktári tevékenység iránt, majd pedig - a piacgazdaság fokozatos

kialakulásával - a szabályozás nem követte a gyakorlatban kialakult helyzetet.

Ez azt eredményezte, hogy a közraktári ügylet egykori, a kor színvonalán álló

szabályozása mára az élet által meghaladottá vált. A szabályozás

fogyatékosságai hovatovább azt eredményezik, hogy a ma is mûködõ közraktárak

nem tudják betölteni funkciójukat. Mindez elodázhatatlanná teszi a közraktárak

mûködési feltételei valamint a közraktári ügylet korszerû szabályozását.

A közraktárak a piacgazdaság elfogadott és sikeres intézményei közé

tartoznak. A megtermelt és azonnal nem értékesíthetõ árukat raktározni kell,

amire a termelõnek általában nincs lehetõsége illetve nem is kíván ilyen

tevékenységgel foglalkozni. A késõbb eladható, feldolgozható árut közraktárba

lehet letenni, amely az áru tulajdonjogát, mennyiségét, minõségét

dokumentálja, s az errõl kiállított értékpapír, a közraktári jegy képes arra

is, hogy az árut helyettesítõ dologként maga is a kereskedelmi forgalom tárgya

legyen. A közraktári ügylethez fûzõdõ legjelentõsebb elõny azonban az, hogy az

áru illetve az azt megtestesítõ értékpapír a termelés finanszírozása

szempontjából nélkülözhetetlen, rövid lejáratú kölcsön nyújtásához jelent

biztosítékot.

A zálogjegy ellenében nyújtott kölcsön, illetve a hitelkínálat ezzel

történõ bõvítése ma különlegesen fontos gazdasági érdek elsõsorban a rövid

lejáratú hitelek iránt a termelés sajátosságaiból eredõen leginkább érdekelt

agrártermelõk számára.

Ahhoz, hogy a közraktári ügyleten alapuló hitelezés elterjedt és biztos

lehetõség legyen, szükséges, hogy a közraktárban elhelyezett áru biztos

zálogfedezetet jelentsen a hitelezõ számára. Ez akkor válik általánossá, ha a

közraktárak tevékenysége iránti bizalom maradéktalan a hitelintézetek

részérõl. Másrészt nemcsak megbízható, de gazdaságilag is stabil helyzetû

közraktárakra van szükség. Mindez olyan jogi feltételrendszert követel meg,

amely az érintett gazdasági szereplõk mindegyike számára biztosítékot jelent.

Jelenleg elsõsorban a bankok és a közraktárak közötti üzleti

kapcsolatokban szerzett tapasztalatok jelentik az alapját annak a bizalomnak,

ami a zálogjegyforgalmat illetve a hitelezést lehetõvé teszi, sokkal kevésbé

az, hogy ennek megfelelõ jogi garanciái vannak, amelyekre biztosan lehet

építeni. A közraktározás új szabályozása éppen ezeket a biztosítékokat kívánja

megteremteni, a bizalom erõsítése érdekében.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A javaslat e helyütt a közraktárak legáltalánosabb fogalmát határozza

meg, a további szabályokra hagyván a közelebbi meghatározást, amelyek már a

közraktárként való mûködés feltételeit, valamint a közraktározott áruk körét

is jelentik egyben. A jogbiztonság követelményét is szem elõtt tartja a

javaslat, amikor a fogalmi tisztaság érdekében a közraktár kifejezést csak

meghatározott körben, a javaslat szerint létrejövõ, illetve átalakuló

gazdálkodó szervezetek számára engedi használni.

A 2-3. §-okhoz:

A közraktárak mûködése iránti közbizalom megteremtése érdekében a

javaslat - figyelembe véve az elmúlt évtizedek gyakorlati tapasztalatait - a

közraktárak számára kötelezõ szervezeti formaként határozza meg a

részvénytársaságot és írja elõ a szükséges minimális alaptõkét, illetve az

alaptõke meghatározott szerkezetét. A javaslat abból indul ki, hogy néhány

nagyobb, magas saját tõkével rendelkezõ közraktár szervezi meg az országban a

hálózatát, s ily módon lehet biztosítani, hogy a letevõk, illetve a hitelezõk

nagyobb biztonságban legyenek. Ezt a célt szolgálja az is, hogy a gazdasági

társaságokról szóló törvényhez képest speciális szabályokat állapít meg a

javaslat.

Az alaptõke csökkentésének tilalmát természetesen az induláskori

alaptõkéhez képest kell értelmezni, ezért nem áll ellentétben e rendelkezés az

alaptõke-csökkentéssel kapcsolatos bejelentési kötelezettség szabályával.

A javaslat - hasonlóan a pénzintézeti törvény megoldásához - a

részvénytársaság mûködésére jelentõs befolyást gyakorló tulajdonosok

megismerhetõsége érdekében írja elõ, hogy a részvénytársaság kizárólag névre

szóló részvényeket bocsáthat ki.

