MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/1404.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

A Magyar Köztársaság és Románia között a kettõs adóztatás elkerülésérõl és az

adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és a vagyonadók

területén Bukarestben, 1993. szeptember 16-án aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. szeptember

Az Országgyûlés.........../1995. (...........) OGY határozata a

Magyar Köztársaság és Románia között a kettõs adóztatás

elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról

a jövedelem- és a vagyonadók területén Bukarestben, 1993.

szeptember 16-án aláírt Egyezmény megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1. a Magyar Köztársaság és Románia között a kettõs adóztatás elkerülésérõl és

az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és a vagyonadók

területén Bukarestben, 1993. szeptember 16-án aláírt Egyezményt e határozattal

megerõsíti;

2. felkéri a külügyminisztert, hogy a megerõsítésrõl diplomáciai úton

tájékoztassa a román felet.

1

E G Y E Z M É N Y

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

ÉS ROMÁNIA KÖZÖTT

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSÉRÕL ÉS AZ ADÓZTATÁS KIJÁTSZÁSÁNAK

MEGAKADÁLYOZÁSÁRÓL A JÖVEDELEM- ÉS A VAGYONADÓK TERÜLETÉN

A Magyar Köztársaság és Románia, attól az óhajtól vezetve, hogy a kettõs

adóztatás elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a

jövedelem- és a vagyonadók területére vonatkozó egyezmény megkötésével

erõsítsék a két ország gazdasági kapcsolatait,

megállapodtak a következõkben:

1. cikk

SZEMÉLYI HATÁLY

Az Egyezmény azokra a személyekre terjed ki, akik az egyik vagy mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek.

2.cikk

AZ EGYEZMÉNY HATÁLYA ALÁ TARTOZÓ ADÓK

1. Az Egyezmény a beszedés módjára való tekintet nélkül azokra a jövedelem-

és vagyonadókra terjed ki, amelyeket az egyik Szerzõdõ Állam, helyhatóságai

vagy közigazgatási-területi egységei vetnek ki.

2. Jövedelemadónak és vagyonadónak tekintendõk mindazok az adók, amelyeket

a teljes jövedelem vagy a teljes vagyon, illetve a jövedelem vagy a vagyon

egyes elemei után vetnek ki, beleértve az ingó vagy az ingatlan vagyon

elidegenítésébõl származó nyereség utáni adókat, valamint az

értéknövekedési adókat.

3. Az Egyezmény különösen a jelenleg érvényben lévõ következõ adókra terjed

ki:

a) Románia esetében:

- a magánszemélyek jövedelemadója;

- a testületek és jogi személyek nyereségadója;

- a bérek, fizetések és más hasonló díjazások adója;

- a mezõgazdasági tevékenységbõl származó jövedelem adója;

- az osztalékadó;

(a továbbiakban "román adó");

b) a Magyar Köztársaságban:

- a magánszemélyek jövedelemadója;

- a társasági adó;

- a földadó;

- az építményadó;

(a továbbiakban "magyar adó").

4. Az Egyezmény kiterjed minden olyan azonos vagy lényegét tekintve hasonló

adóra is, amelyet az Egyezmény aláírása után a hatályban lévõ adók mellett

vagy azok helyett vezetnek be. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai

értesítik egymást adójogszabályaik minden lényeges módosításáról, az ilyen

módosítások után ésszerû idõn belül.

3.cikk

ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSOK

1. Az Egyezmény alkalmazásában, ha a szövegösszefüggés mást nem kíván:

a) az "egyik Szerzõdõ Állam" és a "másik Szerzõdõ Állam" kifejezés a

szövegösszefüggésnek megfelelõen Romániát vagy Magyarországot jelenti;

b) a "Románia" kifejezés földrajzi értelemben használva Románia területét

jelöli, beleértve annak parti tengerét és a kizárólagos gazdasági övezetet,

amely felett Románia szuverenitást, felségjogokat vagy bírói hatalmat gyakorol

belsõ jogszabályaival és a nemzetközi joggal összhangban a tengervizekben, a

tengerfenéken, a tenger és az ilyen vizek altalajában lévõ természeti,

biológiai és ásványi erõforrások feltárása és kiaknázása tekintetében;

c) a "Magyarország" kifejezés földrajzi értelemben használva a Magyar

Köztársaság területét jelenti;

d) a "személy" kifejezés magában foglalja a magánszemélyt, a társaságot és

minden más olyan személyi egyesülést, amely a Szerzõdõ Államok egyikében

jogszerûen jött létre;

e) a "társaság" kifejezés azokat a jogi személyeket vagy egyéb olyan

jogalanyokat jelent, amelyek az adóztatás szempontjából jogi személynek

tekintendõk;

f) az "egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása" és a "másik Szerzõdõ Állam

vállalkozása" kifejezések az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy által folytatott vállalkozást, illetve a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személy által folytatott vállalkozást jelentenek;

g) az "állampolgár" kifejezés az alábbiakat jelenti:

(i) minden olyan magánszemélyt, aki az egyik Szerzõdõ Állam

állampolgárságával rendelkezik;

(ii) minden olyan jogi személyt, társulást vagy egyesülést, amelynek ez a

jogállása az egyik Szerzõdõ Államban hatályban lévõ jogszabályokból származik;

h) a "nemzetközi szállítás" kifejezés az olyan vállalkozás által üzemeltetett

hajó, légi jármû, vasút vagy közúti szállító jármû igénybevételével végzett

bármilyen szállítást jelent, amelynek a tényleges üzletvezetési helye az egyik

Szerzõdõ Államban van,

kivéve ha az ilyen szállítást kizárólag a másik Szerzõdõ Államban lévõ helyek

között végzik;

i) az "illetékes hatóság" kifejezés a következõket jelenti:

1) Romániában a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott képviselõjét;

2) Magyarországon a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott képviselõjét.

2. Az Egyezménynek mindegyik Szerzõdõ Állam által történõ alkalmazásánál az

Egyezményben meghatározás nélkül szereplõ kifejezéseknek olyan jelentésük van,

ha a szövegösszefüggés mást nem kíván, amit ennek az Államnak a

jogszabályaiban jelentenek azokra az adókra vonatkozóan, amelyekre az

Egyezmény kiterjed.

4. cikk

LAKÓHELY AZ ADÓ SZEMPONTJÁBÓL

1. Az Egyezmény alkalmazásában az "egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy" kifejezés olyan személyt jelent, aki ennek a Szerzõdõ Államnak a

jogszabályai szerint lakóhelye, tartózkodási helye, az üzletvezetés helye vagy

bármilyen más hasonló ismérv alapján ebben az Államban adóköteles. A kifejezés

azonban nem foglalja magában azokat a személyeket, akik ebben az Államban

kizárólag az ebben az Államban lévõ forrásokból származó jövedelem vagy ott

lévõ vagyon tekintetében adókötelesek.

