1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1376.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a büntetés-végrehajtási szervezetrõl

Elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. szeptember

2

1995. évi ....... törvény

a büntetés-végrehajtási szervezetrõl

I. fejezet

A büntetés-végrehajtási szervezet

jogállása, irányítása és vezetése

A büntetés-végrehajtási szervezet jogállása

1.§

(1) A büntetés-végrehajtási szervezet (a továbbiakban: bv.

szervezet) a külön törvényben meghatározott szabadságelvonással járó

büntetéseket, intézkedéseket, büntetõ eljárási kényszerintézkedéseket, a

szabálysértés miatt kiszabott pénzbírság átváltoztatása folytán megállapított

elzárást, továbbá - törvény által megállapított körben - az idegenrendészeti

õrizetet végrehajtó állami, fegyveres rendvédelmi szerv.

(2) A bv. szervezet a feladatainak törvényes ellátásával hozzájárul

a közrend és a közbiztonság erõsítéséhez.

(3) A bv. szervezet részére feladatot törvény határozhat meg.

2.§

(1) A bv. szervezet mûködését a Kormány az igazságügyminiszter útján

irányítja.

(2) A bv. szervezet központi vezetõ szerve a Büntetés-végrehajtás

Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: Országos Parancsnokság), élén a

büntetés-végrehajtás országos parancsnokával (a továbbiakban: országos

parancsnok).

(3) A büntetések és az intézkedések végrehajtása felett az ügyészség

- külön törvényben meghatározottak szerint - törvényességi felügyeletet

gyakorol.

(4) A bv. szervezet költségvetése az Igazságügyi Minisztérium

költségvetési fejezetéhez tartozik.

(5) Az Országos Parancsnokság, a büntetés-végrehajtási intézetek és

intézmények, továbbá a fogvatartottak kötelezõ foglalkoztatására létrehozott

gazdálkodó szervezetek (a továbbiakban együtt: bv. szervek) jogi személyek.

A bv. szervezet irányítása és vezetése

3.§

(1) A bv. szervezet törvényes mûködéséért az igazságügyminiszter

felelõs.

(2) Az igazságügyminiszter

a) elõkészíti a bv. szervezetre vonatkozó, az Országgyûlés és a Kormány

hatáskörébe tartozó jogszabályok és egyéb döntések tervezeteit;

b) rendeletalkotás és az állami irányítás egyéb jogi eszközei útján

szabályozza a bv. szervezet tevékenységét;

c) a Kormány döntésének végrehajtása érdekében, illetve a feladatkörében

eljárva a bv. szervezet részére a törvényi keretek között feladatot határoz

meg, és egyedi utasítást ad;

d) ellenõrzi a gazdálkodást, jóváhagyja a bv. szervezet fejlesztési terveit;

e) dönt bv. szerv létrehozásáról, valamint megszüntetésérõl;

f) meghatározza az oktatás, a képzés és a továbbképzés irányait,

összehangolja az erre irányuló tevékenységet;

g) jogszabályban meghatározottak szerint munkáltatói jogkört gyakorol;

h) meghatározza a kizárólag hivatásos szolgálati jogviszonyban álló

személyekkel betölthetõ beosztásokat;

i) rendszeresíti a bv. szervezetnél alkalmazható kényszerítõ eszközöket,

fegyverzeti, egyenruházati anyagokat, hír- és biztonsági rendszereket;

j) megsemmisíti vagy megváltoztatja az országos parancsnok jogszabálysértõ

intézkedését;

k) jogszabályban meghatározott esetekben felülvizsgálja az országos

parancsnok határozatait, kivéve ha a határozat a bíróság elõtt közvetlenül

megtámadható;

l) gondoskodik a bv. szervezet ellenõrzésérõl;

m) jóváhagyja az Országos Parancsnokság szervezeti és mûködési szabályzatát;

n) ellátja a jogszabályokban meghatározott egyéb feladatokat.

(3) Az igazságügyminiszter a bv. szervezet részére egyedi utasítást

az országos parancsnok útján adhat.

4.§

(1) Az országos parancsnok a jogszabályok, az állami irányítás egyéb

jogi eszközei, és az igazságügyminiszter törvényben meghatározott jogkörében

hozott döntéseinek keretei között vezeti a bv. szervezetet. Az országos

parancsnok a bv. szervezet személyi állományának szolgálati elöljárója,

illetve felettese.

(2) Az országos parancsnok

a) gondoskodik a bv. szervezet törvényes mûködésérõl;

b) elõterjesztést, javaslatot tesz az igazságügyminiszter részére;

c) jogszabály meghozatalát nem igénylõ kérdésben intézkedéssel állapítja meg

az egyes rendszeresen ismétlõdõ tevékenységek végrehajtásának szakmai,

technikai és eljárási szabályait;

d) meghatározott tevékenység, vagy feladat végrehajtására, illetve a

hivatásos állomány tagjaira vonatkozóan - egyedi döntésként - parancsot ad;

e) gondoskodik a bv. szervezet költségvetésében foglaltak megtartásáról;

f) jogszabályban meghatározottak szerint munkáltatói jogkört gyakorol;

g) jóváhagyja a büntetés-végrehajtási intézetek és intézmények szervezeti és

mûködési szabályzatát;

h) meghatározza a bv. szervezetnél rendszeresített kényszerítõ eszközök,

fegyverzeti, egyenruházati, hír- és biztonsági rendszerek, illetve az egyéb

technikai eszközök típusát és készletnormáit.

(3) Az országos parancsnok törvény, illetve az igazságügyminiszter

eltérõ rendelkezése hiányában képviseli a bv. szervezetet.

II. fejezet

A bv. szervek, a bv. szervezet személyi állománya

Az Országos Parancsnokság

5.§

Az Országos Parancsnokság a jogszabályok, az igazságügyminiszter

döntései és az országos parancsnok intézkedései alapján

a) elõkészíti az országos parancsnok intézkedéseit, parancsait és

elõterjesztéseit;

b) felügyeli, ellenõrzi és szakmailag irányítja a bv. szervek szolgálati

feladatainak a végrehajtását, így különösen a fogvatartás biztonságával, a

fogvatartottak nevelésével, foglalkoztatásával, egészségügyi ellátásával,

szállításával és nyilvántartásával kapcsolatos tevékenységet;

c) a bv. szervezet költségvetésének keretei között biztosítja a bv. szervek

feladatainak ellátásához szükséges feltételeket;

d) a fogvatartottak foglalkoztatását végzõ gazdálkodó szervezetek (a

továbbiakban: gazdálkodó szervezetek) mûködésével kapcsolatban ellátja az

igazságügyminiszter által meghatározott büntetés-végrehajtási feladatokat;

e) végzi a honvédelemmel, a polgári- és katasztrófavédelmi tevékenységgel, a

munkavédelemmel és a tûzvédelemmel kapcsolatos központi feladatokat;

f) együttmûködik a büntetések és az intézkedések végrehajtásában

közremûködõ, illetve a végrehajtást segítõ állami szervekkel és társadalmi

szervezetekkel, egyházakkal, alapítványokkal és személyekkel, továbbá az

érintett nemzetközi szervezetekkel;

g) ellátja a szervezeti és mûködési szabályzatban meghatározott egyéb

feladatokat.

A büntetés-végrehajtási intézetek és intézmények

6.§

(1) A büntetés-végrehajtási intézetek (a továbbiakban: intézet) a

jogszabályok, az országos parancsnok intézkedései és parancsai, valamint a

szervezeti és mûködési szabályzatukban foglaltak alapján ellátják a büntetések

és intézkedések végrehajtásával járó feladatokat, a fogvatartottak - köztük a

kóros elmeállapotúak - gyógykezelését, elmemegfigyelését és kivizsgálását.

(2) Intézet a büntetés és az intézkedés jellegére, a végrehajtási

fokozatra, a fogvatartottak életkorára, nemére és a végrehajtás egyéb sajátos

körülményeire tekintettel alapítható.

7.§

A bv. szervek anyagi-technikai ellátására, a személyi állomány

oktatására, továbbképzésére, egyes szociális és egészségügyi feladatok

ellátására büntetés-végrehajtási intézmény (a továbbiakban: intézmény)

alapítható.

8.§

Az intézetet (intézményt) a parancsnok, fõigazgató fõorvos, igazgató

(a továbbiakban: parancsnok) vezeti, aki

a) felelõs az intézet (intézmény) feladatainak a törvényes végrehajtásáért,

annak rendjéért és biztonságáért;

b) gyakorolja a büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló

jogszabályokban meghatározott jogait, ellátja az ebbõl eredõ

kötelezettségeit;

c) felelõs az intézet (intézmény) gazdálkodásáért, a költségvetés

elõkészítéséért és végrehajtásáért, a számviteli rend betartásáért;

d) ellátja a hivatásos állománnyal kapcsolatos parancsnoki feladatokat,

jogszabályban meghatározottak szerint munkáltatói jogokat gyakorol a

személyi állomány tagjai felett;

e) képviseli az intézetet (intézményt).

A gazdálkodó szervezetek

9.§

(1) A szabadságvesztés végrehajtásának a célja elérése érdekében

létrehozott gazdálkodó szervezetek kizárólagos állami tulajdonban vannak.

(2) A gazdálkodó szervezetek gazdasági tevékenységüket a tulajdonosi

jogokat gyakorló igazságügyminiszter rendelkezései alapján végzik.

(3) A gazdálkodó szervezetek részére az elítéltek foglalkoztatásából

eredõ sajátos és indokolt többletkiadásokat - a mindenkori költségvetési

törvényben meghatározott mértékben - a központi költségvetés megtéríti.