A 4. §-hoz:

A közraktár-alapítás és -fenntartás körében - a közraktár túlzott

eladósodásának megakadályozására - a javaslat megtiltja, hogy a közraktár

bármely, a tevékenységével össze nem függõ célra pénzintézeti kölcsönt vegyen

fel, továbbá hogy harmadik személy tartozásáért kezességet vállaljon. Ez az

indoka annak is, hogy a közraktár zálogjogot csak a közraktári tevékenységgel

felvett kölcsöntartozása biztosítékául engedhet a vagyontárgyain. Ez a szabály

kapcsolódik a közraktár felszámolásának szabályaihoz, miszerint a közraktár

zálogjoggal rendelkezõ hitelezõit megelõzné a közraktárral szemben a

közraktári ügyletbõl eredõ kártérítési igény. Kétségtelen, hogy ez a

közraktárak hitelhez jutását megnehezíti, de a hitelezõk védelme szempontjából

mindenképpen el kell kerülni a túlzott eladósodás lehetõségét.

Ugyancsak a biztonságos mûködés, illetve a közraktári jegybe vetett

üzleti bizalom indokolja azt, hogy a közraktár vagy felelõsségbiztosítást

köteles kötni, vagy a közraktári jegyek értéke nem lehet több saját tõkéjének

ötszörösénél.

A javaslat korlátozza a közraktár kereskedelmi tevékenységét azzal, hogy

a letevõtõl, illetve a közraktári értékesítés során továbbértékesítési céllal

nem szerezheti meg a nála elhelyezett áru tulajdonjogát. Ez a szabály elsõ

sorban a letevõk érdekét, illetve a helyzetükkel való visszaélések

megelõzését, s ezáltal a közraktárak iránti bizalom fokozását szolgálja.

Az 5-6. §-okhoz:

A közraktár létesítésének feltételei meghatározásán túl a javaslat a

közraktári tevékenység folytatását engedélyhez is köti, a jelenlegi

nyilvántartásbavétel helyett. A mûködés megkezdésének feltétele az ipari és

kereskedelmi miniszter által kiadott engedély, illetve a nyilvántartásbavétel.

A közraktári tevékenység folytatása valamennyi, a javaslatban meghatározott

feltételének meg kell lennie az engedélyezési eljárásban, s az engedély csak

így adható ki. Ez egyben a közraktár számára is garanciális jelentõségû,

ugyanis, ha a feltételekkel rendelkezik, az engedély kiadása nem tagadható

meg.

Az engedélyezési eljárásra - noha a javaslat ezt kifejezetten nem mondja

ki - az államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni, amihez

képest csak a kérelem elbírálásának határideje jelent speciális szabályt.

A 7. §-hoz:

A javaslat - tekintettel arra, hogy a közraktárak a piac szerves részét

fogják képezni, s a szerzõdõ felek között megbízható partnerként kell

közvetíteniük - rendelkezik arról, hogy ki lehet a közraktár vezetõje. Mivel a

közraktárak a legkülönfélébb áruk tárolásával és kezelésével foglalkoznak, a

javaslat általában felsõfokú végzettséget és - emellett - legalább három éves

szakmai gyakorlatot ír elõ csupán, abból kiindulva, hogy a megfelelõ

képesítést nem lehet közelebbrõl meghatározni. A gyakorlati életben amúgyis

kialakul - illetve már ki is alakult - az a megfelelõ szakismerettel

rendelkezõ szakértõi kör, amelybõl a közraktárak vezetõi kikerülnek. A

személyi feltételek meghatározásánál a javaslat minden esetre felhasználta a

pénzintézetekre és a gazdasági társaságokra vonatkozó jogalkotás

tapasztalatait, s arra törekedett, hogy ezekkel harmonizáló szabályokat

alkosson, s a közraktárak mûködésének szakszerûsége irányában hasson.

A 8. §-hoz:

A közraktárak nemzetgazdasági jelentõsége, s az általuk kibocsátott

értékpapír iránti üzleti bizalom szükségessé teszi a közraktár tulajdonosi

struktúrájának áttekinthetõségét. A befolyásoló részesedés megszerzésére,

illetve a jelentõs elõnyre vonatkozó rendelkezések a közraktározási

tevékenységnek a tulajdonosok által történõ, az üzleti forgalomra hátrányos

befolyásolásának lehetõségét kívánja kiküszöbölni, illetve a már megszerzett

befolyás vagy elõny gyakorlását ellenõrizhetõbbé tenni.

A 9. §-hoz:

A közraktárak mûködése iránti bizalom megteremtése érdekében a javaslat

nem elégszik meg azzal, hogy tevékenységük engedélyhez kötött legyen, s a

feltételek meglétét csak ekkor vizsgálják. Ezért a közraktárak mûködését a

javaslat állandó felügyelet alá helyezi, amelyet az ipari és kereskedelmi

miniszterhez telepít. E felügyeleti jognak a tartalma nem merül ki a

törvényességi felügyeletben, hanem lényegében folyamatos hatósági ellenõrzést

jelent, ami kiterjed mind a személyi és tárgyi feltételek meglétének, mind a

közraktár tevékenységének, az általa kötött közraktári ügyletek, a kiállított

értékpapírok jogszabályi feltételeknek való megfelelõsége vizsgálatára. A

javaslat a felügyelet folyamatos és zökkenõmentes ellátásának biztosítása

érdekében határozza meg a közraktárak számára az együttmûködés normáit.