2. Amennyiben egy magánszemély az 1. bekezdés rendelkezései értelmében mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, esetét az alábbi szabályok szerint kell

meghatározni:

a) abban a Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben

állandó lakóhellyel rendelkezik; amennyiben mindkét Szerzõdõ Államban

rendelkezik állandó lakóhellyel, abban a Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi

illetõségûnek, amellyel személyi és gazdasági kapcsolatai szorosabbak (a

létérdekek központja);

b) amennyiben nem határozható meg, hogy melyik Szerzõdõ Államban van

létérdekeinek a központja, vagy ha egyik Szerzõdõ Államban sem rendelkezik

állandó lakóhellyel, abban a Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi

illetõségûnek, amelyben szokásos tartózkodási helye van;

c) amennyiben mindkét Szerzõdõ Államban van szokásos tartózkodási helye, vagy

egyikben sincs, abban a Szerzõdõ Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek,

amelynek állampolgára;

d) amennyiben mindkét Szerzõdõ Államnak állampolgára, vagy egyiknek sem, a

Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik a

kérdést.

3. Amennyiben az 1. bekezdés rendelkezései értelmében egy nem magánszemély

mindkét Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû,úgy abban a Szerzõdõ Államban

tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben tényleges üzletvezetésének helye

van.

5. cikk

TELEPHELY

1. Az Egyezmény alkalmazásában a "telephely" kifejezés olyan állandó üzleti

helyet jelent, amelyen keresztül a vállalkozás tevékenységét egészben

kifejtik.

2. A "telephely" kifejezés magában foglalja különösen:

a) az üzletvezetés helyét;

b) a fiókot;

c) az irodát;

d) a gyárat;

e) a mûhelyt;

f) a bányát, az olaj- és a földgázkutat, a kõfejtõt és a természeti kincsek

kitermelésére szolgáló egyéb telepeket.

3. A "telephely" kifejezés hasonlóképpen magában foglalja:

a) az építési területet, a kivitelezési, szerelési és berendezési

munkálatokat, valamint az ezekkel kapcsolatos felügyeleti tevékenységet, de

csak akkor, ha az ilyen terület, munkálatok vagy tevékenység kilenc hónapnál

hosszabb ideig tart;

b) az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása által saját alkalmazottai vagy egyéb

megbízott személyzet révén a másik Szerzõdõ Államban nyújtott

szolgáltatásokat, beleértve a tanácsadó szolgáltatásokat, feltéve, hogy az

ilyen tevékenységet - azonos vagy valamilyen csatlakozó munkálatok keretében -

összességében kilenc hónapnál hosszabb idõszakban vagy idõszakokban

folytatják.

4. E cikk elõzõ rendelkezéseire való tekintet nélkül a "telephely" kifejezést

úgy kell értelmezni, hogy az nem foglalja magában a következõket:

a) az olyan berendezéseket, amelyeket kizárólag a vállalkozás javainak vagy

áruinak olyan raktározására, kiállítására vagy kiszállítására használnak,

amely nem jár együtt eladással;

b) a vállalkozás javainak vagy áruinak készleteit, amelyeket kizárólag olyan

raktározás, kiállítás vagy kiszállítás céljából tartanak, amely nem jár együtt

eladással;

c) a vállalkozás javainak vagy áruinak olyan készleteit, amelyeket kizárólag

abból a célból tartanak, hogy azokat egy másik vállalkozás feldolgozza;

d) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag abból a célból tartanak

fenn, hogy a vállalkozás részére különbözõ javakat és árukat vásároljanak,

vagy információt szerezzenek;

e) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag abból a célból tartanak

fenn, hogy a vállalkozás részére hirdessenek, információkat nyújtsanak,

tudományos kutatást végezzenek, vagy bármilyen más elõkészítõ vagy kisegítõ

jellegû tevékenységet folytassanak;

f) a vállalkozás olyan javainak vagy áruinak az eladását, amelyeket alkalmi

vásár vagy kiállítás keretében állítottak ki, az említett vásár vagy kiállítás

zárása után;

g) az olyan állandó üzleti helyet, amelyet kizárólag az a/-f/ pontokban

említett tevékenységek valamely kombinációjára tartanak fenn, feltéve, hogy az

állandó üzleti helynek az ilyen tevékenységek kombinációjából adódó teljes

tevékenysége elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû.

5. Ha egy személy - kivéve a független képviselõt, akire a a 6. bekezdés

rendelkezéseit kell alkalmazni - az egyik Szerzõdõ Államban a másik Szerzõdõ

Állam vállalkozása nevében tevékenykedik, akkor ez a vállalkozás olyan

vállalkozásnak tekintendõ, amelynek telephelye van az elsõként említett

Szerzõdõ Államban, ha a személynek felhatalmazása van arra, hogy a

vállalkozás nevében ebben az Államban szerzõdéseket kössön és ezzel

rendszeresen él is, kivéve, ha tevékenysége arra korlátozódik, hogy árukat és

javakat vásárol ennek a vállalkozásnak.

6. Nem tekintendõ úgy, hogy az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának telephelye

van a másik Szerzõdõ Államban csupán azért, mert ebben a másik Szerzõdõ

Államban alkusz, bizományos vagy más független képviselõ révén fejti ki

tevékenységét, feltéve, hogy ezek a személyek rendes üzleti tevékenységük

keretében járnak el.

7. Az a tény, hogy az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság

olyan társaságot ellenõriz, vagy olyan társaság ellenõrzése alatt áll, amely a

másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, illetve üzleti tevékenységet fejt

ki ebben a másik Államban (akár telephely révén, akár más módon), önmagában

még nem teszi egyik társaságot sem a másik telephelyévé.

6. cikk

INGATLAN VAGYONBÓL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM

1. Az a jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy a másik Szerzõdõ Államban lévõ ingatlan vagyonból (beleértve a

mezõgazdaságból és az erdõgazdálkodásból származó jövedelmet) élvez, ebben a

másik Szerzõdõ Államban adóztatható.

2. Az "ingatlan vagyon" kifejezésnek olyan jelentése van, mint amit annak a

Szerzõdõ Államnak a jogszabályai szerint jelent, amelyikben a szóban forgó

vagyon fekszik. Ez a kifejezés minden esetben magában foglalja az ingatlan

vagyon tartozékának minõsülõ vagyont, a mezõgazdasági és erdészeti üzemekben

használatos felszereléseket és az állatállományt, valamint az olyan jogokat,

amelyekre a földtulajdonra vonatkozó magánjogi rendelkezések alkalmazandók, az

ingatlan vagyon haszonélvezeti jogát, valamint az ásványlelõhelyek, források

és más természeti erõforrások kitermelésének vagy kitermelési jogának

ellenértékeként járó változó vagy állandó térítésekhez való jogot. Hajók, légi

jármûvek, vasúti és közúti szállító jármûvek nem tekintendõk ingatlan

vagyonnak.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései kiterjednek az ingatlan vagyon közvetlen

használatából, bérbeadásából vagy bármilyen más felhasználási formájából

származó jövedelemre.