A bv. szervezet személyi állománya

10.§

(1) A bv. szervezet személyi állománya - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel- hivatásos büntetés-végrehajtási szolgálati jogviszonyban, továbbá

külön jogszabályban meghatározott munkakörök esetén, közalkalmazotti és

köztisztviselõi jogviszonyban álló személyekbõl állhat.

(2) A gazdálkodó szervezeteknél alkalmazottak hivatásos szolgálati

jogviszonyban vagy munkaviszonyban állnak.

(3) Közalkalmazott, köztisztviselõ, illetve munkaviszonyban álló

személy csak olyan munkakört láthat el, amelyhez a hivatásos szolgálati

jogviszony létesítésének sajátos feltételei nem szükségesek.

(4) Az (1)-(3) bekezdés szerinti jogviszonyok tartalmát külön

törvények szabályozzák.

III. fejezet

A bv. szervezet mûködésének általános szabályai

Az intézkedési kötelezettség és az intézkedések alkalmazásának közös szabályai

11.§

(1) A személyi állomány tagja a bv. szervezet feladatkörében,

szolgálati beosztásának (munkakörének) a jogszerû ellátása során a

jogszabályokban meghatározott intézkedések megtételére jogosult és köteles.

(2) Az intézkedés nem okozhat olyan hátrányt, amely nyilvánvalóan

nem áll arányban annak törvényes céljával. Több lehetséges és alkalmas

intézkedés közül azt kell választani, amely az eredményesség biztosítása

mellett a legkisebb személyi korlátozással, sérüléssel vagy károkozással jár.

(3) Az intézkedõ nem alkalmazhat kínzást, kényszervallatást,

embertelen vagy megalázó bánásmódot, az erre vonatkozó utasítást köteles

megtagadni. A személyi állomány tagja az ilyen magatartás tanúsítóját a

cselekmény abbahagyására felszólítani, vele szemben intézkedni, vagy az

intézkedésre jogosult személynek jelentést tenni köteles.

(4) Az intézkedés során kerülni kell a sérülés okozását, az emberi

élet kioltását. Az intézkedésnél megsérült személy részére - amint az

lehetséges - segítséget kell nyújtani, gondoskodni kell az orvosi ellátásáról,

kórházi elhelyezés esetén a hozzátartozó vagy más, a sérülttel kapcsolatban

álló személy értesítésérõl.

(5) A személyi állomány egyenruha viselésére kötelezett tagját az

intézkedése során az egyenruhája és az igazolványa, egyenruha viselésére nem

kötelezett tagját az igazolványa igazolja.

(6) Ha az intézkedések a személyi állomány vagy a fogvatartottak

életének és testi épségének a megvédésére, a fogvatartás törvényes

biztosítására, a fogolyszökés megakadályozására, illetve más fontos feladat

végrehajtására nem elegendõk, a bv. szerv köteles más rendvédelmi szerv közre-

mûködését kérni.

Titoktartási kötelezettség

12.§

A bv. szervezet személyi állományának tagja az államtitkot és a

szolgálati titkot, valamint a tudomására jutott magántitkot köteles

megtartani. A titoktartási kötelezettség alól jogszabály, valamint jogszabály

felhatalmazása alapján, az abban megjelölt személy felmentést adhat.

Együttmûködési, tájékoztatási és segítségnyújtási kötelezettség

13.§

(1) A bv. szervezet a feladatainak teljesítését segítõ

szervezetekkel, egyházakkal, alapítványokkal és személyekkel a jogszabályok

keretei között megkötött megállapodások alapján együttmûködik. Ha az ilyen

szervezet, egyház, alapítvány vagy személy a bv. szervezet rendjére és

biztonságára vonatkozó jogszabályokat vagy a megállapodásban foglaltakat

megszegi, a bv. szervezet az együttmûködést megszüntetheti.

(2) Intézet és gazdálkodó szervezet alapítása elõtt ki kell kérni az

érintett települési önkormányzat, Budapesten az illetékes önkormányzat

képviselõ-testületének a véleményét. Az intézet jellegének a

megváltoztatásáról, illetve a lakosságot érintõ egyéb lényeges intézkedésekrõl

e szerveket elõzetesen tájékoztatni kell.

(3) A bv. szervezet a közrend és a közbiztonság, az élet- és

vagyonbiztonság súlyos sérelme vagy annak közvetlen veszélye esetén, az

intézkedésre jogosult rendvédelmi szerv kérésére - a büntetés-végrehajtás

biztonságának a veszélyeztetése nélkül - segítséget nyújt a közrendvédelmi

feladatok ellátásához.

(4) A személyi állomány tagja a szolgálati (munkaköri) feladatának

ellátása során - az illetékes hatóság intézkedéséig - a bíró, az ügyész,

illetve az eljárásban közremûködõ más hivatalos személy részére, az e

személyek életét, testi épségét, személyes szabadságát sértõ vagy közvetlenül

veszélyeztetõ cselekmények megakadályozása érdekében - feladata

végrehajtásának a veszélyeztetése nélkül - köteles a szükséges segítséget

megadni.

Belépés a bv. szerv területére

14.§

(1) A bv. szerv területére belépõ személy köteles a bv. szerv

rendjére és biztonságára vonatkozó elõírásokat betartani.

(2) A bv. szerv területére belépni szándékozó személyt a

személyazonosságának és a belépés indokának a megállapítása céljából

igazoltatni kell.

(3) A bv. szerv rendjére és biztonságára veszélyes

- külön jogszabályban meghatározott - tárgyak bevitelének a megakadályozása

érdekében a belépni szándékozó személy ruházata és csomagja átvizsgálható.

(4) A bv. szerv területérõl kilépõ személy ellenõrzésére a (2)-(3)

bekezdésben foglaltakat megfelelõen alkalmazni kell.

(5) A bv. szerv területére behajtó vagy onnan távozó jármûveket át

kell vizsgálni.

(6) Amennyiben az érintett a (2)-(5) bekezdésben foglalt

intézkedéseknek nem tesz eleget, a személy belépésének és a jármû behajtásának

az engedélyezését meg kell tagadni, a kilépésre és a jármû kihajtására csak a

szükséges intézkedések megtétele után kerülhet sor.

(7) A bv. szerv rendjére és a biztonságára vonatkozó legfontosabb

elõírásokról - ideértve a be nem vihetõ tárgyak jegyzékét is - a belépni

szándékozó személyeket megfelelõ módon tájékoztatni kell.

(8) A bv. szervek területére való belépés, a tartózkodás és a

kilépés részletes szabályait, továbbá a bv. szerv területén hivatali

(szolgálati) tevékenységet végzõ személyekre vonatkozó sajátos rendelkezéseket

külön jogszabály tartalmazza.

IV. fejezet

A kényszerítõ eszközök

A kényszerítõ eszközök alkalmazásának közös szabályai

15.§

(1) A bv. szervezet hivatásos szolgálati jogviszonyban álló tagja

feladatának jogszerû teljesítése során - amenynyiben más intézkedés nem vezet

eredményre -, az e törvényben meghatározott kényszerítõ eszközök alkalmazására

jogosult és köteles.

(2) Ha a rendszeresített kényszerítõ eszköz nem áll rendelkezésre

vagy a használatára nincs lehetõség, más eszköz is igénybe vehetõ, amennyiben

a helyettesített eszköz alkalmazásának a feltételei fennállnak, és az alkalmas

az intézkedéssel elérni kívánt cél megvalósítására.

(3) Kényszerítõ eszközzel ellátni csak az alkalmazásra kiképzett

személyt lehet.

16.§

(1) A kényszerítõ eszköz alkalmazására az érintettet, - ha az eset

körülményei lehetõvé teszik - elõzetesen figyelmeztetni kell.

(2) Kényszerítõ eszköz nem alkalmazható a magatehetetlen személlyel

szemben, - továbbá a testi kényszer és a bilincs kivételével - a terhes nõvel

és a gyermekkorú személlyel szemben, ha e körülményekrõl az intézkedõnek tu-

domása van, vagy azok számára nyilvánvalóan felismerhetõk.

(3) Csak testi kényszer alkalmazható a kényszergyógykezelttel, az

ideiglenes kényszergyógykezelttel és a kóros elmeállapotúvá vált

fogvatartottal szemben.

(4) Nincs helye kényszerítõ eszköz további alkalmazásának, ha az

ellenszegülés megtört vagy az intézkedés eredményessége enélkül is

biztosítható.

(5) A kényszerítõ eszköz alkalmazását a szolgálati elöljárónak

haladéktalanul jelenteni kell.

(6) A kényszerítõ eszköz alkalmazásának a jogszerûségét a bv. szerv

parancsnoka köteles megvizsgálni, majd álláspontjáról a kényszerítõ eszköz

alkalmazásától számított nyolc napon belül értesíti azt, akivel szemben a

kényszerítõ eszközt alkalmazták. Ha a kényszerítõ eszközt a bv. szerv

parancsnokának az utasítására alkalmazták, annak jogszerûségérõl az országos

parancsnok foglal állást.

(7) A jogszerûtlennek minõsített kényszerítõ eszköz használatáról az

ügyészt nyolc napon belül, ha pedig a kényszerítõ eszköz használata testi

sérülést vagy halált okozott, haladéktalanul értesíteni kell.

17.§

(1) Kényszerítõ eszköz fogvatartottal szemben akkor alkalmazható, ha

a) a bv. szerv rendjét, biztonságát sértõ vagy veszélyeztetõ magatartást

tanúsít;

b) bármely személy életét, testi épségét, személyes szabadságát sérti, vagy

veszélyezteti;

c) bûncselekmény megakadályozása érdekében szükséges.