A 10. §-hoz:

A felügyeleti eljárásra a javaslat speciális szabályokat határoz meg,

egyebekben pedig arra, illetve a felügyeleti jogkörben hozott határozatokra az

államigazgatási eljárás szabályait kell alkalmazni. A javaslat mind a

felügyelet tartalmi követelményeinek, mind pedig a közraktárak szempontjából

méltányolható garanciális igényeknek a szem elõtt tartásával határozta meg a

felügyeleti jogkörben hozható határozatok tartalmát. Az egyéni felelõsség

érvényesítése érdekében - a pénzintézeti törvény megoldásához hasonlóan -

került a javaslatba a közraktár vezetõje elmarasztalásának lehetõsége is.

A 11-12. §-okhoz:

A közraktári tevékenység felfüggesztése, visszavonása tárgyában hozott

határozatokkal összefüggésben rendelkezik a javaslat a közraktár folyamatban

lévõ szerzõdéseinek teljesítésérõl, valamint az új szerzõdések kötésének

tilalmáról. A közraktárak szabályszerû és folyamatos mûködéséhez, a forgalom

biztonságához fûzõdõ érdekekre tekintettel van lehetõség arra, hogy a

felügyeletet ellátó szerv felügyeleti biztost rendeljen ki a közraktárhoz.

A felügyeleti eljárásért nem illetéket, hanem igazgatási szolgáltatási

díjat kell fizetnie a közraktárnak. A javaslat a díj megállapítására az ipari

és kereskedelmi miniszternek ad felhatalmazást.

A 13. §-hoz:

A folyamatos ellenõrzés, illetve a szükséges felügyeleti ellenõrzések

idõben történõ megtétele teszik indokolttá, hogy a közraktárnak be kell

jelentenie minden olyan tényt, körülményt vagy cselekményt, amely a közraktár

mûködését veszélyezteti, illetve az engedélyezéskori állapot megváltozását

jelenti.

A 14. §-hoz:

A javaslat a közraktári ügylet fogalmának meghatározásánál lényegében a

kereskedelmi törvény fogalomalkotásából indul ki. Az úgynevezett bértárolástól

való - ami a Ptk. fogalomrendszerében a letét - elhatárolás teszi szükségessé

a közraktári jegy kibocsátása nélkül történõ raktározásra vonatkozó szabályt.

A 15. §-hoz:

A rendelkezés egyrészt meghatározza az áru fogalmát, szûkítve az 1.§-ban

használt dolog fogalmat és lényegében a számviteli törvénytõl független

terminus technicust alakít ki. Másrészt az üzleti élet szereplõire bízza, hogy

milyen áruk lehetnek a közraktári ügylet tárgyai, s csupán annyiban korlátozza

ezt, amennyiben azt a személyes vagyonbiztonság mindenképpen szükségessé

teszi. E keretek között fogja minden közraktár a saját üzletszabályzatában

kialakítani a közraktározható áruk körét.

A forgalombiztonság követelményei teszik szükségessé, hogy a fajta és

mennyiség szerint meghatározott áru minõségét a felek állapítsák meg a

szerzõdéskötéskor. Kisegítõ szabályként alkalmazza a javaslat ennek

elmulasztása esetére a Ptk. megfelelõ szabályát, nevezetesen, hogy minõségi

kikötés hiányában a forgalomban szokásos jó minõségû áruval kell teljesíteni.

A 16. §-hoz:

Az elõzõhöz hasonló indokok teszik szükségessé a szerzõdés kötelezõ

tartalmára vonatkozó rendelkezéseket. A javaslat szerint a közraktári ügyletet

csak határozott idõre, legfeljebb egy évre lehet kötni, aminek az az indoka,

hogy ily módon jobban biztosítható a közraktári jegy forgathatósága, s a

jeggyel kapcsolatba kerülõ szereplõk számára egyértelmû, hogy mikor állnak be

a kötelezettségeik, illetve mikor válik esedékessé a követelésük. Ugyanilyen

megfontolásból nem lehet a javaslat szerint meghosszabbítani a szerzõdés

idõtartamát, de ugyanakkor lehetõség van új szerzõdéskötéssel, új közraktári

jegy kibocsátásra. A visszaélések megelõzését szolgálja az, hogy ilyen esetben

a korábbi közraktári jegyet be kell vonni és érvényteleníteni kell. Ebbõl

következõen csak az köthet új közraktári ügyletet, akinek a közraktári jegy

mindkét része a birtokában van, illetve a zálogjegybirtokos követelésének

megfelelõ összeget - a javaslat szerinti módon - letétbe helyezte.

