1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1415. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény

módosításáról

Elõadó:

Dr. Lakos László

földmûvelésügyi miniszter

Budapest, 1995. szeptember

Törvényjavaslat

az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény

módosításáról

Az Országgyûlés az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény

(a továbbiakban: Tv.) módosításáról a következõ törvényt alkotja:

1. §

A Tv. 1. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1.§ E törvény hatálya kiterjed:

a) a mezõgazdasági, az élelmiszeripari, valamint az erdészeti termékekre,

b) ezen termékeket termelõ, elõállító, feldolgozó, kül- és

belkereskedelmi tevékenységet folytató jogi személyre, jogi személyiség

nélküli gazdasági és egyéb társaságra, természetes személyre (a továbbiakban

együtt: gazdálkodó), továbbá

c) az e törvény alapján terméktanácsként elismert szervezetre (a

továbbiakban: Terméktanács)."

2. §

A Tv. 2. § d), e), g), h) és m) pontjai helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

(E törvény alkalmazásában:)

"d) befolyásolt agrárpiac: az a szabályozási rendszer, amely a b) és c)

pont hatálya alá nem tartozó termékekre terjed ki;

e) termékpálya: a piaci szereplõk meghatározott termék alapanyag-

elõállításától a végtermék elõállításáig terjedõ kapcsolatrendszere;

g) kvóta: az a szabályozási rendszerbe vont termék-, vagy árumennyiség,

illetõleg termõterület, amelyet a földmûvelésügyi miniszter (a továbbiakban:

miniszter) a piaci zavar megelõzése érdekében jogszabályban határoz meg és

amelyhez minõségi kikötés is elrendelhetõ;

h) garantált ár: a piaci viszonyok figyelembevételével a miniszter által

jogszabályban meghatározott minõségû termékre megállapított olyan minimum ár,

amelyhez a miniszter kvótát is rendelhet, e kvóta szerinti termék állami

felvásárlására a miniszter kötelezettséget vállal;

m) normatív exporttámogatás: az éves költségvetési törvényben

meghatározott forrás függvényében egyes termékek külpiacra jutásának

elõsegítése érdekében megállapított mértékû támogatás;"

3. §

A Tv. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"4. § Az agrárpiaci rendtartás irányításával, szervezésével, valamint

szabályozásával kapcsolatos feladatokat a kormányzati munkamegosztás keretében

a miniszter látja el, aki az egyes feladatainak ellátásáról az általa

létrehozott Agrárrendtartási Hivatalon keresztül gondoskodik."

4. §

(1) A Tv. 5. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Bizottság agrárpiaci rendtartási döntéseket elõkészítõ, egyeztetõ

fórum, véleményt nyilvánít az 1. § a) pontja szerinti termékek külkereskedelmi

forgalmát érintõ szabályozási kérdésekben, továbbá javaslatot tesz agrárpiaci,

valamint egyes termékek kereskedelmi forgalmát és piacvédelmét szolgáló

intézkedés meghozatalára."

(2) A Tv. 5. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában állandó

meghívottként tanácskozási joggal részt vesz:

a) a napirend szerint illetékes Terméktanács egy,

b) a Magyar Agrárkamara, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

egy-egy,

c) a napirend szerint illetékes Terméktanács hiányában az érintett

termelõk, feldolgozók és forgalmazók érdekeit képviselõ társadalmi szervezetek

összesen két, valamint

d) a fogyasztók érdekképviseleti szerveinek összesen egy

képviselõje."

5. §

A Tv. 8. § (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az élelmezési célú búzára, a

takarmánykukoricára, a tehéntejre, valamint a vágósertésre a közvetlenül

szabályozott agrárpiacra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(3) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a vágócsirkére, a cukorrépára,

valamint az ipari célú napraforgó magra a közvetett módon szabályozott

agrárpiacra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

6. §

(1) A Tv. 9. § (1) bekezdés h) és j) pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés az alábbi új l) bekezdéssel

egészül ki:

"h) az export engedélyezése, illetve az engedélyezés felfüggesztése;

j) pályázat kiírása, feltételeinek meghatározása;

l) az áruját közraktárban elhelyezõ termelõnek a közraktározással

összefüggésben felmerült költségeihez való hozzájárulás."