4. Az 1. és 3. bekezdés rendelkezései kiterjednek a vállalkozás ingatlan

vagyonából származó jövedelemre, valamint a szabad foglalkozás céljára

szolgáló ingatlan vagyonból származó jövedelemre is.

7.cikk

VÁLLALKOZÁSI NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a nyeresége csak ebben a Szerzõdõ

Államban adóztatható, kivéve, ha a vállalkozás tevékenységét a másik Szerzõdõ

Államban ott lévõ telephelye révén fejti ki. Amennyiben a vállalkozás ily

módon fejti ki tevékenységét, a vállalkozás nyeresége a másik Államban

adóztatható, de csak olyan mértékben, amilyen mértékben a nyereség ennek a

telephelynek tudható be.

2. A 3. bekezdés rendelkezéseinek fenntartásával, ha az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozása üzleti tevékenységet fejt ki a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ

telephelye révén, akkor mindkét Szerzõdõ Államban azt a nyereséget kell ennek

a telephelynek betudni, amelyet akkor érhetne el, ha teljesen önálló és

elkülönült vállalkozásként azonos vagy hasonló tevékenységet végezne azonos

vagy hasonló körülmények között, önálló üzleti kapcsolatot fenntartva azzal a

vállalkozással, amelynek telephelye.

3. A telephely nyereségének megállapításánál lehetõvé kell tenni azoknak a

költségeknek a levonását, amelyek a telephellyel kapcsolatban merülnek fel,

beleértve az üzletvezetési és az általános ügyviteli költségeket, függetlenül

attól, hogy abban az Államban merülnek-e fel, ahol a telephely található, vagy

máshol. Ez a rendelkezés a belsõ jogszabályok korlátozásainak fenntartásával

alkalmazandó.

4. Ha az egyik Szerzõdõ Államban a telephelyre esõ nyereségrészt oly módon

szokták megállapítani, hogy a vállalkozás teljes nyereségét a különbözõ

részegységek között arányosan osztják meg, a 2. bekezdés nem zárja ki, hogy ez

a Szerzõdõ Állam az adóköteles nyereséget a szokásos arányos megosztás

módszerével állapítsa meg; az alkalmazott arányos megosztási módszernek

azonban olyannak kell lennie, hogy az eredmény összhangban legyen az e cikkben

foglalt elvekkel.

5. Nem tudható be nyereség a telephelynek csupán azért, mert a telephely

javakat vagy árukat vásárol a vállalkozásnak.

6. Az elõzõ bekezdések alkalmazásában a telephelyre esõ nyereséget évrõl évre

azonos módon kell megállapítani, hacsak elégséges és alapos ok nincs az

ellenkezõjére.

7. Amennyiben a nyereség olyan jövedelemtételeket tartalmaz, amelyekkel az

Egyezmény más cikkei külön foglalkoznak, e cikk rendelkezései nem érintik

azoknak a cikkeknek a rendelkezéseit.

8. cikk

NEMZETKÖZI SZÁLLÍTÁS

1. A hajók, légi jármûvek, vasút vagy közúti szállító jármûvek nemzetközi

forgalomban történõ üzemeltetésébõl származó nyereség csak abban a Szerzõdõ

Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye

van.

2. Ha egy hajózási vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye egy hajó

fedélzetén van, akkor úgy tekintendõ, hogy az abban a Szerzõdõ Államban van,

amelyben a hajó hazai kikötõje van, vagy ha nincs ilyen hazai kikötõ, abban a

Szerzõdõ Államban, amelyben a hajó üzemeltetõje belföldi illetõségû.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései kiterjednek az üzemközösségben, közös

vállalkozásban vagy nemzetközi üzemeltetõ társaságban való részvételbõl

származó jövedelemre, valamint a hajók, légi jármûvek, vasút vagy közúti

jármûvek mûködtetésével kapcsolatos pénzösszegek kamataira is.

4. Az 1. bekezdés és a 7. cikk rendelkezéseire tekintet nélkül, az egyik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának hajók, légi jármûvek, vasút vagy közúti

jármûvek üzemeltetésébõl származó nyeresége, amelyeket elsõsorban az egyik

Szerzõdõ Államban található helyek közötti kizárólagos szállításra

használnak, ebben az Államban adóztatható.

9. cikk

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK

Amennyiben

a) az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása közvetlenül vagy közvetve a másik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának vezetésében, ellenõrzésében vagy tõkéjében

részesedik, vagy

b) ugyanazok a személyek közvetlenül vagy közvetve az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának és a másik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a vezetésében,

ellenõrzésében vagy tõkéjében részesednek, és bármelyik esetben a két

vállalkozás az egymás közötti kereskedelmi vagy pénzügyi kapcsolatokban olyan

feltételeket alakít ki vagy olyan feltételeket szab, amelyek eltérnek azoktól

a feltételektõl, amelyeket független vállalkozások alakítanának ki egymás

között, akkor minden olyan nyereség, amely e feltételek hiányában a

vállalkozások egyikénél megjelent volna, de e feltételek miatt nem ott jelent

meg, beszámítható ennek a vállalkozásnak a nyereségébe, és ennek megfelelõen

adóztatható.

10. cikk

OSZTALÉK

1. Az osztalék, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

társaság a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizet, ebben

a másik Szerzõdõ Államban adóztatható.

2. Ugyanakkor ez az osztalék abban a Szerzõdõ Államban és annak a Szerzõdõ

Államnak a jogszabályai szerint is adóztatható, amelyben az osztalékot fizetõ

társaság belföldi illetõségû, ha azonban a kedvezményezett az osztalék

haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja meg:

a) az osztalék bruttó összegének 5 %-át, ha a kedvezményezett olyan társaság,

amely az osztalékot fizetõ társaság tõkéjének legalább 40 %-át közvetlenül

birtokolja;

b) az osztalék bruttó összegének 15 %-át minden más esetben.

E bekezdés rendelkezései nem érintik a társaság adóztatását arra a nyereségre

vonatkozóan, amelybõl az osztalékot fizetik.

3. E cikk alkalmazásában az "osztalék" kifejezés részvényekbõl, "élvezeti"

részvényekbõl vagy "élvezeti" jogokból, bányarészvényekbõl, alapítói

részvényekbõl vagy más nyereségrészesedést biztosító jogokból - kivéve a

hitelezõi követeléseket - származó jövedelmet, valamint egyéb társasági

jogokból származó olyan jövedelmet jelent, amely a részvényekbõl származó

jövedelemmel azonos adójogi elbírálás alá esik annak az Államnak a

jogszabályai szerint, amelyben az osztalékot kifizetõ társaság belföldi

illetõségû.