A 17. §-hoz:

Mivel a közraktározás kereskedelmi ügylet, szerzõdés, annak kereteit a

felek megállapodásának kell kitölteni. Másfelõl a raktározás biztonsága, a

közraktárak mûködése iránti bizalom megköveteli, hogy ez meghatározott keretek

között történhessék. A javaslat abból indul ki, hogy a törvény az ésszerû

kereteket csak nagy vonalakban képes meghatározni, a többi a közraktárak

kompetenciájába tartozik, közelebbrõl, hogy mire és milyen ellenszolgáltatás

fejében vállalkoznak. Ezeket a szerzõdési feltételeket hivatott magába

foglalni a közraktár üzleti és díjszabályzata. Bizonyos korlátokat ugyanis

nincs értelme törvényi szabályozás által állítani, mivel a közraktárak jól

felfogott üzleti érdeke, üzletpolitikai elképzelései úgyis kialakítják az

ésszerû kereteket.

A 18. §-hoz:

A javaslat meghatározza, hogy mit kell az áru átvételének, illetve

kiszolgáltatásának tekinteni. Ennek a kárveszélyviselés átszállása

szempontjából van jelentõsége. Ezen kívül az áru átvételéhez kapcsolódik a

közraktári jegy kiállításának a letevõ részére történõ kiadásának

kötelezettsége. A javaslat szerint a közraktárat nem lehet azzal terhelni,

hogy az áru kisérõokmányainak hitelességét vizsgálja, de indokolt számára azt

a jogot biztosítani, hogy ha azok nem valódiak, az áru átvételét

megtagadhassa.

A 19. §-hoz:

A javaslat a közraktárnak szerzõdésbõl eredõ kötelezettségei

meghatározása során figyelemmel van arra is, hogy a közraktár más ügylet,

például letéti szerzõdés alapján is tárolhat árut. A különbözõ jogcímeken

raktározott áruk keveredésébõl keletkezõ kárért való felelõsség szabálya erre

tekintettel került a szabályzatba. Amennyiben a törvény nem tiltja meg a

közraktárak számára a kereskedelmi tevékenységet - ide nem értve persze a

közraktári ügylet alapján elhelyezett árukkal való kereskedést - a közraktár

tulajdonában lévõ áruk elkülönített tárolásáról és nyilvántartásáról már csak

a közraktári tevékenység iránti bizalom érdekében is gondoskodni kell.

A 20. §-hoz:

A letevõ felelõssége körében foglalkozik a javaslat az úgynevezett mûvi

tárolás kérdésével, ami a letevõ raktárában való raktározást jelent, s amivel

- figyelembe véve a közraktárak elterjedtségét, illetve a már mûködõ

közraktárak tárolókapacitását - a jövõben is számolni kell. Az ilyen

közraktározás a letevõ részére keletkezteti azt a kötelezettséget, hogy az áru

biztonságos tárolásához szükséges intézkedéseket a közraktárnak engedje

megtenni.

A díjfizetés a javaslat szerint a felek megállapodásától függõen

esedékes. Ha azonban a felek úgy állapodnak meg, hogy a letevõ a díjat nem

elõre, a szerzõdés megkötésével egyidejûleg fizeti meg, a zálogjegyek és

árujegyek forgatását könnyíti, ha azok mindenkori birtokosa tisztában van

azzal, hogy a követelését másoknak milyen összegû igénye elõzi meg. Ezt

szolgálja az a rendelkezés, hogy a közraktári díjat ilyen esetben a letéti

könyvben, valamint a közraktári jegyen is fel kell tüntetni.

A közraktár díjkövetelésének biztosítékát jelenti a javaslat szerinti, a

közraktárban elhelyezett árura vonatkozó zálogjog.

A 21. §-hoz:

Az üzletszabályzatban, illetve a felek megállapodása szerint a

szerzõdésben részletesen meg kell határozni azokat a szolgáltatásokat,

amelyeket a felek a közraktári ügylet körébe tartozónak tekintenek. Emellett

azonban a javaslat célszerûségi megfontolásokat szem elõtt tartva lehetõvé

teszi, hogy külön szerzõdésben a felek további, a közraktározáshoz szorosan

nem kapcsolódó, de a közraktár által teljesítendõ szolgáltatásokban, illetve

ezek díjában is megállapodjanak.

A 22. §-hoz:

A javaslat a közraktár felelõsségét a kereskedelmi törvény közraktári

felelõsségi rendszere szerint alakította ki a fuvarozói felelõsség

szabályainak adaptálásával. A mûvi tárolás esetén - amelyet a javaslat inkább

eltûr, semmint preferálna - ugyanazok a felelõsségi szabályok érvényesülnek,

mintha az áru tárolása a közraktárnál történnék. A mûvi tárolás a közraktár

számára nagy kockázatot rejt magában, s ezt csak abban az esetben szabad

vállalnia, ha az áru a letevõ áruitól teljesen elkülöníthetõ, s erre a célra

szolgáló raktárat a közraktár tudja felügyelni.