(2) A Tv. 9. § (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek, egyidejûleg a Tv 9. §-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Pályázat kiírása esetén annak elbírálása pályázati díj elõzetes

megfizetéséhez köthetõ. A pályázati díj mértékét a pályázati kiírásban kell

meghatározni. A befizetett pályázati díjat a pályázó részére vissza kell

fizetni, amennyiben az a pályázati kiírásban meghatározott idõpontig a

pályázati feltételeknek eleget tesz, ellenkezõ esetben a pályázó a befizetett

pályázati díjat elveszti.

(4) A garantált árat, valamint a miniszter döntése szerint az ahhoz

rendelt kvótát - ha jogszabály másként nem rendelkezik - növényi termékek

esetében a szezonév, állati termékek esetében pedig a naptári év kezdete elõtt

legalább kilencven nappal kell meghirdetni.

(5) Jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában e törvény alapján támogatás

csak akkor vehetõ igénybe, ha a támogatott az (1) bekezdés szerinti eszközök

alkalmazásához azonos célra más jogszabály alapján állami támogatást nem vesz

igénybe."

7. §

(1) A Tv. 10. § (1) bekezdés a)-b) pontjai helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(Az agrárpiaci rendtartás eszközeinek alkalmazása során az alábbi pénzügyi

források használhatók fel:)

"a) a költségvetési törvényben a földmûvelésügyi minisztérium fejezetében

mezõgazdasági és élelmiszeripari exporttámogatás, valamint agrárpiaci

támogatás céljára biztosított összegek, amelyek között a miniszter - a

pénzügyminiszter, valamint az ipari és kereskedelmi miniszter egyetértésével -

a költségvetési törvény keretei között átcsoportosíthat;

b) az e törvényben szabályozott eszközrendszer mûködtetésébõl származó

bevételek, ide értve a pályázati díj vissza nem fizetett részét;"

(2) A Tv. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A Terméktanács - az e törvényben foglalt célok megvalósításának

elõsegítése érdekében - a tagjai által történt befizetésekbõl támogatást

nyújthat. A Terméktanács tagja az e célra történt befizetést az adott

termékpályához tartozó termékek értékesítésébõl származó árbevétele egy

ezrelékének megfelelõ mértékben számolhatja el az egyéb ráfordításai,

illetõleg költségei között. Az adott termékpályához tartozó egyes termékek

esetén - a miniszter, valamint a pénzügy- és az ipari és kereskedelmi

miniszter együttes döntése alapján - a befizetés mértéke elérheti az árbevétel

öt százalékát is. A Terméktanács az így befizetett pénzt köteles

elkülönítetten kezelni és azt csak az e törvényben meghatározott célokra

történõ kifizetésekre használhatja fel."

8. §

A Tv. 11. § (1) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Tv. 8. § (2) bekezdésének hatálya alá tartozó termékre a miniszter

- a pénzügyminiszterrel, valamint az ipari és kereskedelmi miniszterrel

egyetértésben - rendeletben - a minõségi feltételek egyidejû meghatározásával

- garantált árat hirdet meg. A garantált ár alkalmazása meghatározott kvótától

tehetõ függõvé. A garantált árat, valamint az ahhoz kapcsolódó elõírásokat a

szezonév elsõ napjától kell alkalmazni."

9. §

A Tv. 12. § (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az irányárat - a miniszterrel egyetértésben - a Terméktanács hirdeti

meg."

10. §

A Tv. 13. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A termelés mennyiségi szabályozása határozatlan idõre is

megállapítható."