(2) Kényszerítõ eszköz alkalmazható azzal a személlyel szemben, aki

a) a bv. szerv által fogvatartott személy életét, testi épségét, személyes

szabadságát, vagy a fogvatartás biztonságát sérti, illetve veszélyezteti;

b) a bv. szerv területén annak rendjét, biztonságát sértõ vagy veszélyeztetõ

magatartást tanúsít;

c) a bv. szerv, illetve a személyi állomány tagja ellen támad, a személyi

állomány tagját a feladatának ellátásában akadályoz, vagy intézkedésre

kényszerít;

d) a bv. szerv vagyonát rongálja, és azt felhívás ellenére sem hagyja abba;

e) a 13.§ (4) bekezdésében meghatározott magatartást tanúsít.

Az egyes kényszerítõ eszközök

Testi kényszer

18.§

Az intézkedéssel ellenszegülõ személlyel szemben az ellenszegülés

megtörésére testi kényszer (megfogás, lefogás, ellökés, elvezetés, önvédelmi

fogás) alkalmazható.

Bilincs

19.§

Bilincs alkalmazható a fogvatartott támadásának, szökésének,

engedély nélküli eltávozásának és önkárosításának a megakadályozására, továbbá

az intézkedéssel szembeni ellenszegülés megtörésére.

Könnygáz, elektromos sokkoló eszköz, gumibot

20.§

A bv. szervezetnél rendszeresített könnygáz, elektromos sokkoló

eszköz, illetve gumibot alkalmazható

a) az életet, a testi épséget, a személyi szabadságot, illetve a

vagyonbiztonságot közvetlenül sértõ vagy veszélyeztetõ támadás elhárítására;

b) az intézkedéssel szembeni aktív ellenszegülés megtörésére.

Szolgálati kutya

21.§

(1) Szájkosárral ellátott szolgálati kutya - pórázon vagy anélkül -

akkor alkalmazható, ha a testi kényszer alkalmazásának a feltételei

fennállnak.

(2) Szájkosár nélkül szolgálati kutya pórázon akkor alkalmazható, ha

az intézet, illetve a fogvatartás biztonságát veszélyeztetõ csoportosulás

enyhébb kényszerítõ eszközzel nem oszlatható szét, vagy ha az a személyi

állomány tagjának az intézkedésével szemben tanúsított aktív ellenállás

leküzdéséhez szükséges.

(3) Szájkosár és póráz nélkül szolgálati kutya

a) személyi sérüléssel fenyegetõ támadás, illetve az életet vagy a testi

épséget közvetlenül fenyegetõ magatartás elhárítására;

b) az elzárást, vagy az idegenrendészeti õrizetet töltõ személy kivételével

a fogvatartott szökésének a megakadályozására, és a megszökött fogvatartott

elfogására;

alkalmazható.

Lõfegyverhasználat

22.§

(1) Lõfegyverhasználat a hivatásos állomány tagjának saját

elhatározásából, vagy az arra jogosult elöljáró utasítására történhet.

Kötelékben való fellépés esetén lõfegyver csak az elöljáró utasítására

használható.

(2) Lõfegyverhasználatnak csak a szándékos, személyre leadott lövés

minõsül. Nem minõsül lõfegyverhasználatnak a figyelmeztetõ lövés, továbbá a

tömegoszlatás, rendfenntartás céljából alkalmazott riasztólövés.

(3) Ha más kényszerítõ eszköz alkalmazása nem vezet eredményre,

lõfegyver használható

a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;

b) a testi épséget vagy a személyi szabadságot súlyosan veszélyeztetõ

közvetlen támadás elhárítására;

c) a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a légi jármû hatalomba

kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy megszakítására;

d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására

alkalmas más eszközzel való elkövetésének a megakadályozására;

e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére

irányuló cselekmény megakadályozására;

f) a bv. szerv ellen elkövetett fegyveres támadás elhárítására;

g) a fogvatartott szökésének a megakadályozására, a megszökött fogvatartott

elfogására;

h) a fogvatartott erõszakos kiszabadításának a megakadályozására;

i) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyvert, vagy más, az életre és testi

épségre veszélyes eszközt felszólításra nem teszi le, és magatartása annak

ember elleni közvetlen használatának szándékára utal;

j) az intézkedõ saját élete, testi épsége, illetve személyes szabadsága

ellen intézett támadás elhárítására.

(4) A bv. szervezetben rendszeresített robbanófegyverekre a

lõfegyverhasználat szabályait kell alkalmazni.

(5) A lõfegyverhasználatról a bv. szerv parancsnoka az illetékes

ügyészt haladéktalanul tájékoztatja.

23.§

(1) Nincs helye lõfegyverhasználatnak

a) ha az olyan személy életét vagy testi épségét veszélyeztetné, akivel

szemben a lõfegyverhasználat feltételei nem állnak fenn;

b) ha az intézkedés célja tárgyra vagy állatra leadott lövéssel is elérhetõ;

c) fiatalkorú és nõi fogvatartottal szemben szökés megakadályozására,

illetve szökésük esetén elfogásukra;

d) az elzárást, vagy idegenrendészeti õrizetet töltõ fogvatartottal szemben

az intézet engedély nélküli elhagyása esetén.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik arra az

esetre, ha a lõfegyverhasználat a fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett

támadás, illetve ellenállás leküzdése miatt szükséges.

24.§

(1) A lõfegyverhasználatot a következõ sorrendben meg kell elõznie

a) felhívásnak, hogy a felhívott személy az intézkedésnek tegyen eleget;

b) más kényszerítõ eszköz alkalmazásának;

c) figyelmeztetésnek, hogy lõfegyverhasználat következik;

d) figyelmeztetõ lövésnek.

(2) A lõfegyverhasználatot megelõzõ intézkedések részben vagy

teljesen mellõzhetõk, ha az eset összes körülményei miatt ezek megtételére

nincs idõ, és a késedelem az élet közvetlen veszélyeztetésével járna.

Lõfegyverhasználat tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben

25.§

(1) Lõfegyverhasználatnak tömegben (csoportosulásban) lévõ

személlyel szemben csak akkor van helye, ha az egyes személy elleni

lõfegyverhasználat feltételei fennállnak. A lõfegyverhasználatnak az egyes

személy ellen kell irányulnia.

(2) A tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben a

lõfegyverhasználatot a következõ sorrendben meg kell elõznie

a) a tömeg (csoportosulás) szétoszlatására, illetõleg a jogellenes

magatartás megszüntetésére irányuló felhívásnak;

b) a tömeg (csoportosulás) szétoszlatására irányuló egyéb kényszerítõ eszköz

alkalmazásának;

c) figyelmeztetésnek, hogy lõfegyverhasználat következik;

d) figyelmeztetõ lövésnek.

(3) A tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben a

lõfegyverhasználatot megelõzõ intézkedések mellõzésére az egyes személy elleni

lõfegyverhasználat szabályai az irányadók.

Kötelékben való fellépés

26.§

(1) A hivatásos állomány tagjai kötelékben alkalmazhatók

a) fogolyzendülés felszámolására;

b) terrorcselekmény felszámolására;

c) túszok kiszabadítására;

d) megszökött fogvatartott felkutatására és elfogására;

e) a bv. szervet, illetõleg eszközeit, jármûveit ért támadás elhárítására;

f) a bv. szervbõl, annak jármûveibõl való erõszakos kitörés

megakadályozására;

g) a bv. szerv biztonságát sértõ vagy ezzel közvetlenül fenyegetõ tömeges

vagy erõszakos cselekmények megakadályozására, felszámolására;

h) a 13.§ (3) bekezdésében meghatározott esetben.

(2) Kötelékben történõ fellépés esetén a hivatásos állomány tagja a

kötelék parancsnokának az utasítása szerint köteles eljárni.

Tömegoszlatás

27.§

(1) Ha a fogvatartás és a bv. szerv biztonságát közvetlenül

veszélyeztetõ tömeg a szétoszlásra, illetve a jogellenes cselekmény

abbahagyására irányuló felszólításnak nem tesz eleget, a 18-21.§-okban

meghatározott kényszerítõ eszközök használata mellett a következõ eszközök és

intézkedések alkalmazhatók

a) vízsugár;

b) pirotechnikai eszköz, riasztólövés;

c) ingerlõ vegyi eszköz;

d) kényszeroszlatás.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eszköz, illetve intézkedés

alkalmazására a tömeget elõzetesen figyelmeztetni kell.

(3) A tömeget a helyszínrõl való eltávozásában tilos korlátozni.

(4) Tömegoszlatásra lõfegyver nem használható.

V. fejezet

A fogvatartott nyilvántartása

28.§

(1) A fogvatartottról a fogvatartó bv. szerv helyi, az Országos

Parancsnokság központi nyilvántartást vezet.

(2) A nyilvántartás kiterjed

a) a fogvatartott személyazonosító adataira és fényképére;

b) lakcímére;

c) a végrehajtás során a büntetés-végrehajtási feladatok ellátásához (így

különösen a nevelés, a biztonság, a foglalkoztatás, az egészségügyi állapot)

és a fogvatartott jogainak a gyakorlásához szükséges adatokra, iratokra;

d) a büntetõ eljárásban, illetve a fogvatartottal kapcsolatos egyéb -

bírósági, ügyészségi, közjegyzõi, államigazgatási - eljárásban keletkezett

azon iratokra, amelyeket jogszabály rendelkezése alapján a bv. szervezet

részére meg kell küldeni.

29.§

(1) Az adatkezelõ szerv a nyilvántartott adatokról és iratokról (a

továbbiakban: adatok) teljeskörû tájékoztatást ad

a) az igazságügyminiszter;

b) a bíróság;

c) az ügyészség;

d) a rendõrség és az egyéb nyomozó hatóságok;

e) a nemzetbiztonsági szolgálatok;

f) az adatvédelmi biztos

részére.