A 23. §-hoz:

A javaslat szerint a közraktár nem köteles vizsgálni a letevõ tulajdonosi

minõségét. A közraktár ugyanis nem hatóság, így igazoltatási, ellenõrzési joga

sincs, s ha a törvény ilyen felhatalmazást adna is számára, nehezen lehetne

behatárolni azt a kört, amit még vizsgálhat. Nem lehet kizárni ugyanis, hogy

valaki például megbízás alapján helyezzen el árut közraktárban. Ilyen esetben

a megbízó jogait is vizsgálni kellene, vajon tulajdonosa-e az árunak. A

közraktár saját belátása szerint dönt afelõl, hogy kivel szerzõdik, illetve

szerzõdik-e egyáltalán.

Ha a közraktárban elhelyezett áru bûncselekménybõl származik - amire

büntetõeljárás során derülhet fény -, a javaslat szerint az eljárás során

hozott jogerõs határozat szerint kell a közraktárnak eljárni.

A 24. §-hoz:

A közraktári jegy intézményét illetõen a javaslat a kereskedelmi törvény

rendelkezéseibõl indul ki, s azt a mai igények figyelembevételével

szabályozza. Megmarad az úgynevezett kétjegyes rendszer, mert ez nyújt

megfelelõ biztonságot mind az adós, mind a hitelezõ részére.

A közraktári jegyen feltüntetendõ adatokat a javaslat a kereskedelmi

törvényhez képest bõvíti, aminek a lényege, hogy szigorú formai szabályok

legyenek kötelezõek, s ha a javaslat szerinti bármely adat hiányzik az

okiratról, az ne minõsüljön közraktári jegynek. Fontos, hogy a közraktári

jegy, illetve az "árujegy" és "zálogjegy" megnevezés szerepeljen az okiraton,

ami a mai gyakorlat szerint is így van.

A javaslat a kereskedelmi törvényhez képest fontosabb tartalmi

feltételeket határoz meg, így pl. a letett tárgyak megjelölése helyett konkrét

megnevezést, illetve mennyiségi és minõségi megjelölést követelnek. Az áru

értékének meghatározása nem azért kerül a közraktári jegyre, hogy ezen

összeget úgy tekintsék a hitelezõk vagy forgatmányosok, hogy a közraktár ezért

felelõsséget vállal. Ennek kizárólag az áru esetleges megsemmisülése,

elvesztése esetén van jelentõsége, hiszen ez az összeg szolgál a kártérítés

alapjául. A mindenkori vevõknek, hitelezõknek meg kell gyõzõdniük, hogy

valóban ér-e annyit az áru, amennyiért a közraktári jegyhez, vagy annak egy

részéhez hozzá akarnak jutni. A raktározás tartama azzal van összefüggésben,

hogy - a korábbi szabályozástól eltérõen - közraktári ügylet csak határozott

idõre jöhet létre.

A 25. §-hoz:

A közraktári jegy olyan értékpapír, amely megtestesíti a közraktárban

elhelyezett árut, illetve - a jegy két részének együttes birtoklása - az áru

feletti rendelkezési jogot jelenti. Ezért köteles a közraktár a jegy bármely

részével rendelkezõ személy számára lehetõvé tenni az áru megtekintését.

A 26-28. §-okhoz:

A javaslat a kereskedelmi törvény szabályozását veszi át a közraktári

jegy átruházására vonatkozóan is. A közraktározást mint jogintézményt erõsíti

az a kettõs biztosíték, amit egyrészt az árufedezet, másrészt a felelõsségi

rendszer nyújt a hitelezõk részére. A személyes felelõsség a zálogjegyforgatók

elleni visszkereseti jogban testesül meg, ami eddig is jó megoldásnak

bizonyult, s ezért fenn kell tartani. Ebbõl következõen a javaslat a

közraktári jegyet forgatható értékpapírként határozza meg. Miután a

forgatással kapcsolatos vitás kérdésekben - ha a közraktári törvény másként

nem rendelkezik - a váltójogi rendelkezések az irányadók, felvetõdhet, hogy

meg lehet-e tiltani a forgatást negatív rendeleti záradékkal, mint a váltónál,

s mely esetben a váltó úgynevezett rekta-papírrá, s átruházása csak

engedményezés útján lehetséges. A javaslat nem ezt a megoldást választja a

közraktári jegynél, mivel ezzel a zálogjegybirtokost az egyik biztosítéktól

fosztaná meg, ha csak részlegesen is. A javaslat mindenesetre lehetõvé teszi

az üres forgatást, s így a közraktári jegy nem válhat névre szóló

értékpapírrá.

Egyéb jogszabályokra tekintettel mondja ki a javaslat egyértelmûen, hogy

a közraktári jegy forgatása nem közraktári ügylet.