11. §

A Tv. 14. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 13. § (2) bekezdés a) pontja szerinti meghatározott idõtartamra,

termõterületre, mennyiségre, minõségre vonatkozó kvótát a miniszter

rendeletben állapítja meg. Ez esetben a szabályozás feltételeirõl, módjáról és

- amennyiben ahhoz állami támogatás kapcsolódik - az ellentételezés

mértékérõl, valamint a szabályozásban foglaltak megsértésének

jogkövetkezményeirõl is rendelkezni kell. Ennek keretében feltételként

elõírható, hogy a szabályozással érintett termékkörben e törvény szerinti

kedvezményekhez csak a Terméktanács tagja juthat."

12. §

A Tv. 17. § (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(2) Az e törvény hatálya alá tartozó termékek exportjához kapcsolódó

normatív támogatás mértékét a miniszternek a pénzügyminiszterrel, valamint az

ipari és kereskedelmi miniszterrel együttesen kiadott rendelete állapítja meg.

(3) Az adott termék meghatározott mennyiségének értékesítéséhez,

illetõleg piacra való jutásának elõsegítéséhez - a (2) bekezdés alapján

kiadott rendeletben fel nem sorolt termékekre, valamint az ott meghatározott

mértéken túl - további támogatás nyújtható. A támogatás igénybevételének

feltételeit a miniszternek a pénzügyminiszterrel, valamint az ipari és

kereskedelmi miniszterrel egyetértésben kiadott pályázati kiírása

tartalmazza."

13. §

A Tv. 25. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az agrárpiaci rendtartás hatékony mûködése érdekében a statisztikai

adatszolgáltatási rendszerrel összehangolt információs rendszert kell

mûködtetni. Ennek keretében - a Központi Statisztikai Hivatal közremûködésével

- a Terméktanácsok, a gazdasági kamarák, valamint más köztestületek

információs rendszerének bekapcsolásával statisztikai célú felhasználásra is

alkalmas adatbázist kell létrehozni."

14. §

A Tv. 27. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (4)-

(5) bekezdés számozása (5)-(6) bekezdésre változik:

"(4) A törvény hatálya alá tartozó termék külkereskedelmi forgalmát,

piacvédelmét (így különösen a vám megállapítását, vámkontingensek, vámpótlékok

alkalmazását) érintõ intézkedéseiket az illetékes miniszterek a miniszterrel

egyetértésben teszik meg."

15. §

(1) Ez a törvény a (2) bekezdésben foglaltak kivételével a kihirdetését

követõ nyolcadik napon lép hatályba.

(2) E törvény 7.§-a, 12.§-a valamint 14.§-a 1996. január 1-jén lép

hatályba.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát vesztik a Tv. 2.

§ j), k), n) pontjai; a Tv. 9. § (1) bekezdés i) pontja, a Tv. 20. §-a.

INDOKOLÁS

az agrárpiaci rendtartásról szóló törvény módosításához

Általános indokolás

A törvény módosításának célja, hogy az agrárpiaci rendtartás szabályozásának

eszköztárát bõvítse, az alkalmazható eszközök számának növelésével rugalmas és

az eddigieknél gyorsabb piaci beavatkozást tegyen lehetõvé. A módosítás

ugyanakkor lehetõséget teremt arra, hogy az idõközben aláírt nemzetközi

kereskedelempolitikai egyezményben vállalt kötelezettségbõl fakadóan nem

mûködtethetõ eszközök a törvénybõl kikerüljenek.

A módosítás másik fontos iránya, hogy növelve a földmûvelésügyi miniszter jog,

hatás- és felelõsségi körét az egyes eszközök összehangoltabb alkalmazását

segítse elõ, mindez egyúttal az Európai Unió agrárpiaci szabályozásához

történõ fokozatos - további terminálokat igénylõ - közelítés, harmonizáció

elsõ lépését is jelenti.

További fontos célkitûzés, hogy a törvény szövegében megtalálható

ellentmondásokat a módosítás feloldja, ezáltal megteremtse a szöveg belsõ

konzisztenciáját is.