(2) Az (1) bekezdésben nem említett állami szervek, nemzetközi és

egyéb szervezetek, továbbá az állampolgárok részére - jogszabályban

meghatározott esetben hivatalból, egyébként kérelemre - a feladataik

ellátásához, illetve a jogaik érvényesítéséhez szükséges adatokról az

adatkezelõ szerv tájékoztatást ad.

(3) Az adatszolgáltatásra irányuló kérelemnek az adatkérés indokát,

jogszabályi alapját, illetve az adatszolgáltatáshoz fûzõdõ érdek igazolását

kell tartalmaznia.

(4) A fogvatartott adatai - személyazonosításra alkalmatlan módon -

statisztikai és tudományos célra felhasználhatók.

30.§

(1) A fogvatartott adatait a bv. szervezet, illetve az adatokról

tájékoztatást kérõ szervek, szervezetek és állampolgárok kizárólag a

jogszabályban meghatározott feladataik törvényes ellátásához, illetve a

kérelemben említett jog érvényesítéséhez használhatják fel.

(2) A fogvatartott a róla nyilvántartott adatokat - a (3)

bekezdésben foglalt kivételekkel - megismerheti, kérheti a téves adatok

kijavítását és a jogellenesen nyilvántartott adatok törlését. A fogvatartott

ilyen kérelmét teljesíteni kell.

(3) Nem hozható a fogvatartott tudomására a fogvatartás biztonságát

érintõ olyan intézkedéssel kapcsolatban felvett adat, amely intézkedést

törvényi rendelkezés következtében eltûrni köteles.

(4) A fogvatartottnak az adataival való rendelkezési joga nem

sértheti a bûnüldözõ és igazságszolgáltatási szervek mûködéséhez, az állami és

az önkormányzati feladatok ellátásához szükséges adatok használatához fûzõdõ

közérdek érvényesítését.

31.§

(1) Az adatkezelõ szerv gondoskodik a nyilvántartott adatok

védelmérõl, az arra jogosultak megfelelõ tájékoztatásáról, az adatokhoz való

illetéktelen hozzáférés, közlés, megváltoztatás vagy törlés

megakadályozásáról.

(2) A bv. szervezet a bíróság, az ügyészség, a rendõrség, az egyéb

nyomozó hatóságok, a nemzetbiztonsági szolgálatok, az államigazgatási és

önkormányzati szervek által a fogvatartottról nyilvántartott - a büntetés-

végrehajtási feladatok ellátásához szükséges - adatokat térítés nélkül igénybe

veheti.

32.§

A fogvatartottról felvett adatokat az adatkezelõ szerv a büntetés,

intézkedés végrehajtásától, vagy a végrehajthatóság megszûnésétõl számított

huszonöt évig köteles megõrizni.

33.§

Az idegenrendészeti õrizetet bv. intézetben töltõ fogvatartott

nyilvántartására vonatkozó sajátos rendelkezéseket külön jogszabály állapítja

meg.

VI. fejezet

Záró rendelkezések

Értelmezõ rendelkezések

34.§

(1) E törvény alkalmazásában

a) a jogszabályon, a ruházaton, a csoportosuláson, a tömegen, a katasztrófán

és a rendvédelmi szerven a Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény 97.§-

ának (1) bekezdésében meghatározott fogalmakat kell érteni;

b) fogvatartott: aki a szabadságelvonással járó büntetést, intézkedést,

büntetõ eljárási kényszerintézkedést, az elzárást, illetve az

idegenrendészeti õrizetet - az arra jogosult hatóság határozata alapján -

bv. szervnél tölti;

c) a gazdálkodó szervezetnél való foglalkoztatásból eredõ többletkiadásokon

különösen

1. a munkahelyekre telepített biztonsági berendezések üzemeltetésének,

javításának, felújításának;

2. a fogvatartottak betanításának, gyakori cserélõdésének, és a munkájuk

szakmai felügyeletének;

3. a munka termelékenységének és minõségének alacsonyabb szintjébõl eredõ

selejt, hulladék keletkezésének és a többlet anyag felhasználásának;

4. a nem megfelelõ képzettség, illetve a termelési eszközök gyakorlatlan

kezelése miatti javításoknak, karbantartásoknak, pótalkatrész

készletezéseknek;

5. a fogvatartottak jogszabályokban elõírt elõállításából és a

szállításából eredõ termeléskiesésnek

a kiadásait kell érteni.

(2) Az e törvényben foglaltakat - eltérõ rendelkezés hiányában -

valamennyi fogvatartottra alkalmazni kell.

(3) Ahol jogszabály fegyveres testületet, rendvédelmi szervet vagy

ezek tagját említi, azon a bv. szervezetet, illetõleg annak hivatásos

állományú tagját is érteni kell.

Felhatalmazó rendelkezések

35.§

(1) A gazdálkodó szervezeteknél való foglalkoztatásból eredõ sajátos

többletkiadások számbavételének a módját és a megtérítés rendjét a Kormány

állapítja meg.

(2) Felhatalmazást kap az igazságügyminiszter, hogy rendelettel

állapítsa meg

a) a bv. intézetek alapítását (kijelölését) és megszüntetését;

b) a bv. szervezet szolgálati szabályzatát;

c) a foglalkoztatás céljával összhangban a gazdálkodó szervezetekre

vonatkozó sajátos büntetés-végrehajtási feladatokat;

d) a bv. szervek területére való belépés, a tartózkodás és a kilépés

részletes szabályait;

e) a fogvatartottak nyilvántartásának részletes szabályait.

Módosuló rendelkezések

36.§

A büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló, többször

módosított 1979. évi 11. törvényerejû rendelet (a továbbiakban: Bv.tvr.) 20.§-

ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés-végrehajtási feladatok teljesítésében -

jogszabályban meghatározottak szerint - az állami szervek közremûködnek. A

büntetés-végrehajtási szervezet a jogszabályok keretei között együttmûködik a

fogvatartás körülményeinek a figyelemmel kísérésére, a szabadulás után a

társadalomba való beilleszkedés elõsegítésére, a karitatív tevékenység

végzésére, továbbá az egyéb büntetés-végrehajtási feladatok segítésére alakult

börtönmissziókkal és társadalmi szervezetekkel, az ilyen tevékenységet ellátó

egyházakkal, alapítványokkal és személyekkel."

37.§

A Bv.tvr. 34.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, és a 34.§ a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az elítéltet az általa okozott kár megtérítésére a bv. szerv

határozattal kötelezi, amely ellen a közléstõl számított harminc napon belül

keresettel fordulhat a határozatot hozó bv. szerv székhelye szerint illetékes

bírósághoz.

(3) Ha az elítélt keresetet nem terjesztett elõ, és a kárt önként

nem térítette meg, a határozatban megállapított kártérítés összegét a bv.

szerv az elítélt keresményébõl

- a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban:

Vht.) vonatkozó szabályai szerint - levonhatja. Ha a levonás az elítélt

fogvatartásának az ideje alatt nem teljesíthetõ, a határozatot hozó bv. szerv

a kártérítési igény érvényesítésére keresettel fordulhat a székhelye szerint

illetékes bírósághoz."

38.§

(1) A Bv.tvr. 35.§-ának (1) bekezdésében "az Igazságügyi

Minisztérium felelõs" szövegrész helyébe "a bv. szervezet felelõs" szövegrész

lép.

(2) A Bv.tvr. 35.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az elítélt a kártérítési igényét annál a bv. szervnél

terjesztheti elõ, ahol a kár bekövetkezett. A kártérítési igényt határozattal

kell elbírálni, amely ellen az elítélt a közléstõl számított harminc napon

belül a határozatot hozó bv. szerv székhelye szerint illetékes bírósághoz

keresettel fordulhat."

39.§

A Bv.tvr. a következõ 37/A.§-sal egészül ki:

"37/A.§

(1) A büntetés-végrehajtási intézet rendjét, a fogvatartás

biztonságát közvetlenül és súlyosan sértõ vagy veszélyeztetõ események

felszámolásának az idejére - legfeljebb öt napig - a büntetés-végrehajtási

intézet parancsnoka az elítéltek meghatározott csoportjára nézve elrendelheti

a 36.§ (1) bekezdésének b), c), d), j), k), m), n) és o) pontjaiban, a (3)

bekezdésben, továbbá az (5) bekezdés e) pontjában foglalt jogok gyakorlásának

teljes vagy részleges felfüggesztését. Az országos parancsnok az intézkedés

idõtartamát további öt nappal meghosszabbíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedés elrendelésérõl vagy

meghosszabbításáról az ügyészt haladéktalanul értesíteni kell. Az ügyész az

intézkedés indokoltságát haladéktalanul megvizsgálja, annak tartalmát

megváltoztathatja, a jogok gyakorlásának a felfüggesztését megszüntetheti.

(3) Az (1) bekezdés szerinti intézkedést kiváltó ok elõidézésében

vétlen elítélt részére az elmaradt jogainak gyakorlását utólag lehetõvé kell

tenni."

40.§

A Bv.tvr. 45.§-ának (4) bekezdése a következõ második mondattal

egészül ki:

"Ha az elítélt munkavégzés helyett tanulmányokat folytat, ennek

idejére jogszabályban meghatározott mértékû pénzbeli térítésre jogosult."