A javaslat a kereskedelmi törvény rendelkezéseit megtartva szabályozza a

közraktári jegy, illetve annak egyes részei birtokosának jogait. Lényeges

annak rögzítése, hogy a zálogjegy, ha külön ruházzák át, nem csak a zálogjogot

igazolja, hanem egyúttal a kölcsönadás tényét is, és ebbõl következõen az

átruházáshoz (forgatáshoz) nem szükséges az alapul szolgáló kölcsönszerzõdés

engedményezése az új zálogjegybirtokos részére, mint ahogy az eddig gyakorlat

volt. A zálogjegyen szerepelnie kell a legfontosabb adatoknak, amelyekbõl

megállapítható, hogy a kölcsönszerzõdést milyen összegre, milyen lejárattal

kötötték, szerepelnek a szerzõdéskötõ felek is, s miután a zálogjegy önmagában

is értékpapír, saját maga testesíti meg azt a kötelezettséget, ami rajta

szerepel. Ezen felül még a közraktárban elhelyezett tárgyon fennálló zálogjog

bizonyítékául is szolgál.

Ha az árujegyet különválasztva forgatják, az mint értékpapír csak

korlátozott jogokat biztosít a birtokosának (nem veheti ki az áruját a

közraktárból, csak ha kifizeti a zálogjegybirtokost), s ebbõl következõen az

áru értékéhez képest az árujegy értéke is csökkent, a zálogjegyen feltüntetett

kölcsönösszeggel.

A zálogjegy önálló átruházásánál - az értékpapír-jelleg, a forgathatóság

erõsítése érdekében - a javaslat kissé eltér a kereskedelmi törvény

szabályozásától. A kölcsönadó nevén, székhelyén kívül bankszámlája számát is

meg kell jelölni a közraktári jegy mindkét részén és a letéti szelvényen is,

hogy a teljesítés a számlaszám hiánya miatt ne szenvedjen késedelmet.

A javaslat a kereskedelmi törvénytõl eltérõen nem kölcsönadott összegrõl,

hanem a kölcsön lejáratakor érvényesíthetõ összegrõl szól a hátirat

tartalmánál. Elterjedt ugyanis az a gyakorlat, hogy a zálogjegyen csak

bizonyos tõke és annak járulékai szerepelnek. A mai mozgó kamatlábak mellett

azonban tisztázatlan, hogy végül is milyen összeget igényelhet majd a

lejáratkor a hitelezõ, s nehezíti a dolgot, ha a követelést más bankra

forgatja, amelynek más kamatlábai vannak. Ily módon bizonytalanná válik az

üzlet egyik eleme, ami megakadályozza a forgatás elterjedését. Ezért a

javaslat szerint a hitelezõnek és az adósnak meg kell állapodnia, hogy a

lejáratkor milyen összeget igényelhet a hitelezõ, s ezt rá kell vezetni a

közraktári jegyre.

A 29-30. §-okhoz:

A javaslat egyértelmûen rögzíti, mikor köteles kiadni a közraktár az

árut. Az elsõ feltétel, hogy a közraktári ügyletbõl eredõ követeléseit

kielégítsék. Ez a közraktári ügyleten kívül az ahhoz kapcsolódó

szolgáltatásokból eredõ igényekre is vonatkozik. Itt nem kielégítési

sorrendrõl van szó, hanem arról, hogy az árut el akarják vinni, tehát a

közraktár - esetleges nemteljesítés esetén - a zálogjogát érvényesítheti.

Zálogjoga e díjkövetelései tekintetében a javaslat rendelkezésein, míg egyéb

szolgáltatásai után fizetendõ díjak tekintetében a Ptk. szabályain alapszik.

Ha a közraktárnak járó összeget kifizették, az áru kiadásához vagy mind a

két jegyet át kell adni a közraktárnak, vagy az árujegyet annak birtokosa

visszaadja, a zálogjegyen feltüntetett összeget pedig a közraktárnál letétbe

helyezik. Ebbõl következik, hogy csökkentett összeget - ha korábban akarja

kifizetni a letevõ, mint a kölcsön lejárata - nem lehet letenni, mert a

közraktárat nem terhelheti olyan kötelezettség, hogy a letett összeget

kamatoztassa. A javaslat rendelkezik arról is, hogy a közraktárnak, illetve a

zálogjegy forgatóinak ilyen esetben értesíteni kell a zálogjegy

forgatmányosait. A közraktár nem köteles vizsgálni a hátiratok valódiságát,

csak azt, hogy a forgatók összefüggõ láncolatát meg lehessen állapítani,

aminek gyakorlata - akár a váltónál - ki fog alakulni.

A 31. §-hoz:

A javaslat szabályozza, hogy a zálogjegybirtokos a kölcsön lejáratakor

hogyan tudja érvényesíteni az igényét. Ha lemond a személyes felelõsségérõl,

óvás nélkül is fordulhat a közraktárhoz a lejáratot követõen, hogy az

értékesítse az árut, ekkor azonban a ki nem elégített követelései erejéig

elveszti visszkereseti jogát, tehát senki ellen nem fordulhat. Ha ezt a jogát

nem akarja elveszíteni, akkor az elsõ zálogjegyforgatóhoz (a kölcsönt

felvevõhöz) fordulhat, felszólítva azt a fizetésre. Ennek eredménytelensége

esetén lehet az óvás eszközével élni, amelyre a javaslat a váltó óvásra

irányadó szabályokat rendeli megfelelõen alkalmazni.