4. Az 1. és 2. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók, ha az osztalék

haszonhúzója, aki mint az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy,

a másik Szerzõdõ Államban, amelyben az osztalékot fizetõ társaság belföldi

illetõségû, telephellyel vagy állandó bázissal rendelkezik, és az érdekeltség,

amelynek alapján az osztalékot fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy

állandó bázishoz kapcsolódik. Ebben az esetben az esettõl függõen a 7. cikk

vagy a 14. cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. Ha az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság nyereségre vagy

jövedelemre tesz szert a másik Szerzõdõ Államból, ez a másik Állam nem

adóztathatja meg a társaság által kifizetett osztalékot, kivéve, ha az

osztalékot ebben a másik Államban belföldi illetõségû személynek fizetik, vagy

ha az érdekeltség, amelynek alapján az osztalékot fizetik, ténylegesen ehhez a

másik Szerzõdõ Államban lévõ telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik,

sem pedig a társaság fel nem osztott nyereségét nem terhelheti a társaság fel

nem osztott nyereségére megállapított adóval, még akkor sem, ha a kifizetett

osztalék vagy a fel nem osztott nyereség egészben vagy részben ebben a másik

Államban keletkezõ nyereségbõl vagy jövedelembõl áll.

11. cikk

KAMAT

1. Az egyik Szerzõdõ Államban keletkezõ és a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személynek kifizetett kamat ebben a másik Államban adóztatható.

2. Ugyanakkor az ilyen kamat abban a Szerzõdõ Államban és annak az Államnak a

jogszabályai szerint is adóztatható, amelyben keletkezik, de ha a

kedvezményezett a kamat haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja

meg a kamat bruttó összegének 15 %-át.

3. A 2. bekezdés rendelkezéseire tekintet nélkül:

a) a Magyarországon keletkezõ és Románia Kormányának vagy Nemzeti Bankjának és

bármelyik olyan pénzintézetének kifizetett kamat, melynek tõkéje részben vagy

egészben Románia Kormányának a tulajdonában van, mentes a magyar adó alól;

b) a Romániában keletkezõ és Magyarország Kormányának vagy Nemzeti Bankjának

és bármelyik olyan pénzintézetének kifizetett kamat, melynek tõkéje részben

vagy egészben Magyarország Kormányának a tulajdonában van, mentes a román adó

alól.

4. E cikk alkalmazásában a "kamat" kifejezés mindenfajta hitelezõi

követelésbõl származó jövedelmet jelent, függetlenül attól, hogy jelzáloggal

van-e biztosítva és jogot ad-e az adós nyereségébõl való részesedésre, és

magában foglalja különösen az állami értékpapírokból származó jövedelmet, a

kötvényekbõl és az adósságlevelekbõl származó jövedelmet, beleértve az ilyen

értékpapírokhoz, kötvényekhez vagy adósságlevelekhez kapcsolódó prémiumokat és

díjakat, valamint a kölcsönzött pénzbõl származó jövedelemhez hasonló

jövedelmet annak az országnak az adójogszabályai szerint, amelyben a jövedelem

keletkezik. A késedelmes fizetésért felszámított büntetések nem tekintendõk

kamatnak e cikk alkalmazásában.

5. Az 1.és 2. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók, ha a kamat

haszonhúzója, aki az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, a másik

Szerzõdõ Államban, amelyben a kamat keletkezik,ott lévõ telephelyén keresztül

üzleti tevékenységet folytat, vagy ott lévõ állandó bázisa segítségével

szabad foglalkozást ûz ebben a másik Államban, és a hitelezõi követelés, amely

után a kamatot fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz

kapcsolódik. Ebben az esetben az esettõl függõen a 7. cikk vagy a 14. cikk

rendelkezéseit kell alkalmazni.

6. A kamat akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államban keletkezõnek, ha a

kifizetõ maga az Állam, helyhatósága, közigazgatási-területi egysége, vagy egy

ebben az Államban belföldi illetõségû személy. Ha azonban a kamatot fizetõ

személy, akár belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ Államban, akár nem, az

egyik Szerzõdõ Államban olyan telephellyel vagy állandó bázissal rendelkezik,

amellyel kapcsolatosan az adósság létrejött, amelyre a kamatot fizették, és

ennek a kamatnak a terhét ez a telephely vagy állandó bázis viselte, akkor úgy

tekintendõ, hogy ez a kamat abban a Szerzõdõ Államban keletkezett, amelyben a

telephely vagy az állandó bázis található.

7. Ha a kamatot fizetõ személy és a haszonhúzó közötti, vagy a kettejük és

egy harmadik személy közötti különleges kapcsolat miatt a kamat összege ahhoz

a hitelezõi követeléshez viszonyítva, amely után kifizetik, meghaladja azt az

összeget, amelyben a kamatot fizetõ személy és a haszonhúzó ilyen kapcsolatok

hiányában megállapodtak volna, e cikk rendelkezéseit csak az utóbb említett

összegre kell alkalmazni. Ebben az esetben a kifizetett többletösszeg mindkét

Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint adóztatható marad, az Egyezmény egyéb

rendelkezéseinek kellõ figyelembevételével.

12. cikk

JUTALÉK

1. Az egyik Szerzõdõ Államban keletkezõ és a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személynek kifizetett jutalék ebben a másik Államban adóztatható.

2. Ugyanakkor ez a jutalék abban a Szerzõdõ Államban és annak az Államnak a

jogszabályai szerint is adóztatható, amelyikben keletkezik, de ha a

kedvezményezett a jutalék haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja

meg a jutalék bruttó összegének 5 %-át.

3. Az Egyezmény alkalmazásában a "jutalék" kifejezés a brókereknek, a

bizományosoknak vagy a brókerhez és a bizományoshoz hasonló személyeknek

teljesített kifizetéseket jelenti annak a Szerzõdõ Államnak az adójogszabályai

szerint, amelyikben az ilyen kifizetés keletkezik.

4. Nem kell az 1.és 2. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha a jutalék

haszonhúzója, aki mint az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy,

a másik Szerzõdõ Államban, amelyikben a jutalék keletkezik, olyan telephellyel

rendelkezik, amellyel a jutalékot eredményezõ tevékenység ténylegesen

kapcsolatos. Ebben az esetben a 7. cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. A jutalék akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államban keletkezõnek, ha a

kifizetõ maga ez az Állam, ennek az Államnak a közigazgatási-területi egysége,

vagy egy ebben az Államban belföldi illetõségû személy. Ha azonban az

osztalékot fizetõ személy, akár belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ

Államban, akár nem, az egyik Szerzõdõ Államban olyan telephellyel rendelkezik,

amellyel kapcsolatban azokat a tevékenységeket végezték, amelyekre a kifizetés

történt, és ennek a jutaléknak a terhét ez a telephely viselte, akkor úgy

tekintendõ, hogy a jutalék abban a Szerzõdõ Államban keletkezett, amelyben a

telephely található.