41.§

A Bv.tvr. 118.§-a a következõ (4)-(5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az elõzetes letartóztatást végrehajtó büntetés-végrehajtási

intézet parancsnoka a 37/A.§ (1) bekezdésében meghatározott okok fennállásának

az idejére - legfeljebb öt napig - az elõzetesen letartóztatottak

meghatározott csoportjára nézve elrendelheti az (1) bekezdés d), e) és g)

pontjaiban, továbbá a (2)-(3) bekezdésben foglalt jogok gyakorlásának teljes

vagy részleges felfüggesztését. Az országos parancsnok az intézkedés

idõtartamát további öt nappal meghosszabbíthatja.

(5) A (4) bekezdés szerinti intézkedéssel kapcsolatban a 37/A.§ (2)-

(3) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell."

42.§

A Vht. 255.§-a a következõ e) ponttal egészül ki:

(A fõvárosi bírósági, illetõleg a megyei bírósági végrehajtó (a továbbiakban:

megyei bírósági végrehajtó) foganatosítja a végrehajtást, ha a végrehajtandó

követelés)

"e) a büntetés-végrehajtási szervezetet a fogvatartottal

- illetõleg a volt fogvatartottal - szemben illeti meg."

43.§

Hatálybalépés

Ez a törvény a kihirdetését követõ harmadik hónap elsõ napján lép

hatályba, egyidejûleg a büntetés-végrehajtásnak az igazságügyminiszter

felügyelete alá helyezésérõl szóló 1963. évi 24. törvényerejû rendelet a

hatályát veszti.

I N D O K O L Á S

a büntetés-végrehajtási szervezetrõl szóló törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A büntetés-végrehajtási szervezet (bv. szervezet) szakmai feladatait

- a szabadságelvonással járó büntetések és intézkedések végrehajtását - a

büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló, többször módosított 1979.

évi 11. törvényerejû rendelet (Bv.tvr.) részletesen meghatározza. A feladatok

meghatározása mellett azonban a bv. szervezetre vonatkozó jogi szabályozás

csak részben felel meg a jogállamiság követelményének és a jogalkotásról szóló

1987. évi XI. törvényben (Jtv.) foglaltaknak.

A Jtv. szerint - többek között - törvényben kell szabályozni az

állam szervezetére, mûködésére, az állami szervek hatáskörére vonatkozó

alapvetõ rendelkezéseket, a büntetés-végrehajtást, a személyi szabadságjogok

korlátozását és a személyi nyilvántartást. A bv. szervezettel kapcsolatos

irányítási jogkörökrõl csupán a büntetés-végrehajtásnak az igazságügyminiszter

felügyelete alá helyezésérõl szóló 1963. évi 24. törvényerejû rendelet tesz

említést kimondva, hogy a büntetés-végrehajtással kapcsolatban a

belügyminiszter jogait ezután az igazságügyminiszter gyakorolja.

A Javaslat e hiányosságot pótolja, meghatározza a bv. szervezetnek

az államszervezetben elfoglalt helyét, az irányítási és vezetési jogköröket, a

bv. szervezet felépítését, valamint a mûködésének legfontosabb szabályait.

Fontosságuk miatt a Javaslat külön fejezetei tartalmazzák a kényszerítõ

eszközök alkalmazására és a fogvatartottakkal kapcsolatos adatok

nyilvántartására vonatkozó, törvényi szabályozást igénylõ rendelkezéseket.

A Bv.tvr. alkalmazásának a tapasztalatai szükségessé teszik annak

néhány tekintetben történõ módosítását, így a büntetés végrehajtásában

közremûködõ állami szervek, illetve a végrehajtást segítõ szervek,

szervezetek, személyek elhatárolását, a kártérítési eljárás egyszerûsítését,

továbbá a Javaslatban meghatározott kivételes esetekben az elítélteket

egyébként megilletõ egyes jogok gyakorlásának az ideiglenes felfüggesztését.

A bv. szervezetet a fogvatartottal szemben megilletõ, a bíróság

által megítélt követelések jellege és a végrehajtási költségek csökkentése

indokolja a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (Vht.)

módosítását.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1.§-hoz

A Javaslat a Bv.tvr. alapján összefoglaló jelleggel meghatározza a

bv. szervezet alapvetõ feladatát; a szabadság elvonásával járó büntetések,

intézkedések, büntetõ eljárási kényszerintézkedések, illetve a szabálysértés

miatt alkalmazott pénzbírság meg nem fizetése esetén megállapított elzárás

végrehajtását. A Javaslat ezen túlmenõen a külföldiek beutazásáról,

magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI.

törvény rendelkezései alapján - az ott meghatározott kivételes esetekben - a

bv. szervezet feladatává teszi az idegenrendészeti õrizet büntetés-

végrehajtási intézetben való végrehajtását is.

A bv. szervezet a feladatai ellátása során - az erre törvényben

feljogosított szervek határozata alapján - az egyik legfontosabb alapjogot, a

személyi szabadsághoz való jogot korlátozza. A közrend és a közbiztonság

fenntartása érdekében - az egyéb rendvédelmi szervekhez hasonlóan -

kényszerítõ eszközök alkalmazására is sor kerülhet, ezért a Javaslat a bv.

szervezetet fegyveres rendvédelmi szervként határozza meg. Az állami jelzõ

arra utal, hogy e feladatok megvalósítása kizárólag az állam szerveinek a

kötelezettsége.

Garanciális jellegû szabály, hogy a bv. szervezet feladatait

törvényben kell meghatározni.

A 2.§-hoz

A bv. szervezet jogállása körében a Javaslat kimondja, hogy e

szervezetet a Kormány az igazságügyminiszter útján irányítja. Ennek oka, hogy

a bv. szervezet tevékenysége alapvetõen kötõdik az igazságszolgáltatáshoz, az

igazságügyi szervek szabadságelvonásról rendelkezõ határozatainak a

végrehajtására irányul. A miniszter irányítási jogköre nem érinti az

ügyészségnek a büntetés-végrehajtás felett gyakorolt - az Alkotmányban is

szabályozott - törvényességi felügyeleti jogát.

Az igazságügyminiszter irányítási jogkörébõl következõen a bv.

szervezet költségvetése az Igazságügyi Minisztérium költségvetési fejezethez

tartozik.

A Javaslat meghatározza a bv. szervezet központi vezetõ szervét, a

Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságát (Országos Parancsnokság),

melynek élén a büntetés-végrehajtás országos parancsnoka (országos parancsnok)

áll. Az Országos Parancsnokság, továbbá a többi bv. szerv - intézetek,

intézmények, és a fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodó szervezetek -

polgári jogi jogviszonyok alanyaivá válhatnak, ezért azokat a Javaslat jogi

személyekké nyilvánítja.

A 3.§-hoz

A miniszter irányítási jogköre elsõsorban normatív jellegû.

Feladatkörében eljárva a rendeletalkotás és az állami irányítás egyéb jogi

eszközei útján szabályozza a bv. szervezet tevékenységét, elõkészíti a

magasabb szintû jogszabályok tervezeteit, a Kormány bv. szervezetre vonatkozó

döntéseit.

A miniszter a jogszabályok keretei között a bv. szervezetre nézve

feladatokat határozhat meg, és azok végrehajtására utasítást adhat. Egyedi

ügyekben utasítás csak az országos parancsnokon keresztül adható, mivel a bv.

szervezet személyi állományának az országos parancsnok a szolgálati

elöljárója.

A Javaslat a miniszter munkáltatói jogkörét, illetve az országos

parancsnok határozatainak a felülvizsgálatát más jogszabályokra való utalással

határozza meg. E jogkörök tartalmának a szabályozása a fegyveres szervek

hivatásos állományának a szolgálati jogviszonyáról, illetve a közalkalmazottak

jogállásáról szóló jogszabályok feladata.

A miniszter irányítási jogköre kiterjed az országos parancsnok

jogszabálysértõ intézkedéseinek a megváltoztatására vagy megsemmisítésére,

illetve a bv. szervezet ellenõrzésérõl való gondoskodásra.

A 4.§-hoz

Az országos parancsnok vezetõi feladatait a Javaslat a miniszter

jogkörével összhangban állapítja meg, vezetõi tevékenységét a jogszabályok és

a miniszter által meghatározott feladatok, rendelkezések alapján végzi.

A fenti keretek között az országos parancsnok felelõs a bv.

szervezet törvényes mûködéséért, melynek érdekében a bv. szervezetet érintõ

ügyekben elõterjesztési és javaslattételi joggal rendelkezik, jogalkotási

tárgyat nem érintõ kérdésben intézkedést adhat ki. Munkáltatói jogkörének a

tartalmát ugyancsak külön jogszabályok állapítják meg.

Az országos parancsnok a bv. szervezet hivatásos állományának a

szolgálati elöljárója, ilyen minõségében parancs kiadására jogosult.

Az 5-9.§-hoz

A Javaslat meghatározza a különbözõ jellegû bv. szervek legfontosabb

feladatait, mûködésük jogi kereteit.

Az Országos Parancsnokság feladata értelemszerûen az országos

parancsnok vezetõ jogköréhez kapcsolódik, annak megvalósítására irányul. A

Javaslat felsorolja az Országos Parancsnokság tevékenységének fõbb irányait,

egyben utal a szervezeti és mûködési szabályzatban meghatározott egyéb

feladatokra is.

A bv. szervezet alapvetõ feladatát, a fogvatartás megvalósítását a

büntetés-végrehajtási intézetek látják el, ennek megfelelõen intézetnek

minõsülnek a fogvatartottak gyógykezelését, kivizsgálását és elmemegfigyelését

végzõ bv. szervek is.