A 32-34. §-okhoz:

A javaslat szerint a lejáratot követõ három nap letelte után kérheti a

zálogjegybirtokos az áru értékesítését és kielégítését a közraktártól, akkor

is ha óvást nem vetett fel. Ha fizetésre felszólítás és óvás történt, a

zálogjegy elsõ forgatójának - illetve ha az árujegyet is tovább forgatta - az

utána következõ árujegyforgatók kötelessége az õt követõ forgatmányost

értesíteni a fizetésre történõ felszólításról.

A javaslat egyértelmûen meghatározza a kielégítés sorrendjét, s a

teendõket, ha a zálogjegybirtokos kielégítése megtörtént. Ha csak részlegesen

lehetett kielégíteni, a részletfizetést a jegyre fel kell jegyezni, hogy a

visszkereseti jogával a zálogjegybirtokos élni tudjon.

A javaslat felhatalmazza a közraktárat, hogy akkor is értékesíthessen, ha

a lejárat után nem váltották ki az árut, illetve ha annak romlásától lehet

tartani. Elsõ esetben a közraktár kapacitását köti le a lejárat utáni

raktározás, második esetben pedig a kárenyhítés indokolja az értékesítés

lehetõségét. Ilyen esetben azonban a letevõt értesíteni kell, mert általában

azt ismeri a közraktár, míg a valóságos birtokost nem biztos. A javaslat

szerint a letevõknek és a forgatóknak az õket követõket tájékoztatni kell a

közraktár értesítésérõl, hogy azok a szükséges intézkedéseket megtehessék.

Az értékesítés a javaslat szerint tõzsdei úton vagy árverésen történhet.

A gyorsabb és célszerûbb a tõzsdei értékesítés, hiszen ott koncentráltan

vannak jelen eladók és vevõk, s a tõzsdei árfolyam az aktuális piaci

árfolyamot jelzi. Az árverésen történõ értékesítés akkor kerül elõtérbe, ha a

tõzsdei értékesítés nem sikerül. Az árverésre a javaslat a bírósági

végrehajtásról szóló törvény rendelkezéseit rendeli alkalmazni, miután azok

adottak, s csak az értelemszerû eltérésrõl - nevezetesen hogy az árverést a

közraktár folytatja le - rendelkezik. A forgalombiztonság szempontjait szem

elõtt tartva rendelkezik úgy a javaslat, hogy az árverési vevõ mindenképpen

tulajdonjogot szerez, akkor is, ha a letevõ nem volt az áru tulajdonosa.

A 35. §-hoz:

A zálogjegybirtokos, ha nem teljes összegben elégítették ki követelését a

befolyt összegbõl, és a megfelelõ elõírásokat betartotta, az õt megelõzõ

zálogjegyforgatók ellen fordulhat további követelésével. A javaslat - a váltó

szabályaihoz hasonlóan - a forgatók egyetemleges felelõsségérõl rendelkezik.

A közraktári jegy és a közraktári ügylet konstrukciójából következik,

hogy az árujegy birtokosa a zálogjegybirtokosnak csak akkor felel, ha az

árujegyet nem forgatta tovább, azaz õ volt az elsõ zálogjegyforgató. Az

elévülés tekintetében a javaslat a váltójogi szabályokat vezeti be,

tekintettel a két jogintézmény hasonló jellegére és érvényesítési

lehetõségeire.

A javaslat szerint a zálogjegybirtokosnak minél hamarabb kell az igényét

érvényesítenie, azaz az áru értékesítését kérnie, mert a késedelmes

jogérvényesítésbõl eredõ következményeket nem viselhetik az õt megelõzõ

forgatók. Ezért a zálogjegybirtokosnak rövid határidõn belül kell kérnie az

értékesítést, amit ha elmulaszt, a zálogjegyen szereplõ teljes összegre ugyan

igényt tarthat, de a lejárat utáni késedelmi kamatot már nem követelheti.

A 36-37. §-okhoz:

A kereskedelmi törvény rendelkezéseit követve a javaslat mentesíteni

kívánja a végrehajtás alól a közraktárba letett árut, s csak a jegyek

lefoglalását engedi, hogy a közraktári jegy, illetve az árujegy birtokosának

vagyonába csak a jegy mint értékpapír tartozzék. Ez ugyan következik a

javaslat más szabályaiból, de a hitelezõk számára egyértelmûvé teszi a

rendelkezés a helyzetet.

A módosított 1991. évi IL. törvény szerint lefolytatott csõdeljárásban a

bíróság által biztosított fizetési haladék tartama alatt a pénzfizetési

kötelezettség nemteljesítéséhez, vagy késedelmes teljesítéséhez fûzõdõ

jogkövetkezmények nem állnak be, kivéve a kamatozást.