Részletes indokolás

1. §-hoz

Az új szöveg figyelembe veszi, hogy a KSH új BTO termékbesorolást készít, s

így a ma érvényes ITJ,- METJ utalást elhagyja.

2. §-hoz

A javasolt szöveg egyrészt feloldja a garantált ár és a kvóta szigorú

összekapcsolásának szükségességét, így lehetõvé teszi a valós piaci

állapotoknak megfelelõ beavatkozást. Másrészt a kvóta fogalmának pontosabb

meghatározásával egyértelmûsíti a mennyiségi szabályozás (a Tv. 13. § és 14.

§.) eseteit. Harmadrészt kiiktatja a GATT megállapodás hatálybaléptetése után

nem alkalmazható eszközök fogalmi definícióját.

3. §-hoz

A módosított szöveg megerõsíti és szélesíti a miniszter feladat- és hatáskörét

az agrárpiaci rendtartásban, egyértelmûsítve ezzel a felelõsséget is.

4. §-hoz

Az új szöveg rögzíti a Magyar Agrárkamarának a Bizottságban betöltött szerepét

és meghatározza az érdekképviseleti szervek által a Bizottságba delegálható

személyek számát.

5. §-hoz

Az új szöveg szûkíti a közvetlenül szabályozott termékek körét a vágómarhával

azzal az indokkal, hogy a szarvasmarha ágazat piacszabályozása a tehéntejen

keresztül megtörténik.

6. §-hoz

Az eszközrendszer tételes felsorolásában bekövetkezett változások egyrészt a

nem alkalmazható intézkedéseket iktatják ki, másrészt a kvóta és a garantált

ár megváltozott viszonyát regisztrálják. Új eszközként jelenik meg a

közraktározással összefüggõ költségekhez történõ hozzájárulásnak a törvényi

lehetõsége, valamint a pályázati díjnak a pályázati kiírásban történõ

meghatározása.

7.§-hoz

Az új szöveg a pénzügyi források közötti átcsoportosítás lehetõségét, a

források pályázati díjból történõ bõvítését rögzíti.

A 10. §. új (3) bekezdése az adózás elõtti eredménybõl történõ, a rendtartás

pénzügyi eszközeit bõvítõ alap képzését teszi lehetõvé, úgy, hogy annak

mértékét is behatárolja.

8.§-hoz

A 11. §. módosítása az új szöveggel ismételten a garantált ár és a kvóta

megváltozott viszonyát szabályozza, egyúttal a törvényen belüli harmonizációt

szolgálja.

9.§-hoz

Az új szöveg az irányár meghirdetését egységesen a Terméktanács hatáskörébe

utalja a miniszter egyetértési jogának fenntartásával.

10. §-hoz

A Tv. 13. § új (3) bekezdése a mennyiségi szabályozás idõbeli hatályát

rendezi.

11. §-hoz

A Tv. 14. §. (1) bekezdés elsõ mondatának változtatását jelentõ módosítás a

kvóta új értelmezéséhez, mint a mennyiségi szabályozás államilag elrendelt

formájához igazodik, rögzítve az intézkedés elrendelésének mechanizmusát, a

rendelkezések megsértésével járó jogkövetkezmények elõírását is. E szakasz

módot ad arra, hogy e törvényben adott kedvezményekhez csak a Terméktanács

tagok juthatnak.

12. §-hoz

A (2) bekezdés új szövegezése a földmûvelésügyi miniszter hatáskörének

erõsítését iktatja törvénybe. A (3) bekezdés az exporttámogatás új forrásainak

törvényi megalapozását jelenti.

13. §-hoz

A szövegmódosítás az információs adatbázis létrehozását, mûködtetését kívánja

szervezettebbé tenni és egyben megelõzni, hogy azonos célra párhuzamos

információs hálózat jöjjön létre.

14. §-hoz

Az új (4) bekezdés lehetõséget ad arra, hogy a törvény hatálya alá tartozó

termékek piacvédelmében, illetve annak eszközeiben a döntés a miniszter

egyetértése mellett történjen.

Eleje Honlap