A Javaslat felsorolja azokat a legjellemzõbb szempontokat, amelyek

alapján intézet alapítható. Ezek döntõen a büntetés vagy intézkedés jellegére

(szabadságvesztés, elõzetes letartóztatás, elzárás stb.), a szabadságvesztés

végrehajtási fokozatára, a fogvatartottak életkorára és nemére vonatkoznak. Az

intézetek alapításánál - ha törvény eltérõen nem rendelkezik - több szempont

is figyelembe vehetõ (pl. felnõttkorú fegyház-, illetve börtön fokozatú férfi

elítélteket fogvatartó intézet).

A büntetés-végrehajtási intézmények fogvatartást nem végeznek,

oktatási, szociális és egészségügyi feladatok ellátására alapíthatók.

A bv. szervek között sajátos helyet foglalnak el a fogvatartottak

foglalkoztatására létrejött gazdálkodó szervezetek. A szabadságvesztés

büntetés céljával összhangban a Bv.tvr. elõírja, hogy a végrehajtás során az

elítélt munkáltatását biztosítani kell. A bv. szervezet "állami, fegyveres"

jellegébõl következõen az ilyen célra alapított gazdálkodó szervezetek

kizárólagos állami tulajdonban vannak, gazdálkodásukat a tulajdonos

rendelkezései alapján végzik. A foglalkoztatás kötelezõ voltára figyelemmel e

szerveket bizonyos sajátos többletkiadások terhelik, melyek közül a

legtipikusabbakat a Javaslat értelmezõ rendelkezései tartalmazzák. Az ilyen

jellegû indokolt kiadásokat - a mindenkori éves költségvetési törvényben

meghatározott mértékben - a központi költségvetés megtéríti.

A 10.§-hoz

A bv. szervezet személyi állományának meghatározó részét a hivatásos

szolgálati jogviszonyban álló személyek alkotják. Alapvetõ feladatuk a

fogvatartás törvényes ellátása, ennek érdekében meghatározott feltételek

fennállása esetén intézkedésre, köztük kényszerítõ eszközök használatára

jogosultak, illetve kötelezettek.

A hivatásos állományúak mellett a bv. szervezet egyéb feladatait

közalkalmazottak, a gazdálkodó szervezeteknél pedig munkaviszonyban álló

személyek látják el. A Javaslat a rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV.

törvényben (Rtv.) foglaltakkal egyezõen megteremti a lehetõségét annak, hogy

hivatásos állományúakat nem igénylõ egyes munkaköröket köztisztviselõi

jogállású személyek töltsenek be.

A hivatásos szolgálati jogviszony, illetve az említett egyéb

jogviszonyok tartalmát külön törvények szabályozzák, ezért a Javaslat erre

csupán utalást tartalmaz.

A 11.§-hoz

A bv. szervezet mûködésének az általános szabályai körében a

Javaslat a személyi állomány tagjai részére intézkedési jogosultságot

biztosít, illetve kötelezettséget ír elõ. Az intézkedési jog a személyi

állomány tagját csak a bv. szervezet feladatkörében eljárva - a törvényes

fogvatartás biztosítása érdekében - a szolgálati beosztás (munkakör) jogszerû

ellátása során illeti meg. E feltételek fennállása esetén az intézkedésre sor

kerülhet adott esetben a bv. szerv területén kívül (pl. elõállítás, szállítás

alkalmával), vagy nem fogvatartott személyekkel szemben.

Az intézkedés jogszerûségének feltétele az is, hogy valamely elérni

kívánt magatartás kikényszerítésénél, más esetben a jogellenes magatartás

megelõzésénél vagy elhárításánál alkalmazott eljárás nem okozhat az intézkedés

céljával nyilvánvalóan arányban nem álló sérelmet. Minderre figyelemmel a

Javaslat elõírja, hogy amennyiben az intézkedés céljának az elérésére több

lehetõség is adódik, olyan intézkedést kell választani, amely a legkisebb

személyi korlátozással, sérüléssel vagy károkozással jár.

Az intézkedési jog további fontos korlátját jelenti - nemzetközi

jogi kötelezettségeinkkel összhangban - a kínzás, a kényszervallatás, az

embertelen vagy megalázó bánásmód tilalma. A tilalmat megszegõkkel szemben a

Javaslat külön intézkedési kötelezettséget ír elõ.

Az intézkedésre való jogosultság igazolása különösen fontos lehet

akkor, amikor az intézkedõ egyenruha viselésére nem kötelezett, vagy ha az

intézkedésre nem fogvatatott személlyel szemben kerül sor. A Javaslat szerint

az intézkedõt az egyenruhája és az igazolványa, ha pedig egyenruha viselésére

nem kötelezett, úgy az igazolványa igazolja.

A 12.§-hoz

A személyi állomány tagja részére a Javaslat az államtitok, a

szolgálati titok, valamint a tudomására jutott magántitok tekintetében

titoktartási kötelezettséget ír elõ. E kötelezettség alól csak jogszabály,

magántitok esetén pedig az érintett személy adhat felmentést.

A 13.§-hoz

A bv. szervezet feladatának az ellátásában jogszabály által

meghatározottak szerint más állami szervek közremûködnek. Jogszabályi

kötelezettség nélkül is lehetõség van egyes szervezetekkel (pl. karitatív

szervezetek), az egyházakkal, alapítványokkal, illetve magánszemélyekkel való

együttmûködésre. Az együttmûködés célja a bv. szervezet feladatainak a

segítése, amely számos formában (pl. a fogvatartottak anyagi segítésében,

lelki gondozásában, a szabadulás után a társadalom életébe való beilleszkedés

elõsegítésében stb.) megnyilvánulhat. Az együttmûködés kétoldalú

kötelezettségvállalás, ezért amennyiben az említett szervezet, alapítvány stb.

a bv. szervezet rendjére és biztonságára vonatkozó szabályokat, vagy az

együttmûködési megállapodásban foglaltakat megszegi, a bv. szervezet megszün-

tetheti az együttmûködést.

A települések életére kihat az a körülmény, hogy területükön bv.

intézet mûködik. A fogvatartottak bv. intézetbõl való eltávozása, kimaradása,

esetleg szökése a közbiztonságot is érinti. A Javaslat ezért elõírja, hogy bv.

intézet vagy a fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodó szervezet alapítása

elõtt ki kell kérni az adott települési önkormányzat képviselõ-testületének a

véleményét, az intézet jellegének a megváltoztatásáról (pl. fogház helyett

fegyház létesítése), illetve a lakosságot érintõ más lényeges intézkedésekrõl

e szervet elõzetesen tájékoztatni kell.

A Javaslat meghatározott korlátok között lehetõvé teszi, hogy a bv.

szervezet segítséget nyújtson más rendvédelmi szervek részére a közrendvédelmi

feladatok ellátásához. A segítség feltétele a közrend, a közbiztonság, az

élet- és vagyonbiztonság súlyos sérelme vagy annak közvetlen veszélye,

továbbá, hogy az ne veszélyeztesse a bv. szervezet alapvetõ feladatának, a

büntetés végrehajtásának a biztonságát.

A Javaslat az állampolgári segítségnyújtás sajátos esetét

szabályozza, amikor kimondja, hogy az illetékes hatóság intézkedéséig a bv.

szervezet személyi állományának a tagja köteles segítséget nyújtani a bíró,

ügyész, illetve az eljárásban közremûködõ más hivatalos személyek részére az

életüket, testi épségüket, személyes szabadságukat sértõ vagy közvetlenül

veszélyeztetõ cselekmények megakadályozása érdekében. E rendelkezés oka, hogy

az elõállítást végzõ személy a kényszerítõ eszközök alkalmazására kiképzést

kap, ezért az említett súlyos esetekben a segítségnyújtás tõle fokozottan

elvárható. A segítségnyújtás korlátját jelenti, hogy az nem veszélyeztetheti a

szolgálati feladat végrehajtását. A szolgálati feladat végrehajtásának az

elsõdlegessége mellett a segítségnyújtás szükségességérõl a konkrét

körülmények értékelésével a személyi állomány tagja dönt.

A 14.§-hoz

A fogvatartás törvényes biztosítása megköveteli a bv. szervek

területére való be- és kilépés, illetve az ott tartózkodásra vonatkozó

rendelkezések jogszabályi formában való megjelenését. E szabályok egy része

olyan állampolgári jogokat érint, amelyek a törvényi szintû szabályozást

teszik indokolttá. A Javaslat ezért meghatározza a bv. szerv területére

belépni szándékozó személy igazoltatását, a belépés indokának a

megállapítását, lehetõvé teszi a ruházat, csomag és a jármû átvizsgálását.

A bv. szerv területére való be- és kilépés, valamint a tartózkodás

részletes szabályai a szerv jellegétõl függõen változnak, azokat más

jogszabályokban, illetve a házirendben kell meghatározni.

A Javaslat szerint szintén más jogszabályban kell megállapítani a

hivatali vagy szolgálati tevékenységet végzõ személyekre (pl. bírák, ügyészek,

ügyvédek, a nyomozóhatóságok tagjai, adatvédelmi biztos, stb.) vonatkozó

sajátos szabályokat. E jogszabályok megalkotására a Javaslat ún. felhatalmazó

rendelkezései alapján az igazságügyminiszter jogosult.

A 15.§-hoz

A személyi állomány tagjai által alkalmazható intézkedések közül

legjelentõsebb a kényszerítõ eszközök használatára való jogosultság, ezért

alkalmazásának a feltételeit és a használat szabályait a Javaslat külön

fejezetben határozza meg.

A kényszerítõ eszközökre is alkalmazni kell az intézkedési

kötelezettségre és az intézkedések alkalmazására vonatkozó közös szabályokat,

ezen túlmenõen azonban a Javaslat további általános jellegû rendelkezéseket is

megfogalmaz. Ilyen szabály, hogy kényszerítõ eszköz használatára csak akkor

kerülhet sor, ha más intézkedés nem vezetett eredményre, továbbá, hogy ilyen

eszközök alkalmazására csak a személyi állomány hivatásos szolgálati jog-

viszonyban álló, és az adott eszköz alkalmazására kiképzett tagja jogosult.