6. Ha a kifizetõ és a haszonhúzó közötti, vagy a kettejük és egy harmadik

személy közötti különleges kapcsolat miatt a jutalék összege, azon

tevékenységhez mérten, amelyért kifizették, meghaladja azt az összeget,

amelyben a kifizetõ és a haszonhúzó ilyen kapcsolat hiányában megállapodott

volna, e cikk rendelkezéseit csak az utóbbi összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a kifizetett többletösszeg mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint

adóztatható marad, az Egyezmény egyéb rendelkezéseinek kellõ

figyelembevételével.

13. cikk

JOGDÍJ

1. Az egyik Szerzõdõ Államban keletkezõ és a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személynek kifizetett jogdíj ebben a másik Államban adóztatható.

2. Ugyanakkor az ilyen jogdíj abban a Szerzõdõ Államban és annak az Államnak a

jogszabályai szerint is adóztatható, amelyben keletkezik, de ha a

kedvezményezett a jogdíj haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja

meg a jogdíj bruttó összegének 10 %-át.

3. E cikk alkalmazásában a "jogdíj" kifejezés magában foglal minden olyan

jellegû térítést, amelyet irodalmi, mûvészeti vagy tudományos alkotások -

beleértve a mozgóképfilmet, a rádiós vagy televíziós közvetítésre szolgáló

filmeket és szalagokat - szerzõi joga, mindenfajta szabadalom, védjegy, ipari

formaterv vagy modell, terv, titkos képlet vagy eljárás felhasználásának vagy

felhasználási jogának ellenértékeként, ipari, kereskedelmi vagy tudományos

berendezések használatáért vagy használati jogáért, illetve ipari,

kereskedelmi vagy tudományos tapasztalattal kapcsolatos információért fizetnek

ki.

4. Nem kell az 1. és 2. bekezdés rendelkezéseit alkalmazni, ha a jogdíj

haszonhúzója, aki az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, a másik

Szerzõdõ Államban, amelyben a jogdíj keletkezik, telephellyel vagy állandó

bázissal rendelkezik, és a jog vagy vagyoni érték, amely után a jogdíjat

fizetik, ténylegesen ezzel a telephellyel vagy állandó bázissal kapcsolatos.

Ebben az esetben, az esettõl függõen, a 7.cikk vagy a 15. cikk rendelkezéseit

kell alkalmazni.

5. A jogdíj akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államból származónak, ha a

kifizetõ ez az Állam maga, helyhatósága vagy közigazgatási-területi egysége,

vagy egy ebben az Államban belföldi illetõségû személy. Ha azonban a jogdíj

kifizetõje, akár belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ Államban, akár nem, a

Szerzõdõ Államok egyikében olyan telephellyel vagy állandó bázissal

rendelkezik, amellyel kapcsolatosan a jogdíjfizetési kötelezettség felmerült,

és ezt a jogdíjat ez a telephely vagy állandó bázis viseli, akkor úgy

tekintendõ, hogy a jogdíj abból a Szerzõdõ Államból származik, amelyben a

telephely vagy az állandó bázis található.

6. Ha a kifizetõ és a haszonhúzó közötti, vagy a kettejük és egy harmadik

személy közötti különleges kapcsolat miatt a jogdíj összege ahhoz a

használathoz, joghoz vagy információhoz viszonyítva, amelynek alapján

kifizetik, meghaladja azt az összeget, amelyben a jogdíjat fizetõ személy és a

jogdíj haszonhúzója az ilyen kapcsolat hiányában megállapodtak volna, e cikk

rendelkezéseit csak az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a kifizetett többletösszeg mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint

adóztatható marad, az Egyezmény egyéb rendelkezéseinek kellõ

figyelembevételével.

14. cikk

TÕKENYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy másik Szerzõdõ

Államban lévõ 6. cikk szerinti ingatlanának elidegenítésébõl származó

nyeresége ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyéhez tartozó üzleti vagyon részét képezõ ingó vagyon, valamint az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy számára a másik Szerzõdõ

Államban szabad foglalkozás céljára rendelkezésre álló állandó bázishoz

tartozó ingó vagyon elidegenítésébõl származó nyereség ebben a másik Államban

adóztatható, beleértve az ilyen telephely (önálló vagy az egész vállalkozás

elidegenítésével együttes) elidegenítésébõl és az ilyen állandó bázis

elidegenítésébõl származó nyereséget is.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajók, légi jármûvek, vasút és közúti

szállító jármûvek, és az ilyen közlekedési eszközök üzemeltetéséhez tartozó

ingó vagyontárgyak elidegenítésébõl származó nyereség csak abban az Szerzõdõ

Államban adóztatható, amelyben a 8. cikk rendelkezései értelmében az ilyen

tevékenységekbõl származó nyereség adóztatható.

4. Az 1., 2. és 3. bekezdésben nem említett vagyon elidegenítésébõl származó

nyereség csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben az elidegenítõ

belföldi illetõségû.

15. cikk

SZABAD FOGLALKOZÁS

1. Az olyan jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy szabad foglalkozásból vagy egyéb önálló jellegû tevékenységbõl élvez,

csak ebben az Államban adóztatható, kivéve, ha a belföldi illetõségû személy

bármely 12 hónapos idõszakban 183 napnál hosszabb idõszakot tölt a másik

Szerzõdõ Államban, de jövedelmének csak az a része adóztatható ebben az

Államban, amelyik az ebben az Államban végzett tevékenységébõl származik.

2. A "szabad foglalkozás" fogalma magában foglalja különösen az önálló

tudományos, irodalmi, mûvészeti, nevelési és oktatási tevékenységet, valamint

az orvosok, fogorvosok, ügyvédek, mérnökök, építészek és könyvszakértõk önálló

tevékenységét.

16. cikk

NEM ÖNÁLLÓ MUNKA

1. A 17., 19., 21. és 22. cikkek rendelkezéseinek fenntartásával a bér, a

fizetés és az egyéb hasonló díjazás, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személy nem önálló munkáért kap, csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a munkát a másik Szerzõdõ Államban végzik. Amennyiben

a munkát ott végzik, az abból származó díjazás ebben a másik Államban

adóztatható.

2. Az 1. bekezdés rendelkezéseire való tekintet nélkül az a díjazás, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ

Államban végzett nem önálló munkáért kap, csak az elsõként említett Államban

adóztatható, amennyiben

a) a kedvezményezett bármilyen 12 hónapos idõszakon belül összesen 183

napnál nem tölt hosszabb idõszakot vagy idõszakokat a másik Államban, és

b) a díjazást olyan munkáltató fizeti, vagy olyan munkáltató nevében

fizetik, aki nem belföldi illetõségû a másik Államban, és

c) a díjazás terhét nem a munkáltatónak a másik Államban lévõ telephelye

vagy állandó bázisa viseli.

3. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, az olyan díjazás, amelyet

nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajó, légi jármû, vasút vagy közúti

szállító jármû fedélzetén végzett nem önálló munkáért fizetnek, abban a

Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletviteli

helye található.

17. cikk

IGAZGATÓK DÍJAZÁSA

Az igazgatók díjazása és egyéb olyan hasonló kifizetés, amelyet az egyik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû társaság igazgatótanácsi vagy felügyelõ bizottsági

tagjaként élvez, ebben a másik Államban adóztatható.

18.cikk

MÛVÉSZEK ÉS SPORTOLÓK

1. Tekintet nélkül a 15. és 16. cikk rendelkezéseire, az a jövedelem, amelyet

az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy elõadómûvészként,

úgymint színpadi, film-, rádiós vagy televíziós mûvészként, zenészként vagy

sportolóként tesz szert a másik Szerzõdõ Államban ilyen minõségében kifejtett

személyes tevékenységébõl, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Amennyiben az elõadómûvész vagy sportoló ilyen minõségében személyesen

kifejtett tevékenységével kapcsolatos jövedelem nem az elõadómûvésznél vagy

sportolónál magánál, hanem egy másik személynél jelentkezik, akkor ez a

jövedelem a 7., 15. és a 16. cikk rendelkezéseire való tekintet nélkül abban

a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben az elõadómûvész vagy a sportoló

tevékenységét kifejti, ha ezt a személyt az elõadómûvész vagy a sportoló

közvetlenül vagy közvetve ellenõrzi.

3. Tekintet nélkül e cikk 1. és 2. bekezdésének rendelkezéseire, az e cikkben

említett jövedelem adómentes abban a Szerzõdõ Államban, amelyben az

elõadómûvész vagy sportoló tevékenységét kifejti, feltéve, hogy ezt a

tevékenységet döntõ részben ennek az Államnak vagy a másik Államnak a

közpénzeibõl támogatják,vagy a tevékenységre a Szerzõdõ Államok közötti

kulturális megállapodás vagy program keretében kerül sor.

19. cikk

NYUGDÍJ

A 20. cikk 2. bekezdésében foglalt rendelkezések fenntartásával, a nyugdíj és

más hasonló térítés, amelyeket az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személynek korábbi nem önálló munkára tekintettel fizetnek, csak ebben az

Államban adóztatható.

20. cikk

KÖZSZOLGÁLAT

1. a) Az olyan nem nyugdíj jellegû díjazás, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam,

helyhatósága vagy közigazgatási-területi egysége fizet ki egy magánszemélynek

olyan szolgálatért, amelyet ezen Államnak, helyhatóságának vagy közigazgatási-

politikai egységének teljesített, csak ebben a Szerzõdõ Államban adóztatható.

b) Ez a díjazás azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

szolgálatot ebben a Szerzõdõ Államban teljesítették és a magánszemély ebben a

másik Szerzõdõ Államban olyan belföldi illetõségû személy, aki

(i) ennek az Államnak az állampolgára; vagy

(ii) nem kizárólag a szolgálat teljesítése céljából vált ebben az Államban

belföldi illetõségûvé.

2. a) Minden olyan nyugdíj, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam, helyhatósága vagy

közigazgatási-területi egysége fizet, vagy általa létrehozott alapokból

fizetnek egy magánszemélynek olyan szolgálatért, amelyet ezen Államnak,

helyhatóságának vagy közigazgatási-területi egységének teljesített, csak ebben

az Államban adóztatható.

b) Az ilyen nyugdíj azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

magánszemély ebben a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû és ennek az

Államnak az állampolgára is.

3. A 16., 17., és 19. cikk rendelkezései alkalmazandók az olyan díjazásokra,

amelyeket az egyik Szerzõdõ Állam, helyhatósága vagy közigazgatási-területi

egysége által folytatott üzleti tevékenységgel kapcsolatosan teljesített

szolgálatért fizetnek ki.

21. cikk

DIÁKOK ÉS GYAKORNOKOK

1. Azok a kifizetések, amelyeket olyan diákok, vagy gyakornokok kapnak

ellátásukra vagy tanulmányi és szakképzési célokra, akik közvetlenül az egyik

Szerzõdõ Államba való utazás elõtt a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségûek voltak, vagy jelenleg is azok, és akik az elsõként említett

Államban kizárólag tanulmányi vagy szakképzési célból tartózkodnak, nem

adóztathatók ebben az Államban, egy hat évet meg nem haladó idõszakban,

amennyiben az ilyen kifizetések ezen az Államon kívüli forrásokból származnak.

2. A diák vagy a gyakornok által a másik Szerzõdõ Államban való tartózkodás

idején kapott bármilyen díjazás adómentes ebben a másik Szerzõdõ Államban,

feltéve, hogy az ilyen díjazás nem haladja meg ennek a másik Szerzõdõ Államnak

a valutájában a kétezerötszáz USA dollárnak (2500 USD) megfelelõ összeget az

ebben a másik Szerzõdõ Államban végzett tevékenységek tekintetében, és ezek a

tevékenységek tanulmányaihoz, kutatásaihoz vagy szakképzéséhez kapcsolódnak,

vagy létfenntartásához szükségesek.

22. cikk

TANÁROK ÉS KUTATÓK

Az oktatásért vagy tudományos kutatásért olyan magánszemélyeknek kifizetett

díjazás, akik közvetlenül az egyik Szerzõdõ Államba való utazás elõtt a

másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek voltak, vagy jelenleg is azok,

és akik az elõbbi Államban tudományos kutatások végzése vagy egyetemen,

fõiskolán, felsõoktatási intézményben vagy hasonló intézményben történõ

oktatás céljából tartózkodnak, egy

két évet meg nem haladó idõszakban adómentes az elõbbi Államban, feltéve, hogy

az ilyen intézmény non-profit jogi személyekhez tartozik.

23. cikk

EGYÉB JÖVEDELEM

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy jövedelmének azok az

elemei, amelyekre, bárhol keletkeznek is, az Egyezmény fenti cikkei nem térnek

ki, csak ebben az Államban adóztathatók.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései nem terjednek ki a 6. cikk 2. bekezdésében

meghatározott ingatlan vagyonból származó jövedelmen kívüli jövedelmekre,

amennyiben az ilyen jövedelmeknek az egyik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû kedvezményezettje a másik Szerzõdõ Államban ott lévõ telephelye

révén üzleti tevékenységet folytat, vagy ebben a másik Államban az ott lévõ

állandó bázisa segítségével szabad foglalkozást ûz, és a jog vagy vagyoni

érték, amelynek alapján a jövedelmet fizetik, ténylegesen az ilyen

telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik. Ilyen esetben az esettõl

függõen a 7. cikk vagy a 15. cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.