Az árujegybirtokos csõdeljárása - ha nem õ volt az elsõ zálogjegyforgató

- a konstrukcióból következõn nem hat ki a zálogjegybirtokosra. Ez ugyanis az

aktuális zálogjegybirtokostól nem követelhet semmit, ha nem õ volt az elsõ

zálogjegyforgató.

A zálogjegyet elõször forgató csõdeljárása a követelés érvényesítését nem

akadályozza, mivel a zálogjegybirtokos szempontjából érdektelen, hogy nem

akar, nem tud, vagy nem szabad [Cstv. 12. § (5) bek.] neki fizetnie, az óvást

felvezeti vagy sem, viszont az értékesítést kérheti a közraktártól. Ennek a

visszkereseti jog szempontjából van jelentõsége, mert a fizetési haladék és a

kényszeregyezség a javaslat szerint a zálogjegybirtokosra is kihat, de a

csõdeljárást nem akadályozza, hogy a többi egyetemleges kötelezett ellen

forduljon.

A felszámolási eljárás megindulása sem akadályozza a hitelezõ igényének

érvényesítését, csak a visszkereseti igénye tekintetében kell bejelentkeznie

az elsõ zálogjegyforgató felszámolásában, mivel a zálogjog alapján a Cstv.

szerint is [57. § (1) bekezdés b) pont] csak a zálogtárgy értékének erejéig

privilegizáltak a követelések, s ebben az esetben a zálogtárgy értékét a

zálogjegybirtokos már megkapta, követelése csak az egyéb követelések közé

sorolható.

A közraktár felszámolása is elõfordulhat, de ebben az esetben a

felszámolás kezdõ idõpontja megakasztja a további tevékenységet, új közraktári

ügylet kötését, de a már megkötött szerzõdéseket teljesíteni kell.

Ha a közraktár a felszámolás során felügyeleti engedély nélkül köt

egyezséget, a továbbiakban közraktározással nem foglalkozhat, mert az

engedélyt vissza kell vonni.

A közraktárakkal szembeni bizalom kialakítása és megtartása célját

szolgálja az is, hogy a közraktár felszámolása során az esetleges

közraktározásból eredõ kártérítési kötelezettségeiket a zálogjogon alapuló

követeléseket megelõzõen kell kielégíteni. Ez nyilvánvalóan behatárolja a

közraktár kölcsönfelvételi lehetõségeit, de a javaslat éppen a mértéktelen

eladósodást kívánja ezzel megelõzni.

A 38. §-hoz:

A javaslat lehetõvé teszi, hogy - a felek megállapodásától függõen - a

közraktár az árut biztosítsa. Ehelyütt nem felelõsségbiztosításról van szó,

hanem arról, ha az áru megsemmisülésében vagy károsodásában a közraktár

vétlen. A javaslat egyben rendelkezik az áru helyébe lépõ biztosítási összeg

sorsáról is.

A 39-40. §-okhoz:

A közraktári jegy mint értékpapír elvesztése azt jelenti, hogy a

követelés is megsemmisül, illetve csak akkor érvényesíthetõ, ha a

megsemmisülést közjegyzõi határozat állapítja meg. Jóllehet az értékpapírok

megsemmisítésére vonatkozóan van hatályos jogszabály, a közraktári jegy

specialitásai miatt a javaslat nem elégedett meg az utaló szabállyal, hanem

adaptálta a megsemmisítésre vonatkozó rendelkezéseket. A rövid határidõ miatt

mindenesetre széleskörû tájékoztatást (hirdetmény kifüggesztése, értesítési

kötelezettség) ír elõ a javaslat.

A 41. §-hoz:

Az elõbbi indokok alapján rendelkezik a javaslat a bírósági letét

szabályairól is részletesebben, noha ez is szabályozott terület. A javaslat

azonban abból indul ki, hogy feltétlenül rendelkezni kell arról, milyen

esetben kell a bíróságnak kifizetnie a letett összeget, mert a bizonytalan

meghatározások elnyújthatják a kifizetést, s magát az intézményt tehetik

kérdésessé.

A 42. §-hoz:

A javaslat megfelelõ idõt kíván hagyni az átmenetre, hogy a már mûködõ

közraktárak át tudjanak állni az új szabályok szerinti feltételek

teljesítésére. A közraktárak iránti közbizalom megteremtése indokolja, hogy

ennek során is érvényesüljenek a felügyeleti jogosultságok, s így a javaslat

szerinti mûködési feltételek garantálva legyenek.

A 43-44. §-okhoz:

A javaslat módosítani kívánja az értékpapírtörvényt is, mert az

eddigiekben gondot okozott, hogy a törvény hatálya alól kivett értékpapírok

között nem sorolták fel a közraktári jegyet.

Miután a javaslat mind a közraktári ügyletre, mind a közraktárak mûködési

feltételeire új szabályozást ad, szükségtelenné vált a kereskedelmi törvény,

illetve a közraktárak nyilvántartásbavételét is szabályozó KeM rendelet erre

vonatkozó része.

Eleje Honlap