A 16.§-hoz

A kényszerítõ eszközök alkalmazásának esetleges következményeire

figyelemmel a Javaslat úgy rendelkezik, hogy amennyiben az eset körülményei

lehetõvé teszik, az érintettet a használat elõtt figyelmeztetni kell. E

rendelkezés is tükrözi a kényszerítõ eszközök használatának kivételes

jellegét, lehetõvé teszi, hogy az intézkedéssel érintett eleget tegyen az

intézkedõ utasításának.

A fogvatartottak egyes csoportjaira nézve a kényszerítõ eszközök

használata tekintetében indokolt különbséget tenni, a használatot adott

esetekben megtiltani vagy korlátozni. Az egészségi állapotuk miatt sajátos

helyzetben lévõ kényszergyógykezeltekkel, ideiglenes kényszergyógykezeltekkel,

továbbá a kóros elmeállapotú fogvatartottakkal szemben a Javaslat csak testi

kényszer alkalmazását teszi lehetõvé, mert esetükben az egészségügyi

jogszabályokban meghatározott orvosi beavatkozások indokoltak.

A Javaslat a kényszerítõ eszközök alkalmazását a terhes nõkkel és a

gyermekkorú személyekkel szemben ugyancsak korlátozza, ha e körülményrõl az

intézkedõnek tudomása van, vagy az nyilvánvalóan felismerhetõ. Magatehetetlen

személlyel szemben kényszerítõ eszköz alkalmazása kizárt.

A kényszerítõ eszköz alkalmazásának a kivételessége, továbbá annak

esetleges következményei indokolják, hogy a használatot a szolgálati

elöljárónak haladéktalanul jelenteni kell. A bv. szerv parancsnoka a

kényszerítõ eszköz alkalmazásának a jogszerûségét köteles kivizsgálni, majd

álláspontjáról rövid határidõn belül értesíti azt a személyt, akivel szemben

az adott eszközt alkalmazták. Ha a parancsnok a kényszerítõ eszköz használatát

jogszerûtlennek minõsíti, vagy az testi sérülést, illetve halált okozott, az

ügyész értesítése is kötelezõ. A rendelkezés indoka, hogy az intézkedõ

tudomást szerez eljárása jogszerûségérõl vagy annak hiányáról, az intézkedést

elszenvedõ pedig megalapozottan dönthet arról, hogy a vele szemben alkalmazott

intézkedést elfogadja-e, kíván-e panaszt vagy feljelentést tenni, keresetet

indítani.

A 17.§-hoz

A Javaslat általános jelleggel meghatározza azokat a jogtárgyakat,

amelyek sérelme esetén kényszerítõ eszközök használatára sor kerülhet. Közülük

legfontosabb a bv. szerv rendje és biztonsága, az élet, a testi épség és a

személyes szabadság védelme. A Javaslat a 13.§ (4) bekezdésével összhangban

lehetõvé teszi kényszerítõ eszközök használatát a bíró, ügyész stb. elleni

támadások esetén.

A 18.§-hoz

Az intézkedéssel szembeni ellenszegülés megtörésének, leküzdésének

legenyhébb és leggyakoribb módja testi kényszer alkalmazása, amely fizikai erõ

alkalmazását (pl. lefogás, elvezetés, önvédelmi fogások) jelenti.

A 19.§-hoz

A testi kényszer mellett a leggyakoribb kényszerítõ eszköz a bilincs

használata. Alkalmazására a fogvatartott támadásának, szökésének és

önkárosításának a megakadályozása érdekében, továbbá a testi kényszer

használatára vonatkozó feltétel megléte esetén kerülhet sor.

A 20.§-hoz

A védett jogtárgyak súlyosabb veszélyeztetése esetén a bv.

szervezetnél rendszeresített könnygáz, elektromos sokkoló eszköz vagy gumibot

alkalmazható. A használat feltétele, hogy arra csak aktív magatartás (támadás

vagy fizikai ellenszegülés) esetén kerülhet sor. Ezen eszközök az általuk

keltett fájdalomérzet révén alkalmasak a támadás vagy ellenszegülés

megtörésére, szabályszerû használatuk azonban kizárja az élet és a testi épség

veszélyeztetését, az egészség károsítását.

A 21.§-hoz

A kényszerítõ eszközök körében sajátos helyet foglal el a

különlegesen kiképzett szolgálati kutya. Alkalmazásának a módjától függõen

ugyanis a legenyhébb esetektõl kezdve, a fogvatartás biztonságát veszélyeztetõ

csoportosulás szétoszlatására, a szökés megakadályozására, az elfogásra, a

személyi sérüléssel fenyegetõ támadás elhárítására is használható.

A Javaslat az elhárítandó magatartás veszélyessége alapján

meghatározza, hogy a szolgálati kutya mikor alkalmazható szájkosárral vagy

anélkül, továbbá mely esetekben van lehetõség a szájkosár és a póráz együttes

mellõzésére.

A 22-24.§-hoz

A legsúlyosabb kényszerítõ eszköznek a lõfegyverhasználat minõsül,

ezért használatát a Javaslat - az összes kényszerítõ eszközre vonatkozó

elõírásokon túl - további szigorú feltételekhez köti.

Lõfegyverhasználatra csak akkor kerülhet sor, ha más eszköz

használata nem vezet vagy vezetett eredményre, és az érintett jogtárgy súlyos

sérelme vagy annak közvetlen veszélye áll fenn. Ilyennek minõsülnek a

legsúlyosabb, az életet, testi épséget és személyi szabadságot sértõ cselek-

mények, a fogolyszökés, a fogvatartott erõszakos kiszabadítása stb.

A Javaslat szerint lõfegyverhasználatnak csak a szándékosan,

személyre leadott lövés minõsül, így nem számít annak a figyelmeztetõ lövés,

továbbá a tömegoszlatás, rendfenntartás céljából alkalmazott riasztólövés.

A lõfegyverhasználatot a Javaslat - a kényszerítõ eszközök

alkalmazásának általános tilalmain kívül - néhány más esetben is kizárja. A

fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett támadást (ellenállást) kivéve

nincs helye a lõfegyver használatának az elzárást vagy az idegenrendészeti

õrizetet töltõ személyek engedély nélküli eltávozásának, a fiatalkorú és a nõi

fogvatartottak szökésének a megakadályozására, továbbá, ha az olyan személy

életét vagy testi épségét is veszélyeztetné, akivel szemben nem állnak fenn a

lõfegyverhasználat feltételei. Az ilyen esetekbõl eredõ veszélyt a Javaslat

nem értékeli olyan súlyosnak, mint amely következményekkel a

lõfegyverhasználat járhat.

A lõfegyverhasználat jogszerûségéhez tartozik, hogy alkalmazásának

az elkerülése érdekében a Javaslatban meghatározott elõzetes magatartásoknak

eleget kell tenni. Ezek közül az elsõ az érintett személy felhívása, hogy az

intézkedésnek tegyen eleget. Ennek eredménytelensége esetén más, enyhébb

kényszerítõ eszközt kell alkalmazni, ezután, ha továbbra is szükséges,

figyelmeztetni kell a lõfegyverhasználatra, majd figyelmeztetõ lövés leadása

következik. Nyilvánvaló, hogy az élet közvetlen veszélyeztetésével járó

támadások esetén nincs mindig mód ezen megelõzõ intézkedések megtételére,

ezért azok részben vagy egészben történõ mellõzését ilyenkor a Javaslat

lehetõvé teszi.

A 25.§-hoz

A lõfegyverhasználat sajátos esetét jelenti, ha annak szükségessége

tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben merül fel. Ilyenkor

fokozott a veszélye annak, hogy olyanokat is találat ér, akikkel szemben a

lõfegyverhasználat kizárt vagy enyhébb kényszerítõ eszköz használata is

elegendõ. A Javaslat erre figyelemmel a lõfegyverhasználatot csak akkor

engedi, ha az egyes személy elleni alkalmazás feltételei fennállnak, a

használatnak pedig kizárólag az egyes személy ellen kell irányulnia.

A Javaslat a lõfegyverhasználatot megelõzõ intézkedéseket ír elõ,

amelyek csak a 24.§ (2) bekezdésében meghatározott esetben mellõzhetõk.

A 26.§-hoz

A Javaslat szabályozza azokat a bv. szerv, illetve a fogvatartás

biztonsága szempontjából kiemelkedõ veszélyt jelentõ cselekményeket, amelyek

felszámolására, megakadályozására a hivatásos állomány tagjai kötelékben

alkalmazhatók.

A kötelékben való fellépés sajátossága, hogy az intézkedésekre,

köztük a kényszerítõ eszközök alkalmazására nem egyéni elhatározásból, hanem a

kötelék parancsnokának az utasítása alapján és annak megfelelõen kerül sor.

A 27.§-hoz

A fogvatartás, illetve a bv. szerv biztonságát közvetlenül

veszélyeztetõ tömeg szétoszlatására a Javaslat az egyébként alkalmazható

kényszerítõ eszközökön túl, további sajátos eszközök használatát is lehetõvé

teszi. E sajátos eszközök (vízsugár, pirotechnikai eszköz, stb.) olyan jel-

legûek, hogy alkalmasak a tömeg szétoszlatására, használatuk azonban nem

eredményezheti az emberi élet kioltását, nem okoz testi sérülést vagy

egészségkárosodást. Erre figyelemmel a Javaslat tömegoszlatás céljára a

lõfegyverhasználatot nem teszi lehetõvé.