24.cikk

VAGYON

1. A 6. cikkben említett ingatlan vagyonban megtestesülõ vagyon, melynek

tulajdonosa az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy, és amely a

másik Szerzõdõ Államban fekszik, ebben a másik Államban adóztatható.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyéhez tartozó üzleti vagyon részét képezõ ingó vagyonban, vagy az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy számára a másik Szerzõdõ

Államban szabad foglalkozás céljára rendelkezésre álló állandó bázishoz

tartozó ingó vagyonban megtestesülõ vagyon abban a Szerzõdõ Államban

adóztatható, amelyben a telephely vagy az állandó bázis található.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajóban, légi jármûben, vasútban vagy

közúti szállító jármûvekben és az ilyen hajók, légi jármûvek, vasút vagy

közúti szállító jármûvek üzemeltetéséhez szükséges ingó vagyonban megtestesülõ

vagyon csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás

tényleges üzletvezetésének helye van.

4. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy vagyonának minden

egyéb eleme csak ebben az Államban adóztatható.

25. cikk

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSE

A kettõs adóztatást a következõképpen kell elkerülni:

a) Magyarország esetében:

i) Amennyiben a Magyarországon belföldi illetõségû személy olyan jövedelmet

élvez, vagy olyan vagyona van, amely az Egyezmény rendelkezéseivel összhangban

Romániában adóztatható, Magyarország a (ii) és (iii) pontban foglalt

rendelkezések fenntartásával mentesíti az ilyen jövedelmet vagy vagyont az

adóztatás alól.

ii) Amennyiben a Magyarországon belföldi illetõségû személy olyan

jövedelemtételeket élvez, amelyek a 10., 11., 12. és 13. cikk rendelkezéseivel

összhangban Romániában adóztathatók, Magyarország lehetõvé teszi az ilyen

belföldi illetõségû személy jövedelmét terhelõ adóból egy olyan összeg

levonását, amely megegyezik a Romániában megfizetett adóval. Az így levont

összeg azonban nem haladhatja meg a levonás elõtt számított adónak azt a

hányadát, amely a Romániából származó ilyen jövedelemtételekre esik.

iii) Ha az Egyezmény bármely rendelkezésével összhangban a Magyarországon

belföldi illetõségû személy által megszerzett jövedelem vagy a tulajdonában

lévõ vagyon Magyarországon mentesül az adóztatás alól, Magyarország

mindazonáltal az ilyen belföldi illetõségû személy többi jövedelmét vagy

vagyonát terhelõ adó összegének kiszámításánál figyelembe veheti a mentességet

élvezõ jövedelmet vagy vagyont.

b) Románia esetében:

Romániában belföldi illetõségû személyek által az Egyezmény rendelkezései

értelmében Magyarországon adóztatható jövedelem vagy vagyon után megfizetett

adót le kell vonni a romániai adójogszabályoknak megfelelõen esedékes román

adókból.

Ez a levonás azonban nem haladhatja meg a levonás elõtt számított

jövedelemadónak vagy vagyonadónak azt a hányadát, amely annak a jövedelemnek

vagy vagyonnak tudható be, amely Magyarországon adóztatható.

26. cikk

EGYENLÕ ELBÁNÁS

1. Az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárai számára nem írható elõ a másik

Szerzõdõ Államban olyan adózás vagy azzal összefüggõ bármilyen kötelezettség,

amely más vagy megterhelõbb, mint a másik Államban belföldi illetõségû

személyek számára hasonló körülmények között elõírt vagy elõírható adózás és

az azzal összefüggõ kötelezettségek. Ez a rendelkezés, tekintet nélkül az 1.

cikk rendelkezéseire, az olyan személyekre is alkalmazandó, akik nem belföldi

illetõségûek az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Államban.

2. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelye nem adóztatható kedvezõtlenebbül ebben a másik Szerzõdõ Államban,

mint e másik Szerzõdõ Állam azonos tevékenységet folytató vállalkozásai. Ez a

rendelkezés nem értelmezhetõ oly módon, mintha az egyik Szerzõdõ Állam köteles

lenne a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személyek számára polgári

jogállásuk vagy családi kötelezettségeik alapján bármilyen olyan személyi

kedvezményt,levonást vagy mentességet biztosítani az adózás területén, amelyet

az elõbbi Államban belföldi illetõségû személyeknek biztosít.

3. Kivéve, ha a 9. cikkben, a 11. cikk 7. bekezdésében vagy a 12. és 13. cikk

6. bekezdésében szereplõ rendelkezéseket kell alkalmazni, az egyik Szerzõdõ

Állam vállalkozása által a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személynek kifizetett kamat, jutalék, jogdíj és egyéb költség az ilyen

vállalkozás adóztatható nyereségének megállapításánál ugyanolyan feltételek

mellett levonható, mintha az elsõként említett Államban belföldi illetõségû

személynek fizették volna ki. Ehhez hasonlóan az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozásának bármilyen adóssága a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személlyel szemben az ilyen vállalkozás adóztatható vagyonának

megállapításánál ugyanolyan feltételek mellett levonható, mintha az elsõként

említett Államban belföldi illetõségû személlyel kötötték volna errõl a

szerzõdést.

4. Az egyik Szerzõdõ Állam olyan vállalkozásai számára, amelyek vagyona

egészben vagy részben, közvetlenül vagy közvetve a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû egy vagy több személy tulajdonában vagy ellenõrzése alatt

van, nem írható elõ az elsõként említett Szerzõdõ Államban olyan adózás vagy

azzal kapcsolatban semmiféle olyan kötelezettség, amely más vagy megterhelõbb,

mint az az adózás és az azzal járó kötelezettségek, amelyeket ezen elsõként

említett Állam hasonló vállalkozásai számára írnak vagy írhatnak elõ.

5. E cikk rendelkezései a 2. cikk rendelkezéseire tekintet nélkül bármilyen

fajtájú és elnevezésû adóra kiterjednek.

27. cikk

EGYEZTETÕ ELJÁRÁS

1. Ha egy személy úgy ítéli meg, hogy az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Állam

intézkedése olyan adózást eredményez vagy eredményezhet a késõbbiekben

számára, amely nincs összhangban az Egyezmény rendelkezéseivel, az illetõ

Állam belsõ jogszabályaiban biztosított jogorvoslati lehetõségektõl

függetlenül az ügyet annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatósága elé

terjesztheti, amelyben belföldi illetõségû, vagy amennyiben ügyére a 26. cikk

1. bekezdése vonatkozik, annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatósága elé,

amelynek állampolgára. Az ügyet az Egyezmény rendelkezéseivel összhangban nem

lévõ adóztatást eredményezõ intézkedésrõl szóló elsõ értesítéstõl számított

három éven belül elõ kell terjeszteni.