A Javaslatban meghatározott sajátos kényszerítõ eszközök

alkalmazására a tömeget elõzetesen figyelmeztetni kell, a helyszínrõl való

eltávozás nem korlátozható.

A 28-33.§-hoz

A fogvatartás alatt nyilvánvalóan a bv. szervezet birtokába jutnak a

fogvatartott bizonyos adatai. A legtöbb adatot a fogvatartás alapjául szolgáló

határozatok tartalmazzák, további adatok felvétele és fénykép készítése pedig

a büntetés-végrehajtási feladatok (nevelés, foglalkoztatás, biztonság, stb.)

ellátásához szükséges. A Javaslat meghatározza a nyilvántartható adatok körét

és rögzíti azok felhasználásának a célhozkötöttségét.

A nyilvántartott adatok teljes körérõl köteles a bv. szervezet

tájékoztatást adni az igazságügyi szervek, a nyomozó hatóságok, a

nemzetbiztonsági szolgálatok és az adatvédelmi biztos részére. Egyes adatokra

a feladataik ellátásához, jogaik érvényesítéséhez más szerveknek vagy

állampolgároknak is szükségük lehet, ezért a Javaslat - jogszabályban

meghatározott esetben hivatalból, egyébként kérelemre - e körben is

tájékoztatási kötelezettséget ír elõ azzal, hogy a kérelem indokát, jogalapját

és az adatszolgáltatáshoz fûzõdõ érdeket a kérelmezõnek kell igazolnia.

A Javaslat biztosítja a fogvatartott részére a róla nyilvántartott

adatok megismerését, a téves adatok kijavítását és a jogellenesen

nyilvántartott adatok törlését. Az adatok megismerésére való jogot a Javaslat

egy esetben korlátozza. Nem hozható ugyanis a fogvatartott tudomására a

fogvatartás biztonságát érintõ olyan intézkedéssel kapcsolatban felvett adat,

amely intézkedést a fogvatartott eltûrni köteles. Ezen intézkedéseket a

Bv.tvr. tartalmazza; ilyennek minõsül elsõsorban az elítéltek biztonsági,

nevelési, kriminológiai szempontból történõ csoportba sorolása.

A Javaslat meghatározza az adatvédelemre vonatkozó legfontosabb

szabályokat és a büntetés (intézkedés) végrehajtásától vagy a végrehajthatóság

megszûnésétõl számított huszonöt évig az adatkezelõ bv. szerv részére

megõrzési kötelezettséget ír elõ. Az idegenrendészeti õrizetet töltõ külföldi

állampolgárok esetében más adatok felvétele is szükséges lehet, továbbá egyes

kérdéseket, mint pl. a megõrzési határidõt, indokolt sajátosan - külön

jogszabályban - meghatározni.

A 34-35.§-hoz

Az értelmezõ rendelkezések között a Javaslat a jogszabály, a

ruházat, a csoportosulás, a tömeg, a katasztrófa és a rendvédelmi szerv

fogalmát az Rtv. adott rendelkezésére való hivatkozással állapítja meg.

A Javaslat alkalmazásában fogvatartotton minden olyan személyt

érteni kell, aki a szabadságelvonással járó büntetést, intézkedést, büntetõ

eljárási kényszerintézkedést, elzárást vagy idegenrendészeti õrizetet bv.

szervnél tölti. Azokban az esetekben, amikor valamely rendelkezés csak a

fogvatartottak valamely csoportjára vonatkozik, a Javaslat az adott személyi

kört (pl. elítéltek, elõzetesen letartóztatottak, stb.) külön meghatározza.

A fogvatartottak foglalkoztatását végzõ gazdálkodó szervezetek

sajátos többletkiadásai közül a legjellemzõbbeket a Javaslat felsorolja. E

többletkiadások alapvetõen a fogvatartás biztonságának a követelményébõl, a

fogvatartottak gyakori cserélõdésébõl, hosszabb idejû betanításából,

alacsonyabb munkateljesítményébõl adódnak. A sajátos többletkiadások

felmérésének a módját és a megtérítés rendjét a Kormány határozza meg.

A Javaslat csak a törvényi szabályozást igénylõ rendelkezéseket

foglalja magában. Egyes területeken alsóbb szintû jogszabályok megalkotása

szükséges, amelyre az igazságügyminiszter kap felhatalmazást. Ezek közül

kiemelendõ a bv. szervezet napi folyamatos mûködésének a részletes szabályait

tartalmazó szolgálati szabályzat, illetve a fogvatartottakat foglalkoztató

gazdálkodó szervezetekre vonatkozó, a fogvatartottak õrzését, felügyeletét, a

biztonsági rendszerek mûködtetését, stb. tartalmazó igazságügyminiszteri

rendelet.

A 36-41.§-hoz

A Javaslat a Bv.tvr. alkalmazásának a tapasztalatai alapján azt

néhány tekintetben módosítja.

A bv. szervezet együttmûködési kötelezettsége körében a Javaslat

13.§-ának (1) bekezdése szabályozza a bv. szervezet feladatainak a

teljesítését segítõ szerveket (egyházakat, alapítványokat, stb.), és az

együttmûködés jogi kereteit. Ennek következtében a Bv.tvr. 20.§-ának (2)

bekezdésében is szét kell választani a büntetés-végrehajtási feladatok

teljesítésében jogszabály alapján közremûködõ, illetve a feladatok

végrehajtását segítõ szerveket. A Javaslat egyben a "segítés" különbözõ

legjellemzõbb formáit is meghatározza.

A hatályos Bv.tvr. 34.§-ának (2) bekezdése, és 35.§-ának (2)

bekezdése szerint az elítélt az általa a bv. szervezetnek, illetve a bv.

szervezet által az elítéltnek okozott kár megtérítésére irányuló eljárásban a

bv. szerv határozata ellen az intézet parancsnokához fellebbezhet, a bírósági

út csak a fellebbezés elutasítása esetén vehetõ igénybe. A Javaslat a kétfokú

belsõ eljárást megszünteti, az elítélt a bv. szerv határozata ellen - harminc

napon belül - közvetlenül keresettel fordulhat az illetékes bírósághoz.

A hatályos szabályozás szerint az elítéltet kártérítésre kötelezõ

másodfokú parancsnoki határozat - a bíróság elõtt való keresetindítástól

függetlenül - végrehajtható. E szabályozás nem áll összhangban a bírósági

végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvényben (Vht.) foglaltakkal. A

Javaslat ezért kimondja, hogy a bv. szerv - kizárólag az elítélt keresményébõl

- az általa hozott határozatban megállapított kártérítés összegét csak akkor

vonhatja le, ha az elítélt keresetet nem terjesztett elõ, és a kárt önként nem

térítette meg. Amennyiben az elítélt a határozat ellen keresettel él, a

végrehajtásra a bíróság jogerõs határozata után kerülhet sor.

Az elítélteket, illetve az elõzetesen letartóztatottakat a

fogvatartás alatt megilletõ jogokat a Bv.tvr. 36.§-a és 118.§-a tartalmazza. E

jogok közül egyesek gyakorlásának a biztosítása bizonyos körülmények között -

leszámítva az ún. katasztrófa helyzeteket - nem lehetséges. Ilyen helyzet

állhat elõ pl. fogolyzendülés, terrorcselekmény, a bv. intézetet ért támadás

esetén.

A Javaslat lehetõvé teszi, hogy egyes jogok gyakorlását - pl.

látogatók fogadása, munkavégzés, oktatásban való részvétel, csomagküldés,

távbeszélõ használat - legfeljebb öt napig az intézet parancsnoka

felfüggeszthesse. Indokolt esetben az intézkedés idõtartamát az országos

parancsnok további öt nappal meghosszabbíthatja.

Az intézkedés a körülményektõl függõen kiterjed az intézetben

elhelyezett valamennyi fogvatartottra, vagy azok meghatározott részére (pl. az

egy épületben, az egy körleten lévõ fogvatartottak).

A Javaslat elõírja, hogy az intézkedésrõl, illetve az esetleges

meghosszabbításáról az ügyészt haladéktalanul értesíteni kell. Az ügyész

törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva az intézkedés tartalmát

megváltoztathatja, a jogok gyakorlásának a felfüggesztését megszüntetheti.

A Javaslat szerinti intézkedés nem fegyelmi büntetés, ezért úgy

rendelkezik, hogy az intézkedést kiváltó ok elõidézésében vétlen elítéltek

(elõzetesen letartóztatottak) részére az elmaradt jogaik gyakorlását utólag

lehetõvé kell tenni.

A 42.§-hoz

A bíróság által megítélt, a bv. szervezetet a fogvatartottal szemben

megilletõ követelések végrehajtása a Vht. szerint az ún. önálló bírósági

végrehajtó hatáskörébe tartozik. E követelések zöme viszonylag alacsony

összegû, a szabadulás után pedig jelentõs részben behajthatatlan. A

végrehajtási költségek csökkentése céljából, továbbá a követelés állami

jellegére figyelemmel a Javaslat a végrehajtást a megyei bíróság végrehajtó

hatáskörébe utalja.

A 43.§-hoz

A Javaslat rendelkezéseinek az alkalmazására való felkészülés

érdekében a hatályba lépésre megfelelõ idõt kell biztosítani, ezért azt a

kihirdetést követõ harmadik hónap elsõ napjában indokolt megállapítani. A

Javaslat tartalmára figyelemmel a büntetés-végrehajtásnak az igazságügyminisz-

ter felügyelete alá helyezésérõl szóló 1963. évi 24. törvényerejû rendelet a

hatályát veszti.

Eleje Honlap