2. Az illetékes hatóság, amennyiben a kifogást megalapozottnak találja, de

önmaga nem képes kielégítõ megoldást találni, arra törekszik, hogy az ügyet a

másik Szerzõdõ Állam illetékes hatóságával együtt kölcsönös egyetértéssel

oldja meg, hogy elkerüljék az olyan adóztatást, amely nem áll összhangban az

Egyezménnyel.

3. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai arra törekszenek, hogy az Egyezmény

értelmezésével vagy alkalmazásával kapcsolatos nehézségeket és kétségeket

kölcsönös egyetértéssel oldják fel.Közös tanácskozásokat tarthatnak annak

érdekében, hogy olyan esetekben is elkerüljék a kettõs adóztatást, amelyekrõl

az Egyezmény nem rendelkezik.

4. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai az elõzõ bekezdések szellemében

történõ megállapodás elérése céljából közvetlenül érintkezhetnek egymással. Ha

a megállapodás elérése érdekében célszerûnek tûnik a szóbeli véleménycsere,

akkor arra sor kerülhet a Szerzõdõ Államok illetékes hatóságainak

képviselõibõl álló bizottság keretében.

28. cikk

INFORMÁCIÓCSERE

1. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai kicserélik egymással az olyan

tájékoztatást, amely az Egyezmény rendelkezéseinek végrehajtásához, vagy a

Szerzõdõ Államokban az Egyezmény hatálya alá tartozó adókra vonatkozó belsõ

jogszabályi rendelkezések végrehajtásához szükséges, amennyiben az ezek

szerinti adóztatás nem ellentétes az Egyezménnyel. A kölcsönös tájékoztatást

az 1. cikk nem korlátozza. A Szerzõdõ Állam a kapott tájékoztatást ugyanúgy

titokként kezeli, mint az ennek az Államnak a belsõ jogszabályai szerint

megszerzett információt, és csak olyan személyek vagy hatóságok (beleértve a

bíróságokat és a közigazgatási szerveket) elõtt fedi fel, amelyek az Egyezmény

hatálya alá tartozó adók kivetésével vagy beszedésével, azok érvényesítésével

és a velük kapcsolatos peres eljárással vagy jogorvoslat elbírálásával

foglalkoznak. Ezek a személyek vagy hatóságok a tájékoztatást csak ilyen

célokra használhatják fel. A tájékoztatást nyilvános bírósági tárgyalásokon

vagy bírósági ítéletekben felfedhetik. A tájékoztatást adó Állam kérésére a

tájékoztatást titokként kell kezelni.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései semmilyen esetben sem értelmezhetõk oly módon,

mintha valamelyik Szerzõdõ Államot köteleznék:

a) az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam jogszabályaival vagy

államigazgatási gyakorlatával ellentétes intézkedések végrehajtására;

b) olyan információ átadására, amely az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint vagy a közigazgatás szokásos rendjében nem szerezhetõ be;

c) olyan információ átadására, amely szakmai, üzleti, ipari,

kereskedelmi vagy foglalkozási titkot, szakmai eljárást vagy olyan

információt fedne fel, amelynek nyilvánosságra hozatala ellentmondana a

közrendnek (ordre public).

29. cikk

DIPLOMÁCIAI ÉS KONZULI TISZTSÉGVISELÕK

Az Egyezmény semmilyen módon nem érinti a diplomáciai vagy a konzuli

tisztségviselõk adózási kiváltságait, amelyek õket a nemzetközi jog általános

szabályai vagy külön megállapodások rendelkezései alapján megilletik.

30. cikk

HATÁLYBALÉPÉS

1. A Szerzõdõ Államok értesítik egymást, hogy az Egyezmény hatálybalépéséhez

szükséges alkotmányos követelményeknek eleget tettek.

2. Az Egyezmény az 1. bekezdésben említett második értesítés idõpontja után 30

nappal lép hatályba, és rendelkezéseit alkalmazni kell:

a) a forrásnál levont adók tekintetében az Egyezmény hatálybalépésének évét

követõ elsõ naptári év január 1-jén vagy azt követõen szerzett összegekre;

b) egyéb jövedelemadók és a vagyonadók tekintetében az Egyezmény

hatálybalépésének évét követõ naptári év január 1-vel vagy azután kezdõdõ

bármely adóévre kivehetõ adókra.

3. A Magyar Köztársaság és Románia közötti kölcsönös kapcsolatokban az

Egyezmény alkalmazhatóságának elsõ napjától az 1977. május 27-én Miskolcon a

magánszemélyek jövedelmére és vagyonára vonatkozó kettõs adóztatás

elkerülésérõl szóló multilaterális Egyezmény, valamint az 1978. május 19-én

Ulan-Batorban a jogi személyek jövedelmének és vagyonának kettõs adóztatása

elkerülésérõl szóló multilaterális Egyezmény hatályát veszti.

4. Az Egyezménynek a közvetlen adókra vonatkozó rendelkezései felváltják az

1948. augusztus 28-án Budapesten a közvetlen adókra és az örökösödési

illetékekre vonatkozóan a kettõs adóztatás elkerülésérõl aláírt Egyezmény

megfelelõ rendelkezéseit.

31. cikk

FELMONDÁS

Az Egyezmény mindaddig hatályban marad, ameddig az egyik Szerzõdõ Állam fel

nem mondja. Az Egyezményt mindkét Szerzõdõ Állam az Egyezmény

hatálybalépésének idõpontjától számított ötéves idõszakot követõ bármelyik

naptári év június 30-án vagy azt megelõzõen diplomáciai úton eljuttatott

értesítéssel felmondhatja. Ebben az esetben az Egyezmény hatályát veszti:

a) a forrásnál levont adók tekintetében a felmondás évét követõ elsõ naptári

év január 1-jén vagy azt követõen szerzett összegekre vonatkozóan;

b) egyéb jövedelemadók és a vagyonadók tekintetében a felmondás évét követõ

naptári év január 1-vel vagy azután kezdõdõ bármely adóévre kivethetõ adókra

vonatkozóan.

Ennek hiteléül a kellõ felhatalmazással rendelkezõ alulírottak az Egyezményt

aláírták.

KÉSZÜLT két eredeti példányban Bukarestben, 1993. szeptember 16-án, angol

nyelven.

A Magyar Köztársaság

Románia

nevében

nevében

Jeszenszky Géza s.k.

Teodor Melescanu s.k.

külügyminiszter

külügyminiszter

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság és Románia között a kettõs adóztatás elkerülésérõl és az

adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és a vagyonadók

területén Bukarestben, 1993. szeptember 16-án aláírt Egyezmény törvényhozás

tárgyát érinti, ezért megerõsítéséhez az Országgyûlés döntése szükséges, amely

országgyûlési határozat formájában történik.

Eleje Honlap